Wedstrijd
5 Eurol/VEKA NK autocross
Loenen
16 augustus 2014
Dat
niets zo veranderlijk is als het weer hebben we in aanloop naar
NK wedstrijd nummer 5 maar weer eens meegemaakt. De vele voorspelde
regenbuien bleek niet in Loenen te zijn gevallen en de negatievelingen
onder ons zagen de bui dan ook al hangen dat het afgelast zou
worden. Maar daar is zelfs niet eens sprake van geweest en LAT'77
maakte zich dan ook geen zorgen. Maar dat hoeft ook niet want
als ze ergens weten hoe ze met teveel nattigheid om moeten gaan
na de NK wedstrijd in 2013 weten hun het wel. Natuurlijk was
de baan wel licht bevochtigd de afgelopen week maar voor de
eerste ontknopingen is dat niet erg en was de zandbaan toneel
voor wedstrijd 5 van de 6 in totaal.
Baan
De netjes gemaaide baan kende eigenlijk geen verrassingen al was
een groot pluspunt de breedte van vooral de bochten. We hadden
een stap of 40 nodig om van de ene naar de andere greppel te gaan
in de bochten en dat is toch echt wel breed. Grappige van deze
baan is dat de steentjes die nu eenmaal in de ondergrond vermengd
zijn bij een onbereden baan niet te zien zijn. Hierdoor stonden
er uiteraard weer rijders aan de start met oude kappensets en
de daarbij behorende fletsere kleuren. Of zoals in het geval van
Sven Prinsen startte hij met een oude kappen set van Edwin Tolkamp
en die set hoort nu eenmaal bij het oude frame van de Sprint 1600
meester.
De 555 meter lange baan was voorzien van een chicane op het tweede
rechte stuk welke alleen als je wijdt uit de eerste bochtencombinatie
als zodanig gebruikt moest worden. De knik kon verder relatief
gemakkelijk genomen worden en dat was het enige minpunt van de
baan.
Door de breedte van de bochten en de makkelijk te rijden lijnen
was het mogelijk om zowel kort binnendoor als hard buitenom te
rijden. En dat leverde menig rijder hoofdbrekens op om te kijken
welke lijn nu toch echt het snelste was om zowel te kunnen aanvallen
als te verdedigen,,
De brede bochten in combinatie met de rechte stukken die relatief
hard bleven zorgde voor mooie en spannende manches. De finales
vielen qua spanning wel wat tegen maar achterom kijkend was het
een mooie NK en kan LAT'77 terug kijken op een geslaagd evenement.
De dag na de NK was er nog een RAMO wedstrijd op dezelfde baan
en dat viel qua weer een stuk minder mee.
Standaardklasse divisie A
In de week voorafgaand aan deze NK blijkt
dat de stekker uit deze klasse getrokken wordt als het gaat om
NK deelname. De aanwas in deze klasse bleek de laatste 2 jaar
al gestagneerd en dit was reden genoeg om deze moeilijke beslissing
te nemen. Met nog 2 wedstrijden te gaan gaven verschillende rijders,
waaronder John Lantinga, er dan ook al de brui aan en stonden
er slechts 10 aan de start in Loenen. En als er in Gendringen
nog minder zijn zit er zelfs niet eens meer een finale in. En
dat afscheid verdient de klasse nu ook weer niet.
In de manches liet Haitze Idzenga zien dat hij niet alles onder
controle had door een lichte koprol te maken in bocht 3. Gelukkig
voor hem was de landing weer zoals de stand van de auto hoort
te zijn en kon hij verder. De niet specifieke zandrijder was hier
gelukkig mee want na Freerk Gijzen was hij de tweede die mocht
kiezen. Rene Snippe en Martin Kobus deden ook leuk mee vandaag
en Toon van Steenoven stelde een beetje teleur vandaag. De winnaar
van de vorige zandwedstrijd, waarin hij oppermachtig was, in Veulen
won hij namelijk en de laatste plaats op de eerste rij was een
tegenvaller.
De start was een prooi voor Gijzen die de binnenzijde om kon zetten
in de snelste start. Idzenga zette aan de buitenzijde direct de
druk erop en sluit aan voor van Steenoven die nog verder aan de
buitenkant zat.
