EUROPOKAL KAMPIOENSCHAP VERSLAG.

geplaatst: 28 juni 2010
copyright

Wedstrijd 2 EuroPokal
Terwolde
De Europokal dendert voort


26-27 juni 2010

Na de aftrap in het Belgische Ruiselede maakt Terwolde zich op voor weer weekeinde Europokal.
Spektakel van de bovenste plank, een goede organisatie en een hoop zonnestralen. De ingrediÏnten voor een fantastische tweede ronde van het Europokal kampioenschap . De TACO hoeft zich op organisatorisch gebied niet meer te bewijzen, van baan tot catering alles loopt bij de TACO op rolletjes. Vanaf 1994 organiseert de TACO jaarlijks een europokal wedstrijd en ook dit jaar zijn de vele deelnemers weer welkom op de kleiharde ondergrond in Terwolde/Nijbroek. Met 800 inschrijvingen wat resulteerde in 81 manches op zondag werd het een hele opgave om de wedstrijd in goede banen te leiden. Uiteindelijk kon de superfinale om 21.15 starten en bracht de kroon op het uitstekende weekeinde in Terwolde.

Deze zomer kan de sportfanaat zijn lol niet op, Het WK voetbal, de Tour en De TT van Assen weerhouden de echte autocrossfan gelukkig niet om naar Terwolde af te reizen. Het rennerskwartier kon daarom vanaf donderdagavond worden betreden.

Na een regen van klachten over de geluidsoverlast in RuiseLede verscheen vlak voor de wedstrijd in Terwolde een brief vanuit het europokal bestuur. De organisatoren worden daarin verzocht de muziek vanaf 24.00 te beperken, ook aan het tijdstip van de prijsuitreiking dient men zich te houden. Zodat de mensen die naar huis willen ook op tijd kunnen gaan. Aldus het Europokal bestuur.
Hier werd in Terwolde dan ook goed gehoor aangegeven en was het na een uur rustig in de feesttent.

De baan in Terwolde zorgde zaterdag voor de nodige stofontwikkeling. Door constant de waterwagen zijn rondjes te laten rijden werd de meeste stof tegengegaan maar was de grip soms ver te zoeken.
Coureurs spinde en klaagden over het rijden op een ijsbaan. Lijkt mij heerlijk toch met deze tropische temperaturen maar helaas zorgde dit niet voor een verkoelde werking.

Klasse 5
Na de zware voorrondes mochten de coureurs van de speciaal toerwagens tot 1600cc de spits afbijten. In de voorste gelederen zijn het Timmermans, Orshaegen en die de dienst vandaag uit gaan maken. Regerend kampioen Lammert Brink voegde zich op zondag aan het gezelschap toe zonder een tijd te hebben neergezet. Brutaal plaatste de coureur uit Emmen zich in de finale en ging uiteraard voor de winst. Kopstart is ervoor de groene Rpower bolide van Peter Timmermans gevolgd door landgenoot Jan van Orshaegen. Brink valt aan maar raakt de macht over zijn bolide kwijt en zo ook de aansluiting met de kop van het veld. Galekop profiteert binnendoor en schuift door naar P3. Timmermans laat zich in leidende positie verrassen door van Orshaegen die binnendoor de leiding overneemt en deze niet meer uit handen geeft.
1. Jan van Orshaegen
2. Peter Timmermans
3. Ivo Galekop

Klasse 2
Bij de toerwagens tot 2200cc was er veel strijd te zien sommige auto kwamen zwaar gehavend van de baan en werden in het rennerskwartier weer opgelapt. In Ruiselede waren Wagenaar en Zwiep degene die de scepter zwaaiden. In Terwolde was de sterk rijdende Bart Jan Blaauw oppermachtig. Hij eiste in de finale dan ook de pole position op. Samen met Bastiaan Hoogeboom en Godfried Bergs en de Opel van Equipe Santing stonden deze heren op de eerste rij. De start is er voor de geel blauwe kever vanaf de tweede rij vergezeld door Blaauw en de twee MR2 van Wagenaar en Vlaar. Blaauw probeert het buitenom bij de kever die brutaal naar buiten stuurt en Blaauw richting de greppel drukt maar zelfs zijn auto aan de kant moet zetten na een touche .
Ondanks de slechte tractie weet Wagenaar de blauwe bolide van Blaauw in het vizier te houden maar verliest hem toch uit het oog. Winst is er voor Blaauw die goede zaken doet Wagenaar na een spin in de laatste ronde toch nog tweede en Bastiaan Hoogeboom weet als laatste zich bij de drie te voegen.
1. Bart Jan Blaauw
2. Chris Wagenaar
3. Bastiaan Hoogeboom

