Wedstrijd
1 Eurol/VEKA NK autocross
Pieterzijl
3 mei 2014
De
dag voor de start van de eerste NK 2014 werd de SONAK opgeschrikt
met het trieste nieuws dat voormalig werkgroep NK lid Cor Nijkamp
veel te vroeg overleed. De vader van Erik Nijkamp werd tijdens
de briefing dan ook herdacht met een indrukwekkende minuut stilte
waarbij de familie van Cor dan ook veel sterkte werd toegewenst
met dit zware verlies. En wij sluiten ons hier dan ook volledig
bij aan maar weten wel dat de basis hoe de NK wedstrijden nu
zijn Cor als grondlegger hebben gehad en wij dus nog steeds
kunnen genieten van zijn erfenis.
Ondanks het leed moest er toch over geschakeld worden naar de
orde van de dag want de ACVO had een prachtige baan neergelegd
die naast technisch ook zeer snel bleek te zijn. De dispensatie
die ze gehad hebben om op Koningsdag, een week voor de eerste
NK, een wedstrijd te mogen houden, trok veel deelnemers om alvast
te oefenen voor de grote dag. Deze wedstrijd ging de boeken
in als mini-NK en bleek een ultieme test voor mens en machine.
Baan
De brede kleibaan was precies op lengte om
binnen het NK reglement te vallen want na 700 meters op de teller
waren de keurmeesters weer terug op de finishlijn. Het rechte
stuk leek te eindigen in 2 bochten waarvan de eerste een flauwe
knik was waar remmen kon maar niet hoefde. Hierna volgde een echte
bocht die een steeds zachtere ondergrond kreeg naarmate de wedstrijden
volgden. Een stukje rechtdoor om daarna bijna haaks rechtsaf te
gaan onder de noemer chicane. Hierna volgde al gauw een 180 graden
snelle doordraaier om weer terug het rechte stuk op te gaan. De
snelheden waren dan ook enorm en met gemiddelde snelheden van
rond de 110 km/h werd deze technische en snelle baan dan ook gerond.
Door het enorme inschrijf aantal van rond de 260 in 8 klassen
was het zo dat er in 3 klassen wachtlijsten gehanteerd dienden
te worden. In de Kever- en Superklasse mochten alle deelnemers
starten die op de wachtlijst stonden vandaag. In de Div V was
dit helaas net niet het geval.
Door vooral de toename in de Div V werd de startvolgorde door
elkaar gehusseld en was de volgorde niet meer zoals we gewend
waren. Vooral de Sprint 1600 klasse was hier heel erg blij mee
aangezien juist hun de laatste jaren de spits moesten afbijten.
De startvolgorde was net als we gewend waren zeer afwisselend
als het gaat om verschillende vormen van de auto's waarbij natuurlijk
rekening gehouden werd met het feit dat de grootste klassen mee
voor in het manche programma zaten.
De startvolgorde was dan ook als volgt en blijft ook de rest van
het seizoen zo ongeacht of er genoeg deelnemers zijn voor een
eventuele kleine finale:
1. Div A
2. Sprint 2000
3. Div V
4. Sprint 1600
5. Junioren
6. Keverklasse
7. Toerwagenklasse
8. Superklasse
En de 233 inschrijvers maakten er een waar spektakel van want
zo weinig als er op Koningsdag gebeurde zo veel was het nu. Met
het mes tussen de tanden werd er volop gestreden en koste de eerste
manche al heel veel tijd en leek er een doemscenario aan te komen.
Gelukkig hervond een ieder zich en werd er in de 2 manches daarna
veel tijd gewonnen om ruim voor 18.00h van start te kunnen met
de kleine finales.
Standaardklasse divisie A
Met 13 starters van de 15 geregistreerde
rijders werd er begonnen aan het kampioenschap en bleek in de
manches al dat de regerend kampioen Haitze Idzenga, helaas nog
steeds rijdend met verfomfaaid plaatwerk, en John Lantinga de
te kloppen mannen te zijn. Want de nieuwkomers in deze klasse
zoals Frank Groot Breteler, die wel erg snel was, en Bram Krijger
zitten nog niet op het niveau van deze toppers.
In de finale liet Lantinga, die vorige week tijdens Koningsdag
met zijn voorwiel aangedreven Toyota een gigantische serie koprollen
meemaakte, zien hier geen last meer van te hebben. Hij startte
als nooit tevoren en gaf Idzenga ruim het nakijken door van een
van de buitenste startplekken de kop te pakken. Net na bocht 2
is het direct Toon van Steenoven die zijn MR2 in de greppel boort
en klaar is met zijn finale in de Div A.
