VERSLAG - EUROL/VEKA NEDERLANDS KAMPIOENSCHAP.

geplaatst: 13 juli 2015
©2015 AutoCrossNederland.NL

Wedstrijd 4 Eurol/VEKA NK autocross
Lochem

11 juli 2015

De oorspronkelijke planning om naar Werkendam te reizen vandaag stond nog gewoon op onze agenda geschreven. Zal wel teveel moeite geweest zijn om het door te krassen en er Lochem van te maken. Want dat was het uiteindelijk doel voor wedstrijd nummer 4 van de NK kalender. De ACVRP zag geen kans om zowel Werkendam als Lopik doorgang te laten vinden en gaven de NK wedstrijd al heel vroeg weer terug aan de SONAK. Die legden vliegensvlug contact met ACCLa, die in eerste instantie een NK wedstrijd misliepen, om te kijken of ze nog steeds zin en tijd hadden. Gelukkig hadden ze dat en startten we, net als in 2014 trouwens, een NK in Lochem in de provincie Gelderland, al ligt Overijssel wel heel dichtbij.

Baan
Het is optisch bedrog want je zou denken dat de baan veel langer is als 570 meter, ofwel maar 50 meter meer als in Holterhoek. Dat de eerste bocht, het NK reglement geeft sinds dat jaar aan dat bocht 1 vloeiender moet, wat minder hoekig was zal maar een enkeling zijn opgevallen. Of het er aan lag of niet de enorme crashes en klappers van de afgelopen jaren bleven uit in deze bocht, al zal equipe Gotink daar anders over denken. Verder eigenlijk geen verrassingen in de baan al gaven de meeste rijders aan dat de chicane scherper leek dan andere jaren.
We starten dus op een lang recht stuk tot aan de eerste bocht die direct overgaat in de volgende linker knik. Dan draait de bocht iets door de haak heen omdat je aan moet sturen op de chicane die hier weer op volgt. Links, rechts links en dan een stukje rechtdoor om vol in de ankers te moeten. De moeilijke knik hier lijkt een soort van langzame driehoek waarna de rijders aan de rechtse kant het startveld aan zich voorbij zien trekken en zit de 570 meter erop.
De droogte die vorig jaar de baan enorm veel parten speelde hadden ze nu flink aangepakt. De buien die deze week over de baan trokken in combinatie met de 1.000.000 liter water die ze onnatuurlijk aanbrachten, maakte de baan zwaar. De pakweg bovenste 15 cm van de baan had al het water opgezogen en vast gehouden. Hierdoor werd alleen de toplaag maar hard en niet stoffig. Daaronder bleef het nat en zwaar en hadden we andere ondergrond als de meeste van ons verwacht hadden. Toch goed geweest van ACCLa om het op deze manier op te lossen want het levensgevaarlijke stof wordt niemand beter van.

Binnen de NK organisatie is de afgelopen maanden druk gewerkt aan een nieuw lichtensysteem. Dit beproefde concept wordt in de F1, karting en rallycross al volop gebruikt als hulpmiddel van de baanposten. Het systeem werd de afgelopen weken al getest door Erik Nijkamp die uiteindelijk groen licht gaf voor de ultieme test. De avond voor de wedstrijd werden alle baanposten en klasse vertegenwoordigers dan ook uitgenodigd en om feedback gevraagd tijdens en na de NK wedstrijd. De werking van het lichtensysteem is redelijk simpel te noemen. Elke set van 2 baanpost mensen heeft een set vlaggen, behalve de rode vlag, een lamp en een afstandsbediening. Zien ze een gevaarlijke situatie ontstaan op de baan drukken ze op de witte knop en floept de witte lamp aan. Wordt de situatie te gevaarlijk in hun ogen, waar ze normaal rood voor geven, is er een twee-knop combinatie die een speciaal signaal doorstuurt aan de hoofd baanpost. Deze reageert daarna extra alert en bekijkt de situatie van uit zijn hoge positie. Hierna bepaalt de hoofd baanpost of er inderdaad een rode vlag situatie gewenst is en is hij degene, en de enige, die de rode lamp (vlag) daadwerkelijk aan kan zetten. Op dat moment gaan alle (7) lampen langs de baan rood knipperen en wordt een ieder er op geattendeerd en ook nog eens tegelijkertijd. Dat de baanposten in de nabijheid van de assistent wedstrijdleiders voor nood ook rode vlaggen hadden staan was dan ook niet meer dan logisch.

Opnieuw te weinig Sprint 2000 rijders voor een kleine finale en nog geen 40 Div V rijders. De teller bleef dan ook steken op 197 starters vandaag die de hitte trotseerden.