Klasse 10
Vorig jaar zagen wij Mike Bartelen niet geheel onverdienstelijk zijn stuurmanskunsten tonen in de kevers, dit jaar heeft hij zijn zinnen gezet op een goede klassering bij de sprinters tot 2000cc. Als jongste deelnemer bij de sprinters pakt Bartelen brutaal de kop voor Peter Otten en Peter Hekkert.
Bij de eerste doorkomst heeft Bartelen zijn plaats verloren aan Otten. Hekkert krijgt Jan de Haan op bezoek voor de derde plaats. Het noodlot slaat toe voor leider Otten die halverwege moet afhaken waardoor Bartelen opnieuw de leiding in handen krijgt. Hekkert weet de ontketende de Haan achter zich te houden en pakt het zilver.
1. Mike Bartelen
2. Peter Hekkert
3. Jan de Haan

Klasse 8
Met het omhoog gaan van de toertallen leek of dat de motoGP van start ging zo klonk het bij de finale van de motorfietsen tot 1400cc. Bij de openingswedstrijd was de winst voor Jeremy Vandergeeten. In terwolde stond de razendsnelle belg wederom aan de start dit keer gewapend met een Peters 4x4 en voorzien van een krachtige ÒbusaÓ. Met een valse start voor Ripperda was er een geduchte tegenstander minder. Vandergeeten pakte de leiding van begin tot het einde maar het was dringen voor de tweede plaats met Pieter Mennen, Gert-jan de Weerd en Jos de Groot. Wouters zat er aan het begin ook goed bij maar moest afhaken met technische problemen. De Weerd rijdt sterk en gaat voor het zilver, de Groot ziet zijn kans schoon en weet de strijd in zijn voordeel af te sluiten met een derde plaats.
1. Jeremy Vandergeeten
2. Gert-Jan de Weerd
3. Jos de Groot

Klasse 6
Met een 19e trainingstijd was het een slecht begin van de tweede wedsrijd voor Jan Maarten Schuurman althans zo leek het. Gelukkig voor hem pakte het compleet anders uit. Oppermachtig was Schuurman in de kwalificaties. Nu was het zaak om deze lijn vast te houden. Concurrent Fred de Haan moest van de derde rij starten en Bert Eggink moest de strijd vroegtijdig staken met een kapotte versnellingsbak. Dus deze zouden geen grote bedreiging vormen.
Schuurman deed waar hij voor was gekomen en dat was winnen. In de eerste ronde kreeg hij een razendsnelle Brink op bezoek maar met een kapotte schokbreker moest deze ook de handdoek in de ring gooien. Dirk Neerman is ook niet te onderschatten maar vormde geen bedreiging voor Schuurman. Steve Otzer werd kap derde.
1. Jan Maarten Schuurman
2. Dirk Neerman
3. Steve Otzer

Klasse 3
Met de geleende Porsche van Toon Kooremans weet Jos Hendrikx zeer goed om te gaan en pakt in de finale dan ook kopstart. Gevolgd door zijn oude bolide bestuurt door Jimmy Poelarends die de tweede plaats op eiste. Een code rood door een koprol van Casper Domper legt de strijd even stil en er volgt een herstart op de baan waarbij twee kanshebbers het startveld hebben verlaten. Frank Schoenmakers kreeg een zwarte vlag en Bart Jan Blaauw had problemen met zijn koelvin.
Poelarends is als beste weg en buitenom pakt hij de leiding. Erik Messink levert een knap staaltje stuurmanskunst en vliegt door van P2 ten koste van Hendrikx. De Porsche coureur krijgt het zwaar te voorduren en wordt door Frank Nijhuis terugverwezen naar de vierde plaats.
1. Jimmy Poelarends
2. Erik Messink
3. Frank Nijhuis

