EUROPOKAL KAMPIOENSCHAP VERSLAG.

geplaatst: 24 mei 2010
copyright

Wedstrijd 1 EuroPokal
Ruiselede


22-23 mei 2010


Voor het eerst in de Europokal geschiedenis wordt de eerste wedstrijd van het seizoen 2010 verreden in het Belgische plaatsje Ruiselede. Ruiselede is een plaatsje tussen de grote steden Brugge en Gent. De gemeente  Ruiselede bestaat uit 3 dorpskernen: Doomkerke, Kruiskerke en het Centrum. Met een oppervlakte van 3.000 ha en iets meer dan 5000 inwoners is er genoeg ruimte om op het vlakke landschap de Europokal karavaan neer te laten strijken.  In de afgelopen jaren werd de eerste Europokal wedstrijd meerdere malen afgelast doordat de benodigde vergunningen niet werden verstrekt of weer werden ingetrokken.  Dit jaar koos het EP bestuur voor een compleet andere locatie. Een ondergrond van zand vermengd met klein en een nieuwe organisatie. Dit keer in handen van het Blue Power of Dreams team voor vele beter bekend als het autocrossteam van Bart Neerman.  Een terrein van maar liefst 12 ha zal tijdens het pinksterweekend het toneel zijn voor de eerste wedstrijd van het Europokal kampioenschap en plaats bieden aan z'n 500 inschrijvende coureurs waarvan er uiteindelijk 400 inschreven.

Hoewel het pinksterweekeinde voor vele clubs een grote publiekstrekker is en er veel wedstrijden in dit weekeinde worden verreden zullen de coureurs een keuze moeten maken. In het verleden stond de eerste wedstrijd van het kampioenschap gepland op het weekeinde na hemelvaart maar blijkbaar is daarvan geen sprake meer wat wij persoonlijk jammer vinden. Een aantal rijders heeft dan ook besloten om niet naar Ruiselede af te reizen en zien wij bijvoorbeeld op de inschrijflijst van het Autosportspektakel in Lopik terugkeren.
Niet alleen werd er aan de data geschroefd, ook het reglement bleef voor het seizoen 2010 niet ongemoeid.  Zo veranderde in klasse 2 het uiterlijk van de traditionele kever: Deze moet anno 2010 voorzien zijn van spatborden, motorkap en mag deze wel worden voorzien van een busbak. De Toyota MR2 voorzien van een Beams motor werd verbannen uit deze klasse. Deze mogen alleen in klasse 3 aan de start verschijnen.  De auto en motor dient namelijk seriematig in Europa te zijn geleverd geldt voor klasse 2.
Aangezien het aantal keverrijders drastisch afneemt is er besloten om de kevers klasse 5 en 6 op zaterdag samen te voegen, de zondag wedstrijd zal wel over twee klassen worden verreden. Na dramatische afloop in Merksplas is er besloten om de regels omtrent deelname aan de supercup aan te scherpen.  Achteraf afmelden voor deelname betekent dat de vrijgekomen plaats niet meer zal worden opgevuld.

Zondag
Het team van Bart Neerman had er alles aan gedaan om het de rijders naar de zin te maken. Alles klopte alleen de douches gaven vaker koud dan warm water maar gezien de temperaturen van dit weekeinde was het misschien wel lekker dat koude water. De mooie uitdagende baan werd in een L-vorm aangelegd. De L-knik volgde pas na het tweede rechte stuk waar een snelle rechterknik gevolgd door een mooie linker doordraaier de rijders weer voor de start langs bracht om vol gas het rechte stuk op te knallen. De vermengeling van het zand met de klei bracht een ondergrond voort die zwaar noch makkelijk was. Soms was er veel grip en de andere zijde weer minder. Maar zoals altijd de baan is voor iedereen gelijk.
De enige "tegenvaller" was het aantal start wat rond de 400 bleef steken. Hierdoor was het wedstrijdverloop van de zondag zodanig dat er 42 heats te verrijden waren en een Superfinale.
Hierdoor trapten de klasse 5 kevers om 15.05 uur af.

