VERSLAG - EUROL/VEKA NEDERLANDS KAMPIOENSCHAP.

geplaatst: 23 juni 2015
©2015 AutoCrossNederland.NL

Wedstrijd 3 Eurol/VEKA NK autocross
Holterhoek

21 juni 2015

Voor Nederlandse autocross begrippen is het maar moeilijk te geloven dat er een permanente baan ligt, waar maar weinig op gereden mag worden. Gelukkig als er dan op gereden gaat worden is het ook gelijk voor het Eurol/VEKA NK Autocross. Na 2 jaar keert het NK circus weer terug op de brede simpel ogende ovaal die de laatste jaren als Holterhoek Autocross Arena door het leven gaat. De KACC staat garant voor de organisatie en kennen we vooral van de NK wedstrijden in Kotten en de daar in 1992 georganiseerde EK wedstrijd. Ook stonden ze voorop in de aankoop van TV zendtijd. Hun wedstrijd in 2005 op de Kottense zandgrond bleek de eerste NK wedstrijd op TV.

Baan
De baan kent voor niemand respect dat bleek vooral tijdens de eerste NK wedstrijd in 2010 waar het bol stond van de crashes. In 2013 waren de rijders al wat meer gewend aan de snelle ondergrond van leem waar je van houdt of niet.
In 2013 kwamen de KACC en de SONAK er na 1 manche achter dat er grote problemen waren met de droge ondergrond. Er leek te weinig water op de baan gebracht te zijn waardoor er enorme hoeveelheden stof boven de slechts 520 meter lange baan bleven hangen. De hele dag bleef het stoffig en heeft de KACC hiervan geleerd. De nimmer plakkende baan is goed te behandelen ook al is het niet het gemakkelijkste.
De baan is niet echt verandert in de loop der jaren en de vele grip bij de start zorgt ervoor dat bij de eerste bocht al hoge snelheden behaald worden. Hoe breed deze bocht ook is het blijft lastig om met 15 man niet te ver naar buiten te schieten.
Hierna knikt vooral de buitenzijde ietsje naar binnen toe waardoor je op het tweede rechte stuk heel veel snelheid moet houden om voor bocht 3 uit te kunnen komen.
Deze opnieuw ruime bocht knikt weer terug het rechte stuk op en zijn de 520 meters onder de vooral driftende banden doorgegaan.
Met nog steeds een starter aantal boven 200, waarvan opvallend weinig Sprint 2000 rijders, mochten de organisatoren niet klagen en bleef alleen het weerbeeld, zoals gewoonlijk, onvoorspelbaar. De manches werden dan ook tot 2x toe volledig stil gelegd om de regen zijn gang te laten gaan. Het transpondersysteem bleek in deze gevallen uitstekend van pas te komen en te functioneren. Anders hadden uitslagen gegokt moeten worden vanwege de autoÕs en nummerborden die onherkenbaar geworden waren.

