Wedstrijd
2 Eurol/VEKA NK autocross
Veulen
25 mei 2014
Van
Noord naar Zuid ging de reis om van de eerste naar de tweede NK
te gaan als we het qua ligging bekijken. De ACVO heeft het inmiddels
allemaal achter de rug terwijl de ACCZuid waarin o.a. Sjaak Wismans
en Marcel Vervoort in het bestuur zitten, klaar waren voor NK
nummer 2. Het Limburgse Veulen was dan ook the-place-to-be dit
weekeinde voor de enige zondagse NK in de 2014 serie. De vooruitzichten
qua weer waren perfect en de dikke jas van Pieterzijl maakte plaats
voor korte broeken en T-shirts.
Baan
De baan leek niet op de tekening die verdeeld was onder de rijders
en hierdoor werden we positief verrast. Het lange rechte stuk was
idem als op de tekening waarna een zeer snelle knik volgde en er
een kort recht stukje volgde om wel minder vol gas links af te gaan
als de eerste knik. De ondergrond veranderde hier ook al in een
wat mullere zand substantie waardoor de baan erg zwaar werd.
Hierna volgde weer een kort rechts stukje wat iets naar buiten liep.
En hierna weer een linker knik die i.p.v. zoals de tekening aangaf
naar binnen ineens naar buiten liep zodat de baan verrassend anders
was.
De teller stopte dan ook bij 585 wedstrijdmeters en ondanks de zware
baan waren gemiddelde snelheden van ruim 112 km/h indrukwekkend
te noemen.
Het was verder een waar slagveld wat in eerste instantie werd veroorzaakt
door het mindere zicht. Ondanks dat de baan door ACCZuid op voorhand
al goed was nat gehouden. Het stof was talrijk aanwezig en de hoeveelheden
water die opnieuw werden aangebracht als pas laat op de dag het
gewenste effect. Toen was er voor rijders zoals Andre Hofman en
Patrick Cleys al flink gevloekt. Hun al enige ronden stilstaande
bolides werden niet opgemerkt door een van hun medestrijders die
er vol inreden... met als gevolg een pak schade waar je U tegen
zegt. Tot overmaat van ramp was er ook nog een probleem met de watertank
waardoor de wedstrijd ook nog enige tijd heeft stil gelegen.
Mede hierdoor, en het vele baanonderhoud wat echt nodig was, besloot
de wedstrijdleiding al in een vroeg stadium dat de tijd dat de manches
afgelopen moesten zijn verlegt werd van 18.00 uur naar 18.30 uur.
De ruim 220 deelnemers wisten het lang niet allemaal te brengen
naar de kleine finales die uiteindelijk rond 18.15 uur konden beginnen
waarna er 8 spannende en zinderende finales van start gingen.
Standaardklasse divisie A
John Lantinga was er gewoon weer bij na zijn
technische afkeur in Pieterzijl en dat terwijl de geruchten al volop
in de rondte gingen dat de lange garagehouder uit Opeinde er de
brij aan zou geven. Toch leek hij te willen bewijzen dat hij ook
zonder zijn technische reden van afkeur gewoon hard zou kunnen gaan.
Dit leek in de voorrondes niet te gaan lukken en van achter af moest
hij dan ook beginnen aan de finale.
Ook Haitze Idzenga was niet zo overtuigend in het zand en dat terwijl
Toon van Steenoven en Frank Groot Breteler juist verrassend sterk
waren.
Om 18.58 startte Siebe Leeuw iedereen eruit naar later bleek omdat
hij een (zeer) valse start had.
Hierdoor zag niemand dat Toon van Steenoven en Frank Groot Breteler
pas echt een goede start hadden. Laatstgenoemde sloot al direct
aan bij Leeuw en lag dus virtueel aan de leiding. Hierachter was
het al Steenoven die Lantinga achter zich voelde.
Lantinga zat er ook nu weer niet bij maar gaat er eens goed voor
zitten want op de positie waar hij nu reed zou iedereen zeggen zie
je nu wel.
Van Steenoven is al snel voorbij zowel Breteler als Leeuw gekomen
en gaat er als een pijl in de boog vandoor. Het indrukwekkende gat
wat hij binnen een paar ronden heeft geslagen is erg knap.
Leeuw blijft nog steeds voor Breteler rijden en dat terwijl Idzenga
de hete adem in zijn nek begint te voelen van de snel opkomende
Lantinga.
