VERSLAG - EUROL/VEKA NEDERLANDS KAMPIOENSCHAP.

geplaatst: 19 september 2014
©2014 AutoCrossNederland.NL

Wedstrijd 6 Eurol/VEKA NK autocross
Gendringen

13 september 2014

De slogan "er is zoveel te beleven in de Achterhoek" is nog nooit zo waar geweest als tijdens de laatste NK wedstrijd van dit seizoen alweer. Met maar liefst een dikke 20 kanshebbers in 6 van de 8 klassen beloofde het een waar spektakel te gaan worden. Ook de vooruitzichten qua weer voorspelden niets negatiefs en steeg de spanning bij zowel deelnemers als organisatoren ASVG en SONAK tot een hoogtepunt. Is alles geregeld? Zijn we niets vergeten? Hebben we alles onder controle? Op de wedstrijddag bleek alles dik in orde en 4 maanden na de start van het NK staan we klaar voor de laatste NK van het seizoen.

Baan
Bij aankomst bleek zelfs de bovenlaag van de baan meer uit verende dan harde klei te bestaan. Toch reed het gros van de deelnemers zonder problemen over de rijplaten het rennerskwartier binnen om hun plaats voor komend weekeinde veilig te kunnen stellen. De baan was gesitueerd op dezelfde plaats als 2 jaar geleden en ook de vorm had er veel van weg. Voor ons gevoel was de lengte van de baan korter als toen en na het meten van de exacte lengte stokte de teller op 520 meter.
Het brede rechte stuk kwam uit op een mooie ruime bochten combinatie zoals we deze op elke NK wedstrijd gehad hebben. Alleen de weg er naar toe bestond uit een stuk land waar 2 verschillende gewassen op gestaan hadden. Het eerste stuk bestond uit de bekende stoppel ondergrond en hierna ging het over in grasland. En dit was voor de rijders vooral in het begin moeilijk te overwinnen en leek de eerste bocht meer op Thialf dan op de Gendringen Arena.
Hierna kwam er een wat krappe chicane die gelukkig de hele dag niet voor enorme schade gevallen zorgden al was Frank Geven van de ASVG een van de ongelukkigen die er wel een stuiter meemaakte. In de feesttent gaf Frank echter aan dat hij er geen hinder meer van ondervond.
Hierna de bochten 4 en 5 die de rijders weer terugbracht op het rechtse stuk al leek de opening langs het startveld ook krap. Maar de rijders ondervonden hier helemaal geen hinder van en lag er een mooie prima baan aan de Azenwijnsestraat.

Standaardklasse divisie A
De spanning was er al volledig uit aangezien de titel in Loenen alweer in handen kwam van Haitze Idzenga die hiermee de boeken ingaat als de laatste Nederlands kampioen Div A.
Met Freerk Gijzen die er wel was maar zonder auto en John Lantinga die al langer verstek liet gaan lagen er nog volop kansen voor diverse rijders om volop de strijd aan te gaan voor de laatste 2 podiumplaatsen.
Op Idzenga stond geen maat vandaag in de manches en de pole was dan ook een makkie want Paul Hoogeveen en Toon van Steenoven konden hem in de manches met geen mogelijkheid bijhouden.
De eerste bocht werd als eerste ingestuurd door Idzenga die graag in stijl wilde afsluiten want winnen past in zijn levensstijl. Pieterzijl, Lochem en Loenen waren al een prooi voor hem en na een paar ronden leek ook hier in Gendringen geen vuiltje aan de lucht.
Na 2 ronden zien we van Steenoven, Eddy Zielman en Frank Groot Breteler in de achtervolging gaan op Idzenga alleen keken ze hier al tegen een serieuze achterstand aan. Slechte start was er voor Rene Snippe die dit seizoen alleen maar een top-3 kon rijden in Loenen en dat terwijl hij de nummer 3 van 2013 was.
Snippe was volop in gevecht met Martin Kobus en Paul Hoogeveen die in bocht 2 een forse tik kreeg en ternauwernood verder kon en hem slechts plaats 8 opleverde van de 11 starters vandaag.
Van Steenoven rijdt lek en zien we steeds verder terug vallen en ook hij haakt af en ziet zo zijn top-3 eindklassement in rook opgaan.
Idzenga is ook vandaag weer heer en meester en pakt zijn vierde NK overwinning van de 6 wedstrijden waaruit het NK bestaat. Ondanks dat hij al kampioen was sloot hij in grootse stijl af. Tweede wordt dan heel erg knap Eddy Zielman dei daarmee een teleurstellend seizoen nog een beetje kleur kon geven op deze manier. Groot Breteler wordt derde voor Martin Kobus, Rene Snippe en Siebe Leeuw.
Idzenga vierde 's avonds een mooi feestje en prolongeerde zijn Div A titel en was daar super blij mee. Naast hem op het podium zagen we Frank Groot Breteler als tweede terug. Siebe Leeuw was ook door het dolle heen met zijn derde plaats in het eindklassement en zo gaan ze de geschiedenis boeken in.

