Wedstrijd
5 Eurol/VEKA NK autocross
Haarle
15 augustus 2015
Na
3,5 jaar wachten mocht de MACH weer een NK organiseren op het
terrein aan de Molenweg in Haarle. Iedereen was er klaar voor
en de ruime opzet van de baan met alles er omheen zag er strak
uit. Vooral de RTV Oost toegangsboog was een mooie eye catcher.
Maar dat is niet waar het om zou gaan vandaag. De eerste kampioenschappen
voor het Eurol/VEKA NK konden namelijk al binnen gehaald worden
in 3 van de 7 klassen. Helaas lukte het niet elke favoriet om
dit voor elkaar te krijgen.
Baan
Met een hoogteverschil in het grasland ziet het er direct een
stuk indrukwekkender uit, zeker als de eerste rij van het rennerskwartier
er aan die zijde langs ligt. De 625 meter lange zandbaan begon
met een breed recht stuk waar geen hoogteverschil in aanwezig
was. De linkse bocht bleef eigenlijk min of meer doorlopen in
de tweede bocht. De haakse look ervan remde wel aardig af waarna
de rijders aan de klim omhoog konden beginnen. Dit kon echter
niet voordat de chicane (bocht 3) genomen werd want deze kwam
al vrij snel na bocht 2. De doordraai naar rechts was erg snel
en leverde geen echte problemen op gedurende de dag. Hierna een
stuk rechtdoor en was je bovenaan de baan waar bocht 4 naar links
kwam. Bocht 5 was dan de laatste bocht die de rijders weer terugbracht
op het rechte stuk. En voordat ze dan weer linksaf moesten waren
al flinke snelheden behaalt.
De indeling rondom de baan was gecompliceerd te noemen. De jurywagen
stond, om plaatsen te kunnen winnen op de eerste sponsorrij, aan
de overzijde van het eerste deel van het rennerskwartier. Het
tweede deel was aan de overzijde van de weg. En de club had ook
uitstekend voor hun eigen leden gezorgd met een derde mini rennerskwartier
welke in de buurt van de jurywagen gesitueerd was. Voor het publiek
waren de lange zijden van de baan beide gemakkelijk bereikbaar
en te overzien. De grote chicane in de baan zorgde er wel voor
dat niet vanaf elke plaats langs de baan alles te zien was maar
deze keuze was uiteraard aan het publiek zelf.
Toerwagenklasse
Met slechts 18 deelnemers aan de start was
het niet heel druk in de manches. Rob van Kuringe had zijn motorschade
nog niet herstelt en zien we niet meer terug in het NK dit jaar.
Door de magere resultaten in het kampioenschap heeft het team
besloten om tijdens de laatste NK wedstrijd van dit jaar af te
reizen naar de EK wedstrijd in het Italiaanse Maggiora. En dan
hopelijk wel met de Skoda achter in de trailer. Verder ontbrak
ook Willem Oldenziel met zijn nieuwe Baleno na zijn schade gevalletje
in Lochem.
Verder was de volledige top van het klassement aanwezig en was
er gezonde spanning te voelen in het kamp van het Breederland
Autosport Team. Beide broers zijn elkaars bedreiging als het gaat
om de titel in de prestigieuze toerwagen klasse. Winst voor Erwin
Breederland zou de titel bij hem bezorgen maar daar wilde zijn
broer Peter nog wel voor vechten natuurlijk.
Ton van Leeuwen liet er vandaag geen onduidelijkheid meer over
bestaan want hij is terug van weggeweest. Zonder enige problemen
won hij al zijn manches vandaag en daarmee de pole. Voor Robbert
Beelen die met zijn Audi de problemen ook achter zich gelaten
lijkt te hebben. Roy Geverink met de blauwe VW Golf liet vandaag
ook indrukwekkende manches zien in de zandbak. Hij klasseerde
zich als laatste voor de eerste rij m.a.w. keurig plaats 5 na
3 manches. De ontbrekende 2 namen zijn de Breederland broers en
die namen plaats 3 en 4 in na de manches. Alleen was er een kink
in de kabel gekomen bij Peter Breederland. Na manche 3 bleken
er koppelingsproblemen opgedoken te zijn bij zijn Suzuki. Met
man en macht werd er gewerkt om de strijd in de finale aan te
kunnen gaan met zijn broer Erwin. Helaas lukte het niet om de
reparatie te laten slagen en zagen we de startplaats van Peter
Breederland leeg blijven. Erwin stond er wel gewoon en hiermee
was ineens alle spanning uit de klasse als het gaat om het kampioenschap.
