Wedstrijd
1 EuroPokal
Ruiselede
22-23 mei 2010
Voor
het eerst in de Europokal geschiedenis wordt de eerste wedstrijd
van het seizoen 2010 verreden in het Belgische plaatsje Ruiselede.
Ruiselede is een plaatsje tussen de grote steden Brugge en Gent.
De gemeente Ruiselede bestaat uit 3 dorpskernen: Doomkerke, Kruiskerke
en het Centrum. Met een oppervlakte van 3.000 ha en iets meer
dan 5000 inwoners is er genoeg ruimte om op het vlakke landschap
de Europokal karavaan neer te laten strijken. In de afgelopen
jaren werd de eerste Europokal wedstrijd meerdere malen afgelast
doordat de benodigde vergunningen niet werden verstrekt of weer
werden ingetrokken. Dit jaar koos het EP bestuur voor een compleet
andere locatie. Een ondergrond van zand vermengd met klein en
een nieuwe organisatie. Dit keer in handen van het Blue Power
of Dreams team voor vele beter bekend als het autocrossteam van
Bart Neerman. Een terrein van maar liefst 12 ha zal tijdens het
pinksterweekend het toneel zijn voor de eerste wedstrijd van het
Europokal kampioenschap en plaats bieden aan z'n 500 inschrijvende
coureurs waarvan er uiteindelijk 400 inschreven.
Hoewel het pinksterweekeinde voor vele clubs een grote publiekstrekker
is en er veel wedstrijden in dit weekeinde worden verreden zullen
de coureurs een keuze moeten maken. In het verleden stond de eerste
wedstrijd van het kampioenschap gepland op het weekeinde na hemelvaart
maar blijkbaar is daarvan geen sprake meer wat wij persoonlijk
jammer vinden. Een aantal rijders heeft dan ook besloten om niet
naar Ruiselede af te reizen en zien wij bijvoorbeeld op de inschrijflijst
van het Autosportspektakel in Lopik terugkeren.
Niet alleen werd er aan de data geschroefd, ook het reglement
bleef voor het seizoen 2010 niet ongemoeid. Zo veranderde in
klasse 2 het uiterlijk van de traditionele kever: Deze moet anno
2010 voorzien zijn van spatborden, motorkap en mag deze wel worden
voorzien van een busbak. De Toyota MR2 voorzien van een Beams
motor werd verbannen uit deze klasse. Deze mogen alleen in klasse 3
aan de start verschijnen. De auto en motor dient namelijk seriematig
in Europa te zijn geleverd geldt voor klasse 2.
Aangezien het aantal keverrijders drastisch afneemt is er besloten
om de kevers klasse 5 en 6 op zaterdag samen te voegen, de zondag
wedstrijd zal wel over twee klassen worden verreden. Na dramatische
afloop in Merksplas is er besloten om de regels omtrent deelname
aan de supercup aan te scherpen. Achteraf afmelden voor deelname
betekent dat de vrijgekomen plaats niet meer zal worden opgevuld.
Zondag
Het team van Bart Neerman had er alles aan gedaan om
het de rijders naar de zin te maken. Alles klopte alleen de douches
gaven vaker koud dan warm water maar gezien de temperaturen van
dit weekeinde was het misschien wel lekker dat koude water. De
mooie uitdagende baan werd in een L-vorm aangelegd. De L-knik
volgde pas na het tweede rechte stuk waar een snelle rechterknik
gevolgd door een mooie linker doordraaier de rijders weer voor
de start langs bracht om vol gas het rechte stuk op te knallen.
De vermengeling van het zand met de klei bracht een ondergrond
voort die zwaar noch makkelijk was. Soms was er veel grip en de
andere zijde weer minder. Maar zoals altijd de baan is voor iedereen
gelijk.
De enige "tegenvaller" was het aantal start wat rond de 400 bleef
steken. Hierdoor was het wedstrijdverloop van de zondag zodanig
dat er 42 heats te verrijden waren en een Superfinale.
Hierdoor trapten de klasse 5 kevers om 15.05 uur af.
Klasse 5
Sooi Ermens kende een goede start en wist zodoende dat
de Honda motor het nog steeds goed deed. Toch kwam hij niet verder
als het tweede rechte stuk want daar maakte een enorme buiteling
een einde aan zijn verjaardagsfeest. Sooi was uitgeschakeld enhad
zich zijn 35-ste (lees 45-ste) verjaardag dan ook hel anders voorgesteld.
