Wedstrijd
3 Eurol/VEKA NK autocross
Lochem
21 juni 2014
Na
noord en zuid stond oost op het programma en streek het NK circus
weer neer in Lochem waar de ACCLaren alles in orde had voor
wedstrijd 3 van het Eurol/VEKA NK Autocross. Na 2 lange dagen
qua autocross was nu echt de langste dag aangebroken als het
gaat om de meteorologie. Dat het uiteindelijk ook echt een lange
dag zou worden hadden we na 3 manches niet verwacht maar werd
wel werkelijkheid.
Baan
De
hoeveelheid neerslag valt de laatste tijd erg mee en ook al viel
er in de week voorafgaand aan deze wedstrijd wel wat uit de lucht
een ieder wist dat het stoffig zou zijn. Alleen dat het stof zo
lastig onder controle te krijgen bleek was tijdrovend.
Tijdens de manches werd de slechts 520 meter lange baan veelvuldig
besproeid zonder dat het stof lang wegbleef. Wat wel gebeurde
was telkens een hele gladde baan en mede hierdoor veel aanrijdingen
en vooral schade in bocht 1.
Want zoals we de baan kennen is deze altijd snel en breed en toch
altijd lastig.
De beperkte ruimte op het veld waar de baan aangelegd was werd
optimaal gebruikt. Ondanks de steeds strenger wordende veiligheid
eisen, we vergeten niet wat hier 2 jaar geleden met Marnic Meeuse
is gebeurt, wordt er kritisch steeds kritischer naar de veiligheidsmarges
gekeken. Mede hierdoor werden er aan het einde van het rechte
stuk opnieuw over de breedte van de baan hoge veiligheidshekken
geplaatst.
De eerste bocht leek wat meer haaks te zijn als we gewend waren
maar voldeed keurig aan de afmetingen. De chicane na bocht 2 werd
uiteraard voorzien van baanpost 3 en zo kreeg de snelle en lastige
knik om maar gelijk een bochtnummer mee.
Dan de lastige terug draaiende bocht 4 die onder een graad of
60 zal liggen waardoor ze terug kunnen steken naar het snelle
rechte stuk. En de scheiding tussen start en rechte stuk is als
bocht 5 vastgelegd. En dat is waar de 210 deelnemers het mee moesten
doen vandaag.
De hoge snelheden i.c.m. het vaak slechte zicht en de glibberige
ondergrond was voor de wedstrijdleiding reden om alle Div V en
junior rijders naar het middenterrein te roepen.
Hier sprak Ipe Solle zijn zorg uit over de rijders die remmen
op hun voorganger en werd de vergelijking met bangerracen veelvuldig
gemaakt. De rijders kregen de opdracht mee om oplettender te gaan
rijden. De wedstrijdleiding zelf zag zich genoodzaakt om strenger
te gaan optreden en deelden hierna dan ook geen waarschuwingen
meer uit maar direct zwart.
En helaas voor sommige rijders werd in manche 3 dan ook de daad
bij het woord gevoegd.
Er leek buiten deze veelvuldige incidenten weinig aan de hand
want om 17.00h stond de Sprint 2000 al aan de start voor hun kleine
finale.
Helaas verliep dit niet volgens plan en leverde dit een aantal
lastige en pijnlijke crashes op waar Kees Buijzerd beide keren
bij betrokken was. Reden genoeg voor de sportcommissarissen om
de wedstrijd volledig stil te leggen. Dit vanwege het veelvuldige
stof wat niet onder controle te krijgen bleek. Safety first.
Een gouden greep bleek later gevonden want de enorme hoeveelheid
water i.c.m. goed kilverwerk wat de juiste mix van grond en water
verzorgde bleek dat we veilig verder konden.
Helaas hebben deze 3 kleine finales 1,5 uur gekost... maar was
het daarna onder controle.
De bedenker van deze oplossing verdient dan ook een veer op een
plaats die hij of zij zelf mag verzinnen.
