VERSLAG - EUROL/VEKA NEDERLANDS KAMPIOENSCHAP.

geplaatst: 6 mei 2014
©2014 AutoCrossNederland.NL

Wedstrijd 1 Eurol/VEKA NK autocross
Pieterzijl

3 mei 2014

De dag voor de start van de eerste NK 2014 werd de SONAK opgeschrikt met het trieste nieuws dat voormalig werkgroep NK lid Cor Nijkamp veel te vroeg overleed. De vader van Erik Nijkamp werd tijdens de briefing dan ook herdacht met een indrukwekkende minuut stilte waarbij de familie van Cor dan ook veel sterkte werd toegewenst met dit zware verlies. En wij sluiten ons hier dan ook volledig bij aan maar weten wel dat de basis hoe de NK wedstrijden nu zijn Cor als grondlegger hebben gehad en wij dus nog steeds kunnen genieten van zijn erfenis.
Ondanks het leed moest er toch over geschakeld worden naar de orde van de dag want de ACVO had een prachtige baan neergelegd die naast technisch ook zeer snel bleek te zijn. De dispensatie die ze gehad hebben om op Koningsdag, een week voor de eerste NK, een wedstrijd te mogen houden, trok veel deelnemers om alvast te oefenen voor de grote dag. Deze wedstrijd ging de boeken in als mini-NK en bleek een ultieme test voor mens en machine.

Baan
De brede kleibaan was precies op lengte om binnen het NK reglement te vallen want na 700 meters op de teller waren de keurmeesters weer terug op de finishlijn. Het rechte stuk leek te eindigen in 2 bochten waarvan de eerste een flauwe knik was waar remmen kon maar niet hoefde. Hierna volgde een echte bocht die een steeds zachtere ondergrond kreeg naarmate de wedstrijden volgden. Een stukje rechtdoor om daarna bijna haaks rechtsaf te gaan onder de noemer chicane. Hierna volgde al gauw een 180 graden snelle doordraaier om weer terug het rechte stuk op te gaan. De snelheden waren dan ook enorm en met gemiddelde snelheden van rond de 110 km/h werd deze technische en snelle baan dan ook gerond.

Door het enorme inschrijf aantal van rond de 260 in 8 klassen was het zo dat er in 3 klassen wachtlijsten gehanteerd dienden te worden. In de Kever- en Superklasse mochten alle deelnemers starten die op de wachtlijst stonden vandaag. In de Div V was dit helaas net niet het geval.
Door vooral de toename in de Div V werd de startvolgorde door elkaar gehusseld en was de volgorde niet meer zoals we gewend waren. Vooral de Sprint 1600 klasse was hier heel erg blij mee aangezien juist hun de laatste jaren de spits moesten afbijten.

De startvolgorde was net als we gewend waren zeer afwisselend als het gaat om verschillende vormen van de auto's waarbij natuurlijk rekening gehouden werd met het feit dat de grootste klassen mee voor in het manche programma zaten.
De startvolgorde was dan ook als volgt en blijft ook de rest van het seizoen zo ongeacht of er genoeg deelnemers zijn voor een eventuele kleine finale:

1. Div A
2. Sprint 2000
3. Div V
4. Sprint 1600
5. Junioren
6. Keverklasse
7. Toerwagenklasse
8. Superklasse

En de 233 inschrijvers maakten er een waar spektakel van want zo weinig als er op Koningsdag gebeurde zo veel was het nu. Met het mes tussen de tanden werd er volop gestreden en koste de eerste manche al heel veel tijd en leek er een doemscenario aan te komen. Gelukkig hervond een ieder zich en werd er in de 2 manches daarna veel tijd gewonnen om ruim voor 18.00h van start te kunnen met de kleine finales.

