Wedstrijd
4 EuroPokal
Loenen
blijft boeien
31 juli - 1 augustus 2010
Inmiddels
zijn er drie wedstrijden verreden in het Europokal kampioenschap
van 2010 en maakte Loenen zich op voor de vierde wedstrijd van
het seizoen.
Zelf heb ik altijd een band met Loenen gehad. Het was in 2003
dat ik voor het eerst dat ik mijn voetafdruk zette in het Loenense
zand. Sindsdien ben ik elk jaar van de partij en zo ook dit
jaar weer.
Niet alleen voor de wedstrijden maar ook voor de enorme gezelligheid
die er altijd heerst.
Loenen is altijd een groot feest, het gazonmaaier racen, de
prijsuitreiking met de legendarische woorden van Cor Rijken,
"Hij gaat naar huis met de dikste enveloppe en de grootste
beker" en het feestje daarna met het buik glijden. Zorgen
ervoor dat iedereen uitkijkt naar het weekeinde eind juli of
begin augustus.
Helaas
viel het de afgelopen jaren niet mee met het weer en dan kon je
merken aan de opkomst van de rijders. Vorig jaar streden ruim
700 deelnemers op het Loenense zand dit jaar bleef de teller steken
op 560 inschrijvingen. Dat resulteerde dat zaterdag vroeg kon
worden gestart met de nachtcross.
Op zondag klonk om 9.00 uur het eerste startschot en moesten de
deelnemers zich het zand uit de naad rijden om zich te kwalificeren
voor de finales.
Klasse 5
De heren van klasse vijf mochten als eerste hun kunsten
vertonen op het zwarte zand. Leider in het klassement is Peter
Timmermans met drie punten voorsprong op Jan van Orshaegen die
het weekeinde snel wilde vergeten, op zaterdag liep zijn motor
stuk en was hij genoodzaakt om zondag achteraan te starten met
zijn reserve motor. In de finale moest hij genoeg nemen met een
zevende plaats. Peter Timmermans reed lang op een tweede plaats
achter een ontketende Sooi Ermens die zijn bolide na de crash
in Ruiselede had hersteld maar het was Timmermans die op de eindstreep
de winst naar zich toe te trekken en daarmee zijn positie in het
klassement versterkt.
1. Peter Timmermans
2. Sooi Ermens
3. Gerald Kemper
Klasse 10
In klasse 10 zwaait de jonge Mike Bartelen de scepter
en dwingt groot respect af bij de grote mannen. Patrick Cleys
de heerser van de zandbanen heeft er een serieuze concurrent bij
gekregen en heeft toegegeven angst te hebben voor de coureur met
startnummer 20.
De angst van Cleys bleek niet van de lucht want tijdens de start
was het inderdaad Mike Bartelen die de leiding brutaal pakte,
ook Pieter Poelstra verrast Cleys en schiet door naar de tweede
positie. Cleys behoud de aansluiting met de twee koplopers . Cleys
lijkt nu het juiste ritme te pakken en loopt in op Poelstra die
op twee wielen de bocht doorvliegt. In de laatste ronde weet Cleys
Poelstra te passeren maar ziet opnieuw Bartelen het hoogste schavot
beklimmen. Een vervroegd verjaardagcadeau voor Bartelen die een
dag later de leeftijd van 20 jaar heeft bereikt.
1. Mike Bartelen
2. Patrick Cleys
3. Pieter Poelstra
Klasse 2
Tijdens het opstellen van de finale van klasse 2 bleef op de eerste
rij een plek leeg. Het ontbreken van de polehouder Chris Wagenaar
bleef inderdaad niet onopgemerkt. Het missen van deze finale zou
wel eens beslissend kunnen zijn voor het kampioenschap. Wagenaar
op dit moment leider in het kampioenschap (zelfs in twee kampioenschappen
zou dit jaar wel eens twee titels binnen kunnen halen.) Zelfs
een kapotte versnellingsbak in de halve finale van klasse drie
weerhield de coureur niet van deelname in de finale van klasse
twee.
Werkelijk met man en macht werd de versnellingsbak van de MR2
vervangen, eigenlijk twee versnellingsbakken. Wagenaar beschikte
helaas niet over een goede versnellingsbak en daarom stelde Jan
Kuin zijn bak beschikbaar deze moest alleen nog "even" uit de
auto worden gehaald. In een mum van tijd waren de bakken verwisseld
en kon Wagenaar toch zijn plekje op de eerste rij bezetten.