Lantinga en Idzenga scheiden zich direct al wat van de rest van
het veld en hebben opnieuw hun zaken goed voor elkaar. Andries
Wilkens, Eddy Zielman en Freerk Gijzen rest niets anders dan aansluiten
en gaan voor de laatste podiumplaats zo lijkt het.
Wilkens rijdt zich los van Zielman en Gijzen omdat de laatste
2 heftig met elkaar in gevecht zijn. Dit duurt een paar ronden
en de snelle lijnen die Zielman dan gaat rijden zijn teveel voor
Gijzen en loopt Zielman ook hard in op Wilkens. Wilkens kan de
druk niet aan en gaat te dwars met zijn zwarte MR2 en legt hem
bijna op zijn dak. Zielman ziet dit en kiest om er buitenom voorbij
te rijden alleen dit is precies de kant waar Wilkens heen schiet.
Om een aanrijding op deze hoge snelheid te voorkomen gaat Zielman
nog verder naar buiten en zonder elkaar te raken beland Zielman
op de greppel aan de buitenzijde tussen bocht 1 en 2 in. Ook Wilkens
strandt hier en beide zien ze hun hoop op het podium in rook opgaan.
Gijzen ziet het aan en stoomt op naar plaats 3 en rest niets anders
dan af te wachten wat het leidende 2-tal voor hem gaat doen. En
een van die twee gaat wat doen want een ronde na de uitval van
Zielman tikt Idzenga de MR2 van Lantinga licht aan bij het ingaan
van bocht 2 en gaat Lantinga precies 1x over de kop. Idzenga kan
er dan nog maar ternauwernood omheen sturen maar ligt wel aan
de leiding ondanks dat dit waarschijnlijk niet zijn bedoeling
was. Voordat Gijzen in de bocht aankomt is Lantinga er alweer
vandoor en verliest dan ook maar 1 plaats die wel de belangrijkste
is.
Lantinga is getergd nu want hij wil zo graag winnen vandaag in
Pieterzijl en gaat er dan ook goed voor zitten maar de afstand
lijkt te groot zo halverwege de race om nog te kunnen winnen.
Idzenga is zich ervan bewust dat Lantinga niet op gaat geven en
heeft gezien wat er in bocht 2 kan gebeuren en gaat hier dan ook
een ruimere lijn rijden om de gaten heen. Alleen verzuimt hij
dit in bocht 5 opkomen rechte stuk elke keer wel te doen. De MR2
komt hier dan ook telkens vreemd door de gaten heen gestuiterd
en hier verliest hij veel meters. Want Lantinga op volle snelheid
houdt juist hier de snelheid er prima in. En met nog 1 ronde te
gaan gaat het er echt om spannen want Lantinga is erg dichtbij
gekomen. In de laatste bocht voor de finishvlag is het weer Idzenga
die de gaten niet schuwt en het tijdverlies hier is voldoende
voor Lantinga om heel hard buitenom aan Idzenga voorbij te steken.
En dat is ook precies wat er gebeurde en zo krijgt deze finale
een bizarre ontknoping waar de verloren geachte Lantinga de winst
pakt voor Idzenga.
Gijzen maakt het podium compleet voor Siebe Leeuw en de zeer sterk
rijdende nieuwkomer Frank Groot Breteler. Want Snippe had de pech
om bij het ingaan van de laatste ronde op de streep stil te vallen
door een probleem met de aandrijving.
Toch blijft de technische nacontrole in deze klasse altijd spannend
voor de definitieve uitslag. En al gauw dringen berichten in het
rennerskwartier door dat er iets is gevonden aan de MR2 van Lantinga.
En naar later blijkt wordt Lantinga dan ook uit de uitslag genomen
doordat er iets niet reglementair is aan zijn auto en krijgt Idzenga
de grootste beker en de meeste punten mee naar huis.
1. Haitze Idzenga
2. Freerk Gijzen
3. Siebe Leeuw
Junioren
's Avonds laat op vrijdag zagen we bij de
aanhanger van het team van Pijnenburg ineens een groene junior
auto tevoorschijn komen. En de laatste keer dat we de Swift zagen
was deze nog gewoon geel met wit. Ondanks de schemering ontdekten
we al snel dat het helemaal geen Swift was die daar stond maar
de Honda Civic kampioensauto van 2013 die na afloop van vorig
seizoen al verhuisde naar Esch. Pijnenburg junior stapte vandaag
pas voor het eerst in deze potente bolide om serieus voor de titel
te gaan. Want na de aanschaf van de kampioensauto van 2012 en
nu die van 2013 zal de druk op de schouders van de jonge rijder
hoog zijn evenals de verwachtingen.
