maart
2008
Wat
betekenen die vlaggen eigenlijk?
De junioren moeten bij hun examen weten
welke vlag welke betekenis heeft, maar soms kan het geen
kwaad dat ook de 'ervaren' rijders zich eens wagen om
de betekenissen van de vlaggen weer eens tot zich te nemen.
Uit het KNAF boek:
De
vlaggen dienen een minimale afmeting van 50 x 50 centimeter
te hebben.
Start vlag:
normaal gesproken de nationale vlag. Indien dit niet het
geval is, moet de kleur van de vlag, die geen verwarring
met reeds bestaande vlaggen mag geven, gespecificeerd
zijn in het aanvullend reglement. Het startsignaal moet
worden gegeven door het laten vallen van de vlag, die
voor venementen met een staande start, pas boven het hoofd
geheven mag worden nadat alle wagens stilstaan en in geen
geval langer dan 7 seconden. De start kan ook
gegeven worden door middel van lichten.
Zwart/wit geblokte vlag: deze vlag wordt bewogen
gegeven en geeft het einde van een training of de race
aan.
Witte vlag: opgepast, het direct volgende baanvak
is gedeeltelijk versperd, inhalen toegestaan. Bij een
zich niet wijzigende situatie wordt deze bewogen of onbewogen
vlag in principe na twee ronden ingetrokken. Zodra de
betreffende stilstaande auto(s) weer gaan rijden, wordt
de witte vlag direct ingetrokken.
Rode vlag: onmiddellijk stoppen. Wanneer deze
vlag in de eerste ronde wordt getoond dient men onmiddellijk
op te houden met racen en uiterst langzaam uit te rijden
en voorbereid te zijn om te stoppen. De rijders dienen
te allen tijde de aanwijzingen van de officials op te
volgen.
Zwarte vlag: uitsluiting van betreffende rijder
voor de manche: de rijder dient direct de baan te verlaten,
hij krijgt geen punten in die manche. In de finales wordt
de zwarte vlag na afloop van de betreffende finales gegeven,
de betreffende deelnemer krijgt de punten van de laatste
plaats.
Zwarte vlag met oranje schijf: deze vlag wordt
gebruikt om aan een bepaalde rijder aan te geven dat zijn
wagen een ernstig mechanisch gebrek heeft of in brand
staat waardoor hij zichzelf in gevaar kan brengen. Om
gevaar voor de overige deelnemers te voorkomen dient de
buitenkant van de baan gevolgd te worden.
Blauwe vlag: u dient uw lijn te houden en er
rekening mee te houden dat u wordt ingehaald door een
snellere deelnemer. Het gebruik van deze vlag is vrij
en zal dus incidenteel, indien de aard van het circuit
dit mogelijk maakt, gebruikt worden.
Klik
hier om het complete hoofdstuk uit het KNAF-boek te
lezen over de vlaggenbetekenis.
|