De niet startende Peter Breederland behaalde hiermee te weinig
punten om zijn broer nog in te kunnen halen. Hiermee komt de titel
Nederlands Kampioen Toerewagen klasse dan ook al voor de start
van de finale uit bij Erwin Breederland die we daarmee ook van
harte feliciteren.
De start is voor Ton van Leeuwen die zijn nog immer snaar strakke
Mitsubishi Lancer als eerste de bocht kan insturen. Beelen volgt
en ook Erwin Breederland sluit aan als de nummer 3. Ook Geverink
startte hard mee maar kon aan de buitenzijde niet profiteren.
Binnen een ronde is het van Leeuwen, die weer met de aparte ballon/tractor
banden rijdt, met veel voorsprong. Gerbert Paus moet vanuit het
achterveld komen aangezien hij nog steeds door pech achtervolgt
wordt dit seizoen. Een penibel moment maakt hij in de tweede ronde
mee. Hij rijdt ineens op 2 wielen in bocht 2 en kan de Justy gelukkig
weer terug krijgen op zijn wielen en doorrijden.
Andre de Bruijn heeft de goede snelheid ook weer te pakken net
als Piet van Dijk. Van Dijk maakte in de tweede manche nog een
rare buiteling mee. Op het rechte stuk kwam hij hard in de greppel
terecht. Hierna sloeg hij over de kop en kon de schade weer hersteld
worden.
De baan heeft na een paar ronden alweer diepe sporen en van Leeuwen
zoekt slim de buitenkanten van de lange zandbaan op. Hierdoor
kan hij makkelijk, althans zo lijkt het vanaf de buitenkant, werken
aan een indrukwekkende voorsprong.
Piet van Dijk stoomt naar voren toe, speciaal voor de zandbanen
heeft hij de auto uitgerust met extra plexiglas platen, blijft
hij echter steken achter de Bruijn. Het duurt een aantal ronden
alvorens van Dijk er keurig voorbij gaat en hij de finale uitrijdt
op plaats 4. De Bruijn kan niets anders doen dan de nummer 5 van
vandaag worden want de rest van zijn collegaÕs komen nooit echt
in zijn buurt.
Aan kop wil het ook maar niet heel erg spannend worden. Ton van
Leeuwen laat zien terug van weggeweest te zijn en kan zo zijn
vreselijke seizoenstart beetje bij beetje vergeten. Ook Robbert
Beelen heeft reden tot juichen want hij wordt tweede en ook hier
lijkt alles betrouwbaar te zijn. De nieuwe kampioen Erwin Breederland
hoefde zich niet bovenmatig in te spannen deze finale. Hij reed
dan ook zeer gedecideerd naar de derde plaats en wist hiermee
de opvolger van zijn broer Peter te worden.
De Audi TT van de Arkes equipe deed het ook keurig vandaag met
plaats 6 en hiermee wisten ze de aandringende Paus net op plaats
7 te houden.
1. Ton van Leeuwen
2. Robbert Beelen
3. Erwin Breederland
Keverklasse
Onvoldoende budget en een koper maken sommige
beslissingen wat gemakkelijker. Gerald Kemper deed in de weken
voor deze NK wedstrijd namelijk zijn kever van de hand. Of het
een definitief afscheid is laat het team in het midden maar het
zou zo maar eens kunnen.
Gescheurde kruisbanden daarmee kun je niet crossen en zo deed
Klaas Postma afstand van zijn kever. En hiermee lijkt het Postma
Autosport Team dan ook definitief deze klasse de rug toe te keren
aangezien er geruchten gaan dat er een terugkeer aan zit te komen
in 1 van de 3 sprintklassen. Toch zagen we de kever van Postma
ineens 1 op 1 in het rennerskwartier staan naast de touringcar
van John Verberk notabene. De snelle Hayabusa rijder delfde al
menig keer het onderspit tegen een automotor dit jaar en dat deed
hem nadenken. Een paar testronden op de NK baan in Baarle Nassau
maakten hem er van overtuigd dat het rijden met dit kanon de sleutel
is tot een succesvolle afsluiting van dit NK jaar.
Dat Peter Timmermans de pole opeiste was een grote verrassing.
In de eerste manche maakt de snelle Belg een kleine touche mee
en daarmee lag hij direct op grote achterstand. Zijn doorzettingsvermogen
en de drang naar de Nederlandse titel deden hem terugrijden naar
plaats 6 en dit was, naast winst in zijn andere manches, precies
voldoende voor de pole.
