Wedstrijd
3 Eurol/VEKA NK autocross
Holterhoek
21 juni 2015
Voor
Nederlandse autocross begrippen is het maar moeilijk te geloven
dat er een permanente baan ligt, waar maar weinig op gereden
mag worden. Gelukkig als er dan op gereden gaat worden is het
ook gelijk voor het Eurol/VEKA NK Autocross. Na 2 jaar keert
het NK circus weer terug op de brede simpel ogende ovaal die
de laatste jaren als Holterhoek Autocross Arena door het leven
gaat. De KACC staat garant voor de organisatie en kennen we
vooral van de NK wedstrijden in Kotten en de daar in 1992 georganiseerde
EK wedstrijd. Ook stonden ze voorop in de aankoop van TV zendtijd.
Hun wedstrijd in 2005 op de Kottense zandgrond bleek de eerste
NK wedstrijd op TV.
Baan
De baan kent voor niemand respect dat bleek vooral tijdens de
eerste NK wedstrijd in 2010 waar het bol stond van de crashes.
In 2013 waren de rijders al wat meer gewend aan de snelle ondergrond
van leem waar je van houdt of niet.
In 2013 kwamen de KACC en de SONAK er na 1 manche achter dat er
grote problemen waren met de droge ondergrond. Er leek te weinig
water op de baan gebracht te zijn waardoor er enorme hoeveelheden
stof boven de slechts 520 meter lange baan bleven hangen. De hele
dag bleef het stoffig en heeft de KACC hiervan geleerd. De nimmer
plakkende baan is goed te behandelen ook al is het niet het gemakkelijkste.
De baan is niet echt verandert in de loop der jaren en de vele
grip bij de start zorgt ervoor dat bij de eerste bocht al hoge
snelheden behaald worden. Hoe breed deze bocht ook is het blijft
lastig om met 15 man niet te ver naar buiten te schieten.
Hierna knikt vooral de buitenzijde ietsje naar binnen toe waardoor
je op het tweede rechte stuk heel veel snelheid moet houden om
voor bocht 3 uit te kunnen komen.
Deze opnieuw ruime bocht knikt weer terug het rechte stuk op en
zijn de 520 meters onder de vooral driftende banden doorgegaan.
Met nog steeds een starter aantal boven 200, waarvan opvallend
weinig Sprint 2000 rijders, mochten de organisatoren niet klagen
en bleef alleen het weerbeeld, zoals gewoonlijk, onvoorspelbaar.
De manches werden dan ook tot 2x toe volledig stil gelegd om de
regen zijn gang te laten gaan. Het transpondersysteem bleek in
deze gevallen uitstekend van pas te komen en te functioneren.
Anders hadden uitslagen gegokt moeten worden vanwege de autoÕs
en nummerborden die onherkenbaar geworden waren.
Toerwagenklasse
Peter Breederland haalde de finale op papier
wel maar verscheen er niet aan de start. In manche 3 reed hij
met de neus tegen Piet van Dijk aan tussen bocht 1 en 2 in. Erwin
Breederland had aan de achterkant niet meer genoeg remvermogen
over en knalde er achter vol in. De Baleno liep hierdoor zowel
aan voor- als achterzijde zoveel schade op dat er in Zuidland
hard gewerkt moet worden om de NK in Lochem over 3 weken te kunnen
halen.
Naast de gevestigde orde in de finale zagen we ook 2 nieuwe namen
aan de start met dito autoÕs die beide ook de finale haalden.
Willem Oldenziel startte zijn NK carriere indrukwekkend met zijn
hagelnieuwe Suzuki Swift ala Erwin Breederland. Een spin in manche
3 kostte hem de eerste startrij. Jarno Niks deed zijn naam geen
eer aan want het was gewoon alles. Zijn nieuwe Toyota Corolla
deed het uitstekend en brutaal pakte hij een plaats op rij 1.
De wederopstanding van Ton van Leeuwen is een feit. Een gedegen
test in Kerkdriel wees uit dat de snelheid volledig terug was.
Een losse turbo slang maakte daar een einde aan een goede uitslag
maar de opgaande lijn was gevonden. De goede resultaten bleven
ook in Holterhoek niet uit en was van Leeuwen terug daar waar
hij hoort op de pole.