Standaardklasse divisie A
Met 13 starters van de 15 geregistreerde rijders werd er begonnen aan het kampioenschap en bleek in de manches al dat de regerend kampioen Haitze Idzenga, helaas nog steeds rijdend met verfomfaaid plaatwerk, en John Lantinga de te kloppen mannen te zijn. Want de nieuwkomers in deze klasse zoals Frank Groot Breteler, die wel erg snel was, en Bram Krijger zitten nog niet op het niveau van deze toppers.
In de finale liet Lantinga, die vorige week tijdens Koningsdag met zijn voorwiel aangedreven Toyota een gigantische serie koprollen meemaakte, zien hier geen last meer van te hebben. Hij startte als nooit tevoren en gaf Idzenga ruim het nakijken door van een van de buitenste startplekken de kop te pakken. Net na bocht 2 is het direct Toon van Steenoven die zijn MR2 in de greppel boort en klaar is met zijn finale in de Div A.
Lantinga en Idzenga scheiden zich direct al wat van de rest van het veld en hebben opnieuw hun zaken goed voor elkaar. Andries Wilkens, Eddy Zielman en Freerk Gijzen rest niets anders dan aansluiten en gaan voor de laatste podiumplaats zo lijkt het.
Wilkens rijdt zich los van Zielman en Gijzen omdat de laatste 2 heftig met elkaar in gevecht zijn. Dit duurt een paar ronden en de snelle lijnen die Zielman dan gaat rijden zijn teveel voor Gijzen en loopt Zielman ook hard in op Wilkens. Wilkens kan de druk niet aan en gaat te dwars met zijn zwarte MR2 en legt hem bijna op zijn dak. Zielman ziet dit en kiest om er buitenom voorbij te rijden alleen dit is precies de kant waar Wilkens heen schiet. Om een aanrijding op deze hoge snelheid te voorkomen gaat Zielman nog verder naar buiten en zonder elkaar te raken beland Zielman op de greppel aan de buitenzijde tussen bocht 1 en 2 in. Ook Wilkens strandt hier en beide zien ze hun hoop op het podium in rook opgaan.
Gijzen ziet het aan en stoomt op naar plaats 3 en rest niets anders dan af te wachten wat het leidende 2-tal voor hem gaat doen. En een van die twee gaat wat doen want een ronde na de uitval van Zielman tikt Idzenga de MR2 van Lantinga licht aan bij het ingaan van bocht 2 en gaat Lantinga precies 1x over de kop. Idzenga kan er dan nog maar ternauwernood omheen sturen maar ligt wel aan de leiding ondanks dat dit waarschijnlijk niet zijn bedoeling was. Voordat Gijzen in de bocht aankomt is Lantinga er alweer vandoor en verliest dan ook maar 1 plaats die wel de belangrijkste is.
Lantinga is getergd nu want hij wil zo graag winnen vandaag in Pieterzijl en gaat er dan ook goed voor zitten maar de afstand lijkt te groot zo halverwege de race om nog te kunnen winnen.
Idzenga is zich ervan bewust dat Lantinga niet op gaat geven en heeft gezien wat er in bocht 2 kan gebeuren en gaat hier dan ook een ruimere lijn rijden om de gaten heen. Alleen verzuimt hij dit in bocht 5 opkomen rechte stuk elke keer wel te doen. De MR2 komt hier dan ook telkens vreemd door de gaten heen gestuiterd en hier verliest hij veel meters. Want Lantinga op volle snelheid houdt juist hier de snelheid er prima in. En met nog 1 ronde te gaan gaat het er echt om spannen want Lantinga is erg dichtbij gekomen. In de laatste bocht voor de finishvlag is het weer Idzenga die de gaten niet schuwt en het tijdverlies hier is voldoende voor Lantinga om heel hard buitenom aan Idzenga voorbij te steken. En dat is ook precies wat er gebeurde en zo krijgt deze finale een bizarre ontknoping waar de verloren geachte Lantinga de winst pakt voor Idzenga.
Gijzen maakt het podium compleet voor Siebe Leeuw en de zeer sterk rijdende nieuwkomer Frank Groot Breteler. Want Snippe had de pech om bij het ingaan van de laatste ronde op de streep stil te vallen door een probleem met de aandrijving.
Toch blijft de technische nacontrole in deze klasse altijd spannend voor de definitieve uitslag. En al gauw dringen berichten in het rennerskwartier door dat er iets is gevonden aan de MR2 van Lantinga. En naar later blijkt wordt Lantinga dan ook uit de uitslag genomen doordat er iets niet reglementair is aan zijn auto en krijgt Idzenga de grootste beker en de meeste punten mee naar huis.