Ook Marco Raben liet zien een goede eindklassering dit seizoen
te willen en plaatste zich als tweede voor regerend kampioen Jan-Paul
Klaster. John Verberk won indrukwekkend zijn eerste manche maar
daarna kwam hij niet meer zover. Plaats 4 was zijn deel na 3 manches
en maakte vooral Wesley Welgraven heel veel indruk met plaats
5. En dat was precies de opsteker die de oranje kever man nodig
had na zijn dramatische EP cross in Terwolde.
De start was magistraal en kwam Verberk, helemaal aan de buitenkant,
als eerste bij de bocht aan, maar Klaster, in het midden rijdend,
gaf hem geen duimbreed toe. Klaster pakte hiermee dan ook de kop
want Timmermans kon niet zo snel met deze 2 mee starten. Verberk
legde het af maar had gigantisch veel snelheid en bleef het gas
er vol ophouden. Verberk volgde snoeihard de lijn voor de binnenzijde
van de chicane om zo langs Klaster te schieten. Alleen de ideale
lijn bood maar plaats aan 1 van deze 2 toppers en raakten Verberk
en Klaster elkaar erg hard en ging het goed mis voor beide. Qua
simultaan rollen hadden ze bij het kunstrijden op de schaats mooie
punten gekregen alleen daar hadden ze nu niets aan. Een rode vlag
was het gevolg en de woeste Verberk was niet blij en kroop snel
uit zijn auto. De door de klap dizzy geslagen Klaster kwam er
niet snel uit. Gelukkig bleek alles wel goed met de rijders en
zagen we beide kevers met veel schade weggetakeld worden.
Een volledige herstart zou er volgen en leek het erop dat Klaster,
de directe concurrent van Timmermans, niet meer deel kon nemen.
Niets bleek minder waar want Klaster zijn team voerde een bliksemsnelle
reparatie uit en stond de regerend kampioen er weer bij.
Alsof er niets gebeurt was snelde Klaster, net als vorig jaar
in Veulen, gewoon weer naar de kop en hield deze vast. M.a.w.
de reparatie leek geslaagd en Timmermans en Raben bleven verbouwereerd
achter op de plaatsen 2 en 3. De rest van de kevermannen sluiten
aan en zo gaat het opnieuw los voor de finale.
Klaster is op dreef en heeft de gang en de juiste lijnen te pakken
in Haarle. Alleen pech of een fout lijken hem van een overwinning
af te kunnen houden vandaag. Timmermans blijft de aansluiting
continu houden en weet dat hij aan 2 top-3 klasseringen genoeg
heeft aan de titel en moet zich in bedwang houden want het hoofd
(nog) niet. Marco Raben kan er nite direct bijkomen en heeft de
volledige finale het nakijken en pakt heel sterk de derde plaats.
Arjan Stokkink zijn seizoen is het ook nog niet dit jaar. Vorige
week in Gendringen waren er allemaal versnellingsbak problemen
en nu waren ze er ook niet gerust op. In de tweede ronde heeft
Stokkink nog een momentje. De inhaalactie op Welgraven is verre
van perfect en hij raakt hem dan ook. Gelukkig voor beide blijft
het zonder gevolgen al is Welgraven wel terug verwezen naar plaats
5.
Pierke Timmermans komt steeds een klein beetje dichterbij aan
Klaster. Toch is er gedurende de hele finale geen kans voor de
snelle Belg geweest dat hij er voorbij kan gaan. En zo wordt Klaster
de held van de dag in de keverklasse en pakt hij zijn eerste overwinning
van dit seizoen. Timmermans is ook zeer content met zijn tweede
plaats want hij rekent snel uit dat een plaats in de top-5 op
de zandbaan in Baarle Nassau genoeg is voor zijn allereerste Nederlandse
titel.
1. Jan-Paul Klaster
2. Peter Timmermans (B)
3. Marco Raben
Junioren
Klassementsleider Werner van Rossum heeft
ook vandaag weer weinig geluk. In de eerste manche komt hij al
snel vast te zitten in de greppel en scoort hij niet goed. Vanaf
plaats 10 mag hij dan ook starten in de finale met zijn Suzuki
Swift. En dat zou wel eens een zware opgave kunnen gaan worden
op deze baan.