Standaardklasse divisie A
Het zat Haitze Idzenga, de regerend kampioen,
niet lekker dat hij een voor zijn doen slecht resultaat neerzette
in Veulen. De zand ondergrond is niet zijn favoriete ondergrond
en daar kon hij dan ook nog wel mee leven. Maar zijn verkeerde
bandenkeuze was iets waarvan hij wist dat dit vandaag in Lochem
niet moest gebeuren. In de manches liet hij dan ook 3x op rij
zien dat hier geen sprake van kon zijn want alle overwinningen
waren voor hem.
En dat gaf hem heel veel vertrouwen voor de finale waarin hij
uiteraard de beste was van de 14 starters.
Toon van Steenoven, de verrassende winnaar van de NK in Veulen,
mocht als tweede kiezen voor Siebe Leeuw, Freerk Gijzen en Rene
Snippe.
En waar is dan John Lantinga? Die kende in de eerste manche een
heel slecht resultaat door eraf te schieten op de gladde nog met
gras bezaaide baan. Hierdoor weinig punten en met een uiteindelijke
zesde plaats was hij redelijk tevreden.
Om 18.40 ging de eerste finale van start en het was niet verwonderlijk
dat de alleenheerser van vandaag Haitze Idzenga zich niet liet
verrassen. De Fries is uit op verlenging van zijn titel en pakte
kopstart voor Toon van Steenoven die het hem moeilijk maakte in
bocht 1.
Siebe Leeuw, een van de snelste starters van dit NK, zat te ver
buiten waardoor hij de hoge wal raakte en van geluk mocht spreken
dat hij er niet over heen dook. Tijdverlies en achterstand voor
hem wat hij ook niet meer goed zou maken in de finale en slechts
plaats 9 kon bijschrijven.
De zwarte MR2 van Andries Wilkens nam plaats 3 in na bocht 2 en
dat was een staaltje van erg sterk starten want hij kwam van de
derde rij en kon aansluiten bij de top-2.
Zowel Wilkens als Steenoven konden niet voorkomen dat voor de
eerste doorkomst John Lantinga al was doorgestoten naar plaats
2. Wilkens en van Steenoven hadden overigens ook al van plaats
gewisseld. Op plaats 5 was het dan Martin Kobus met zijn in Gulf
Racing kleuren gestoken MR2.
De strijd gaat tussen Wilkens en van Steenoven en in bocht 1 gaat
het dan ook mis voor beide kemphanen. Een spin van deze 2 rijders
levert veel schade op aan beide MR2's. Bij van Steenoven zien
we linksachter een zeer scheef achterwiel en ook bij Wilkens is
het niet meer zuiver want hier zien we een lekke band. Als het
gaat om een goede klassering in deze finale is het goed mis voor
beide rijders. Van Steenoven weet als de nummer 10 geklasseerd
te worden en Wilkens krijgt na afloop van de finale de zwarte
vlag te zien.
Aan de kop duldt Idzenga niemand in zijn buurt maar weet Lantinga
dat een foutje maar zo gebeurt kan zijn. En de mogelijkheid dat
de pechduivel langs komt is er ook altijd.
De twee toprijders uit het Noorden van het land hebben inmiddels
een flink gat geslagen naar hun achtervolger Martin Kobus die
genoegen moet nemen met plaats 3.
Laurens van Erp kan het tempo in zijn MR2 ook niet meer hoog houden
door een lekker voorband.
Siebe Leeuw krijgt inmiddels bij elke baanpost een blauwe vlag
voorgehouden en blijft keurig lijn houden. Alleen is dit ook de
lijn die de kopmannen willen volgen. Hierdoor kan Lantinga wat
dichterbij komen aan Idzenga en veert heel Lochem op. Zou het
dan toch nog spannend kunnen worden? Jazeker want in de laatste
ronde ziet Lantinga een mogelijkheid om voorbij te komen. Alleen
mislukt deze net en weet Idzenga voor de tweede keer dit jaar
te winnen zij het nu volledig op eigen kracht. Tweede plaats is
voor Lantinga voor de verrassend sterk rijdende Kobus.
1. Haitze Idzenga
2. John Lantinga
3. Martin Kobus
Junioren
Gewoon weer op de normale plaats in dit kampioenschap
startten de junioren aan hun finale. Deze keer zonder de nummer
3 van Veulen want Richard Huisman kwam door een harde meervoudige
salto precies 1 punt tekort om aan te sluiten bij de 15 snelsten
van vandaag.
