VERSLAG - EUROL/VEKA NEDERLANDS KAMPIOENSCHAP.

geplaatst: 18 augustus 2015
©2015 AutoCrossNederland.NL

Wedstrijd 5 Eurol/VEKA NK autocross
Haarle

15 augustus 2015

Na 3,5 jaar wachten mocht de MACH weer een NK organiseren op het terrein aan de Molenweg in Haarle. Iedereen was er klaar voor en de ruime opzet van de baan met alles er omheen zag er strak uit. Vooral de RTV Oost toegangsboog was een mooie eye catcher. Maar dat is niet waar het om zou gaan vandaag. De eerste kampioenschappen voor het Eurol/VEKA NK konden namelijk al binnen gehaald worden in 3 van de 7 klassen. Helaas lukte het niet elke favoriet om dit voor elkaar te krijgen.

Baan
Met een hoogteverschil in het grasland ziet het er direct een stuk indrukwekkender uit, zeker als de eerste rij van het rennerskwartier er aan die zijde langs ligt. De 625 meter lange zandbaan begon met een breed recht stuk waar geen hoogteverschil in aanwezig was. De linkse bocht bleef eigenlijk min of meer doorlopen in de tweede bocht. De haakse look ervan remde wel aardig af waarna de rijders aan de klim omhoog konden beginnen. Dit kon echter niet voordat de chicane (bocht 3) genomen werd want deze kwam al vrij snel na bocht 2. De doordraai naar rechts was erg snel en leverde geen echte problemen op gedurende de dag. Hierna een stuk rechtdoor en was je bovenaan de baan waar bocht 4 naar links kwam. Bocht 5 was dan de laatste bocht die de rijders weer terugbracht op het rechte stuk. En voordat ze dan weer linksaf moesten waren al flinke snelheden behaalt.
De indeling rondom de baan was gecompliceerd te noemen. De jurywagen stond, om plaatsen te kunnen winnen op de eerste sponsorrij, aan de overzijde van het eerste deel van het rennerskwartier. Het tweede deel was aan de overzijde van de weg. En de club had ook uitstekend voor hun eigen leden gezorgd met een derde mini rennerskwartier welke in de buurt van de jurywagen gesitueerd was. Voor het publiek waren de lange zijden van de baan beide gemakkelijk bereikbaar en te overzien. De grote chicane in de baan zorgde er wel voor dat niet vanaf elke plaats langs de baan alles te zien was maar deze keuze was uiteraard aan het publiek zelf.