Na de manches liet de Brabantse jongeling zien goed met de Honda,
die ze omgedoopt hebben naar Kanonda, overweg te kunnen en vooral
een goede start te hebben in de finale door van plaats 8 ineens
door te stoten naar plaats 4.
De regerend kampioen Valentijn Hendriks bouwde na de verkoop van
zijn Honda weer een nieuwe op en deze bleek gewoon weer snel en
betrouwbaar te zijn. Hiermee was hij als eerste in de bocht bij
de finale. De nummer 2 van vorig jaar Vince Vervoort, die ook
weer met een verse auto startte, kon niet aansluiten wat mede
kwam door een bijna kantel momentje.
Nieuwkomer Falco van der Vegt sloot wel aan bij Hendriks en de
snelle 205 rally rijder Johannes Mulder deed dat ook. Richard
Huisman was een van de weinige NK rijders die de baan vorige week
al verkende en zijn extra kennis van de baan waarop hij een week
geleden won leverde hem ook een plaats vooraan op.
Hendriks bouwt direct een serieuze voorsprong op door na 3 ronden
al helemaal los te zijn van de rest. In die tussentijd is het
Huisman ook al niet meer gelukt om Vervoort achter zich te houden
aangezien hun van plaats hebben gewisseld.
Sterker nog in de loop van de finale verliest Huisman steeds iets
meer terrein wat hem door strak rijden uiteindelijk toch nog een
mooie plaats 5 oplevert.
Erik Pijnenburg jr heeft de snelheid er goed inzitten en heeft
de jacht geopend op Vervoort die nog steeds op plaats 4 ligt.
Vervoort weet de aanvallen af te slaan maar het lijkt slechts
een kwestie van tijd. En die tijd komt eerder dan verwacht want
we zien rook ontstaan bij de Swift. Deze rook was de voorbode
van een kapot gaande versnellingsbak en mag Vervoort van geluk
spreken dat hij de eindstreep wist te halen op plaats 8.
De snelle en gedreven Pijnenburg sluit aan bij Mulder die met
zijn Peugeot geen fouten meer maakt en de Honda achter zich weet
te houden tot aan de finishvlag.
Jari Kroon gaat ook zijn laatste ronde in en doet dit bij bocht
1 iets te fanatiek en gaat het bijna mis. Alleen tijdens het pareren
van zijn foutje krijgt hij een tik van Marc van Wijlen die graag
nog een plaatsje wil opschuiven. Hierdoor wordt Kroon gelanceerd
en schrijft hij na 2 wedstrijden gereden te hebben zijn Swift
volledig af en moet hij vrezen voor zijn seizoen. Gelukkig deed
de kooi zijn werk.
Aan kop veranderde niets meer en was het Hendriks die onbedreigd
verder ging waar hij eind vorig jaar mee stopte namelijk winnen.
De sterk en snel rijdende Falco van der Vegt kon niets anders
dan zeer tevreden zijn met plaats 2 en was dat ook.
Werner van Rossum, zoon van oud NK rijder Marico, verraste in
de laatste ronde Richard Huisman nog even en pakte zo mooi plaats
4.
1. Valentijn Hendriks
2. Falco van der Vegt
3. Johannes Mulder
Keverklasse
De terugkeer van oud gedienden Patrick Boessenkool
en Gerald Kemper, de Nederlands kampioen van 2006 alweer, geeft
deze klasse nog meer aanzien dit jaar. Ook Peter Timmermans is
er weer bij en dat was op zich ook redelijk verrassend aangezien
gespeculeerd werd dat de snelle Belg zou stoppen.
De start was een prooi voor Kemper die aan de buitenzijde wat
sneller was als Timmermans die helemaal binnen in zat. Kemper
snijdt dan ook erg strak naar binnen en Timmermans lijkt hierdoor
te schrikken en remt af waardoor de kever spint. Pasman ziet het
met lede ogen aan en kan er niet meer omheen en wordt gelanceerd
over het voorwiel van Timmermans en ziet zijn goede start teniet
gedaan. Timmermans vindt hier dan ook gelijk zijn Waterloo en
Pasman kan door na een korte opstijging.
Eelco Kruis en Patrick Boessenkool lieten zich door dit alles
niet van hun stuk brengen en sluiten aan bij Kemper. Jan-Paul
Klaster zien we al vrij snel langzaam rond rijden en ziet zo zijn
NK debuut met de Hayabusa niet beloond worden met veel punten
want plaats 14 is niet iets wat bij zijn status hoort.