1. Haitze Idzenga (KAMPIOEN)
2. Eddy Zielman
3. Frank Groot Breteler

Junioren
De finale halen en ver in de achterhoede finishen zou meer dan genoeg zijn voor Valentijn Hendriks om zijn titel te prolongeren. En dat was ook wat zijn enig overgebleven concurrent Erik Pijnenburg jr ook wist. Hard rijden en hopen op pech van zijn grootste concurrent was het enig wat hij kon doen.
Na 3 manches had Pijnenburg de beste papieren want de pole was knap voor hem. Hendriks stond direct naast hem en weet dat als hij de eerste bocht ongeschonden doorkomt zijn kostje bijna gekocht is. Debutant Werner van Rossum staat knap als de nummer 3 voor Jari Kroon, die eindelijk eens geen pech had, en Ischa van de Vossenberg in de snelle Peugeot.
Pijnenburg jr ziet in de eerste bocht al dat het geen gemakkelijke opgave gaat worden om kampioen te worden want achter Hendriks en Falco van der Vegt sluit hij als derde aan.
Van der Vegt kan niet lang genieten van zijn goede start want binnen een ronde zijn Pijnenburg, Vince Vervoort en van Rossum er al voorbij geschoten.
Hendriks kan al een voorsprong opbouwen want achter Pijnenburg is het Vervoort die er graag voorbij wel. In bocht 1 ziet Vervoort kans om binnendoor te steken bij Pijnenburg en in de chicane gaan ze opnieuw de strijd aan met elkaar. Al wheel-bangend gaan ze hier doorheen en gaat het maar net goed.
Voor van Rossum gaat het als maar minder want hij kan de snelheid niet in zijn Swift houden.
Danny van de Berg komt ook steeds verder naar voren rijden en de sneller karter wil tijdens de laatste NK van dit seizoen ook echt wat moois laten zien wat lijkt te gaan lukken.
Dan gaat het bij het uitkomen van bocht 2 mis voor Marius van der Heide want hij gaat over de kop wat een rode vlag oplevert. Met een bebloed gezicht stapt hij uit en zien we dat zijn crossbril hard op zijn gewone bril heeft gedrukt wat de rode strepen opleverde.
De herstart op de baan brengt iedereen weer lekker dicht bij elkaar en raken Pijnenburg en Vervoort elkaar direct in de bocht. Vervoort zien we ook hard door een gat springen en later valt hij dan ook uit door een kapotte aandrijfas.
Hendriks voelt de hete adem in de nek van Pijnenburg en moet er goed voor blijven rijden anders wint hij geen 5 maar "slechts" 4 wedstrijden. Van Rossum maakt een koprol en kan wel weer door maar met plaats 9 is hij minder blij. Gelukkig voor hem weet van de Vossenberg niet verder te komen dan plaats 5 waardoor van Rossum zijn grote lach mag laten zien op het ereschavot want hij wordt derde in de eindstand.
Marc van Wijlen heeft aan een stevige opmars gewerkt in deze finale en weet eindelijk een mooie prestatie neer te zetten dit jaar want hij wordt derde.
Pijnenburg kan er niet voorbij en blijft rijden voor wat hij waard is en ziet dat er al aardig wat uitvallers zijn want Kroon en van der Vegt staan stil langs de baan en hiermee weet de Brabander dat mocht Hendriks alsnog uitvallen hij toch kampioen is.
Maar Hendriks valt niet uit en doet wat hij zowel in 2013 als 2014 ook al deed namelijk winnen en de titel mee naar Didam nemen. En dat is iets wat zowel Pijnenburg als Hendriks in 2015 niet voor elkaar zullen krijgen als het gaat om deze klasse. Beide zijn ze te oud om dan nog deel te nemen bij de junioren en is van Rossum ineens topfavoriet voor 2015.