Om 18.40h gingen de lichten voor de eerste finale dan ook allemaal
uit en zagen we vanaf de buitenzijde Erik Messink iedereen voor
zijn en als eerste in bocht 1 aan te komen. En dat was niet alleen
voor de vele toeschouwers een verassing maar zeker ook voor de
rolkooibouwer zelf. Van Leeuwen sluit aan voor Erwin Breederland
en Jarno Niks. Rob van Kuringe zien we te ver naar buiten schieten
en in de blubber terecht komen en is zijn finale dan eigenlijk
al voorbij. De lekke band die hij later oploopt, waardoor hij
definitief op moet geven, is jammer omdat de snelheid er wel inzat.
Ook Oldenziel heeft in bocht 2 problemen maar gezien de potentie
in zijn Swift gaat hij zeker nog een woordje meespelen dit seizoen.
Messink laat in bocht 3 al een klein gaatje vallen en zit van
Leeuwen binnendoor glippen. Erwin Breederland kan door zijn laag
gewicht Swift minder meters maken als de druk sturende van Leeuwen
die de drift nog niet aandurft. Na 1,5 ronde is het dan ook aan
de overzijde van de baan als Breederland die de EVO voorbij komt
en lijkt hij voor 3 op een rij te kunnen gaan. Piet van Dijk heeft
de Honda vandaag ook goed in de hand en sluit direct weer aan
bij de 2 koplopers maar kan nog niets uitrichten want Messink
is door hem ook alweer een plekje terug verwezen. De motor bij
van Leeuwen lijkt anders te gaan klinken wat we later ook terug
zien in de snelheid. Deze zakt steeds iets meer terug en na 12
ronden blijft er voor de mooie toerwagen niet meer over dan plaats
8.
Messink kan mooi meekomen met de top van het veld maar ziet wel
Niks en Robin Bouman steeds meer naderen en hem uiteindelijk ook
beide voorbij gaan. Nieuwkomer Niks ligt dan ook zomaar uit het
niets op plaats 3 en dat is een waanzinnig debuut te noemen voor
de 21 jarige inwoner van Westerhaar.
Piet van Dijk lijkt ronde voor ronde een paar meter in te lopen
op Erwin Breederland die consolideert en weet dat het niet genoeg
zal zijn. In de laatste ronden is er niet heel veel strijd meer
al had een klein stuurfoutje voor iedereen maar zo weer wat plaatsverlies
op kunnen leveren. Maar dat gebeurde niet meer en zo won Erwin
Breederland zijn derde wedstrijd op rij dit seizoen en lijkt hij
de man te worden die in Baarle Nassau gekroond gaat worden als
Nederlands Kampioen. Robin Bouman wordt mooi vierde en was blij
dat zijn computer weer klaar was. Want dat was de reden dat hij
ontbrak in Zuidwolde. Andre de Bruijn ook hoog in het tussenklassement
kende een slechte finale en baalde van zijn plaats 10 die hij
behaalde.
1. Erwin Breederland
2. Piet van Dijk
3. Jarno Niks
Keverklasse
Bjorn Hissink maakte een vervelende aanrijding
mee in manche 1. Per ambulance werd hij naar het ziekenhuis gebracht
voor een goede check waar gelukkig niets uitkwam. Toch beterschap
voor Hissink.
Marco Raben kende een drukke week. Naast de zakelijke beslommeringen
voor de transportondernemer zette hij zich ook volop in voor de
KACC om alles in Holterhoek voor elkaar te krijgen. Het lukte
hem om alles voor elkaar te krijgen en met het hoofd koel houden
mag hij vanaf de eerste rij starten vandaag.
De start was ook een prooi voor Raben alleen vanaf de buitenkant
rij 1 komt Klaas Postma opzetten en die rijdt er heel erg netjes
omheen tussen de eerste 2 bochten in. Regerend kampioen Jan-Paul
Klaster kan op het nippertje aansluiten en lijkt het geen Hayabusa
dag te worden want ook Verberk zit niet goed genoeg van voren.
Peter Timmermans startte de eerste meter ook goed mee maar schakelt
bij het opschakelen mis en valt terug tot in de tweede helft van
het volle kever veld.