Toerwagenklasse
Met slechts 18 deelnemers aan de start was het niet heel druk in de manches. Rob van Kuringe had zijn motorschade nog niet herstelt en zien we niet meer terug in het NK dit jaar. Door de magere resultaten in het kampioenschap heeft het team besloten om tijdens de laatste NK wedstrijd van dit jaar af te reizen naar de EK wedstrijd in het Italiaanse Maggiora. En dan hopelijk wel met de Skoda achter in de trailer. Verder ontbrak ook Willem Oldenziel met zijn nieuwe Baleno na zijn schade gevalletje in Lochem.
Verder was de volledige top van het klassement aanwezig en was er gezonde spanning te voelen in het kamp van het Breederland Autosport Team. Beide broers zijn elkaars bedreiging als het gaat om de titel in de prestigieuze toerwagen klasse. Winst voor Erwin Breederland zou de titel bij hem bezorgen maar daar wilde zijn broer Peter nog wel voor vechten natuurlijk.
Ton van Leeuwen liet er vandaag geen onduidelijkheid meer over bestaan want hij is terug van weggeweest. Zonder enige problemen won hij al zijn manches vandaag en daarmee de pole. Voor Robbert Beelen die met zijn Audi de problemen ook achter zich gelaten lijkt te hebben. Roy Geverink met de blauwe VW Golf liet vandaag ook indrukwekkende manches zien in de zandbak. Hij klasseerde zich als laatste voor de eerste rij m.a.w. keurig plaats 5 na 3 manches. De ontbrekende 2 namen zijn de Breederland broers en die namen plaats 3 en 4 in na de manches. Alleen was er een kink in de kabel gekomen bij Peter Breederland. Na manche 3 bleken er koppelingsproblemen opgedoken te zijn bij zijn Suzuki. Met man en macht werd er gewerkt om de strijd in de finale aan te kunnen gaan met zijn broer Erwin. Helaas lukte het niet om de reparatie te laten slagen en zagen we de startplaats van Peter Breederland leeg blijven. Erwin stond er wel gewoon en hiermee was ineens alle spanning uit de klasse als het gaat om het kampioenschap. De niet startende Peter Breederland behaalde hiermee te weinig punten om zijn broer nog in te kunnen halen. Hiermee komt de titel Nederlands Kampioen Toerewagen klasse dan ook al voor de start van de finale uit bij Erwin Breederland die we daarmee ook van harte feliciteren.
De start is voor Ton van Leeuwen die zijn nog immer snaar strakke Mitsubishi Lancer als eerste de bocht kan insturen. Beelen volgt en ook Erwin Breederland sluit aan als de nummer 3. Ook Geverink startte hard mee maar kon aan de buitenzijde niet profiteren.
Binnen een ronde is het van Leeuwen, die weer met de aparte ballon/tractor banden rijdt, met veel voorsprong. Gerbert Paus moet vanuit het achterveld komen aangezien hij nog steeds door pech achtervolgt wordt dit seizoen. Een penibel moment maakt hij in de tweede ronde mee. Hij rijdt ineens op 2 wielen in bocht 2 en kan de Justy gelukkig weer terug krijgen op zijn wielen en doorrijden.
Andre de Bruijn heeft de goede snelheid ook weer te pakken net als Piet van Dijk. Van Dijk maakte in de tweede manche nog een rare buiteling mee. Op het rechte stuk kwam hij hard in de greppel terecht. Hierna sloeg hij over de kop en kon de schade weer hersteld worden.
De baan heeft na een paar ronden alweer diepe sporen en van Leeuwen zoekt slim de buitenkanten van de lange zandbaan op. Hierdoor kan hij makkelijk, althans zo lijkt het vanaf de buitenkant, werken aan een indrukwekkende voorsprong.
Piet van Dijk stoomt naar voren toe, speciaal voor de zandbanen heeft hij de auto uitgerust met extra plexiglas platen, blijft hij echter steken achter de Bruijn. Het duurt een aantal ronden alvorens van Dijk er keurig voorbij gaat en hij de finale uitrijdt op plaats 4. De Bruijn kan niets anders doen dan de nummer 5 van vandaag worden want de rest van zijn collegaÕs komen nooit echt in zijn buurt.
Aan kop wil het ook maar niet heel erg spannend worden. Ton van Leeuwen laat zien terug van weggeweest te zijn en kan zo zijn vreselijke seizoenstart beetje bij beetje vergeten. Ook Robbert Beelen heeft reden tot juichen want hij wordt tweede en ook hier lijkt alles betrouwbaar te zijn. De nieuwe kampioen Erwin Breederland hoefde zich niet bovenmatig in te spannen deze finale. Hij reed dan ook zeer gedecideerd naar de derde plaats en wist hiermee de opvolger van zijn broer Peter te worden.
De Audi TT van de Arkes equipe deed het ook keurig vandaag met plaats 6 en hiermee wisten ze de aandringende Paus net op plaats 7 te houden.

