EUROPOKAL KAMPIOENSCHAP VERSLAG.

geplaatst: 24 augustus 2010
copyright

Wedstrijd 5 EuroPokal
Bohnhorst

21-22 augustus 2010

De vijfde wedstrijd voor het Europokal kampioenschap brengt ons in het Duitse Bohnhorst. Voor veel rijders en aanhang een flinke onderneming om af te reizen naar Bohnhorst. Voor sommige Belgische coureurs overschrijdt de afstand meer dan 500 km.
Met 24 starts op zaterdag en 42 starts op zondag kon de organisatie terugkijken op weer een geslaagde editie van de europokalwedstrijd. Helaas wel met een zwarte randje. Baanofficial Hendrik Gijzen werd van de bult gereden en kwam hij onder een auto terecht. Met onbekend letsel werd hij afgevoerd naar het ziekenhuis waar werd vastgesteld dat hij een zware hersenschudding en diverse zware kneuzingen heeft opgelopen. Wij wensen hem veel sterkte toe en hopen op een voorspoedig herstel.

De baan in Bohnhorst lijkt geen geheimen te kennen voor de rijders die elk jaar trouw komen. Toch zorgde de baan dit jaar weer voor verrassingen. Door de verschillende soorten ondergrond die hij bezit was de baan anders dan voorheen. Op zaterdag was het stof de spelbreker. Op zondag was de baan aan de zware kant. De eerste bocht is normaal keihard maar daar vergisten meerdere coureurs zich in. De tweede bocht en de chicane lijken op Loenen qua ondergrond.
De chicane zorgde overigens voor mooie gevechten en sommige coureurs vergisten zich behoorlijk met landingen op het midden terrein of in de greppels als gevolg.

In de klasse met de toerwagens tot 1600 cc was de Toyota Mr2 van Tobias Schulze in het voordeel en wist Bram Hoogstra na een mooie inhaalactie naar plek twee te verwijzen. Gilles de Paauw liet kostbare punten aan zijn civic neus voorbij gaan door een kapotte motor. Nick Pelgrom behaalde een derde plaats en zo bestond het podium uit drie Toyota Mr2.

Vorige jaar liet Chris Wagenaar in klasse 2 al zien dat de baan in Bohnhorst hem wel ligt. Een achterblijver gooide vorige jaar roet in het eten voor de coureur uit Blokker. Deze keer liet hij het kaas niet van zijn brood eten en pakte hij zijn vijfde overwinning op rij. Richard Zwiep reed sterk en zag het zwart witgeblokt als tweede. De Opel Speedster van Huub Jansen maakte het podium compleet.

Erik Messink zag in 2009 de overwinning in Bohnhorst voor zijn neus worden weggekaapt door Frank Schoenmakers. Messink stelde anno 2010 order op zaken en reed volgas naar het goud. Loon naar werken voor het team uit Dinxperlo die op zaterdag de complete versnellingsbak reviseerden. Met een vers gemonteerde reservemotor reed Jimmy Poelarends voor de tweede plaats gevolgd door de opvallende roze Mr2 van Jan Kuin.

Via de crossip kon het publiek al de nieuwe corsa van Wesley Welgraven bewonderen.
Met het uiterlijk van een behaal je geen punten in de cross. Welgraven gaf zijn nieuwe bolide flink de sporen en hield door deze overwinning aansluiting in het klassement waar de coureur een flinke stap naar voren maakt. Joey Poelarends en Rudy van Asselt streden om de tweede plaats in het voordeel van Poelarends.

Peter Timmermans maakte in klasse vijf en zes er een one man show van. Tweemaal winst hij de groene Rpower Kever als eerste over de eindstreep heen te jagen en verstevigde zijn leidende positie in klasse vijf en komt hij iets dichterbij om de strijd bij de kevers tot 3800cc.

Met grote overmacht liet Dirk Neerman zijn sprinter over de baan vliegen in de motorfietsklasse tot 1300cc.
In de manches werd al afscheid genomen van Glenn Wouters en Ad van der Flaes. Wouters parkeerde zijn spitznagel bovenop de greppel na de chicane en van der Flaes reed er vol achterin. Veel schade voor Wouters die het kampioenschap wel kan vergeten en letsel en veel schade voor Ad van der Flaes die voor controle naar het ziekenhuis moet worden vervoerd.

Inmiddels zijn de namen van de gebroeders VanderGeeten niet meer uit het kampioenschap weg te denken. Waarschijnlijk heeft niemand ze nooit gesproken want deze heren zijn Franstalig. Ik weet wel dat Jeremy VanderGeeten op dit moment de leiding in het kampioenschap heeft en dat hij ook in Bohnhorst de grootste beker mee naar Joddigne nam. O,ja ze rijden in die gele sprinters met Moto Patrick erop. Johan Schoenmakers wist te voorkomen dat de heren Vandergeeten niet beide de prijzen zouden wegkapen en pakte de tweede plaats.

Met maar negen inschrijvers waren alle rijders verzekert van een plaats in de finale.
Helaas moest Edwin Tolkamp vroegtijdig zijn strijd staken door een kapotte motor. De regerend kampioen verliest daarmee kostbare punten. Herbert Termaat kon er niet wakker van liggen en reed met het mes tussen de tanden naar de winst gevolgd door Ed Goetschalckx en Daniel de Bone.

Hij kwam zag en overwon. Het lijkt wel of dat het hele rennerskwartier over de jeudige Mike Bartelen spreekt. Zelfs geruchten dat de motorinhoud van de sprinter meer dan 2000cc bedraagt gaan al de ronde. Na de winst in Loenen, Lopik en de dubbele winst in Bohnhorst lijkt het binnenhalen van het kampioenschap een kwestie van tijd.
Leonard van de Ven omschreef het zelfs als "pijnlijk, het doet gewoon pijn als je door zo'n snotaap van 20 jaar om je oren word gereden." Het kon Mighty Mike niets schelen. Hij liet iedereen stofhappen en is goed op weg om de titel naar Oud Gastel te slepen.

De superfinale werd verreden over 20 ronden. In de eerste paar ronden namen wij meteen afscheid van Nick Savat en Ed Goetschalck.
Een aanrijding maakte een einde aan de aspiraties van Bjorn Versluys die hard de sprinter van Dirk Neerman raakte. Een code rood zorgde in de vijfde ronde voor een herstart op de baan. Leider Gerald Kemper kon de ontketende Timmermans niet achter zich houden. Toch moest Timmermans zijn meerdere kennen in Freek Gussinklo die na 20 ronden de grootste beker in ontvangst mocht nemen.

Op naar Rummen voor de voorlaatste wedstrijd van het kampioenschap 2010.

De uitslag: KLIK HIER
 
hit counter html code
hit counter javascript