VERSLAG - EUROL/VEKA NEDERLANDS KAMPIOENSCHAP.

geplaatst: 1 juni 2015
©2015 AutoCrossNederland.NL

Wedstrijd 2 Eurol/VEKA NK autocross
Zuidwolde

30 mei 2015

Een speciale NK voor AutoCrossNederland.NL met eindelijk weer eens een Mr. X aan het vertrek waarbij ACNL natuurlijk aan de basis stond. Niemand minder dan Tim Coronel, een van de racende tweeling Coronel, bleek bereid om in te stappen in de door Pitstop Brussen Racing geleverde Superklasse auto. Met het passen van de stoel in Varsseveld en testmeters maken op de NK baan van Zuidwolde komt alles wel heel dichtbij. Voor ons natuurlijk een hoogtepunt maar ook voor de DAC die in 2009 voor het laatst een NK organiseerden. En ze konden al even testen op eerste Pinksterdag met hun jaarlijkse cross in Zuidwolde.

Baan
De baan staat normaal bekend om zijn leemlaag die de zanderige ondergrond tot een mengelmoes maakt. Hierdoor is de status van de baan niet onder te brengen onder zand of klei. Toch was de leemlaag op eerste Pinksterdag ver te zoeken en hoorden we later dat door de natte winter en voorjaar de bovenlaag van de baan door werkverkeer kapot gereden bleek te zijn. De zeer stoffige baan was in het begin lastig onder controle te krijgen maar weerde zich verder kranig. De keurmeesters van het NK hadden zo links en rechts wat onvolkomenheden ontdekt waardoor de DAC onder leiding van Frans van der Vegt nog wel een en ander moest aanpassen in de week na de Pinkstercross.
Vanaf de start bleek er voor de eerste bocht nog een knikje te liggen naar links waar je je door kon laten verrassen want de echte bocht kwam pas ietsje later. Na de eerste bocht volgde ook al snel de doordraai naar de tweede bocht en kwam de chicane in zicht die een beetje rechts naar buiten boog. De uitloop van bocht 2 de chicane in gaf weinig tot geen mogelijkheden tot inhalen omdat er eigenlijk geen mogelijkheid was tot het rijden van meerdere lijnen. Na de chicane lichte stuurbeweging naar rechts om zo bij de moeilijke bochten 3 en 4 aan te komen. Moeilijk omdat hier de combinatie van leem en zand zichzelf niet echt gemixt had en er aan de binnenzijde een harde lijn lag en aan de buitenzijde meer los zand. Grip zoeken was dan ook moeilijk en ook het knijpen voor de start langs weer terug het rechte stuk op was lastig. Toch liggen hier de mogelijkheden om enigszins een andere lijn te rijden en een plaatsje te winnen.
De meter teller stopte na een volledige ronde op 570 meter en dat was ruim boven de minimum lengte van 500 meter maar nog wel een stukje onder de aanbevolen 600 meter.
Statistisch gezien in NK nummer 2 altijd degene met de meeste deelnemers alleen bleef nu de teller steken op 209 waar niets mis mee was.