Kemper heeft alles onder controle en weet de afstand op Kruis
te consolideren die dit op zijn beurt ook doet met de afstand
op Boessenkool.
Hierachter is het John Verberk die moeite heeft om voorbij te
komen aan Jasper Pouw die van geen wijken weet. Uiteindelijk weet
Verberk er na een mooie strijd voorbij te gaan en weet dat het
gat naar de top-3 te groot is om erbij te komen.
Arjan Stokkink heeft een nieuwe kever gebouwd welke net klaar
was voor deze NK wedstrijd en de groene uitmonstering van zijn
kever was voor vele onherkenbaar. En kan het maar zo zijn dat
er mensen zijn die Stokkink vijfde hebben zien worden zonder te
weten wie deze rijder was.
Kemper rijdt foutloos en stevent op de overwinning af en dat is
iets wat hem in zijn kampioensjaar niet lukte. Is dit de voorbode
voor een heel mooi seizoen?
Foutloos was Kruis niet want bij het uitkomen van bocht 5 gaat
Kruis te ver naar buiten en gaat dwars en lijkt te gaan spinnen.
Boessenkool houdt zijn kever strak aan de binnenkant en weet dat
hij gaat opschuiven naar plaats 2. Alleen de werkelijkheid bleek
net iets anders te zijn want de spinnende Kruis klapt tegen de
rechter achterkant van Boessenkool aan waardoor alles afbreekt
aan de kever van Boessenkool die hierdoor exit is. Door de touche
komt Kruis weer in het goede spoor en kan hij zijn weg vervolgen
en de tweede plaats ophalen. Alleen was het Verberk die intussen
al wel bijna het achterrek van Kruis aan kon raken.
1. Gerald Kemper
2. Eelco Kruis
3. John Verberk
Toerwagenklasse
De eeuwige jachtvelden werden de afgelopen dagen
overspoeld met opgeblazen motoren van een aantal rijders uit deze
klasse. Equipe Arkes en Frank Nijhuis konden om deze reden dan
ook niet eens afreizen naar Pieterzijl. Voor Ton van Leeuwen gold
bijna hetzelfde want de motor van zijn potente Mitsubishi liep
afgelopen week stuk op de testbank. Hij zat met de handen in het
haar en belde met Simon Peetoom om te kijken of zijn EK Skoda
gehuurd kon worden. Die was niet wedstrijd klaar maar de gouden
tip kwam wel want Bart-Jan Blaauw, kersvers vader, had zijn NK
auto van 2013 gewoon klaar staan. En deze snelle 2WD werd gehuurd
en voorzien van de 601.
Tijdens deze NK kwamen ook de motor van Richard Kools en Toon
Kooremans in aanmerking voor de schroothoop en hopen we dat er
in Veulen nog wel toerwagens aan de start zullen staan ;-).
In Zuidland zit het ze niet lekker dat de titel al een paar jaar
daar niet meer mee naar toe genomen is en daar zien ze graag verandering
in.
Het lukte beide niet om de kopstart te pakken want het was Rob
van Kuringe die dit deed met zijn zeer snelle Skoda waar ook net
een verse motor ingelepeld was.
Piet van Dijk spoot zijn Honda blauw en kon net niet naar binnen
steken waardoor niet plaats 2 maar plaats 4 zijn deel was na bocht
2 want de gebroeders Breederland bleven aan de binnenzijde rijden
en Peter zat op 2 en Erwin op 3. In de rechter knik heeft van
Dijk een mooie lijn en weet hij Erwin voorbij te steken.
Voor Wilfred Schut was het na bocht 2 al voorbij en hij zette
de kever aan de kant. Ton van Leeuwen doet het niet gek op plek
11 en is niet vreemd met voorwiel aandrijvers gezien zijn lange
periode die hij had met een Opel Astra waarmee hij vrije standaard
reed bij de ACVRP.
Van Kuringe wil de zware Fabia na een paar ronden niet aan de
binnenzijde houden vanwege de gaten en ziet zich genoodzaakt om
snelle buitenlijnen te rijden terwijl Peter Breederland meer aan
de binnenzijde zit en de veel lichtere Baleno meer haaks om kan
zetten. Piet van Dijk gaat iets te ver naar buiten in bocht 1
en is het direct Erwin Breederland die dit afstraft.
Van Kuringe schakelt mis naar 5 i.p.v. 3 net na de rechter knik.
Precies waar Peter Breederland op zat te wachten want hij kan
direct naar binnen duiken en zo plaats 1 overnemen.
De zeer snelle Audi van Robbert Beelen is een echte aanwinst voor
het NK maar in de finale moet hij de Audi al snel langs de kant
zetten en ziet plaats 7 hiermee in rook opgaan.
