Peters Autosport


Voor Peters Autosport (PAS) reisden wij af naar het Limburgse Kelpen alwaar Paul Peters eind jaren 80 van de vorige eeuw begon met het bouwen van frames in een productieomgeving.

Echter bouwde Peters zijn eerste frame in 1980, gebaseerd op een verlaagde kever. In 1984 bouwde Peters zijn eerste sprinterframe. Na een paar goede prestaties werd deze direct verkocht. De vraag naar Peters frames werd steeds groter.

De Luxemburger John Lagodny werd in 1987 aangetrokken en benoemd tot fabrieksrijder van Peters Autosport. Eerst met een PAS frame voorzien van een 1600cc krachtbron en later met een 2000cc motor. Vanaf 2002 werd er gekozen voor een auto voorzien van een motorfietsmotor van het merk Suzuki Hayabusa. Deze bestaat uit twee versies, de 2WD en de 4WD. Lagodny behaalde vele overwinningen en werd tweemaal Nederlands Kampioen Sprint 1600 in 2004 en 2006. De ontwikkelingen van de 4WD frames hebben een belangrijke fase doorgebracht en strijden inmiddels mee in de top van Europa.
De Suzuki Hayabusa krachtbron is vervangen door een Ford krachtbron van 1600cc en voorzien van een speciale Sadev Versnellingsbak waar Peters Autosport importeur voor Nederland voor is.

De afgelopen tien jaar bouwde Peters 250 frames en werd er drie jaar geleden een andere doelgroep aangeboord. De crosskart! Inmiddels zijn er zo'n 25 stuks afgeleverd welke hoofdzakelijk in Frankrijk actief zijn.

Peters Autosport heeft zich in de laatste jaren hoofdzakelijk laten zien op tijdens de Europese wedstrijden waar John Lagodny in 2010 en tweede plaats behaalde in de Buggy 1600 en in 2011 het seizoen als vierde wist af te sluiten.

Eind 2015 werd Peters Autosport overgenomen door Bart de Haas die er met frisse moed in stapt terwijl Paul vanaf de zijlijn meekijkt maar ook heel langzaam van zijn 'oude' dag gaat genieten.

Peters Autosport
Kuiperweg 13
6037 NL Kelpen-Oler
website: www.petersautosport.nl

profiel:
John Lagodny
1 maart 2007.| aangepast op 8 april 2016.