Toerwagenklasse
Het zal niet het jaar van Ton van Leeuwen gaan worden. Het seizoen is voor de ondernemer uit Harmelen nu al verloren. De enorme motorschade, nieuw onderblok met alles wat daarbij hoort, was weer in orde alleen direct na de start spatte de versnellingsbak uiteen. En zo opnieuw niet meer dan 5 aanwezigheidspunten voor hem. Laten we voor het snijwerken.nl team hopen dat de schade meevalt anders zou het wel eens 2016 kunnen worden voor we de rode EVO weer terugzien op de baan.
Nog steeds geen Sander Borgogne aan de start. De onderdelen voor de bak zijn er nog steeds niet en zagen we alleen Andre de Bruijn en Robbert Beelen met de 4 ringen aan de start. En beide lieten de vorige NK ook al mooie dingen zien.
In de 3 manches waren het de andere gevestigde namen die de dienst uitmaakten. Opvallend was vooral het sterke rijden van Rob van Kuringe. De voorruit in zijn Skoda Fabia speelde hem wel in een manche parten maar dat nam niet weg dat hij de beste start maakte.
De kopstart was echter voor Beelen. De brede eerste bocht nam van Kuringe op perfecte wijze en zo bleef hij ernaast rijden tot aan de chicane.
Gerbert Paus had een drukke Pinksteren achter de rug want hij reed zowel in Rutenbrock als in Ruurlo en wist dat de Subaru Justy op-en-top en betrouwbaar was. Achter Beelen en van Kuringe zit hij op plaats 3 voor de Breederland broers.
Na 2 ronden probeert van Kuringe een inhaalactie op Beelen welke niet lukt maar hier zien de duizenden toeschouwers al wel dat de druk op Beelen enorm is en dat het een kwestie van tijd is voordat Beelen zijn koppositie gaat verliezen.
En dat duurde dan ook nog precies 1 bocht want op het brede rechte stuk is het van Kuringe die zijn Fabia er snoeihard langs stuurt. En dat is knap want de combinatie zand en leem leek op voorhand nou niet de ideale combinatie voor de de FIA EK toerwagen.
Van Kuringe maakt gelijk het verschil door afstand te nemen van Beelen die op zijn beurt een redelijk gaatje met Paus heeft geslagen. Paus op zijn beurt heeft te maken met een aandringende Erwin Breederland die meer wil na zijn overwinning in Pieterzijl.
Ook Peter Breederland is aan het jagen en sluit bij de eerder genoemde 2 aan. In bocht 1 en 2 heeft hij dezelfde lijn te pakken die van Kuringe na de start had en wil graag buitenom aan zijn broer en Paus. Dit lukt niet en Breederland komt in de greppel aan de buitenzijde terecht en heeft al zijn stuurmanskunst nodig om zijn Baleno, nog steeds volgas, door de chicane heen te sturen. Het lukt hem echter wel maar hij heeft er alleen maar mee verloren.
Paus kan de druk van Erwin Breederland niet aan en wordt terug verwezen naar 3. Dan zien we Piet van Dijk ongelukkig staan tussen bocht 1 en 2 in. Van Dijk maakt met gebaren duidelijk aan de baanposten dat het niet goed lijkt te gaan en wordt er code rood gegeven. Van Dijk heeft niets en krijgt na afloop voor het vragen om rood de zwarte vlag voorgehouden.
De herstart op de baan zijn ongelukkig voor van Kuringe die zijn grote voorsprong in rook ziet opgaan maar weet wel dat hij nog voorop staat. Als de lichten uitgaan is het Erwin Breederland die een bliksemstart heeft, iedereen denkt aan een valse start maar de assistent wedstrijdleiders die lampen bedienen op het middenterrein zijn resoluut en geven deze achteraf niet, en direct Paus alweer te pakken heeft. Robbert Beelen kan nog wegrijden alleen zonder snelheid want zijn dif geeft de geest en einde rechte stuk staat hij dan ook zwaar teleurgesteld stil.
Paus ligt hierdoor tweede en sluit aan bij van Kuringe die dicht op de bocht staat en nog niet genoeg snelheid heeft gekregen in zijn zware Fabia om afstand te nemen. Paus laat geen gras groeien over zijn winst aspiraties en ziet zijn kansen groeien achter van Kuringe. Van Kuringe lijkt wat stil te vallen op het rechte stuk en is het Paus die binnendoor binnen een ronde de kop pakt.
Inmiddels is ook Marco Gotink aan een opmars begonnen met zijn Opel Astra en ligt op 4.
Van Kuringe lijkt de snelheid niet meer in zijn Skoda te kunnen houden en ziet Erwin Breederland ook naderen in zijn binnenspiegel. Binnen een ronde is hij dan ook de tweede positie kwijt aan de jongste Breederland.
Paus kan niet lang profiteren van zijn koppositie want aan het einde van het rechte stuk moet hij de Justy uit laten rollen en is zijn finale voorbij en is het voorbij op plaats 10.
Erwin Breederland hoeft nu niet meer aan te vallen en gezien zijn ervaring is het een kwestie van geen mechanische pech krijgen en voor de tweede winst op rij gaan.
Rob van Kuringe kan op de een of andere manier zijn relaxte rijstijl van voor de herstart niet meer vinden en ziet ook Marco Gotink en Peter Breederland voorbij komen en komt hiermee op plaats 4 terecht en dat terwijl de winst misschien wel voor hem had moeten zijn vandaag.
Erwin Breederland rijdt ogenschijnlijk gemakkelijk naar de winst en komt Gotink een paar ronden te koert om er meer spanning in te brengen.