Ze komen allemaal mooi door de eerste bochten en zien we pas in
bocht 3 Kruis te ver naar buiten schieten en uiteindelijk niet
verder komen dan plaats 12 en dat is zonde voor de kampioenskandidaat.
Raben kan ondertussen alleen maar volgen en moet alle zeilen bijzetten
om zijn motorbouwer bij te kunnen houden wat lukt. Ivo Galekop
doet ook weer van zich spreken op de vierde plaats en daarachter
rijdt Peter Theunissen de equipemaat van Edwin Hafkamp die perfect
om kan gaan met de potentie van de oranje/groene kever.
Na 2 volle ronden is het nog steeds Postma die leidt en op het
tweede rechte stuk gaat het mis. We zien de kever spinnen en aan
de binnenzijde van de greppel, met de neus de verkeerde kant op,
stranden en is het einde wedstrijd. Raben krijgt hierna vrij baan
en kan gaan werken aan een hele indrukwekkende voorsprong. John
Verberk raakt tussen bocht 3 en 4 de hoge wal iets te enthousiast
en rolt netjes over het dak heen en parkeert zijn kever daarna
rechtop tegen de wal aan. Drie grote favorieten zijn we dan ook
al kwijt.
Jasper Pouw ligt op een zeer verdiende tweede plaats en hij lijkt
ogenschijnlijk makkelijk afstand te nemen van Klaster die het
moeilijk heeft met de aanvallen van Galekop. Intussen is Peter
Timmermans weer helemaal in zijn ritme gekomen en gebruikt de
hele baan om zoveel mogelijk snelheid te genereren. Goed en vooral
oplettend kijkend is het de snelle Belg die elke ronde wel weer
een kever weet te pakken. De opmars is indrukwekkend maar waar
gaat deze eindigen is de vraag die het publiek zich gaat afvragen?
Raben is weg en alleen pech of een stuurfout, die zeldzaam zijn
bij de geroutineerde rijder, kunnen hem van de winst afhouden.
Het publiek begint ook te zien wat er binnen de top-5 aan het
gebeuren is want dat is waar Timmermans inmiddels is aangekomen.
Het publiek verliest Raben uit het oog want gaat de marktkoopman
uit Belgie dan hier voor een daverende verrassing zorgen? Is het
hij die iedereen het gunt die voor de op-een-na-hoogste klassering
kan gaan? Met nog 2 ronden te gaan is het Timmermans op 4 omdat
hij net daarvoor Theunissen voorbij gegaan is. Galekop is het
volgende slachtoffer en bij het ingaan van de laatste ronde sluit
hij aan bij Pouw. De ervaren Pouw weet dat hij het gat aan de
binnenzijde dicht moet blijven houden. De enige kansen voor Timmermans
liggen dan ook aan de buitenkant en dat is waar Timmermans in
de laatste bocht dan ook toeslaat. Daar wordt Pouw gepasseerd
en kan Timmermans meer dan tevreden zijn met de tweede plaats
vandaag in Holterhoek. Dat Raben allang afgevlagd is als winnaar
was iedereen al vergeten en dat terwijl zijn voorsprong zeer indrukwekkend
was.
1. Marco Raben
2. Peter Timmermans (B)
3. Jasper Pouw
Junioren
Na manche 1 parkeerden alle junioren hun
auto voor de zoveelste keer dit seizoen in het parc ferme. Deze
keer werd het uitlaatsysteem aan een keuring onderworpen en ging
het er weer heet aan toe. Na verschillende discussies, en uitsluiting
voor Gijs Kovac, werd alles uiteindelijk weer terug gedraaid en
kon iedereen er weer met frisse moed tegenaan.
De gevestigde orde stond weer vooraan aan de start van deze finale
al was Patrick de Hoop een opvallend gezicht want de eerste 2
wedstrijden bleken niet succesvol voor hem.
De start was, opnieuw van de buitenzijde, een prooi voor Werner
van Rossum de fiere leider in de tussenstand. Marc van Wijlen
sluit direct aan voor Ischa van de Vossenberg.