Mike Bruins is de Ton van Leeuwen van de juniorklasse want ook
hij wint alles vandaag in zijn Peugeot 106. Ook Proflex zoon Richard
Huisman rijdt goede manches en verzamelt genoeg punten voor de
tweede plaats. En dat is net voor zand specialist Ischa van de
Vossenberg die Remon van Rossum, idd de jongere broer van, en
Gijs Kovac achter zich houdt.
De baan is netjes glad getrokken en de 1300cc rijders stormen
op de eerste bocht af en is het Remon van Rossum die dit het beste
doet. Hierachter zijn het Bruins en Huisman die aan weten te sluiten
en angstvallig de binnenzijde houden omdat ze weten dat het met
de lagere vermogens minder van de buitenzijde te vrezen hebben.
Gijs Kovac, startte vandaag met een nieuwe auto voor het NK, komt
al direct bij de top-3 aankloppen en ligt al vrij snel derde want
Mike Bruins is ook al door Huisman voorbij gestoken. Binnen een
paar ronden zijn er al flinke gaten voor bocht 1 geslagen. Vooral
Luc van Wijlen, die het zonder hulp van zijn broer Marc moet stellen
in de finale, heeft er last van en levert mooie sprongen af. Het
is na de start nog niet gelukt voor Werner van Rossum om naar
voren te komen. Uiteindelijk zit er dan ook niet meer in dan een
negende plaats voor hem waarmee hij tweede komt te staan in de
tussenstand. Uitzicht op de titels is daarmee dan ook zeker nog
niet verkeken.
Mike Bruins gaat om de gaten heen rijden en zelfs daarmee verliest
hij nog een plaats aan de jagende van de Vossenberg. De Limburger
heeft dan ook heel veel ervaring op de zandbanen en snelt zo naar
plaats 4 toe. De standaard schokbrekers hebben enorm veel te lijden
op deze baan waardoor er waarschijnlijk weinig spannends op de
baan gebeurt. Toch is het gevecht om plaats 4 nog niet ten einde
want Bruins weet niet van opgeven. De Drent pakt dan uiteindelijk
de Limburger weer terug en zo wordt Bruins de nummer 4 en Vossenberg
de nummer 5. Aan kop is er al sinds ronde 2 weinig verander en
helaas voor het vele publiek gebeurt dat ook niet meer. Hiermee
pakt Remon van Rossum in zijn debuut jaar al direct een NK overwinning
mee en zal hij nog eens extra balen van zijn technische afkeur
in Zuidwolde.
Huisman wordt de nummer 2 van vandaag en Gijs Kovac de nummer
3. En deze fraaie derde plaats maakt Gijs Kovac de nieuwe leider
in de tussenstand. Bij winst in Baarle Nassau is Kovac verzekerd
van de Nederlandse titel wat overigens ook geldt voor Werner van
Rossum. En daarna zijn er nog 4 man over die kans maken op de
titel namelijk Ischa van de Vossenberg, Luc van Wijlen, Richard
Huisman en Mike Bruins. En deze 6 jongemannen zijn dus degene
om in de gaten te houden tijdens de laatste NK in Baarle Nassau.
1. Remon van Rossum
2. Richard Huisman
3. Gijs Kovac
Sprint 1600
Steve Otzer heeft de reis naar Haarle niet
gemaakt en met zijn PML scoort hij dus geen punten op de zandbaan
in Haarle. Ook Marcel Schoo kent een slechtere dag. In manche
1 geeft zijn bak de geest en direct na de start van manche 2 wordt
Schoo de greppel ingedrukt en vliegt hard over de kop. In de derde
manche wordt een mooie tweede plaats gescoord alleen daarmee is
plaats 35 een feit vandaag en zijn er louter aanwezigheidspunten
door hem gescoord.
De kleine finale was er 1 die Rens van der Haas nodig had om zich
te kwalificeren voor een eventuele finale. Je leest het idd goed
Rens van der Haas want hij wist niet verder te komen dan plaats
14 door een hele slechte tweede manche. Hij doet wat hij doen
moet en wint gemakkelijk de kleine finale voor Sven Prinsen en
Alex Rijkeboer die hem dus vergezellen naar de finale. De pole
is voor een echte kleirijder namelijk Dirk-Jan Middelveld die
Patrick Boessenkool naast zich vindt. In het team van Hendriks
Autosport is ook Rini weer goed op dreef vandaag en plaats zich
als de nummer 3. Edwin Tolkamp voelt dat er vandaag mogelijkheden
liggen op titel prolongatie en staat als de nummer 4 op de eerste
rij. De laatste open plaats op de eerste rij wordt ingenomen door
Erik Diepenmaat. Zou het voor de snelle Albergse rijder dan eindelijk
eens een keer meezitten?