Voor de jurywagen is het de snellere lijn van Idzenga die zijn
vruchten afwerpt en pakt de huidige kampioen de eerste plaats
alweer over van Gijzen die hierna alleen maar kan toezien hoe
Idzenga op weg gaat naar zijn tweede titel in de Div A want daar
heeft het alle schijn van.
Idzenga duldt de hele finale niemand meer in zijn buurt en pakt
een gemakkelijke overwinning en daarmee de titel waar hij veel
minder hard voor hoefde te knokken als in 2013.
Gijzen blijft op koers voor het vice-kampioenschap met achter
hem aan Rene Snippe en de opvallend sterk rijdende Paul Hoogeveen.
Daarachter is het Siebe Leeuw die goede zaken kan doen voor het
klassement vandaag want hij heeft van Steenoven dan al te pakken.
Bij Adriaan Grandia zien we ineens een grote rookpluim uit de
Mazda komen en in bocht 2 moet hij dan ook opgeven en heeft hij
een slechter seizoen dan in 2013.
Snippe blijft de harde buitenlijnen volgen waardoor de wat meer
risico's nemende Paul Hoogeveen ronde voor ronde dichterbij kan
kruipen en in bocht 3 ruimte genoeg ziet om door te steken naar
plaats 3. Snippe heeft dan ook al direct Siebe Leeuw achter zich
zitten maar die heeft te weinig ronden over om er voorbij te komen.
Gijzen is de enige die vandaag in het spoor van Idzenga kan blijven
en hij komt dan ook als tweede over de finish vandaag. Voor hem
is de desillusie dan ook enorm als blijkt dat hij door technische
afkeur uit de uitslag wordt gehaald. Dit betekent dat deze wedstrijd
door hem verplicht meegeteld moet worden en zijn de kansen op
een top-3 eindklassering verkeken.
Hoogeveen wordt zo dus tweede en Snippe derde en is de eerste
kampioen van 2014 bekend namelijk Haitze Idzenga die de boeken
in kan als de (voorlopig) laatste kampioen van de Div A.
Haitze van harte.
1. Haitze Idzenga
2. Paul Hoogeveen
3. Rene Snippe
Junioren
Voor Izabella van der Vloet was het een druk
weekeinde want de vrijdag voor de NK was er op de Belgische feestdag
een NVACT wedstrijd en reden ze gelijk door naar Loenen vanuit
Putte. Alleen moest er thuis wel even gestopt worden om de NK
auto op te halen.
Wie stopt Valentijn Hendriks is opnieuw de vraag van deze wedstrijd.
Want naast een snelle Honda beschikt hij ook nog eens over sublieme
stuurkwaliteiten. Toch kan hij vandaag, ondanks 3 overwinningen
inmiddels, de titel nog niet binnenslepen want zijn oude auto
in handen van Erik Pijnenburg jr vormt nog steeds een bedreiging.
En in Veulen gaf de Honda al eens de geest dus wie zegt dat het
daarbij blijft?
Bij de start laat hij direct zien over stalen zenuwen te beschikken
want hij duikt als eerste aan de binnenzijde de bocht in. Ook
Ken van der Heyden laat zien nog steeds erbij te zijn voor Ischa
van de Vossenberg en Vince Vervoort die brutaal vanaf de buitenzijde
komt en de gaten die hij ziet goed benut. Maar zoals in Veulen
direct naar de kop rijden lukte hem deze keer niet.
Titelkandidaat Pijnenburg jr zien we pas terug ergens in het middenveld
en weet dus dat hij er flink voor zal moeten vechten om vooraan
te kunnen komen.
Na 1 ronde is Hendriks al een beetje los van de rest van het veld
en brandt er achter hem een mooie strijd los om plaats 2 want
Werner van Rossum wil zich daar ook graag mee gaan bemoeien.
Pijnenburg is inmiddels al volop in gevecht met Rins Teitsma en
Wouter Terberg omdat hij zijn kansen op de titel levend wil houden
na deze finale.