Dat dit Valentijn Hendriks was verbaasde niemand en hiermee wist
ook iedereen dat de motor problemen van Veulen tot het verleden
behoorden.
Vince Vervoort mocht als tweede kiezen en had na een zeer drukke
week weer mooi model gekregen in de Swift na een harde crash in
Kerkdriel vorig weekeinde.
Opvallend waren vooral Danny van der Berg en Ken van der Heijden
op de eerste rij en mocht Erik Pijnenburg jr van geluk spreken
dat hij een manche won anders had de zesde plaats voor hem geweest.
De start van deze allemaal snelle junioren was mooi om te zien
en het was dan ook van der Berg die als eerste in de bocht was
en hiermee iedereen aftroefde. Toch kan hij zijn snelle Swift
niet in het juiste spoort houden en schiet naar buiten en wordt
licht geraakt. De snelheid blijft erin maar voor de chicane zit
hij op een verkeerde lijn en ziet het hele veld aan zich voorbij
komen. Hij kan wel door en zijn indrukwekkende inhaal race bracht
hem plaats 6.
Binnendoor is nooit om dacht Hendriks en de kop was dan ook voor
hem al voor bocht 2. Iedereen voorzag dan ook een overwinning
voor hem want fouten maken is iets wat hem weinig gebeurt.
Vervoort en Pijnenburg sluiten aan om het hem moeilijk te gaan
maken.
Vervoort is de eerste die moet afhaken want na een paar ronden
is er een aandrijfas kapot en zet hij de Swift aan de kant in
de chicane.
Pijnenburg jr is dan nog de enige achtervolger van Hendriks en
weet dat het lastig gaat worden de zo betrouwbaar rijdende Hendriks
in te gaan halen. Hij ziet dan ook alleen maar meer ipv minder
achterkant van de Honda voor hem. Sterker nog de voorsprong die
Hendriks op de nummer 2 van vandaag heeft is zeer indrukwekkend.
Het is Ken van der Heijden in zijn oranje Swift die steeds een
beetje dichterbij kruipt aan Pijnenburg en ook de 106 van Rins
Teitsma komt mee in het junior geweld wat hem plaats 4 oplevert
voor Werner van Rossum.
De rokende Peugeot 106 van Jens van de Vossenberg zorgt op een
ronde of 2 voor het einde voor een rode vlag situatie waardoor
de finale over en uit is en zo wint Hendriks opnieuw en lijkt
prolongatie van zijn titel in het verschiet te liggen maar weet
dat er al een slecht resultaat is.
1. Valentijn Hendriks
2. Erik Pijnenburg jr.
3. Ken van der Heijden
Keverklasse
Na 1 manche was Arjan Stokkink op zijn thuisbaan
al klaar en gedesillusioneerd moest de winnaar van de NK in Veulen
zijn thuiswedstrijd laten voor wat het was.
Dat was nog meer als Rik Pasman en Johannes Kuiper die zoveel
schade hebben opgelopen de laatste wedstrijden dat hun seizoen
al vroegtijdig over lijkt. Ook Patrick Boessenkool ontbrak maar
die gaf aan de kever aan het klaar te maken zijn voor Terwolde.
De overige toppers waren er gewoon weer bij met Jan-Paul Klaster
die de overstap van de Honda naar de Suzuki Hayabusa zonder problemen
maakte ne op pole staat. Dat Timmermans en Verberk ook op rij
1 staan verbaasde dan ook niemand. Jasper Pouw stond er ook en
Eelco Kruis ook. Laatstgenoemde echter maar kort want voor de
start wordt hij van de startgrid afgeduwd met onoplosbare problemen.
Klaster start als snelste voor Timmermans en Pouw. Verberk wil
graag hard buitenom maar dit mislukt en hij komt in aanraking
met de wal. Robin Brundel kan niet meer om Verberk heen zo lijkt
het en samen schieten ze over de wal heen. Code rood is het gevolg
en een volledige herstart volgt.
En hier zou Eelco Kruis wel weer aan mee mogen doen alleen dit
is tegen het reglement in en dit is jammer voor de snelle Fries.