Tolkamp drukt zijn A&P zo hard in de zandbaan bij de start
dat de wielen aan de voorzijde flink loskomen. Tolkamp weet dat
dit ongunstig kan uitpakken en handelt razendsnel om zijn start
niet te verprutsen wat hem ook lukt. De zandspecialist bij uitstek
en regerend kampioen wist dat hij moest toeslaan op deze baan.
Zeker nu van der Haas achteraan stond en er nog een zandbaan aan
zit te komen wist hij de doelstelling voor vandaag. Achter hem
in de eerste bocht zijn het Middelveld en Andre Bouwmeester, vanaf
plaats 6 gestart, die aansluiten. Boessenkool laat het een beetje
liggen in de start en zien we ÒpasÓ als vijfde langs komen na
1 ronde. Van der Haas heeft ook nog weinig kunnen winnen in de
eerste ronde want hij tikt als de nummer 11 aan.
De top-3 is veilig zo lijkt het na een aantal ronden want bij
Rini Hendriks zien er witte rook achter uit de motor komen. Het
kan een kleine lekkage zijn maar na een aantal ronden zien we
de snelheid er steeds meer uitgaan en is het exit Rini Hendriks.
Ook de Duitser Gerd Robben heeft weinig geluk vandaag in Haarle.
De nummer 8 van 2014 rijdt indrukwekkende manches maar in de finales
is het geluk ver te zoeken net als vandaag.
Tolkamp maakt, zoals gewoonlijk, geen fouten en blijft aan de
leiding liggen in zijn laatste NK voor zijn huwelijk. Middelveld
en Bouwmeester kunnen niet aandringen en liggen op koers voor
serieuze punten en een eindklassering binnen de top-10. Door het
uitvallen van Hendriks is Boessenkool een plaatsje doorgeschoven
al wil de strijd er maar niet inkomen bij de Sprint 1600 klasse
vandaag. Tolkamp wint dan ook gemakkelijk voor Middelveld en Bouwmeester.
De vreugde op het gezicht van Bouwmeester, en dat na 30 jaar crossen,
is onbetaalbaar en we gunnen het hem van harte. Bij Sven Prinsen
lijkt er in de laatste bocht wat af te breken en hij crasht hard
in de greppel net over de finishlijn. Hierbij neemt hij naast
de ondersteunende lamp voor de baanposten ook het rondebord mee.
De afvlagger kreeg de schrik van zijn leven maar na een sportief
handje van Sven trekt bij hem het wit om de neus weer wat weg.
Boessenkool loopt met plaats 4 een mooi punten aantal in op van
der Haas die zich in de laatste ronden naar plaats 8 heeft gevochten.
Hiermee houdt hij zijn titelkansen in eigen hand en weet dat een
plaats bij de eerste 6 in Baarle Nassau hem zijn tweede Nederlands
kampioenschap oplevert in deze klasse.
1. Edwin Tolkamp
2. Dirk-Jan Middelveld
3. Andre Bouwmeester
Standaardklasse divisie V
Na een slecht verloop in Lochem was het ook
nu een slechte dag voor Mike Emons. Manche 1 verliep prima maar
de koprol in manche 2 betekende einde verhaal voor Emons. Met
teveel schade liet hij zijn Toyota Yaris de rest van de dag in
het rennerskwartier staan.
Voor de top van het Div V klassement was het vandaag een moeilijke
opgave om directe plaatsing voor de finale af te dwingen. Het
lukte alleen Arjen de Wilde om dit voor elkaar te boksen. Wayne
Vlaar gaf het stuur vandaag over aan Siebe Leeuw en door pech
werd de kleine finale niet eens gehaald. Dit lukt Peter Haagsma,
Stephan van Dijk en Hein-Durk Vellema wel maar het doordringen
tot de finale lukte hun niet. Van Dijk lag op koers maar moest
uitvallen met een lekke rechter voorband. Anton van der Linden
won en heeft de juiste lijn te pakken en kreeg in zijn kielzog
Ronny van Lankvelt, ex-Emons Celica, en Frans van der Vegt mee.