Toerwagenklasse
Peter Breederland haalde de finale op papier wel maar verscheen er niet aan de start. In manche 3 reed hij met de neus tegen Piet van Dijk aan tussen bocht 1 en 2 in. Erwin Breederland had aan de achterkant niet meer genoeg remvermogen over en knalde er achter vol in. De Baleno liep hierdoor zowel aan voor- als achterzijde zoveel schade op dat er in Zuidland hard gewerkt moet worden om de NK in Lochem over 3 weken te kunnen halen.
Naast de gevestigde orde in de finale zagen we ook 2 nieuwe namen aan de start met dito autoÕs die beide ook de finale haalden. Willem Oldenziel startte zijn NK carriere indrukwekkend met zijn hagelnieuwe Suzuki Swift ala Erwin Breederland. Een spin in manche 3 kostte hem de eerste startrij. Jarno Niks deed zijn naam geen eer aan want het was gewoon alles. Zijn nieuwe Toyota Corolla deed het uitstekend en brutaal pakte hij een plaats op rij 1.
De wederopstanding van Ton van Leeuwen is een feit. Een gedegen test in Kerkdriel wees uit dat de snelheid volledig terug was. Een losse turbo slang maakte daar een einde aan een goede uitslag maar de opgaande lijn was gevonden. De goede resultaten bleven ook in Holterhoek niet uit en was van Leeuwen terug daar waar hij hoort op de pole.
Om 18.40h gingen de lichten voor de eerste finale dan ook allemaal uit en zagen we vanaf de buitenzijde Erik Messink iedereen voor zijn en als eerste in bocht 1 aan te komen. En dat was niet alleen voor de vele toeschouwers een verassing maar zeker ook voor de rolkooibouwer zelf. Van Leeuwen sluit aan voor Erwin Breederland en Jarno Niks. Rob van Kuringe zien we te ver naar buiten schieten en in de blubber terecht komen en is zijn finale dan eigenlijk al voorbij. De lekke band die hij later oploopt, waardoor hij definitief op moet geven, is jammer omdat de snelheid er wel inzat. Ook Oldenziel heeft in bocht 2 problemen maar gezien de potentie in zijn Swift gaat hij zeker nog een woordje meespelen dit seizoen.
Messink laat in bocht 3 al een klein gaatje vallen en zit van Leeuwen binnendoor glippen. Erwin Breederland kan door zijn laag gewicht Swift minder meters maken als de druk sturende van Leeuwen die de drift nog niet aandurft. Na 1,5 ronde is het dan ook aan de overzijde van de baan als Breederland die de EVO voorbij komt en lijkt hij voor 3 op een rij te kunnen gaan. Piet van Dijk heeft de Honda vandaag ook goed in de hand en sluit direct weer aan bij de 2 koplopers maar kan nog niets uitrichten want Messink is door hem ook alweer een plekje terug verwezen. De motor bij van Leeuwen lijkt anders te gaan klinken wat we later ook terug zien in de snelheid. Deze zakt steeds iets meer terug en na 12 ronden blijft er voor de mooie toerwagen niet meer over dan plaats 8.
Messink kan mooi meekomen met de top van het veld maar ziet wel Niks en Robin Bouman steeds meer naderen en hem uiteindelijk ook beide voorbij gaan. Nieuwkomer Niks ligt dan ook zomaar uit het niets op plaats 3 en dat is een waanzinnig debuut te noemen voor de 21 jarige inwoner van Westerhaar.
Piet van Dijk lijkt ronde voor ronde een paar meter in te lopen op Erwin Breederland die consolideert en weet dat het niet genoeg zal zijn. In de laatste ronden is er niet heel veel strijd meer al had een klein stuurfoutje voor iedereen maar zo weer wat plaatsverlies op kunnen leveren. Maar dat gebeurde niet meer en zo won Erwin Breederland zijn derde wedstrijd op rij dit seizoen en lijkt hij de man te worden die in Baarle Nassau gekroond gaat worden als Nederlands Kampioen. Robin Bouman wordt mooi vierde en was blij dat zijn computer weer klaar was. Want dat was de reden dat hij ontbrak in Zuidwolde. Andre de Bruijn ook hoog in het tussenklassement kende een slechte finale en baalde van zijn plaats 10 die hij behaalde.