Ton van Leeuwen ziet de uitvallers langs de kant staan en weet
dat hij serieus puntverlies kan vermijden door deze gouden greep
wat hem uiteindelijk een zeer knappe 8-ste plaats oplevert.
Erwin Breederland is inmiddels ook aangesloten bij van Kuringe
die Peter Breederland nog niet heeft zien weglopen.
De lange bocht 1 en 2 is nu de plaats waar van Kuringe opnieuw
veel ruimte laat en is het Erwin Breederland die plaats 2 inpikt
en achter zijn oudere broer aangaat. Maar dat duurt maar kort
want van Kuringe steekt bij de chicane knalhard binnendoor. Wat
net kon kan nu weer denkt Breederland en rustig afwachtend doet
hij in bocht 1 weer hetzelfde bij van Kuringe. Een bocht later
houdt hij het gat nu wel gesloten en lijken de kaarten geschud.
Er komen geen veranderingen meer in de stand en laten de Breederland
broers zien dat het menens is om de titel weer in Zuidland te
doen belanden en pakken met hun Hayabusa motoren de eerste 2 plaatsen
voor de zeer sterk rijdende van Kuringe.
Piet van Dijk blijft de Porsche van Jos Hendrikcx voor en zien
we Eric van der Valk nog ver terug vallen in de laatste ronden.
1. Peter Breederland
2. Erwin Breederland
3. Rob van Kuringe
Sprint 2000
Sinds jaren niet meer de grootste klasse
van het NK want met ÒslechtsÓ 41 geregistreerde rijders zullen
we de 3 manches niet overschrijden dit jaar.
Pech was er voor de regerend kampioenen equipe Klaas en Rients
Postma. In manche 1 maakte Klaas een aanrijding mee met Wouter
van Vugt waardoor de sprinter hard landde. Een paar manches later
startte hij voor het eerst in de keverklasse en remde hij later
dan de rest. Ook nu was een harde landing het geval en dit bij
elkaar opgeteld leverde hem een rugblessure op. Dit betekende
een voortijdig afscheid in beide klassen en heel veel pijn. Klaas
wensen we dan ook beterschap toe.
Ook tegenvallend was het optreden van de nummer 2 van vorig seizoen
die dit seizoen nog weinig geluk aan zijn zijde kent waardoor
de prestaties ondermaats zijn en er misschien wel een desastreus
seizoen aan zit te komen.
Een kleine finale met een herstart want al gauw na de eerste start
spinde Pieter Mennen tussen bocht 4 en 5 en kon Kees Buijserd
er met zijn nieuwe JvdC niet meer omheen. Een harde klap was het
gevolg en Mennen zit een dag later met een lichaam wat van top-tot-teen
pijn doet.
De herstart leverde uiteindelijk een finale plaats op voor Patrick
Cleys, Wouter van Vugt en Bennie Fielt die dus de laatste rij
mochten volmaken.
De kopstart is zeer verrassend voor Huub Jansen al was het Jacob
Heeres die er als eerste aankwam naast Chris Wagenaar. Huub pakte
verreweg de beste binnenlijn en zat hiermee het beste. De 3 kemphanen
bleven zij aan zij rijden en dwongen elkaar naar buiten waardoor
Leonard van de Ven in bocht 2 een lege ruimte voor zich had en
uiteindelijk zich tussen Jansen en Heeres kan nestelen.
Heeres laat het hier niet bij zitten en gaat buitenom voorbij
aan van de Ven tussen bocht 4 en 5. John Rotink had een dramatische
start en ziet uiteindelijk zijn plaats op de eerste startrij omgezet
worden in plaats 14 in het eindklassement.
Er gebeurt weinig in deze finale al is de enorme snelheid die
Jansen en Heeres laten zien wel heel erg indrukwekkend evenals
de wegligging van hun sprinters.
Wouter van Vugt ligt inmiddels op plaats 5 en dat is knap gezien
zijn startplaats vanaf rij 3.
Cleys heeft de druk er vol op staan bij Andre Hofman die bij opkomen
van het rechte stuk ineens naar rechts uitwijkt waar Cleys op
koers ligt om er voorbij te steken. Door hard te remmen kan Cleys
een hoge snelheid aanrijding voorkomen en is Hofman gewaarschuwd.
In bocht 1 positioneert Cleys zich opnieuw wat eindigt in een
spin. Cleys kan hierna nog wel door maar komt uiteindelijk niet
verder als plaats 13 omdat iedereen die nog reed in dezelfde ronde
zat.