1. Haitze Idzenga
2. Freerk Gijzen
3. Siebe Leeuw

Junioren
's Avonds laat op vrijdag zagen we bij de aanhanger van het team van Pijnenburg ineens een groene junior auto tevoorschijn komen. En de laatste keer dat we de Swift zagen was deze nog gewoon geel met wit. Ondanks de schemering ontdekten we al snel dat het helemaal geen Swift was die daar stond maar de Honda Civic kampioensauto van 2013 die na afloop van vorig seizoen al verhuisde naar Esch. Pijnenburg junior stapte vandaag pas voor het eerst in deze potente bolide om serieus voor de titel te gaan. Want na de aanschaf van de kampioensauto van 2012 en nu die van 2013 zal de druk op de schouders van de jonge rijder hoog zijn evenals de verwachtingen.
Na de manches liet de Brabantse jongeling zien goed met de Honda, die ze omgedoopt hebben naar Kanonda, overweg te kunnen en vooral een goede start te hebben in de finale door van plaats 8 ineens door te stoten naar plaats 4.
De regerend kampioen Valentijn Hendriks bouwde na de verkoop van zijn Honda weer een nieuwe op en deze bleek gewoon weer snel en betrouwbaar te zijn. Hiermee was hij als eerste in de bocht bij de finale. De nummer 2 van vorig jaar Vince Vervoort, die ook weer met een verse auto startte, kon niet aansluiten wat mede kwam door een bijna kantel momentje.
Nieuwkomer Falco van der Vegt sloot wel aan bij Hendriks en de snelle 205 rally rijder Johannes Mulder deed dat ook. Richard Huisman was een van de weinige NK rijders die de baan vorige week al verkende en zijn extra kennis van de baan waarop hij een week geleden won leverde hem ook een plaats vooraan op.
Hendriks bouwt direct een serieuze voorsprong op door na 3 ronden al helemaal los te zijn van de rest. In die tussentijd is het Huisman ook al niet meer gelukt om Vervoort achter zich te houden aangezien hun van plaats hebben gewisseld.
Sterker nog in de loop van de finale verliest Huisman steeds iets meer terrein wat hem door strak rijden uiteindelijk toch nog een mooie plaats 5 oplevert.
Erik Pijnenburg jr heeft de snelheid er goed inzitten en heeft de jacht geopend op Vervoort die nog steeds op plaats 4 ligt. Vervoort weet de aanvallen af te slaan maar het lijkt slechts een kwestie van tijd. En die tijd komt eerder dan verwacht want we zien rook ontstaan bij de Swift. Deze rook was de voorbode van een kapot gaande versnellingsbak en mag Vervoort van geluk spreken dat hij de eindstreep wist te halen op plaats 8.
De snelle en gedreven Pijnenburg sluit aan bij Mulder die met zijn Peugeot geen fouten meer maakt en de Honda achter zich weet te houden tot aan de finishvlag.
Jari Kroon gaat ook zijn laatste ronde in en doet dit bij bocht 1 iets te fanatiek en gaat het bijna mis. Alleen tijdens het pareren van zijn foutje krijgt hij een tik van Marc van Wijlen die graag nog een plaatsje wil opschuiven. Hierdoor wordt Kroon gelanceerd en schrijft hij na 2 wedstrijden gereden te hebben zijn Swift volledig af en moet hij vrezen voor zijn seizoen. Gelukkig deed de kooi zijn werk.
Aan kop veranderde niets meer en was het Hendriks die onbedreigd verder ging waar hij eind vorig jaar mee stopte namelijk winnen. De sterk en snel rijdende Falco van der Vegt kon niets anders dan zeer tevreden zijn met plaats 2 en was dat ook.
Werner van Rossum, zoon van oud NK rijder Marico, verraste in de laatste ronde Richard Huisman nog even en pakte zo mooi plaats 4.