Alsof Idzenga stil staat zo hard gaat Lantinga er voorbij om zo
zijn vizier te richten op debutant Breteler die niet zomaar kans
ziet om voorbij te komen aan Leeuw.
Steenoven merkt niets van alles wat er achter hem gebeurt en heeft
aan het einde van de finale een voorsprong van een compleet recht
stuk opgebouwd en is dan ook de meer dan terechte winnaar van de
tweede NK wedstrijd van dit seizoen.
Lantinga ziet de strijd voor zich aan en begrijpt niet dat Breteler
niet voorbij kan komen aan Leeuw. Binnen een ronde heeft hij laten
zien hoe het wel moet. Jammer is alleen dat Breteler het spoor van
Lantinga niet kan volgen anders had hij ook een plaatsje kunnen
opschuiven. Lantinga pakt ze beide en ligt op plaats 2 wat niet
meer toereikend is om van Steenoven te kunnen achterhalen want die
is al 8 seconden over de finish voordat Lantinga hier aankomt.
Groot Breteler is inmiddels Siebe Leeuw ook voorbij gekomen en heeft
Idzenga nog geluk dat de finale niet wat langer duurde want inmiddels
was Freerk Gijzen hem ook al tot op korte afstand genaderd en eindigt
de Postma rijder op plaats 5.
1. Toon van Steenoven
2. John Lantinga
3. Frank Groot Breteler
Keverklasse
Het was even wennen voor de Belg Peter Timmermans
dat hij na zoveel wedstrijden op rij niet als eerste mocht kiezen
want de concurrentie was erg sterk vandaag.
Het was namelijk de beste keverrijder aller tijden Arjan Stokkink
die zijn groene kever naar de pole reed. Zou het dan aan de kleur
liggen?
De start was voor Stokkink maar Timmermans was aan de buitenzijde
zeker niet kansloos. Zo kwamen ze de bochten een en twee uit en
is het regerend kampioen Jan-Paul Klaster die in de greppel komt
en na een 3-voudige koprol weer op zijn wielen terecht komt waar
toch terecht rood voor wordt getrokken.
Een complete herstart is het gevolg en iedereen die vreesde voor
verdere deelname van Klaster komt bedrogen uit want de garagehouder
uit Oldemarkt staat er gewoon weer bij.
Tussen de starter op de grond en degene in het bakje is druk overleg.
Ze hebben beide geconstateerd dat er bij Marco Raben een scheef
rechter achterwiel te zien is. Na een check door de TC op het startveld
wordt besloten van start te gaan want naast scheef is er technisch
geen reden tot onrust voor Raben.
Het zijn opnieuw de 2 groene kevers die de dienst uitmaken met de
start alleen is het Klaster die nu wel het juiste spoor weet te
houden en aansluit bij de Nederlander en de Belg.
Raben kan de snelheid niet houden en ligt binnen een ronde al een
na laatste. Hij kan wel blijven rijden deze hele finale maar meer
als plaats 11 is er voor de eeuwige titelkandidaat niet weggelegd
vandaag in Veulen.
Klaster laat het er niet bijzitten want hij weet als geen ander
dat er punten nodig zijn na het slechte resultaat in Pieterzijl.
Klaster weet hard aan de binnenzijde voorbij te scheuren aan Timmermans
en pakt hiermee plaats 2. Rick Pasman volgt op 4 en John Verberk
valt tegen op plaats 7 maar we weten van de snelle Brabander dat
hij er altijd voor zal blijven gaan.
Eelco Kruis ziet zijn topklassering in rook op gaan door een lekke
rechter achterband wat hem slechts op plaats 14 brengt.
Gerald Kemper laat zien dat zijn winst in Pieterzijl geen uitschieter
was en ligt door de terugval van Kruis, zij het op verre afstand,
nu vijfde met de jagende Verberk achter zich aan.
De eerste 3 rijden zich zienderogen gemakkelijk los van de rest
van het veld en zo lijkt je erepodium verdeeld. Rik Pasman krijgt
de pechduivel weer eens op bezoek en laat de kever achter tussen
bocht 3 en 4. De rook ontwikkeling achterin zijn kever kan nooit
goed zijn en als we hem daarna veel zand over zijn motor zien gooien
weten we dat het niet goed zit.