Jacob Heeres komt in de laatste ronden nog erg dicht bij Huubster
maar kan er niet voorbij. De overwinning van Jansen is een prachtige
en zal zeker opgedragen worden aan Denny Verberk de veel te vroeg
overleden kameraad van Huub. Denny zal dan ook vol trots hebben
meegekeken naar de fantastische overwinning van de Huubster. Chapeau.
1. Huub Jansen
2. Jacob Heeres
3. Leonard van de Ven
Standaardklasse divisie V
De wachtlijst was groot maar toch waren er
afzeggingen waardoor de meeste van de wachtlijst toch mee konden
doen. En dat was positief voor degene die een verre reis hadden
moeten maken met de hoop op zak alsnog mee te kunnen doen.
De kleine finale liet Jochem Eelderink, Niek Westerhof en Kees
Damen aansluiten om er zo 15 op de eerste bocht af te sturen.
En hier was de voor NK begrippen onbekende Peter Haagsma die alle
favorieten te snel af was. Thijmen Hendriks stuurde zijn snelle
Honda in oranje kleuren deze keer strak achter de Opel rijder
aan. Wout Hesselink, de winnaar van vorig jaar in Pieterzijl,
startte ijzersterk en sloot aan terwijl Jamie van de Zand slecht
wegkwam en er toch nog goed bij kwam op plaats 4.
Bij bocht 4 is het Hesselink die de beste lijnen weet te rijden
en buitenom probeert om Hendriks voorbij te komen. Dit lijkt te
lukken alleen de snelheid van de Honda doet niet onder voor die
van de Opel en zo blijven ze zij-aan-zij rijden tot aan de eerste
bocht met een nipte voorsprong voor Hesselink. Voor de chicane
is het dan ook Hesselink die er voorbij gaat en tweede ligt maar
hij wil meer en in bocht 4 lijkt ook Haagsma aan de beurt. Dit
lukt net niet maar Hesselink geeft niet op. Precies een ronde
later probeert Hesselink het opnieuw en ruikt hij zijn kans maar
komt hard in aanraking met de greppel en stuitert er op 2 wielen
weer uit. Geluk bij een ongeluk is dat hij de Opel op de baan
kan houden en door kan al verliest hij een plek aan Hendriks.
Jeremy Nap maakt zijn NK debuut maar met de genen van vader Gerrit
weet hij echt wel wat rijden is en heeft inmiddels plaats 4 in
handen terwijl hij en van de Zand er een kat-en-muis spel van
maken. En ook Mike Emons verliest dit strijdende 5-tal niet uit
het oog. Plots zien we de Astra van Govert Terberg op zijn dak
liggen in bocht 2 en komt er een code rood en hierdoor een complete
herstart op de baan. Helaas maakte Hesselink deze niet meer mee
want hij werd met de tractor van de baan gesleept.
Haagsma en Hendriks bewogen hun auto op het moment dat assistent
wedstrijdleider zijn vlag liet zakken sterker nog ze dachten dat
de startvlag viel en reden weg. Ze werden hierna terug gefloten
en weer op hun plaats gezet maar het leed was al geschied zou
later blijken.
De nieuwe start is voor de mannen aan de leiding, die nog geen
idee hebben wat ze boven hun hoofd hangt, want ze starten alsof
ze achterna gezeten worden. Van de Zand komt niet ver want hij
moet in bocht 2 de Astra laten staan na een duw van Andre Linker
die in de Toyota van Hoepel startte. De ongelukkige positie op
de baan in het midden van de bocht maakte het er voor de rest
niet gemakkelijker op. Hendriks zit bij opkomen rechte stuk aan
de binnenzijde bij Haagsma maar is niet snel genoeg maar de Astra
van van de Zand staat voor hem prima. Haagsma moet er buiten omheen
en Hendriks binnen en pakt zo plaats 1. En deze geeft hij niet
meer uit handen en viert met gebalde vuist zijn overwinning. Althans
dat denkt hij dan nog. Haagsma heeft het de laatste ronden druk
gehad met Nap die er op de streep niet voor is en derde wordt
voor Andre Linker en de redelijk onzichtbaar gebleven Mike Emons
in zijn Toyota Celica uit 2004.
Al snel na afloop van de finale dienen Haagsma en Hendriks zich
te melden bij het secretariaat en blijkt dat het voor hun is misgegaan
bij de herstart op de baan. Met de kennis van het reglement die
ze zouden moeten hebben missen ze de essentie van het beginnen
van de startprocedure. Die begint namelijk bij het opsteken van
de (Nederlandse) vlag en eindigt bij het doven van de startlichten.
Beweeg je voorwaarts binnen deze procedure dan is er sprake van
een valse start...
