VERSLAG - EUROL/VEKA NEDERLANDS KAMPIOENSCHAP.

geplaatst: 19 augustus 2014
©2014 AutoCrossNederland.NL

Wedstrijd 5 Eurol/VEKA NK autocross
Loenen

16 augustus 2014

Dat niets zo veranderlijk is als het weer hebben we in aanloop naar NK wedstrijd nummer 5 maar weer eens meegemaakt. De vele voorspelde regenbuien bleek niet in Loenen te zijn gevallen en de negatievelingen onder ons zagen de bui dan ook al hangen dat het afgelast zou worden. Maar daar is zelfs niet eens sprake van geweest en LAT'77 maakte zich dan ook geen zorgen. Maar dat hoeft ook niet want als ze ergens weten hoe ze met teveel nattigheid om moeten gaan na de NK wedstrijd in 2013 weten hun het wel. Natuurlijk was de baan wel licht bevochtigd de afgelopen week maar voor de eerste ontknopingen is dat niet erg en was de zandbaan toneel voor wedstrijd 5 van de 6 in totaal.

Baan
De netjes gemaaide baan kende eigenlijk geen verrassingen al was een groot pluspunt de breedte van vooral de bochten. We hadden een stap of 40 nodig om van de ene naar de andere greppel te gaan in de bochten en dat is toch echt wel breed. Grappige van deze baan is dat de steentjes die nu eenmaal in de ondergrond vermengd zijn bij een onbereden baan niet te zien zijn. Hierdoor stonden er uiteraard weer rijders aan de start met oude kappensets en de daarbij behorende fletsere kleuren. Of zoals in het geval van Sven Prinsen startte hij met een oude kappen set van Edwin Tolkamp en die set hoort nu eenmaal bij het oude frame van de Sprint 1600 meester.
De 555 meter lange baan was voorzien van een chicane op het tweede rechte stuk welke alleen als je wijdt uit de eerste bochtencombinatie als zodanig gebruikt moest worden. De knik kon verder relatief gemakkelijk genomen worden en dat was het enige minpunt van de baan.
Door de breedte van de bochten en de makkelijk te rijden lijnen was het mogelijk om zowel kort binnendoor als hard buitenom te rijden. En dat leverde menig rijder hoofdbrekens op om te kijken welke lijn nu toch echt het snelste was om zowel te kunnen aanvallen als te verdedigen,,
De brede bochten in combinatie met de rechte stukken die relatief hard bleven zorgde voor mooie en spannende manches. De finales vielen qua spanning wel wat tegen maar achterom kijkend was het een mooie NK en kan LAT'77 terug kijken op een geslaagd evenement. De dag na de NK was er nog een RAMO wedstrijd op dezelfde baan en dat viel qua weer een stuk minder mee.