Klasse 5
Sooi Ermens kende een goede start en wist zodoende dat de Honda motor het nog steeds goed deed. Toch kwam hij niet verder als het tweede rechte stuk want daar maakte een enorme buiteling een einde aan zijn verjaardagsfeest. Sooi was uitgeschakeld enhad zich zijn 35-ste (lees 45-ste) verjaardag dan ook hel anders voorgesteld. Met veel schade kon hij niet meer deelnemen aan de herstart die Peter Timmermans van start tot finish leidde. Davy Monein werd knap tweede. Joel Guns kwam over de meet als de nummer 3 en was zwaar teleurgesteld. Waarom bleek toen we hem spraken na afloop want schakelproblemen lieten hem beseffen dat er misschien wel meer ingezeten had vandaag.

Klasse 2
Of Richard Zwiep nu wel of geen spatborden op zijn kever heeft zitten snel is hij altijd. Zo ook nu weer liet de regerend kampioen in deze klasse zien dat er weer rekening met hem gehouden moet worden. Toch denkt Chris Wagenaar er anders over want met een speciale MR2 (geen BEAMS) pakte hij de kop voor Zwiep. Een prachtig gevecht volgde en Zwiep kreeg geen kans om zijn kever naast de MR2 te krijgen. Een aanrijding met Huub Janssen in zijn Speedster zorgt er zelfs voor dat Zwiep terug valt naar plaats 3. Een geluk voor hem is een rode vlag situatie met nog 2 ronden te rijden. Hierdoor kijkt de jury terug naar de vorige doorkomst en zo wordt Zwiep, zij het met geluk, tweede voor Bart-Jan Blaauw maar achter de ongenaakbare Chris Wagenaar. Zwiep lijdt hiermee een gevoelige nederlaag en zal niet ongeslagen kampioen worden anno 2010. Maar hij zit er wel weer erg goed bij.

Klasse 10
Mike Bartelen kende weer een backflip start en gaf zijn potente Honda weer vleugels. Het leverde hem een waarschuwing van de wedstrijdleiding op want de auto moet te allen tijde bestuurbaar blijven. Het deerde hem niet want achter de ongenaakbare Patrick Cleys leverde het hem een mooie tweede plaats op. Al was hij wel gewaarschuwd voor de finale in klasse 11. Edwin Tolkamp reed misschien wel de beste finale want met zijn 1600 motor deed hij prima mee en pakte plaats 3.

Klasse 8
De met het nieuwste type Hayabusa uitgeruste auto van Jeremy Vandergeeten kwam zag en overwon. Niemand zag de gele sprinter van hem nog terug voor de finishvlag en zo kende hij een start-finish overwinning. Achter hem was het Glenn Wouters die erg sterk reed en plaats 2 voor zich opeiste. Dinant Ripperda zat er ook weer goed bij en weet dat hij ook dit jaar weer voorin kan meestrijden en zette een goede basis voor een eventuele nieuwe titel in klasse 8 met zijn derde plaats.

Klasse 6
Jan Maarten Schuurman was de sterkste over de hele dag gezien. Hij mocht als eerste kiezen en de wat mullere binnenzijde koos hij niet. En dat was goed want ondanks dat hij de start verloor aan Bart Neerman, die op zaterdag een koprol maakte en brand aan boord kreeg, stelde Schuurman orde op zaken. Hij pakte resoluut de kop al gaf Neerman sterk partij. Een aantal ronden later ging Neerman stuk en tolde wat rond wat leek op een kapotte aandrijfas. Hierdoor schoven Dirk Neerman en Jeroen DeSchepper door naar de laatste podiumplaatsen. De heerser van de laatste jaren Bert Eggink kwam niet voor in de top-5 want met plaats 6 kan hij niet geheel tevreden zijn.

Klasse 3
Enorm veel uitvallers in deze klasse want Karel Schrijvers, Chris Wagenaar en Jimmy Poelarends zagen de finishvlag niet. Toon Kooremans wel en na lang aan de leiding gelegen te hebben zag hij Frank Schoenmakers met de Subaru voorbij komen. Een momentje van Frank op 2 wielen zorgde er niet voor dat Kooremans dichterbij kon komen. Sterker nog op de finishlijn werden zowel Kooremans als Erik Messink voorbij gereden door Bart-Jan Blaauw die hiermee plaats 2 inpikte. Want Frank Schoenmakers was veruit de sterkste in deze finale.