Na een paar mindere resultaten was zwiep gebrand om in Loenen
te vlammen. Kever houden eenmaal van zand en zeker die van Richard
Zwiep. Zwiep als eerste weg bij het doven van de lichten, Wagenaar
blijft staan omdat hij de bak niet in de versnelling krijgt. Uiteindelijk
krijgt Wagenaar de auto in zijn tweede versnelling en begin aan
een inhaalrace waar nog lang over nagepraat zou worden. Uiteindelijk
weet hij de schade te beperken met een vierde plaats. Zwiep zou
het een worst wezen en hij pakt gladjes de winst voor Huub Jansen
en Dennis Vlaar.
1. Richard Zwiep
2. Huub Janssen
3. Dennis Vlaar
Klasse 8
Veel rijders in deze klasse hielden Loenen voor gezien of konden
niet deelnemen vanwege schade aan hun bolide of motor. Zo stonden
Anton Roor en Jos de Groot gebroederlijk langs de lijn en werden
sommige 4x4 sprinters omgetoverd tot een 2wd sprinter. VanderGeeten
deed weinig moeite en stapte gewoon over naar zijn tweewiel aangedreven
sprinter. Het lijkt de Belg niet uit te maken of er nu twee wielen
worden aangedreven of vier, hij is dit jaar oppermachtig. Net
als vorig jaar pakt hij de grootste enveloppe en de grootste beker.
Voor Dinant Ripperda was de startprocedure net iets te lang. Hij
was te vroeg weg. Zonde want de TACO rijder bouwde op de cross
zijn 4x4 bolide om tot een 2wd en kon goed strijd leveren tegen
de gele sprinters van VanderGeeten. Door de valse start kon hij
dat nu wel vergeten en zag zo de gebroeders strijden voor plek
1 en 2. Bjorn Versluys werd met zijn oude 2wd frame knap derde.
1. Jeremy VanderGeeten
2. Daniel VanderGeeten
3. Bjorn Versluys
Klasse 6
De valse start van Tony Savat was overduidelijk, Savat vertrok
duidelijk te vroeg en greep na de eerste meter zich naar de helm.
Het gaf de finale een zeer vertekend beeld.
Savat die op kop rijdt maar niet de leider is maar toch de snelle
bolide van Jan Maarten Schuurman achter zich weet te houden. Savat
hoopt op veel uitvallers zodat hij toch in de punten kan rijden
en uiteindelijk weet de coureur uit Maldegem de finale af te sluiten
met een negende plaats.
Schuurman laat iedereen zijn achterste zien en wint voor Peter
Timmermans en Dirk Neerman die in Loenen met drieverschillende
auto's wel een erg druk programma afwerkt.
1. Jan Maarten Schuurman
2. Peter Timmermans
3. Dirk Neerman
Klasse 3
Een slechte start voor de Porsche van Jos Hendrickx waardoor Ronnie
Vetketel de Mr2 als eerste de bocht in jaagt. Voor Erik Messink
is het doek dan al gevallen. Hij valt stil en verliest zo dure
punten voor het kampioenschap. Vetketel wordt op de huid gezeten
door Pierre Starink die de BeetSpeed kever over de baan laat vliegen
met in zijn kielzog een zeer sterk rijdende Frank Nijhuis met
de blauwe Golf.
Vetketel heeft inmiddels een aardige voorsprong opgebouwd maar
de strijd om de tweede plaats is er niet minder om. Jos Hendrickx
heeft de snelheid in de Porsche gevonden en haalt volgas buitenom
vele rijders in en weet zelfs Starink van de tweede plaats te
verdrijven, ook Nijhuis ziet zijn kans schoon en schiet Starink
aan de binnenkant voorbij en pakt zo de derde plaats.
1. Ronnie Vetketel
2. Jos Hendrickx
3. Frank Nijhuis.
Klasse X
De gevestigde orde in deze klasse kreeg dit weekeinde bezoek van
de Nederlands Kampioen. Althans zijn auto bestuurd door Dennis
Kuijpers. De krachtige Porsche weet hij tot een vierde plaats
te worstelen door het zware zand van Loenen.
De start is er voor Huib Versluis die de Corvette motor flink
laat brullen. Versluis had op zaterdag nog de nodige schade aan
de auto, maar vocht zich op zondag naar de eerste rij in de finale.
Helaas gaat het voor meerdere rijders fout in de eerste bocht.
