EUROPOKAL KAMPIOENSCHAP VERSLAG.

geplaatst: 19 juli 2010
copyright

Wedstrijd 2 EuroPokal
De kooi van Ledde

Door Peter van Beek

17-18 juli 2010

Veel commotie ontstond er bij het bekend maken van de Europokal kalender van 2010. Opnieuw stond Ledde op de kalender. Terwijl er door de Europokal organisatie werd gesproken dat hier nooit meer gereden zou worden. Gelukkig kunnen tijden veranderen en zo ook bij het Europokal bestuur. Na het aftreden van voorzitter van de organiserende vereniging en een goed overleg, zou de oude baan weer geprepareerd worden en zouden onder andere de sanitaire voorzieningen beter zijn. Op het internet werden voorafgaand de foto's van de nieuwe baan getoond. Veel belovend volgens velen en zo werd er massaal afgereisd naar Ledde (Tecklenburg).

De reis vanuit Wilnis brengt mij over de A1 langs Hengelo en dan nog even de tank volgooien bij de AVIA en vervolgens met een gepaste snelheid richting Osnabruck (harder kon de Toyota Prius niet). Bij afslag 12 een blik na rechts werpen om te kijken of dat het rennerskwartier nog te zien is en dan van het gas af bij afslag 13 Lotte, Teckelenburg. Een mooi stukje natuur volgt bij het rechts afslaan waar de omgeving Tecklenburg om bekend staat. Bordjes autorennen volgen tot aan de Danebrock. Binnen 2.5 uur op plaats van bestemming aangekomen. Best gelopen dacht ik zo.

Nog niet koud de auto uit of ik werd al meteen aangesproken door verschillende rijders die opmerkingen maakten over het gastenboek, ik was er eigenlijk een beetje klaar mee over het gezeur over ons Mr.X project. Nee daar hadden de mannen het niet over. Het ging over de baan in Ledde.
Mickey Mouse baan. Het is pas feest als je in Ledde ben geweest! Bij een clubcross maken ze betere banen. Droevig en diep triest waren de woorden die ik binnen tien minuten te horen kreeg.

Tja en dan zie je daar een baan met een maximale lengte van 500 meter, niet echt breed en een hele lastige achterste bocht die taps toeliep waarbij de snelheid er compleet werd uitgehaald. Ouderwetse strobalen waren van stal gehaald op de greppels op te hogen. Deed mij denken aan de cross van Abcoude. In ieder geval zo zou de superfinale eruit gaan zien. De jaarlijkse cross van Abcoude kent namelijk geen klassen, alles rijd door elkaar heen en de afscheiding van de baan bestaat uit strobalen. Erg populair en zeker een keer de moeite waard om te kijken. Helaas valt deze gelijk met de Europokal in Bohnhorst maar genoeg over Abcoude.

Toch zag ik een positief puntje over de baan of toch niet! Voor het publiek was de baan super overzichtelijk. Ruimte voor iedereen.
Doordat de baan klein en lastig te besturen was bleef het veld er bij elkaar en kreeg je snel te maken met achterblijvers waardoor de kans op aanrijdingen of oponthoud aanwezig was. De blauwe vlag verscheen continue. Enige bijkomstigheid dat het stof een grote rol speelde gedurende het crossweekeinde. Je zag geen hand voor ogen, zoveel stofontwikkeling was er. Gelukkig was de vereniging in het bezit van een grote waterwagen die veel water kon opbrengen. De kruipversnelling werd in geschakeld en het stof werd de kop ingedrukt. Gevolg... geen grip, veel rondjes draaien en veel schade.

Opvallend waren de prestaties van o.a. Pierre Blok in klasse 10 en Bjorn Wichers Scheurs, Scheurs liet zien goed overweg te kunnen met de 4x4 Assink van Thijs-Jan Klompmaker. Jan de Haan zette de winnende lijn voort in klasse negen na de wedstrijd in Terwolde net als Jeremy Vandergeeten in klasse acht.

Een Belgisch onderonsje tussen Ben Desender en Ronny Claeys in klasse 1, werd door Desender met winst afgesloten, Regerend kampioen Tobias Schulze maakt het podium compleet.

Met een zwarte vlag wegens onsportief rijgedrag moest Bart Jan Blaauw zijn overwinning inleveren aan Dirk Ryckaert die voor Chris Wagenaar en Bart de Haas over de streep kwam.

Frank Schoenmakers hield zijn Subaru niet op de baan en zag het goud door zijn vizier worden weggekaapt door een ontketende Erik Messink die de Golf Syncro flink de sporen gaf. Jimmy Poelarends blij met de tweede plaats gevolgd door Jeroen Demmink.

Het sproeien van baan voor de finale van de junioren was vragen om problemen, maar ja het stof was ook gevaarlijk. Glibberend en glijdend pakte Rudy van Asselt de grote prijs voor Wesley Jansink en Joey Poelarends.

Veel paardenkrachten had je niet nodig in Ledde dat bleek wel bij de verlaagde kevers. Op zaterdag reden Marco Raben en Corald van Mourik beide uitgevoerd met een enkele carburateur naar het goud en zilver.
Zondag kon Jan van Orshaegen zijn pk's het beste benutten en mocht het hoogste schavotje beklimmen. Opnieuw zagen wij van Mourik op plek twee.

Aan de overwinningsgolf in klasse 6 van Jan Maarten Schuurman kwam in Ledde een einde, Een slechte start en een aanrijding in de eerste bocht brachten hem niet verder dan plaats zeven. Peter Timmermans reed subtiel naar het zwart wit geblokt, Jemke Veentra en Jan van Orshaegen maakten het rijtje compleet. Opvallend gegeven is dat het podium bezet werd door 1600cc aangedreven bolides.

Pech voor regerend kampioen Pieter Mennen, een afgebroken achterwielophanging bracht zijn Waterloo in de finale, hij maakt het de mannen in een 4x4 knap lastig. Bjorn Versluys was de aangewezen persoon om de leiding over te nemen en niet meer uit handen te geven.

Na elf finales vol spanning, stof, schades en blijdschap konden de rijders zich opmaken voor de superfinale. Niet de gebruikelijke 20 ronden maar zelfs 25 ronden telde de superfinale in Ledde.
Een spin van Pierre Blok hield hem weg van het podium maar de winst ging naar Bjorn Wichers Schreurs. Voor een kampioenschap van dit formaat verwacht je eigenlijk niet dit soort banen. Maar ja de beste stuurlui staan aan wal en het organiseren van een cross blijft een complex iets.

Op naar Loenen!

De uits
lag: KLIK HIER