1. Erwin Breederland
2. Piet van Dijk
3. Jarno Niks

Keverklasse
Bjorn Hissink maakte een vervelende aanrijding mee in manche 1. Per ambulance werd hij naar het ziekenhuis gebracht voor een goede check waar gelukkig niets uitkwam. Toch beterschap voor Hissink.
Marco Raben kende een drukke week. Naast de zakelijke beslommeringen voor de transportondernemer zette hij zich ook volop in voor de KACC om alles in Holterhoek voor elkaar te krijgen. Het lukte hem om alles voor elkaar te krijgen en met het hoofd koel houden mag hij vanaf de eerste rij starten vandaag.
De start was ook een prooi voor Raben alleen vanaf de buitenkant rij 1 komt Klaas Postma opzetten en die rijdt er heel erg netjes omheen tussen de eerste 2 bochten in. Regerend kampioen Jan-Paul Klaster kan op het nippertje aansluiten en lijkt het geen Hayabusa dag te worden want ook Verberk zit niet goed genoeg van voren.
Peter Timmermans startte de eerste meter ook goed mee maar schakelt bij het opschakelen mis en valt terug tot in de tweede helft van het volle kever veld.
Ze komen allemaal mooi door de eerste bochten en zien we pas in bocht 3 Kruis te ver naar buiten schieten en uiteindelijk niet verder komen dan plaats 12 en dat is zonde voor de kampioenskandidaat. Raben kan ondertussen alleen maar volgen en moet alle zeilen bijzetten om zijn motorbouwer bij te kunnen houden wat lukt. Ivo Galekop doet ook weer van zich spreken op de vierde plaats en daarachter rijdt Peter Theunissen de equipemaat van Edwin Hafkamp die perfect om kan gaan met de potentie van de oranje/groene kever.
Na 2 volle ronden is het nog steeds Postma die leidt en op het tweede rechte stuk gaat het mis. We zien de kever spinnen en aan de binnenzijde van de greppel, met de neus de verkeerde kant op, stranden en is het einde wedstrijd. Raben krijgt hierna vrij baan en kan gaan werken aan een hele indrukwekkende voorsprong. John Verberk raakt tussen bocht 3 en 4 de hoge wal iets te enthousiast en rolt netjes over het dak heen en parkeert zijn kever daarna rechtop tegen de wal aan. Drie grote favorieten zijn we dan ook al kwijt.
Jasper Pouw ligt op een zeer verdiende tweede plaats en hij lijkt ogenschijnlijk makkelijk afstand te nemen van Klaster die het moeilijk heeft met de aanvallen van Galekop. Intussen is Peter Timmermans weer helemaal in zijn ritme gekomen en gebruikt de hele baan om zoveel mogelijk snelheid te genereren. Goed en vooral oplettend kijkend is het de snelle Belg die elke ronde wel weer een kever weet te pakken. De opmars is indrukwekkend maar waar gaat deze eindigen is de vraag die het publiek zich gaat afvragen?
Raben is weg en alleen pech of een stuurfout, die zeldzaam zijn bij de geroutineerde rijder, kunnen hem van de winst afhouden. Het publiek begint ook te zien wat er binnen de top-5 aan het gebeuren is want dat is waar Timmermans inmiddels is aangekomen. Het publiek verliest Raben uit het oog want gaat de marktkoopman uit Belgie dan hier voor een daverende verrassing zorgen? Is het hij die iedereen het gunt die voor de op-een-na-hoogste klassering kan gaan? Met nog 2 ronden te gaan is het Timmermans op 4 omdat hij net daarvoor Theunissen voorbij gegaan is. Galekop is het volgende slachtoffer en bij het ingaan van de laatste ronde sluit hij aan bij Pouw. De ervaren Pouw weet dat hij het gat aan de binnenzijde dicht moet blijven houden. De enige kansen voor Timmermans liggen dan ook aan de buitenkant en dat is waar Timmermans in de laatste bocht dan ook toeslaat. Daar wordt Pouw gepasseerd en kan Timmermans meer dan tevreden zijn met de tweede plaats vandaag in Holterhoek. Dat Raben allang afgevlagd is als winnaar was iedereen al vergeten en dat terwijl zijn voorsprong zeer indrukwekkend was.