1. Erwin Breederland
2. Marco Gotink
3. Peter Breederland

Keverklasse
Deze keer geen regen voor de start van de finale en is er in de manches de wederopstanding te zien van de leukste Belg van het NK Peter Timmermans. Ze leken de Hayabusa te missen in Pieterzijl maar gedurende de dag ging met steeds beter en beter met de vertrouwde Honda in het NK 2015.
Toch zat er niet heel veel verschil tussen de toppers want ook Marco Raben, op zoek naar de winst in een NK finale en een kever titel, was ook erg sterk vandaag.
De start was geweldig en voor Timmermans omdat hij het gas er niet afhaalde. Klaster probeerde dit ook aan de buitenzijde maar kon de hogere snelheid en de meer af te leggen meters niet omzetten in positie winst.
Gerald Kemper zien we ineens door de lucht schieten en haaks rechtsaf schieten en wonder boven wonder niemand meenemen. Hij beland in de greppel aan de buitenzijde en kan met grote achterstand verder rijden waarmee hij niet verder als de nummer 14 komt omdat alleen Gerard Roeterdink met problemen uit moet vallen.
Timmermans is er op gebrand want met al een resultaat achter zijn naam weet hij als geen ander dat er niet nog een mag komen. En natuurlijk wil hij laten zien dat hij met zijn eigen vertrouwde concept de Hayabusa delegatie kan verslaan.
Het hele keverveld slaat binnen een paar ronden helemaal uit elkaar en zien we niet al teveel strijd op de baan. Wat ook opvalt is dat de onderlinge verschillen ook niet heel erg groot zijn binnen de top-10.
Het zijn op deze baan in ieder geval de twee automotoren die de beste papieren in handen hebben want Timmermans en Raben rijden nog steeds vooraan. Klaster kan geen vuist maken en kan alleen maar hopen op een foutje van deze 2 zeer ervaren kevermannen.
Raben geeft niet op en daarom staat iedereen op de tribune want de strijd is zelfs daar voelbaar. In het achterveld is er ook weinig te beleven en rijdt iedereen als een trein achter elkaar aan.
Voor Rik Pasman is het jammer dat hij beetje bij beetje terugvalt in het snelle veld en kan hij slechts als nummer 11 aantikken vandaag.
Het blijft aan kop wel geweldig om te zien dat ze alle 3 niet van opgeven weten en de strijd vol met elkaar aan blijven gaan. John Verberk, bezig aan zijn laatste kever seizoen in aanloop naar de Superklasse, en Arjan Stokkink rijden netjes vandaag en moeten gewoon genoegen nemen met plaats 4 en 5 in Zuidwolde. Inmiddels heeft Eelco Kruis, de winnaar van Pieterzijl, de strijd op moeten geven en net na de chicane zijn kever stil moet zetten.
Klaster ziet in bocht 3 zijn kans schoon op 2 ronden voor het einde als Raben bij het ingaan van bocht 3 te ver naar buiten schiet. De greppel gooit echter roet in het eten waardoor Raben zijn tweede plaats net kan behouden. Zo gaat de top-3 de laatste bochten in op weg naar de finish en komen de achterblijvers in zicht. Timmermans moet als eerste kiezen en blijft aan de binnenzijde zitten en dit lijkt niet de beste keuze. Toch weet de ervaren Belg waar Raben zich bevind en rijdt in een diagonale lijn over de finish waardoor Raben zijn snelle buitenlijn net niet om kan zetten in de winst en ook Klaster niets extraÕs meer kan winnen. Klaas Postma rijdt ook een knappe finale want de geblesseerde Fries twijfelde over deelname en pakt nu serieuze punten met plaats 6 in zijn pas tweede keverjaar.