1. Valentijn Hendriks (KAMPIOEN)
2. Erik Pijnenburg jr
3. Marc van Wijlen

Keverklasse
Hoe moeilijk is het om je hoofd koel te houden als je met 6 man kampioen kan worden in de keverklasse. Uiteraard was Klaster de gedoodverfde favoriet voor de titel ook in de ogen van de 5 anderen maar kan hij de druk aan?
Wordt het een motorfiets of toch weer een automotor die kampioen gaat worden in de keverklasse?
Alle 6 de titelkandidaten plaatsten zich binnen de eerste 8 van de finale en Klaster liet zien de druk aan te kunnen met de pole.
Marco Raben klasseerde zich als de nummer 2 met daarnaast John Verberk, Gerald Kemper en Peter Timmermans.
Er was een bliksemstart voor Kemper die de leiding op het rechte stuk nam. Klaster houdt strak de binnenkant en Verberk remt super laat en is als eerste in de bocht. Timmermans verwachte dit niet en stuurt al naar binnen en raakt Verberk licht waardoor Verberk rechtdoor schiet.
Het is Klaster die de snelste lijn heeft aan de binnenzijde en de kopstart pakt.
Kemper en Raben komen met elkaar in aanraking in bocht 2 en hierdoor schieten beide richting greppel en moeten achteraan sluiten. Het hele veld wil er omheen en is er weinig plaats meer op de ideale lijn en raken Arjan Stokkink en Bjorn Hissink elkaar. Hierdoor raakt Stokkink volledig uit de koers en raakt hij Rien van Nieuwenhoven vol in de flank waardoor de blauwe kever van van Nieuwenhoven hard over de kop gaat.
Code rood en een volledige herstart zijn het gevolg.
Klaster weet nu hoe zijn concurrenten hem probeerden af te troeven en moet de veilige binnenzijde houden. Verberk en Timmermans zijn weer ontzettend snel aan de buitenzijde en houden Klaster van de kopstart af. Toch is die binnenlijn de beste en voor de chicane is het Klaster die de leiding te pakken heeft. De snelle buitenlijn van Verberk is net niet genoeg om Raben voor te blijven en in bocht 4 is Verberk toch iets sneller en gaat binnendoor. Opkomend rechte stuk zit Verberk er naast en raken ze elkaar en gebeurt er gelukkig niets en is Verberk er voorbij.
Raben blijft de druk er vol op houden bij Verberk en in bocht 2 zijn de rollen alweer omgekeerd en ligt Verberk weer derde. Stokkink zit hier weer strak achter en wil graag een dag overwinning mee naar huis nemen.
Timmermans zit er nog niet goed bij en moet vol de strijd aan met Kemper om plaats 6 en kan langzaamaan in de achtervolging. Uiteindelijk komen Timmermans en Kemper niet verder dan plaats 5 en 6. De zesde kampioenskandidaat Jasper Pouw komt vandaag niet in het stuk voor en eindigt uiteindelijk als nummer 9 en wordt de nummer 6 in de eindstand.
Stokkink kan het hoge tempo aan de kop niet volgen en heeft in bocht 2 moeite om de kever in het juiste spoor te houden en ziet ineens Timmermans aan zijn achterrek verschijnen en weet hem er tot de eindstreep achter te houden.
Klaster rijdt als een waardig kampioen naar de overwinning en prolongeert zijn Nederlandse titel met speels gemak zo lijkt het. Raben wordt de nummer 2 van vandaag maar komt in het eindklassement niet verder dan een teleurstellende plaats 7. John Verberk wordt derde en dit wordt hij ook in de eindstand want Peter Timmermans redt het weer net niet om kampioen te worden. Wel is het complete eindpodium in de keverklasse uitgerust met een Hayabusa motor en dat is ook zeer verrassend te noemen.