Standaardklasse divisie A
In de week voorafgaand aan deze NK blijkt dat de stekker uit deze klasse getrokken wordt als het gaat om NK deelname. De aanwas in deze klasse bleek de laatste 2 jaar al gestagneerd en dit was reden genoeg om deze moeilijke beslissing te nemen. Met nog 2 wedstrijden te gaan gaven verschillende rijders, waaronder John Lantinga, er dan ook al de brui aan en stonden er slechts 10 aan de start in Loenen. En als er in Gendringen nog minder zijn zit er zelfs niet eens meer een finale in. En dat afscheid verdient de klasse nu ook weer niet.
In de manches liet Haitze Idzenga zien dat hij niet alles onder controle had door een lichte koprol te maken in bocht 3. Gelukkig voor hem was de landing weer zoals de stand van de auto hoort te zijn en kon hij verder. De niet specifieke zandrijder was hier gelukkig mee want na Freerk Gijzen was hij de tweede die mocht kiezen. Rene Snippe en Martin Kobus deden ook leuk mee vandaag en Toon van Steenoven stelde een beetje teleur vandaag. De winnaar van de vorige zandwedstrijd, waarin hij oppermachtig was, in Veulen won hij namelijk en de laatste plaats op de eerste rij was een tegenvaller.
De start was een prooi voor Gijzen die de binnenzijde om kon zetten in de snelste start. Idzenga zette aan de buitenzijde direct de druk erop en sluit aan voor van Steenoven die nog verder aan de buitenkant zat.
Voor de jurywagen is het de snellere lijn van Idzenga die zijn vruchten afwerpt en pakt de huidige kampioen de eerste plaats alweer over van Gijzen die hierna alleen maar kan toezien hoe Idzenga op weg gaat naar zijn tweede titel in de Div A want daar heeft het alle schijn van.
Idzenga duldt de hele finale niemand meer in zijn buurt en pakt een gemakkelijke overwinning en daarmee de titel waar hij veel minder hard voor hoefde te knokken als in 2013.
Gijzen blijft op koers voor het vice-kampioenschap met achter hem aan Rene Snippe en de opvallend sterk rijdende Paul Hoogeveen. Daarachter is het Siebe Leeuw die goede zaken kan doen voor het klassement vandaag want hij heeft van Steenoven dan al te pakken.
Bij Adriaan Grandia zien we ineens een grote rookpluim uit de Mazda komen en in bocht 2 moet hij dan ook opgeven en heeft hij een slechter seizoen dan in 2013.
Snippe blijft de harde buitenlijnen volgen waardoor de wat meer risico's nemende Paul Hoogeveen ronde voor ronde dichterbij kan kruipen en in bocht 3 ruimte genoeg ziet om door te steken naar plaats 3. Snippe heeft dan ook al direct Siebe Leeuw achter zich zitten maar die heeft te weinig ronden over om er voorbij te komen.
Gijzen is de enige die vandaag in het spoor van Idzenga kan blijven en hij komt dan ook als tweede over de finish vandaag. Voor hem is de desillusie dan ook enorm als blijkt dat hij door technische afkeur uit de uitslag wordt gehaald. Dit betekent dat deze wedstrijd door hem verplicht meegeteld moet worden en zijn de kansen op een top-3 eindklassering verkeken.
Hoogeveen wordt zo dus tweede en Snippe derde en is de eerste kampioen van 2014 bekend namelijk Haitze Idzenga die de boeken in kan als de (voorlopig) laatste kampioen van de Div A.
Haitze van harte.

