INTERVIEW.

geplaatst: december 2010
©2011 AutoCrossNederland.NL

Een coureur vol ambitie, vechtlust en ondernemingsdrift:
Simon Peetoom


19 december 2010

Door Peter van Beek - AutoCrossNederland.NL

Voor velen in de wereld die cross heet is Simon Peetoom nog steeds een redelijke onbekende. Eind 2009 werd de Div. 1 Seat van Marcel Ottink overgenomen en stond de 34 jarige ondernemer uit Winkel in Portugal aan de start voor zijn debuut in het Europees kampioenschap 2010. Tijd voor een interview met een coureur vol ambitie, vechtlust en ondernemingsdrift.


Bij autocrossvereniging ACON is Simon Peetoom wel een bekende, met meerdere kampioenstitels (2006, 2007, 2009)achter zijn naam. De geelblauw gekleurde vrije standaard was vaak voorin het deelnemersveld te vinden. Voorzien van een zelf aangepaste versnellingsbak en dikke Emming motor werden waarschijnlijk de meeste overwinningen behaald ooit met een vrije standaard.

Meer vermogen
De keuze om direct over de stappen van een vrije standaard naar een toerwagen in de Div. 1 en niet eerst in het Nederlands kampioenschap te gaan rijden kwam door de aantrekkingskracht van de mooie banen. "Ik heb ook nog geprobeerd met een golf 3 in het Europokal kampioenschap, maar ik wilde meer. Mooie banen, meer vermogen dus koos ik voor EK avontuur". Een ongeblazen twee liter motor gaat ongeveer tot 300pk om meer vermogen te genereren ging Motorbouwer Emming op zoek naar een turbomotor die vond hij bij Herman Hinnenkamp. De tweeliter 20-klepper voorzien van een dikke turbo is goed voor het vermogen z'n 550 pk. Een carrosserie voor de motor was er eigenlijk niet, een idee om de motor in te bouwen in een golf 4 voor het circuit belandde in de ijskast en vervolgens de motor op zolder.

Crossmaat Wouter van Vugt attendeerde Peetoom er op dat de Seat van Marcel Ottink te koop stond. Na een bezoek in Hengevelde werd het idee om deze auto na te maken al gauw van de baan geveegd en na een simpele berekening werd de auto zonder motor tijdens de laatste wedstrijd in Italie aangeschaft.

Volg de Skodarijder!
Met de aanschaf van de Seat begon Peetoom met zijn team aan een nieuw avontuur, Europa in. Een imposante dubbeldeks touringcar gesponsord door Edwin Groen van Fietsenwinkel.nl bracht Peetoom voor de eerste wedstrijd in Portugal maar daar ging het al meteen mis. Na een zware koprol werd de Seat teruggebracht in het rennerskwartier met veel schade. Een knap staaltje vechtlust en doorzettingsvermogen brachten de Seat na anderhalf uur en voor de volgende manche weer op de baan (weleens waar voorzien van een 10 rollen ducktape). Een groot applaus volgde en met een derde plaats werd de manche afgesloten, erg knappe prestatie omdat door tijdgebrek de auto slecht was afgesteld . Het smaakte naar meer en in Spanje werd er een nieuwe motor vanuit Nederland gemonteerd en werd alles gewonnen in de manches. Met twee seconden sneller als de nummer twee Karai, kon het haast niet fout gaan. Een kapotte rechtertandwielkast voor de voorwielaandrijving bracht een abrupt einde aan de finale waarin van pole position werd vertrokken. In de daarop volgende wedstrijden werden overschaduwd door pech en een zwakke wielophanging en een niet optimaal fungeerde motor besloot Peetoom om het leerjaar niet af te maken.

Met de kennis die werd opgedaan in het eerste jaar werd in overleg met Ger Vellema (GVS) besloten om een nieuwe auto te bouwen. "Ger heeft mij echt super geholpen in mijn eerste seizoen, door zijn jarenlange ervaringen kent hij de werk methodes en procedures. Voor een nieuwkomer als ik erg handig". De nieuwe auto heeft als basis een Skoda Fabia MK2 welke word voorzien van een nieuwe aandrijflijn en stevigere wielophanging.
Bij de aandrijflijn van de Seat kon geen gebruik worden gemaakt van de handrem, waardoor de auto vaak rechtdoor wil, tevens heeft de Seat zoveel rolweerstand, waardoor er veel pk's verloren gaan. Dat gaan wij ook veranderen in de nieuwe Skoda. De motor word ook vernieuwd door Emming en voorzien van een hightech Tibuc systeem, deze zorgt ervoor dat er contante turbodruk is en de motor niet terugvalt. Voor de afstelling gaat de motor naar MTO in Duitsland. Dit bedrijf stelt voor verschillende rijders in de top van de autosport de motoren af.


SP2000 Gearboxes
In de vrije standaard klasse maakte Peetoom gebruik van een zelf aangepaste versnellingbak die het brute geweld van de Emming motor op de baan wist te brengen en heel bleef, Zo ontstond er ook vraag naar de bakken van SP2000 en zijn er inmiddels 123 bakken verkocht. Peetoom zit niet stil want naast het onderhoud van reparatie van grondverzetmachines met z'n 11 man personeel houdt de ondernemer uit Winkel zich bezig met het verder ontwikkelen van versnellingsbakken voor Seat, Volkswagen en Opel in alle takken van de autosport. "Sinds kort kan ik de bakken van het type 02A/02J sequentieel leveren. Dit systeem heb ik uitvoerig getest en is betrouwbaar. De revisie van versnellingsbakken kan snel gebeuren omdat ik alles op voorraad heb liggen en dus niet hoef te wachten op een leverancier." Voor een uitgebreid overzicht van verhoudingen en informatie kan je terecht op sp2000racing.nl.

In de nieuwe Skoda zal Peetoom zijn kennis en ervaring met versnellingsbakken en aandrijflijnen doorvoeren en nieuwe technologieen ontwikkelen en deze testen in het Europees Kampioenschap met de Skoda gebouwd door Ger Vellema van GVS.
"Ik heb als doel om die felbegeerde Europese titel binnen te slepen en ben van mening dat het een haalbare missie is. Komend seizoen gaan wij voor een plaats bij de eerste vijf. Voordat de afstellingen van de Skoda optimaal zijn en de kinderziektes er allemaal uit zijn ben ik een jaar verder".

www.sp2000racing.nl