Wedstrijd
1 Eurol/VEKA NK autocross
Pieterzijl
9 mei 2015
Precies
53 weken geleden startte het Eurol/VEKA NK 2014 ook hier in
Pieterzijl. En nu weer alleen de aanloop was vooral voor de
SONAK heel anders. Om tot de juiste 45 deelnemers in de Div
V te komen waren er 2 selectiewedstrijden nodig waarvan er een
in Langeveen werd verreden en een hier in Pieterzijl. Dat was
een mooie generale voor zowel de ACVO als de SONAK en werden
de laatste puntjes op de i gezet voor de opening van het NK
seizoen 2015. En vandaag was het zover met weersomstandigheden
die perfect waren geweest voor het NK windsurfen klonk het Wilhelmus
in alle vroegte en startte de Sprint 2000 als eerste op de 720
meter lange kleibaan die de wedstrijd van 2 weken met gemak
doorstaan had alsmede het slechte weer van de afgelopen week.
Baan
De brede kleibaan was slechts 30 meter korter dan de 750 meter
maximum lengte die sinds dit jaar in het reglement is vastgelegd.
Het bleek op een ander perceel te zijn als vorig jaar en navraag
leerde ons dat het de locatie van 2 jaar geleden was met een iets
langere baan als toen.
Een lang recht stuk met een enorme brede en lange bocht ging na
bocht 2 over in een mooie vloeiende chicane die naar links boog
en als nummer 3 meekreeg. Na de chicane op weg naar bocht 4 en
5 om langs het startveld terug te keren op het lange rechte stuk.
De snelheden op de baan lagen qua gemiddelde op een top van rond
de 110 km/h en dat was echt niet anders dan de compleet andere
baan van 2014.
In de Superklasse was er vooraf al een wachtlijst waar uiteindelijk
3 rijders op stonden die allemaal mee mochten doen. Helaas lukte
het Arte van Middelkoop niet om de auto op tijd gereed te krijgen
en hij haakte dan op voorhand ook al af.
In de Div V mochten de rijders en rijdsters die de kwalificaties
niet overleefden vrijwillig kiezen of ze op de wachtlijst wilden
komen. Patrick de Haan, Christina Gerrits en Gerald Nooteboom
maakten deze keuze en alle 3 stonden ze dan ook aan de start wat
maakte dat er precies 45 van start gingen.
En zo startten in totaal 218 deelnemers op deze winderige dag
in Pieterzijl en was er weer een nieuwe startvolgorde bepaald.
In een email aan de rijders werd deze dan ook al bekend gemaakt
en blijkt er in het verloop van het seizoen een verschil te komen
om het voor de rijders zo eerlijk mogelijk te maken want alle
klassen waar een kleine finale veracht kan worden zitten voorin
het programma. In de eerste 3 wedstrijden bijten dan ook de Sprint
2000 rijders de spits af en in de laatste 3 de Sprint 1600 en
zo blijft de Div V het hele seizoen tussen hun ingeklemd. En de
Div A komt, ook na uitspraak van de rechtbank, niet meer voor
in de NK serie van 2015 en ziet de volgorde er voor vandaag zo
uit.
1. Sprint 2000
2. Div V
3. Sprint 1600
4. Toerwagenklasse
5. Keverklasse
6. Junioren
7. Superklasse
Toerwagenklasse
Richard Kools en Eric van de Valk schreven
zich dit jaar niet in en dat houdt in dat de top ineens een stuk
smaller is geworden of er moeten nieuwkomers zijn die direct weten
te verrassen.
Ruim een jaar geleden had Ton van Leeuwen grote problemen met
zijn Mitsubishi en leende hij een auto om deel te nemen aan de
eerste wedstrijd voor de nodige punten. Hoe anders was het nu?
De nieuwbouw aan zijn nieuwe Mitsubishi Lancer verliep goed alleen
de levering van wat onderdelen leverde vertraging op. Toch was
de auto deze week klaar en stond iedereen te kwijlen bij de mooie
potente toerwagen die Ton van Leeuwen op de startgrid parkeerde.
Hoe groot de desillusie daarna was voor Ton en zijn team zijn
niet uit te leggen. Na 1,5 ronde liep de motor volledig in elkaar
en moest van Leeuwen zijn Mitsubishi langs de kant zetten en was
het over en uit voor het eigenlijk begonnen was.
Jan van Noort is ook weer terug van weggeweest alleen de auto
waarmee hij nu van start ging, en oud model Toyota MR2, blijkt
een schim van zijn oude Porsche. Van Noort gaf dan ook aan graag
weer in het ritme te willen komen en zijn Porsche nog niet klaar
had. Na 1 manche zagen we van Noort dan ook al niet meer terug.