1. Valentijn Hendriks
2. Falco van der Vegt
3. Johannes Mulder

Keverklasse
De terugkeer van oud gedienden Patrick Boessenkool en Gerald Kemper, de Nederlands kampioen van 2006 alweer, geeft deze klasse nog meer aanzien dit jaar. Ook Peter Timmermans is er weer bij en dat was op zich ook redelijk verrassend aangezien gespeculeerd werd dat de snelle Belg zou stoppen.
De start was een prooi voor Kemper die aan de buitenzijde wat sneller was als Timmermans die helemaal binnen in zat. Kemper snijdt dan ook erg strak naar binnen en Timmermans lijkt hierdoor te schrikken en remt af waardoor de kever spint. Pasman ziet het met lede ogen aan en kan er niet meer omheen en wordt gelanceerd over het voorwiel van Timmermans en ziet zijn goede start teniet gedaan. Timmermans vindt hier dan ook gelijk zijn Waterloo en Pasman kan door na een korte opstijging.
Eelco Kruis en Patrick Boessenkool lieten zich door dit alles niet van hun stuk brengen en sluiten aan bij Kemper. Jan-Paul Klaster zien we al vrij snel langzaam rond rijden en ziet zo zijn NK debuut met de Hayabusa niet beloond worden met veel punten want plaats 14 is niet iets wat bij zijn status hoort.
Kemper heeft alles onder controle en weet de afstand op Kruis te consolideren die dit op zijn beurt ook doet met de afstand op Boessenkool.
Hierachter is het John Verberk die moeite heeft om voorbij te komen aan Jasper Pouw die van geen wijken weet. Uiteindelijk weet Verberk er na een mooie strijd voorbij te gaan en weet dat het gat naar de top-3 te groot is om erbij te komen.
Arjan Stokkink heeft een nieuwe kever gebouwd welke net klaar was voor deze NK wedstrijd en de groene uitmonstering van zijn kever was voor vele onherkenbaar. En kan het maar zo zijn dat er mensen zijn die Stokkink vijfde hebben zien worden zonder te weten wie deze rijder was.
Kemper rijdt foutloos en stevent op de overwinning af en dat is iets wat hem in zijn kampioensjaar niet lukte. Is dit de voorbode voor een heel mooi seizoen?
Foutloos was Kruis niet want bij het uitkomen van bocht 5 gaat Kruis te ver naar buiten en gaat dwars en lijkt te gaan spinnen. Boessenkool houdt zijn kever strak aan de binnenkant en weet dat hij gaat opschuiven naar plaats 2. Alleen de werkelijkheid bleek net iets anders te zijn want de spinnende Kruis klapt tegen de rechter achterkant van Boessenkool aan waardoor alles afbreekt aan de kever van Boessenkool die hierdoor exit is. Door de touche komt Kruis weer in het goede spoor en kan hij zijn weg vervolgen en de tweede plaats ophalen. Alleen was het Verberk die intussen al wel bijna het achterrek van Kruis aan kon raken.

1. Gerald Kemper
2. Eelco Kruis
3. John Verberk

Toerwagenklasse
De eeuwige jachtvelden werden de afgelopen dagen overspoeld met opgeblazen motoren van een aantal rijders uit deze klasse. Equipe Arkes en Frank Nijhuis konden om deze reden dan ook niet eens afreizen naar Pieterzijl. Voor Ton van Leeuwen gold bijna hetzelfde want de motor van zijn potente Mitsubishi liep afgelopen week stuk op de testbank. Hij zat met de handen in het haar en belde met Simon Peetoom om te kijken of zijn EK Skoda gehuurd kon worden. Die was niet wedstrijd klaar maar de gouden tip kwam wel want Bart-Jan Blaauw, kersvers vader, had zijn NK auto van 2013 gewoon klaar staan. En deze snelle 2WD werd gehuurd en voorzien van de 601.
Tijdens deze NK kwamen ook de motor van Richard Kools en Toon Kooremans in aanmerking voor de schroothoop en hopen we dat er in Veulen nog wel toerwagens aan de start zullen staan ;-).
In Zuidland zit het ze niet lekker dat de titel al een paar jaar daar niet meer mee naar toe genomen is en daar zien ze graag verandering in.
Het lukte beide niet om de kopstart te pakken want het was Rob van Kuringe die dit deed met zijn zeer snelle Skoda waar ook net een verse motor ingelepeld was.
Piet van Dijk spoot zijn Honda blauw en kon net niet naar binnen steken waardoor niet plaats 2 maar plaats 4 zijn deel was na bocht 2 want de gebroeders Breederland bleven aan de binnenzijde rijden en Peter zat op 2 en Erwin op 3. In de rechter knik heeft van Dijk een mooie lijn en weet hij Erwin voorbij te steken.
Voor Wilfred Schut was het na bocht 2 al voorbij en hij zette de kever aan de kant. Ton van Leeuwen doet het niet gek op plek 11 en is niet vreemd met voorwiel aandrijvers gezien zijn lange periode die hij had met een Opel Astra waarmee hij vrije standaard reed bij de ACVRP.
Van Kuringe wil de zware Fabia na een paar ronden niet aan de binnenzijde houden vanwege de gaten en ziet zich genoodzaakt om snelle buitenlijnen te rijden terwijl Peter Breederland meer aan de binnenzijde zit en de veel lichtere Baleno meer haaks om kan zetten. Piet van Dijk gaat iets te ver naar buiten in bocht 1 en is het direct Erwin Breederland die dit afstraft.
Van Kuringe schakelt mis naar 5 i.p.v. 3 net na de rechter knik. Precies waar Peter Breederland op zat te wachten want hij kan direct naar binnen duiken en zo plaats 1 overnemen.
De zeer snelle Audi van Robbert Beelen is een echte aanwinst voor het NK maar in de finale moet hij de Audi al snel langs de kant zetten en ziet plaats 7 hiermee in rook opgaan.
Ton van Leeuwen ziet de uitvallers langs de kant staan en weet dat hij serieus puntverlies kan vermijden door deze gouden greep wat hem uiteindelijk een zeer knappe 8-ste plaats oplevert.
Erwin Breederland is inmiddels ook aangesloten bij van Kuringe die Peter Breederland nog niet heeft zien weglopen.
De lange bocht 1 en 2 is nu de plaats waar van Kuringe opnieuw veel ruimte laat en is het Erwin Breederland die plaats 2 inpikt en achter zijn oudere broer aangaat. Maar dat duurt maar kort want van Kuringe steekt bij de chicane knalhard binnendoor. Wat net kon kan nu weer denkt Breederland en rustig afwachtend doet hij in bocht 1 weer hetzelfde bij van Kuringe. Een bocht later houdt hij het gat nu wel gesloten en lijken de kaarten geschud.
Er komen geen veranderingen meer in de stand en laten de Breederland broers zien dat het menens is om de titel weer in Zuidland te doen belanden en pakken met hun Hayabusa motoren de eerste 2 plaatsen voor de zeer sterk rijdende van Kuringe.
Piet van Dijk blijft de Porsche van Jos Hendrikcx voor en zien we Eric van der Valk nog ver terug vallen in de laatste ronden.