1. Jan-Paul Klaster (KAMPIOEN)
2. Marco Raben
3. John Verberk

Toerwagenklasse
Wat was Peter Breederland blij dat hij al kampioen was geworden in Loenen want de pechduivel die het hele jaar weggebleven was kwam nu op bezoek. In de tweede manche ging er een aandrijfas een eigen leven leiden waardoor de aandrijflijn uiteindelijk dusdanige schade opliep dat het over en uit was voor de nieuwe kampioen.
Richard Kools wilde graag voor een tweede dag overwinning gaan maar de grieperige Brabander greep hier volledig naast. Een koprol in manche 1 en een kapotte as in de finale maakten hem tot een teleurgestelde rijder.
De geblesseerde Jos Hendrickx pakte de pole met zijn te koop staande Porsche. Erwin Breederland diende de eer hoog te houden van de familie Breederland nu zijn broer Peter aan de kant toe moest kijken. Robbert Beelen, Eric van der Valk en de opnieuw sterk rijdende Gerbert Paus maakten de eerste rij compleet. Regerend kampioen Ton van Leeuwen had zijn dag niet want plaats 8 na 3 manches is niet waar hij thuis hoort.
Beelen startte als beste maar na een 100 meter verloor hij al snelheid en was het Hendrickx die zijn Porsche er voorzichtig tegenaan liet lopen en zo hadden ze beide een slechte start. Beelen strandt direct en einde finale voor de zeer snelle Audi rijder. Hendrickx kan er wel voorbij maar schiet door zijn snelle stuuractie al hard tegen Robin Bouman aan.
Het is verrassend de Justy rijder Paus die de kopstart heeft voor de immer sterk startende Kools.
Hendrickx is nog steeds het spoor bijster en botst hard tegen de Audi A3 van Andre de Bruyn aan die pas zijn tweede NK met deze auto reed.
In bocht 4 mindert Joey Lamers vaart door problemen en sukkelt het rechte stuk op. Henry Arkes ziet dit over het hoofd en met zijn Audi TT raakt hij de Opel Corsa hard. Lamers rijdt uit en blijft stil zitten in de auto wat uiteindelijk een code rood oplevert en dus een herstart op de baan.
Hier is het weer Paus die voor Bouman en Eric van der Valk de eerste bocht ingaat. Erwin Breederland startte ook goed mee en weet binnen een ronde Piet van Dijk en Ton van Leeuwen voorbij te gaan. Hierna zet hij de druk er vol op bij van der Valk die steeds dichterbij komt aan Bouman. Van Leeuwen ziet het op korte afstand ook allemaal aan en weet dat er kansen liggen.
Van Leeuwen kan er voorbij maar Breederland komt direct weer binnendoor met de strak liggende Swift. Van der Valk maakt een stuurfoutje opkomen rechte stuk en verliest ineens 2 plaatsen.
En van Leeuwen wint er ineens 2 en zit direct achter Bouman die hij voorbij wil in bocht 3. Helaas verremt Bouman zich en gaat te ver naar buiten. Hierdoor kunnen van Leeuwen en Breederland profiteren en liggen de kaarten ineens heel anders.
Paus maakt niets mee van de gevechten achter hem en wint na veel pech en jaren gesleutel eindelijk een NK wedstrijd en is daar superblij mee.
Van Leeuwen wordt netjes tweede in deze NK wedstrijd als ook in het kampioenschap. Voor Breederland geldt hetzelfde alleen dan plaats 3. Robin Bouman heeft de laatste ronden pech en kan zijn sterke optreden niet omzetten in een mooi dagresultaat en dat is niet wat hij verdiende vandaag.