1. Haitze Idzenga
2. Paul Hoogeveen
3. Rene Snippe

Junioren
Voor Izabella van der Vloet was het een druk weekeinde want de vrijdag voor de NK was er op de Belgische feestdag een NVACT wedstrijd en reden ze gelijk door naar Loenen vanuit Putte. Alleen moest er thuis wel even gestopt worden om de NK auto op te halen.
Wie stopt Valentijn Hendriks is opnieuw de vraag van deze wedstrijd. Want naast een snelle Honda beschikt hij ook nog eens over sublieme stuurkwaliteiten. Toch kan hij vandaag, ondanks 3 overwinningen inmiddels, de titel nog niet binnenslepen want zijn oude auto in handen van Erik Pijnenburg jr vormt nog steeds een bedreiging. En in Veulen gaf de Honda al eens de geest dus wie zegt dat het daarbij blijft?
Bij de start laat hij direct zien over stalen zenuwen te beschikken want hij duikt als eerste aan de binnenzijde de bocht in. Ook Ken van der Heyden laat zien nog steeds erbij te zijn voor Ischa van de Vossenberg en Vince Vervoort die brutaal vanaf de buitenzijde komt en de gaten die hij ziet goed benut. Maar zoals in Veulen direct naar de kop rijden lukte hem deze keer niet.
Titelkandidaat Pijnenburg jr zien we pas terug ergens in het middenveld en weet dus dat hij er flink voor zal moeten vechten om vooraan te kunnen komen.
Na 1 ronde is Hendriks al een beetje los van de rest van het veld en brandt er achter hem een mooie strijd los om plaats 2 want Werner van Rossum wil zich daar ook graag mee gaan bemoeien.
Pijnenburg is inmiddels al volop in gevecht met Rins Teitsma en Wouter Terberg omdat hij zijn kansen op de titel levend wil houden na deze finale.
Hendriks weet zijn voorsprong alleen maar verder uit te bouwen door de strijdende mannen achter hem. Inmiddels heeft van de Vossenberg zich wat losgereden van zijn naaste belagers maar heeft zeker nog geen veilige voorsprong met zijn Peugeot 106. De oranje Swift van van der Heyden blijft op plaats 3 omdat Vervoort geen aanvallen kan plaatsen omdat hij druk is met verdedigen ten opzichte van van Rossum die er strak achter zit op plaats 5 met daarachter inmiddels Pijnenburg jr. alweer.
Hendriks heeft van niemand last en gaat zeker niet van het gas af en weet zijn voorsprong alleen maar uit te breiden. Knappe prestatie zeker als we de motor gegevens erbij pakken wat er in dit model Honda geleverd want dit blijkt niet meer dan 75 pk te zijn.
Van Rossum kan de Swift maar moeilijk om alle gaten heen sturen en maakt wat kleine foutjes waardoor van der Heyden weer wat lucht heeft en Vervoort en Pijnenburg op zijn bumper kruipen.
Toch weet van Rossum door veel risico te nemen weer helemaal terug te komen en brutaal van der Heyden voorbij te steken en te gaan voor plaats 3. Ook Teitsma stuurt zijn Peugeot weer op de top-5 af en maakt er een spannende finale van.
Pijnenburg steekt voorbij aan Vervoort in bocht 2 en positioneert zich ook direct om aan te kunnen vallen bij van der Heyden wat hij op het tweede rechte stuk knap voor elkaar bokst.
De laatste 2 ronden is het alleen van der Heyden nog die wat plaatsen verliest en verandert er niets meer aan de strijd die mooi was om te zien in Loenen bij deze gedreven junioren.
Hendriks pakt zijn vierde winst uit 5 wedstrijden af en heeft als de finishvlag valt meer dan een recht stuk voorsprong opgebouwd en weet dat de titel opnieuw binnen handbereik is. Sterker nog een plaats bij de eerste 12 in Gendringen levert hem de titel op mits Erik Pijnenburg jr, wint.
Haalt Hendriks de finale niet dan nog heeft hij volop kans want dan nog moet Pijnenburg een top-3 klassering behalen.