Zowel Verberk als Brundel staan er weer bij maar is het voor Verberk
al snel over als hij de schakelpook al voor bocht 1 in zijn handen
heeft. Klaster is weer als eerste in de bocht voor Pouw maar de
slimste is toch Timmermans die zoveel ruimte ziet en steekt binnendoor
naar de kop.
Pouw kan het hoge tempo van Timmermans en Klaster niet bijhouden
en moet ze voorzichtig laten gaan. Duidelijk is dan na 2 ronden
ook dat de strijd tussen de Belg en de Nederlander zal gaan want
Pouw ziet de hele finale niemand meer in zijn buurt komen en pakt
mooi plaats 3.
Edwin Hafkamp heeft ook weinig geluk en kan blijven rijden alleen
op een zeer laag tempo. Ook Brundel kan niet lang genieten van
zijn herstart en zet de kever stil in bocht 1.
Rien van Nieuwenhoven zit er ook goed bij en nu de pechduivel
weg bleef vandaag mag hij de beker voor plaats 4 ophalen bij de
prijsuitreiking. Hierachter is er een mooie strijd tussen Sytze
Bergsma en Gerald Kemper, de leider in de tussenstand, en pakt
Kemper plaats 5 en zal hij nadenken of zijn nieuwe uitlaat wel
dat brengt wat de testbank aangaf.
Bij Timmermans zien we af en toe wat licht rookontwikkeling. Reden
te meer voor Klaster om de druk er vol op te houden en de druk
zelfs om te zetten in aandringen.
Timmermans lijkt er stoicijns onder te blijven en de gelouterde
Belg maakt geen stuur- en remfouten en pakt zijn vierde NK overwinning
ooit.
1. Peter Timmermans (B)
2. Jan-Paul Klaster
3. Jasper Pouw
Toerwagenklasse
Zowel Ton van Leeuwen en Richard Kools weer
fris en fruitig aan de start na hun motorische problemen. Voor
beide nieuwe ronde nieuwe kansen en na sterke manches haalden
ze beide de finale.
De diversiteit van merken in deze klasse kenmerkte de eerste rij
waar we 4 verschillende automerken en 5 verschillende typen tegen
kwamen. De Renault Clio van Eric van der Valk was niet te stoppen
vandaag en de snelste van allemaal voor de Suzuki Baleno van de
ook nu weer stabiele Peter Breederland. Ton van Leeuwen plaatste
zijn Mitsubishi EVO hier weer naast wat ook Rob van Kuringe in
zijn Skoda deed. En Erwin Breederland in de Suzuki Swift maakte
rij 1 compleet.
De start was absoluut voor Rob van Kuringe die iedereen op grote
achterstand reed al voor bocht 1 en de snelle lijn voor het uitzoeken
had. Toch als Frank Schoenmakers op rij 1 gestaan had was hij
de snelste geweest met zijn Subaru. Peter Breederland en van der
Valk hebben het moeilijk bij het insturen van bocht 1 en raken
hier elkaar doordat Breederland al een tikje van Hendrickx had
gehad. De hier opgelopen achterstand is te groot om nog een rol
van betekenis te kunnen spelen in deze finale. Een rol van betekenis
speelt ook Richard Kools al niet meer deze staat stil met een
afgebroken schokbreker links voor en ziet de zenuwslopende weken
van veel arbeid en stress zo niet beloond worden. Piet van Dijk
zien we ook tegen de wal aan staan en ligt dus ook al op grote
achterstand wat ook geldt voor Erwin Breederland die weinig snelheid
heeft.
Van Kuringe rijdt inmiddels gemakkelijk weg van zijn naaste belagers
en zo lijkt het een walk-over te gaan worden voor hem. Maar na
1,5 ronde is het over en uit voor de snelle starter want een elektrische
storing legt de hele Skoda plat en zwaar aangeslagen zet de Brabantse
autohandelaar de Skoda stil.
Hiermee komt de ook zeer sterk gestarte en rijdende Robin Bouman
aan de leiding te liggen met strak achter hem Ton van Leeuwen.
En die heeft in een finale nog nooit meegemaakt dat een andere
EVO sneller was als de zijne.
Jos Hendrickx is de hele dag al op zoek naar grip voor zijn Porsche
maar in deze finale lijken alle zaken op zijn plaats te vallen
en ligt hij op plaats 3.