1. Ton van Leeuwen
2. Robbert Beelen
3. Erwin Breederland

Keverklasse
Onvoldoende budget en een koper maken sommige beslissingen wat gemakkelijker. Gerald Kemper deed in de weken voor deze NK wedstrijd namelijk zijn kever van de hand. Of het een definitief afscheid is laat het team in het midden maar het zou zo maar eens kunnen.
Gescheurde kruisbanden daarmee kun je niet crossen en zo deed Klaas Postma afstand van zijn kever. En hiermee lijkt het Postma Autosport Team dan ook definitief deze klasse de rug toe te keren aangezien er geruchten gaan dat er een terugkeer aan zit te komen in 1 van de 3 sprintklassen. Toch zagen we de kever van Postma ineens 1 op 1 in het rennerskwartier staan naast de touringcar van John Verberk notabene. De snelle Hayabusa rijder delfde al menig keer het onderspit tegen een automotor dit jaar en dat deed hem nadenken. Een paar testronden op de NK baan in Baarle Nassau maakten hem er van overtuigd dat het rijden met dit kanon de sleutel is tot een succesvolle afsluiting van dit NK jaar.
Dat Peter Timmermans de pole opeiste was een grote verrassing. In de eerste manche maakt de snelle Belg een kleine touche mee en daarmee lag hij direct op grote achterstand. Zijn doorzettingsvermogen en de drang naar de Nederlandse titel deden hem terugrijden naar plaats 6 en dit was, naast winst in zijn andere manches, precies voldoende voor de pole.
Ook Marco Raben liet zien een goede eindklassering dit seizoen te willen en plaatste zich als tweede voor regerend kampioen Jan-Paul Klaster. John Verberk won indrukwekkend zijn eerste manche maar daarna kwam hij niet meer zover. Plaats 4 was zijn deel na 3 manches en maakte vooral Wesley Welgraven heel veel indruk met plaats 5. En dat was precies de opsteker die de oranje kever man nodig had na zijn dramatische EP cross in Terwolde.
De start was magistraal en kwam Verberk, helemaal aan de buitenkant, als eerste bij de bocht aan, maar Klaster, in het midden rijdend, gaf hem geen duimbreed toe. Klaster pakte hiermee dan ook de kop want Timmermans kon niet zo snel met deze 2 mee starten. Verberk legde het af maar had gigantisch veel snelheid en bleef het gas er vol ophouden. Verberk volgde snoeihard de lijn voor de binnenzijde van de chicane om zo langs Klaster te schieten. Alleen de ideale lijn bood maar plaats aan 1 van deze 2 toppers en raakten Verberk en Klaster elkaar erg hard en ging het goed mis voor beide. Qua simultaan rollen hadden ze bij het kunstrijden op de schaats mooie punten gekregen alleen daar hadden ze nu niets aan. Een rode vlag was het gevolg en de woeste Verberk was niet blij en kroop snel uit zijn auto. De door de klap dizzy geslagen Klaster kwam er niet snel uit. Gelukkig bleek alles wel goed met de rijders en zagen we beide kevers met veel schade weggetakeld worden.
Een volledige herstart zou er volgen en leek het erop dat Klaster, de directe concurrent van Timmermans, niet meer deel kon nemen. Niets bleek minder waar want Klaster zijn team voerde een bliksemsnelle reparatie uit en stond de regerend kampioen er weer bij.
Alsof er niets gebeurt was snelde Klaster, net als vorig jaar in Veulen, gewoon weer naar de kop en hield deze vast. M.a.w. de reparatie leek geslaagd en Timmermans en Raben bleven verbouwereerd achter op de plaatsen 2 en 3. De rest van de kevermannen sluiten aan en zo gaat het opnieuw los voor de finale.
Klaster is op dreef en heeft de gang en de juiste lijnen te pakken in Haarle. Alleen pech of een fout lijken hem van een overwinning af te kunnen houden vandaag. Timmermans blijft de aansluiting continu houden en weet dat hij aan 2 top-3 klasseringen genoeg heeft aan de titel en moet zich in bedwang houden want het hoofd (nog) niet. Marco Raben kan er nite direct bijkomen en heeft de volledige finale het nakijken en pakt heel sterk de derde plaats.
Arjan Stokkink zijn seizoen is het ook nog niet dit jaar. Vorige week in Gendringen waren er allemaal versnellingsbak problemen en nu waren ze er ook niet gerust op. In de tweede ronde heeft Stokkink nog een momentje. De inhaalactie op Welgraven is verre van perfect en hij raakt hem dan ook. Gelukkig voor beide blijft het zonder gevolgen al is Welgraven wel terug verwezen naar plaats 5.
Pierke Timmermans komt steeds een klein beetje dichterbij aan Klaster. Toch is er gedurende de hele finale geen kans voor de snelle Belg geweest dat hij er voorbij kan gaan. En zo wordt Klaster de held van de dag in de keverklasse en pakt hij zijn eerste overwinning van dit seizoen. Timmermans is ook zeer content met zijn tweede plaats want hij rekent snel uit dat een plaats in de top-5 op de zandbaan in Baarle Nassau genoeg is voor zijn allereerste Nederlandse titel.

