Wedstrijd
2 EuroPokal
De
kooi van Ledde
Door Peter van Beek
17-18 juli 2010
Veel
commotie ontstond er bij het bekend maken van de Europokal kalender
van 2010. Opnieuw stond Ledde op de kalender. Terwijl er door
de Europokal organisatie werd gesproken dat hier nooit meer
gereden zou worden. Gelukkig kunnen tijden veranderen en zo
ook bij het Europokal bestuur. Na het aftreden van voorzitter
van de organiserende vereniging en een goed overleg, zou de
oude baan weer geprepareerd worden en zouden onder andere de
sanitaire voorzieningen beter zijn. Op het internet werden voorafgaand
de foto's van de nieuwe baan getoond. Veel belovend volgens
velen en zo werd er massaal afgereisd naar Ledde (Tecklenburg).
De reis
vanuit Wilnis brengt mij over de A1 langs Hengelo en dan nog even
de tank volgooien bij de AVIA en vervolgens met een gepaste snelheid
richting Osnabruck (harder kon de Toyota Prius niet). Bij afslag
12 een blik na rechts werpen om te kijken of dat het rennerskwartier
nog te zien is en dan van het gas af bij afslag 13 Lotte, Teckelenburg.
Een mooi stukje natuur volgt bij het rechts afslaan waar de omgeving
Tecklenburg om bekend staat. Bordjes autorennen volgen tot aan de
Danebrock. Binnen 2.5 uur op plaats van bestemming aangekomen. Best
gelopen dacht ik zo.
Nog niet koud de auto uit of ik werd al meteen aangesproken door
verschillende rijders die opmerkingen maakten over het gastenboek,
ik was er eigenlijk een beetje klaar mee over het gezeur over ons
Mr.X project. Nee daar hadden de mannen het niet over. Het ging
over de baan in Ledde.
Mickey Mouse baan. Het is pas feest als je in Ledde ben geweest!
Bij een clubcross maken ze betere banen. Droevig en diep triest
waren de woorden die ik binnen tien minuten te horen kreeg.
Tja en dan zie je daar een baan met een maximale lengte van 500
meter, niet echt breed en een hele lastige achterste bocht die taps
toeliep waarbij de snelheid er compleet werd uitgehaald. Ouderwetse
strobalen waren van stal gehaald op de greppels op te hogen. Deed
mij denken aan de cross van Abcoude. In ieder geval zo zou de superfinale
eruit gaan zien. De jaarlijkse cross van Abcoude kent namelijk geen
klassen, alles rijd door elkaar heen en de afscheiding van de baan
bestaat uit strobalen. Erg populair en zeker een keer de moeite
waard om te kijken. Helaas valt deze gelijk met de Europokal in
Bohnhorst maar genoeg over Abcoude.
Toch zag ik een positief puntje over de baan of toch niet! Voor
het publiek was de baan super overzichtelijk. Ruimte voor iedereen.
Doordat de baan klein en lastig te besturen was bleef het veld er
bij elkaar en kreeg je snel te maken met achterblijvers waardoor
de kans op aanrijdingen of oponthoud aanwezig was. De blauwe vlag
verscheen continue. Enige bijkomstigheid dat het stof een grote
rol speelde gedurende het crossweekeinde. Je zag geen hand voor
ogen, zoveel stofontwikkeling was er. Gelukkig was de vereniging
in het bezit van een grote waterwagen die veel water kon opbrengen.
De kruipversnelling werd in geschakeld en het stof werd de kop ingedrukt.
Gevolg... geen grip, veel rondjes draaien en veel schade.
Opvallend waren de prestaties van o.a. Pierre Blok in klasse 10
en Bjorn Wichers Scheurs, Scheurs liet zien goed overweg te kunnen
met de 4x4 Assink van Thijs-Jan Klompmaker. Jan de Haan zette de
winnende lijn voort in klasse negen na de wedstrijd in Terwolde
net als Jeremy Vandergeeten in klasse acht.
Een Belgisch onderonsje tussen Ben Desender en Ronny Claeys in klasse
1, werd door Desender met winst afgesloten, Regerend kampioen Tobias
Schulze maakt het podium compleet.
Met een zwarte vlag wegens onsportief rijgedrag moest Bart Jan Blaauw
zijn overwinning inleveren aan Dirk Ryckaert die voor Chris Wagenaar
en Bart de Haas over de streep kwam.
Frank Schoenmakers hield zijn Subaru niet op de baan en zag het
goud door zijn vizier worden weggekaapt door een ontketende Erik
Messink die de Golf Syncro flink de sporen gaf. Jimmy Poelarends
blij met de tweede plaats gevolgd door Jeroen Demmink.
Het sproeien van baan voor de finale van de junioren was vragen
om problemen, maar ja het stof was ook gevaarlijk. Glibberend en
glijdend pakte Rudy van Asselt de grote prijs voor Wesley Jansink
en Joey Poelarends.
Veel paardenkrachten had je niet nodig in Ledde dat bleek wel bij
de verlaagde kevers. Op zaterdag reden Marco Raben en Corald van
Mourik beide uitgevoerd met een enkele carburateur naar het goud
en zilver.
Zondag kon Jan van Orshaegen zijn pk's het beste benutten en mocht
het hoogste schavotje beklimmen. Opnieuw zagen wij van Mourik op
plek twee.
Aan de overwinningsgolf in klasse 6 van Jan Maarten Schuurman kwam
in Ledde een einde, Een slechte start en een aanrijding in de eerste
bocht brachten hem niet verder dan plaats zeven. Peter Timmermans
reed subtiel naar het zwart wit geblokt, Jemke Veentra en Jan van
Orshaegen maakten het rijtje compleet. Opvallend gegeven is dat
het podium bezet werd door 1600cc aangedreven bolides.
Pech voor regerend kampioen Pieter Mennen, een afgebroken achterwielophanging
bracht zijn Waterloo in de finale, hij maakt het de mannen in een
4x4 knap lastig. Bjorn Versluys was de aangewezen persoon om de
leiding over te nemen en niet meer uit handen te geven.
Na elf finales vol spanning, stof, schades en blijdschap konden
de rijders zich opmaken voor de superfinale. Niet de gebruikelijke
20 ronden maar zelfs 25 ronden telde de superfinale in Ledde.
Een spin van Pierre Blok hield hem weg van het podium maar de winst
ging naar Bjorn Wichers Schreurs. Voor een kampioenschap van dit
formaat verwacht je eigenlijk niet dit soort banen. Maar ja de beste
stuurlui staan aan wal en het organiseren van een cross blijft een
complex iets.
Op naar Loenen!
De uitslag:
KLIK HIER |