1. Valentijn Hendriks
2. Ischa van de Vossenberg
3. Werner van Rossum

Keverklasse
Hoe snel leer je rijden met een compleet nieuw concept als het gaat om de motor. Jan-Paul Klaster leerde in ieder geval snel want zijn Honda motor verruilde hij voor een snel Hayabusa concept en was na 3 manches gewoon de snelste vandaag. En dat kon hij ook goed gebruiken want een overwinning in een NK wedstrijd zat er nog niet in dit jaar.
Jasper Pouw had een slechte dag vandaag want hij was de enige titelkandidaat die de finale niet haalde vandaag.
Johan Merkus was de hoofdrolspeler bij de eerste start van deze finale want hij startte enorm vals. Hierdoor lag hij onverwacht aan kop en stuurde hij zijn kever voor de later gestarte meute uit. Alleen ging hij steeds minder gas geven en stuurde langzaamaan naar rechts. En dat was waar het misging en hij het een ieder onnodig moeilijk maakte. John Verberk kon er maar net omheen aan de buitenzijde en dat terwijl Merkus nog steeds naar rechts blijft sturen. Uiteindelijk schiet zijn kever haaks naar rechts en schoot over de kop. De rode vlag werd snel getrokken en kon Klaster niet lang genieten van zijn kopstart.
Bij de complete herstart was het opnieuw een getergde Klaster die de kopstart nam voor Eelco Kruis. Kruis zag dat Marco Raben de bocht niet kon halen en dook gelijk binnendoor. Raben bleef in het goede spoor maar kreeg aan de buitenzijde te maken met Peter Timmermans die zo hard geblokt werd. En dat was gunstig voor Gerald Kemper want die lag op het tweede rechte stuk al vierde en dat terwijl hij op de laatste rij startte. Ook Arjan Stokkink schoot naar voor vanaf de tweede rij en kwam al snel in gevecht met John Verberk.
Verberk ziet na een ronde ruimte als Stokkink in de chicane aan Timmermans voorbij gaat die geen sterk optreden had in het zand. En zo verliest Timmermans ineens 2 plaatsen en is daar niet blij mee. Stokkink is verrast en klimt in bocht 3 dan ook achter op de kever van Verberk.
De 3 mannen aan de leiding, Klaster, Kruis en Raben rijden al te ver uit elkaar om er een onderlinge strijd van te kunnen maken en zodoende is de spanning er al vroeg uit vandaag in deze finale en dat is voor het publiek natuurlijk erg jammer. Ook Kemper is al aardig ver verwijderd van Raben om aan te kunnen dringen en ook is zijn voorsprong op plaats 5 niet iets om zich zorgen over te maken.
Stokkink heeft de strijd met Timmermans inmiddels moeten opgeven en komt niet verder dan plaats 7 halverwege deze finale. Verberk wil na 3 jaar keverklasse graag de titel binnenhalen en weet dat hij daarvoor extra gas moet geven en dat doet hij ook want in korte tijd is hij samen met Timmermans alweer bij Kemper aangekomen. Hierna begint het echt spannend te worden want hier liggen kansen voor beide achtervolgers. Timmermans is slim en laat de aanvallen over aan Verberk die een gaatje ziet en er in de chicane voorbij is. De eindsnelheid van Verberk is echter te hoog waardoor Kemper hem in de bocht erna weer terug pakken. En Timmermans kan nergens meer van profiteren en moet genoegen nemen met plaats 6 achter Verberk die het niet nog eens voor elkaar krijgt om Kemper van plaats 4 af te houden. Stokkink eindigt wel in de top-10 maar krijgt na afloop van de finale een zwarte vlag voorgehouden.
Dat er aan kop niets meer veranderde verbaast niemand en is het Klaster die wint voor de eerste keer dit jaar en heeft hij de beste papieren om de titel te prolongeren. Want Kruis en Raben worden 2 en 3 en snoepen daarmee belangrijke punten weg voor Klaster zijn belangrijkste concurrenten.
Maar er zijn zeker wel kapers op de kust want met 6 kanshebbers op de titel gaat het van kiet in Gendringen tijdens de laatste NK. Daar zal deze klasse bol staan van de spanning en is iedereen benieuwd of er een nieuwe kampioen uit komt rollen of de bestaande zijn bordje zo over kan schroeven. Een plaats in de top-3 bij de laatste NK betekent voor Klaster prolongatie van zijn titel.
Maar Timmermans, Verberk, Stokkink, Kemper en Pouw zijn nog steeds niet kansloos.