Na 3 verregende en verwaaide NK wedstrijden hadden we nu een compleet ander weerbeeld. De tropische temperaturen en het bijna altijd ontbreken van wind maakte het een uitputtingsslag voor zowel rijders als de vele toeschouwers. Blijven drinken was een belangrijk thema en heel veel mensen hielden zich daar dan ook aan. Nu mocht het ;-).

Toerwagenklasse
Voor Rob van Kuringe zit het jaar er op. In manche twee moest hij de Skoda aan de kant zetten met een gebroken krukas. Jammer dat Willem Oldenziel zijn hagelnieuwe Suzuki Baleno in de tweede manche op zijn dak legde. De min of meer kopie van de Peter Breederland auto had hierna teveel schade, en dat pas in zijn tweede NK wedstrijd ooit, om opgelapt te worden en kon Oldenziel gedesillusioneerd terug naar huis.
Hiermee was Oldenziel niet de enige die al snel klaar was. Emiel Gotink was toen al door Piet van Dijk hard over de kop geduwd. De Astra van Gotink was hierna, zeker qua plaatwerk, bijna rijp voor de schroot en ook hield Gotink er nog persoonlijk letsel namelijk een gebroken vinger. Emiel beterschap.
Dat het een bijzondere rijder is blijkt wel weer uit het feit dat hij na zijn meer dan terechte zwarte vlag de volgende manche gewoon won. In manche 3 presteerde van Dijk het om opnieuw 0 punten bij te tellen door opnieuw een zwarte vlag. Nu was het niet alleen van Dijk die zwart kreeg maar ook Toon Kooremans die van Dijk op de baan liet merken niet gediend te zijn van zijn capriolen. Met 2x zwart voor van Dijk speelde hij dus een hoofdrol in negatieve zin en als er voor zwarte vlaggen een titel was zou van Dijk in de bovenste gelederen te vinden zijn.
Bij Breederland in de tent stond er weer een Baleno te blinken. In de weken na Holterhoek moest er enorm veel werk verricht worden. De bijna afgeschreven Baleno werd in razendsnel tempo afgebroken, behandeld en weer opgebouwd. En niet zonder resultaat want de pole was voor Peter Breederland. Al zaten van Ton van Leeuwen, Ronnie Vetketel, Andre de Bruijn en zijn broer Erwin er qua punten wel heel dichtbij.
Een hele goede start was er voor Ronnie Vetketel, die ook wel eens wat geluk mag hebben, met zijn Toyota MR2. Hij troefde ze mooi allemaal af en via de buitenzijde was hij als eerste in de bocht voor Ton van Leeuwen en Peter Breederland.
In de derde bocht zien we Andre de Bruijn in de problemen, na een tikje schiet hij op de wal, komen met zijn nog steeds zeer strakke Audi A3. En dan moet hij aan een enorme inhaalrace gaan beginnen wil hij zicht blijven houden op een top-3 eindklassering.
Binnen een ronde beginnen de problemen al voor Vetketel. Het geluk is weer niet aan zijn zijde. De rechterachterband leidde al gauw een eigen leven en net na de chicane zette hij zijn auto na een paar ronden stil.
Robin Bouman heeft ook een snelle lijn te pakken en hij schiet al snel door naar de derde plaats nu Vetketel snelheid aan het verliezen is. Hij kan er niet lang van profiteren door een stuurfoutje schiet te ver naar buiten in bocht 3 en is het Erwin Breederland, de klassementsleider, die zijn plaats direct inpikt.
Peter Breederland ligt inmiddels aan de leiding en heeft van Leeuwen hiermee een plaatsje terug verwezen. Ook Henry Arkes zit er prima bij met de Audi TT op plaats 5 na een paar ronden. Dat valt niet te zeggen van Robbert Beelen. De op voorhand topfavoriet voor de titel had een slechte start maar werkt zich langzaamaan naar voren. De inhaalactie aan de binnenzijde van bocht 4, opkomen rechte stuk, bij Arkes was prachtig om te zien en weet hij ook direct aan te sluiten bij Bouman in zijn EVO.
Bouman blijft steeds problemen ondervinden met de wegligging van zijn Mitsubishi waardoor de auto steeds uitbreekt in bocht 3. Hierdoor is hij dan ook een makkelijk prooi voor Beelen die halverwege de finale al tegen een grote achterstand aankijkt t.o.v. de top-3.
Andre de Bruijn is ook weer aardig onderweg en zit weer lekker in zijn ritme zo zien we.
Aan de kop is er geen enkele vorm van strijd te bekennen, en dat was na 2 ronden al zo, en zien we Peter Breederland nog geen fouten maken. Hij lapt zelfs Jarno Niks, de revelatie van Holterhoek, in zijn snelle Toyota Corolla die uiteindelijk zesde wordt wat opnieuw knap is.
Ook de goed onderweg zijnde Andre de Bruijn valt ten prooi aan de dadendrang van Peter Breederland. Alleen gaat het dan wel mis voor de Bruijn en valt hij definitief uit. Aan de rechtervoorzijde breekt het wiel af en schiet hij tegen de wal aan.
Peter Breederland rondt zijn laatste ronde foutloos af en zal na afloop aangeven dat hij loon naar werken heeft gekregen. De mooie tweede plaats van Ton van Leeuwen geeft aan dat hij op de weg terug is na de problemen aan het begin van het seizoen. En Erwin Breederland wordt netjes derde en verliest wat punten t.o.v. zijn oudere broer. Toch ziet het er voor hem goed uit en mag hij bij winst in Haarle, de volgende NK, het nummer van zijn broer overnemen in 2016. Dat er nog veel meer scenario's zijn om kampioen te worden is in de tussenstand makkelijk uit te rekenen.
Robbert Beelen krijgt gelukkig geen pech meer en haalt zijn beste prestatie tot nu toe en wordt de nummer 4. Dat geldt ook voor Robin Bouman die als laatste in dezelfde ronde eindigt als de winnaar en de punten voor plaats 5 mooi bijschrijft.