De uitslag wordt dan ook ineens heel anders als we gezien hebben
maar zoals altijd regels zijn regels.
Na afloop vond er ook bij deze klasse een technische nacontrole
plaats waardoor de uitslag wel eens anders zou kunnen zijn als
op onze website gepubliceerd is.
1. Jeremy Nap
2. Andre Linker
3. Mike Emons
Sprint 1600
Bij de Sprint 1600 klasse misten we vandaag
kampioenskandidaat Dirk-Jan Middelveld. De snelle rijder zag door
prive omstandigheden geen mogelijkheid aan de start te verschijnen.
Ook zonder zijn deelname meer dan 30 starters die dus een kleine
finale moesten rijden om de finale strijd compleet te maken. Oud
gediende en herintreder bij het NK Herbert ter Maat tikte als
eerste aan voor Gerwin van Straaten en Frank de Bruijn.
De zeer snelle Steve Otzer uit Belgie startte vandaag alle Nederlandse
rijders eruit en kreeg direct Edwin Tolkamp achter zich aan. Ook
de verrassend sterke debutant Sven Prinsen zat er goed bij maar
zijn buitenlijn was wel snel maar de hoeveelheid meters waren
in zijn nadeel. Hierdoor kon Ed van Asten doorsteken naar plaats
3.
Marcel Schoo zit binnen een ronde op plaats 4 en wil meer en gaat
er dan ook eens goed voor zitten. Herbert ter Maat zien we al
snel langzaam rondrijden en Frank de Bruijn valt op doordat hij
vanaf de laatste rij al doorgestoten is naar plaats 6.
Otzer duldt Tolkamp wel in zijn buurt maar de fout waar Tolkamp
op hoopt van de NK debutant komt niet. Schoo zien we steeds wat
dichterbij komen aan van Asten en gaat zitten wachten op een foutje
van van Asten want dat gebeurde de laatste keer in Koudum ook
(laatste NK 2013) bij hun fanatieke strijd.
Dit foutje komt niet en de net wat strakker rijdende Schoo weet
op het rechte stuk voorbij te komen aan van Asten en kan direct
het gat naar Tolkamp dichtrijden. En zo rijden er nog steeds 3
oud Nederlands kampioenen achter elkaar aan. Inmiddels is ook
Sven Prinsen aangesloten bij van Asten en de jongeling is toch
echt de verrassing van deze klasse.
De Bruijn kan het tempo ook nog steeds goed volgen in zijn nieuwe
Spies en ligt kort achter Prinsen. Schoo kan niet voorbij Tolkamp
komen en hierdoor stagneert het tempo van deze 2 en sluiten de
3 er achter aan. Vooral Prinsen ziet kansen en heeft snode plannen
en positioneert zich in de chicane voor een in zijn gedachten
prachtige inhaal actie die voor ons onmogelijk lijkt. Hij ziet
al een paar ronden dat iedereen angstvallig de gaten aan het dichthouden
is bij het opkomen van het rechte stuk. Hierdoor gaat hij zijn
aanval plaatsen via de buitenlijn vanuit bocht 4 en 5. Van Asten
is direct het haasje en ook Schoo wordt voorbij gestoken. Hierna
lijkt Schoo zo verrast omdat hij niet kan geloven dat de debuterende
Prinsen hem zomaar brutaal voorbij steekt. De Trackline van Schoo
breekt dan ook uit en raakt Prinsen in de flank die hierdoor met
zijn oude Tolkamp frame hard in de greppel beland en zijn prachtige
inhaalactie onterecht beloond ziet met een uitval.
Schoo lijkt van slag want voor bocht 1 is ook van Asten hem voorbij
gestoken en ook Frank de Bruijn steekt binnendoor bij Schoo. De
aanrijding die hierop volgt is het einde voor de Bruijn die in
de greppel beland en zijn weg niet meer kan vervolgen en dat in
de laatste halve ronde. Ook Gert Visser strandt hier met een afgelopen
wiel.
Steve Otzer maakt een droomdebuut in het NK en wint met zijn snelle
Hayabusa op de klei en is gelijk de koning van Nederland in deze
klasse. Tolkamp wordt zeer knap tweede voor Marcel Schoo en Ed
van Asten.
Schoo krijgt na afloop van de finale door de wedstrijdleider de
zwarte vlag voor gehouden vanwege zijn aanrijding net Prinsen
en hier is hij het niet mee eens. De snelle schroothandelaar tekent
dan ook protest aan waar we vanuit officiele kringen niets meer
van gehoord hebben. Een belletje naar Marcel Schoo leerde ons
dat zijn protest is toegekend en hij dus zijn derde plaats heeft
terug gekregen.