1. Gerbert Paus
2. Ton van Leeuwen
3. Erwin Breederland

Sprint 2000
In de eerste manche was het al bijna een puntloos optreden voor beide kampioenskandidaten. De gladde eerste bocht zorgde ervoor dat Chris Wagenaar op zijn kop in de greppel belandde en Jacob Heeres ernaast vast stond. Het geluk voor hun was dat de baanposten er een rode vlag situatie inzagen en volgde er een complete herstart. En hierin was er voor Heeres een probleem want door het vaststaan in de greppel is er bakschade ontstaan. In het rennerskwartier werd gekeken en werd de handdoek geworpen voor Heeres. Reddende engel bleek Pieter Poelstra die zijn bak beschikbaar stelde en als de wiedeweerga werd deze uit zijn sprinter gesleuteld en kon Heeres door en Poelstra aan de borrel. Hij was er helemaal ziek van maar maakte het dat Heeres doorkon.
Pontificaal stonden ze naast elkaar op de plaatsen 4 en 5 van de finale met slechts 1 puntje verschil. Maar de verrassing was toch echt de polehouder van vandaag want met zijn roze sprinter was die voor Moos Kroon die evenveel punten had als Jan Hendriks en Peter Cents.
Wagenaar weet wat hij moet doen en dat is zoveel mogelijk punten halen en hopen op een probleem bij Heeres. De start is dan ook een prooi voor de snelle Noord-Hollander die hard de buitenzijde kiest. Heeres houdt de binnenlijn en probeert er langs te komen maar dit lukt net niet.
Beide titel kandidaten gaan er goed voor zitten en zo krijgen de vele duizenden toeschouwers binnen een ronde al waar voor hun geld.
Kroon en Hendriks raken elkaar net voor bocht 2 en Jan-Willem van Eerden kan er net niet langs en staat er ook stil. Pieter Mennen zat achter de 2 kemphanen met achter hem Peter Cents en de Belg Patrick Cleys die vanuit de kleine finale moest komen.
Heeres geeft Wagenaar niet de mogelijkheid om uit te lopen en Wagenaar weet de aanvallen dan ook af te slaan. Mennen blijft goed in het spoor met zijn PML en wil zijn teleurstellende seizoen graag wat kleur meegeven. En ook nu blijft er van zijn goede optreden weinig over want rechts achter loopt er een wiel af en is het klaar voor Mennen. Cleys is inmiddels al aardig dichtbij gekomen bij Cents en achter Cleys is het Stefan Gerrits die de aansluiting heeft gevonden en een bedreiging vormt.
Kroon heeft een lekke band overgehouden aan zijn aanrijding met Hendriks in bocht 1 en krijgt blauwe vlaggen voorgehouden. Kroon gaat makkelijk aan de kant voor Wagenaar en ook Heeres ziet zijn kans. Alleen op dat moment breekt de auto van Kroon gevaarlijk uit en kan Heeres er nog maar net langs. Wat een geluk dat op deze manier het kampioenschap niet beslecht wordt.
Cleys heeft het flink aan de stok met Gerrits en een korte touche opkomen rechte stuk is voor Gerrits teveel. Hij weet de sprinter knap onder controle te houden maar verliest de aansluiting met de 2 voor hem.
Aan kop blijft het spannend al laat Heeres de aanstaande winnaar van vandaag gaan want de geleende bak kan ook stuk gaan natuurlijk.
Wagenaar wint voor de derde keer dit seizoen en dat is iets wat Heeres niet voor elkaar kreeg. Toch is het Heeres die als debutant de titel mee naar Hindeloopen neemt en daarmee terecht heel erg blij is.
Wie bijna net zo blij is als Heeres is de man op plaats 3 die eindelijk het echte potentieel van de auto kon laten zien. Huub Jansen wordt zeer knap de nummer 4 en hiermee derde in de eindstand. Cleys wordt vijfde en huppelt hiermee de top-10 van de eindstand binnen al is hij nog steeds geen eenheid met zijn nieuwe Peters frame.