1. Peter Breederland
2. Ton van Leeuwen
3. Erwin Breederland

Keverklasse
Je kan met een van de beste auto's aan de start verschijnen maar als een vervelende koprol je lichamelijk ongemak oplevert kun je niet meer verder. Dat maakte Klaas Postma vandaag mee in manche 3. In de chicane kwam hij niet onzacht in aanraking met de wat en buitelde om zijn as wat hem een pijnlijke knie opleverde. Een ziekenhuisje bezoek, de dag erna, leverde hem een in het vooruitzicht gestelde operatie op. Het zou dus maar zo kunnen dat een van de smaakmakers van deze klasse dit jaar niet meer in actie komt. Klaas sterkte.
Het lijkt echt niet het jaar van de Hayabusa motoren te gaan worden dit jaar want John Verberk moet zich van de startgrid af laten duwen net voor de start van de finale door technische malheur. Ook Jan-Paul Klaster leverde dit jaar nog geen topprestaties al was hij vandaag in Lochem veruit de sterkste na 3 manches. Dus zou het dan toch gaan gebeuren?
Peter Timmermans staat er ook weer bij en weet als hij zijn titelkansen in leven wil houden dat hij niet mis mag schakelen. Hij staat dan ook extra gespannen aan de start maar deze keer maakt de zeer ervaren alleskunner geen foutje. De kopstart is voor hem en juist nu is het Klaster die een mindere start heeft. Rik Pasman, wisselend in zijn prestaties, startte mooi mee met Timmermans en sluit aan net voor Jasper Pouw.
Klaster weet dat hij direct toe moet slaan en schiet op een fraaie manier naar de tweede plaats in de tweede bocht. En Klaster heeft de smaak te pakken want 2 bochten later is er opnieuw een fraaie inhaalactie en ligt hij tweede.
Arjan Stokkink wil altijd presteren maar vandaag in zijn thuiswedstrijd geldt dat net wat meer. Na 3 manches, en heel veel problemen het hele seizoen al, mocht hij vanaf de tweede rij starten en ligt hij inmiddels op plaats 6. Hij opent de jacht op de winnaar van de vorige NK Marco Raben, die in manche 1 vals startte bij de herstart en hier kostbare punten verloor. Raben voelt zich ook op de technische baan hier thuis en rijdt sterk tot de motor begint te smoren. Het smorende motorgeluid wordt alleen maar erger en werpt hem steeds verder terug in de finale wat hem niet meer brengt als plaats 11. De inhaalactie van Stokkink op Raben in bocht 4 was mooi om te zien al had deze nooit gelukt als de motor van Raben niet zo beroerd had gelopen.
Aan kop is het Timmermans die het tempo hoog heeft liggen. Zo hoog dat Klaster niet eens dichterbij kan komen. Sterker nog in de laatste ronden is het Pasman die het gat naar Klaster bijna helemaal dicht heeft gereden.
Het is ook Jasper Pouw die het tempo niet meer kan vasthouden en plaats 3 aan Stokkink moet geven. Sterker nog Pouw verliest zelfs zoveel plaatsen dat hij uiteindelijk ook Eelco kruis voorbij moet laten gaan en niet meer overhoudt vandaag dan plaats 6.
De strijd om plaats 2 wordt niet in het voordeel van Pasman beslecht, sterker nog hij kan Klaster niet bedreigen, dus is plaats 3 voor Pasman die het succes ook echt weer eens verdiende. Tweede wordt Klaster die hunkert naar een overwinning want die ontbreekt na 4 wedstrijden nog steeds. En omdat het ook vandaag niet lukt, door de superieure Timmermans, maakt prolongatie van zijn titel moeilijk.
De Belg Peter Timmermans, die door iedereen de titel gegund wordt, wint zijn tweede wedstrijd dit seizoen. Hij staat er, ondanks zijn slechte eerste NK, nu zo goed voor dat als hij de laatste wedstrijden 2x een top-3 klassering weet te halen de titel die hij zo graag wil hebben zal behalen.