Hierdoor schuiven alle rijders hier achter weer een plaats naar
voren en is het Kemper die in de laatste ronden Verberk niet achter
zich kan houden. En Verberk weet dat er gezien zijn snelheid meer
in had gezeten vandaag en zal alsnog tevreden zijn met plaats 4.
De top-3 brengt ook geen veranderingen meer met zich mee en is het
Stokkink die na Lochem 2012 weer een overwinning kan bijschrijven
en zal bij zichzelf denk op naar Lochem want daar gebeurt het.
1. Arjan Stokkink
2. Jan-Paul Klaster
3. Peter Timmermans (B)
Toerwagenklasse
Wat Ton van Leeuwen meemaakte net voor Pieterzijl
daar heeft Richard Kools al mee te maken sinds Pieterzijl. Uiteindelijk
is net voor Veulen de Cosworth motor van Mr. Cossie nog steeds niet
klaar en zit hij met zijn handen in het haar. Uiteindelijk wordt
er van Seppe Aerts een MR2 met turbo motor geleend alleen is er
nog wel een klein probleem mee want de kooi hierin voldoet niet
aan de nieuwe NK veiligheidseisen. Een cursus hoe zet ik er binnen
een dag een NK kooi in volgt en de bouw is een feit waardoor Kools
zondagmorgen aan de start verschijnt goedgekeurd en wel.
De meest opvallende man na 3 manches was Robin Bouman die als enige
met een Mitsubishi tot de finale wist door te dringen. Want Ton
van Leeuwen was er wel weer met zijn kampioensauto maar na 2 manches
noopten motor problemen hem tot opgave en ditzelfde probleem had
Rob van Kuringe met zijn Skoda.
Bouman wist met de snelste starter Jos Hendrickx mee te gaan en
sluit achter Piet van Dijk als derde aan. Van Dijk weet dat de snelle
buitenlijnen die hij in de manches reed ook nu in zijn voordeel
kunnen zijn en weet al snel de Porsche voorbij te steken.
Bouman sluit heel erg netjes aan op plaats 3 net voor de Clio van
Eric van der Valk. Beide Breederland broers hebben een mindere start
meegemaakt en komt Peter na 1 ronde als nummer 4 door en Erwin als
6.
Het lukt Hendrickx maar niet om via de binnenzijde voorbij te komen
aan van Dijk hoe erg hij ook aandringt. Precies tot aan de achterbumper
is waar hij kan komen en dat is wat hem lukt tot aan de helft van
de finale waarna de Porsche met een technisch probleem aan de kant
komt te staan. En hiermee lijkt de spanning dan ook volledig uit
de finale te zijn. Peter Breederland weet dat hij nu een plaats
is doorgeschoven en de weg naar van Dijk volledig open ligt want
de nog steeds zeer snelle Bouman laat veel ruimte aan de binnenzijde
waar Breederland na een paar ronden al gebruik van maakte. Ook van
der Valk en de jongste Breederland maken gebruik van deze ruimte
en weet Bouman dat het niet aan de auto heeft gelegen vandaag en
haalt uiteindelijk plaats 6 binnen.
Peter Breederland maakt ronde voor ronde meters goed op van Dijk
die een beetje op zijn lauweren lijkt te rusten. En dat terwijl
Erwin Breederland met zijn Swift vol in gevecht is met van der Valk
die de gaten mooi dichthoudt. Een tikje in bocht 3, laatste ronde,
zorgt ervoor dat Breederland de Clio in onbalans brengt waardoor
het gat groot genoeg is om de Swift langszij te sturen en ligt hij
op plaats 3.
Peter Breederland geeft niet op en ziet kansen en komt dichter en
dichter bij aan van Dijk.
Met nog 2 ronden op de teller zet Breederland de aanval definitief
in want van Dijk komt bijna klem te zitten achter de kever van Wilfred
Schut. Van Dijk stuurt zijn Honda op drie kwart van het rechte stuk
ineens naar links waar Breederland er bijna voorbij is. Ze raken
elkaar hard en Schut ontsnapt hier aan een botsing. Van Dijk drukt
Breederland de greppel in en de bult van de baanposten in bocht
1 wordt door Breederland volledig op 2 wielen meegenomen wat hem
linksvoor veel schade oplevert. Ze kunnen beide door en is het van
Dijk die geen fouten meer maakt en net voor de finishlijn nogmaals
flink naar links komt om nogmaals niet achter Schut te blijven hangen.