Rob van Kuringe kilde zijn achterdif in manche 3 en plaatste zich
nog wel voor de finale waarin hij verstek liet gaan.
In de manches was er een oppermachtige Peter Breederland te zien
die net als de eveneens oppermachtige Robbert Beelen alles wist
te winnen. In de 2 groepen waar deze klasse uit bestaat kwamen
ze elkaar dan ook nog niet een keer tegen en was iedereen dan
ook benieuwd naar de strijd tussen de Suzuki en de Audi.
Piet van Dijk bouwde een nieuwe Honda en plaatste zich erg knap
op plaats 3 voor Erwin Breederland en Gerbert Paus. Andre de Bruijn
deed ook van zich spreken in de manches en mocht als eerste op
de tweede rij kiezen.
Om 17.45h werd de finale gestart en was het Beelen die de kopstart
pakte voor Peter Breederland en Piet van Dijk die aan de buitenzijde
er net iets sneller was. Erwin Breederland pakte van Dijk direct
terug in de chicane en schoof daar door naar plaats 3. Ronnie
Vetketel en Andre de Bruijn deden het ook knap en vooral in het
begin van de finale was de snelheid van Vetketel indrukwekkend
al viel hij uiteindelijk terug naar de zevende plaats.
De enige Evo die zich plaatste voor de finale was die oranje met
Bastiaan Woolderink achter het stuur alleen was hij de eerste
uitvaller.
Peter Breederland zette de druk er direct vol op bij de voormalig
EP kampioen die zijn zinnen heeft gezet op een eerste Nederlandse
titel. De in het NK meer gelouterde Peter Breederland kon Beelen
gemakkelijk bijhouden maar ziet vooralsnog geen kans om de Audi
voorbij te komen. Rondenlang gaat het gevecht bumper aan bumper
door. Erwin Breederland lacht al in zijn vuistje want door de
prachtige en faire strijd hier vooraan weet hij naderbij te sluipen.
Piet van Dijk zorgt nu voor een rode vlag situatie. Door waarschijnlijk
een lekke band hapt de nieuwe Civic in de klei en maakt hij een
koprol mee en volgt er een herstart op de baan zonder van Dijk
die toch nog even plaats 3 wilde inpikken op de herstart grid.
Johnny ten Have heft het rood-wit-blauw in de lucht ten teken
dat de startprocedure ingaat. De rode lampen gaan allemaal aan
en als ze uitgaan blijft Beelen, die de binnenzijde heeft gekozen,
stilstaan.
Als de beide Breederland broers er voorbij gekomen zijn schrikt
Beelen wakker en geeft ook gas maar dan is hij de leiding al kwijt.
De reden voor het blijven staan blijft gissen maar zijn EP verleden
kan hem hierbij wel eens parten gespeeld hebben want hier gebeurt
een herstart op de baan met een vlag i.p.v. een startlicht.
Peter Breederland neemt gelijk afstand van zijn broer Erwin en
Beelen sluit aan omdat hij Paus net voor kan blijven. Beelen wil
niet zo vroeg in het seizoen al tegen een achterstand aankijken
want zijn kampioensaspiraties zijn er niet zomaar. Paus kan hij
afschudden en moet er heel hard gereden worden om eerst Erwin
Breederland te achterhalen. Beelen gaat daarna hele snelle buitenlijnen
rijden waarbij hij bij het uitkomen van bocht 5, terug het rechte
stuk, de greppel raakt waardoor het rechtse voorwiel een vreemde
stand gaat aannemen en hij slechts negende wordt. Voor Beelen
is het dan ook te hopen dat dit zijn schrap resultaat gaat worden.
De regen begint inmiddels meer en meer invloed op de baan te krijgen
en voor Peter Breederland heeft hier last van. Halverwege het
rechte stuk zit de Baleno rijder nog steeds in een drift en moet
hij zijn enorme wagenbeheersing aanspreken om er niet heel hard
af te schieten.
Mede hierdoor ziet Erwin zijn achterstand weer wat kleiner worden
en lijkt de spanning volledig terug te komen. De Baleno is op
de rechte stukken sneller als de kleine Swift maar in de bochten
is er gewoon minder grip te vinden voor Peter. In de een na laatste
ronde kan Peter Breederland tussen bocht 1 en 2 de aanval van
Erwin nog afslaan. Toch voelt Peter de druk en in de laatste bochtencombinatie
houdt hij het gat mooi dicht. Alleen bij het opschakelen voelt
hij de grip volledig wegvallen en om de wielspin te corrigeren
schakelt hij maar op. Erwin voelde dat moment perfect aan en schiet
er aan de buitenzijde voorbij en vindt daar precies de grip die
hij nodig heeft om er voorbij te gaan. En zo is de winst voor
Erwin Breederland voor zijn oudere broer Peter. En dat is precies
het omgekeerde 1-2-tje als vorig jaar. Peter won toen en werd
uiteindelijk kampioen...