1. Marco Raben
2. Peter Timmermans (B)
3. Jasper Pouw

Junioren
Na manche 1 parkeerden alle junioren hun auto voor de zoveelste keer dit seizoen in het parc ferme. Deze keer werd het uitlaatsysteem aan een keuring onderworpen en ging het er weer heet aan toe. Na verschillende discussies, en uitsluiting voor Gijs Kovac, werd alles uiteindelijk weer terug gedraaid en kon iedereen er weer met frisse moed tegenaan.
De gevestigde orde stond weer vooraan aan de start van deze finale al was Patrick de Hoop een opvallend gezicht want de eerste 2 wedstrijden bleken niet succesvol voor hem.
De start was, opnieuw van de buitenzijde, een prooi voor Werner van Rossum de fiere leider in de tussenstand. Marc van Wijlen sluit direct aan voor Ischa van de Vossenberg.
In bocht 3 is het Marc van Wijlen die een prachtige inhaalactie maakt door buitenom Werner van Rossum te gaan. De totaal verraste van Rossum weet niet wat hem gebeurt en weet dat het lastig wordt om de derde op rij te winnen. Patrick de Hoop maakt in deze bocht kennis met de dadendrang van Bas Verweijen in de snelle Honda. Een bocht later is het Kovac die te maken krijgt met Verweijen die hem er hard afduwt. Kovac zal even later dan ook definitief uitvallen.
Verweijen laat zien een sterke en gedurfde rijder te zijn want hij ligt, na een sublieme inhaalactie in bocht 1, inmiddels tweede. Remon van Rossum is ook aan opmars begonnen en heeft het flink aan de stok met van de Vossenberg en gaat het maar net goed met deze twee strijders bij het opkomen van het rechte stuk direct na de start.
Achter Verweijen, die makkelijk wegloopt van zijn naaste belagers, is het een drukte van belang want naast de van Rossum broers rijden daar ook Mike Bruins, Vossenberg en Luc van Wijlen de jongere broer van de leider.
Bruins krijgt de derde plaats in handen maar de getergde Luc van Wijlen wil meer dan de vierde plaats waarop hij nu ligt en gaat er eens goed voor zitten. Reints blijft de jongste van Wijlen in zijn buurt voelen en is er een prachtige strijd gaande. Luc van Wijlen probeert het aan alle kanten en lijkt maar niet definitief toe te kunnen slaan. Toch doet hij het op een plaats waar niemand het verwacht. Bij het uitkomen van bocht 3 zit hij ernaast en is het erop en erover voor de voormalig motorcross rijder. Zo gaat Luc naar plaats 3 en zien we Richard Huisman aansluiten bij de van Rossum broers en van de Vossenberg.
Aan de kop gebeurt er niets meer al maakt Luc van Wijlen nog wel een momentje mee in bocht 3 waar hij te ver naar buiten gaat en slingerend en wel zijn derde plaats tot de finish weet vast te houden. Huisman wordt vierde door met een verschil van ruim 0,1 seconde de close finish van Bruins te winnen. Marc van Wijlen wint zijn eerste NK wedstrijd ooit en is er erg blij mee. Verweijen wordt tweede alleen moet zich na afloop melden en krijgt een waarschuwing van de wedstrijdleider voor zijn ruwe rijgedrag. En aangezien dit zijn tweede waarschuwing is, ziet het als het bijhouden van gele kaarten tijdens een voetbalwedstrijd, betekent dit zwart en gaat zijn tweede plaats in rook op.