1. Peter Timmermans (B)
2. Jan-Paul Klaster
3. Rik Pasman

Junioren
Bij de junioren worden ze moe van het reglement en de Technische Commissie. In de ogen van de rijders, die zelf aangegeven hebben meer controles te willen, wordt er op een niet doordachte manier gekeurd. De dingen waardoor de junior auto's sneller kunnen gaan worden niet gecheckt, althans dat is de mening van de rijders. Er werd een mail rondgestuurd naar aanleiding van de ÒmislukteÓ controle op de uitlaatdemping in Holterhoek. Deze moest nu voldoen aan de omschrijving in het reglement en tijdens de technische keuring moest het ook in orde zijn. Een kraan werd ingeschakeld om dze keuring te doen en werd er weinig tot niets geconstateerd.
Vandaar dat er toch weer een mooi en vol deelnemersveld aan de start stond in Lochem. Na de manches was het opvallend dat klassementsleider Werner van Rossum het niet zo goed gedaan had want met plaats 13 zal het moeilijk worden om te winnen.
Mike Bruins, nog steeds gebrand op een officiele NK winst, was de pole houder. En Patrick de Hoop, met de donkerblauwe Suzuki Swift MK1, was een outsider op de eerste rij 1.
En juist deze outsider was het die de snelste start had en beide Peugeot rijders Bruins en Ischa van de Vossenberg het nakijken gaf.
Bas Verweijen, gestart vanaf de laatste plaats, laat zich al heel snel vooraan zien in zijn Honda Civic en probeert in bocht bocht 3 naar de derde plaats te gaan van de Vossenberg staat dat niet toe en zo valt Verweijen direct weer een paar plekken terug.
Mike Bruins ziet na 1 ronde al waar eventuele kansen liggen om voor bij te kunnen gaan aan de Hoop. En een ronde later is het dan ook al zover want in bocht zet hij de Peugeot 106 naast de Suzuki en is hij kan de Hoop de aanval nog afslaan.
Het is slechts een kwestie van tijd want in de chicane is het Bruins die het succesvol probeert wat ook lukt en hebben we een nieuwe leider. Vossenberg ligt nog steeds op 3 net voor Gijs Kovac die laat zien goed met de Swift overweg te kunnen. Ook zijn streekgenoot Wouter Terberg zit er prima bij en heeft het naar zijn zin op de technische kleibaan.
Het sterke optreden van Marc van Wijlen in Holterhoek lijkt vandaag in Lochem geen vervolg te krijgen want hij ligt slechts op 11. Nog slechter vergaat het zijn broer Luc die, door motor en bakproblemen, slechts de nummer 12 gaat worden.
Aan de kop is er weinig tot geen strijd te bekennen en hoopt iedereen op een fout van een ander waardoor een eventuele positiewisseling makkelijk wordt. Bas Verweijen, bezig aan zijn debuutseizoen, gaat de strijd aan met Terberg en weet hem in bocht 2 ogenschijnlijk makkelijk te verschalken en kan zo opklimmen naar plekkie 5. En dat terwijl Remon van Rossum op plaats 12 rondrijdt. En daarmee zijn de problemen voor van Rossum nog niet voorbij want hij moet uiteindelijk zijn Swift aan de kant zetten en scoort weinig punten al blijft hij wel ruim aan kop staan in het tussenklassement.
Terberg valt uiteindelijk ook uit en krijgt niet wat hij verdiende vandaag helaas zit het leven soms zo in elkaar.
Verweijen is nog niet klaar met zijn inhaalrace en komt dichter en dichterbij aan Kovac. In bocht 4 is het dan ook gedaan met de vierde plaats van Kovac. Tot aan het einde van de finale verandert er niets belangrijks meer en is het Mike Bruins die voor de tweede keer dit jaar als eerste over de finish komt. Toch slaat de schrik hem om het hart want ook nu heeft de TC weer een nacontrole in het vooruitzicht. Steekproefsgewijs bepaalde de TC dat er gecontroleerd gaat worden op cilinderinhoud en ook de 106 van Bruins hoorde erbij. Gelukkig voor hem was dit allemaal goed en mocht hij eindelijk een overwinning gaan vieren.
Patrick de Hoop haalt knap de tweede plaats op voor Ischa van de Vossenberg. Verweijen wordt de nummer 4 en als hij in de toekomst de rust kan bewaren is er zeker een titel voor hem.