De verrassingen waren dan ook niet van de lucht want Ronald Bos
in zijn gele TVL Opel Astra eiste de pole voor zich op. En de
tweede plaats was voor Gerard de Jong die vandaag zijn Alfa Romeo
van ballonbanden voorzag. Arjen Kooistra liet zien waarom Johan
van Doornik zijn Focus had moeten houden en mocht als derde kiezen
voor Mariska Verhees en MACH lid Jochem Eelderink. Het was de
verrassing van de dag Gerard de Jong die zijn Alfa als eerste
de bocht instuurde voor Verhees en Kooistra. Pascal Sanges haalt
met zijn rood/witte Honda de eerste bocht niet eens want net na
de start staat hij al stil en wordt hij hiermee de nummer 14.
Knapste prestatie levert Anton van der Linden door na 1 ronde
al door te komen op de zesde plaats en dat vanaf de laatste rij.
Na een paar ronden lijkt van der Linden de controle kwijt over
zijn Fiesta en is het in bocht 3 een harde koprol die een einde
maakt aan een goede eindklassering. De Jong rost zijn Alfa op
het lange rechte stuk telkens vol in de toerenbegrenzer en doet
elke ronde opnieuw een schietgebedje om niets kapot te laten gaan.
De Honda van Verhees, de snelste autocross dame van NL, brult
het ook uit en kan haar vele ervaring van de Brabantse en Limburgse
zandbanen erg goed gebruiken in de jacht op De Jong. En daarbij
moet zij ook de aanvallen van Kooistra van zich afslaan. Voor
Kooistra is de finale na 3,5 ronde voorbij en stopt de Focus ermee
en is het over en uit voor de snelle Fries. Ook Frans van der
Vegt moet opgeven en strand met zijn Clio in bocht 1.
De Jong ziet de vele uitvallers om hem heen en is er nog steeds
niet gerust op maar weet dat hij in zijn derde finale van dit
jaar zijn beste prestatie tot nu toe gaat leveren. Ook Jeroen
Vonk laat zien weer op de weg terug te zijn want hij heeft de
derde plaats in handen na de uitval van Kooistra. Vanuit het achterveld
is voormalig de Kempen rijder, en dus zeer bedreven in het zand,
Ronny van Lankvelt op stoom gekomen. Elke ronde weet hij steeds
een plaatsje te winnen en ligt op de vijfde plaats achter de gele
Opel van Mark van Lierop die 2 ronden voor het einde uitvalt in
bocht 2 en dat terwijl hij derde lag. Ook Vonk kan het tempo aan
de kop niet meer volgen en valt wat terug maar krijgt weer wat
lucht door de uitval van van Lierop. Van Lankvelt komt nog een
ronde tekort om ook Vonk voorbij te gaan en ze worden dan 3 en
4. Martijn Constable rijdt met zijn nieuwe motor en koppelingsproblemen
keurig naar de vijfde plaats. En dat was niet wat hij vrijdagavond
verwachtte. Mariska Verhees rijdt probleemloos naar de tweede
plaats en kan met een gerust hart naar haar thuiswedstrijd in
Baarle Nassau uitkijken. Gerard de Jong wint zijn eerste NK ooit
en stopt tijdens zijn ereronde bij de bus van TVL racing om de
toejuichingen in ontvangst te nemen. Na afloop is er, uiteraard
zou je haast zeggen, een technische nakeuring en net als in Lochem
wordt er op differentieels in de versnellingsbak gecontroleerd.
Jeroen Vonk is de enige die niet voldoet aan het reglement op
dit punt en wordt uit de uitslag gehaald. Hierdoor schuift iedereen
die na hem is geeindigd door en krijgt Peter Haagsma nog een punt
omdat hij de nummer 15 wordt in Haarle.
In het kampioenschap blijven er nog 5 over die de titel over kunnen
nemen van Thijmen Hendriks. Peter Haagsma, Hein-Durk Vellema en
Wayne Vlaar hebben een kleine kans maar we weten dat niets onmogelijk
is en we sluiten dan ook niets uit. De beste papieren liggen echter
bij Arjen de Wilde. Als hij wint is hij kampioen maar dat geldt
ook voor Stephan van Dijk. Waarom de papieren voor de Wilde dan
beter zijn is om de volgende reden; eindigt hij direct achter
van Dijk in de finale (van Dijk mag dan niet winnen) is hij kampioen.
1. Gerard de Jong
2. Mariska Verhees
3. Ronny van Lankvelt
Sprint 2000
De eerste NK meters voor Huub Jansen in zijn
nieuwe F&S frame waren al vroeg een feit vandaag. Hij pakte
er gelijk een derde plaats mee en in manche 3 wist hij ook alweer
te winnen. Dit resulteerde in een derde startplaats voor de finale.
