EUROPOKAL KAMPIOENSCHAP VERSLAG.

geplaatst: 3 augustus 2010
copyright

Wedstrijd 4 EuroPokal
Loenen blijft boeien

31 juli - 1 augustus 2010

Inmiddels zijn er drie wedstrijden verreden in het Europokal kampioenschap van 2010 en maakte Loenen zich op voor de vierde wedstrijd van het seizoen.
Zelf heb ik altijd een band met Loenen gehad. Het was in 2003 dat ik voor het eerst dat ik mijn voetafdruk zette in het Loenense zand. Sindsdien ben ik elk jaar van de partij en zo ook dit jaar weer.
Niet alleen voor de wedstrijden maar ook voor de enorme gezelligheid die er altijd heerst.
Loenen is altijd een groot feest, het gazonmaaier racen, de prijsuitreiking met de legendarische woorden van Cor Rijken, "Hij gaat naar huis met de dikste enveloppe en de grootste beker" en het feestje daarna met het buik glijden. Zorgen ervoor dat iedereen uitkijkt naar het weekeinde eind juli of begin augustus.

Helaas viel het de afgelopen jaren niet mee met het weer en dan kon je merken aan de opkomst van de rijders. Vorig jaar streden ruim 700 deelnemers op het Loenense zand dit jaar bleef de teller steken op 560 inschrijvingen. Dat resulteerde dat zaterdag vroeg kon worden gestart met de nachtcross.
Op zondag klonk om 9.00 uur het eerste startschot en moesten de deelnemers zich het zand uit de naad rijden om zich te kwalificeren voor de finales.

Klasse 5
De heren van klasse vijf mochten als eerste hun kunsten vertonen op het zwarte zand. Leider in het klassement is Peter Timmermans met drie punten voorsprong op Jan van Orshaegen die het weekeinde snel wilde vergeten, op zaterdag liep zijn motor stuk en was hij genoodzaakt om zondag achteraan te starten met zijn reserve motor. In de finale moest hij genoeg nemen met een zevende plaats. Peter Timmermans reed lang op een tweede plaats achter een ontketende Sooi Ermens die zijn bolide na de crash in Ruiselede had hersteld maar het was Timmermans die op de eindstreep de winst naar zich toe te trekken en daarmee zijn positie in het klassement versterkt.
1. Peter Timmermans
2. Sooi Ermens
3. Gerald Kemper

Klasse 10
In klasse 10 zwaait de jonge Mike Bartelen de scepter en dwingt groot respect af bij de grote mannen. Patrick Cleys de heerser van de zandbanen heeft er een serieuze concurrent bij gekregen en heeft toegegeven angst te hebben voor de coureur met startnummer 20.
De angst van Cleys bleek niet van de lucht want tijdens de start was het inderdaad Mike Bartelen die de leiding brutaal pakte, ook Pieter Poelstra verrast Cleys en schiet door naar de tweede positie. Cleys behoud de aansluiting met de twee koplopers . Cleys lijkt nu het juiste ritme te pakken en loopt in op Poelstra die op twee wielen de bocht doorvliegt. In de laatste ronde weet Cleys Poelstra te passeren maar ziet opnieuw Bartelen het hoogste schavot beklimmen. Een vervroegd verjaardagcadeau voor Bartelen die een dag later de leeftijd van 20 jaar heeft bereikt.
1. Mike Bartelen
2. Patrick Cleys
3. Pieter Poelstra

Klasse 2
Tijdens het opstellen van de finale van klasse 2 bleef op de eerste rij een plek leeg. Het ontbreken van de polehouder Chris Wagenaar bleef inderdaad niet onopgemerkt. Het missen van deze finale zou wel eens beslissend kunnen zijn voor het kampioenschap. Wagenaar op dit moment leider in het kampioenschap (zelfs in twee kampioenschappen zou dit jaar wel eens twee titels binnen kunnen halen.) Zelfs een kapotte versnellingsbak in de halve finale van klasse drie weerhield de coureur niet van deelname in de finale van klasse twee.
Werkelijk met man en macht werd de versnellingsbak van de MR2 vervangen, eigenlijk twee versnellingsbakken. Wagenaar beschikte helaas niet over een goede versnellingsbak en daarom stelde Jan Kuin zijn bak beschikbaar deze moest alleen nog "even" uit de auto worden gehaald. In een mum van tijd waren de bakken verwisseld en kon Wagenaar toch zijn plekje op de eerste rij bezetten.
Na een paar mindere resultaten was zwiep gebrand om in Loenen te vlammen. Kever houden eenmaal van zand en zeker die van Richard Zwiep. Zwiep als eerste weg bij het doven van de lichten, Wagenaar blijft staan omdat hij de bak niet in de versnelling krijgt. Uiteindelijk krijgt Wagenaar de auto in zijn tweede versnelling en begin aan een inhaalrace waar nog lang over nagepraat zou worden. Uiteindelijk weet hij de schade te beperken met een vierde plaats. Zwiep zou het een worst wezen en hij pakt gladjes de winst voor Huub Jansen en Dennis Vlaar.
1. Richard Zwiep
2. Huub Janssen
3. Dennis Vlaar