1. Mike Bruins
2. Patrick de Hoop
3. Ischa van de Vossenberg

Sprint 1600
Halverwege het seizoen, voor de start van het seizoen al aan de rijders doorgegeven, zouden de Sprint 1600 en de 2000 klasse van startvolgorde veranderen. Vandaar nu ook de 1600 als eerste van die 2 klassen die aan de finale mochten beginnen. Alleen om die compleet bezet te krijgen was er een kleine finale nodig waar Erik Diepenmaat veruit de snelste was. In zijn kielzog nam hij Gerwin van Straten en Jimmy Hop mee en waren de 15 compleet.
Na een voor zijn eigen gevoel slecht verlopen vorige NK wilde Dirk-Jan Middelveld een en ander recht zetten. Na 3 manches moest hij alleen de Belg Steve Otzer laten voorgaan. Herbert ter Maat reed ook ijzersterk wat ook gold voor Marcel Schoo en Andre Bouwmeester. We zullen het niet nakijken maar de gemiddelde leeftijd van de eerste rij zal redelijk hoog gelegen hebben.
Middelveld troefde zijn concurrenten direct af en pakte de kop. Otzer sluit aan en Schoo ook. In de tweede bocht is het Schoo die zijn Trackline direct voorbij steekt aan Otzer.
De vanaf de tweede rij gestarte Rens van de Haas is er ook gelijk al bij en ligt al heel snel op de tweede plaats. Schoo geeft de strijd nooit op en blijft strak achter de Haas rijden en houdt zodoende de druk er vol op.
De eerste 3 lopen achter uit op Steve Otzer die op zijn beurt een mooi gaatje heeft op Bouwmeester. Patrick Boessenkool en Edwin Tolkamp, die op de komende 2 zandbanen weer om de hoofdprijs gaat meedoen, rijden hier weer achter.
Plots zien we de Haas een foutje maken tussen de derde en de vierde bocht. Schoo ziet het maar ze kunnen elkaar niet meer ontwijken. Door de botsing lijkt de Haas weer in het goede spoor te komen maar Schoo zeker niet. Schoo draait om zijn as en valt terug naar plaats 5.
Gerd Robben zien we ook al even op het middenterrein staan net na de bult in bocht 3. Het zal voor hem dan ook moeilijk gaan worden dit jaar weer in de top-10 te eindigen.
Schoo zit weer in zijn ritme en komt achter Bouwmeester te zitten. Zijn fenomenale inhaalactie waarmee hij tussen bocht 3 en 4 voorbij steekt is verdient.
Aan de kop van het veld is hierna de strijd er volledig uit. Maar hierachter niet want Ysbrand Dijkstra is volop in gevecht met Sven Prinsen. In de chicane komen ze elkaar hardhandig tegen en zien we een zwarte kunststof wieldop vliegen. Of het door de touche komt die beide hier met elkaar gehad hebben is moeilijk te zeggen maar beide vallen terug. Dijkstra door een spin en Prinsen door een lekke band.
Middelveld wint voor het eerst dit seizoen en is er content mee. Van der Haas wordt tweede en verstevigt zijn leidende positie. Een top-2 klassering in Haarle brengt hem zijn tweede titel in deze zeer competitieve klasse maar zover is het niet. Steve Otzer wordt mooi derde in deze klasse en zit er na 2 mindere wedstrijden weer lekker bij