1. Peter Breederland
2. Erwin Breederland
3. Rob van Kuringe

Sprint 2000
Sinds jaren niet meer de grootste klasse van het NK want met ÒslechtsÓ 41 geregistreerde rijders zullen we de 3 manches niet overschrijden dit jaar.
Pech was er voor de regerend kampioenen equipe Klaas en Rients Postma. In manche 1 maakte Klaas een aanrijding mee met Wouter van Vugt waardoor de sprinter hard landde. Een paar manches later startte hij voor het eerst in de keverklasse en remde hij later dan de rest. Ook nu was een harde landing het geval en dit bij elkaar opgeteld leverde hem een rugblessure op. Dit betekende een voortijdig afscheid in beide klassen en heel veel pijn. Klaas wensen we dan ook beterschap toe.
Ook tegenvallend was het optreden van de nummer 2 van vorig seizoen die dit seizoen nog weinig geluk aan zijn zijde kent waardoor de prestaties ondermaats zijn en er misschien wel een desastreus seizoen aan zit te komen.
Een kleine finale met een herstart want al gauw na de eerste start spinde Pieter Mennen tussen bocht 4 en 5 en kon Kees Buijserd er met zijn nieuwe JvdC niet meer omheen. Een harde klap was het gevolg en Mennen zit een dag later met een lichaam wat van top-tot-teen pijn doet.
De herstart leverde uiteindelijk een finale plaats op voor Patrick Cleys, Wouter van Vugt en Bennie Fielt die dus de laatste rij mochten volmaken.
De kopstart is zeer verrassend voor Huub Jansen al was het Jacob Heeres die er als eerste aankwam naast Chris Wagenaar. Huub pakte verreweg de beste binnenlijn en zat hiermee het beste. De 3 kemphanen bleven zij aan zij rijden en dwongen elkaar naar buiten waardoor Leonard van de Ven in bocht 2 een lege ruimte voor zich had en uiteindelijk zich tussen Jansen en Heeres kan nestelen.
Heeres laat het hier niet bij zitten en gaat buitenom voorbij aan van de Ven tussen bocht 4 en 5. John Rotink had een dramatische start en ziet uiteindelijk zijn plaats op de eerste startrij omgezet worden in plaats 14 in het eindklassement.
Er gebeurt weinig in deze finale al is de enorme snelheid die Jansen en Heeres laten zien wel heel erg indrukwekkend evenals de wegligging van hun sprinters.
Wouter van Vugt ligt inmiddels op plaats 5 en dat is knap gezien zijn startplaats vanaf rij 3.
Cleys heeft de druk er vol op staan bij Andre Hofman die bij opkomen van het rechte stuk ineens naar rechts uitwijkt waar Cleys op koers ligt om er voorbij te steken. Door hard te remmen kan Cleys een hoge snelheid aanrijding voorkomen en is Hofman gewaarschuwd. In bocht 1 positioneert Cleys zich opnieuw wat eindigt in een spin. Cleys kan hierna nog wel door maar komt uiteindelijk niet verder als plaats 13 omdat iedereen die nog reed in dezelfde ronde zat.
Jacob Heeres komt in de laatste ronden nog erg dicht bij Huubster maar kan er niet voorbij. De overwinning van Jansen is een prachtige en zal zeker opgedragen worden aan Denny Verberk de veel te vroeg overleden kameraad van Huub. Denny zal dan ook vol trots hebben meegekeken naar de fantastische overwinning van de Huubster. Chapeau.