1. Chris Wagenaar
2. Jacob Heeres (KAMPIOEN)
3. Peter Cents

Standaardklasse divisie V
Met 6 titelkandidaten die allemaal nog steeds een reele kans maakten in de meest competitieve klasse van het NK. Waarom? Omdat er elke NK gewoon 45 aan de start staan en ben je een topper als je alleen al een top-10 klassering weet te halen en helemaal als je top-3 rijdt.
Voor de gelouterde Frans van der Vegt was het maar net rechtstreeks finale en ook de favoriet voor de titel Maurits Schuurmans stond er niet zo goed voor. In de manches voelde hij het motorvermogen steeds iets minder worden maar plaatste zich toch op de tweede rij direct achter Thijmen Hendriks die met evenveel punten in de tussenstand begon aan de definitieve eindstrijd.
Een snellere en betere start was er niet vandaag dan Thijmen Hendriks liet zien in de finale. Hij pakte direct al een voorsprong en kwam erg snel naar binnen toe maar hinderde niemand al scheelde het niet veel. De weinig ruimte die Hendriks over liet voor Bert-Jan Hoepel en Jeroen Vonk, de polehouder, was voor Vonk bijna fataal en hij schoor naar rechts en raakte daar de verrassend sterk rijdende Johan van Doornik.
Kopstart voor Hendriks en direct al goede papieren voor de man die zijn broer al kampioen zag worden bij de junioren. Jeremy Nap heeft ook al een touche in de eerste bocht en lijkt samen met Wout Hesselink kansloos voor een goede eindklassering. Sterker nog Hesselink blijft staan en kan niet meer verder en heeft last van een lichte blessure en geeft dit aan. Schuurmans ligt inmiddels pas op plaats 8 want o.a. Mike Emons en de al eerder genoemde van Doornik startten wel heel erg goed.
Er worden rode vlaggen gezwaaid voor het gevalletje Hesselink waardoor er een herstart op de baan plaats vindt. Hier gaat het qua opstelling niet helemaal goed en wordt Hendriks op plaats 2 gezet en dat terwijl hij continu de eerste plaats in handen heeft gehad.
De start opstelling wordt gecorrigeerd en is het opnieuw Hendriks die er als een speer vandoor gaat en niemand in zijn buurt duldt al is het Vonk die vanaf plaats 3 ook aan de binnenzijde Hoepel voorbij schiet.
Hoepel is volop in gevecht met Vonk waardoor opnieuw Emons dichterbij kan komen en zich ermee kan gaan bemoeien. Strak aan de binnenzijde rijdend is het Emons die binnen een paar ronden de derde plaats overneemt. Ook van Doornik en Jochem Eelderink komen bij Hoepel binnendoor gezeild. Hoepel valt hierna steeds verder terug en in de einduitslag komt hij niet meer voor want hij krijgt de zwarte vlag voorgehouden.
De strijd is er aardig uit en Maurits Schuurmans zien we niet voorkomen in het hele spel. De slecht lopende motor in de manches speelt hem ook nu weer parten en brengt hem uiteindelijk plaats 11. Na de finish moet hij de Civic dan ook rokend aan de kant zetten. Einde kampioenschap aspiraties voor hem want het is Hendriks die voor de eerste keer dit jaar wint en ook voor het eerst Nederlands kampioen wordt en kan feest vieren met zijn broer. Jeroen Vonk wordt netjes tweede en hiermee derde in de eindstand want ondanks zijn slechte prestatie behaalt Schuurmans het vice-kampioenschap en hiermee is het eindpodium volledig gevuld met Honda rijders.