Klasse 8
Veel rijders in deze klasse hielden Loenen voor gezien of konden niet deelnemen vanwege schade aan hun bolide of motor. Zo stonden Anton Roor en Jos de Groot gebroederlijk langs de lijn en werden sommige 4x4 sprinters omgetoverd tot een 2wd sprinter. VanderGeeten deed weinig moeite en stapte gewoon over naar zijn tweewiel aangedreven sprinter. Het lijkt de Belg niet uit te maken of er nu twee wielen worden aangedreven of vier, hij is dit jaar oppermachtig. Net als vorig jaar pakt hij de grootste enveloppe en de grootste beker. Voor Dinant Ripperda was de startprocedure net iets te lang. Hij was te vroeg weg. Zonde want de TACO rijder bouwde op de cross zijn 4x4 bolide om tot een 2wd en kon goed strijd leveren tegen de gele sprinters van VanderGeeten. Door de valse start kon hij dat nu wel vergeten en zag zo de gebroeders strijden voor plek 1 en 2. Bjorn Versluys werd met zijn oude 2wd frame knap derde.
1. Jeremy VanderGeeten
2. Daniel VanderGeeten
3. Bjorn Versluys

Klasse 6
De valse start van Tony Savat was overduidelijk, Savat vertrok duidelijk te vroeg en greep na de eerste meter zich naar de helm. Het gaf de finale een zeer vertekend beeld.
Savat die op kop rijdt maar niet de leider is maar toch de snelle bolide van Jan Maarten Schuurman achter zich weet te houden. Savat hoopt op veel uitvallers zodat hij toch in de punten kan rijden en uiteindelijk weet de coureur uit Maldegem de finale af te sluiten met een negende plaats.
Schuurman laat iedereen zijn achterste zien en wint voor Peter Timmermans en Dirk Neerman die in Loenen met drieverschillende auto's wel een erg druk programma afwerkt.
1. Jan Maarten Schuurman
2. Peter Timmermans
3. Dirk Neerman

Klasse 3
Een slechte start voor de Porsche van Jos Hendrickx waardoor Ronnie Vetketel de Mr2 als eerste de bocht in jaagt. Voor Erik Messink is het doek dan al gevallen. Hij valt stil en verliest zo dure punten voor het kampioenschap. Vetketel wordt op de huid gezeten door Pierre Starink die de BeetSpeed kever over de baan laat vliegen met in zijn kielzog een zeer sterk rijdende Frank Nijhuis met de blauwe Golf.
Vetketel heeft inmiddels een aardige voorsprong opgebouwd maar de strijd om de tweede plaats is er niet minder om. Jos Hendrickx heeft de snelheid in de Porsche gevonden en haalt volgas buitenom vele rijders in en weet zelfs Starink van de tweede plaats te verdrijven, ook Nijhuis ziet zijn kans schoon en schiet Starink aan de binnenkant voorbij en pakt zo de derde plaats.
1. Ronnie Vetketel
2. Jos Hendrickx
3. Frank Nijhuis.