1. Peter Timmermans (B)
2. Marco Raben
3. Jan-Paul Klaster

Junioren
Wat heeft het voor zin om een verslag te maken over een finale waar na afloop van de finale maar liefst 8 van de 15 deelnemers worden afgekeurd na de technische nacontrole? De bumpers bleken niet conform reglement en hoe klein het vergrijp ook er is maar 1 straf die op technische afkeur na een finale staat. De strafmaat is hoe dan ook dat je uit de uitslag wordt gehaald en deze wedstrijd niet als schrapresultaat gebruikt mag worden. En passant wordt er ook nog eens doorgeschoven dus komen we 8 nieuwe namen in de einduitslag terug die niet aan de finale hebben kunnen deelnemen omdat ze na 3 manches niet genoeg punten hadden om hieraan deel te kunnen nemen.
En dat was voor hun goed nieuws maar voor de top-2 die beide niet conform waren dramatisch. Vooral de winnaar op de baan en thuisrijder Mike Bruins waren niet blij met het oordeel van de wedstrijdleider nu zijn overwinning als sneeuw voor de zon verdwenen was. Voor het publiek was het na jaren Honda overwinningen weer eens goed dat er na en Suzuki ook een Peugeot voor de winst ging.
Ook Bas Verweijen de snelle Honda rijder bleek niet conform en zal het voor hem bijna onmogelijk worden om kampioen te worden.
De als derde geeindigde Werner van Rossum was de eerste die niet afgekeurd werd en kreeg vandaag de overwinning zomaar in zijn schoot geworpen. Zijn broer Remon bleek een ander bumper te hebben en werd wel afgekeurd. Dit gold ook voor Danny van de Berg, Richard Huisman, Jelle de Haan, Marc van Wijlen en Benjamin Zuidam.
Een reglement is er om na te leven en iedereen dient zich hier dan ook aan te houden. Alleen bleek hier na afloop van de finale dat de strafmaat op een vergrijp als deze wel hele grote gevolgen heeft voor iets waaraan je geen enkel voordeel mee kan behalen op technisch gebied. Dat er geen uitzondering op de regels wordt gemaakt is terecht alleen wel jammer dat het zo is gelopen voor de afgekeurde rijders.

1. Werner van Rossum
2. Louis Ripperda
3. Wouter Terberg

Sprint 2000
Een NK zonder de Belg Patrick Cleys kwam nog niet zo vaak voor maar nu helaas toch wel. De snelle Belg maakte in Hoogkerk tijdens de EP wedstrijd een flinke klapper mee waaraan hij een gebroken voet overhield en heel veel stramme andere ledematen. We wensen Patrick dan ook een spoedig herstel en beterschap toe.
Pieter Molenaar was in vorm vandaag en leek op weg naar een mooie eindklassering alleen brak er een aandrijfas bij de start van de finale waardoor hij niet echt van zijn plaats afkwam en dat is niet wat hij verdiende. Ook Huub Jansen had een slechte dag hij kwam wel in de finale, via de kleine finale, maar kwam ook al niet verder dan plaats 14.
Degene die wel goed van start ging was Chris Wagenaar, die vorige week testte in Zuidwolde in de auto van Ronald Groot, die met overmacht de kopstart pakte.
Direct achter hem sloot Jacob Heeres aan die vorige week een wel hele slechte test had hier op dezelfde baan. Ook Leonard van de Ven deed het perfect alleen de snelle buitenlijn bracht hem niet verder dan de derde plaats na de start. En zelfs daar kan hij niet lang van genieten want marc Jacobs kruipt via de binnenkant naar plek 3.
Pieter Mennen liet in de manches al zien dat hij goed met de baan overweg kon door steeds hard buitenom te rijden. Ook nu ging hij dat weer doen en dat leverde hem de eerste ronde direct al wat plaatsen winst op. Bij het aankomen op de finishlijn is het Willem Snijder, de inwoner uit Zuidwolde, die een gekke lijn te pakken heeft en iets naar buiten stuurt. En juist aan deze kant rijdt Mennen die zijn snelle lijn voort wil zetten en met hoge snelheid langs Snijder gaat. Tijdens deze passeer actie raakt Mennen de sprinter van Snijder die hierdoor 180 graden draait en in de greppel terecht komt en zijn finale dan ook klaar is. Mennen kan zijn PML maar net op de baan houden en kan verder op plaats 5 achter de 4 vooraan die al een aardig gat hebben geslagen.
Wagenaar duldt op de nog steeds snelle zand/leembaan Heeres geen enkel moment in zijn buurt en maakt hem duidelijk dat er ook dit jaar opnieuw rekening met hem gehouden moet worden als het om de titel gaat. Zoals het met de 2 leiders gaat is het ook met Jacobs en van de Ven. Hun kunnen ook geen moment de strijd met elkaar aan gaan en moeten wachten op pech of een foutje van de ander. Ze worden dan ook in deze volgorde afgevlagd en pakken zo veel punten voor het kampioenschap.
Andre Hofman zijn hand is weer genezen en laat zien dat als de pechduivel hem niet komt vergezellen er toch echt rekening met hem gehouden moet worden. Misschien nog niet om de ereplaatsen maar als hij weer in zijn ritme komt over een paar weken zou dat er wel eens heel anders uit kunnen zien. Ook Mervin Klaassen deed weer van zich spreken en dat is knap voor de nieuwkomer in deze klasse die uiteindelijk 8-ste wordt net achter Hofman.
Coen Wouters doet een dappere inhaalpoging in bocht 2 die waarbij hij strandt aan de binnenzijde van de baan. De greppel werkt niet mee en zo schiet hij zachtjes het middenterrein op.
Pieter Mennen is nog steeds goed bezig en komt terecht op plaats 6 en opent hier de aanvallen op Ronald Akkermans. De voormalig kampioen maakt geen fouten al heeft hij zijn handen vol aan de snelle Liesselse inwoner. Hiermee wordt Akkermans 5 en Mennen 6.
De uiteindelijke voorsprong die Wagenaar opbouwt is knap en hiermee pakt hij het maximale aantal punten voor Jacob Heeres die de tussenstand aanvoert.

