Wedstrijd
2 EuroPokal
Terwolde
De Europokal dendert voort
26-27 juni 2010
Na
de aftrap in het Belgische Ruiselede maakt Terwolde zich op
voor weer weekeinde Europokal.
Spektakel van de bovenste plank, een goede organisatie en een
hoop zonnestralen. De ingrediÏnten voor een fantastische tweede
ronde van het Europokal kampioenschap . De TACO hoeft zich op
organisatorisch gebied niet meer te bewijzen, van baan tot catering
alles loopt bij de TACO op rolletjes. Vanaf 1994 organiseert
de TACO jaarlijks een europokal wedstrijd en ook dit jaar zijn
de vele deelnemers weer welkom op de kleiharde ondergrond in
Terwolde/Nijbroek. Met 800 inschrijvingen wat resulteerde in
81 manches op zondag werd het een hele opgave om de wedstrijd
in goede banen te leiden. Uiteindelijk kon de superfinale om
21.15 starten en bracht de kroon op het uitstekende weekeinde
in Terwolde.
Deze
zomer kan de sportfanaat zijn lol niet op, Het WK voetbal, de
Tour en De TT van Assen weerhouden de echte autocrossfan gelukkig
niet om naar Terwolde af te reizen. Het rennerskwartier kon daarom
vanaf donderdagavond worden betreden.
Na een regen van klachten over de geluidsoverlast in RuiseLede
verscheen vlak voor de wedstrijd in Terwolde een brief vanuit
het europokal bestuur. De organisatoren worden daarin verzocht
de muziek vanaf 24.00 te beperken, ook aan het tijdstip van de
prijsuitreiking dient men zich te houden. Zodat de mensen die
naar huis willen ook op tijd kunnen gaan. Aldus het Europokal
bestuur.
Hier werd in Terwolde dan ook goed gehoor aangegeven en was het
na een uur rustig in de feesttent.
De baan in Terwolde zorgde zaterdag voor de nodige stofontwikkeling.
Door constant de waterwagen zijn rondjes te laten rijden werd
de meeste stof tegengegaan maar was de grip soms ver te zoeken.
Coureurs spinde en klaagden over het rijden op een ijsbaan. Lijkt
mij heerlijk toch met deze tropische temperaturen maar helaas
zorgde dit niet voor een verkoelde werking.
Klasse 5
Na de zware voorrondes mochten de coureurs van de speciaal
toerwagens tot 1600cc de spits afbijten. In de voorste gelederen
zijn het Timmermans, Orshaegen en die de dienst vandaag uit gaan
maken. Regerend kampioen Lammert Brink voegde zich op zondag aan
het gezelschap toe zonder een tijd te hebben neergezet. Brutaal
plaatste de coureur uit Emmen zich in de finale en ging uiteraard
voor de winst. Kopstart is ervoor de groene Rpower bolide van
Peter Timmermans gevolgd door landgenoot Jan van Orshaegen. Brink
valt aan maar raakt de macht over zijn bolide kwijt en zo ook
de aansluiting met de kop van het veld. Galekop profiteert binnendoor
en schuift door naar P3. Timmermans laat zich in leidende positie
verrassen door van Orshaegen die binnendoor de leiding overneemt
en deze niet meer uit handen geeft.
1. Jan van Orshaegen
2. Peter Timmermans
3. Ivo Galekop
Klasse 2
Bij de toerwagens tot 2200cc was er veel strijd te zien sommige
auto kwamen zwaar gehavend van de baan en werden in het rennerskwartier
weer opgelapt. In Ruiselede waren Wagenaar en Zwiep degene die
de scepter zwaaiden. In Terwolde was de sterk rijdende Bart Jan
Blaauw oppermachtig. Hij eiste in de finale dan ook de pole position
op. Samen met Bastiaan Hoogeboom en Godfried Bergs en de Opel
van Equipe Santing stonden deze heren op de eerste rij. De start
is er voor de geel blauwe kever vanaf de tweede rij vergezeld
door Blaauw en de twee MR2 van Wagenaar en Vlaar. Blaauw probeert
het buitenom bij de kever die brutaal naar buiten stuurt en Blaauw
richting de greppel drukt maar zelfs zijn auto aan de kant moet
zetten na een touche .