Met veel schade kon hij niet meer deelnemen aan de herstart die
Peter Timmermans van start tot finish leidde. Davy Monein werd
knap tweede. Joel Guns kwam over de meet als de nummer 3 en was
zwaar teleurgesteld. Waarom bleek toen we hem spraken na afloop
want schakelproblemen lieten hem beseffen dat er misschien wel
meer ingezeten had vandaag.
Klasse 2
Of Richard Zwiep nu wel of geen spatborden op zijn kever
heeft zitten snel is hij altijd. Zo ook nu weer liet de regerend
kampioen in deze klasse zien dat er weer rekening met hem gehouden
moet worden. Toch denkt Chris Wagenaar er anders over want met
een speciale MR2 (geen BEAMS) pakte hij de kop voor Zwiep. Een
prachtig gevecht volgde en Zwiep kreeg geen kans om zijn kever
naast de MR2 te krijgen. Een aanrijding met Huub Janssen in zijn
Speedster zorgt er zelfs voor dat Zwiep terug valt naar plaats
3. Een geluk voor hem is een rode vlag situatie met nog 2 ronden
te rijden. Hierdoor kijkt de jury terug naar de vorige doorkomst
en zo wordt Zwiep, zij het met geluk, tweede voor Bart-Jan Blaauw
maar achter de ongenaakbare Chris Wagenaar. Zwiep lijdt hiermee
een gevoelige nederlaag en zal niet ongeslagen kampioen worden
anno 2010. Maar hij zit er wel weer erg goed bij.
Klasse 10
Mike Bartelen kende weer een backflip start en gaf zijn
potente Honda weer vleugels. Het leverde hem een waarschuwing
van de wedstrijdleiding op want de auto moet te allen tijde bestuurbaar
blijven. Het deerde hem niet want achter de ongenaakbare Patrick
Cleys leverde het hem een mooie tweede plaats op. Al was hij wel
gewaarschuwd voor de finale in klasse 11. Edwin Tolkamp reed misschien
wel de beste finale want met zijn 1600 motor deed hij prima mee
en pakte plaats 3.
Klasse 8
De met het nieuwste type Hayabusa uitgeruste auto van
Jeremy Vandergeeten kwam zag en overwon. Niemand zag de gele sprinter
van hem nog terug voor de finishvlag en zo kende hij een start-finish
overwinning. Achter hem was het Glenn Wouters die erg sterk reed
en plaats 2 voor zich opeiste. Dinant Ripperda zat er ook weer
goed bij en weet dat hij ook dit jaar weer voorin kan meestrijden
en zette een goede basis voor een eventuele nieuwe titel in klasse
8 met zijn derde plaats.
Klasse 6
Jan Maarten Schuurman was de sterkste over de hele dag
gezien. Hij mocht als eerste kiezen en de wat mullere binnenzijde
koos hij niet. En dat was goed want ondanks dat hij de start verloor
aan Bart Neerman, die op zaterdag een koprol maakte en brand aan
boord kreeg, stelde Schuurman orde op zaken. Hij pakte resoluut
de kop al gaf Neerman sterk partij. Een aantal ronden later ging
Neerman stuk en tolde wat rond wat leek op een kapotte aandrijfas.
Hierdoor schoven Dirk Neerman en Jeroen DeSchepper door naar de
laatste podiumplaatsen. De heerser van de laatste jaren Bert Eggink
kwam niet voor in de top-5 want met plaats 6 kan hij niet geheel
tevreden zijn.
Klasse 3
Enorm veel uitvallers in deze klasse want Karel Schrijvers,
Chris Wagenaar en Jimmy Poelarends zagen de finishvlag niet. Toon
Kooremans wel en na lang aan de leiding gelegen te hebben zag
hij Frank Schoenmakers met de Subaru voorbij komen. Een momentje
van Frank op 2 wielen zorgde er niet voor dat Kooremans dichterbij
kon komen. Sterker nog op de finishlijn werden zowel Kooremans
als Erik Messink voorbij gereden door Bart-Jan Blaauw die hiermee
plaats 2 inpikte. Want Frank Schoenmakers was veruit de sterkste
in deze finale.