1. Chris Wagenaar
2. Jacob Heeres
3. Marc Jacobs

Standaardklasse divisie V
De problemen met de versnellingsbakken dit jaar gaven Mike Emons de nodige kopzorgen dit jaar. Na 3 wedstrijden en evenzovele versnellingsbakken was het buigen of barsten vandaag. Na 3 manches zag het er goed uit voor hem want de snelle Yaris had de meeste punten van allemaal.
Dat de kopstart voor hem was verbaasde dan ook niemand omdat hij nu eenmaal wat minder gewicht mee hoeft te nemen in zijn door een 1800 cc aangedreven Toyota Yaris.
Achter hem sluit Peter Haagsma aan in de geel/grijze Opel Kadett en is Martijn Constable, met de oude motor van Jeremy Nap, de man op 3 en dat terwijl hij juist de beste start had.
De voorzitter van de DAC, Frans van der Vegt, rijdt ook mee in deze klasse en had naast veel werk bij de organisatie ook nog heel veel werk aan zijn Renault Clio gehad. Toch lukte het hem om alles voor elkaar te boksen deze week en kan hij trots zijn op plaats 8 waar hij na een paar ronden al is te vinden.
Maurits Schuurmans wil ook graag zijn slechte resultaat van Pieterzijl uitwissen en rijdt inmiddels op plaats 4 rond. Hij weet nog goed van 2014 dat zijn eerste wedstrijd toen ook nog goed was en de ommekeer met winst in de tweede wedstrijd een feit was. En dat wilde hij nu ook graag maar toch gaat het mis voor hem. Hij ziet aan de buitenzijde van het rechte stuk Wichard van de Wal met zijn groene Celica voorbij komen. Tijdens het inhalen raakt Schuurmans in de greppel op drie kwart van het rechte stuk waardoor de Honda Civic hapt en over de kop slaat. De auto blijft op het dak in de greppel liggen waardoor de baanposten besluiten hiervoor rood te trekken en moet iedereen opnieuw starten op de baan.
Het is opnieuw Mike Emons die de beste start heeft en Haagsma en Constable sluiten goed aan. Haagsma lijkt ook ietsje sneller en raakt de kont van Yaris licht aan. Constable kan niet profiteren en moet volgen.
Ook Ronny van Lankvelt, de winnaar van de selectiewedstrijden en debutant, is weer goed onderweg alleen de wegligging van de Celica is vooral aan de achterzijde niet goed. De springerige maar wel heel erg snelle van Lankvelt komt goed mee tot hij met technische problemen moet opgeven.
Emons zit niet gerust in zijn Yaris want weet als geen ander dat het noodlot maar zo toe kan slaan. Bij hem gaat alles tot zover perfect en dat is niet wat Constable meemaakt. Bij het uitkomen van bocht 4 zien we hem rechtdoor blijven rijden en moet hij de VW Golf stil zetten.
Hiermee ligt Peter Haagsma ineens vaster op de tweede plaats en zien we de Alfa 147 van Gerard de Jong met een wiel minder rondrijden. En dat is niet bevordelijk voor de snelheid gezien de enorme remming die het zand veroorzaakt.
Ook voor Haagsma gaat het mis want de vlammetjes op de uitlaat doen het ergste vrezen voor de versnellingsbak die ook inderdaad de geest heeft gegeven. Om een gevaarlijke situatie te voorkomen besluiten de baanposten de rode vlag te trekken en dat met nog 2 ronden te gaan. Haagsma heeft nog geen idee dat het voor zijn auto is en ziet wel een brandweer aan komen sukkelen. Terwijl deze hulpverleners op het gemak over de greppel klimmen zit Haagsma al zand te gooien over de uitlaat. Gelukkig worden de vlammen niet heftiger en stopt het branden en van woede gooit Haagsma zijn helm door de auto heen en kan er zomaar meer schade zijn als alleen de bak.
Hiermee komt er een einde aan deze finale en wint Mike Emons voor het eerst een NK wedstrijd en het smaakt naar meer als het aan hem ligt. Wichard van de Wal wordt zeer sterk tweede voor Toon van Steenoven die de Honda van Kris Rol erg strak bestuurde vandaag. Ook Kees Damen reed sterk en werd de nummer 4 van vandaag voor Stephan van Dijk.