Klasse X
De gevestigde orde in deze klasse kreeg dit weekeinde bezoek van de Nederlands Kampioen. Althans zijn auto bestuurd door Dennis Kuijpers. De krachtige Porsche weet hij tot een vierde plaats te worstelen door het zware zand van Loenen.
De start is er voor Huib Versluis die de Corvette motor flink laat brullen. Versluis had op zaterdag nog de nodige schade aan de auto, maar vocht zich op zondag naar de eerste rij in de finale.
Helaas gaat het voor meerdere rijders fout in de eerste bocht. Freek Gussinklo, Mike Bartelen, Leo Scholten en Bjorn Wichers Scheurs waren de dupe van deze aanrijding die meteen een code rood veroorzaakte. Een complete herstart was het vervolg.
Na diverse spoedreparaties kon Scheurs opnieuw deelnemen aan de finale, voor Leo Scholten begon de finale net iets te vroeg en kon dus niet meedoen.
De finale werd bruut gewonnen door Huib Versluis, John Verberk pakt de tweede plaats en vergroot daarmee zijn voorsprong voor het kampioenschap.
Pieter Poelstra deed het als eerste 2wd het beste en pakte het brons.
1. Huib Versluis
2. John Verberk
3. Pieter Poelstra

Klasse 7
Met het meeste wedstrijdritme van allemaal stond Dirk Neerman op de eerste rij in de finale.
In drie auto's reed hij vandaag finale en niet geheel onverdienstelijk. De coureur uit Nevele pakte de leiding maar moest vroegtijdig zijn riante positie inleveren. Een code rood situatie was hier debet aan.
De herstart komt ook voor de rekening van Neerman die wel erg veel haast lijkt te hebben. In een recordtempo vliegt Neerman naar de finishvlag en weet Glenn Wouters en Kees Snel achter zich te houden.
1. Dirk Neerman
2. Glenn Wouters
3. Kees Snel

Klasse 1
Het beste wapen in klasse 1 in Loenen is toch wel een Mr2. Voor Bram Hoogstra is het dan ook geen toeval dat hij vanaf de pole vertrekt.
Mission Pole Position staat er achter op zijn auto en dit keer slaagt de coureur uit Zuidwolde er weer in om de blauwe Toyota Mr2 naar het podium te rijden. Het gevecht om plaats twee en drie brandt los tussen Ronny Claeys en Nick Pelgrom. Claeys gaat in aanval maar komt niet voorbij aan Pelgrom die de deur dichtgooit. Gilles de Pauw ziet zijn kans schoon en passeert Claeys.
1. Bram Hoogstra
2. Nick Pelgrom
3. Gilles de Pauw

Klasse 9
Opnieuw een ongevulde plek op de eerste rij van de finale van klasse 9. Dit keer is het Daniel de Bone waar wij vroegtijdig afscheid van moesten nemen. Bakproblemen noodzaakten hem de finale langs de zijlijn te bekijken. Helaas voor de coureur uit Twello.
Een mooie strijd brandde er los tussen Herbert Ter Maat, Ingo van lipzig en Bram den Hartog. Deze mannen erg aan elkaar gewaagd en maakten de finale tot een mooi schouwspel. Herbert Ter Maat liet zich niet van de wijs brengen door Van Lipzig en reed ijzersterk naar het goud. Den Hertog kwam net iets te kort om van Lipzig van de tweede plaats te verstoten.
1. Herbert Ter Maat
2. Ingo van Lipzig
3. Bram den Hartog

Klasse 4
Als laatste finale mochten de junioren aantreden. Grote afwezige was toch wel Jimmy Hop, waarschijnlijk concentreert hij zich op het Nederlands Kampioenschap. Voor Rudy van Asselt kwam dat wel mooi uit want hij pakte na een herstart op de baan de leiding en gaf deze niet meer uit handen. Dorus Damen trotseerde de golf van zand en pakte het zilver.
Jeroen Rikken kon trots zijn met zijn derde plaats op het Loenense zand.
1. Rudy van Asselt
2. Dorus Damen
3. Jeroen Rikken

Superfinale
Rond de klok van acht uur werden de rijders opgesteld voor de twintig ronden tellende superfinale.
De baan werd voor de laatste keer geprepareerd.Peter Timmermans leek opnieuw over de beste kaarten te beschikken. Hoewel een Dirk Neerman een grote bedreiging begon te vormen in de laatste paar ronden, maar de motor ook serieus begon te roken. Hield Timmermans het hoofd koel en verbeet Neerman zich op een greppel. Een koprol was het gevolg en bracht in de laatste ronde een einde aan de superfinale door een code rood situatie.
1. Peter Timmermans
2. Sjaak Spies
3. Cor Roerdink

De LAT'77 mag terugkijken op een zeer geslaagd weekeinde, gelukkig waren de regengoden goed gezind en bleef het nagenoeg droog.

Tot Bohnhorst!

De uitslag: KLIK HIER

 
hit counter html code
hit counter javascript