Wedstrijd
5 Eurol/VEKA NK autocross
Holterhoek
1 september 2013
Al
heel snel na de afgelasting van de NK in Holterhoek werd duidelijk
dat ze gebruik gingen maken van een van de 2 reserve data. Ze
kozen opnieuw voor een zondag wedstrijd en in de Holterhoek
Autocross Arena werd alles in gereedheid gebracht om op 1 september
los te gaan. En ze wilden niets aan het toeval overlaten want
Roy Damot, mede bestuurslid van de Kottense Autocross Club (KACC),
gebruikte al zijn ervaring die hij opdeed op de EK wedstrijden
om er echt iets moois van de maken. Qua naam was dit in ieder
geval al gelukt. Ook de start ondergrond werd aangepakt want
een speciaal mengsel met daarin o.a. beton werd aangebracht
om het geheel beter onder controle te houden en het aantal valse
starts tegen te gaan. Spanning alom want wat voor banden moesten
de rijders nu eigenlijk meenemen naar de Holterhoek Autocross
Arena?
Baan
Drie jaar geleden liet de baan een onuitwisbare indruk achter
op veel van de deelnemers en vooral het publiek. Spanning en sensatie
was er volop in 2010 met winnaars die ook nu weer kans maakten
zoals Patrick Cleys, Pierre Blok en Jan-Paul Klaster.
Qua look ontbrak alleen de grote berg grond aan het einde van
bocht 2 waar de mooiste foto's gemaakt konden worden. Alleen nu
hadden ze deze verwijderd alleen om de fotografen tegemoet te
komen hadden ze een grote container geplaatst van hun grote sponsor
Rouwmaat. En hierop werden opnieuw mooie plaatjes geschoten.
De baan is helemaal intact gebleven en hierdoor werd de exacte
baanlengte nog eens een keer goed opgemeten en ze kwamen op een
krappe 505 meter uit. En dat is maar krap aan om aan de minimum
baanlengte van 500 meter te voldoen.
De ooit aangebrachte grond op de originele ondergrond van blauwe
leem was de laatste weken behoorlijk uitgehard en was er klaar
voor. Het rechte stuk van een krappe 200 meter ging over in de
snelle linkerbocht die door de hoge banking wal snel te nemen
was. Hierna langs de container het tweede rechte stuk op richting
bocht 3. Deze was ook sneller maar veel spitser als de andere
bocht. Langs het startveld knikt deze weer heel snel het rechte
stuk op om een volledige toer afgelegd te hebben.
De baan lag er, ondanks een redelijke hoeveelheid stenen vermengd
in de klei, prima bij. Alleen de droogheid van de baan had de
KACC en het BSAC helemaal verkeerd ingeschat. De eerste manche
van de Sprint 1600 veroorzaakte zoveel stof dat door het ontbreken
van wind deze bleef hangen als een warme deken boven de baan en
ver erboven. Deze manche werd dan ook na een paar ronden onderbroken
omdat het gewoon echt niet te doen was. Na wat sproeiwerk startte
de tweede manche van de Sprint 1600 maar ook bij hun was het huilen
met de pet op. De wedstrijdleiding nam een wijs besluit door na
elke manche te gaan sproeien tot de baan onder controle was. En
de 2 manches die al gestart waren werden geneutraliseerd zodat
ze op een normale manier opnieuw verreden konden worden. Dit tot
ieders tevredenheid aangezien het anders veel te gevaarlijk en
oneerlijk geweest zou zijn.
De 197 deelnemers die er toch weer waren maakten zich dan ook
op voor een zware dag waarbij de bandenkeuze en de grip cruciaal
bleken te zijn.
Een ongeval in manche 2 maakte dat deze NK lange tijd stil lag.
Bij de standaard V klasse brak namelijk Mark Vermeer uit Zuidland
zijn rug. De snelle Opel rijder uit het Breederland Autosportteam
kwam ongelukkig in aanraking met een andere deelnemer en klom
achterop de bumper. Hierdoor volgde er een harde landing en boog
de Opel rechts af richting de harde wal volgens een van de baanposten
die het zag gebeuren. Hier kwam Vermeer tot stilstand met alle
gevolgen van dien. De brandweer moest er uiteindelijk aan te pas
om de zwaar gewonde Vermeer uit zijn auto te knippen. Dit gebeurde
en uiterst voorzichtig werd Mark op de brancard gelegd want hier
was al duidelijk dat het goed mis was. Peter Breederland ontfermde
zich over zijn maatje en liet de toerwagenklasse voor wat het
waard was en ging mee naar het ziekenhuis en dat getuigt van grote
klasse van de voormalig Nederlands kampioen. Aan het einde van
de middag kwam het slechte nieuws waar iedereen voor vreesde dat
Mark inderdaad zijn rug had gebroken. We wensen Mark dan ook heel
veel beterschap toe en hopen op een spoedig herstel.