1. Marc van Wijlen
2. Luc van Wijlen
3. Richard Huisman

Sprint 2000
Met slechts 27 inschrijvers geen kleine finale en dat is opvallend omdat het pas de derde NK wedstrijd is van het seizoen. Voor Ronald Akkermans was het een prima dag en hij mocht dan ook vanaf de eerste rij starten met zijn sterke Honda motor. Alleen hier ging het mis en kwam er een tractor aan te pas om hem weg te slepen en was de finale voor de voormalig Nederlands kampioen al voorbij voor deze van start ging.
Ze stonden er weer de alleenheersers van de Sprint 2000 klasse namelijk Chris Wagenaar en Jacob Heeres. Het lijkt wel of ze iedereen hun wil opleggen zo drukken ze hun stempel op deze klasse op dit moment.
Wagenaar verloor nog nooit een NK wedstrijd die hij hier startte en weet dan ook nu weer als snelste de eerste bocht te bereiken. Heeres sluit er direct bij aan voor Huub Jansen die het hele seizoen redelijk in de buurt kan blijven.
John Rotink gaat dwars in bocht 1 en krijgt een tikje mee van Marc Jacobs en is de finale voorbij voor eerstgenoemde. Wagenaar zit gelijk in het goede ritme en heeft al aardig wat meters voorsprong te pakken. Heeres volgt voor Jansen en de vandaag zeer sterk rijdende Moos Kroon en Rene van der Coelen.
En zo lijkt het een saaie finale te gaan worden want het veld is binnen een paar ronden al aardig uit elkaar geslagen. De achterblijvers gaan dan ook al vrij snel in zicht komen voor Wagenaar. Door het snelheidsverschil weet komt hij te snel dichtbij aan Willem Snijder en lijkt er een korte touche in bocht 3. Snijder zien we hierna dan ook stilstaan in deze bocht en kan hij later weer langzaam verder.
De achterblijvers worden in recordtempo opgeslokt door Wagenaar alleen ziet Heeres dat de blauwe tornado ook foutjes maakt. In bocht 3 schiet Wagenaar dan ook te ver naar buiten toe en is het Heeres die de eerste plaats direct overneemt. En nu moet Wagenaar alles op alles gaan zetten om het maximale eruit te kunnen halen. Een paar ronden later zien we opnieuw dat Chris Wagenaar moeite heeft met bocht 3 en komt hij uit in de greppel langs het rechte stuk. Helaas voor Wagenaar zien we dat hij een lekke band heeft opgelopen rechtsachter en is het voor hem bijna onmogelijk om met deze slechte grip uit de greppel te komen. Het lukt hem nog wel maar aan het einde van het rechte stuk schiet hij de wal op en lijkt hij klaar. Toch kan hij zijn weg nog vervolgen en wordt hij in de laatste ronde toch nog 8-ste. Ook Marc Jacobs maakt nog een momentje mee als er een schokbreker tussen achter triangel en frame uitbreekt. Zijn frame breekt volledig uit en komt hij hard in aanraking met de greppel waar hij later zijn schokbreker ook terug vindt.
Jacob Heeres kan zo onbedreigd naar zijn tweede NK overwinning van dit seizoen rijden en heeft de leiding in de tussenstand nu stevig in handen. Huub Jansen wordt erg netjes tweede en blijft vol in het spoor als het om het kampioenschap gaat alleen weet hij dat er na Zuidwolde al een slecht resultaat staat. Moos Kroon kan ook zijn geluk niet op en krijgt loon naar werken met een podiumplaats. Van der Coelen wordt de nummer 4 en ook Jan Hendriks bleef verschoond van problemen en laat zien het niet verleerd te zijn met een opsteker op plaats 5.