Hendriks weet zijn voorsprong alleen maar verder uit te bouwen
door de strijdende mannen achter hem. Inmiddels heeft van de Vossenberg
zich wat losgereden van zijn naaste belagers maar heeft zeker
nog geen veilige voorsprong met zijn Peugeot 106. De oranje Swift
van van der Heyden blijft op plaats 3 omdat Vervoort geen aanvallen
kan plaatsen omdat hij druk is met verdedigen ten opzichte van
van Rossum die er strak achter zit op plaats 5 met daarachter
inmiddels Pijnenburg jr. alweer.
Hendriks heeft van niemand last en gaat zeker niet van het gas
af en weet zijn voorsprong alleen maar uit te breiden. Knappe
prestatie zeker als we de motor gegevens erbij pakken wat er in
dit model Honda geleverd want dit blijkt niet meer dan 75 pk te
zijn.
Van Rossum kan de Swift maar moeilijk om alle gaten heen sturen
en maakt wat kleine foutjes waardoor van der Heyden weer wat lucht
heeft en Vervoort en Pijnenburg op zijn bumper kruipen.
Toch weet van Rossum door veel risico te nemen weer helemaal terug
te komen en brutaal van der Heyden voorbij te steken en te gaan
voor plaats 3. Ook Teitsma stuurt zijn Peugeot weer op de top-5
af en maakt er een spannende finale van.
Pijnenburg steekt voorbij aan Vervoort in bocht 2 en positioneert
zich ook direct om aan te kunnen vallen bij van der Heyden wat
hij op het tweede rechte stuk knap voor elkaar bokst.
De laatste 2 ronden is het alleen van der Heyden nog die wat plaatsen
verliest en verandert er niets meer aan de strijd die mooi was
om te zien in Loenen bij deze gedreven junioren.
Hendriks pakt zijn vierde winst uit 5 wedstrijden af en heeft
als de finishvlag valt meer dan een recht stuk voorsprong opgebouwd
en weet dat de titel opnieuw binnen handbereik is. Sterker nog
een plaats bij de eerste 12 in Gendringen levert hem de titel
op mits Erik Pijnenburg jr, wint.
Haalt Hendriks de finale niet dan nog heeft hij volop kans want
dan nog moet Pijnenburg een top-3 klassering behalen.
1. Valentijn Hendriks
2. Ischa van de Vossenberg
3. Werner van Rossum
Keverklasse
Hoe snel leer je rijden met een compleet
nieuw concept als het gaat om de motor. Jan-Paul Klaster leerde
in ieder geval snel want zijn Honda motor verruilde hij voor een
snel Hayabusa concept en was na 3 manches gewoon de snelste vandaag.
En dat kon hij ook goed gebruiken want een overwinning in een
NK wedstrijd zat er nog niet in dit jaar.
Jasper Pouw had een slechte dag vandaag want hij was de enige
titelkandidaat die de finale niet haalde vandaag.
Johan Merkus was de hoofdrolspeler bij de eerste start van deze
finale want hij startte enorm vals. Hierdoor lag hij onverwacht
aan kop en stuurde hij zijn kever voor de later gestarte meute
uit. Alleen ging hij steeds minder gas geven en stuurde langzaamaan
naar rechts. En dat was waar het misging en hij het een ieder
onnodig moeilijk maakte. John Verberk kon er maar net omheen aan
de buitenzijde en dat terwijl Merkus nog steeds naar rechts blijft
sturen. Uiteindelijk schiet zijn kever haaks naar rechts en schoot
over de kop. De rode vlag werd snel getrokken en kon Klaster niet
lang genieten van zijn kopstart.
Bij de complete herstart was het opnieuw een getergde Klaster
die de kopstart nam voor Eelco Kruis. Kruis zag dat Marco Raben
de bocht niet kon halen en dook gelijk binnendoor. Raben bleef
in het goede spoor maar kreeg aan de buitenzijde te maken met
Peter Timmermans die zo hard geblokt werd. En dat was gunstig
voor Gerald Kemper want die lag op het tweede rechte stuk al vierde
en dat terwijl hij op de laatste rij startte. Ook Arjan Stokkink
schoot naar voor vanaf de tweede rij en kwam al snel in gevecht
met John Verberk.
Verberk ziet na een ronde ruimte als Stokkink in de chicane aan
Timmermans voorbij gaat die geen sterk optreden had in het zand.
