maart 2008

Wat betekenen die vlaggen eigenlijk?

De junioren moeten bij hun examen weten welke vlag welke betekenis heeft, maar soms kan het geen kwaad dat ook de 'ervaren' rijders zich eens wagen om de betekenissen van de vlaggen weer eens tot zich te nemen.

Uit het KNAF boek:

De vlaggen dienen een minimale afmeting van 50 x 50 centimeter te hebben.


Start vlag:
normaal gesproken de nationale vlag. Indien dit niet het geval is, moet de kleur van de vlag, die geen verwarring met reeds bestaande vlaggen mag geven, gespecificeerd zijn in het aanvullend reglement. Het startsignaal moet worden gegeven door het laten vallen van de vlag, die voor venementen met een staande start, pas boven het hoofd geheven mag worden nadat alle wagens stilstaan en in geen geval langer dan 7 seconden. De start kan ook gegeven worden door middel van lichten.


Zwart/wit geblokte vlag:
deze vlag wordt bewogen gegeven en geeft het einde van een training of de race aan.



Witte vlag:
opgepast, het direct volgende baanvak is gedeeltelijk versperd, inhalen toegestaan. Bij een zich niet wijzigende situatie wordt deze bewogen of onbewogen vlag in principe na twee ronden ingetrokken. Zodra de betreffende stilstaande auto(s) weer gaan rijden, wordt de witte vlag direct ingetrokken.


Rode vlag:
onmiddellijk stoppen. Wanneer deze vlag in de eerste ronde wordt getoond dient men onmiddellijk op te houden met racen en uiterst langzaam uit te rijden en voorbereid te zijn om te stoppen. De rijders dienen te allen tijde de aanwijzingen van de officials op te volgen.


Zwarte vlag:
uitsluiting van betreffende rijder voor de manche: de rijder dient direct de baan te verlaten, hij krijgt geen punten in die manche. In de finales wordt de zwarte vlag na afloop van de betreffende finales gegeven, de betreffende deelnemer krijgt de punten van de laatste plaats.


Zwarte vlag met oranje schijf:
deze vlag wordt gebruikt om aan een bepaalde rijder aan te geven dat zijn wagen een ernstig mechanisch gebrek heeft of in brand staat waardoor hij zichzelf in gevaar kan brengen. Om gevaar voor de overige deelnemers te voorkomen dient de buitenkant van de baan gevolgd te worden.


Blauwe vlag:
u dient uw lijn te houden en er rekening mee te houden dat u wordt ingehaald door een snellere deelnemer. Het gebruik van deze vlag is vrij en zal dus incidenteel, indien de aard van het circuit dit mogelijk maakt, gebruikt worden.

Klik hier om het complete hoofdstuk uit het KNAF-boek te lezen over de vlaggenbetekenis.