1. Jan-Paul Klaster
2. Peter Timmermans (B)
3. Marco Raben

Junioren
Klassementsleider Werner van Rossum heeft ook vandaag weer weinig geluk. In de eerste manche komt hij al snel vast te zitten in de greppel en scoort hij niet goed. Vanaf plaats 10 mag hij dan ook starten in de finale met zijn Suzuki Swift. En dat zou wel eens een zware opgave kunnen gaan worden op deze baan.
Mike Bruins is de Ton van Leeuwen van de juniorklasse want ook hij wint alles vandaag in zijn Peugeot 106. Ook Proflex zoon Richard Huisman rijdt goede manches en verzamelt genoeg punten voor de tweede plaats. En dat is net voor zand specialist Ischa van de Vossenberg die Remon van Rossum, idd de jongere broer van, en Gijs Kovac achter zich houdt.
De baan is netjes glad getrokken en de 1300cc rijders stormen op de eerste bocht af en is het Remon van Rossum die dit het beste doet. Hierachter zijn het Bruins en Huisman die aan weten te sluiten en angstvallig de binnenzijde houden omdat ze weten dat het met de lagere vermogens minder van de buitenzijde te vrezen hebben.
Gijs Kovac, startte vandaag met een nieuwe auto voor het NK, komt al direct bij de top-3 aankloppen en ligt al vrij snel derde want Mike Bruins is ook al door Huisman voorbij gestoken. Binnen een paar ronden zijn er al flinke gaten voor bocht 1 geslagen. Vooral Luc van Wijlen, die het zonder hulp van zijn broer Marc moet stellen in de finale, heeft er last van en levert mooie sprongen af. Het is na de start nog niet gelukt voor Werner van Rossum om naar voren te komen. Uiteindelijk zit er dan ook niet meer in dan een negende plaats voor hem waarmee hij tweede komt te staan in de tussenstand. Uitzicht op de titels is daarmee dan ook zeker nog niet verkeken.
Mike Bruins gaat om de gaten heen rijden en zelfs daarmee verliest hij nog een plaats aan de jagende van de Vossenberg. De Limburger heeft dan ook heel veel ervaring op de zandbanen en snelt zo naar plaats 4 toe. De standaard schokbrekers hebben enorm veel te lijden op deze baan waardoor er waarschijnlijk weinig spannends op de baan gebeurt. Toch is het gevecht om plaats 4 nog niet ten einde want Bruins weet niet van opgeven. De Drent pakt dan uiteindelijk de Limburger weer terug en zo wordt Bruins de nummer 4 en Vossenberg de nummer 5. Aan kop is er al sinds ronde 2 weinig verander en helaas voor het vele publiek gebeurt dat ook niet meer. Hiermee pakt Remon van Rossum in zijn debuut jaar al direct een NK overwinning mee en zal hij nog eens extra balen van zijn technische afkeur in Zuidwolde.
Huisman wordt de nummer 2 van vandaag en Gijs Kovac de nummer 3. En deze fraaie derde plaats maakt Gijs Kovac de nieuwe leider in de tussenstand. Bij winst in Baarle Nassau is Kovac verzekerd van de Nederlandse titel wat overigens ook geldt voor Werner van Rossum. En daarna zijn er nog 4 man over die kans maken op de titel namelijk Ischa van de Vossenberg, Luc van Wijlen, Richard Huisman en Mike Bruins. En deze 6 jongemannen zijn dus degene om in de gaten te houden tijdens de laatste NK in Baarle Nassau.