Van Dijk wint zijn eerste NK wedstrijd ooit en dat is een kroon
op zijn inmiddels 40 jarige autocross carriere. Danny Besselink
ziet eindelijk de pechduivel eens niet langs komen en wordt zeer
knap de nummer 5 van Veulen in zijn Opel Astra. En Richard Kools
wordt slechts de nummer 10 van vandaag met een MR2 die na 4 ronden
niet meer zo snel wilde als voorheen.
1. Piet van Dijk
2. Peter Breederland
3. Erwin Breederland
Sprint 2000
Met 34 starters niet waar we op gehoopt hadden
in deze zeer competitieve klasse maar toch weer genoeg voor de kleine
finale die Pieter Mennen weet te winnen voor Stephan Gerrits en
Coen Wouters.
Op pole stond de winnaar van de eerste NK Huub Jansen en hij duldde
vandaag ook echt niemand in zijn buurt. Toch laat iedereen zich
bij de start verrassen door Jan-Willem van Eerden, 3-voudig Nederlands
kampioen keverklasse, die als equipe inschreef met John Rotink.
En hij was het die kopstart pakte met de dubbele motorfiets. Ook
een sterke start is er voor Wouter van Vugt die probeert om vol
gas buitenom iedereen te verslaan wat niet lukt maar tweede is erg
knap voor Akkermans en zeer knap mee gestarte Arjan Kinds.
Het is direct van Eerden, die het een paar jaar in deze klasse heeft
geprobeerd en als laatste won in 2011 op de baan aan de andere zijde
van de provinciale weg, die weg is van de rest en wel eens de verrassing
van de dag zou kunnen worden.
Intussen is het Pieter Mennen die zijn PML op de achterzijde van
Pieter Poelstra heeft geparkeerd en beide zijn na 2 bochten finale
klaar. Akkermans ziet dat er binnenin heel veel ruimte is om voorbij
te komen aan van Vugt wat hem ook lukt. Op het moment dat van Vugt
aan wil pikken draait hij een pirouette bij opkomen rechte stuk
en ziet hij door een nog verdere terugval als de nummer 13 de eindstreep.
De terugval van van Vugt berooft de finale van (bijna) alle spanning
en dat terwijl er nog 7 ronden op de teller staan. De Sprint 2000
trein dendert voort en fouten worden er niet gemaakt. Met nog 3
ronden te gaan lijkt van Eerden de spanning terug te willen gaan
brengen want hij heeft Akkermans wel heel erg dichtbij laten komen.
In de een na laatste ronde lijkt het Akkermans te zijn die de kop
kan overnemen. De geroutineerde van Eerden laat hem er naast komen
en is gewaarschuwd. De concentratie bij van Eerden komt weer volledig
terug en daarmee de snelheid en wint hij zeer knap de finale van
deze klasse. En zo weet Rotink dat alles met zijn auto goed is en
zullen ze gaan overleggen of de veel tengerder gebouwde van Eerden
nog meer gaat instappen dit jaar. Want deze equipe combinatie is
gaat dit jaar een rol van betekenis spelen voor het kampioenschap.
Akkermans wordt moegestreden tweede voor de knap rijdende Leonard
van de Ven die geen enkele fout maakte en serieuze punten verzamelde
voor een titel die hij ook graag eens zou winnen.
1. Jan-Willem van Eerden
2. Ronald Akkermans
3. Leonard van de Ven
Standaardklasse divisie V
Met 45 deelnemers stond het maximum aantal
deelnemers aan de start voor deze zware strijd in Veulen. En dus
was er een kleine finale nodig om tot een compleet finale startveld
te komen en hierin kon de winnaar van NK 1 geen rol van betekenis
spelen en dan hebben we het over Jeremy Nap. Hetzelfde gold voor
Bert-Jan Hoepel de kampioen van 2013 die hier ook strandde. Een
harde koprol bij ingaan bocht 4 van Marco Jansen maakte een herstart
noodzakelijk en hier kwamen Kevin van Beek, Jos Wesdorp en Arjen
de Wilde als laatste finalisten uit naar voren.