In bocht 3 is het Marc van Wijlen die een prachtige inhaalactie
maakt door buitenom Werner van Rossum te gaan. De totaal verraste
van Rossum weet niet wat hem gebeurt en weet dat het lastig wordt
om de derde op rij te winnen. Patrick de Hoop maakt in deze bocht
kennis met de dadendrang van Bas Verweijen in de snelle Honda.
Een bocht later is het Kovac die te maken krijgt met Verweijen
die hem er hard afduwt. Kovac zal even later dan ook definitief
uitvallen.
Verweijen laat zien een sterke en gedurfde rijder te zijn want
hij ligt, na een sublieme inhaalactie in bocht 1, inmiddels tweede.
Remon van Rossum is ook aan opmars begonnen en heeft het flink
aan de stok met van de Vossenberg en gaat het maar net goed met
deze twee strijders bij het opkomen van het rechte stuk direct
na de start.
Achter Verweijen, die makkelijk wegloopt van zijn naaste belagers,
is het een drukte van belang want naast de van Rossum broers rijden
daar ook Mike Bruins, Vossenberg en Luc van Wijlen de jongere
broer van de leider.
Bruins krijgt de derde plaats in handen maar de getergde Luc van
Wijlen wil meer dan de vierde plaats waarop hij nu ligt en gaat
er eens goed voor zitten. Reints blijft de jongste van Wijlen
in zijn buurt voelen en is er een prachtige strijd gaande. Luc
van Wijlen probeert het aan alle kanten en lijkt maar niet definitief
toe te kunnen slaan. Toch doet hij het op een plaats waar niemand
het verwacht. Bij het uitkomen van bocht 3 zit hij ernaast en
is het erop en erover voor de voormalig motorcross rijder. Zo
gaat Luc naar plaats 3 en zien we Richard Huisman aansluiten bij
de van Rossum broers en van de Vossenberg.
Aan de kop gebeurt er niets meer al maakt Luc van Wijlen nog wel
een momentje mee in bocht 3 waar hij te ver naar buiten gaat en
slingerend en wel zijn derde plaats tot de finish weet vast te
houden. Huisman wordt vierde door met een verschil van ruim 0,1
seconde de close finish van Bruins te winnen. Marc van Wijlen
wint zijn eerste NK wedstrijd ooit en is er erg blij mee. Verweijen
wordt tweede alleen moet zich na afloop melden en krijgt een waarschuwing
van de wedstrijdleider voor zijn ruwe rijgedrag. En aangezien
dit zijn tweede waarschuwing is, ziet het als het bijhouden van
gele kaarten tijdens een voetbalwedstrijd, betekent dit zwart
en gaat zijn tweede plaats in rook op.
1. Marc van Wijlen
2. Luc van Wijlen
3. Richard Huisman
Sprint 2000
Met slechts 27 inschrijvers geen kleine finale
en dat is opvallend omdat het pas de derde NK wedstrijd is van
het seizoen. Voor Ronald Akkermans was het een prima dag en hij
mocht dan ook vanaf de eerste rij starten met zijn sterke Honda
motor. Alleen hier ging het mis en kwam er een tractor aan te
pas om hem weg te slepen en was de finale voor de voormalig Nederlands
kampioen al voorbij voor deze van start ging.
Ze stonden er weer de alleenheersers van de Sprint 2000 klasse
namelijk Chris Wagenaar en Jacob Heeres. Het lijkt wel of ze iedereen
hun wil opleggen zo drukken ze hun stempel op deze klasse op dit
moment.
Wagenaar verloor nog nooit een NK wedstrijd die hij hier startte
en weet dan ook nu weer als snelste de eerste bocht te bereiken.
Heeres sluit er direct bij aan voor Huub Jansen die het hele seizoen
redelijk in de buurt kan blijven.
John Rotink gaat dwars in bocht 1 en krijgt een tikje mee van
Marc Jacobs en is de finale voorbij voor eerstgenoemde. Wagenaar
zit gelijk in het goede ritme en heeft al aardig wat meters voorsprong
te pakken. Heeres volgt voor Jansen en de vandaag zeer sterk rijdende
Moos Kroon en Rene van der Coelen.