1. Jan-Paul Klaster
2. Eelco Kruis
3. Marco Raben

Toerwagenklasse
Het verplaatsen van zijn vakantie was voor Ton van Leeuwen een uiterste poging om zijn titel te prolongeren. Hij stond er slechter voor als andere jaren maar had uitgerekend dat er nog kansen waren en daar ging hij voor. En dat siert de winnaarsmentaliteit van van Leeuwen die zijn Mitsubishi van nieuw schoeisel voorzag en dat bracht hem 3 manche overwinning en daarmee de pole.
Alle kanonnen stonden verder op de eerste rij met de Breederland broers, Jos Hendrickx en Richard Kools. Hendrickx wist dat hij moest winnen om in het spoor te blijven van Peter Breederland en stond iets te strak gespannen aan de start en had zijn zenuwen niet onder controle en startte vals. In zijn kielzog Erik van der Valk en Erik Messink mee.
De echte start was voor Kools die zijn Ford Puma strak voorlangs stuurde en de verassing van de dag reed er strak achter namelijk Robbert Beelen in zijn Audi. Van Leeuwen had hier nog niet zoveel moeite mee want deze 2 stonden achter hem in de tussenstand het was Peter Breederland waar hij zich op moest focussen.
Beelen liet Kools niet lang genieten want in de chicane reed de Audi al aan de leiding van deze finale.
En na 1 volledige ronde was het Kools die al terug gevallen was naar plaats 4 want van Leeuwen lag op 2 en Peter Breederland op 3. Toch is het Kools die er wat moois van wil maken want zijn overwinning in Kerkdriel smaakte naar meer.
Opvallend is ook de snelheid waarmee Gerbert Paus zijn Subaru Justy over de baan laat gaan en hij ligt op plaats 6.
Van Leeuwen wil graag winnen en rijdt via snelle buitenlijnen weer naar Beelen toe en wil zoveel mogelijk punten terugpakken op de oudste Breederland namelijk Peter. En die blijft strak achter van Leeuwen aanrijden en houdt de schade beperkt.
Kools weet intussen ook weer naar de top-3 toe te rijden en deelt wat speldenprikjes uit en haalt Peter Breederland in. Helaas is zijn terugkeer van korte duur want er breekt een spoorstang af. Hierdoor schiet de Puma net voor bocht 1 de greppel in en neemt de bult een beetje mee en valt half stil op de baan. Peter Breederland kan er nog net om heen maar zijn broer Erwin merkt de Puma te laat op. De aanrijding die volgt is terminaal voor Erwin Breederland met een afgebroken wiel aan de rechterzijde wat op de baan blijft liggen. Ook Kools loopt veel schade op na deze aanrijding en haalt nog net de greppel waar hij uit het gedrang staat.
Aan kop is het nog steeds Beelen en zou hij dan op zijn eerste NK overwinning afgaan? Of toch weer de gerenommeerde van Leeuwen die dit seizoen ook nog droog staat. Van Leeuwen blijft maar aandringen en komt er voorbij. Maar niet helemaal op eigen kracht want bij de Audi springt er een slang los en dat scheelt teveel snelheid. Ook van Leeuwen krijgt met problemen te maken want Peter Breederland komt ineens wel heel dichtbij. In de laatste ronde is het dan ook gebeurt want de wegligging van de Mitsubishi is ronduit slecht in de bochten en ziet Peter Breederland kans om langszij te komen en de winst te pakken en daarmee de titel. Van Leeuwen zijn problemen zien we als hij over de finish is gekomen want met beide banden lek aan de rechterzijde is het niet vreemd dat hij de overwinning uit handen moest geven.
Gerbert Paus wordt erg knap derde en laat daarmee de pech die hij eerder dit seizoen veelvuldig had eindelijk eens achter zich. Robbert Beelen wordt uiteindelijk nog net de nummer 4 voor de eveneens verrassend sterk rijdende Joey Lamers in zijn witte Opel Corsa.
De titel van Breederland is voor hem natuurlijk prachtig alleen hadden we zo graag een mooie strijd gezien in Gendringen de laatste wedstrijd.