Verassend genoeg is het de smaakmaker van Pieterzijl Peter Haagsma
in zijn Kadett die nu de snelste zandrijder na 3 manches blijkt
te zijn. Zijn Opel is naast die van Jamie van de Zand die de voorste
rij moeten delen met de Honda 2 liter van Jeroen Vonk en de 1600
Honda Civic's van Thijmen Hendriks en Maurits Schuurmans.
En dat die snelle en lichtere 1600 geel/zwarte Honda van Schuurmans
iedereen eruit startte was een complete verrassing. Haagsma kan
volgen aan de binnenzijde en Frans van der Vegt stuurt zijn nieuwe
Clio heel hard buitenom en de oude rot lig direct al derde vanaf
rij 2.
In bocht 4 komt iedereen aan en zijn het van der Zand, Mike Emons
en Thijmen Hendriks die het flink aan de stok hebben met elkaar
en elkaar geen mm zand gunnen juist op het moment dat Haagsma alle
energie uit zijn Opel ziet gaan en hiermee laatste wordt.
Jeroen Vonk heeft een dramatisch slechte start meegemaakt want plaats
9 is niet waar hij hoort te rijden vanaf de eerste rij. Uiteindelijk
wordt de hele finale dan ook in mineur afgesloten met plaats 14.
Door het wegvallen van Haagsma is het de thuisrijdster Mariska Verhees
die plaats 3 in haar handen heeft. Wout Hesselink komt hierna voor
Jamie van de Zand en Thijmen Hendriks en hun 3-en geven de finale
echt kleur door het prachtige gevecht wat zich in het begin van
deze finale tussen hun afspeelt. Dit geeft de 3 eersten wel de mogelijkheid
om ver weg te lopen.
Het felle gevecht biedt aan Jochem Eelderink de mogelijkheid om
steeds dichterbij te kruipen want door de terugval van Mike Emons
met zijn lekke band heeft hij vrij baan gekregen.
Van der Vegt kan op niets anders hopen dan op een stuurfout of een
probleem van Schuurmans die de juiste banden onder zijn Honda heeft
zitten waardoor de versnellingsbak de maximale snelheid kan overbrengen.
Hesselink en Hendriks komen in lichte botsing met elkaar in bocht
4 waardoor van der Zand er voorbij kan komen langs de buitenkant
en volgt Eelderink zijn spoor.
De strijd vooraan levert geen positie wisselingen meer op al heeft
Verhees moeite met het tempo in de laatste ronden. Hierdoor komt
van der Zand steeds een beetje dichterbij en heeft Verhees geluk
dat van der Zand in een gat veel snelheid verliest waardoor zij
wat lucht heeft voor de laatste ronde. Ze pakt hiermee net plaats
3 voor van der Zand op 4.
Van der Vegt pakt serieuze punten voor het kampioenschap met plaats
2 en is het Schuurmans die voor het eerste een NK weet te winnen
en hoe.
1. Maurits Schuurmans
2. Frans van der Vegt
3. Mariska Verhees
Sprint 1600
Een spin van Jimmy Hop leverde Dirk van Dijk
een vervelende breuk aan zijn pols op. De ontwijk actie van van
Dijk lukte alleen een achterop komende rijder kon niet meer om van
Dijk heen waardoor de stuuractie van van Dijk deze blessure opliep.
Beterschap dan ook aan van Dijk.
Diezelfde Jimmy Hop won de kleine finale voor Ingo van Lipzig en
Gert Visser. De rode vlag die kwam Rene Neuteboom leverde geen nieuwe
start meer op.
Sjors Bouwman had een wereldstart en dat zijn we ook van hem gewend
en zette zijn pole dan ook gelijk om in kopstart. Maarten Klosters
kan goed meekomen en dat geldt ook voor thuisrijder Ed van Asten.
Belg Steve Otzer heeft moeite met overleven vandaag maar plaatst
zich wel voor de finale net als de Duitser Gerd Robben in zijn tweede
NK geen technische malheur heeft en finale kan rijden.
Bouwman rijdt een moordend tempo en Klosters blijft het goed volgen
maar toch gaat er bij Bouwman iets mis. Hij stuurt zijn PML alleen
nog maar rechtdoor en dat is iets wat Klosters, die vol in de spray
zit, niet kon verwachten. Bouwman zet de auto direct stil einde
rechte stuk alleen verliest Klosters hierdoor veel kostbare tijd
en meters.