Freek Gussinklo, Mike Bartelen, Leo Scholten en Bjorn Wichers
Scheurs waren de dupe van deze aanrijding die meteen een code
rood veroorzaakte. Een complete herstart was het vervolg.
Na diverse spoedreparaties kon Scheurs opnieuw deelnemen aan de
finale, voor Leo Scholten begon de finale net iets te vroeg en
kon dus niet meedoen.
De finale werd bruut gewonnen door Huib Versluis, John Verberk
pakt de tweede plaats en vergroot daarmee zijn voorsprong voor
het kampioenschap.
Pieter Poelstra deed het als eerste 2wd het beste en pakte het
brons.
1. Huib Versluis
2. John Verberk
3. Pieter Poelstra
Klasse 7
Met het meeste wedstrijdritme van allemaal stond Dirk
Neerman op de eerste rij in de finale.
In drie auto's reed hij vandaag finale en niet geheel onverdienstelijk.
De coureur uit Nevele pakte de leiding maar moest vroegtijdig
zijn riante positie inleveren. Een code rood situatie was hier
debet aan.
De herstart komt ook voor de rekening van Neerman die wel erg
veel haast lijkt te hebben. In een recordtempo vliegt Neerman
naar de finishvlag en weet Glenn Wouters en Kees Snel achter zich
te houden.
1. Dirk Neerman
2. Glenn Wouters
3. Kees Snel
Klasse 1
Het beste wapen in klasse 1 in Loenen is toch wel een Mr2. Voor
Bram Hoogstra is het dan ook geen toeval dat hij vanaf de pole
vertrekt.
Mission Pole Position staat er achter op zijn auto en dit keer
slaagt de coureur uit Zuidwolde er weer in om de blauwe Toyota
Mr2 naar het podium te rijden. Het gevecht om plaats twee en drie
brandt los tussen Ronny Claeys en Nick Pelgrom. Claeys gaat in
aanval maar komt niet voorbij aan Pelgrom die de deur dichtgooit.
Gilles de Pauw ziet zijn kans schoon en passeert Claeys.
1. Bram Hoogstra
2. Nick Pelgrom
3. Gilles de Pauw
Klasse 9
Opnieuw een ongevulde plek op de eerste rij van de finale van
klasse 9. Dit keer is het Daniel de Bone waar wij vroegtijdig
afscheid van moesten nemen. Bakproblemen noodzaakten hem de finale
langs de zijlijn te bekijken. Helaas voor de coureur uit Twello.
Een mooie strijd brandde er los tussen Herbert Ter Maat, Ingo
van lipzig en Bram den Hartog. Deze mannen erg aan elkaar gewaagd
en maakten de finale tot een mooi schouwspel. Herbert Ter Maat
liet zich niet van de wijs brengen door Van Lipzig en reed ijzersterk
naar het goud. Den Hertog kwam net iets te kort om van Lipzig
van de tweede plaats te verstoten.
1. Herbert Ter Maat
2. Ingo van Lipzig
3. Bram den Hartog
Klasse 4
Als laatste finale mochten de junioren aantreden. Grote afwezige
was toch wel Jimmy Hop, waarschijnlijk concentreert hij zich op
het Nederlands Kampioenschap. Voor Rudy van Asselt kwam dat wel
mooi uit want hij pakte na een herstart op de baan de leiding
en gaf deze niet meer uit handen. Dorus Damen trotseerde de golf
van zand en pakte het zilver.
Jeroen Rikken kon trots zijn met zijn derde plaats op het Loenense
zand.
1. Rudy van Asselt
2. Dorus Damen
3. Jeroen Rikken
Superfinale
Rond de klok van acht uur werden de rijders opgesteld voor de
twintig ronden tellende superfinale.
De baan werd voor de laatste keer geprepareerd.Peter Timmermans
leek opnieuw over de beste kaarten te beschikken. Hoewel een Dirk
Neerman een grote bedreiging begon te vormen in de laatste paar
ronden, maar de motor ook serieus begon te roken. Hield Timmermans
het hoofd koel en verbeet Neerman zich op een greppel. Een koprol
was het gevolg en bracht in de laatste ronde een einde aan de
superfinale door een code rood situatie.
1. Peter Timmermans
2. Sjaak Spies
3. Cor Roerdink
De LAT'77 mag terugkijken op een zeer geslaagd weekeinde, gelukkig
waren de regengoden goed gezind en bleef het nagenoeg droog.
Tot Bohnhorst!
De uitslag: KLIK
HIER
|