1. Thijmen Hendriks (KAMPIOEN)
2. Jeroen Vonk
3. Mike Emons

Sprint 1600
Een zwarte vlag in de tweede manche voor Marcel Schoo leidde tot een kleine finale voor Marcel Schoo die hij niet wist te winnen maar wel zo dat hij door kon schuiven naar de finale. En dat was nodig om Edwin Tolkamp het leven moeilijk te maken. Maar ook Tolkamp had nog geen top prestaties neergezet vandaag in Gendringen. Slechts op plaats 9 na de 3 manches vonden we hem terug. Gelukkig voor Tolkamp startte vandaag ook Dirk-Jan Middelveld weer die op klei een van de beste rijders van Nederland is. En die zou wel eens serieuze punten voor de neus van Schoo weg kunnen kapen want dan weer in het voordeel van Tolkamp zou zijn.
Middelveld op de pole met naast hem de zeer sterk rijdende Frank Oomen en de verrassende Ronald Groot. Ook de enige Duitse deelnemer in deze klasse staat er knap bij want Gerd Robben staat op 4 met naast hem Jean-Pierre Wouters ook met de motorfiets.
Oomen neemt brutaal de leiding na de start en laat hiermee de enorme potentie van een motorfiets op de klei zien. Middelveld sluit aan voor Edwin Tolkamp die diagonaal het startveld overstak waar heel veel ruimte was.
Wouters en regerend kampioen Bart van der Haas zijn ook snel en zitten aan de buitenzijde van de eerste bocht en pakken wat plaatsen voor het ingaan van de chicane.
Na 1 ronde zien we Schoo terug op plaats 9 en is Tolkamp terug verwezen naar plaats 5 wat hem op titelkoers brengt. Hij weet ook dat de eerste bocht overleeft is en hij goede kans maakt.
Oomen heeft moeite met de aandringende Middelveld en kan de motorfiets maar moeilijk aan de binnenzijde houden en heeft wat last van overstuur. Middelveld wacht rustig af en ziet na een paar ronden tussen bocht 1 en 2 zijn kans schoon om er voorbij te gaan.
Achter het leidende tweetal maken ook Wouters en de Haas er een mooie strijd van en hierdoor kunnen Tolkamp en Ronald Groot weer mooi aansluiten. Marcel Schoo ligt 2 plaatsen achter Groot en heeft moeite om voorbij te komen aan Maarten de Weerd.
De zeer ervaren de Haas weet buitenom te komen bij Wouters en pakt de tweede plaats in.
Schoo zet alles op alles want moet in het spoor blijven van de mannen voor hem. Maar hij ziet maar geen mogelijkheid om de Weerd te verschalken. In bocht 1 schiet de Weerd wat te ver naar buiten en weet Schoo zijn Trackline ernaast te krijgen. Zij aan zij gaan ze de chicane in en raken elkaar. De Weerd raakt hierbij los van de baan en kan verder maar is wel zijn plaats verloren aan Schoo.
Hierna zien we Schoo steeds wat meer terrein verliezen en eindigt hij uiteindelijk slechts op plaats 10.
Van der Haas is op het rek van Oomen terecht gekomen en kan er voor bij zodat ook de plaatsen 2 en 3 vast liggen op de eindstreep waar Middelveld al als winnaar overheen gekomen is.
Wouters wordt vierde en dat is ook het aantal maal dat Tolkamp nu kampioen is in de Sprint 1600 klasse. Want zijn vijfde plaats was hier ruim voldoende voor en met de vlag uit het raam begint hij aan zijn ereronde.
De smile op het gezicht van Tolkamp lijkt oneindig en na de huldiging weten we ook precies waarom. Op het podium vraagt hij namelijk zijn vriendin Susanne ten huwelijk en zegt ze volmondig ja. We wensen de 2 er alvast heel veel geluk mee.