Gerbert Paus werd onbedreigd derde voor de mooie Audi A3 van Andre
de Bruijn die geen fout maakte. Erik Messink liet zien goed overweg
te kunnen met de gladde omstandigheden en pakte een mooie vijfde
plaats. Ook de broers Reinders zijn terug van weg geweest en Dimitri
startte vandaag in het kleine broertje van hun Peugeot die nog
steeds niet klaar. De 8-ste plaats die hij behaalde gaat als finish
de boeken in als een van de mooiste door een mooie pirouette te
draaien op de spekgladde baan.
1. Erwin Breederland
2. Peter Breederland
3. Gerbert Paus
Keverklasse
Een NK wedstrijd zonder Arjan Stokkink kun
je je dat voorstellen? Nee? Nou dan was Pieterzijl er toch echt
een. De beste keverrijder aller tijden testte vorige week in Velddriel
en het wilde van de week niet vlotten om de kever in perfecte
conditie te krijgen. Hierdoor besloot het team niet naar Pieterzijl
af te reizen en was er al een 0 resultaat.
En dan een finale zonder Peter Timmermans is dat voor te stellen?
Dit werd vandaag ook bewaarheid aangezien door koppelingsproblemen
een valse start werd veroorzaakt in de eerste manche. In manche
2 liep de motor niet lekker door een losse bougiekabel en bleek
de winst in de finale niet voldoende voor een finaleplaats. Opvallend
detail was dat Peter niet meer met een Hayabusa startte maar zijn
wens om met een Honda automotor waar maakte.
Jan-Paul Klaster heerste als vanouds en pakte de pole met 2 overtuigende
manche overwinningen waardoor de pole voor hem was. Na hem mocht
Marco Raben kiezen die samen met John Verberk en Eelco Kruis ook
een manche wisten te winnen. Jasper Pouw reed constant maar een
manche overwinning was er niet vandaag maar wel een plaats op
rij 1.
Het was inmiddels gestopt met zachtjes regenen waardoor de baan
voorzien werd van een dikke waterlaag wat zich vermengde met de
klei. Meer water als klei maakte het giga moeilijk voor de rijders
die gewoon van start moesten. Nieuwkomer in het NK maar al wel
een gelouterde keverrijder Ivo Galekop hield zich ook hier goed
staande en reed naar een keurige zevende plaats met zijn wit/rode
kever.
Degene die de beste grip kon vinden bij de start zou kopstart
pakken want elke finalist wist dat een kamikaze start geen enkel
nut zou hebben. De ondergrond leek meer geschikt voor ijsspeedway
dan voor autocross maar alle 15 zouden in dezelfde omstandigheid
moeten rijden.
Eelco Kruis, vorig jaar tweede in de finale, startte perfect en
wist als eerste de bocht te bereiken vanaf de buitenzijde waar
ook Jasper Pouw stond die keurig aansloot. Klaster sloot bij de
twee leiders aan maar kon geen vuist maken daar de wielspin bij
hem erger was als bij de rest.
Achter hun zijn het Gerald Kemper, Klaas Postma en de slim rijdende
John Verberk die de buitenlijn gekozen heeft en daar de meest
grip vindt. Binnen een ronde is hij dan ook Kemper al voorbij.
De bruine auto's beginnen steeds meer op elkaar te lijken en is
het vooral het silhouette van de rijders die een belangrijk punt
van herkenning zijn.
Kruis is de enige die gewoon herkenbaar is en goed zicht heeft
waardoor hij steeds meer afstand kan nemen. Het begint er na 2
ronden dan ook al op te lijken dat, als hij geen fouten maakt,
onbedreigd op de overwinning afgaat.
Klaas Postma heeft de lijnen die Verberk rijdt gezien en weet
dat daar kansen liggen en kopieert deze. En daar heeft hij veel
profijt van want binnen een ronde is hij Kemper ook al voorbij
en kan hij op jacht naar Verberk gaan.
Postma heeft de juiste lijnen te pakken en hij voelt zijn zelfvertrouwen
groeien in zijn nieuw gebouwde kever en na zijn vervelende blessures.
Binnen een paar ronden is het Verberk die hij een plaats terug
verwijst.
Klaster lijkt een klein beetje dichterbij te komen aan Kruis maar
van een echte bedreiging is nog niets te zien. De achterblijvers
spelen hem parten en zo sluiten Verberk en Postma aan bij de huidige
kampioen.