1. Huub Jansen
2. Jacob Heeres
3. Leonard van de Ven

Standaardklasse divisie V
De wachtlijst was groot maar toch waren er afzeggingen waardoor de meeste van de wachtlijst toch mee konden doen. En dat was positief voor degene die een verre reis hadden moeten maken met de hoop op zak alsnog mee te kunnen doen.
De kleine finale liet Jochem Eelderink, Niek Westerhof en Kees Damen aansluiten om er zo 15 op de eerste bocht af te sturen. En hier was de voor NK begrippen onbekende Peter Haagsma die alle favorieten te snel af was. Thijmen Hendriks stuurde zijn snelle Honda in oranje kleuren deze keer strak achter de Opel rijder aan. Wout Hesselink, de winnaar van vorig jaar in Pieterzijl, startte ijzersterk en sloot aan terwijl Jamie van de Zand slecht wegkwam en er toch nog goed bij kwam op plaats 4.
Bij bocht 4 is het Hesselink die de beste lijnen weet te rijden en buitenom probeert om Hendriks voorbij te komen. Dit lijkt te lukken alleen de snelheid van de Honda doet niet onder voor die van de Opel en zo blijven ze zij-aan-zij rijden tot aan de eerste bocht met een nipte voorsprong voor Hesselink. Voor de chicane is het dan ook Hesselink die er voorbij gaat en tweede ligt maar hij wil meer en in bocht 4 lijkt ook Haagsma aan de beurt. Dit lukt net niet maar Hesselink geeft niet op. Precies een ronde later probeert Hesselink het opnieuw en ruikt hij zijn kans maar komt hard in aanraking met de greppel en stuitert er op 2 wielen weer uit. Geluk bij een ongeluk is dat hij de Opel op de baan kan houden en door kan al verliest hij een plek aan Hendriks.
Jeremy Nap maakt zijn NK debuut maar met de genen van vader Gerrit weet hij echt wel wat rijden is en heeft inmiddels plaats 4 in handen terwijl hij en van de Zand er een kat-en-muis spel van maken. En ook Mike Emons verliest dit strijdende 5-tal niet uit het oog. Plots zien we de Astra van Govert Terberg op zijn dak liggen in bocht 2 en komt er een code rood en hierdoor een complete herstart op de baan. Helaas maakte Hesselink deze niet meer mee want hij werd met de tractor van de baan gesleept.
Haagsma en Hendriks bewogen hun auto op het moment dat assistent wedstrijdleider zijn vlag liet zakken sterker nog ze dachten dat de startvlag viel en reden weg. Ze werden hierna terug gefloten en weer op hun plaats gezet maar het leed was al geschied zou later blijken.
De nieuwe start is voor de mannen aan de leiding, die nog geen idee hebben wat ze boven hun hoofd hangt, want ze starten alsof ze achterna gezeten worden. Van de Zand komt niet ver want hij moet in bocht 2 de Astra laten staan na een duw van Andre Linker die in de Toyota van Hoepel startte. De ongelukkige positie op de baan in het midden van de bocht maakte het er voor de rest niet gemakkelijker op. Hendriks zit bij opkomen rechte stuk aan de binnenzijde bij Haagsma maar is niet snel genoeg maar de Astra van van de Zand staat voor hem prima. Haagsma moet er buiten omheen en Hendriks binnen en pakt zo plaats 1. En deze geeft hij niet meer uit handen en viert met gebalde vuist zijn overwinning. Althans dat denkt hij dan nog. Haagsma heeft het de laatste ronden druk gehad met Nap die er op de streep niet voor is en derde wordt voor Andre Linker en de redelijk onzichtbaar gebleven Mike Emons in zijn Toyota Celica uit 2004.
Al snel na afloop van de finale dienen Haagsma en Hendriks zich te melden bij het secretariaat en blijkt dat het voor hun is misgegaan bij de herstart op de baan. Met de kennis van het reglement die ze zouden moeten hebben missen ze de essentie van het beginnen van de startprocedure. Die begint namelijk bij het opsteken van de (Nederlandse) vlag en eindigt bij het doven van de startlichten. Beweeg je voorwaarts binnen deze procedure dan is er sprake van een valse start...
De uitslag wordt dan ook ineens heel anders als we gezien hebben maar zoals altijd regels zijn regels.
Na afloop vond er ook bij deze klasse een technische nacontrole plaats waardoor de uitslag wel eens anders zou kunnen zijn als op onze website gepubliceerd is.