Klasse 11
Patrick Cleys was de enige die zonder 4WD op de eerste
rij stond. Huib Versluis, John Verberk en Thijs-Jan Klompmaker
hebben dit namelijk wel en alle 3 werden ze door de snelle Cleys
afgetroefd. Bij het ingaan van de L-knik ging het mis tussen Cleys
en Versluis. Versluis raakte Cleys en de laatste tolde dan ook
achterste voren van de baan af en einde wedstrijd. Versluis kreeg
na afloop dan ook een waarschuwing van de wedstrijdleiding. Na
3 ronden legde Dion Verstraten zijn aangepaste sprinter opzijn
dak neer en dit was een herstart op de baan. Versluis kwam uit
zijn auto om waarschijnlijk naar zijn rokende Chevy motor te kijken
en kon vertrekken. Uitstappen tijdens de manche/finale is ten
strengste verboden. Zo staat John Verberk aan kop van de herstart
waar de pechduivel voor Mike Bartelen toeslaat. Hij komt niet
weg en op de laatste nipper ziet Peter Cents hem staan. Te laat
want Cents rijdt de complete rechter achterkant van zijn auto
af. Weer een rode vlag situatie en Verberk mag weer als eerste
starten en die plaats geeft hij niet meer uit handen.
Freek Gussinklo wordt tweede en de dolgelukkige Marc Verhoeven
staat ook op het podium. De veldslag was enorm want slecht 7 auto's
halen het einde van deze finale.
Klasse 7
Nogmaals de motorfietsen aan de start en deze finale
eindigde zoals deze begon. Dirk Neerman was veruit de sterkste
en stuurde zijn rood/gele spin als een volleerd piloot over het
parcours. Winst voor de man die ook in klasse 6 zijn kever al
naar het podium reed. Pieter Mennen en Glenn Wouters deelden samen
met hem het podium.
Klasse 1
Opvallend detail aan deze klasse is dat er slechts 28
(!) deelnemers waren. Bram Hoogstra leek er vandoor te gaan met
de hoogste eer. Maar daar wilde Gilles de Pauw met zijn CRX niets
van weten. Hij bleef aandringen en Hoogstra kon de druk niet aan.
Toch bleef hij trouw volgen en 2 ronden voor het einde was het
Hoogstra die de koppositie weer overnam. Maar de Pauw plaatste
2 bochten voor de finish een alles of niets poging en pakte op
een minder fraaie manier de kop weer terug. En zo eindigde deze
finale in winst voor de thuisrijder. Tobias Schulze volgde keurig
op plaats 3.
Klasse 9
Tolkamp stond met zijn oude frame maar met de nieuwe
motor aan de start. Vannacht ombouwen want Holterhoek moet met
het nieuwe frame gereden worden en de andere motor is nog niet
klaar. Door als eerste te finishen kon het team snel huiswaarts
om deze klus te klaren. Cor Roerdink werd nooit een bedreiging
voor Tolkamp en hetzelfde gold voor Herbert ter Maat die Roerdink
nooit kon bedreigen.
Junioren
Wesley Welgraven was de beste na 3 manches alleen kreeg
de pechduivel op bezoek in de finale. De achteras van de Corsa
was niet meer fris en zo zagen we het rechterachterwiel wel erg
ver naar achter hangen in de wielbak. Hierdoor komt al snel een
rood/gele CRX aan de leiding die er niet lang van kan genieten
want Thibant Verbeure duwt hem rond. En dit kostte hem de overwinning
want hij werd uit de uitslag genomen. Hierdoor won Coen Mennen
voor Jeroen Rikken. De dolgelukkige Thom Spijkers behaalde hierdoor
plaats 3 met zijn VW Polo.
Superfinale
Opvallend was dat er geen enkele onderbreking in de Superfinale
was. Dus gewoon 20 ronden voluit knallen was het devies. Chris
Wagenaar lag een tijdje aan de leiding maar zag Peter Timmermans
steeds dichterbij komen. Timmermans pakte de kop resoluut over
en zette Jan Maarten Schuurman op afstand. Patrick Cleys kwam
echter het snelst van allemaal naar voren en Timmermans werd verslagen
op de baan. Timmermans kon wel volgen maar een bedreiging voor
Cleys was hij nooit.
Tekst: Peter & Emile - AutoCrossNederland.NL
De uitslag: KLIK
HIER
|