Postma ziet in bocht 1 zijn kans schoon om Verberk buitenom voorbij
te glijden en zit op de vierde plaats in de voor hem redelijk
nieuwe klasse. Ook Klaster moet er aan geloven en zo rijdt Postma
op de bronzen positie rond in de stromende regen.
Kruis is heer en meester op de spekgladde baan en wint de wedstrijd
ogenschijnlijk gemakkelijk en in ieder geval onbedreigd en zal
blij zijn dat deze finale over is. Maar klagen doet hij niet met
dit maximale resultaat. In de laatste ronde komt Postma nog dichtbij
aan Pouw maar komt minimaal 1 ronde tekort om hem te kunnen bedreigen.
Postma wordt dus de nummer 3 achter Pouw. Klaster eindigt hier
kort achter als vierde waarna Verberk aantikt. Grote verliezer
in deze finale is uiteindelijk Marco Raben die niet verder weet
te komen dan plaats 8 en dat was niet waarop hij hoopte vanaf
de eerste rij.
1. Eelco Kruis
2. Jasper Pouw
3. Klaas Postma
Regen als spelbreker
Een ieder kon zien dat het na deze tweede
finale van de dag onmogelijk meer was om verder te rijden. De
wedstrijdleiding nam dan ook een belangrijke beslissing door minimaal
een half uur pauze in te lassen. Deze tijd was niet zomaar gekozen
want de buienradar apps gaven toch echt aan dat het over een minuut
of 20 droog zou worden. En dat geschiedde en werd er in overleg
met de ACVO en de loonwerkers gekeken of er nog iets te maken
zou zijn van de baan. De loonwerkers overlegden koortsachtig met
Sietse Solle en wilden een poging wagen om de baan weer in topconditie
te krijgen. Dat dit niet mee zou gaan vallen wist een ieder en
leek het een poging die op niets uit zou lopen. Critici zagen
het als een op niets uitlopende actie van de organisatie want
een kleibaan bijwerken na zo een enorme regenbui is onmogelijk.
Een belangrijke graadmeter voor de loonwerker bleek de grip van
de tractoren en dit was boven verwachting. Met de kilverborden
werden de enorme hoeveelheden water van de baan geschraapt wat
uiteindelijk resulteerde in een zichtbaar droge lijn. Sietse Solle
reed op zijn quad rond en voelde dat zijn ballonbanden steeds
meer grip kregen op de baan. Na een lang baanonderhoud en de voorspelling
dat er geen regen meer zou komen moest de enorme wind de rest
gaan doen.
Opnieuw intern overleg maakte de beslissing er niet gemakkelijk
op maar zowel Solle als de loonwerkers waren er van overtuigd
dat er gewoon weer gereden kon worden. Er werd een positieve beslissing
genomen en aan de rijders medegedeeld en de junioren waren aan
de beurt. Dat het niet gemakkelijk zou worden voor deze jonge
rijders was ook meegenomen in de beslissing maar ondanks hun jonge
leeftijd is het belangrijk dat ze ook in deze omstandigheden moeten
kunnen rijden. En eerlijk is eerlijk welke klasse na dit enorme
baanonderhoud ook van start zou moeten gaan zou het moeilijk gaan
krijgen.
Junioren
Met een kampioen die er niet meer bij is
zal er zeker een nieuwe gekroond worden aan het einde van het
seizoen. Valentijn Hendriks bereikte de exit leeftijd voor deze
klasse en zag ook geen kans, zijn studie krijgt voorrang, om in
een andere klasse in te schrijven.
Na het bestuderen van de deelnemerslijst in deze klasse zijn er
van de top-10 van 2014 nog maar 3 rijders over te weten Richard
Huisman, Werner van Rossum en Ischa van de Vossenberg. Laatstgenoemde
beleefde weinig plezier aan de seizoen opener want in manche 1
liep zijn motor kapot.
Op de pole was er een Honda, zoals de laatste 2 jaar een kampioensauto
gebleken, waarvan Bas Verweijen er zelf eentje bouwde naar eigen
inzicht en hiermee ogenschijlijk makkelijk 3 manches op zijn naam
schreef. Opvallend was het sterke optreden van Marc van Wijlen
met zijn nieuwe Suzuki Swift die ook 2 manches op zijn naam schreef.
Daarnaast Mike Bruins in de Peugeot 106 en Wouter Terberg in de
Swift. De trotse van Wijlen familie zag dat hun tweede zoon Luc
als laatste mocht kiezen voor de eerste rij.
Wat moesten we ervan verwachten? Zouden deze jeugdige enthousiastelingen
de adrenaline de baas kunnen en in het rechte spoor kunnen blijven.