1. Jeremy Nap
2. Andre Linker
3. Mike Emons

Sprint 1600
Bij de Sprint 1600 klasse misten we vandaag kampioenskandidaat Dirk-Jan Middelveld. De snelle rijder zag door prive omstandigheden geen mogelijkheid aan de start te verschijnen.
Ook zonder zijn deelname meer dan 30 starters die dus een kleine finale moesten rijden om de finale strijd compleet te maken. Oud gediende en herintreder bij het NK Herbert ter Maat tikte als eerste aan voor Gerwin van Straaten en Frank de Bruijn.
De zeer snelle Steve Otzer uit Belgie startte vandaag alle Nederlandse rijders eruit en kreeg direct Edwin Tolkamp achter zich aan. Ook de verrassend sterke debutant Sven Prinsen zat er goed bij maar zijn buitenlijn was wel snel maar de hoeveelheid meters waren in zijn nadeel. Hierdoor kon Ed van Asten doorsteken naar plaats 3.
Marcel Schoo zit binnen een ronde op plaats 4 en wil meer en gaat er dan ook eens goed voor zitten. Herbert ter Maat zien we al snel langzaam rondrijden en Frank de Bruijn valt op doordat hij vanaf de laatste rij al doorgestoten is naar plaats 6.
Otzer duldt Tolkamp wel in zijn buurt maar de fout waar Tolkamp op hoopt van de NK debutant komt niet. Schoo zien we steeds wat dichterbij komen aan van Asten en gaat zitten wachten op een foutje van van Asten want dat gebeurde de laatste keer in Koudum ook (laatste NK 2013) bij hun fanatieke strijd.
Dit foutje komt niet en de net wat strakker rijdende Schoo weet op het rechte stuk voorbij te komen aan van Asten en kan direct het gat naar Tolkamp dichtrijden. En zo rijden er nog steeds 3 oud Nederlands kampioenen achter elkaar aan. Inmiddels is ook Sven Prinsen aangesloten bij van Asten en de jongeling is toch echt de verrassing van deze klasse.
De Bruijn kan het tempo ook nog steeds goed volgen in zijn nieuwe Spies en ligt kort achter Prinsen. Schoo kan niet voorbij Tolkamp komen en hierdoor stagneert het tempo van deze 2 en sluiten de 3 er achter aan. Vooral Prinsen ziet kansen en heeft snode plannen en positioneert zich in de chicane voor een in zijn gedachten prachtige inhaal actie die voor ons onmogelijk lijkt. Hij ziet al een paar ronden dat iedereen angstvallig de gaten aan het dichthouden is bij het opkomen van het rechte stuk. Hierdoor gaat hij zijn aanval plaatsen via de buitenlijn vanuit bocht 4 en 5. Van Asten is direct het haasje en ook Schoo wordt voorbij gestoken. Hierna lijkt Schoo zo verrast omdat hij niet kan geloven dat de debuterende Prinsen hem zomaar brutaal voorbij steekt. De Trackline van Schoo breekt dan ook uit en raakt Prinsen in de flank die hierdoor met zijn oude Tolkamp frame hard in de greppel beland en zijn prachtige inhaalactie onterecht beloond ziet met een uitval.
Schoo lijkt van slag want voor bocht 1 is ook van Asten hem voorbij gestoken en ook Frank de Bruijn steekt binnendoor bij Schoo. De aanrijding die hierop volgt is het einde voor de Bruijn die in de greppel beland en zijn weg niet meer kan vervolgen en dat in de laatste halve ronde. Ook Gert Visser strandt hier met een afgelopen wiel.
Steve Otzer maakt een droomdebuut in het NK en wint met zijn snelle Hayabusa op de klei en is gelijk de koning van Nederland in deze klasse. Tolkamp wordt zeer knap tweede voor Marcel Schoo en Ed van Asten.
Schoo krijgt na afloop van de finale door de wedstrijdleider de zwarte vlag voor gehouden vanwege zijn aanrijding net Prinsen en hier is hij het niet mee eens. De snelle schroothandelaar tekent dan ook protest aan waar we vanuit officiele kringen niets meer van gehoord hebben. Een belletje naar Marcel Schoo leerde ons dat zijn protest is toegekend en hij dus zijn derde plaats heeft terug gekregen.