1. Remon van Rossum
2. Richard Huisman
3. Gijs Kovac

Sprint 1600
Steve Otzer heeft de reis naar Haarle niet gemaakt en met zijn PML scoort hij dus geen punten op de zandbaan in Haarle. Ook Marcel Schoo kent een slechtere dag. In manche 1 geeft zijn bak de geest en direct na de start van manche 2 wordt Schoo de greppel ingedrukt en vliegt hard over de kop. In de derde manche wordt een mooie tweede plaats gescoord alleen daarmee is plaats 35 een feit vandaag en zijn er louter aanwezigheidspunten door hem gescoord.
De kleine finale was er 1 die Rens van der Haas nodig had om zich te kwalificeren voor een eventuele finale. Je leest het idd goed Rens van der Haas want hij wist niet verder te komen dan plaats 14 door een hele slechte tweede manche. Hij doet wat hij doen moet en wint gemakkelijk de kleine finale voor Sven Prinsen en Alex Rijkeboer die hem dus vergezellen naar de finale. De pole is voor een echte kleirijder namelijk Dirk-Jan Middelveld die Patrick Boessenkool naast zich vindt. In het team van Hendriks Autosport is ook Rini weer goed op dreef vandaag en plaats zich als de nummer 3. Edwin Tolkamp voelt dat er vandaag mogelijkheden liggen op titel prolongatie en staat als de nummer 4 op de eerste rij. De laatste open plaats op de eerste rij wordt ingenomen door Erik Diepenmaat. Zou het voor de snelle Albergse rijder dan eindelijk eens een keer meezitten?
Tolkamp drukt zijn A&P zo hard in de zandbaan bij de start dat de wielen aan de voorzijde flink loskomen. Tolkamp weet dat dit ongunstig kan uitpakken en handelt razendsnel om zijn start niet te verprutsen wat hem ook lukt. De zandspecialist bij uitstek en regerend kampioen wist dat hij moest toeslaan op deze baan. Zeker nu van der Haas achteraan stond en er nog een zandbaan aan zit te komen wist hij de doelstelling voor vandaag. Achter hem in de eerste bocht zijn het Middelveld en Andre Bouwmeester, vanaf plaats 6 gestart, die aansluiten. Boessenkool laat het een beetje liggen in de start en zien we ÒpasÓ als vijfde langs komen na 1 ronde. Van der Haas heeft ook nog weinig kunnen winnen in de eerste ronde want hij tikt als de nummer 11 aan.
De top-3 is veilig zo lijkt het na een aantal ronden want bij Rini Hendriks zien er witte rook achter uit de motor komen. Het kan een kleine lekkage zijn maar na een aantal ronden zien we de snelheid er steeds meer uitgaan en is het exit Rini Hendriks. Ook de Duitser Gerd Robben heeft weinig geluk vandaag in Haarle. De nummer 8 van 2014 rijdt indrukwekkende manches maar in de finales is het geluk ver te zoeken net als vandaag.
Tolkamp maakt, zoals gewoonlijk, geen fouten en blijft aan de leiding liggen in zijn laatste NK voor zijn huwelijk. Middelveld en Bouwmeester kunnen niet aandringen en liggen op koers voor serieuze punten en een eindklassering binnen de top-10. Door het uitvallen van Hendriks is Boessenkool een plaatsje doorgeschoven al wil de strijd er maar niet inkomen bij de Sprint 1600 klasse vandaag. Tolkamp wint dan ook gemakkelijk voor Middelveld en Bouwmeester. De vreugde op het gezicht van Bouwmeester, en dat na 30 jaar crossen, is onbetaalbaar en we gunnen het hem van harte. Bij Sven Prinsen lijkt er in de laatste bocht wat af te breken en hij crasht hard in de greppel net over de finishlijn. Hierbij neemt hij naast de ondersteunende lamp voor de baanposten ook het rondebord mee. De afvlagger kreeg de schrik van zijn leven maar na een sportief handje van Sven trekt bij hem het wit om de neus weer wat weg. Boessenkool loopt met plaats 4 een mooi punten aantal in op van der Haas die zich in de laatste ronden naar plaats 8 heeft gevochten. Hiermee houdt hij zijn titelkansen in eigen hand en weet dat een plaats bij de eerste 6 in Baarle Nassau hem zijn tweede Nederlands kampioenschap oplevert in deze klasse.