Ed van Asten ziet het in zijn rechter ooghoeken allemaal aan en
blijft zijn snelle lijn volgen en heeft de kop in handen.
Klosters heeft hierdoor 3 plaatsen verloren en kon er eigenlijk
weinig aan doen.
Regerend kampioen Rens van der Haas op 2 en Edwin Tolkamp de zandrijder
bij uitstek op plaats 3. De stroef op gang gekomen Ysbrand Dijkstra
heeft de snelheid er goed inzitten en weet dat Marcel Schoo op jacht
is naar zijn vierde plaats.
Schoo weet al vrij snel deze positie over te nemen van Dijkstra
en deze positie wisseling verandert niet meer tot aan de finishvlag
al weet Schoo nog tot aan het achterrek van Tolkamp te komen.
Van der Haas houdt de druk er vol op staan bij van Asten die zich
geen enkele stuurfout kan veroorloven. En die stuurfout, ondanks
de enorme druk van het thuis rijden, komt er niet. Sterker nog in
de laatste ronden weet van Asten zelfs nog wat uit te lopen en een
mooie overwinning bij te schrijven. Van der Haas laat zien dat hij
nog steeds in dezelfde vorm steekt als in 2013 het jaar waarin hij
kampioen werd.
1. Ed van Asten
2. Rens van der Haas
3. Edwin Tolkamp
Junioren
Een technische nakeuring, o.a. profieldiepte
van de banden, na manche 3 kostte zoveel tijd om iedereen uit het
Parc Ferme te krijgen dat de wedstrijdleiding besloot deze finale
te verplaatsen in het programma en als een na laatste te laten verrijden.
Opvallende afwezige in de finale was Valentijn Hendriks. Manche
1 wist hij nog wel winnend af te sluiten alleen bleken er terminale
motorproblemen te zijn waardoor meer punten er niet inzaten.
Vince Vervoort was 1 van de vele die teveel banden profiel hadden
en in manche 3 nul punten kon bijschrijven. Hierdoor was hij getergd
aangezien starten vanaf de laatste 3 helemaal niet overeen kwamen
met zijn aspiraties vandaag.
Zijn ambities konden niet voorkomen dat Falco van der Vegt de kopstart
kon pakken. Hierna was het de beurt aan Vervoort die heel veel risico
nam en zijn Swift snoeihard buitenom stuurde. Bij het uitkomen van
bocht 2 was het van der Vegt die de achterzijde van de Swift van
Vervoort al voor zich zag.
Richard Huisman zag de lijn van Vervoort aan en deed een ronde later
hetzelfde en pakt op dezelfde plaats de tweede plaats af van van
der Vegt die vol in gevecht is met Erik Pijnenburg jr. die van pole
startte. Huisman schiet dus door naar 2 en zo rijden er weer 3 Swifts
aan de leiding.
Van der Vegt gaat te ver naar buiten waar Pijnenburg dankbaar gebruik
van maakt door snel binnendoor te steken en nu vrij baan heeft.
Ischa van de Vossenberg en Mike Bruins volgen hier weer achter en
vormen de Peugeot brigade.
Aan kop lijkt het of Vervoort de automatische piloot heeft ingeschakeld
en sleurt de Swift over de baan door de gaten heen.
Pijnenburg jr. heeft geen last meer van strijd en kan zijn eigen
lijnen uitkiezen wat hem steeds dichter en dichterbij Huisman brengt.
Na een paar ronden volgt er zelfs een definitieve aanval met positieve
afloop voor Pijnenburg jr die de tweede plaats overneemt van Huisman
al heeft het de nodige ronden gekost voor dit een feit was want
Huisman gaf zeer goed partij. De eerste 3 plaatsen lijken hiermee
dan ook definitief.
Van der Vegt maakt het zichzelf moeilijk door de baanposten in bocht
4 een deel van de auto te laten zien wat veel snelheid kost. Hij
weet de Swift op de baan te houden en verliest net geen positie
aan de Peugeot brigade die Werner van Rossum dichterbij hebben zien
komen.
Vervoort wint op zijn thuisbaan voor Pijnenburg jr. en Huisman.
Van der Vegt wordt ternauwernood vierde voor van de Vossenberg en
van Rossum.
1. Vince Vervoort
2. Erik Pijnenburg jr.
3. Richard Huisman
Superklasse
Een tegenvallend aantal deelnemers in Veulen,
slechts 21, maakte de Superklasse de klasse die op 1 na het kleinste
was. En dat is jammer maar de strijd was er niet minder om.