1. Jacob Heeres
2. Huub Jansen
3. Moos Kroon

Standaardklasse divisie V
Frans van der Vegt moest vol aan de bak vandaag omdat zijn winst in de kleine finale hem een finale plaats bracht. Dit gold ook voor Wout Hesselink en Mike Janssen die in de laatste bocht het mooie gevecht met Marc Verhey in zijn voordeel besliste.
Mike Emons was de beste na 3 manches en de versnellingsbak problemen lijken dan ook echt tot het verleden te behoren. Hij startte goed mee al kon hij de snelle Opels van Niek Westerhof en Arjen de Wilde niet voorblijven. Westerhof bouwde voor de NK cyclus een nieuwe Kadett waar hij nog weinig geluk mee had en zou dit dan zijn dag worden?
Een dramatische start is er voor Stephan van Dijk die zijn Celica niet goed weg krijgt vanaf de eerste rij en dat is niet best voor de klassementsleider.
Emons kan niet lang genieten van plaats 3 want binnen een ronde is er een lekke rechter voorband te bespeuren en is het klaar voor de Yaris rijder die op 5 ronden achterstand gezet wordt door de winnaar en plaats 13 krijgt toebedeeld.
Aan kop gaat het er mooi aan toe want Peter Haagsma, de verrassing van vorig seizoen, heeft de derde plaats in handen na een mooi gevecht met Sander Stevens. De twee koplopers hebben meer oog voor elkaar dan voor de snelheid waarmee Haagsma vol gas buitenom komt zetten op het rechte stuk. Dat het hem lukt om met deze snelheid de eerste bocht in het juiste spoor te blijven is knap te noemen. Wayne Vlaar zit op plaats 4 en kopieert de lijnen die Haagsma rijdt en komt een ronde later ook de nummers 2 en 3 voorbij zetten. Hij positioneert zich direct achter Haagsma en zo moet Haagsma op zijn tellen gaan passen. Wout Hesselink en Frans van der Vegt hebben de smaak ook te pakken en vanaf de laatste rij werken ze zich naar voor toe. Hesselink weet zelfs even de derde positie in handen te krijgen maar wordt door de Westerhof en de Wilde direct weer terug verwezen.
Stevens verliest de aansluiting met iedereen door een spin bij het ingaan van bocht 1 waardoor hij slechts de nummer 1 wordt net voor de winnaar van Pieterzijl Hein-Durk Vellema. De strijd vooraan is hevig en alleen als Haagsma het hoofd koel kan houden is de eerste NK winst een feit. Vlaar wil ook graag winnen in Holterhoek en weet dat het moeilijk zal worden om er voorbij te komen. Het blijft spannend tot aan de finishlijn al heeft Vlaar nooit echt een poging kunnen doen om er voorbij te komen en blijft de volgorde zoals het is. De Wilde is inmiddels ruim voor Westerhof komen te rijden en wordt mooi derde. Mike Janssen is ook goed op dreef geweest en wordt net achter Hesselink de zesde die aantikt voor Frans van der Vegt. En zo eindigen de kleine finale mannen achter elkaar op de plaatsen 5 tot en met 7. Stephan van Dijk wordt dan de nummer 8 en blijft leider in de tussenstand bij de Div V.