Klasse X
Een vermogende eerste startrij goed voor meer dan 1500 pk die als het licht uitgaat aan wordt gevoerd door Hans Verbugt die zijn 4x4 dwarszet en de regie heeft over het deelnemersveld.Daar achter is het de corvette van Huib Versluis die het uitbrult om Verbugt bij te houden. Postma weet met gooi en smijtwerk de A&P naar de derde stek te sturen maar kan de vierwielaangedreven van Matthijs Klompmaker niet achter zich houden.
1. Hans Verbugt
2. Huib Versluis
3. Matthijs Klompmaker

Klasse 7
Terug van weggeweest zien wij oud kampioen Danny Boere de kopstart pakken in de finale van de special autocross tot 1300cc maar in de eerste bocht is het Glenn Wouters die de spitznagel naar de leiding jaagt. Pieter Mennen stoot de PML door naar P2 ten koste van Boere die meteen Bjorn Versluys in de spiegels van zijn Buchl ziet verschijnen. Opnieuw Boere in de aanval voor de tweede plaats maar zich vergaloppeerd . Het goud is er voor Wouters en Versluys stootte door naar het tweede schavotje. Mennen moest genoegen nemen met het brons.
1. Glenn Wouters
2. Bjorn Versluys
3. Pieter Mennen

Klasse 1
Een turbulente finale bij de toerwagens tot 1600cc met zelfs twee keer een herstart wegens code rood situaties. Wegens een lekke band kon Claeys een goede klassering wel vergeten en zijn het Schultze, Hoogstra, Desender en de Pauw die strijden om het eremetaal en de grootste beker. Schultze lijkt de beste kaarten in huis te hebben maar het is Desender die met de Jackpot ervandoor gaat. Voor De Pauw en Hoogstra.
1. Ben Desender
2. Gilles De Pauw
3. Bram Hoogstra

Klasse 9
De finale van de special autocross tot 1600cc werd van begin tot het einde door Jan de Haan geleid.
Ook dit jaar is de Buchl weer voorzien van een VW motor uit de renstal van Postma. Vorig jaar zag De Haan zijn overwinning in rook opgaan en moest hij op de blaren zitten. Deze finale was er een uit een boekje. Kopstart en foutloos de overwinning binnenhalen.
1. Jan de Haan
2. Marcel Schoo
3. Mark Pouwels

Klasse 4
De jongeheren en jongedames van de juniorklasse mochten de lange dag afsluiten. Jimmy Hop was de gehele dag al te kloppen jongeman en zo ook in de laatste finale. De jeugdige coureur uit Nijkerk liet er geen gras over groeien en reed in 1 streep naar de winst. Kevin Keyl zag als tweede het zwart wit geblokt voor Hendrik jan Praamstra.
1. Jimmy Hop
2. Kevin Keyl
3. Hendrik jan Praamstra

Na een lange dag is het dan eindelijk tijd voor het dessert, de slagroom op het toetje. Twintig ronden knallen. De superfinale. In Ruiselede werd deze gewonnen door Patick Cleys maar die kwalificeerde zich in Terwolde niet voor de endlauf. Kanshebbers waren er immers genoeg. Door het afzeggen van Jeremy Vandergeeten kon Jos de Groot wel deelnemen aan de superfinale. Helaas was deze voor hem van korte duur wat hij hoorde bij de eerste uitvallers. Dirk Neerman weet het veld een aantal ronden aan te voeren maar wordt ingehaald door Jan Maarten Schuurman. Schuurman rijdt lang op kop maar krijgt dorpsgenoot Huib Versluis langzij die de leiding pakt. Versluis laat de Corvette 20 ronden zweten en pakt de grootste beker en de dikste enveloppe.
1. Huib Versluis
2. Hans Verbugt
3. Jan Maarten Schuurman.

De uitslag: KLIK HIER

 
hit counter html code
hit counter javascript