1. Peter Breederland
2. Ton van Leeuwen
3. Gerbert Paus

Sprint 2000
Het zag er allemaal rooskleurig uit voor de equipe van John Rotink en Jan-Willem van Eerden. Alleen de NK wedstrijd in Loenen gooide qua kampioenschap kansen alles in de war. Een aanrijding waarbij in eerste instantie Wouter van Vugt betrokken was leek redelijk onschuldig. Alleen de klap die hierna kwam door Ronald Akkermans die geen kant meer op kon was einde verhaal voor Rotink. Buiten de pijn die hij opliep was ook het frame redelijk beschadigd en beleven er niet meer dan de aanwezigheid punten over voor de equipe Rotink/van Eerden en verdwenen de titel kansen. We wensen John sterkte met zijn herstel en gaan er vanuit dat het goed komt.
Met slechts 27 starters in Loenen waren het direct de 15 beste die zich plaatsten en was het Leonard van de Ven die met 2x een kapotte stuurkogel niet geplaatst was. Ook de regerend kampioenen in deze klasse plaatsten zich niet voor de finale en de Postma broers hebben dan ook een desastreus seizoen en hebben alles dan ook te koop staan.
Chris Wagenaar startte vanaf de vijfde plaats als beste en kreeg direct polehouder Pieter Mennen achter zich aan. Mooie van deze 2 rijders is dat deze voormalig Nederlands kampioenen beiden graag deze titel ook eens willen binnen hengelen.
Rene van der Coelen startte ook goed mee en vanaf de tweede rij was hij na 1 ronde al op plaats 2 te vinden voor Mennen en de grote favoriet voor de titel Jacob Heeres.
De snelle Heeres die geen fan is van zandbanen beet goed van zich af en had een manche overwinning op zak dus weet dat ook hij het kan.
Toch staat er vandaag geen maat op de Nederlands kampioen standaardklasse 2010 die graag in de voetsporen van zijn vader Jos wil treden die de titel in deze klasse in 2000 en 2001 ook veroverde.
Wagenaar was door niemand bij te houden vandaag en was dan ook de terechte winnaar van deze finale. Voor het kampioenschap blijft hij gewoon in de race en door de knappe vierde plaats van Heeres zijn hun de enige die nog kans maken op de titel.
Van der Coelen rijdt zijn 2 motorige eigenbouw frame keurig naar plaats 2 en ook hier lijkt het probleem en de snelheid eindelijk gevonden te zijn.
Pieter Mennen wordt derde in een finale waar eigenlijk weinig in gebeurde. En dat is jammer voor het publiek en doet niets af aan de mooie prestaties van de top-5 want Huub Jansen, de kanshebber aan het begin van het seizoen, liet zien weer terug te zijn op plaats 5.
Wagenaar en Heeres gaan het in Gendringen uitmaken wie de opvolger gaat worden van equipe Postma. Heeres heeft de beste papieren want een plaats bij de eerste 4 is ruim voldoende voor de titel als Wagenaar in Gendringen kans ziet om te winnen.

1. Chris Wagenaar
2. Rene van der Coelen
3. Pieter Mennen

Standaardklasse divisie V
Winnen in de eerste manche was wat Jeroen Vonk deed en de pechduivel kwam daarna bij hem langs en schakelde de versnellingsbak uit. De snelle Honda rijder wisselde daarna de bak zodat hij toch de andere manches kon rijden zonder te imponeren. Dat de laatste plaats op rij 1 dan nog een meevaller was kunt u wel begrijpen.
De enige klasse met een kleine finale waardoor Thijmen Hendriks, Marcel de Vries en Jeffrey Evers even na 17.00h zich op konden maken voor hun vijfde race van de dag.
De pole was er voor de winnaar van de zandwedstrijd in Kessel namelijk Maurits Schuurmans in zijn snelle 1600cc Honda Civic. En hij wilde zich maar al te graag een wat verlaat verjaardagscadeau geven en de winst pakken hier in Loenen.
Bij de start moest hij Frans van der Vegt nog even voor laten gaan maar dat duurde niet lang want binnen een ronde was Schuurmans er al voorbij en hadden ze beide al een kleine voorsprong te pakken op Wout Hesselink die derde ligt. Jeroen Vonk mocht ook nog van rij 1 starten maar reed teleurstellend op plaats 12 rond na 1 ronde. Jos Wesdorp had het stuur zelf weer ter hand genomen en liet zien dat er met hem ook altijd rekening gehouden moet worden. Verrassend genoeg reed Rob van Lierop op plaats 5 en de zandrijder bij uitstek had een heikel moment in manche 1. Hier ging hij hard over de kop en had het geluk dat zijn kooi niet geraakt was want de Kadett leek meer op een Tigra na die manche.
Vanaf de laatste rij is het inmiddels Thijmen Hendriks die op komt zetten en net als Schuurmans met een 1600 cc Honda rijdt. Het duurt dan ook niet lang of hij ligt al vijfde.
Wesdorp heeft af en toe moeite om in bocht 3 de Opel met 4 wielen op de baan te houden en verliest wat terrein door zijn tochtjes op 2 wielen. Het geeft wel aan hoe deze mannen op de limiet rijden natuurlijk. Hendriks rukt inmiddels alweer op naar plaats 4 en weet dat de kop niet meer te achterhalen is.
Schuurmans en van der Vegt strijden alleen maar tegen zichzelf want ze hebben niets te vrezen van elkaar en de rest van het veld en pakken dan ook de plaatsen 1 en 2. Hesselink ziet Hendriks steeds dichterbij komen de laatste paar ronden maar weet toch plaats 3 te behouden en hierdoor laat Hendriks toch nog 2 dure punten liggen. Maar weet ook dat hij vanuit de kleine finale gekomen niet ontevreden mag zijn met dit sterke optreden.
In de tussenstand is het Hendriks die de drukste klasse aanvoert al zijn de beste papieren voor Maurits Schuurmans die met een plaats in de top-5 in Gendringen genoeg heeft aan de titel.
Toch zijn ook Frans van der Vegt, Jeroen Vonk en Jeremy Nap nog niet volledig uitgeschakeld en is er nog veel mogelijk in Gendringen.