Ondanks de slechte tractie weet Wagenaar de blauwe bolide van
Blaauw in het vizier te houden maar verliest hem toch uit het
oog. Winst is er voor Blaauw die goede zaken doet Wagenaar na
een spin in de laatste ronde toch nog tweede en Bastiaan Hoogeboom
weet als laatste zich bij de drie te voegen.
1. Bart Jan Blaauw
2. Chris Wagenaar
3. Bastiaan Hoogeboom
Klasse 10
Vorig jaar zagen wij Mike Bartelen niet geheel onverdienstelijk
zijn stuurmanskunsten tonen in de kevers, dit jaar heeft hij zijn
zinnen gezet op een goede klassering bij de sprinters tot 2000cc.
Als jongste deelnemer bij de sprinters pakt Bartelen brutaal de
kop voor Peter Otten en Peter Hekkert.
Bij de eerste doorkomst heeft Bartelen zijn plaats verloren aan
Otten. Hekkert krijgt Jan de Haan op bezoek voor de derde plaats.
Het noodlot slaat toe voor leider Otten die halverwege moet afhaken
waardoor Bartelen opnieuw de leiding in handen krijgt. Hekkert
weet de ontketende de Haan achter zich te houden en pakt het zilver.
1. Mike Bartelen
2. Peter Hekkert
3. Jan de Haan
Klasse 8
Met het omhoog gaan van de toertallen leek of dat de motoGP van
start ging zo klonk het bij de finale van de motorfietsen tot
1400cc. Bij de openingswedstrijd was de winst voor Jeremy Vandergeeten.
In terwolde stond de razendsnelle belg wederom aan de start dit
keer gewapend met een Peters 4x4 en voorzien van een krachtige
ÒbusaÓ. Met een valse start voor Ripperda was er een geduchte
tegenstander minder. Vandergeeten pakte de leiding van begin tot
het einde maar het was dringen voor de tweede plaats met Pieter
Mennen, Gert-jan de Weerd en Jos de Groot. Wouters zat er aan
het begin ook goed bij maar moest afhaken met technische problemen.
De Weerd rijdt sterk en gaat voor het zilver, de Groot ziet zijn
kans schoon en weet de strijd in zijn voordeel af te sluiten met
een derde plaats.
1. Jeremy Vandergeeten
2. Gert-Jan de Weerd
3. Jos de Groot
Klasse 6
Met een 19e trainingstijd was het een slecht begin van de tweede
wedsrijd voor Jan Maarten Schuurman althans zo leek het. Gelukkig
voor hem pakte het compleet anders uit. Oppermachtig was Schuurman
in de kwalificaties. Nu was het zaak om deze lijn vast te houden.
Concurrent Fred de Haan moest van de derde rij starten en Bert
Eggink moest de strijd vroegtijdig staken met een kapotte versnellingsbak.
Dus deze zouden geen grote bedreiging vormen.
Schuurman deed waar hij voor was gekomen en dat was winnen. In
de eerste ronde kreeg hij een razendsnelle Brink op bezoek maar
met een kapotte schokbreker moest deze ook de handdoek in de ring
gooien. Dirk Neerman is ook niet te onderschatten maar vormde
geen bedreiging voor Schuurman. Steve Otzer werd kap derde.
1. Jan Maarten Schuurman
2. Dirk Neerman
3. Steve Otzer
Klasse 3
Met de geleende Porsche van Toon Kooremans weet Jos Hendrikx
zeer goed om te gaan en pakt in de finale dan ook kopstart. Gevolgd
door zijn oude bolide bestuurt door Jimmy Poelarends die de tweede
plaats op eiste. Een code rood door een koprol van Casper Domper
legt de strijd even stil en er volgt een herstart op de baan waarbij
twee kanshebbers het startveld hebben verlaten. Frank Schoenmakers
kreeg een zwarte vlag en Bart Jan Blaauw had problemen met zijn
koelvin.
Poelarends is als beste weg en buitenom pakt hij de leiding. Erik
Messink levert een knap staaltje stuurmanskunst en vliegt door
van P2 ten koste van Hendrikx. De Porsche coureur krijgt het zwaar
te voorduren en wordt door Frank Nijhuis terugverwezen naar de
vierde plaats.