Junioren
Om 18.10h stonden we 15 junioren te trappelen
van ongeduld om hun finale aan te vangen. Vince Vervoort was namelijk
gebrand op een goed resultaat want hij was het die na een valse
start in manche 1 en mindere resultaten in de andere 2 pas op
de laatste rij aan mocht sluiten op plaats 13. Als dat maar geen
voorbode zou zijn voor de finale.
Roy Luitjes kende ook een slecht begin van deze NK met een koprolletje
in bocht 1 na 200 meter en haalde in die manche geen punten. Hierna
wist de winnaar van de eerste NK 2 maal te winnen en kwam daarmee
op plaats 7 terecht en hadden we op elke rij een kanshebber op
de overwinning al ligt Vervoort niet voor de hand.
Valentijn Hendriks was met zijn Honda veruit de sterkste voor
de Swift brigade van Kenn van der Heijden, Erik Pijnenburg, Arjen
de Wilde en de zeer sterk presterende Max van Grieken.
Ook Mike "Milka" Jansen met de Opel Corsa reed sterk in alle manches
alleen in manche 1 zag hij zijn motor in rook opgaan en werd er
voor manche 2 een vers model ingelegd wat resulteerde in 2 sterke
manches en plaats 6.
De start was uiteraard voor Valentijn Hendriks zijn we geneigd
te zeggen na de eerste 4 NK wedstrijden waarin hij altijd voorin
te vinden was. Roy Luitjes wist met zijn snelle 205 direct aan
te sluiten en hoopten we ons op te kunnen maken voor een spannende
finale.
Jari Kroon startte ook goed maar spinde in de eerste bocht samen
met Marius van der Heide. Gelukkig konden ze beide wel weer door
en zagen we ze beide in de achtergrond eindigen toen de finishvlag
viel. Vervoort komt ook niet helemaal lekker door de eerste bocht
want hem zien we slechts op plaats 13 en dat is niet goed voor
de leider in de tussenstand.
Hendriks pakt gelijk een voorsprong op Luitjes en lijkt zo onbedreigd
op de overwinning af te gaan al weet je dat pas als de finishvlag
valt. Na 2 ronden ligt Vervoort toch alweer op plaats 9 en lijkt
het alsof we licht rookontwikkeling zien bij de Swift. Schijn
bedriegt misschien?
Kenn van der Heijden zette de achtervolging in en kan op gepaste
afstand goed volgen maar het gat kleiner maken zit er helaas niet
in voor hem. Vervoort kan echt geen potten breken want we zien
hem ineens weer op plaats 12 rondrijden en hiermee heel veel kostbare
punten achterlaten in Holterhoek. Sterker nog Vervoort wordt de
eerste uitvaller want de schijn bedroog niet aangezien de rookontwikkeling
nu wel heel erg duidelijk aanwezig was. Vervoort strandt aan het
einde van het tweede rechte stuk met een warmloper en dat terwijl
hij al bijna gedubbeld was door Hendriks.
Ook van der Heijden zien we uitvallen vanaf plaats 3 na een duwtje
in de rug volgens de lezing van de rijder met de oranje Swift.
Op plaats 3 is het ongemeen spannend want Jansen met de Corsa
is in een fel gevecht verwikkeld met Arjen de Wilde. De strijd
gaat maar door en was een lust om naar te kijken en uiteindelijk
is het Mike Jansen die de derde plaats weet te veroveren net voor
Arjen de Wilde die direct over de streep er achter kwam dat zijn
koppakking de geest gegeven had.
Honda power nog steeds dik aan de leiding want Luitjes vormt geen
enkele bedreiging voor hem.
Wesley Jansink gaat in het zicht van de haven kapot door een blow-up
van de motor en dat is sneu als je nog maar 1 ronde hoeft. De
aansnellende Jari Kroon kan de stilgevallen 205 maar net ontwijken
en voorkomt hiermee een harde klapper.
Ook runner up van de laatste wedstrijden Erik Pijnenburg in de
ex-kampioens Swift van Kevin van Beek heeft deze keer weinig geluk
en valt met bakschade uit.
Aan kop verandert niets meer en de oppermachtige Hendriks doet
wat zo belangrijk is in dit stadium van het kampioenschap namelijk
winnen. Roy Luitjes geeft zijn seizoen weer wat glans door tweede
te worden en weet dat de tweede plaats in het kampioenschap nog
steeds haalbaar is voor hem.
Valentijn Hendriks heeft alle kans om kampioen te winnen want
hij is niet meer afhankelijk van Vince Vervoort zijn resultaat.