1. Peter Haagsma
2. Wayne Vlaar
3. Arjen de Wilde

Sprint 1600
Uiteraard een mooie kleine finale waaruit Rini Hendriks, Patrick Boessenkool en Jimmy Hop door mochten stoten naar de finale. Voor Boessenkool gelukkig want hij is de man die voor de Holterhoek wedstrijd tweede in de tussenstand stond en zo opnieuw punten zal gaan scoren.
Mooi om te zien dat jubilaris Andre Bouwmeester het kunstje na 30 jaar nog steeds niet verleerd is en rechtstreeks de finale binnen stapte. Ook Frank Oomen flikte het met de oude auto van Jean-Pierre Wouters plaatste hij zich rechtsreeks en dat is wat JP nog niet lukte dit jaar.
Dirk-Jan Middelveld pakte de kopstart voor jongeling Sven Prinsen die onze oosterbuur Gerd Robben aftroeft. Gerd Robben heeft weinig plezier van zijn goede start want een ronde later spint hij eraf en belandt in de greppel en was hij ook al in gehaald door Maarten Klosters en Marcel Schoo. Middelveld zijn uitstapje in bocht 3, door te ver naar buiten te gaan, wordt door Prinsen direct afgestraft en zo hebben we een nieuwe koploper in Holterhoek.
Klosters is met zijn Spies frame snel onderweg en krijgt in bocht 4 te maken met Dijkstra die hem aan de buitenkant voorbij wil steken. Klosters en Dijkstra raken elkaar bij het opkomen rechte stuk en schieten haaks rechtsaf en raken de greppel heel erg hard. De rode vlag komt na een check of beide rijders oke zijn wat niet zo lijkt te zijn. Achteraf valt het allemaal mee al heeft Klosters nog wel een check laten doen in het ziekenhuis.
De herstart op de baan, met nog 7 ronden op de teller, laat zien dat door de beperkte lengte van het rechte stuk Prinsen er redelijk dicht op staat. Dat hij de buitenzijde heeft gekozen is ook dapper van hem. Rens van der Haas zien we als de nummer 8 staan in deze opstelling en dat betekent werk aan de winkel voor de winnaar van de vorige 2 NK wedstrijden.
Na het doven van de lampen is het Prinsen die als eerste uit bocht 2 komt gevolgd door Middelveld, Schoo en Edwin Tolkamp.
Het gaat niet helemaal lekker bij Dirk van Dijk die spint na de herstart en hierbij wordt geraakt waardoor hij met een los wiel na bocht 2 zijn sprinter aan de zijkant parkeert. Aan de kop van het veld gaat het door en wordt de strijd mooi een (h)eerlijk gevoerd en zien we Patrick Boessenkool in de top-4 rijden en dat via plaatsing vanuit de kleine finale.
Even later maakt Middelveld, liggend op plaats 2, een fout in bocht 3 waardoor Schoo en Boessenkool kunnen doorschuiven. Schoo maakt het zichzelf dan weer moeilijk door een plaats te verliezen aan Boessenkool.
De koploper is goed op dreef tot er tussen bocht 3 en 4 ineens het rechtervoorwiel afbreekt en door de hoogwerker arm tot stilstand komt. Prinsen krijgt na afloop hiervoor een zwarte vlag en na Lochem in 2014 is het opnieuw bij hem dat een wiel zijn eigen kant kiest.
En zo is het ineens Boessenkool die de leiding in handen heeft op de snelle maar oh zo verraderlijke baan. Van der Haas en Hop zijn inmiddels ook in de buurt van de top-5 te vinden en hebben zulke snelle lijnen omdat ze op jacht gaan dat de strijdende mannen voor hun geen idee hebben van het naderende gevaar.
Boessenkool maakt geen fouten meer en gaat voor zijn eerste NK overwinning ooit in zijn debuut jaar bij de Sprint 1600. En wie had dat op voorhand bedacht? In de laatste bochten gebeurt er nog van alles en zit Jimmy Hop kans om via een sublieme inhaalactie naast Schoo te komen en er voorbij te schieten. Hop raakt het linker voorwiel van Schoo hierbij. Schoo raakt in de greppel en Hop schiet ver naar buiten bij het opkomen rechte stuk. Hop weet het juiste spoor te houden en wordt als tweede afgevlagd net voor Edwin Tolkamp en Rens van der Haas. Bouwmeester maakte zijn jubileum luister bij door als de nummer 5 te finishen.
En Marcel Schoo ploeterde intussen door de met modder en water volstaande greppel heen en moet de broek goed vol gehad hebben met modder, modder en nog eens modder.
Schoo was niet blij met de in zijn ogen opzettelijke actie van Jimmy Hop. De wedstrijdleiding had zelf al gezien dat de actie van Hop niet door de beugel kon en werd Hop met een zwarte vlag beloond. En zo schoof iedereen die na geklasseerd werd een plaatsje op in de einduitslag. En Middelveld dan hoor ik je denken? Die had niet voor niets een hele goede start bleek later want deze was vals en had geluk dat er maar weinig rijdend over de finish kwamen en werd de nummer 8.