1. Dirk-Jan Middelveld
2. Rens van der Haas
3. Frank Oomen

Superklasse
Met de wetenschap dat Mike Bartelen wel eens een van de jongste Nederlands kampioenen Superklasse kon worden zorgde voor druk op zijn snelle schouders. De altijd nuchtere Bartelen deed alsof er niets bijzonders aan de hand was en pakte gewoon pole position vandaag.
Erik Pijnenburg konden dat zeker niet zeggen want hem vonden we terug op de tweede rij waar Pijnenburg als laatste mocht kiezen. Kuijpers deed het net wat beter met plaats 8 en hij wist dat hij Bartelen vreselijk goed in de gaten moest houden want een top-6 klassering en Bartelen niet beter als plaats 4 zou genoeg zijn voor de titel. En dat zou ook een unieke prestatie zijn want binnen de familie Kuijpers werden zijn vader Peter en broer Michael al eens eerder Nederlands kampioen in deze klasse.
Wilhelm Franssen heeft het vermogen uit de dikke Audi motor weer volledig terug gevonden en pakte de tweede plaats na 3 manches. Daarnaast Erik Ankersmit die ondanks zijn wachtlijst alle NK wedstrijden van dit seizoen heeft kunnen rijden maar na Pieterzijl het hoge nivo nooit meer haalde. Martin Kroon en Willem Snijder maken de eerste rij compleet en waar zijn de overige titelkandidaten dan? Dennis Kuijpers reed middelmatig naar plaats 8 toe en Erik Pijnenburg, ondanks schakelproblemen en een harde aanrijding met Gerrit Nap, stond nog net op de tweede rij.
De giereden turbo's werden om kwart over zeven aangeslingerd en het volle veld stormde op de eerste bocht af. Franssen wilde zijn seizoen graag nog wat kleur geven en startte iedereen eruit. Hierachter was het Tim ten Dolle, altijd snel op de harde kleibanen, en ook Willem Snijder sloot aan.
Mike Bartelen miste de start volledig en dat nadat hij toch 2x een manche wist te winnen. Vanuit de eerdere NK wedstrijden wisten we al dat hij altijd wat traag op gang komt maar rond plaats 10 vanaf de pole is niet best.
Kuijpers had veel mensen voor zich en komt in aanraking met de opnieuw sterk rijdende Lars Goossens bij het inrijden van bocht 2. Kuijpers spint hierbij en draait 180 graden rond. Ankersmit kan er aan de buitenzijde omheen alleen Bartelen aan de binnenzijde niet. De rechterachterzijde van Bartelen zijn auto raakt dan ook de gespinde Kuijpers en hierdoor zakt de sprinter van Bartelen in. Roel Hermkens merkt dit te laat op en schiet vol over de zijkant en het dan van Bartelen heen en is het over en uit voor de Brabander in de finale en dat na 2 bochten.
Pijnenburg is door alle commotie in bocht 1 en 2 al doorgestoten naar plaats 6 en heeft al een aardige achterstand opgelopen en winst lijkt dan ook bijna niet meer mogelijk.
Kuijpers heeft de Porsche ook weer de goede kant op gekregen en zit ver achterin net als Ankersmit.
Bartelen staat moederziel alleen en zeer teleurgesteld op het middenterrein mistroostig om zich heen te kijken. Hij lijkt alle hoop op de titel dan ook verloren te hebben maar rekent mee ondanks zijn uitval.
De verrassing van het jaar Max van Grieken zit er ook weer prima bij maar rook aan de rechter achterkant is einde verhaal voor hem. Ook ten Dolle krijgt weer eens pech en moet zijn tweede plaats laten gaan na een spin en wordt uiteindelijk slechts 10-de waardoor Franssen geen dreiging meer achter zich heeft. Snijder en Pijnenburg zitten achter elkaar aan maar van aanvallen is geen sprake. De opmars van Ankersmit is indrukwekkend want hij sluit aan bij Pijnenburg en ligt dus vierde net voor Goossens en Nico Kleinsmit met zijn motorfiets.
Dan gaat het mis voor Kuijpers die in bocht 3 uit het niets over de kop gaat en hiermee gaat zijn zesde plaats in rook op en ook zijn kampioenschap. Want de code rood die gegeven wordt levert einde finale op waardoor Kuijpers zowel Kleinsmit als Hermkens in de uitslag weer voorbij ziet komen omdat ze net zoveel ronden hebben gereden als Kuijpers waardoor hij de nummer 8 wordt en hiermee tweede in de eindstand.
Franssen hoeft er dan ook niet meer voor te rijden en wint eindelijk dit seizoen en laat hiermee zien dat het kampioenschap in 2013 geen toeval was. Snijder wordt tweede en Pijnenburg derde net als in de eindstand.
Bartelen ziet het allemaal met lede ogen aan en heeft geen idee op welke positie Kuijpers nu precies geeindigd is want de rode vlag betekent niet dat hij geen punten meer krijgt. Het verlossende woord voor Bartelen wordt hem gebracht door de TV ploeg die druk rekenend uiteindelijk een glimlach op het gezicht van de jonge kampioen kunnen toveren.

1. Wilhelm Franssen
2. Willem Snijder
3. Erik Pijnenburg

Resume
Van een koude start in Pieterzijl tot een mooie warme afsluiting in Gendringen en alles wat daar tussenin zat. ASVG zette ondanks het zeer jonge bestuur een mooie NK neer en de SONAK een mooie huldiging. Alles viel op zijn plaatsen kunnen we terugkijken op een mooi NK jaar met prachtige kampioenen. Op naar 2015 waar we hopelijk weer kunnen gaan genieten van 6 mooie NK wedstrijden.

     
   
Tot autocross!