En zo verliest Timmermans ineens 2 plaatsen en is daar niet blij
mee. Stokkink is verrast en klimt in bocht 3 dan ook achter op
de kever van Verberk.
De 3 mannen aan de leiding, Klaster, Kruis en Raben rijden al
te ver uit elkaar om er een onderlinge strijd van te kunnen maken
en zodoende is de spanning er al vroeg uit vandaag in deze finale
en dat is voor het publiek natuurlijk erg jammer. Ook Kemper is
al aardig ver verwijderd van Raben om aan te kunnen dringen en
ook is zijn voorsprong op plaats 5 niet iets om zich zorgen over
te maken.
Stokkink heeft de strijd met Timmermans inmiddels moeten opgeven
en komt niet verder dan plaats 7 halverwege deze finale. Verberk
wil na 3 jaar keverklasse graag de titel binnenhalen en weet dat
hij daarvoor extra gas moet geven en dat doet hij ook want in
korte tijd is hij samen met Timmermans alweer bij Kemper aangekomen.
Hierna begint het echt spannend te worden want hier liggen kansen
voor beide achtervolgers. Timmermans is slim en laat de aanvallen
over aan Verberk die een gaatje ziet en er in de chicane voorbij
is. De eindsnelheid van Verberk is echter te hoog waardoor Kemper
hem in de bocht erna weer terug pakken. En Timmermans kan nergens
meer van profiteren en moet genoegen nemen met plaats 6 achter
Verberk die het niet nog eens voor elkaar krijgt om Kemper van
plaats 4 af te houden. Stokkink eindigt wel in de top-10 maar
krijgt na afloop van de finale een zwarte vlag voorgehouden.
Dat er aan kop niets meer veranderde verbaast niemand en is het
Klaster die wint voor de eerste keer dit jaar en heeft hij de
beste papieren om de titel te prolongeren. Want Kruis en Raben
worden 2 en 3 en snoepen daarmee belangrijke punten weg voor Klaster
zijn belangrijkste concurrenten.
Maar er zijn zeker wel kapers op de kust want met 6 kanshebbers
op de titel gaat het van kiet in Gendringen tijdens de laatste
NK. Daar zal deze klasse bol staan van de spanning en is iedereen
benieuwd of er een nieuwe kampioen uit komt rollen of de bestaande
zijn bordje zo over kan schroeven. Een plaats in de top-3 bij
de laatste NK betekent voor Klaster prolongatie van zijn titel.
Maar Timmermans, Verberk, Stokkink, Kemper en Pouw zijn nog steeds
niet kansloos.
1. Jan-Paul Klaster
2. Eelco Kruis
3. Marco Raben
Toerwagenklasse
Het verplaatsen van zijn vakantie was voor
Ton van Leeuwen een uiterste poging om zijn titel te prolongeren.
Hij stond er slechter voor als andere jaren maar had uitgerekend
dat er nog kansen waren en daar ging hij voor. En dat siert de
winnaarsmentaliteit van van Leeuwen die zijn Mitsubishi van nieuw
schoeisel voorzag en dat bracht hem 3 manche overwinning en daarmee
de pole.
Alle kanonnen stonden verder op de eerste rij met de Breederland
broers, Jos Hendrickx en Richard Kools. Hendrickx wist dat hij
moest winnen om in het spoor te blijven van Peter Breederland
en stond iets te strak gespannen aan de start en had zijn zenuwen
niet onder controle en startte vals. In zijn kielzog Erik van
der Valk en Erik Messink mee.
De echte start was voor Kools die zijn Ford Puma strak voorlangs
stuurde en de verassing van de dag reed er strak achter namelijk
Robbert Beelen in zijn Audi. Van Leeuwen had hier nog niet zoveel
moeite mee want deze 2 stonden achter hem in de tussenstand het
was Peter Breederland waar hij zich op moest focussen.
Beelen liet Kools niet lang genieten want in de chicane reed de
Audi al aan de leiding van deze finale.
En na 1 volledige ronde was het Kools die al terug gevallen was
naar plaats 4 want van Leeuwen lag op 2 en Peter Breederland op
3. Toch is het Kools die er wat moois van wil maken want zijn
overwinning in Kerkdriel smaakte naar meer.