En zo lijkt het een saaie finale te gaan worden want het veld
is binnen een paar ronden al aardig uit elkaar geslagen. De achterblijvers
gaan dan ook al vrij snel in zicht komen voor Wagenaar. Door het
snelheidsverschil weet komt hij te snel dichtbij aan Willem Snijder
en lijkt er een korte touche in bocht 3. Snijder zien we hierna
dan ook stilstaan in deze bocht en kan hij later weer langzaam
verder.
De achterblijvers worden in recordtempo opgeslokt door Wagenaar
alleen ziet Heeres dat de blauwe tornado ook foutjes maakt. In
bocht 3 schiet Wagenaar dan ook te ver naar buiten toe en is het
Heeres die de eerste plaats direct overneemt. En nu moet Wagenaar
alles op alles gaan zetten om het maximale eruit te kunnen halen.
Een paar ronden later zien we opnieuw dat Chris Wagenaar moeite
heeft met bocht 3 en komt hij uit in de greppel langs het rechte
stuk. Helaas voor Wagenaar zien we dat hij een lekke band heeft
opgelopen rechtsachter en is het voor hem bijna onmogelijk om
met deze slechte grip uit de greppel te komen. Het lukt hem nog
wel maar aan het einde van het rechte stuk schiet hij de wal op
en lijkt hij klaar. Toch kan hij zijn weg nog vervolgen en wordt
hij in de laatste ronde toch nog 8-ste. Ook Marc Jacobs maakt
nog een momentje mee als er een schokbreker tussen achter triangel
en frame uitbreekt. Zijn frame breekt volledig uit en komt hij
hard in aanraking met de greppel waar hij later zijn schokbreker
ook terug vindt.
Jacob Heeres kan zo onbedreigd naar zijn tweede NK overwinning
van dit seizoen rijden en heeft de leiding in de tussenstand nu
stevig in handen. Huub Jansen wordt erg netjes tweede en blijft
vol in het spoor als het om het kampioenschap gaat alleen weet
hij dat er na Zuidwolde al een slecht resultaat staat. Moos Kroon
kan ook zijn geluk niet op en krijgt loon naar werken met een
podiumplaats. Van der Coelen wordt de nummer 4 en ook Jan Hendriks
bleef verschoond van problemen en laat zien het niet verleerd
te zijn met een opsteker op plaats 5.
1. Jacob Heeres
2. Huub Jansen
3. Moos Kroon
Standaardklasse divisie V
Frans van der Vegt moest vol aan de bak vandaag
omdat zijn winst in de kleine finale hem een finale plaats bracht.
Dit gold ook voor Wout Hesselink en Mike Janssen die in de laatste
bocht het mooie gevecht met Marc Verhey in zijn voordeel besliste.
Mike Emons was de beste na 3 manches en de versnellingsbak problemen
lijken dan ook echt tot het verleden te behoren. Hij startte goed
mee al kon hij de snelle Opels van Niek Westerhof en Arjen de
Wilde niet voorblijven. Westerhof bouwde voor de NK cyclus een
nieuwe Kadett waar hij nog weinig geluk mee had en zou dit dan
zijn dag worden?
Een dramatische start is er voor Stephan van Dijk die zijn Celica
niet goed weg krijgt vanaf de eerste rij en dat is niet best voor
de klassementsleider.
Emons kan niet lang genieten van plaats 3 want binnen een ronde
is er een lekke rechter voorband te bespeuren en is het klaar
voor de Yaris rijder die op 5 ronden achterstand gezet wordt door
de winnaar en plaats 13 krijgt toebedeeld.
Aan kop gaat het er mooi aan toe want Peter Haagsma, de verrassing
van vorig seizoen, heeft de derde plaats in handen na een mooi
gevecht met Sander Stevens. De twee koplopers hebben meer oog
voor elkaar dan voor de snelheid waarmee Haagsma vol gas buitenom
komt zetten op het rechte stuk. Dat het hem lukt om met deze snelheid
de eerste bocht in het juiste spoor te blijven is knap te noemen.
Wayne Vlaar zit op plaats 4 en kopieert de lijnen die Haagsma
rijdt en komt een ronde later ook de nummers 2 en 3 voorbij zetten.