1. Steve Otzer (B)
2. Edwin Tolkamp
3. Marcel Schoo
Superklasse
Met afmeldingen van o.a. Peter Versluis door
ziekte kon Erik Ankersmit deze week al rustig slapen want hij
was verzekerd van deelname aan deze NK. Dat geeft een lekker gevoel
als je op de wachtlijst staat en favoriet bent voor de titel gezien
het sterke voorseizoen wat het Pitstop Racing team tot nu toe
heeft.
De critici bleven verbaasd over de aanwezigheid van voormalig
junior Max van Grieken die volgens velen niet in deze klasse thuis
hoort vanwege zijn zeer jonge leeftijd en geringe ervaring. Het
reglement heeft hier geen beperkingen in en zo plaatste Max zich
makkelijk voor de finale en dat is iets wat zijn vader Johan niet
voor elkaar kreeg.
Mike Bartelen had geen nieuwe look voor zijn sprinter maar trad
aan in de EK wagen van John Verberk en met die auto reed Peter
Versluis in 2013 een aantal NK wedstrijden.
De start was bizar want daar gebeurde al heel veel op een korte
afstand. Iedereen van de eerste rij wilde maar al te graag als
eerste in de bocht zijn en Martin Kroon, Erik Ankersmit en Dennis
Kuijpers waren dan ook de beste starters. Net wel, net niet van
hun lijn afwijkend koos Kuijpers eieren voor zijn geld nadat Ankersmit
naar binnen kwam en Kuijpers en Kroon raakte. Het liep goed af
terwijl Kroon even kort door de lucht heen vloog.
Gerrit Nap maakte een slechte start mee en Erik Pijnenburg kon
er niet meer omheen vanaf de laatste rij en zo waren we direct
al 2 favorieten kwijt.
Door de schermutselingen op het rechte stuk was er aan de rechter
zijde heel veel ruimte gekomen en daar maakte Max van Grieken
dankbaar gebruik van. Hij reed snoeihard bijna iedereen voorbij
en hield het gas van de BMW V10 motor ook in de bocht er vol op
staan en snoerde hiermee alle critici de mond. Buitenom sloot
hij aan bij Ankersmit die er al was. Kroon op plaats 3 kon niets
anders doen dan toekijken. Van Grieken had teveel snelheid richting
de rechter bocht en raakte de wal aan de linker zijde en mocht
van geluk spreken dat hij op de baan bleef. Hij sloot aan naast
Kuijpers op plaats 4 en Adriaan Boele zit daar dan weer achter.
Mike Bartelen heeft de voor hem nieuwe F&S goed onder de duim
en rijdt op plaats 2.
Van Grieken weet dat zijn kansen in de eerste bocht liggen en
verslind daar buitenom gewoon Mike Bartelen alsof het niets voorstelt.
De jacht op Kroon is hiermee dan ook definitief geopend. Martin
Kroon krijgt al gauw problemen en de lekke rechter achterband
van hem zou wel eens direct na de start veroorzaakt kunnen zijn.
Het is dan ook een kwestie van tijd voordat Kroon een plaats verliest
aan van Grieken. Door zijn lekke band komt Kroon dan ook niet
verder dan plaats 11.
Boele heeft ook de goede lijn te pakken en steekt door naar plaats
3 maar vergaloppeerd zich later in bocht 2 door te spinnen en
voor hem rest dan niets meer dan plaats 12.
Hierna is de spanning uit de finale en rijdt iedereen snel door
naar de finishvlag en mag Ankersmit een overwinning bijschrijven
op zijn indrukwekkende erelijst. Alleen dateerde zijn laatste
NK winst alweer uit 1990 en dat is gewoon 24 jaar geleden...
Max van Grieken verbaasde vriend en vijand door op eigen kracht
en zeer sterk naar plaats 2 te rijden en bracht de huurauto van
Bartelen de nodige punten met zich mee op plaats 3.
1. Erik Ankersmit
2. Max van Grieken
3. Mike Bartelen
Resume
De snelle Groningse klei leverde mooie finales
op waar alles op en aan zat en gelukkig bleven de grote klappers
uit. Ondanks de kou die de noordenwind met zich meebracht hebben
we het allemaal volgehouden tot het einde.
Er waren wat problemen vandaag o.a. met de loonwerkers die afgezegd
hadden en gelukkig gedurende de dag verliep alles sneller en sneller
en was het een super mooie NK die zonder noemenswaardige problemen
tot een mooi einde kwam.
Op naar Veulen waar op zondag 25 mei de snelle zandbaan opdoemt. |