1. Maurits Schuurmans
2. Frans van der Vegt
3. Wout Hesselink

Sprint 1600
Het was Ysbrand Dijkstra die voor een hoogtepunt zorgde in manche 2 waar hij een enorme koprol meemaakte aan het einde van het rechte stuk direct na de start. Hij werd gekatapulteerd en afgevuurd waarna hij het luchtruim ongepland opzocht. De landing was hard waardoor Dijkstra even niet meer wist waar hij was. De EHBO en het ambulance personeel waren snel ter plaatse en bekeken de situatie die weer redelijk onder controle bleek. De 20 stappen die Dijkstra daarna maakte zagen er goed uit tot de 21-ste stap. Dijkstra zakte door zijn nog slappe benen heen en werd uiteindelijk voorzichtig in de ambulance gelegd. Na een lange behandeling was Dijkstra weer volledig bij zijn positieven en werkte aan een comeback en als een wonder lukte het Dijkstra om in manche 3, na toestemming van de medische dienst, weer in te stappen en op een haar na de finale te missen.
Zijn uitvalbeurt in Lochem zat hem nog steeds dwars en Rens van der Haas, de regerend kampioen, vond dan ook dat hij wat goed te maken had en pakte de pole.
Schoo zag kans om op zijn mindere ondergrond zand goed partij te geven tegen Edwin Tolkamp want hun stonden respectievelijk 3 en 2 na de 3 manches.
Tolkamp is de snelste starter en weet ook dat hij punten moet goed maken op Schoo. En met die doelstelling moest hij dus niet alles op alles zetten en geconcentreerd blijven.
Ed van Asten sluit aan achter Tolkamp en ook Schoo zit er gelijk bij. Dit beloofde dus een spannende finale te worden. Van der Haas kijkt het een halve ronde aan en plaatst zijn aanval in bocht 4 en neemt de tweede plaats over. Van Asten kan niet lang meer meerijden en zet zijn auto al snel buiten de baan. Gert Visser die dit jaar een keer in de top-7 wist te eindigen komt ineens uit het niets opzetten zo lijkt het.
Tolkamp houdt het een paar ronden vol om de aandringende de Haas achter zich te houden maar redt het niet. De snelle PML rijder de Haas schiet er dan ook voorbij en gaat aan de leiding.
Ook Visser plaatst een aanval bij Schoo die hij niet kan weerstaan. Volgens eigen zeggen loopt Schoo hierbij een licht aflopende band op waarmee hij de rest van de finale problemen van ondervind.
Frank de Bruin moet zijn Spies ook al gauw aan de kant zetten en rijden alle auto's redelijk ver uit elkaar. Sven Prinsen plaatst nog een keer een aanval bij Ingo van Lipzig in bocht 3 waarbij hij van Lipzig hard raakt. Gelukkig kunnen beide door.
De Haas wint voor de eerste keer dit jaar en is daar terecht heel blij maar weet dat prolongatie van zijn titel er niet meer inzit door de tweede plaats van Tolkamp en de vierde van Schoo.
Visser wordt knap derde en ook Yori Verhey lijkt verlost van alle problemen want hij pakt plaats 5.
Tolkamp en Schoo zijn de enige 2 rijders die voor de titel kunnen gaan en beide zijn ze goed voor in totaal 5 titels in deze klasse. Tolkamp zijn laatste kampioenschap dateert uit 2009 en voor Schoo zijn laatste titel moeten we terug naar het jaar 2000.
Voor de titel heeft Tolkamp aan een tweede plaats genoeg in Gendringen en zal Schoo er alles aan doen om te winnen maar heeft zijn kansen niet in eigen hand meer.