Hij positioneert zich direct achter Haagsma en zo moet Haagsma
op zijn tellen gaan passen. Wout Hesselink en Frans van der Vegt
hebben de smaak ook te pakken en vanaf de laatste rij werken ze
zich naar voor toe. Hesselink weet zelfs even de derde positie
in handen te krijgen maar wordt door de Westerhof en de Wilde
direct weer terug verwezen.
Stevens verliest de aansluiting met iedereen door een spin bij
het ingaan van bocht 1 waardoor hij slechts de nummer 1 wordt
net voor de winnaar van Pieterzijl Hein-Durk Vellema. De strijd
vooraan is hevig en alleen als Haagsma het hoofd koel kan houden
is de eerste NK winst een feit. Vlaar wil ook graag winnen in
Holterhoek en weet dat het moeilijk zal worden om er voorbij te
komen. Het blijft spannend tot aan de finishlijn al heeft Vlaar
nooit echt een poging kunnen doen om er voorbij te komen en blijft
de volgorde zoals het is. De Wilde is inmiddels ruim voor Westerhof
komen te rijden en wordt mooi derde. Mike Janssen is ook goed
op dreef geweest en wordt net achter Hesselink de zesde die aantikt
voor Frans van der Vegt. En zo eindigen de kleine finale mannen
achter elkaar op de plaatsen 5 tot en met 7. Stephan van Dijk
wordt dan de nummer 8 en blijft leider in de tussenstand bij de
Div V.
1. Peter Haagsma
2. Wayne Vlaar
3. Arjen de Wilde
Sprint 1600
Uiteraard een mooie kleine finale waaruit
Rini Hendriks, Patrick Boessenkool en Jimmy Hop door mochten stoten
naar de finale. Voor Boessenkool gelukkig want hij is de man die
voor de Holterhoek wedstrijd tweede in de tussenstand stond en
zo opnieuw punten zal gaan scoren.
Mooi om te zien dat jubilaris Andre Bouwmeester het kunstje na
30 jaar nog steeds niet verleerd is en rechtstreeks de finale
binnen stapte. Ook Frank Oomen flikte het met de oude auto van
Jean-Pierre Wouters plaatste hij zich rechtsreeks en dat is wat
JP nog niet lukte dit jaar.
Dirk-Jan Middelveld pakte de kopstart voor jongeling Sven Prinsen
die onze oosterbuur Gerd Robben aftroeft. Gerd Robben heeft weinig
plezier van zijn goede start want een ronde later spint hij eraf
en belandt in de greppel en was hij ook al in gehaald door Maarten
Klosters en Marcel Schoo. Middelveld zijn uitstapje in bocht 3,
door te ver naar buiten te gaan, wordt door Prinsen direct afgestraft
en zo hebben we een nieuwe koploper in Holterhoek.
Klosters is met zijn Spies frame snel onderweg en krijgt in bocht
4 te maken met Dijkstra die hem aan de buitenkant voorbij wil
steken. Klosters en Dijkstra raken elkaar bij het opkomen rechte
stuk en schieten haaks rechtsaf en raken de greppel heel erg hard.
De rode vlag komt na een check of beide rijders oke zijn wat niet
zo lijkt te zijn. Achteraf valt het allemaal mee al heeft Klosters
nog wel een check laten doen in het ziekenhuis.
De herstart op de baan, met nog 7 ronden op de teller, laat zien
dat door de beperkte lengte van het rechte stuk Prinsen er redelijk
dicht op staat. Dat hij de buitenzijde heeft gekozen is ook dapper
van hem. Rens van der Haas zien we als de nummer 8 staan in deze
opstelling en dat betekent werk aan de winkel voor de winnaar
van de vorige 2 NK wedstrijden.
Na het doven van de lampen is het Prinsen die als eerste uit bocht
2 komt gevolgd door Middelveld, Schoo en Edwin Tolkamp.
Het gaat niet helemaal lekker bij Dirk van Dijk die spint na de
herstart en hierbij wordt geraakt waardoor hij met een los wiel
na bocht 2 zijn sprinter aan de zijkant parkeert. Aan de kop van
het veld gaat het door en wordt de strijd mooi een (h)eerlijk
gevoerd en zien we Patrick Boessenkool in de top-4 rijden en dat
via plaatsing vanuit de kleine finale.