1. Dirk-Jan Middelveld
2. Rens van der Haas
3. Steve Otzer

Standaardklasse divisie V
Zijn goede prestaties tot nu toe, sinds de bakproblemen uit de wereld zijn, geven Mike Emons veel zelfvertrouwen. Toch zal hij na Lochem er anders tegenaan kijken want hij kwam niet verder dan een simpele inschrijving. De Yaris deed helemaal niets en na 2 manches sleutelen hebben ze de moed opgegeven. Niets kunnen vinden en nog steeds geen rijdende Toyota is vreemd.
Dat er een kleine finale nodig was, 38 startende auto's en 39 inschrijvers, verbaasde geen mens. Dat Mariska Verhees, Jochem Eelderink en Anton van der Linden, zijn juichkreet was bij het publiek te horen, de laatste rij mochten opvullen maakte de finale opstelling compleet.
Wout Hesselink gaf in Holterhoek al aan dat Lochem hem altijd wat beter ligt. En dat bleek ook want hij mocht als de nummer 1 na 3 manches kiezen. Klassementsleider Stephan van Dijk, weer met Goldspeed banden in de finale aan de start, was de nummer 2. Opvallend was dat Jeroen Vonk weer terug was aan het front. Door technische problemen is hij nog geen enkele keer voorin te vinden geweest dit jaar. Ook de over een zeer bijzondere rijstijl beschikkende Hein-Durk Vellema en Arjen de Wilde staat vooraan. Ofwel 3 Duitse tegen 2 Japanse merken.
Dat Hesselink snel kan starten liet hij hier ook nog een keer zien en tikte als eerste aan de binnenzijde aan. Vonk sloot aan wat ook gold voor de Wilde. De vorige NK wedstrijden was de start van van Dijk meestal wat minder maar nu zat hij er direct bij.
In de chicane gaat het meteen al mis voor Maurits Schuurmans. De nummer 2 van vorig jaar kent een slecht seizoen tot nu toe en wilde graag weer eens van voren meerijden maar helaas. Vonk kan al snel de leiding overnemen van Hesselink omdat er opnieuw een differentieel kapot is gegaan bij de donkerblauwe Opel. Nog meer Opel pech zien we net na bocht 1 waar Peter Haagsma ineens aan de binnenzijde vast zit op de wal.
Na zijn goede optreden in Holterhoek is ook Niek Westerhof er weer bij. De zwarte Opel is op plaats 4 terug te vinden net voor Vellema. De mooi rijstijl van Vellema, hij kan een voorwielaandrijver haaks omzetten voor een bocht, kan Westerhof niet aan en in de moeilijke derde bocht steekt Vellema voorbij.
Jeroen Vonk krijgt het niet voor elkaar om de Honda strak aan de binnenkant te houden. Hij verliest binnen een ronde dan ook 2 plaatsen en zijn het de Wilde en van Dijk die er voorbij kunnen. In bocht 1 maakt de Wilde een klein foutje en is het van Dijk die direct de eerste plaats overneemt. De Wilde herstelt snel en verliest niet meer.
Vonk krijgt te maken met Vellema die in bocht 1 een klein foutje maakt en weer van voor af aan moet beginnen met zijn jacht op Vonk. Vellema sluit weer aan en in bocht 3 is hij er voorbij gedoken. Vonk laat het er niet bijzitten en pakt hem een halve ronde later alweer terug. En op dat moment is het ook Westerhof die Vellema voorbij gaat. Vellema lijkt hierna niet meer in zijn ritme te kunnen komen. Hij wordt nog wel zesde maar dat is niet de plaats waar hij uitzicht op had.
Van Dijk consolideert aan kop en de voormalig Opel rijder wint een NK wedstrijd in zijn Toyota Celica en is daar super blij mee. De Wilde zet zijn goede prestatie van Holterhoek voort wat ook Westerhof doet. Die is namelijk Vonk ook nog even voorbij gegaan. Mark van Lierop brengt de gele Kadett als vierde aan de streep voor de uit de kleine finale gekomen Jochem Eelderink.
Toch wordt de uiteindelijke uitslag net wat anders door een nacontrole van de TC. De differentieel controle leverde een diskwalificatie op voor Niek Westerhof. Hiermee werd Westerhof uit de uitslag gehaald en schoof iedereen die na hem geeindigd was een plaatsje op. En de in de kleine finale gestrande Frans van der Vegt kreeg hiermee de laatste 4 kampioenschapspunten cadeau.
Van Dijk staat er goed voor en kan de titel binnenhalen in Haarle. Alleen is hij dan wel afhankelijk van de prestaties van de Wilde. Van Dijk moet dan winnen en de Wilde mag niet in de top-9 rijden.