Opvallend is ook de snelheid waarmee Gerbert Paus zijn Subaru
Justy over de baan laat gaan en hij ligt op plaats 6.
Van Leeuwen wil graag winnen en rijdt via snelle buitenlijnen
weer naar Beelen toe en wil zoveel mogelijk punten terugpakken
op de oudste Breederland namelijk Peter. En die blijft strak achter
van Leeuwen aanrijden en houdt de schade beperkt.
Kools weet intussen ook weer naar de top-3 toe te rijden en deelt
wat speldenprikjes uit en haalt Peter Breederland in. Helaas is
zijn terugkeer van korte duur want er breekt een spoorstang af.
Hierdoor schiet de Puma net voor bocht 1 de greppel in en neemt
de bult een beetje mee en valt half stil op de baan. Peter Breederland
kan er nog net om heen maar zijn broer Erwin merkt de Puma te
laat op. De aanrijding die volgt is terminaal voor Erwin Breederland
met een afgebroken wiel aan de rechterzijde wat op de baan blijft
liggen. Ook Kools loopt veel schade op na deze aanrijding en haalt
nog net de greppel waar hij uit het gedrang staat.
Aan kop is het nog steeds Beelen en zou hij dan op zijn eerste
NK overwinning afgaan? Of toch weer de gerenommeerde van Leeuwen
die dit seizoen ook nog droog staat. Van Leeuwen blijft maar aandringen
en komt er voorbij. Maar niet helemaal op eigen kracht want bij
de Audi springt er een slang los en dat scheelt teveel snelheid.
Ook van Leeuwen krijgt met problemen te maken want Peter Breederland
komt ineens wel heel dichtbij. In de laatste ronde is het dan
ook gebeurt want de wegligging van de Mitsubishi is ronduit slecht
in de bochten en ziet Peter Breederland kans om langszij te komen
en de winst te pakken en daarmee de titel. Van Leeuwen zijn problemen
zien we als hij over de finish is gekomen want met beide banden
lek aan de rechterzijde is het niet vreemd dat hij de overwinning
uit handen moest geven.
Gerbert Paus wordt erg knap derde en laat daarmee de pech die
hij eerder dit seizoen veelvuldig had eindelijk eens achter zich.
Robbert Beelen wordt uiteindelijk nog net de nummer 4 voor de
eveneens verrassend sterk rijdende Joey Lamers in zijn witte Opel
Corsa.
De titel van Breederland is voor hem natuurlijk prachtig alleen
hadden we zo graag een mooie strijd gezien in Gendringen de laatste
wedstrijd.
1. Peter Breederland
2. Ton van Leeuwen
3. Gerbert Paus
Sprint 2000
Het zag er allemaal rooskleurig uit voor
de equipe van John Rotink en Jan-Willem van Eerden. Alleen de
NK wedstrijd in Loenen gooide qua kampioenschap kansen alles in
de war. Een aanrijding waarbij in eerste instantie Wouter van
Vugt betrokken was leek redelijk onschuldig. Alleen de klap die
hierna kwam door Ronald Akkermans die geen kant meer op kon was
einde verhaal voor Rotink. Buiten de pijn die hij opliep was ook
het frame redelijk beschadigd en beleven er niet meer dan de aanwezigheid
punten over voor de equipe Rotink/van Eerden en verdwenen de titel
kansen. We wensen John sterkte met zijn herstel en gaan er vanuit
dat het goed komt.
Met slechts 27 starters in Loenen waren het direct de 15 beste
die zich plaatsten en was het Leonard van de Ven die met 2x een
kapotte stuurkogel niet geplaatst was. Ook de regerend kampioenen
in deze klasse plaatsten zich niet voor de finale en de Postma
broers hebben dan ook een desastreus seizoen en hebben alles dan
ook te koop staan.
Chris Wagenaar startte vanaf de vijfde plaats als beste en kreeg
direct polehouder Pieter Mennen achter zich aan. Mooie van deze
2 rijders is dat deze voormalig Nederlands kampioenen beiden graag
deze titel ook eens willen binnen hengelen.