Mocht Hendriks bij de eerste 2 rijden is hij de nieuwe Nederlands
kampioen in deze klasse. Mocht Hendriks echter derde of slechter
eindigen en Vervoort winnen is het Vervoort die de opvolger van
van Beek wordt.
1. Valentijn Hendriks
2. Roy Luitjes
3. Mike Jansen (511)
Standaardklasse divisie A
Precies 15 inschrijvers in deze klasse vandaag
en dit houdt in volle manches en iedereen geplaatst voor de finale.
Mooie van vandaag was dat niet de gevestigde orde die pole opeiste
maar Toon Steenoven met zijn rode MR2 die gewoon de sterkste was
na 3 manches. Naast hem de rivalen van dit jaar Haitze Idzenga
en John Lantinga die Wichard van de Wal en Adriaan Grandia naast
hun zagen staan.
Willem Folkerts was ook weer van de partij maar had moeite met
de gladde kleibaan in Holterhoek en plaatste zich uiteraard maar
wel slechts als de nummer 9.
Steenoven liet zien dat niet alleen Idzenga en Lantinga snel zijn
en is ze te snel af. Idzenga vond te laat grip bij de start en
perst zijn MR2 net voor de eerste bocht tussen Steenoven en Lantinga
door.
Hierdoor kan Lantinga niet snel genoeg meer insturen en drijft
net als Steenoven en Idzenga naar buiten. Lantinga ziet aan de
binnenzijde direct Willem Folkerts en Siebe Leeuw voorbij komen.
Bij het ingaan van bocht 2 is het Martin Kobus die dwars gaat
en Freerk Gijzen zien we er omheen spinnen de greppel in en lijkt
de chaos compleet. Eddy Zielman maakt het er voor Lantinga niet
gemakkelijker op door buitenom te gaan bij Leeuw in bocht 3 en
op kan schuiven naar plaats 4. Zo moet Lantinga nog even de wachtkamer
in om zijn inmiddels redelijke achterstand goed te kunnen maken.
Leeuw laat het er niet bijzitten en zit dicht achter Zielman en
raken ze elkaar in bocht 3 alleen precies een ronde later en schiet
Leeuw weer naar 4. Alleen Zielman spint en maakt een 360 graden
draai bij het opkomen van het rechte stuk en heeft veel geluk
dat de rest van het veld zonder kleerscheuren langs hem heen komt.
Aan kop is het spannend want Steenoven heeft de ontketende Idzenga
achter zich aan en hij maakt er geen geheim van dat hij graag
naar de eerste plaats wil. Na een paar ronden is Idzenga er dan
ook voorbij en weet Folkerts zich te handhaven op plek 3 voor
de opkomende Leeuw en de daarachter jagende Lantinga die in het
spoor van Idzenga moet zien te komen.
Willem Folkerts heeft de MR2 helemaal onder controle en plaatst
een sublieme inhaalactie op Steenoven door op het tweede rechte
stuk er knalhard voorbij te komen.
Idzenga heeft inmiddels als een serieuze voorsprong opgebouwd
en het lijkt erop dat alleen pech hem kan weerhouden van zijn
derde overwinning dit jaar.
Lantinga blijft in het spoor van Folkerts want hij heeft Leeuw
en Steenoven inmiddels ook al te pakken en rijdt dus rond op plaats
3 maar de 2 extra punten die de plek van Folkerts hem op kan leveren
zou hij graag willen veroveren.
Maar Folkerts liet aan het begin van het seizoen al zien in Pieterzijl
ijzersterk op de klei te kunnen rijden met zijn tweede plaats.
En Folkerts ga de tweede plaats dan ook niet uit handen aan Lantinga
en deze plaatsen leken dan ook vast te liggen. In de laatste ronde
weet Leeuw nog voorbij te komen aan Steenoven die hiermee vijfde
werd. Want de eerste 3 plaatsen veranderden namelijk ook niet
meer. En hierdoor wordt het ongemeen spannend in Koudum tussen
Lantinga en Idzenga. Als Lantinga namelijk wint is de titel voor
hem maar hetzelfde geldt voor Idzenga. Toch wordt het pas echt
spannend als 1 van hun niet voor de winst kan gaan want Koudum
is de thuisbasis van Willem Folkerts en wat zou er voor hem mooier
zijn als winnen op de Koudumse klei en zo de top-3 in te rijden
in het eindklassement?
1. Haitze Idzenga
2. Willem Folkerts
3. John Lantinga
Keverklasse
Het is ongelooflijk maar Peter Timmermans,
de snelle Belg, pakte voor de vijfde keer in vijf wedstrijden
de pole bij de keverklasse. Het enige wat ontbrak was een overwinning
in de finale. Sterker nog alle jaren dat hij mee doet snakt hij
al naar zijn eerste NK overwinning.