Klasse 11
Patrick Cleys was de enige die zonder 4WD op de eerste rij stond. Huib Versluis, John Verberk en Thijs-Jan Klompmaker hebben dit namelijk wel en alle 3 werden ze door de snelle Cleys afgetroefd. Bij het ingaan van de L-knik ging het mis tussen Cleys en Versluis. Versluis raakte Cleys en de laatste tolde dan ook achterste voren van de baan af en einde wedstrijd. Versluis kreeg na afloop dan ook een waarschuwing van de wedstrijdleiding. Na 3 ronden legde Dion Verstraten zijn aangepaste sprinter opzijn dak neer en dit was een herstart op de baan. Versluis kwam uit zijn auto om waarschijnlijk naar zijn rokende Chevy motor te kijken en kon vertrekken. Uitstappen tijdens de manche/finale is ten strengste verboden. Zo staat John Verberk aan kop van de herstart waar de pechduivel voor Mike Bartelen toeslaat. Hij komt niet weg en op de laatste nipper ziet Peter Cents hem staan. Te laat want Cents rijdt de complete rechter achterkant van zijn auto af. Weer een rode vlag situatie en Verberk mag weer als eerste starten en die plaats geeft hij niet meer uit handen.
Freek Gussinklo wordt tweede en de dolgelukkige Marc Verhoeven staat ook op het podium. De veldslag was enorm want slecht 7 auto's halen het einde van deze finale.

Klasse 7
Nogmaals de motorfietsen aan de start en deze finale eindigde zoals deze begon. Dirk Neerman was veruit de sterkste en stuurde zijn rood/gele spin als een volleerd piloot over het parcours. Winst voor de man die ook in klasse 6 zijn kever al naar het podium reed. Pieter Mennen en Glenn Wouters deelden samen met hem het podium.

Klasse 1
Opvallend detail aan deze klasse is dat er slechts 28 (!) deelnemers waren. Bram Hoogstra leek er vandoor te gaan met de hoogste eer. Maar daar wilde Gilles de Pauw met zijn CRX niets van weten. Hij bleef aandringen en Hoogstra kon de druk niet aan. Toch bleef hij trouw volgen en 2 ronden voor het einde was het Hoogstra die de koppositie weer overnam. Maar de Pauw plaatste 2 bochten voor de finish een alles of niets poging en pakte op een minder fraaie manier de kop weer terug. En zo eindigde deze finale in winst voor de thuisrijder. Tobias Schulze volgde keurig op plaats 3.

Klasse 9
Tolkamp stond met zijn oude frame maar met de nieuwe motor aan de start. Vannacht ombouwen want Holterhoek moet met het nieuwe frame gereden worden en de andere motor is nog niet klaar. Door als eerste te finishen kon het team snel huiswaarts om deze klus te klaren. Cor Roerdink werd nooit een bedreiging voor Tolkamp en hetzelfde gold voor Herbert ter Maat die Roerdink nooit kon bedreigen.

Junioren
Wesley Welgraven was de beste na 3 manches alleen kreeg de pechduivel op bezoek in de finale. De achteras van de Corsa was niet meer fris en zo zagen we het rechterachterwiel wel erg ver naar achter hangen in de wielbak. Hierdoor komt al snel een rood/gele CRX aan de leiding die er niet lang van kan genieten want Thibant Verbeure duwt hem rond. En dit kostte hem de overwinning want hij werd uit de uitslag genomen. Hierdoor won Coen Mennen voor Jeroen Rikken. De dolgelukkige Thom Spijkers behaalde hierdoor plaats 3 met zijn VW Polo.

Superfinale
Opvallend was dat er geen enkele onderbreking in de Superfinale was. Dus gewoon 20 ronden voluit knallen was het devies. Chris Wagenaar lag een tijdje aan de leiding maar zag Peter Timmermans steeds dichterbij komen. Timmermans pakte de kop resoluut over en zette Jan Maarten Schuurman op afstand. Patrick Cleys kwam echter het snelst van allemaal naar voren en Timmermans werd verslagen op de baan. Timmermans kon wel volgen maar een bedreiging voor Cleys was hij nooit.

Tekst: Peter & Emile - AutoCrossNederland.NL

De uitslag: KLIK HIER