1. Mike Emons
2. Wichard van de Wal
3. Toon van Steenoven

Sprint 1600
In de kleine finale maakte Maarten de Weerd een aardige klapper mee. Net na de chicane kwam hij in contact met de greppel en de wal en maakte hij een meervoudige koprol. Schade aan de voorkant en zand in de motor waren de ergste zaken. Een kleine finale waarin topfavoriet Marcel Schoo overigens strandde.
Een baan welke perfect op het lijf van de PML frames geschreven leek maar pas als de vlag valt weet je hoe of wat. In de finale waren er toch maar 4 van de 15 plaatsen bezet door rijders in deze frames.
Rens van der Haas is in de winning mood. De Nederlands kampioen uit 2013 won op de klei in Pieterzijl niet direct binnen de lijn der verwachting. Ook nu liet hij er geen twijfel over bestaan dat hij in Zuidwolde met de eer wilde gaan strijken en pakte resoluut de kop direct bij de start. Hij werd gevolgd door een andere PML rijder namelijk Rolf Kools die Johan Schoenmakers als steun en toverlaat naast zich weet. De purple speed rijder sluit aan bij de Haas voor de regerend kampioen Edwin Tolkamp die na zijn minder Pieterzijl uitslag wat goed heeft te maken.
Patrick Boessenkool moet al gauw mede thuisrijder Dirk/Jan Middelveld voorbij laten gaan en zo liggen zij op plaats 4 en 5.
Na 2 ronden is er nog weinig gebeurt in deze finale en rijden ze nog net zo rond als ze gestart zijn. Rob van Lierop is een van de eerste uitvallers en hij moet zijn gele PML sprinter in de chicane parkeren.
De strijd was na deze 2 ronden er dan ook al volledig uit en van hoogtepunten is dan ook geen sprake als het gaat om het wedstrijdverloop.
Aantekeningen op mijn A4/tje zijn dan ook nog nooit zo kort geweest als tijdens deze finale.
De wedstrijd eindigde zoals deze na ronden opgemaakt was en was de verrassing van de dag de tweede plaats van Rolf Kools die knap Edwin Tolkmap achter zich hield. De foutloos rijdende Rens van der Haas pakte zijn tweede overwinning van dit jaar in even zoveel wedstrijden.