Ieder langs de kant hield zijn en haar hart vast in ieder geval.
Toch deden deze moedige en zenuwachtige rijders het perfect en
was het Mike Bruins die heel sterk startte en als eerste de bocht
in gleed gevolgd door Gijs Kovac. Een zeer slechte start maakte
polehouder Verweijen mee maar wist wel rond de zesde plaats de
bocht in te gaan.
Bruins gaat rond in de chicane wat enorm zuur voor hem was maar
de verraderlijke baan bleek vooral de eerste ronden onvoorspelbaar
maar Kovac vond het prima want hij kwam aan de leiding te liggen.
Werner van Rossum die voor het eerst ook samen met zijn broertje
Remon in de finale stond ligt keurig tweede.
Aan de binnenzijde van bocht 5 kwam de ontketende Verweijen bijna
langszij en bij het opkomen rechte stuk zit hij naast van Rossum.
Veel ruimte was er niet en van Rossum glijdt dan ook iets naar
binnen toe waardoor Verweijen in de greppel glijdt. Helaas voor
Verweijen helpt remmen niets meer en glijdt hij hard door de greppel
heen en klapt op de doorsteek naar het middenterrein. De auto
komt hierdoor los en gaat hard over de kop en blijft op zijn wielen
liggen op de greppel. Verweijen maakt bij zijn NK debuut een moeilijk
moment mee en kan ongedeerd uitstappen. Het enige lichtpuntje
voor hem aan zijn NK debuut is dat hij overduidelijk zijn visitekaartje
heeft afgegeven en hij nu al kampioenskandidaat nummer 1 is.
Kovac rijdt zeer beheerst over de nog steeds gladde baan maar
lijkt meer en meer grip te kunnen vinden en begint serieus afstand
te nemen van Werner van Rossum. Bij Aniek Ripperda is niet meer
alles strak want het rechter voorwiel staat vreemd onder de Suzuki
maar haar doorzettingsvermogen laat haar doorgaan zij het op een
lagere snelheid als ze voor ogen had. Pas in de allerlaatste ronde
moet ze definitief opgeven.
Jelle de Haan, in de oude Vince Vervoort Swift, sluit netjes aan
bij van Rossum en kan hem bedreigen maar komt er niet voorbij.
Kovac lijkt op een makkelijke overwinning af te gaan zeker nu
van Rossum en de Haan het elkaar zo moeilijk aan het maken zijn.
Hierdoor komt Luc van Wijlen ook weer dichtbij duit strijdende
tweetal. Ineens zien we dat Kovac de grip volledig kwijt is en
steekt van Rossum er in bocht 2 voorbij terwijl de Haan derde
blijft. Kovac stelt binnen een halve ronde weer orde op zaken
en ligt weer aan de leiding en laat zien een goede natweer rijder
te zijn. Binnen een ronde is het weer van Rossum die de leiding
overneemt en staat iedereen langs de kant te genieten van deze
prachtige en faire strijd op de baan. Opnieuw is het Kovac die
direct weer de leiding neemt op het rechte stuk en is de spanning
zowel op als langs de baan voelbaar. Kovac glijdt aan Izabella
van der Vloet voorbij die op een ronde gezet wordt en ook van
Rossum lukt dit. Bij de Haan die er ook langs wil lukt het net
niet waardoor hij wat verlies moet incasseren. Hierna gaat het
weer van een leien dakje voor Kovac en rijdt hij in een paar ronden
zichzelf weer op grote afstand terwijl de Haan weer aansluit bij
van Rossum. In de laatste ronde komt Kovac weer slecht uit bocht
2 en verliest hij heel veel snelheid waardoor van Rossum op volle
snelheid voorbij geraasd komt. In de laatste bocht ziet leider
van Rossum de stilgevallen Swift van Ripperda pas laat en kiest
de buitenzijde om er voorbij te komen. Kovac ziet nog mogelijkheden
door de binnenzijde te kiezen en toucheert de Swift licht. Hierdoor
lijkt van Rossum net het beetje lucht te krijgen waardoor van
Rossum de overwinning binnenhaalt en laat zien dat hij net als
zijn vader Marico goed kan sturen. Gijs Kovac laat ook zien goed
te kunnen sturen en laat in zijn debuutjaar zijn dat er rekening
met hem gehouden moet worden. De Haan wordt uiteindelijk derde
en zijn we bijna vergeten dat er nog meer meereden in deze moeilijke
finale waar Luc van Wijlen en Richard Huisman gewoon knap 4 en
5 worden.