1. Edwin Tolkamp
2. Dirk-Jan Middelveld
3. Andre Bouwmeester

Standaardklasse divisie V
Na een slecht verloop in Lochem was het ook nu een slechte dag voor Mike Emons. Manche 1 verliep prima maar de koprol in manche 2 betekende einde verhaal voor Emons. Met teveel schade liet hij zijn Toyota Yaris de rest van de dag in het rennerskwartier staan.
Voor de top van het Div V klassement was het vandaag een moeilijke opgave om directe plaatsing voor de finale af te dwingen. Het lukte alleen Arjen de Wilde om dit voor elkaar te boksen. Wayne Vlaar gaf het stuur vandaag over aan Siebe Leeuw en door pech werd de kleine finale niet eens gehaald. Dit lukt Peter Haagsma, Stephan van Dijk en Hein-Durk Vellema wel maar het doordringen tot de finale lukte hun niet. Van Dijk lag op koers maar moest uitvallen met een lekke rechter voorband. Anton van der Linden won en heeft de juiste lijn te pakken en kreeg in zijn kielzog Ronny van Lankvelt, ex-Emons Celica, en Frans van der Vegt mee.
De verrassingen waren dan ook niet van de lucht want Ronald Bos in zijn gele TVL Opel Astra eiste de pole voor zich op. En de tweede plaats was voor Gerard de Jong die vandaag zijn Alfa Romeo van ballonbanden voorzag. Arjen Kooistra liet zien waarom Johan van Doornik zijn Focus had moeten houden en mocht als derde kiezen voor Mariska Verhees en MACH lid Jochem Eelderink. Het was de verrassing van de dag Gerard de Jong die zijn Alfa als eerste de bocht instuurde voor Verhees en Kooistra. Pascal Sanges haalt met zijn rood/witte Honda de eerste bocht niet eens want net na de start staat hij al stil en wordt hij hiermee de nummer 14. Knapste prestatie levert Anton van der Linden door na 1 ronde al door te komen op de zesde plaats en dat vanaf de laatste rij. Na een paar ronden lijkt van der Linden de controle kwijt over zijn Fiesta en is het in bocht 3 een harde koprol die een einde maakt aan een goede eindklassering. De Jong rost zijn Alfa op het lange rechte stuk telkens vol in de toerenbegrenzer en doet elke ronde opnieuw een schietgebedje om niets kapot te laten gaan. De Honda van Verhees, de snelste autocross dame van NL, brult het ook uit en kan haar vele ervaring van de Brabantse en Limburgse zandbanen erg goed gebruiken in de jacht op De Jong. En daarbij moet zij ook de aanvallen van Kooistra van zich afslaan. Voor Kooistra is de finale na 3,5 ronde voorbij en stopt de Focus ermee en is het over en uit voor de snelle Fries. Ook Frans van der Vegt moet opgeven en strand met zijn Clio in bocht 1.
De Jong ziet de vele uitvallers om hem heen en is er nog steeds niet gerust op maar weet dat hij in zijn derde finale van dit jaar zijn beste prestatie tot nu toe gaat leveren. Ook Jeroen Vonk laat zien weer op de weg terug te zijn want hij heeft de derde plaats in handen na de uitval van Kooistra. Vanuit het achterveld is voormalig de Kempen rijder, en dus zeer bedreven in het zand, Ronny van Lankvelt op stoom gekomen. Elke ronde weet hij steeds een plaatsje te winnen en ligt op de vijfde plaats achter de gele Opel van Mark van Lierop die 2 ronden voor het einde uitvalt in bocht 2 en dat terwijl hij derde lag. Ook Vonk kan het tempo aan de kop niet meer volgen en valt wat terug maar krijgt weer wat lucht door de uitval van van Lierop. Van Lankvelt komt nog een ronde tekort om ook Vonk voorbij te gaan en ze worden dan 3 en 4. Martijn Constable rijdt met zijn nieuwe motor en koppelingsproblemen keurig naar de vijfde plaats. En dat was niet wat hij vrijdagavond verwachtte. Mariska Verhees rijdt probleemloos naar de tweede plaats en kan met een gerust hart naar haar thuiswedstrijd in Baarle Nassau uitkijken. Gerard de Jong wint zijn eerste NK ooit en stopt tijdens zijn ereronde bij de bus van TVL racing om de toejuichingen in ontvangst te nemen. Na afloop is er, uiteraard zou je haast zeggen, een technische nakeuring en net als in Lochem wordt er op differentieels in de versnellingsbak gecontroleerd. Jeroen Vonk is de enige die niet voldoet aan het reglement op dit punt en wordt uit de uitslag gehaald. Hierdoor schuift iedereen die na hem is geeindigd door en krijgt Peter Haagsma nog een punt omdat hij de nummer 15 wordt in Haarle.
In het kampioenschap blijven er nog 5 over die de titel over kunnen nemen van Thijmen Hendriks. Peter Haagsma, Hein-Durk Vellema en Wayne Vlaar hebben een kleine kans maar we weten dat niets onmogelijk is en we sluiten dan ook niets uit. De beste papieren liggen echter bij Arjen de Wilde. Als hij wint is hij kampioen maar dat geldt ook voor Stephan van Dijk. Waarom de papieren voor de Wilde dan beter zijn is om de volgende reden; eindigt hij direct achter van Dijk in de finale (van Dijk mag dan niet winnen) is hij kampioen.