Rene van der Coelen startte ook goed mee en vanaf de tweede rij
was hij na 1 ronde al op plaats 2 te vinden voor Mennen en de
grote favoriet voor de titel Jacob Heeres.
De snelle Heeres die geen fan is van zandbanen beet goed van zich
af en had een manche overwinning op zak dus weet dat ook hij het
kan.
Toch staat er vandaag geen maat op de Nederlands kampioen standaardklasse
2010 die graag in de voetsporen van zijn vader Jos wil treden
die de titel in deze klasse in 2000 en 2001 ook veroverde.
Wagenaar was door niemand bij te houden vandaag en was dan ook
de terechte winnaar van deze finale. Voor het kampioenschap blijft
hij gewoon in de race en door de knappe vierde plaats van Heeres
zijn hun de enige die nog kans maken op de titel.
Van der Coelen rijdt zijn 2 motorige eigenbouw frame keurig naar
plaats 2 en ook hier lijkt het probleem en de snelheid eindelijk
gevonden te zijn.
Pieter Mennen wordt derde in een finale waar eigenlijk weinig
in gebeurde. En dat is jammer voor het publiek en doet niets af
aan de mooie prestaties van de top-5 want Huub Jansen, de kanshebber
aan het begin van het seizoen, liet zien weer terug te zijn op
plaats 5.
Wagenaar en Heeres gaan het in Gendringen uitmaken wie de opvolger
gaat worden van equipe Postma. Heeres heeft de beste papieren
want een plaats bij de eerste 4 is ruim voldoende voor de titel
als Wagenaar in Gendringen kans ziet om te winnen.
1. Chris Wagenaar
2. Rene van der Coelen
3. Pieter Mennen
Standaardklasse divisie V
Winnen in de eerste manche was wat Jeroen
Vonk deed en de pechduivel kwam daarna bij hem langs en schakelde
de versnellingsbak uit. De snelle Honda rijder wisselde daarna
de bak zodat hij toch de andere manches kon rijden zonder te imponeren.
Dat de laatste plaats op rij 1 dan nog een meevaller was kunt
u wel begrijpen.
De enige klasse met een kleine finale waardoor Thijmen Hendriks,
Marcel de Vries en Jeffrey Evers even na 17.00h zich op konden
maken voor hun vijfde race van de dag.
De pole was er voor de winnaar van de zandwedstrijd in Kessel
namelijk Maurits Schuurmans in zijn snelle 1600cc Honda Civic.
En hij wilde zich maar al te graag een wat verlaat verjaardagscadeau
geven en de winst pakken hier in Loenen.
Bij de start moest hij Frans van der Vegt nog even voor laten
gaan maar dat duurde niet lang want binnen een ronde was Schuurmans
er al voorbij en hadden ze beide al een kleine voorsprong te pakken
op Wout Hesselink die derde ligt. Jeroen Vonk mocht ook nog van
rij 1 starten maar reed teleurstellend op plaats 12 rond na 1
ronde. Jos Wesdorp had het stuur zelf weer ter hand genomen en
liet zien dat er met hem ook altijd rekening gehouden moet worden.
Verrassend genoeg reed Rob van Lierop op plaats 5 en de zandrijder
bij uitstek had een heikel moment in manche 1. Hier ging hij hard
over de kop en had het geluk dat zijn kooi niet geraakt was want
de Kadett leek meer op een Tigra na die manche.
Vanaf de laatste rij is het inmiddels Thijmen Hendriks die op
komt zetten en net als Schuurmans met een 1600 cc Honda rijdt.
Het duurt dan ook niet lang of hij ligt al vijfde.
Wesdorp heeft af en toe moeite om in bocht 3 de Opel met 4 wielen
op de baan te houden en verliest wat terrein door zijn tochtjes
op 2 wielen. Het geeft wel aan hoe deze mannen op de limiet rijden
natuurlijk. Hendriks rukt inmiddels alweer op naar plaats 4 en
weet dat de kop niet meer te achterhalen is.