1. Werner van Rossum
2. Gijs Kovac
3. Jelle de Haan
Sprint 2000
Met een kleine finale waar er op het scherpst
van de snede gereden werd leek Hendrik Hut een van de finalisten
te worden. Een zwarte vlag, na een mislukte inhaalactie op Pieter
Molenaar, was zijn deel met de snelle Volvo. Hierdoor waren het
Rene van der Coelen, dankzij de diskwalificatie van Hut, Moos
Kroon en Stefan Gerrits die zich plaatsen voor hun vijfde race
van de dag.
Alle kopstukken die het NK al jaren interessant maken in deze
klasse stonden er weer. De regerend kampioen Jacob Heeres behaalde
de meeste punten na 3 manches en mocht als eerste kiezen. Naast
hem Jan Hendriks die meteen zijn teleurstellende seizoen 2014
goed maakte. Patrick Cleys (B), Huub Jansen en Pieter Mennen hielden
de zuidelijke eer hoog en maakten de eerste rij compleet.
De start was moeilijk en zwaar voor de 2 mannen aan de binnenzijde
die moeilijk weg kwamen.
Huub Jansen had er geen moeite mee en startte iedereen eruit.
Een hele goede start was er voor Willem Snijder die dit jaar alleen
inschreef in de Sprint 2000 klasse. Hij schoot bijna iedereen
voorbij om er als derde aan te komen. De vertraagde starts van
Hendriks en Heeres hadden toch nog een voordeel omdat ze aan de
binnenzijde stonden en rondom Snijder kunnen aansluiten in de
eerste bocht. Jansen maakt direct serieuze meters en lijkt maling
te hebben aan de gladde baan die er toch echt nog steeds ligt.
Na 1,5 ronde is de finale alweer voorbij voor Jan Hendriks die
weer geen geluk lijkt te hebben vandaag.
Huubster ligt strak op 1 nu gevolgd door de ontketende stukadoor
uit Zuidwolde. Regerend kampioen Heeres is inmiddels ook alweer
op de derde positie te vinden voor Chris Wagenaar die een slechte
tweede manche kende en daardoor niet van voren kon starten.
Jansen rijdt erg netjes maar kan niet voorkomen dat Snijder stiekem
een beetje dichterbij komt. En zoals Snijder dichterbij komt aan
zijn voorganger doet Heeres dat ook. Hij gaat meer en meer aan
de binnenzijde rijden om minder meters te maken en als een killer
naderbij de sluipen.
Heeres kijkt al een paar ronden waar en hoe hij de rijders voor
hem kan passeren en ziet in bocht 1 zijn kans schoon door heel
strak aan de binnenzijde en de greppel als extra steun te gebruiken
op een manier zoals we vroeger alleen bij Frits Duizendstra zagen.
Heeres pakt hiermee de tweede plaats en wil meer want een overwinning
in het NK is nog steeds iets wat ontbreekt. En na een ronden lang
kat en muis spel is het in de chicane dan eindelijk Heeres die
na een paar speldenprikken de leiding over kan nemen.
Zou het dan toch gaan gebeuren vandaag voor de garagehouder uit
Hindeloopen? De spanning is er uit want Jansen kan nooit meer
een bedreiging vormen voor Heeres die zo in zijn lange carriere
in het NK eindelijk er een wint. Jansen wordt tweede op korte
afstand gevolgd door Snijder die Wagenaar ook weer net achter
zich kan houden. Opvallend waren verder nog de knappe prestaties
van Marc Jacobs en Mervin Klaassen die vijfde en zesde werden.
1. Jacob Heeres
2. Huub Jansen
3. Willem Snijder
Standaardklasse divisie V
De grootste klasse van het NK liet vandaag
zien wat close racing is alleen in de kleine finale was close
racing de reden dat Mark Jager in de chicane onbedoeld zijn snelle
Opel Astra afschreef na een harde serie koprollen. Jager leek
helemaal oke alleen in het rennerskwartier kwam hij erachter toch
wel een beetje dizzy te zijn. Gelukkig was het van tijdelijke
aard en kon hij later langs de lijn gewoon weer genieten van een
biertje.
De kleine finale was na de herstart wel erg spannend en konden
Sander Stevens, Marc Verhey en Mariska Verhees nog een keer tanken
om in de finale te starten.
De beste 3 op de eerste rij hadden hun Opels het beste voor elkaar
met Arjen de Wilde die de pole pakte met 2 manche overwinningen.
Wout Hesselink staat op 2 en Hein-Durk Vellema met zijn sublieme
rijstijl op 3. Wayne Vlaar geeft zijn NK debuut gelijk kleur met
plaats 4 voor Martijn Constable die 2 weken geleden op deze zelfde
baan zijn motor nog in puin draaide.