Van Leeuwen ziet na een paar ronden waar zijn kansen liggen want
Bouman blijft snelle buitenlijnen rijden waardoor er binnen heel
veel ruimte is. De geroutineerde 3-voudig kampioen zet de EVO
voor ingaan bocht 1 haaks om en schuift hiermee subliem voor Bouman
die ineens op 2 ligt.
Bouman laat het er niet bijzitten en toont lef door volop te blijven
aanvallen bij van Leeuwen die geen kans ziet afstand te nemen.
Ze strijden wat af samen en hierdoor is er ruimte voor Hendrickx
die zijn Porsche steeds dichterbij laat komen. In bocht 1 ziet
hij dan ook kans om aan Bouman voorbij te komen en sluit gelijk
aan bij van Leeuwen en wil binnendoor. Hier is net geen ruimte
voor en komt Bouman er ook weer bij kijken. Bouman en van Leeuwen
raken elkaar licht en zo kan van Leeuwen op 1 blijven. Het tikje
was voldoende om net te weinig snelheid en richting te houden
richting de chicane. Hier ziet Hendrickx zijn kans en ligt op
plaats 1. Maar nu krijgt hij ineens de 2 jagende EVO's achter
zich aan. Zou hij met de druk om kunnen gaan?
Door het strijdgewoel aan de kop is Schoenmakers inmiddels ook
bij dit 3-tal aangesloten. Van Leeuwen kan het tempo van de Porsche
niet meer volgen de rest van deze finale en wint zijn eerste NK
wedstrijd ooit en is daar super blij mee. Robin Bouman kan ook
een mooie klassering bijschrijven met zijn eerste podium in deze
klasse en dat vlak achter van Leeuwen en net voor Schoenmakers.
Peter Breederland en van der Valk jagen een aantal ronden achter
de rokende Porsche van Toon Kooremans aan. Kooremans houdt stand
en wordt 5 voor de andere 2.
1. Jos Hendrickx
2. Ton van Leeuwen
3. Robin Bouman
Sprint 2000
Tijdens de manches moesten de regerend kampioenen
de broers Postma al afscheid nemen van extra punten. Hun auto
zat vol met onoplosbare problemen en met 2 slechte resultaten
lijkt prolongatie van de titel niet meer mogelijk.
De kleine finale was heftig want maar liefst 4x hadden ze nodig
om die laatste 3 erbij aan te laten sluiten in de finale. Uiteindelijk
dus Rene van der Coelen, John Rotink en Pieter Mennen erbij en
opvallend was dat Huub Jansen strandde in deze kleine finale.
Jan Hendriks jr. was eindelijk terug daar waar hij hoort op rij1
namelijk. Helaas was zijn finale over in bocht 1 maar het geeft
aan dat het zelfvertrouwen bij de nummer 2 van 2013 weer terug
is.
Chris Wagenaar was de beste na alle manches en verder maakten
Patrick Cleys, Leonard van de Ven en Marc Jacobs rij 1 compleet.
Chris Wagenaar liet zien dat als de aandrijflijn heel blijft hij
de snelste starter kan zijn. En nu was dat zo al zat Cleys er
heel dicht achter. De verrassende Marc Jacobs zien we als derde
de bocht ingaan. Opvallend maar er gebeurt verder niets geks in
bocht 1 op de uitval van Hendriks na dan.
Na 2 ronden is er al het een en ander verandert want Jacob Heeres
heeft inmiddels Marc Jacobs verschalkt en zet direct de jacht
in op Cleys.
De snelle Belg Cleys ziet geen enkele mogelijkheid om de aanvallen
van Heeres af te slaan die er dan ook gemakkelijk voorbij steekt
met zijn Duratec Ford.
Van Vugt ziet dat hij meters maakt en weet aan te sluiten bij
Marc Jacobs. Tussen bocht 1 en 2 weet de strijdlustige van Vugt
ernaast te komen en ze raken elkaar dan ook. Van Vugt lijkt over
de zijkant van de A&P van Jacobs heen te willen rijden en
uiteindelijk hebben beide het geluk dat ze door kunnen. Bij Jacobs
is het tempo er na deze aanrijding toch wel aardig uit en met
plaats 12 zal hij dan ook niet tevreden zijn.