Schuurmans en van der Vegt strijden alleen maar tegen zichzelf
want ze hebben niets te vrezen van elkaar en de rest van het veld
en pakken dan ook de plaatsen 1 en 2. Hesselink ziet Hendriks
steeds dichterbij komen de laatste paar ronden maar weet toch
plaats 3 te behouden en hierdoor laat Hendriks toch nog 2 dure
punten liggen. Maar weet ook dat hij vanuit de kleine finale gekomen
niet ontevreden mag zijn met dit sterke optreden.
In de tussenstand is het Hendriks die de drukste klasse aanvoert
al zijn de beste papieren voor Maurits Schuurmans die met een
plaats in de top-5 in Gendringen genoeg heeft aan de titel.
Toch zijn ook Frans van der Vegt, Jeroen Vonk en Jeremy Nap nog
niet volledig uitgeschakeld en is er nog veel mogelijk in Gendringen.
1. Maurits Schuurmans
2. Frans van der Vegt
3. Wout Hesselink
Sprint 1600
Het was Ysbrand Dijkstra die voor een hoogtepunt
zorgde in manche 2 waar hij een enorme koprol meemaakte aan het
einde van het rechte stuk direct na de start. Hij werd gekatapulteerd
en afgevuurd waarna hij het luchtruim ongepland opzocht. De landing
was hard waardoor Dijkstra even niet meer wist waar hij was. De
EHBO en het ambulance personeel waren snel ter plaatse en bekeken
de situatie die weer redelijk onder controle bleek. De 20 stappen
die Dijkstra daarna maakte zagen er goed uit tot de 21-ste stap.
Dijkstra zakte door zijn nog slappe benen heen en werd uiteindelijk
voorzichtig in de ambulance gelegd. Na een lange behandeling was
Dijkstra weer volledig bij zijn positieven en werkte aan een comeback
en als een wonder lukte het Dijkstra om in manche 3, na toestemming
van de medische dienst, weer in te stappen en op een haar na de
finale te missen.
Zijn uitvalbeurt in Lochem zat hem nog steeds dwars en Rens van
der Haas, de regerend kampioen, vond dan ook dat hij wat goed
te maken had en pakte de pole.
Schoo zag kans om op zijn mindere ondergrond zand goed partij
te geven tegen Edwin Tolkamp want hun stonden respectievelijk
3 en 2 na de 3 manches.
Tolkamp is de snelste starter en weet ook dat hij punten moet
goed maken op Schoo. En met die doelstelling moest hij dus niet
alles op alles zetten en geconcentreerd blijven.
Ed van Asten sluit aan achter Tolkamp en ook Schoo zit er gelijk
bij. Dit beloofde dus een spannende finale te worden. Van der
Haas kijkt het een halve ronde aan en plaatst zijn aanval in bocht
4 en neemt de tweede plaats over. Van Asten kan niet lang meer
meerijden en zet zijn auto al snel buiten de baan. Gert Visser
die dit jaar een keer in de top-7 wist te eindigen komt ineens
uit het niets opzetten zo lijkt het.
Tolkamp houdt het een paar ronden vol om de aandringende de Haas
achter zich te houden maar redt het niet. De snelle PML rijder
de Haas schiet er dan ook voorbij en gaat aan de leiding.
Ook Visser plaatst een aanval bij Schoo die hij niet kan weerstaan.
Volgens eigen zeggen loopt Schoo hierbij een licht aflopende band
op waarmee hij de rest van de finale problemen van ondervind.
Frank de Bruin moet zijn Spies ook al gauw aan de kant zetten
en rijden alle auto's redelijk ver uit elkaar. Sven Prinsen plaatst
nog een keer een aanval bij Ingo van Lipzig in bocht 3 waarbij
hij van Lipzig hard raakt. Gelukkig kunnen beide door.
De Haas wint voor de eerste keer dit jaar en is daar terecht heel
blij maar weet dat prolongatie van zijn titel er niet meer inzit
door de tweede plaats van Tolkamp en de vierde van Schoo.
Visser wordt knap derde en ook Yori Verhey lijkt verlost van alle
problemen want hij pakt plaats 5.
Tolkamp en Schoo zijn de enige 2 rijders die voor de titel kunnen
gaan en beide zijn ze goed voor in totaal 5 titels in deze klasse.