1. Gerard de Jong
2. Mariska Verhees
3. Ronny van Lankvelt

Sprint 2000
De eerste NK meters voor Huub Jansen in zijn nieuwe F&S frame waren al vroeg een feit vandaag. Hij pakte er gelijk een derde plaats mee en in manche 3 wist hij ook alweer te winnen. Dit resulteerde in een derde startplaats voor de finale. Want de 2 grootmachten Jacob Heeres en Chris Wagenaar waren opnieuw niet te kloppen vandaag. Al is dat een tikkeltje overdreven want Heeres won geen enkele manche en Wagenaar slechts 1.
Sterke zandrijders Ronald Akkermans en Leonard van de Ven completeerden de eerste rij voor de verrassend sterk rijdende Pieter Molenaar die zesde staat.
Heeres wist wat hem te doen stond want eindigen in de top-3 betekende prolongatie van zijn titel. Toch wilde hij de titel in stijl mee naar huis nemen en gaf voorzichtig aan toc wel heel erg graag te willen winnen. Zeker omdat hij niet de specialist is in het zand wat we van Wagenaar wel mogen stellen. De start was bruut en liet Heeres zien geen grootspraak gedaan te hebben met de kopstart voor Wagenaar en de op zijn achterwielen vertrokken Jansen. Heeres kon niet heel lang genieten van zijn kopstart want binnen een paar ronden maakte hij een foutje in de chicane. Rijdend op 2 wielen hield hij de schade beperkt tot een verloren plaats aan Wagenaar. En hierna berustte Heeres in zijn lot en ging hij gecontroleerd rijden want nog een foutje zou wel eens harder bestraft kunnen worden.
Wagenaar had nu de ruimte en pakte direct wat meters waardoor hij een veilige voorsprong had en niets anders kon doen dan hopen op een uitvalbeurt van Heeres. Jansen kan nooit een bedreiging vormen voor Heeres en zo rijdt de top-3 zoals ze eigenlijk het hele jaar al doen. Het is Wouter de Vries die de hele dag ook al een sterke indruk achterliet en ook in de finale hard over de baan gaat. Dit doen ook Bastiaan Hoogeboom en Pieter Poelstra, die vals startte overigens, alleen is het jammer dat ze er samen vanaf vliegen in de chicane.
Ook Rene van der Coelen heeft zijn moment niet in de finale en uiteindelijk valt hij dan ook uit in bocht 1 waar Pieter Molenaar er maar net langs heen kan schieten.
Bij de Vries zien we lichte rook achter de sprinter uitkomen en ronde na ronde wordt het meer en meer rook. De Vries laat steeds meer een rookgordijn achter op de baan en heeft waarschijnlijk geen idee dat hij de veroorzaker ervan is. De snelheid zakt er langzaamaan ook uit en kan hij slechts plaats 12 bijschrijven op zijn erelijst.
Wagenaar maakt geen enkele fout en wint na Zuidwolde zijn tweede NK dit jaar en weet dat het weer niet genoeg is voor de titel. Want die gaat naar Jacob Heeres die tweede wordt en in zijn tweede jaar evenveel titels meeneemt naar Hindeloopen. Jacob van harte met je titel.
Huub Jansen wordt keurig derde en weet dat hij in zijn thuiswedstrijd nog goed zijn best moet doen om derde te blijven in de eindstand.
Thuisrijder Peter Cents plaatste zich als tiende voor de finale en weet zijn 1600 cc machine is dit 2 liter geweld mooi aan de finish te brengen op plaats 8.