Even later maakt Middelveld, liggend op plaats 2, een fout in
bocht 3 waardoor Schoo en Boessenkool kunnen doorschuiven. Schoo
maakt het zichzelf dan weer moeilijk door een plaats te verliezen
aan Boessenkool.
De koploper is goed op dreef tot er tussen bocht 3 en 4 ineens
het rechtervoorwiel afbreekt en door de hoogwerker arm tot stilstand
komt. Prinsen krijgt na afloop hiervoor een zwarte vlag en na
Lochem in 2014 is het opnieuw bij hem dat een wiel zijn eigen
kant kiest.
En zo is het ineens Boessenkool die de leiding in handen heeft
op de snelle maar oh zo verraderlijke baan. Van der Haas en Hop
zijn inmiddels ook in de buurt van de top-5 te vinden en hebben
zulke snelle lijnen omdat ze op jacht gaan dat de strijdende mannen
voor hun geen idee hebben van het naderende gevaar.
Boessenkool maakt geen fouten meer en gaat voor zijn eerste NK
overwinning ooit in zijn debuut jaar bij de Sprint 1600. En wie
had dat op voorhand bedacht? In de laatste bochten gebeurt er
nog van alles en zit Jimmy Hop kans om via een sublieme inhaalactie
naast Schoo te komen en er voorbij te schieten. Hop raakt het
linker voorwiel van Schoo hierbij. Schoo raakt in de greppel en
Hop schiet ver naar buiten bij het opkomen rechte stuk. Hop weet
het juiste spoor te houden en wordt als tweede afgevlagd net voor
Edwin Tolkamp en Rens van der Haas. Bouwmeester maakte zijn jubileum
luister bij door als de nummer 5 te finishen.
En Marcel Schoo ploeterde intussen door de met modder en water
volstaande greppel heen en moet de broek goed vol gehad hebben
met modder, modder en nog eens modder.
Schoo was niet blij met de in zijn ogen opzettelijke actie van
Jimmy Hop. De wedstrijdleiding had zelf al gezien dat de actie
van Hop niet door de beugel kon en werd Hop met een zwarte vlag
beloond. En zo schoof iedereen die na geklasseerd werd een plaatsje
op in de einduitslag. En Middelveld dan hoor ik je denken? Die
had niet voor niets een hele goede start bleek later want deze
was vals en had geluk dat er maar weinig rijdend over de finish
kwamen en werd de nummer 8.
1. Patrick Boessenkool
2. Edwin Tolkamp
3. Rens van der Haas
Superklasse
Na manche 2 zagen de Superklasse er geen
gat meer in verder te rijden en belegden ze een spoedberaad. Niet
alle rijders stemden er mee in om niet meer te gaan rijden en
achteraf was dat maar goed ook.
Het leek op een horrorcrash die Wilhelm Franssen in manche 3 meemaakte.
Hij raakte op het rechte stuk in de greppel en sloeg over de kop.
De auto was koud uitgerold of deze vatte vlam door de benzinepomp
die maar brandstof pomp. De paniek sloeg toe want Franssen zat
er nog in. Gelukkig was de brand aan de achterzijde en kon deze
snel geblust worden
waardoor Franssen eruit kon. Buiten een beurs lijf, veel schrik
leek de schade mee te vallen vertelde Franssen ons.
Om 19.50 startte de laatste finale van de dag en was het Erik
Pijnenburg die de beste start had voor Erik Ankersmit en Mike
Bartelen. Jeremy Nap startte in de winnaarsauto van pa Gerrit
en liet er indrukwekkende dingen mee zien in de manches. Alleen
ging het mis in de eerste bocht waar Nap in aanraking kwam met
Jakob Kuil, die knap startte vanaf de eerste rij, en een harde
aanrijding met de wal volgde en veel schade opleverde. Max van
Grieken kon er niet langs en ook Willem Snijder had er moeite
mee. De rest stoof door het tweede rechte stuk op waar het goed
mis ging voor Bart-Jan Blaauw. Ook hij raakte Jakob Kuil en dit
bleef voor Blaauw niet zonder gevolgen. Een meervoudige salto
volgde voor Blaauw die net als in Pieterzijl veel schade opleverde.