Tolkamp zijn laatste kampioenschap dateert uit 2009 en voor Schoo
zijn laatste titel moeten we terug naar het jaar 2000.
Voor de titel heeft Tolkamp aan een tweede plaats genoeg in Gendringen
en zal Schoo er alles aan doen om te winnen maar heeft zijn kansen
niet in eigen hand meer.
1. Rens van der Haas
2. Edwin Tolkamp
3. Gert Visser
Superklasse
Soms zit het mee en soms zit het tegen is
het verhaal van Dennis Kuijpers. De titelkandidaat bij de Supers
kende alleen maar problemen en na manche 2 was het dan ook gedaan
voor hem. Een bocht op 2 wielen ging nog net maar de aanrijding
daarna met Erik Pijnenburg was zo heftig dat o.a. het voordifferentieel
uit het frame geraakt was en blijft het spannend tot in Gendringen.
Tim ten Dolle was de man vandaag na 3 manches want alles wist
hij te winnen en hij had dan ook de beste papieren voor de finale.
Maar ook Erik Pijnenburg zat er goed bij met 2 manche overwinningen
en wil graag weer eens een NK wedstrijd winnen want zijn laatste
winst dateert alweer uit 2012 waar hij de openingswedstrijd in
Haarle wist te winnen.
De start was er voor ten Dolle die Pijnenburg net voor kon blijven.
Ten Dolle had alleen iets teveel snelheid en raakte de controle
over zijn F&S kwijt en maakte een pirouette net voor ingaan
bocht 2. Als door een wonder raakte niemand hem en kon hij door
op plaats ergens einde top-10.
Pijnenburg had de snelle binnenlijn te pakken en kon Willem Snijder
en Erik Ankersmit ogenschijnlijk makkelijk achter zich houden.
Toch was het in bocht 4 Ankersmit, die in de chicane al voorbij
ging aan Snijder, die de betere lijn had en de insturende Pijnenburg
niet meer mis kon houden.
Zij aan zij gingen ze het rechte stuk op en was het Ankersmit
die eieren voor zijn geld koos en op safe ging en niet weer een
koprol wilde meemaken.
Pijnenburg liet de Chevrolet flink brullen en hield Ankersmit
op gepaste achterstand. Mike Bartelen is niet de man van de start
maar wel van het snel en hard rondjes rijden en hij vindt al aansluiting
bij Snijder voor Martin Kroon en Wilhelm Franssen die dit seizoen
niet de kracht heeft zoals in 2013 wat zijn kampioensjaar was.
Ten Dolle laat het er niet bijzitten en heeft aan de buitenkant
een spoor gevonden waar hij ronde voor ronde een paar rijders
weet te pakken en hem uiteindelijk op plaats 4 brengt.
Pijnenburg en Ankersmit zien we niet meer terug en pakken de plaatsen
1 en 2 in deze finale.
Snijder krijgt problemen, en bleek vals gestart te zijn, en valt
uit waardoor Bartelen 2 punten extra kan pakken en volop in de
race blijft voor de titel. Maar daarin staat hij niet alleen want
ook Erik Pijnenburg staat er nog goed voor want hij kan bij winst
in Gendringen op evenveel punten komen als Bartelen. Maar de beste
papieren liggen nog steeds bij Dennis Kuijpers die aan een top-2
klassering voldoende heeft om kampioen te worden. Spanning genoeg
dus om naar uit te kijken in Gendringen.
1. Erik Pijnenburg
2. Erik Ankersmit
3. Mike Bartelen
Resume
LAT'77 kan terugkijken op een mooie NK die
goed georganiseerd werd. Dus ondanks de vele ervaring in het bestuur
zijn ze nog steeds scherp en dat is positief.
Ook qua weer liepen we er prima doorheen aangezien de RAMO wedstrijd
de dag na de NK wat meer water te verwerken kreeg.
Iedereen kan zich op gaan maken voor de laatste NK van 2014 welke
op zaterdag 13 september plaats gaat vinden in Gendringen op een
steenworp afstand van de Duitse grens.
Tot die tijd heeft iedereen de tijd om hun auto's helemaal tiptop
te krijgen en zal de harde kleibaan daar garant staan voor de
nodige strijd. |