1. Stephan van Dijk
2. Arjen de Wilde
3. Jeroen Vonk

Sprint 2000
Een mooi gezicht was het om Peter Cents aan de start te zien staan in de Sprint 2000 klasse. Hij nam onlangs de twin motorfiets 1600 van Frank Oomen over en ging daar vandaag mee van start. Helaas kende hij wat problemen maar in de tweede manche werd hij knap tweede en laat de potentie voor de komende zandwedstrijden zien van deze 1600 in de 2 liter klasse.
De eerste rij kende eigenlijk geen verrassingen. De 2 superhelden uit deze klasse stonden weer naast elkaar en was het de vraag wie van hun met de grootste beker naar huis zou gaan. Jacob Heeres of Chris Wagenaar? Met alle respect voor Leonard van de Ven, Ronald Akkermans en Marc Jakobs die de eerste mochten opvullen. Iedereen in deze klasse wordt de wil opgelegd door Heeres en Wagenaar en gaat de titelstrijd tussen hun.
Kopstart is er voor Heeres die het voordeel van de binnenkant had. Wagenaar sluit aan voor Akkermans en Jakobs. Van Eerden nam het stuur over van John Rotink voor vandaag en zien we helaas als een van de eerste uitvallen direct na bocht 2 al.
Andre Hoffman is helemaal hersteld van zijn handblessure en heeft het stuur stevig in handen. Als de rijder uit Uddel geen technische problemen krijgt is er voor hem altijd uitzicht op een goede klassering. Dat zien we vandaag ook want hij klimt snel op naar pos 4 voor Jakobs, Pieter Mennen en Pieter Molenaar. Molenaar zien we spinnen tussen bocht 3 en 4 waarna hij zijn opgelopen achterstand niet meer kan inlopen. Plaats 8 is het team tevreden mee alleen weten ze ook dat er veel meer inzat vandaag.
Intussen lijkt de spanning aan kop wat terug te komen omdat Wagenaar steeds wat dichterbij kan komen. En juist op dat moment is het Marc Jakobs die de wal raakt net voor bocht 4 en de finishvlag niet rijdend haalt.
Hoffman krijgt ook nu weer te maken met een onwillige versnellingsbak en moet 2 ronden voor het einde opgeven en wordt de nummer 12 van vandaag.
In de laatste 2 ronden is het toch echt Wagenaar die de spanning volledig terugbrengt in deze finale. Het publiek gaat er eens goed voor staan want ze willen nog even smullen van deze 2 prachtige strijders. Heeres voelt dat Wagenaar er aan zit te komen en blijft op zijn hoede. In de laatste ronde is het Hedser Bruinsma die op een ronde gezet gaat worden door de leiders. De baanposten zwaaien druk met hun blauwe vlaggen. Bruinsma wordt geattendeerd op de komst van de leiders en houdt keurig zijn lijn. In bocht 3 houdt Bruinsma dan ook netjes de binnenzijde en Heeres kiest direct de buitenkant. Wagenaar weet dat ook de buitenkant volgen zeker geen winst oplevert en probeert de binnenzijde bij Bruinsma. Deze actie lukt niet waardoor Heeres opnieuw de winst pakt en Wagenaar de tweede plaats. Voor de spanning in het kampioenschap hadden de rollen beter omgedraaid kunnen zijn. Heeres heeft nu aan een vierde plaats in Haarle genoeg aan zijn tweede titel. Maar dat zand niet zijn favoriete ondergrond is weet iedereen. Maar een wedstrijd vroeg in het seizoen in Langeveen liet zien dat hij ook hier snel op is.
Ronald Akkermans rijdt een eenzame finale en ziet niemand in zijn buurt komen en pakt het brons voor Pieter Mennen en Leonard van de Ven.