1. Rens van der Haas
2. Edwin Tolkamp
3. Gert Visser

Superklasse
Soms zit het mee en soms zit het tegen is het verhaal van Dennis Kuijpers. De titelkandidaat bij de Supers kende alleen maar problemen en na manche 2 was het dan ook gedaan voor hem. Een bocht op 2 wielen ging nog net maar de aanrijding daarna met Erik Pijnenburg was zo heftig dat o.a. het voordifferentieel uit het frame geraakt was en blijft het spannend tot in Gendringen.
Tim ten Dolle was de man vandaag na 3 manches want alles wist hij te winnen en hij had dan ook de beste papieren voor de finale. Maar ook Erik Pijnenburg zat er goed bij met 2 manche overwinningen en wil graag weer eens een NK wedstrijd winnen want zijn laatste winst dateert alweer uit 2012 waar hij de openingswedstrijd in Haarle wist te winnen.
De start was er voor ten Dolle die Pijnenburg net voor kon blijven. Ten Dolle had alleen iets teveel snelheid en raakte de controle over zijn F&S kwijt en maakte een pirouette net voor ingaan bocht 2. Als door een wonder raakte niemand hem en kon hij door op plaats ergens einde top-10.
Pijnenburg had de snelle binnenlijn te pakken en kon Willem Snijder en Erik Ankersmit ogenschijnlijk makkelijk achter zich houden. Toch was het in bocht 4 Ankersmit, die in de chicane al voorbij ging aan Snijder, die de betere lijn had en de insturende Pijnenburg niet meer mis kon houden.
Zij aan zij gingen ze het rechte stuk op en was het Ankersmit die eieren voor zijn geld koos en op safe ging en niet weer een koprol wilde meemaken.
Pijnenburg liet de Chevrolet flink brullen en hield Ankersmit op gepaste achterstand. Mike Bartelen is niet de man van de start maar wel van het snel en hard rondjes rijden en hij vindt al aansluiting bij Snijder voor Martin Kroon en Wilhelm Franssen die dit seizoen niet de kracht heeft zoals in 2013 wat zijn kampioensjaar was.
Ten Dolle laat het er niet bijzitten en heeft aan de buitenkant een spoor gevonden waar hij ronde voor ronde een paar rijders weet te pakken en hem uiteindelijk op plaats 4 brengt.
Pijnenburg en Ankersmit zien we niet meer terug en pakken de plaatsen 1 en 2 in deze finale.
Snijder krijgt problemen, en bleek vals gestart te zijn, en valt uit waardoor Bartelen 2 punten extra kan pakken en volop in de race blijft voor de titel. Maar daarin staat hij niet alleen want ook Erik Pijnenburg staat er nog goed voor want hij kan bij winst in Gendringen op evenveel punten komen als Bartelen. Maar de beste papieren liggen nog steeds bij Dennis Kuijpers die aan een top-2 klassering voldoende heeft om kampioen te worden. Spanning genoeg dus om naar uit te kijken in Gendringen.

1. Erik Pijnenburg
2. Erik Ankersmit
3. Mike Bartelen

Resume
LAT'77 kan terugkijken op een mooie NK die goed georganiseerd werd. Dus ondanks de vele ervaring in het bestuur zijn ze nog steeds scherp en dat is positief.
Ook qua weer liepen we er prima doorheen aangezien de RAMO wedstrijd de dag na de NK wat meer water te verwerken kreeg.
Iedereen kan zich op gaan maken voor de laatste NK van 2014 welke op zaterdag 13 september plaats gaat vinden in Gendringen op een steenworp afstand van de Duitse grens.
Tot die tijd heeft iedereen de tijd om hun auto's helemaal tiptop te krijgen en zal de harde kleibaan daar garant staan voor de nodige strijd.

     
   
Tot autocross!