De koplopers kregen hier weinig van mee en waren het Ankersmit
en Dennis Kuijpers die elkaar raakten en beide daar uitvielen.
De code rood voor de Blaauw situatie kwam voor hun dan ook als
geroepen want een complete herstart zou volgen.
Nieuw in de 10 minuten regel is dat deze pas ingaat op het moment
dat de laatste auto de baan verlaat en om 19.59 was het Blaauw
zijn auto die mistroostig werd afgevoerd.
Er werd vooral bij Ankersmit en Kuijpers druk aan de autoÕs gesleuteld
en bij Ankersmit zag het er al gauw weer goed uit. Bij Kuijpers
daarentegen niet want wat ze ook probeerden de tijd was in hun
nadeel en kon hij niet meer mee starten.
Het starveld bij de volledige herstart was flink uitgedund met
slechts 9 autoÕs die terug konden keren. En bij het uitgaan van
de lichten was het Willem Snijder die niet ver meer kwam en uit
viel na 50 meter. Pijnenburg maakte het niets uit en kopieerde
zijn goede start. Ankersmit sloot weer aan voor Bartelen en ten
Dolle. Pijnenburg slaat direct een klein gaatje en is los van
zijn achtervolgers. Bartelen, misschien wel de beste stuurman
van deze groep, laat zijn EK ervaring spreken op deze baan en
zet zijn auto voor elke bocht. Dit resulteert erin dat hij kort
aan de binnenkant van de baan kan blijven zitten. Ankersmit ziet
niet genoeg kans om weg te lopen en blijft aan de buitenzijde
zitten. Het is slechts een kwestie van een paar ronden voor Bartelen
er knap langs gaat en weer wat later is het ook ten Dolle die
dit doet. Lars Goossens volgt knap en Max van Grieken maakt inmiddels
een spin op het rechte stuk en belandt in de greppel en is exit.
Bij Goossens breekt even later een schokbreker af en is het ook
voor hem voorbij en dat terwijl hij achter ten Dolle aanjoeg.
Pijnenburg ziet zijn voorsprong op de ontketende Bartelen alleen
maar slinken en voelt de jonge Nederlands kampioen aansluiten.
Binnen een paar ronden is het Bartelen die de leiding over kan
nemen en zien we dat de nieuwe stijl van rijden het gewoon wint
van de oude stijl van rijden. Door het korte gevecht van de 2
vooraan is Tim ten Dolle in hun kielzog meegekomen en laat aan
Pijnenburg horen dat ook hij er is. De inhaalactie die in bocht
1 en 2 volgt is geweldig en geeft aan dat je ook buitenom naar
binnen kan steken om een positie te winnen. Ankersmit kan niets
anders doen dan volgen en ligt nog steeds 4.
Bij Bartelen slaat ook het noodlot toe en zien we dat de rechterachterzijde
meer naar onder hangt als de bedoeling is. De snelheid gaat er
ook meer uit en Mike Bartelen moet Tim ten Dolle laten gaan. De
mindere snelheid in de laatste ronde resulteert dat Mike de finishlijn
net niet haalt en zodoende schuiven Pijnenburg en Ankersmit nog
een plaatsje door. Bartelen wordt uiteindelijk de nummer 4 omdat
hij de 11 gereden ronden sneller heeft afgelegd dan Gerard Branderhorst
en Andre Bouwman.
1. Tim ten Dolle
2. Erik Pijnenburg
3. Erik Ankersmit
Resume
Geweldige vondst van Dinant Veneman om samen
met Matthijs Bosklopper het nieuwe interactieve commentaar te
laten horen. Het gedegen commentaar van Veneman i.c.m. de parate
kennis van Bosklopper waren van toegevoegde waarde zeker met de
JBL speakers langs de baan. Top gedaan alleen jammer dat Bosklopper
de avond ervoor al vroeg zijn bed opgezocht had ;-). De donuts
van Tim ten Dolle waren ook een lust voor het oog en ondanks het
slechte weer, opnieuw, hebben we ons prima vermaakt.
Op naar de laatste harde baan in dit Eurol/VEKA NK seizoen want
zaterdag 11 juli gaan we naar Lochem voor wedstrijd nummer 4. |