Wedstrijd
5 EuroPokal
Bohnhorst
21-22 augustus 2010
De
vijfde wedstrijd voor het Europokal kampioenschap brengt ons
in het Duitse Bohnhorst. Voor veel rijders en aanhang een flinke
onderneming om af te reizen naar Bohnhorst. Voor sommige Belgische
coureurs overschrijdt de afstand meer dan 500 km.
Met 24 starts op zaterdag en 42 starts op zondag kon de organisatie
terugkijken op weer een geslaagde editie van de europokalwedstrijd.
Helaas wel met een zwarte randje. Baanofficial Hendrik Gijzen
werd van de bult gereden en kwam hij onder een auto terecht.
Met onbekend letsel werd hij afgevoerd naar het ziekenhuis waar
werd vastgesteld dat hij een zware hersenschudding en diverse
zware kneuzingen heeft opgelopen. Wij wensen hem veel sterkte
toe en hopen op een voorspoedig herstel.
De baan
in Bohnhorst lijkt geen geheimen te kennen voor de rijders die elk
jaar trouw komen. Toch zorgde de baan dit jaar weer voor verrassingen.
Door de verschillende soorten ondergrond die hij bezit was de baan
anders dan voorheen. Op zaterdag was het stof de spelbreker. Op
zondag was de baan aan de zware kant. De eerste bocht is normaal
keihard maar daar vergisten meerdere coureurs zich in. De tweede
bocht en de chicane lijken op Loenen qua ondergrond.
De chicane zorgde overigens voor mooie gevechten en sommige coureurs
vergisten zich behoorlijk met landingen op het midden terrein of
in de greppels als gevolg.
In de klasse met de toerwagens tot 1600 cc was de Toyota Mr2 van
Tobias Schulze in het voordeel en wist Bram Hoogstra na een mooie
inhaalactie naar plek twee te verwijzen. Gilles de Paauw liet kostbare
punten aan zijn civic neus voorbij gaan door een kapotte motor.
Nick Pelgrom behaalde een derde plaats en zo bestond het podium
uit drie Toyota Mr2.
Vorige jaar liet Chris Wagenaar in klasse 2 al zien dat de baan
in Bohnhorst hem wel ligt. Een achterblijver gooide vorige jaar
roet in het eten voor de coureur uit Blokker. Deze keer liet hij
het kaas niet van zijn brood eten en pakte hij zijn vijfde overwinning
op rij. Richard Zwiep reed sterk en zag het zwart witgeblokt als
tweede. De Opel Speedster van Huub Jansen maakte het podium compleet.
Erik Messink zag in 2009 de overwinning in Bohnhorst voor zijn neus
worden weggekaapt door Frank Schoenmakers. Messink stelde anno 2010
order op zaken en reed volgas naar het goud. Loon naar werken voor
het team uit Dinxperlo die op zaterdag de complete versnellingsbak
reviseerden. Met een vers gemonteerde reservemotor reed Jimmy Poelarends
voor de tweede plaats gevolgd door de opvallende roze Mr2 van Jan
Kuin.
Via de crossip kon het publiek al de nieuwe corsa van Wesley Welgraven
bewonderen.
Met het uiterlijk van een behaal je geen punten in de cross. Welgraven
gaf zijn nieuwe bolide flink de sporen en hield door deze overwinning
aansluiting in het klassement waar de coureur een flinke stap naar
voren maakt. Joey Poelarends en Rudy van Asselt streden om de tweede
plaats in het voordeel van Poelarends.
Peter Timmermans maakte in klasse vijf en zes er een one man show
van. Tweemaal winst hij de groene Rpower Kever als eerste over de
eindstreep heen te jagen en verstevigde zijn leidende positie in
klasse vijf en komt hij iets dichterbij om de strijd bij de kevers
tot 3800cc.
Met grote overmacht liet Dirk Neerman zijn sprinter over de baan
vliegen in de motorfietsklasse tot 1300cc.
In de manches werd al afscheid genomen van Glenn Wouters en Ad van
der Flaes. Wouters parkeerde zijn spitznagel bovenop de greppel
na de chicane en van der Flaes reed er vol achterin. Veel schade
voor Wouters die het kampioenschap wel kan vergeten en letsel en
veel schade voor Ad van der Flaes die voor controle naar het ziekenhuis
moet worden vervoerd.
Inmiddels zijn de namen van de gebroeders VanderGeeten niet meer
uit het kampioenschap weg te denken. Waarschijnlijk heeft niemand
ze nooit gesproken want deze heren zijn Franstalig. Ik weet wel
dat Jeremy VanderGeeten op dit moment de leiding in het kampioenschap
heeft en dat hij ook in Bohnhorst de grootste beker mee naar Joddigne
nam. O,ja ze rijden in die gele sprinters met Moto Patrick erop.
Johan Schoenmakers wist te voorkomen dat de heren Vandergeeten niet
beide de prijzen zouden wegkapen en pakte de tweede plaats.
Met maar negen inschrijvers waren alle rijders verzekert van een
plaats in de finale.
Helaas moest Edwin Tolkamp vroegtijdig zijn strijd staken door een
kapotte motor. De regerend kampioen verliest daarmee kostbare punten.
Herbert Termaat kon er niet wakker van liggen en reed met het mes
tussen de tanden naar de winst gevolgd door Ed Goetschalckx en Daniel
de Bone.
Hij kwam zag en overwon. Het lijkt wel of dat het hele rennerskwartier
over de jeudige Mike Bartelen spreekt. Zelfs geruchten dat de motorinhoud
van de sprinter meer dan 2000cc bedraagt gaan al de ronde. Na de
winst in Loenen, Lopik en de dubbele winst in Bohnhorst lijkt het
binnenhalen van het kampioenschap een kwestie van tijd.
Leonard van de Ven omschreef het zelfs als "pijnlijk, het
doet gewoon pijn als je door zo'n snotaap van 20 jaar om je oren
word gereden." Het kon Mighty Mike niets schelen. Hij
liet iedereen stofhappen en is goed op weg om de titel naar Oud
Gastel te slepen.
De superfinale werd verreden over 20 ronden. In de eerste paar ronden
namen wij meteen afscheid van Nick Savat en Ed Goetschalck.
Een aanrijding maakte een einde aan de aspiraties van Bjorn Versluys
die hard de sprinter van Dirk Neerman raakte. Een code rood zorgde
in de vijfde ronde voor een herstart op de baan. Leider Gerald Kemper
kon de ontketende Timmermans niet achter zich houden. Toch moest
Timmermans zijn meerdere kennen in Freek Gussinklo die na 20 ronden
de grootste beker in ontvangst mocht nemen.
Op naar Rummen voor de voorlaatste wedstrijd van het kampioenschap
2010.
De uitslag: KLIK
HIER |