Want de 2 grootmachten Jacob Heeres en Chris Wagenaar waren opnieuw
niet te kloppen vandaag. Al is dat een tikkeltje overdreven want
Heeres won geen enkele manche en Wagenaar slechts 1.
Sterke zandrijders Ronald Akkermans en Leonard van de Ven completeerden
de eerste rij voor de verrassend sterk rijdende Pieter Molenaar
die zesde staat.
Heeres wist wat hem te doen stond want eindigen in de top-3 betekende
prolongatie van zijn titel. Toch wilde hij de titel in stijl mee
naar huis nemen en gaf voorzichtig aan toc wel heel erg graag
te willen winnen. Zeker omdat hij niet de specialist is in het
zand wat we van Wagenaar wel mogen stellen. De start was bruut
en liet Heeres zien geen grootspraak gedaan te hebben met de kopstart
voor Wagenaar en de op zijn achterwielen vertrokken Jansen. Heeres
kon niet heel lang genieten van zijn kopstart want binnen een
paar ronden maakte hij een foutje in de chicane. Rijdend op 2
wielen hield hij de schade beperkt tot een verloren plaats aan
Wagenaar. En hierna berustte Heeres in zijn lot en ging hij gecontroleerd
rijden want nog een foutje zou wel eens harder bestraft kunnen
worden.
Wagenaar had nu de ruimte en pakte direct wat meters waardoor
hij een veilige voorsprong had en niets anders kon doen dan hopen
op een uitvalbeurt van Heeres. Jansen kan nooit een bedreiging
vormen voor Heeres en zo rijdt de top-3 zoals ze eigenlijk het
hele jaar al doen. Het is Wouter de Vries die de hele dag ook
al een sterke indruk achterliet en ook in de finale hard over
de baan gaat. Dit doen ook Bastiaan Hoogeboom en Pieter Poelstra,
die vals startte overigens, alleen is het jammer dat ze er samen
vanaf vliegen in de chicane.
Ook Rene van der Coelen heeft zijn moment niet in de finale en
uiteindelijk valt hij dan ook uit in bocht 1 waar Pieter Molenaar
er maar net langs heen kan schieten.
Bij de Vries zien we lichte rook achter de sprinter uitkomen en
ronde na ronde wordt het meer en meer rook. De Vries laat steeds
meer een rookgordijn achter op de baan en heeft waarschijnlijk
geen idee dat hij de veroorzaker ervan is. De snelheid zakt er
langzaamaan ook uit en kan hij slechts plaats 12 bijschrijven
op zijn erelijst.
Wagenaar maakt geen enkele fout en wint na Zuidwolde zijn tweede
NK dit jaar en weet dat het weer niet genoeg is voor de titel.
Want die gaat naar Jacob Heeres die tweede wordt en in zijn tweede
jaar evenveel titels meeneemt naar Hindeloopen. Jacob van harte
met je titel.
Huub Jansen wordt keurig derde en weet dat hij in zijn thuiswedstrijd
nog goed zijn best moet doen om derde te blijven in de eindstand.
Thuisrijder Peter Cents plaatste zich als tiende voor de finale
en weet zijn 1600 cc machine is dit 2 liter geweld mooi aan de
finish te brengen op plaats 8.
1. Chris Wagenaar
2. Jacob Heeres
3. Huub Jansen
Superklasse
Op zijn verjaardag trakteerde Peter Versluis
iedereen op een Bossche bol. Het team reisde heel vroeg in de
ochtend eerst langs de bakker en pas toen werd koers gezet naar
Haarle.
Zo had Versluis een goede dag maar titelkandidaten Erik Pijnenburg,
Erik Ankersmit en Tim ten Dolle niet. Pijnenburg was het slechtste
af want een kapotte versnellingsbak zorgde ervoor dat de finale
niet eens werd gehaald. Ten Dolle legde in manche 2, de eerste
manche was ook niet echt goed, zijn F&S zelfs op het dak na
happen in het zand. Bij Ankersmit werd manche 3 geskipt vanwege
een oliepomp probleem. Ten Dolle (12) en Ankersmit (9) plaatsen
zich wel voor de finale trouwens waar ze ook beide in startten.
Lars Goossens is in de winning mood na de winst in Lochem en was
bijna niet te kloppen in de manches. Ook moeten we een diepe buiging
maken voor Jeremy Nap want hij presteerde het om plaats 2 op te
eisen in de dikke Chevy. En dat terwijl hij in de Div V ook startte
in de Toyota van Marc Verhey wat niet heel succesvol was.