Hesselink liet iedereen de achterkant van zijn blauwe Kadett zien
voor de Wilde, Kris Rol en Vlaar. De Wilde zit er dicht achter
en bij het opkomen rechte stuk raakt de Wilde de achterzijde van
Hesselink en blijft alles zonder gevolgen. Jeroen Jansen maakt
even later in de chicane een gek moment mee en zien we met de
achterkant omhoog over zijn voorwielen heen schieten en is zijn
finale over.
Vlaar kan het hoge tempo aan de kop niet volgen en valt al snel
een paar plaatsen terug en dat terwijl het aan kop vreselijk spannend
is. Hesselink en de Wilde zijn volop met elkaar in gevecht waardoor
Vellema dichterbij kan komen en zijn blauwe Astra swingend en
glijdend de achtervolging inzet. Mark van Lierop rijdt ook een
mooie finale tot zover en we zien hem op een keurige vijfde plaats
rondscheuren.
De Wilde is de snellere Opel rijder van de twee en buitenom het
rechte stuk op probeert hij om Hesselink te verschalken wat net
lukt. Hesselink geeft niet op en blijft volgen om er een ronde
later in bocht 1 weer langs te glijden. Vellema zit er hierna
ook al erg dicht achter en ziet mogelijkheden om echt aan te klampen.
In bocht 4 gaat het mis voor Hesselink als zijn versnellingsbak
de geest geeft en is het de Wilde die nu echt aan de leiding gaat.
Het duurt hierna niet lang meer tot Vellema de leiding over neemt
van de Wilde en deze niet meer uit handen geeft. Al gaat het op
de finishlijn nog bijna mis. Zijn vroege juich bewegingen doen
hem bijna de macht over het stuur verliezen en gaat hij al driftend
over de finish en kan het ACVO lid met een gerust hart zijn overwinning
echt vieren. De Wilde wordt tweede en vanuit het achterveld in
Stephan van Dijk op komen zetten. De voormalig Opel rijder stapte
dit jaar over naar Toyota en met zijn geleende Goldspeed banden
bleek het een perfecte combinatie voor de op 2 na grootste beker.
1. Hein-Durk Vellema
2. Arjen de Wilde
3. Stephan van Dijk
Sprint 1600
De grote favorieten voor de titel dit jaar
Dirk-Jan Middelveld en huidig kampioen Edwin Tolkamp hadden het
zwaar want een rechtstreekse A-finale plaats zat er voor hun niet
in. Beide moesten aan de bak in de kleine finale en ze deden daarin
wat iedereen van ze verwachte en dat was doorstoten naar de punten.
Dit deed ook oud gediende Andre Bouwmeester die deze kleine finale
wist te winnen.
Zoals eigenlijk altijd op een kleibaan is het Marcel Schoo die
van voren is te vinden en was de pole dan ook geen verrassing.
Ysbrand Dijkstra, vorig jaar niet gelukkig op deze locatie, staat
ernaast voor nieuwkomer Patrick Boessenkool die de kever klasse
vaarwel zei.
Rens van der Haas, meervoudig Nederlands kampioen, maakte de eerste
rij vol samen met Gert Visser en hiermee zijn de motorfietsen
in de meerderheid op deze rij.
Schoo was de snelste starter met zijn zwarte Trackline voor van
der Haas en Visser. Net voor de chicane raken van der Haas en
Schoo elkaar waardoor Schoo terugvalt in de rangschikking. Boessenkool
ligt tweede alleen verliest in bocht 4 zijn plaats aan Gert Visser.
Een bocht later verwijst Boessenkool de Visser weer een plaats
terug en zien we Schoo terug komen op plaats 6.
De ijzersterke Duitse toprijder Gerd Robben zien we dan al achteraan
bungelen en komt hij in het hele stuk niet meer voor en wordt
hij uiteindelijk 15 op 1 ronde achterstand.
Maarten Klosters en Steve Otzer willen ook graag meer en rijden
nog rond voor Schoo die de druk er binnen een paar ronden vol
opzet bij dit tweetal. En het is dan ook niet verwonderlijk dat
hij ze ogenschijnlijk makkelijk inhaalt en vierde ligt. Hierna
is de extra snelheid bij Schoo eruit want inlopen op zijn 3 voorgangers
lukt hem in de resterende ronden niet meer en wordt hij uiteindelijk
slechts vierde.
Aan kop is het van der Haas die iedereen het nakijken geeft en
strak aan de leiding blijft rijden en geen enkele fout maakt.
Dat betekent dat hij dan ook de volle winst pakt in een finale
die heel mooi was om naar te kijken maar niet superspannend was.
Achter de winnaar was het Boessenkool die geen enkele moeite met
zijn overstap lijkt te hebben en wordt keurig tweede voor de snelle
Gert Visser die derde wordt.