1. Patrick Boessenkool
2. Edwin Tolkamp
3. Rens van der Haas

Superklasse
Na manche 2 zagen de Superklasse er geen gat meer in verder te rijden en belegden ze een spoedberaad. Niet alle rijders stemden er mee in om niet meer te gaan rijden en achteraf was dat maar goed ook.
Het leek op een horrorcrash die Wilhelm Franssen in manche 3 meemaakte. Hij raakte op het rechte stuk in de greppel en sloeg over de kop. De auto was koud uitgerold of deze vatte vlam door de benzinepomp die maar brandstof pomp. De paniek sloeg toe want Franssen zat er nog in. Gelukkig was de brand aan de achterzijde en kon deze snel geblust worden
waardoor Franssen eruit kon. Buiten een beurs lijf, veel schrik leek de schade mee te vallen vertelde Franssen ons.
Om 19.50 startte de laatste finale van de dag en was het Erik Pijnenburg die de beste start had voor Erik Ankersmit en Mike Bartelen. Jeremy Nap startte in de winnaarsauto van pa Gerrit en liet er indrukwekkende dingen mee zien in de manches. Alleen ging het mis in de eerste bocht waar Nap in aanraking kwam met Jakob Kuil, die knap startte vanaf de eerste rij, en een harde aanrijding met de wal volgde en veel schade opleverde. Max van Grieken kon er niet langs en ook Willem Snijder had er moeite mee. De rest stoof door het tweede rechte stuk op waar het goed mis ging voor Bart-Jan Blaauw. Ook hij raakte Jakob Kuil en dit bleef voor Blaauw niet zonder gevolgen. Een meervoudige salto volgde voor Blaauw die net als in Pieterzijl veel schade opleverde. De koplopers kregen hier weinig van mee en waren het Ankersmit en Dennis Kuijpers die elkaar raakten en beide daar uitvielen. De code rood voor de Blaauw situatie kwam voor hun dan ook als geroepen want een complete herstart zou volgen.
Nieuw in de 10 minuten regel is dat deze pas ingaat op het moment dat de laatste auto de baan verlaat en om 19.59 was het Blaauw zijn auto die mistroostig werd afgevoerd.
Er werd vooral bij Ankersmit en Kuijpers druk aan de autoÕs gesleuteld en bij Ankersmit zag het er al gauw weer goed uit. Bij Kuijpers daarentegen niet want wat ze ook probeerden de tijd was in hun nadeel en kon hij niet meer mee starten.
Het starveld bij de volledige herstart was flink uitgedund met slechts 9 autoÕs die terug konden keren. En bij het uitgaan van de lichten was het Willem Snijder die niet ver meer kwam en uit viel na 50 meter. Pijnenburg maakte het niets uit en kopieerde zijn goede start. Ankersmit sloot weer aan voor Bartelen en ten Dolle. Pijnenburg slaat direct een klein gaatje en is los van zijn achtervolgers. Bartelen, misschien wel de beste stuurman van deze groep, laat zijn EK ervaring spreken op deze baan en zet zijn auto voor elke bocht. Dit resulteert erin dat hij kort aan de binnenkant van de baan kan blijven zitten. Ankersmit ziet niet genoeg kans om weg te lopen en blijft aan de buitenzijde zitten. Het is slechts een kwestie van een paar ronden voor Bartelen er knap langs gaat en weer wat later is het ook ten Dolle die dit doet. Lars Goossens volgt knap en Max van Grieken maakt inmiddels een spin op het rechte stuk en belandt in de greppel en is exit. Bij Goossens breekt even later een schokbreker af en is het ook voor hem voorbij en dat terwijl hij achter ten Dolle aanjoeg.
Pijnenburg ziet zijn voorsprong op de ontketende Bartelen alleen maar slinken en voelt de jonge Nederlands kampioen aansluiten. Binnen een paar ronden is het Bartelen die de leiding over kan nemen en zien we dat de nieuwe stijl van rijden het gewoon wint van de oude stijl van rijden. Door het korte gevecht van de 2 vooraan is Tim ten Dolle in hun kielzog meegekomen en laat aan Pijnenburg horen dat ook hij er is. De inhaalactie die in bocht 1 en 2 volgt is geweldig en geeft aan dat je ook buitenom naar binnen kan steken om een positie te winnen. Ankersmit kan niets anders doen dan volgen en ligt nog steeds 4.
Bij Bartelen slaat ook het noodlot toe en zien we dat de rechterachterzijde meer naar onder hangt als de bedoeling is. De snelheid gaat er ook meer uit en Mike Bartelen moet Tim ten Dolle laten gaan. De mindere snelheid in de laatste ronde resulteert dat Mike de finishlijn net niet haalt en zodoende schuiven Pijnenburg en Ankersmit nog een plaatsje door. Bartelen wordt uiteindelijk de nummer 4 omdat hij de 11 gereden ronden sneller heeft afgelegd dan Gerard Branderhorst en Andre Bouwman.

1. Tim ten Dolle
2. Erik Pijnenburg
3. Erik Ankersmit

Resume
Geweldige vondst van Dinant Veneman om samen met Matthijs Bosklopper het nieuwe interactieve commentaar te laten horen. Het gedegen commentaar van Veneman i.c.m. de parate kennis van Bosklopper waren van toegevoegde waarde zeker met de JBL speakers langs de baan. Top gedaan alleen jammer dat Bosklopper de avond ervoor al vroeg zijn bed opgezocht had ;-). De donuts van Tim ten Dolle waren ook een lust voor het oog en ondanks het slechte weer, opnieuw, hebben we ons prima vermaakt.
Op naar de laatste harde baan in dit Eurol/VEKA NK seizoen want zaterdag 11 juli gaan we naar Lochem voor wedstrijd nummer 4.

     
   
Tot autocross!
   
door: Emile Moorelisse