Peter Versluis zijn Bossche bollen bleken ook voor hem goed te
zijn en de problemen met zijn Chevy werden dan ook even vergeten
met plaats 3. BartJan Blaauw en Willem Snijder maakten de eerste
rij compleet en zo konden we van start.
Ankersmit was getergd en wist dat het met de start moest gebeuren
en vanaf de buitenzijde kwam hij als een pijl uit een boog naar
voren geschoten om op de derde plaats aan te sluiten achter Peter
Versluis en Jeremy Nap. De dikke motoren troefden hiermee polehouder
Goossens af. Frank Stals reed ook gedegen manches en maakt in
bocht 2 een klein foutje waardoor hij direct op achterstand ligt
en er voor hem niet meer inzit als plek 12.
Van Roel Hermkens zien we ook weinig actie in de finale want na
1 ronde zet hij de Porsche aan de kant.
Peter Versluis is helemaal in zijn element in het zand. Het zal
toch niet door zijn Dakar avonturen komen? Hij geeft Nap geen
enkele kans om dichterbij te komen en dat is ook wat Nap niet
van plan is om Ankersmit te laten doen. Goossens is vol in de
achtervolging op Ankersmit en ook Blaauw wil maar al te graag
richting het podium. Willem Snijder rijdt ook erg goed vandaag
en dat kan ook gezegd worden van de nog steeds in de BMW van zijn
vader rijdende Max van Grieken.
Peter Versluis hoopte op een succesvolle verjaardag en wist dat
deze baan hem zou kunnen liggen. Een enorme voorsprong opbouwen
lukte hem niet maar een klein foutje mocht hij gerust maken. De
oude auto van Erik Ankersmit, gekocht en bestuurd door Gerard
Branderhorst, gaat ook lekker mee en na afloop van de finale is
Branderhorst dan ook zeer content met plaats 8.
Aan kop gebeurt er weinig meer tot aan de laatste ronde. Ankersmit
valt stil, door opnieuw een olieprobleem, in bocht 2. Goossens
zit er zo dicht achter dat hij er niet zomaar omheen kan. Na de
touche kost het hem een paar plaatsen waardoor hij ineens geen
derde wordt maar zevende wat nog steeds erg knap is.
Blaauw pakt de derde plaats snel over door hard langs Ankersmit
en Goossens heen te rijden. Dennis Kuijpers kende geen goede manches
maar kan tevreden zijn met zijn finale waarin de dikke Porsche
naar de vierde plaats wordt gestuurd voor Snijder en van Grieken.
Nap wordt tweede en stelt zijn vader gerust dat opvolging gewaarborgd
is voor komend seizoen. En Peter Versluis pakte op zijn eerste
NK verjaardag een hele mooie overwinning en zo had hij dubbel
feest. In Baarle Nassau zal John Verberk de auto van Versluis
besturen om aan de equipe regel te voldoen.
De titelstrijd is nog lang niet beslist al weet Tim ten Dolle
dat een plaats bij de eerste 3 genoeg is voor zijn eerste titel.
Hierachter is het een compleet bataljon van 6 rijders welke bestaat
uit Ankersmit, Blaauw, Goossens, Pijnenburg, Nap en Kuijpers die
ook nog kans maken.
1. Peter Versluis
2. Jeremy Nap
3. BartJan Blaauw
Resume
Na het vuurwerk in Lochem had de MAC Haarle
bedacht om de eerste 3 finale rijders van elke klasse kort te
huldigen en wat bloemen te overhandigen. Vooral de Div V rijders
wisten niet hoe snel ze uit de auto moesten komen om naast de
bloemen van Sharon Wichers Schreur ook een kus te ontvangen. Dat
Dinant Veneman ze ook nog even kort de microfoon onder de neus
duwde was ook van toegevoegde waarde voor de berg toeschouwers
langs de lijn.
Met 191 deelnemers in de een na laatste wedstrijd is het voor
zowel de SONAK als de MAC Haarle een mooi evenement geweest. Met
2 kampioenschappen van de 7 die al beslist zijn en 25 kandidaten
voor deze titels zal het er echt om gaan spannen in Baarle Nassau.
ACCGeffen heeft hier i.s.m. de Boalcross de baan al helemaal opgezet
en deze zal niet hetzelfde zijn als tijdens de jaarlijkse Paascross.
We laten ons dan ook graag verrassen voor de ontknoping van het
Eurol/VEKA NK Autocross op 19 september in Baarle Nassau. |