De terugkeer van Peter Versluis was een feit en hij trad aan in
de auto van John Verberk. De auto van Versluis zelf zien we als
het meezit dit seizoen ook weer aan de start verschijnen. Lochem
wordt genoemd maar dan mag er niets meer tegenzitten.
De start van de laatste finale is waanzinnig want tot aan de eerste
bocht is de lengte er om veel snelheid uit deze kanonnen tevoorschijn
te toveren. En hier is het wachtlijst rijder Erik Ankersmit die
de beste start heeft voor Dennis Kuijpers. Gerrit Nap heeft al wat
achterstand en bij het opkomen rechte stuk gaat het mis voor Nap.
De auto lijkt te happen in het zand en hij gaat hard over de kop.
Een rode vlag is het gevolg en een complete herstart waar we Nap
niet meer bij zien staan en zo eindigen er 2 NK wedstrijden op rij
in mineur voor Nap.
Ankersmit kan na de herstart niet voorkomen dat Kuijpers voor hem
zit. Bij het ingaan van bocht 2 zien we Ankersmit en Kuijpers elkaar
raken en gaat Ankersmit haaks rechtsaf de greppel in. Rechtop staat
hij in de greppel en levert de stuitering op de baan schade op aan
het luchtfilter waardoor van verdere deelname wordt afgezien want
er volgt weer een complete herstart.
De derde start is weer voor Dennis Kuijpers die de Porsche voor
de ook als 3x goed gestarte Peter Versluis weet te plaatsen. Versluis
heeft de ideale lijn ook te pakken en kan zeer goed volgen. Willem
Snijder zit er ook goed bij en weet dat hij de snelste was na 3
manches en er dus echt mogelijkheden voor hem zijn vandaag.
Jan Roerdink houdt het al snel voor gezien en stuur zijn bolide
de baan af in bocht 3. En zo gaat het hard met de afvallers. Mike
Bartelen heeft na zijn EK avontuur het volledige vertrouwen weer
in zijn Trackline en hij gaat er voor vandaag. Super Max van Grieken
zit er ook nu weer goed bij ondanks dat hij klaagde over slecht
zicht rijdt hij direct achter Bartelen.
Versluis krijgt pech want de rechter achterband blijkt niet bestand
tegen de enorme druk en loopt langzaam leeg waardoor hij niet verder
komt dan positie 10.
Snijder krijgt hiermee plaats 2 in handen en ziet geen mogelijkheid
om de snelle Bartelen van zijn lijf te houden. Insturen bocht 1
zit Snijder buiten en is het Bartelen die inderdaad de tweede plaats
overneemt. Snijder blijft echter netjes in het spoor en rijdt verder
foutloos naar plaats 3 zonder enige bedreiging van Max van Grieken
die ook op zand laat zien uit de voeten de kunnen met de BMW V10
en wordt knap de nummer 4 van vandaag ruim voor zijn vader Johan
die een perfecte buffer vormde en niemand voorbij liet.
Dennis Kuijpers wint dan de finale ogenschijnlijk makkelijk voor
Mike Bartelen en zo staan ze ook in de tussenstand na 2 wedstrijden.
En de kampioen van vorig jaar Wilhelm Franssen? Die heeft tot nu
toe een slecht seizoen en heeft nog veel huiswerk voor de komende
wedstrijden en blijft gelukkig vol vertrouwen.
1. Dennis Kuijpers
2. Mike Bartelen
3. Willem Snijder
Resume
De zware zandbaan liet de laatste wedstrijd
om 21.03h eindigen en was iedereen blij dat het erop zat na 11,5
uur (!!!) mooie autocross.
ACCZuid had het organisatorisch allemaal goed voor elkaar en benutte
de vele ruimte prima wat vooral tot uiting kwam in het rennerskwartier
wat zeer ruim van opzet was.
Na het zware zand smacht een ieder weer naar de klei en laten we
hopen dat daar iedereen de vele schade gevallen van vandaag kan
oplossen en er een mooie wedstrijd te zien is.
Lochem staat op de agenda voor zaterdag 21 juni en dat valt samen
met het begin van de zomer dus hopen we op net zulk heerlijk weer
als vandaag in Veulen. |