Cleys kan inmiddels het hoge tempo van Heeres niet meer volgen
en mag hopen dat er niet nog meer dichterbij komen. Dit zal ook
niet meer gebeuren en een goed NK resultaat voor dit jaar is een
feit en zal hij nog wel eens terugdenken aan zijn oude frame.
Heeres kan niets meer doen aan de inmiddels grote voorsprong die
Chris Wagenaar heeft opgebouwd. Hiermee is de top-3 dan ook een
feit.
Daarachter gebeurde nog genoeg wat uiteindelijk de vierde plaats
bij Andre Hofman bracht die hiermee zijn nieuwe motor goed inwijdde.
Wouter van Vugt pakte de vijfde plaats en dat ging niet zonder
slag of stoot.
1. Chris Wagenaar
2. Jacob Heeres
3. Patrick Cleys (B)
Standaardklasse divisie V
Jamie van de Zand pakte een makkelijke overwinning
in de kleine finale en hij nam Jochem Eelderink en Jos Wesdorp
mee. Wesdorp moest er flink voor strijden en het transpondersysteem
moest uitsluitsel geven of hij de nummer 3 was.
Het was geen toeval in Veulen dat Maurits Schuurmans won want
ook nu was hij sterk met zijn 1600cc pakte hij de pole vandaag
in Lochem. Jeroen Vonk, Siegfried Postma en Jeremy Nap verwachten
we ook wel op rij 1 maar de nummer 5 niet. Dat was namelijk Marc
Verheij de voormalig junior die tegenwoordig een Toyota bestuurt
en door winst in manche 3 hier staat.
De start was heftig op de licht gesproeide baan. Vonk is er al
eerste gevolgd door verrassing Peter Haagsma die vanaf rij 2 kwam.
Er was ondanks het sproeien nog redelijk wat stof en we zien door
het stof heen Marc Verhey en Jeremy Nap vliegen en ze belanden
dan ook in de diepe greppel waar ook regerend kampioen Bert-Jan
Hoepel tegenaan staat. Ingaand bocht 2 zien we Postma staan die
een harde klap te verwerken kreeg waarna de kooi vergaan bleek
te zijn.
Er volgde een code rood en dus een complete herstart waar alleen
Postma niet meer bij aanwezig was. De herstart was opnieuw een
prooi voor Vonk die Thijmen Hendriks groot in zijn binnenspiegel
zag. En de om de top-3 compleet te maken met Honda's was het Schuurmans
die op 3 lag.
Na 1 ronde was de goede start voor Hendriks omgezet in plaats
9 en strijden om de ereplaatsen was dan ook over. Bij de herstart
was er voor Haagsma ook geen eer te behalen want hij is ver achterin
te vinden. Aan kop is het Vonk die de swung goed te pakken heeft
kan direct al een klein gaatje slaan op zijn naaste belagers.
Schuurmans is inmiddels doorgeschoven naar plaats 2 met Nap strak
achter zijn gele Honda met daarachter Marc Verhey die goed meegekomen
is met de gevestigde orde in deze klasse. Arjen de Wilde zien
we ook al gauw terugvallen in de finale.
Inmiddels is het Sander Stevens die zijn Toyota aansluit bij die
van Verhey. Toch kan hij nooit een aanval plaatsen op zijn voorganger
en in het verloop van de finale gaat dit ook niet gebeuren.
Vonk is vrij van de rest en weet dat als hij geen pech krijgt
van wat voor aard dan ook hij zijn eerste overwinning in het NK
voor zich op gaat eisen. En dat zou mooi zijn voor de man die
qua uitsluitingen in 2013 en 2014 wat voor zijn kiezen heeft gekregen
en de moed nooit opgaf.
Jamie van de Zand en Jos Wesdorp zijn ook op stoom maar dat komt
omdat hun er al een extra manche opzitten door de kleine finale
en precies alle lastige punten al weten en hier hun voordeel mee
doen.