1. Jacob Heeres
2. Chris Wagenaar
3. Ronald Akkermans

Superklasse
We hebben na 4 wedstrijden nog steeds niet gehad dat de wachtlijst rijders niet konden rijden. Ook nu was het geen probleem en lijkt de klad er al aardig in te komen. Met slechts 23 deelnemers waren de manches tot aan de finale niet overvol. Voor de laatste keer zagen we, zoals het er nu uitziet, de nummer 1 voorbij komen in het NK. De komende 2 NK wedstrijden vallen dan ook samen met EK wedstrijden waar Mike Bartelen zijn hele seizoen op afgestemd heeft. En in de manches zat het al niet direct mee want hij plaatste zich ternauwernood voor de finale als een na laatste. Een ook in de finale was er een nieuw probleem en ontbrak er ineens voorwielaandrijving... In het EK daarentegen is Mike ook nog niet geheel zonder pech gebleven maar is hij wel een van de beste. Dus wensen we Mike ook heel veel succes om daar op jacht te gaan naar die andere nummer 1.
Tim ten Dolle kende vorige week in het Tsjechische Nova Paka al in de eerste manche problemen tijdens de EK. De prise as ging kapot en einde verhaal maar dacht het team beter hier als in Lochem. Alles bleef dan ook keurig heel tot aan de finale: pole.
Dennis Kuijpers sloot aan voor Lars Goossens, Erik Pijnenburg en Bart-Jan Blaauw. In Oldebroek werd een enorme berg vrije tijd omgezet de afgelopen weken om de auto weer klaar te krijgen na de enorme crash in Holterhoek. Het team hield de vingers dan ook gekruist in de eerste ronde van de finale.
Lars Goossens joeg de huilende Audi R8 motor als eerste de bocht in en dat gaf Henk Bok, die langs de kant stond, een heerlijk gevoel. Tim ten Dolle had niet helemaal de juiste startplek gekozen want hij moest teveel van het gas om de eerste plaats over te kunnen nemen. Hierachter was het Dennis Kuijpers met de Porsche en dreef het talent van Jeremy Nap ook boven.
Chris Waldschmidt strandt al in de eerste bocht met zijn Trackline frame en heeft weer geen geluk. Als het tegenzit reed hij vandaag ook zijn laatste NK van dit seizoen vanwege ook zijn Europese tour waarin hij in een auto uit het team van Hans de Smalen rijdt.
Het tempo wat Goossens laat zien is alleen door ten Dolle enigszins te volgen. Kujipers moet de 2 snelste mannen al gauw laten gaan en krijgt in het verloop van de finale problemen, al rondenlang vliegt er iets aan de achterkant de lucht in, en komt niet verder als plaats 9. Ook Nap houdt het niet vol na een spin in bocht 3 en wordt de nummer 11 net voor Peter Versluis. De hoofdsponsor van het NK Autocross was wel enorm blij de finale gehaald te hebben maar ook bij hem komt de potentie van de wagen door technische shit nog niet uit de verf. Plaats 12 was dan ook wat er voor hem overbleef nadat er aan de linker voorzijde wat afbrak.
Aan kop gaat het prima voor Goossens die op zijn eerste NK winst ooit lijkt af te stevenen en hij merkt weinig van het slagveld rond hem heen. De focus ligt volledig op de baan en niet wat er om hem heen gebeurt. De voorzichtig gestarte Bart-Jan Blaauw werkt zich rustig door het veld heen samen met Max van Grieken. Ze worden uiteindelijk de nummers 4 en 3 en zo kan Max zich op gaan maken voor zijn eerste EK avontuur volgend weekeinde in Frankrijk.
Ook bij Erik Ankersmit blijven de problemen niet weg. De man die zo graag de Nederlandse titel nog eens wil behalen kampt met een bandenprobleem en wordt door de vele uitvallers nog netjes vijfde in dezelfde ronde als de winnaar.
Erik Pijnenburg en Gerard Branderhorst zijn samen lekker in gevecht, Branderhorst gaf aan nog nooit zo hard met broemie gereden te hebben, en merken niet dat de leider er aankomt. En dat maakt het in de laatste 2 ronden nog enorm spannend want ten Dolle is erg dicht bij Goossens gekomen. Goossens kiest de buitenzijde van de groene en de oranje sprinters en weet ten Dolle dat om te winnen het anders moet. Ten Dolle duikt het gat in wat er is maar komt er niet langs. Pijnenburg gaat standaard al hard en geeft ook in de laatste anderhalve ronde zich niet zomaar gewonnen. In de laatste ronde zit Pijnenburg nog steeds tussen Goossens en ten Dolle in. Opnieuw is er geen mogelijkheid dat ten Dolle voorbij komt aan Pijnenburg. Wijselijk remmen van ten Dolle behoudt beide rijders voor schade want ten Dolle weet dat een tweede plaats veel meer punten oplevert dan een uitval want hij heeft zich op het kampioenschap.
Hierdoor komt de spannende strijd in de laatste ronde er niet meer en is het Goossens die zijn eerste NK overwinning ooit pakt. Tim ten Dolle wordt keurig tweede en loopt weer wat punten uit op zijn naaste belagers.

1. Lars Goossens
2. Tim ten Dolle
3. Max van Grieken

Resume
De finales waren een beetje tam voor NK begrippen en dat kwam binnen het tijdschema prima uit. Rond 18.50h was alles gedaan en kon iedereen met een goed gevoel naar huis om het stof van het lijf af te spoelen. De ACCLa had alles prima voor elkaar en vooral de ruimere opzet van het rennerskwartier was een verademing.

De kleibanen zitten erop en het lijkt de onstuimige weersomstandigheden ook. De volgende NK is in Haarle op de Sallandse heuvelrug. Hier zal er normaal gesproken een mooie en brede zandbaan op de rijders liggen te wachten. In 2010 en 2012 hebben we daar de rijders als het gaat om een NK wedstrijd voor het laatst aan het werk gezien. De eerste kampioen kunnen daar eventueel al een klein feestje gaan vieren maar zover is het nog lang niet. Eerst vakantie!

     
   
Tot autocross!
   
door: Emile Moorelisse