De andere favorieten Middelveld en Tolkamp weten niet te imponeren
van achteruit en ze worden dan ook slechts de nummers 6 en 10
van deze finale.
1. Rens van der Haas
2. Patrick Boessenkool
3. Gert de Visser
Superklasse
Alle wachtlijst rijders konden van start
vandaag en was het Arte van Middelkoop die toch verstek moest
lagen gaan door aandrijfproblemen. Grote afwezige was Peter Versluis
die tijdens het testen van zijn gemodificeerde F&S sprinter
in Baarle Nassau tegen problemen aanliep die door het team niet
te verhelpen waren. Een 0 resultaat voor hem en in de komende
3 weken zal er geprobeerd worden de problemen op te lossen om
zo in Zuidwolde te kunnen debuteren.
Wilhelm Franssen is nog steeds herstellende maar wist zijn nieuwe
JvdC zonder problemen naar de pole te loodsen. Erik Ankersmit
stelde de tweede rij veilig voor Bart-Jan Blaauw die volledig
op zichzelf rijdt in zijn ex Sebastiaan Schuurman sprinter.
Dennis Kuijpers en Erik Pijnenburg zijn de andere vertrouwde namen
die de eerste rij compleet maakten.
Erik Pijnenburg zag zijn zoon vandaag zwoegen in de Sprint 1600
klasse en wist dat een goede prestatie alleen nog maar van hem
vandaan kon komen en brutaal pakte hij de kop.
Franssen en Ankersmit sluiten aan en helaas zien we Gerrit Nap
al achteraan rijden.
De tweede keer dat de mannen door de chicane heen gaan is het
Blaauw die de controle kwijt is en hard over de kop gaat terwijl
we er net achter Willem Snijder en Max van Grieken, in de auto
van zijn vader, tegen elkaar aan zien staan. Code rood volgt en
alle drie deze mannen zien we niet meer terug bij de herstart.
Pijnenburg kiest bewust de binnenzijde en laat de paarde krachten
weer als beste gaan als is het Tim ten Dolle die direct naar plaats
3 kruipt achter Franssen. Ankersmit lijkt de slag volledig te
missen maar later begrijpen we dat dit een bandenkeuze issue is
waarbij gekozen is voor de wedstrijd en niet voor de start.
Franssen gaat er al snel voorbij wat ook ten Dolle en Goossens
graag zouden willen. In de chicane is het Goossens die de Audi
mooi laat staan alleen zit hij te ver naar links en kan de wal
niet meer ontwijken waardoor hij zichzelf en gelukkig geen anderen
uitschakelt.
Ten Dolle is er helemaal klaar voor na de drukke laatste weken
waarin zowel de bus als de auto nog niet klaar waren. Gelukkig
voor het team lukte het en reed hij erg fraai naar de leiding
met zijn geel/blauwe F&S. Voormalig Europees kampioen Chris
Waldschmidt heeft ook weinig geluk en valt uit.
Frank Stals gaf ook erg goed partij vandaag op plaats 5 want hij
maakte het Dennis Kuijper, die niet wist te overtuigen, erg moeilijk.
Ten Dolle laat geen spaan over van zijn concurrenten en gaat met
een serieuze voorsprong op de overwinning af vandaag in Pieterzijl.
Daarachter is het spannend tot de laatste ronde waar Ankersmit
alleen maar aan het kijken is geweest. Pijnenburg pakt hij fraai
buitenom in bocht 1 en 2 bij het ingaan van de laatste ronde.
Hiermee sluit hij direct aan bij Franssen die hij in de chicane
ook maar even voorbij steekt en zo nog 2 bochten nodig heeft om
plaats 2 veilig te stellen voor Franssen en Pijnenburg.
1. Tim ten Dolle
2. Erik Ankersmit
3. Wilhelm Franssen
Resume
In Pieterzijl is het altijd iets bijzonders
als het over het weer gaat. De snoeiharde wind maakte het voor
de sponsoren die een vlag op het middenterrein hadden tot een
geslaagd evenement vanwege de goede zichtbaarheid ervan. De wind
die er de hele dag was maakte het evenement voor de organisaties
en de daarbij behorende mensen zwaar en was iedereen ook blij
dat zijn of haar bed in zicht kwam. Verder was alles onder controle
op de enorme hoosbui na tijdens de tweede finale en bleek de keuze
om hierna verder te gaan de juiste.
Op naar ronde 2 in Zuidwolde waar het Eurol/VEKA NK Autocross
op zaterdag 30 mei te gast is en waar op de NK baan de zondag
ervoor de jaarlijkse Pinkstercross is waar de baan alvast verkend
kan worden. |