1. Chris Wagenaar
2. Jacob Heeres
3. Huub Jansen

Superklasse
Op zijn verjaardag trakteerde Peter Versluis iedereen op een Bossche bol. Het team reisde heel vroeg in de ochtend eerst langs de bakker en pas toen werd koers gezet naar Haarle.
Zo had Versluis een goede dag maar titelkandidaten Erik Pijnenburg, Erik Ankersmit en Tim ten Dolle niet. Pijnenburg was het slechtste af want een kapotte versnellingsbak zorgde ervoor dat de finale niet eens werd gehaald. Ten Dolle legde in manche 2, de eerste manche was ook niet echt goed, zijn F&S zelfs op het dak na happen in het zand. Bij Ankersmit werd manche 3 geskipt vanwege een oliepomp probleem. Ten Dolle (12) en Ankersmit (9) plaatsen zich wel voor de finale trouwens waar ze ook beide in startten.
Lars Goossens is in de winning mood na de winst in Lochem en was bijna niet te kloppen in de manches. Ook moeten we een diepe buiging maken voor Jeremy Nap want hij presteerde het om plaats 2 op te eisen in de dikke Chevy. En dat terwijl hij in de Div V ook startte in de Toyota van Marc Verhey wat niet heel succesvol was.
Peter Versluis zijn Bossche bollen bleken ook voor hem goed te zijn en de problemen met zijn Chevy werden dan ook even vergeten met plaats 3. BartJan Blaauw en Willem Snijder maakten de eerste rij compleet en zo konden we van start.
Ankersmit was getergd en wist dat het met de start moest gebeuren en vanaf de buitenzijde kwam hij als een pijl uit een boog naar voren geschoten om op de derde plaats aan te sluiten achter Peter Versluis en Jeremy Nap. De dikke motoren troefden hiermee polehouder Goossens af. Frank Stals reed ook gedegen manches en maakt in bocht 2 een klein foutje waardoor hij direct op achterstand ligt en er voor hem niet meer inzit als plek 12.
Van Roel Hermkens zien we ook weinig actie in de finale want na 1 ronde zet hij de Porsche aan de kant.
Peter Versluis is helemaal in zijn element in het zand. Het zal toch niet door zijn Dakar avonturen komen? Hij geeft Nap geen enkele kans om dichterbij te komen en dat is ook wat Nap niet van plan is om Ankersmit te laten doen. Goossens is vol in de achtervolging op Ankersmit en ook Blaauw wil maar al te graag richting het podium. Willem Snijder rijdt ook erg goed vandaag en dat kan ook gezegd worden van de nog steeds in de BMW van zijn vader rijdende Max van Grieken.
Peter Versluis hoopte op een succesvolle verjaardag en wist dat deze baan hem zou kunnen liggen. Een enorme voorsprong opbouwen lukte hem niet maar een klein foutje mocht hij gerust maken. De oude auto van Erik Ankersmit, gekocht en bestuurd door Gerard Branderhorst, gaat ook lekker mee en na afloop van de finale is Branderhorst dan ook zeer content met plaats 8.
Aan kop gebeurt er weinig meer tot aan de laatste ronde. Ankersmit valt stil, door opnieuw een olieprobleem, in bocht 2. Goossens zit er zo dicht achter dat hij er niet zomaar omheen kan. Na de touche kost het hem een paar plaatsen waardoor hij ineens geen derde wordt maar zevende wat nog steeds erg knap is.
Blaauw pakt de derde plaats snel over door hard langs Ankersmit en Goossens heen te rijden. Dennis Kuijpers kende geen goede manches maar kan tevreden zijn met zijn finale waarin de dikke Porsche naar de vierde plaats wordt gestuurd voor Snijder en van Grieken.
Nap wordt tweede en stelt zijn vader gerust dat opvolging gewaarborgd is voor komend seizoen. En Peter Versluis pakte op zijn eerste NK verjaardag een hele mooie overwinning en zo had hij dubbel feest. In Baarle Nassau zal John Verberk de auto van Versluis besturen om aan de equipe regel te voldoen.
De titelstrijd is nog lang niet beslist al weet Tim ten Dolle dat een plaats bij de eerste 3 genoeg is voor zijn eerste titel. Hierachter is het een compleet bataljon van 6 rijders welke bestaat uit Ankersmit, Blaauw, Goossens, Pijnenburg, Nap en Kuijpers die ook nog kans maken.

1. Peter Versluis
2. Jeremy Nap
3. BartJan Blaauw

Resume
Na het vuurwerk in Lochem had de MAC Haarle bedacht om de eerste 3 finale rijders van elke klasse kort te huldigen en wat bloemen te overhandigen. Vooral de Div V rijders wisten niet hoe snel ze uit de auto moesten komen om naast de bloemen van Sharon Wichers Schreur ook een kus te ontvangen. Dat Dinant Veneman ze ook nog even kort de microfoon onder de neus duwde was ook van toegevoegde waarde voor de berg toeschouwers langs de lijn.
Met 191 deelnemers in de een na laatste wedstrijd is het voor zowel de SONAK als de MAC Haarle een mooi evenement geweest. Met 2 kampioenschappen van de 7 die al beslist zijn en 25 kandidaten voor deze titels zal het er echt om gaan spannen in Baarle Nassau. ACCGeffen heeft hier i.s.m. de Boalcross de baan al helemaal opgezet en deze zal niet hetzelfde zijn als tijdens de jaarlijkse Paascross.
We laten ons dan ook graag verrassen voor de ontknoping van het Eurol/VEKA NK Autocross op 19 september in Baarle Nassau.

     
   
Tot autocross!
   
door: Emile Moorelisse