De strijd om plaats 2 is enorm spannend want de 3 die hier voor
in aanmerking gaan komen lijken als een rups aan elkaar vast te
zitten. Steeds komen ze dicht bij elkaar maar het Schuurmans die
de meeste ervaring heeft en geen fout meer maakt. Nap doet dit
wel en schiet in de laatste ronde in bocht 4 te ver naar buiten
waardoor Verhey gelijk binnendoor schiet en naar het podium rijdt.
En Vonk maakt hier allemaal niets van mee want hij is foutloos
naar zijn eerste NK overwinning ooit toegereden.
Na afloop gonst het alweer van de geruchten dat er een technische
nakeuring plaats vindt in het parc ferme. Navraag leert ons dat
het waar is en dat de inlaten van de motoren gecontroleerd worden.
Hierdoor is er geen prijsuitreiking en dat is sneu voor de mannen
die er nog nooit gestaan hebben.
Een tijd na afloop van de finale worden de uitslagen bekend en
zijn er binnen de top-4 geen verrassingen maar daarna volgen er
3 rijders die uit de uitslag gehaald worden namelijk Jochem Eelderink,
Jamie van de Zand en Sander Stevens. Voor Stevens is de uitsluiting
er 1 met grote gevolgen want hij wilde niet meewerken aan de technische
nakeuring van de TC. En hierop zegt het reglement dat je voor
de rest van het seizoen uitgesloten bent van deelname aan het
NK.
1. Jeroen Vonk
2. Maurits Schuurmans
3. Marc Verhey
Sprint 1600
Zonder de geblesseerde Dirk van Dijk en Maarten
Klosters, beide een vervelende breuk opgelopen in hun arm. Voor
beide beterschap en een spoedig herstel. Ysbrand Dijkstra, Sven
Prinsen en Frank Oomen hadden gelukkig genoeg brandstof bij zich
om nog een keer te moeten rijden want hun sloten via de kleine
in de grote finale aan.
Het was veel buitenlands geweld op de eerste rij want de Belgische
topper Steve Otzer en de Duitse toprijder Gerd Robben klasseerden
zich als de nummer 3 en 4. De terugkeer van Dirk-Jan Middelveld
bleef ook niet onopgemerkt met plaats 5 en dat was niet verwacht
door het team. Plaats 2 was er voor de regerend kampioen Rens
van der Haas en Marcel Schoo liet zien op de klei zich weer thuis
te voelen met evenveel punten als van der Haas.
Hij was de snelste starter maar dat was dan ook het enige hoogtepunt
van Steve Otzer. Hierna liet hij de auto uitlopen en zette deze
stil in bocht 2 na een touche met Gerd Robben. Want Robben zat
er ook goed bij maar sloeg bijna over de kop en kon wel verder
maar dat kwam doordat hij het geluk had dat Otzer als stutpaal
fungeerde.
Van der Haas stak direct binnendoor en voelde Schoo aansluiten
en zo ging het richting de chicane. Opvallend was de enorme progressie
die Sven Prinsen op de klei laat zien door als vijfde uit het
stof tevoorschijn te komen en dat vanaf de laatste rij.
Tussen hem en de leiders reden nog Middelveld en Robben waarbij
laatstgenoemde erg sterk reed de eerste paar ronden.
Van der Haas zet de druk vol op de ketel bij Schoo maar verremd
zich in bocht 4 en staat te lang vast om even tussen de aanstormende
meute door de steken en verliest hier heel veel plaatsen wat hem
niet verder brengt als plaats 13. Dit omdat hij uiteindelijk strandt
op de wal tussen bocht 1 en 2 in.
Schoo is los van Middelveld en als hij vrij baan heeft zonder
druk van achteren weten we vanuit het verleden waartoe de Dakar
rijder in staat is.
Prinsen voelt zich in zijn element na de deceptie in Veulen en
probeert het aan de buitenzijde bij Robben maar de ervaring wint
het van de jongeling.
De voorsprong van Schoo op de tweede man bedraagt op de finishlijn
bijna 10 seconden op Dirk-Jan Middelveld die een sportief hoogtepunt
beleefde bij zijn rentree in het Sprint 1600 geweld.
Gerd Robben kan uiteindelijk heel gelukkig zijn met de derde plaats
en weet dat het niveau in Nederland hoger ligt als in Duitsland.