1. Steve Otzer (B)
2. Edwin Tolkamp
3. Marcel Schoo

Superklasse
Met afmeldingen van o.a. Peter Versluis door ziekte kon Erik Ankersmit deze week al rustig slapen want hij was verzekerd van deelname aan deze NK. Dat geeft een lekker gevoel als je op de wachtlijst staat en favoriet bent voor de titel gezien het sterke voorseizoen wat het Pitstop Racing team tot nu toe heeft.
De critici bleven verbaasd over de aanwezigheid van voormalig junior Max van Grieken die volgens velen niet in deze klasse thuis hoort vanwege zijn zeer jonge leeftijd en geringe ervaring. Het reglement heeft hier geen beperkingen in en zo plaatste Max zich makkelijk voor de finale en dat is iets wat zijn vader Johan niet voor elkaar kreeg.
Mike Bartelen had geen nieuwe look voor zijn sprinter maar trad aan in de EK wagen van John Verberk en met die auto reed Peter Versluis in 2013 een aantal NK wedstrijden.
De start was bizar want daar gebeurde al heel veel op een korte afstand. Iedereen van de eerste rij wilde maar al te graag als eerste in de bocht zijn en Martin Kroon, Erik Ankersmit en Dennis Kuijpers waren dan ook de beste starters. Net wel, net niet van hun lijn afwijkend koos Kuijpers eieren voor zijn geld nadat Ankersmit naar binnen kwam en Kuijpers en Kroon raakte. Het liep goed af terwijl Kroon even kort door de lucht heen vloog.
Gerrit Nap maakte een slechte start mee en Erik Pijnenburg kon er niet meer omheen vanaf de laatste rij en zo waren we direct al 2 favorieten kwijt.
Door de schermutselingen op het rechte stuk was er aan de rechter zijde heel veel ruimte gekomen en daar maakte Max van Grieken dankbaar gebruik van. Hij reed snoeihard bijna iedereen voorbij en hield het gas van de BMW V10 motor ook in de bocht er vol op staan en snoerde hiermee alle critici de mond. Buitenom sloot hij aan bij Ankersmit die er al was. Kroon op plaats 3 kon niets anders doen dan toekijken. Van Grieken had teveel snelheid richting de rechter bocht en raakte de wal aan de linker zijde en mocht van geluk spreken dat hij op de baan bleef. Hij sloot aan naast Kuijpers op plaats 4 en Adriaan Boele zit daar dan weer achter. Mike Bartelen heeft de voor hem nieuwe F&S goed onder de duim en rijdt op plaats 2.
Van Grieken weet dat zijn kansen in de eerste bocht liggen en verslind daar buitenom gewoon Mike Bartelen alsof het niets voorstelt. De jacht op Kroon is hiermee dan ook definitief geopend. Martin Kroon krijgt al gauw problemen en de lekke rechter achterband van hem zou wel eens direct na de start veroorzaakt kunnen zijn.
Het is dan ook een kwestie van tijd voordat Kroon een plaats verliest aan van Grieken. Door zijn lekke band komt Kroon dan ook niet verder dan plaats 11.
Boele heeft ook de goede lijn te pakken en steekt door naar plaats 3 maar vergaloppeerd zich later in bocht 2 door te spinnen en voor hem rest dan niets meer dan plaats 12.
Hierna is de spanning uit de finale en rijdt iedereen snel door naar de finishvlag en mag Ankersmit een overwinning bijschrijven op zijn indrukwekkende erelijst. Alleen dateerde zijn laatste NK winst alweer uit 1990 en dat is gewoon 24 jaar geleden...
Max van Grieken verbaasde vriend en vijand door op eigen kracht en zeer sterk naar plaats 2 te rijden en bracht de huurauto van Bartelen de nodige punten met zich mee op plaats 3.

1. Erik Ankersmit
2. Max van Grieken
3. Mike Bartelen

Resume
De snelle Groningse klei leverde mooie finales op waar alles op en aan zat en gelukkig bleven de grote klappers uit. Ondanks de kou die de noordenwind met zich meebracht hebben we het allemaal volgehouden tot het einde.
Er waren wat problemen vandaag o.a. met de loonwerkers die afgezegd hadden en gelukkig gedurende de dag verliep alles sneller en sneller en was het een super mooie NK die zonder noemenswaardige problemen tot een mooi einde kwam.

Op naar Veulen waar op zondag 25 mei de snelle zandbaan opdoemt.

     
   
Tot autocross!