1. Jimmy Poelarends
2. Erik Messink
3. Frank Nijhuis
Klasse X
Een vermogende eerste startrij goed voor meer dan 1500
pk die als het licht uitgaat aan wordt gevoerd door Hans Verbugt
die zijn 4x4 dwarszet en de regie heeft over het deelnemersveld.Daar
achter is het de corvette van Huib Versluis die het uitbrult om
Verbugt bij te houden. Postma weet met gooi en smijtwerk de A&P
naar de derde stek te sturen maar kan de vierwielaangedreven van
Matthijs Klompmaker niet achter zich houden.
1. Hans Verbugt
2. Huib Versluis
3. Matthijs Klompmaker
Klasse 7
Terug van weggeweest zien wij oud kampioen Danny Boere de kopstart
pakken in de finale van de special autocross tot 1300cc maar in
de eerste bocht is het Glenn Wouters die de spitznagel naar de
leiding jaagt. Pieter Mennen stoot de PML door naar P2 ten koste
van Boere die meteen Bjorn Versluys in de spiegels van zijn Buchl
ziet verschijnen. Opnieuw Boere in de aanval voor de tweede plaats
maar zich vergaloppeerd . Het goud is er voor Wouters en Versluys
stootte door naar het tweede schavotje. Mennen moest genoegen
nemen met het brons.
1. Glenn Wouters
2. Bjorn Versluys
3. Pieter Mennen
Klasse 1
Een turbulente finale bij de toerwagens tot 1600cc met
zelfs twee keer een herstart wegens code rood situaties. Wegens
een lekke band kon Claeys een goede klassering wel vergeten en
zijn het Schultze, Hoogstra, Desender en de Pauw die strijden
om het eremetaal en de grootste beker. Schultze lijkt de beste
kaarten in huis te hebben maar het is Desender die met de Jackpot
ervandoor gaat. Voor De Pauw en Hoogstra.
1. Ben Desender
2. Gilles De Pauw
3. Bram Hoogstra
Klasse 9
De finale van de special autocross tot 1600cc werd van
begin tot het einde door Jan de Haan geleid.
Ook dit jaar is de Buchl weer voorzien van een VW motor uit de
renstal van Postma. Vorig jaar zag De Haan zijn overwinning in
rook opgaan en moest hij op de blaren zitten. Deze finale was
er een uit een boekje. Kopstart en foutloos de overwinning binnenhalen.
1. Jan de Haan
2. Marcel Schoo
3. Mark Pouwels
Klasse 4
De jongeheren en jongedames van de juniorklasse mochten
de lange dag afsluiten. Jimmy Hop was de gehele dag al te kloppen
jongeman en zo ook in de laatste finale. De jeugdige coureur uit
Nijkerk liet er geen gras over groeien en reed in 1 streep naar
de winst. Kevin Keyl zag als tweede het zwart wit geblokt voor
Hendrik jan Praamstra.
1. Jimmy Hop
2. Kevin Keyl
3. Hendrik jan Praamstra
Na een lange dag is het dan eindelijk tijd voor het dessert, de
slagroom op het toetje. Twintig ronden knallen. De superfinale.
In Ruiselede werd deze gewonnen door Patick Cleys maar die kwalificeerde
zich in Terwolde niet voor de endlauf. Kanshebbers waren er immers
genoeg. Door het afzeggen van Jeremy Vandergeeten kon Jos de Groot
wel deelnemen aan de superfinale. Helaas was deze voor hem van
korte duur wat hij hoorde bij de eerste uitvallers. Dirk Neerman
weet het veld een aantal ronden aan te voeren maar wordt ingehaald
door Jan Maarten Schuurman. Schuurman rijdt lang op kop maar krijgt
dorpsgenoot Huib Versluis langzij die de leiding pakt. Versluis
laat de Corvette 20 ronden zweten en pakt de grootste beker en
de dikste enveloppe.
1. Huib Versluis
2. Hans Verbugt
3. Jan Maarten Schuurman.
De uitslag: KLIK
HIER
|