Wie weet stappen er in 2015 nog meer potente Oosterburen over
naar het NK.
Sven Prinsen heeft de laatste ronden niet meer aan kunnen dringen
en eindigt op een zeer knappe net-niet-podiumplaats maar de omhelzing
met zijn vader op de startgrid gaf aan dat ze er dolgelukkig mee
waren.
1. Marcel Schoo
2. Dirk-Jan Middelveld
3. Gerd Robben (D)
Superklasse
Ook nu weer een tegenvallend aantal deelnemers
in Lochem, slechts 20.
Het hadden er normaal zeker 2 meer moeten zijn als Gerrit Nap
er niet even helemaal klaar mee was na zijn crash in Veulen. En
ook Peter Versluis was er niet bij deze keer omdat zaken even
voor de hobby gingen.
Het was alweer laat want we zien de klok al ruim 20.30h aanwijzen
maar ondanks dit tijdstip stonden ze er alle 15 gewoon.
De regerend kampioen was de beste na 3 manches en zo loeide Wilhelm
Franssen met zijn Audi op de pole. Martin Kroon liet de stijgende
lijn doorlopen en was de nummer 2 net voor de verrassende Tim
ten Dolle. Erik Ankersmit en Mike Bartelen maakten de eerste rij
compleet en zo gingen we van start.
Het was indrukwekkend wat Franssen liet zien met de start maar
toch kon hij niet voorkomen dat ten Dolle goed mee kon komen aan
de buitenzijde. Dan zien we boven het stof uit dat Lars Goossens
hoog door de lucht vliegt en pardoes en hard in de greppel beland.
Ook Erik Ankersmit komt niet veel verder en laat professioneel
de sprinter ook de greppel in glijden om meer schade te voorkomen.
Na de drukte in de eerste bocht is het Tim ten Dolle die de leiding
in handen heeft en kunnen Franssen en Bartelen alleen maar volgen.
De prestaties van ten Dolle gingen crescendo vandaag en hij maakte
zich dan ook geen zorgen voor de finale wat mede te maken had
met het nieuwe schoeisel onder de blauw/gele sprinter.
Franssen ging er ook eens goed voor zitten want ook hij staat
nog droog dit jaar als het gaat om een NK overwinning. Ook Mike
Bartelen wacht al 2 jaar op dat moment om in de Superklasse eens
een NK te winnen maar weet ook dat heel veel goede klasseringen
misschien wel harder aankomen in deze technisch hoogstaande klasse
en zo sluit hij aan op plaats 3.
Dennis Kuijpers kan de Porsche wel veel snelheid meegeven maar
zorgt nooit voor dreiging bij de top-3. Max van Grieken zit er
ook weer bij en weet dat hij in zijn debuut jaar bij de grote
mannen niet eens durfde te dromen van de top-10. Maar nu het zo
goed gaat als nu krijgt hij zeker het besef dat dromen werkelijkheid
kunnen worden.
Willem Snijder reed opnieuw in 2 klassen en vergaloppeert zich
in bocht 4 en ziet zijn mooie zesde plaats in rook opgaan.
Ten Dolle weet alle aanvallen van Franssen van zich af te slaan
en wint na 2 jaar weer een NK op dezelfde baan als toen en op
dezelfde manier. Lochem is dus zijn baan vanaf nu.
Franssen pakt plaats 2 en Bartelen plaats 3 en de leiding in de
tussenstand van het NK op precies de helft van het seizoen.
1. Tim ten Dolle
2. Wilhelm Franssen
3. Mike Bartelen
Resume
De ruimte op het rennerskwartier was wat
aan de krappe kant maar ook daar leerde iedereen mee omgaan in
de loop van de dag. Verder mooie wedstrijden, veel stof en veel
publiek en daarmee was het voor de ACCLa een mooie opsteker. Al
het werk was niet voor niets geweest.
Op naar Kerkdriel waar vorige week een goede test is geweest.
De baan was toen nog niet in topconditie en om alles weer NK klaar
te krijgen moet de ACCGeffen nog even aan de bak.
Maar in combinatie met de landeigenaar weten we dat dit altijd
weer goed gaat komen. Dus tot zaterdag 12 juli voor wedstrijd
4. |