1. Rens van der Haas
2. Rolf Kools
3. Edwin Tolkamp

Superklasse
De wachtlijst kon opnieuw volledig deelnemen in Zuidwolde daar er genoeg rijders zich netjes afgemeld hadden wisten ze dit ook al een aantal dagen ervoor.
De terugkeer van Peter Versluis met zijn eigen F&S was een feit en een jaar na dato stond de naamgever van het NK gelukkig weer aan de start. Helaas voor hem bleken er nog teveel problemen te zijn en vooral de versnellingsbak speelde hem parten. Geen finale voor hem deze keer maar zijn indrukwekkende optreden in Holterhoek in 2013 geeft moed voor de volgdende NK op juist die baan.
Het debuut van Tim Coronel is de Superklasse in een look-a-like van zijn Dakar buggy was voor de vele gekomen toeschouwers geweldig om te zien. In manche 1 liet de eenmalige rijder in deze klasse zien dat hij er goed mee overweg kon en scoorde een indrukwekkende plaats 4. Bij de start van manche 2 waren er al problemen en bleken versnelling 3 en 4 verdwenen en was meerijden zijn deel. In manche 3 zagen we hem niet meer terug maar gaf hij in een interview met Dinant Veneman aan dat hij het geweldig naar zijn zin heeft gehad.
Vorige week testten Bart Jan Blaauw, Lars Goossens en Erik Ankersmit al op deze baan en hun plaatsen zich dan ook makkelijk voor de finale.
Deze finale startte om 19.00h en de kopstart was voor Gerrit Nap die de problemen van Pieterzijl achter zich liet. De dikke Chevrolet werd direct gevolgd door de Honda van Blaauw.
Tim ten Dolle zat aan de buitenzijde en kon niet naar binnen waardoor Roel Hermkens keurig de derde plaats pakte.
Terwijl iedereen volgas doorreed zagen we de nummer 1 van Mike Bartelen stilvallen in de chicane met aandrijfproblemen en dat was jammer want de snelle Brabander liet mooie dingen zien vandaag.
Ten Dolle zet druk op de ketel bij Hermkens en kan er voorbij zodat de jacht op Blaauw direct aan de gang is. Ten Dolle komt dichter en dichter bij maar dan slaat voor hem ook als snel het noodlot toe en staakt ook hij de strijd.
Nap gaat gestaag door maar ziet geen kans een grote voorsprong opbouwen op Blaauw met zijn brullende Chevy. Achter de 3 leiders is er veel strijd tussen Erik Pijnenburg, Dennis Kuijpers en Willem Snijder.
Vanuit het achterveld is Erik Ankersmit ook aan een indrukwekkende inhaalrace begonnen en werd uiteindelijk als de nummer 7 afgevlagd. Noch indrukwekkender was het wat Lars Goossens flikte want hij startte een plaats achter Ankersmit en eindigde er 1-tje voor zelfs.
Aan de kop was er na het uitvallen van ten Dolle een leidende Nap te zien die constant op zijn hoede moest zijn voor de sterk volgende Blaauw die het steeds maar probeerde maar niet dichtbij genoeg kon komen.
De strijd om plaats 3 wordt in het voordeel van Hermkens beslecht maar dat had niet heel veel langer moeten duren want Kuijpers zat er wel heel dichtbij op de finishlijn.
Blaauw maakt het nog erg spannend in de laatste rondjes en komt steeds dichter en dichterbij aan Nap maar kan nooit een echte aanval plaatsen als zal Nap niet op zijn gemak gezeten hebben tot de finishvlag in zijn voordeel viel.

1. Gerrit Nap
2. Bart Jan Blaauw
3. Roel Hermkens

Resume
Het wisselvallige weer gedurende de dag leverde wel wat oponthoud op. Qua weertype ontbrak alleen de sneeuw nog in Zuidwolde tijdens het Eurol/VEKA NK 2015. Er rust dan ook nog een beetje een vloek op als het om het weerbeeld gaat. Toch kon het nog veel slechter als we zo links en rechts verhalen uit de rest van Nederland gehoord hebben.
Tijdens de finales was er nog een vervelend ongelukje met Mari Schuurmans die gevallen is. Naar omstandigheden gaat het goed met Mari. Hij heeft geen botbreuken opgelopen alleen wel heel veel kneuzingen en ontzetten veel pijn. Mari beterschap en sterkte.
We maken ons op voor de wedstrijd in Holterhoek waar de gelijknamige arena altijd voor mooie wedstrijden zorgt. Laten we hopen dat het nu ook zo zal zijn en zien we jullie terug op de langste dag van het jaar 21 juni.

     
   
Tot autocross!
   
door: Emile Moorelisse