Arjan Stokkink de regerend kampioen en Jan-Paul Klaster, een plaats
bij de eerste 2 maakt hem de opvolger van Stokkink, blijven goed
in het spoor van Timmermans met plaats 2 en 3. Voor de spanning
in het kampioenschap had het voor het publiek leuker geweest als
Klaster wat verder naar achter had gestaan wat er na manche 1
ook zo uitzag doordat Klaster toen vast stond in de greppel.
Marco Raben maakte in zijn thuiswedstrijd ook een sterke indruk
met plaats 4 en Rien van Nieuwenhoven kreeg ook eens loon naar
werken.
Timmermans pakte gedecideerd de kop door de groene kever strak
aan de binnenzijde te houden en Klaster naar buiten dwong. Er
zijn wat schermutselingen in de eerste bocht waar we Eelco Kruis
met scheve wielen eruit zien komen en Sytse Bergsma op zijn kop
zien liggen. De wedstrijd gaat door en in bocht 3 is het ook nog
eens Raben die voorzichtig de kever omgekeerd neerlegt. En dat
was op het moment dat de baanposten rood trokken voor Bergsma.
Hierdoor konden de kevers zich gaan opmaken voor een complete
herstart. De toerwagenklasse werd als de wiedeweerga opgesteld
en Raben werd naast de voorstart neergezet en gebruikte de tijd
nuttig door snel te repareren zodat hij samen met Bergsma bij
de herstart weer aan kon sluiten om er opnieuw vol voor te gaan.
En dat leverde applaus op voor de regionale favoriet die de neus
geschonden achterliet en met minder gewicht van start kon.
Timmermans liet zich bij deze herstart verrassen door Klaster
die de kopstart pakte. Opnieuw komt Bergsma niet ongeschonden
door de eerste bocht na een aanrijding met Gerard Roeterdink.
Beide kunnen wel verder maar de achterstand is al enorm en uiteindelijk
haalt Roeterdink de finish niet eens en wordt Bergsma nog knap
8-ste.
Ook Eelco Kruis heeft het niet zo onder controle als in Kerkdriel
waar hij won want een vreemde spin op het rechte stuk. Een paar
ronden later is Kruis dan ook de eerste uitvaller.
Klaster houdt de snelheid enorm hoog en Timmermans is de enige
die in het spoor kan blijven. Raben volgt op plaats 3 en ook Cees
van der Goot rijdt met de top mee op plaats 4.
Na 4 ronden zien we Raben, op plaats 3 liggend, spinnen in bocht
2. Hij kan door maar komt niet meer in het stuk voor en mag nog
blij zijn met plaats 7.
Timmermans, het is zijn laatste NK wedstrijd dit jaar want Eric
Joosen is nog niet ingestapt, laat het er niet bij zitten en voelt
dat het kan hier in Holterhoek. Een prachtige inhaalactie buitenom
in bocht 3 brengt hem aan de leiding. Klaster weet dat aandringen
geen zin heeft want hij ligt helemaal op titelkoers. De afstand
die Timmermans opbouwt in deze laatste paar ronden is ronduit
indrukwekkend en inmiddels zien we John Verberk alweer op plaats
3 rondrijden voor van der Goot en Jasper Pouw. Stokkink zien we
in de laatste ronde uitvallen en komt hiermee op plaats 9 uit.
Peter Timmermans pakt zijn eerste NK overwinning ooit voor Jan-Paul
Klaster. Op de tribune zien we team Klaster druk in de weer met
het tonen van de kampioenshirts want dat is wat Klaster is de
nieuwe kampioen met nog 1 wedstrijd voor de boeg. Verberk kan
zijn kampioensaspiraties samen met die van Timmermans dan ook
laten varen op dit moment. De spanning is er dan ook uit en Klaster
pakt na 2011 dus zijn tweede Nederlandse titel en is er terecht
heel erg blij mee.
1. Peter Timmermans
2. Jan-Paul Klaster KAMPIOEN 2013
3. John Verberk
Toerwagenklasse
Er waren in Holterhoek 2 man die we het hele
seizoen nog niet aan de start gezien hebben en zeker niet de minste
namelijk Vincent Steenman in de Scirocco type I en Johan van den
Barg in zijn Toyota Celica. Steenman maakte er een memorabele
NK van na nog geen ronde in manche 1 kreeg hij net voor bocht
3 een tikje op de kont van Ton van Leeuwen en stuiterde hard in
de greppel. Veel schade en die werd gemaakt ook al moest daarvoor
een as gelast worden. En juist die as gaf de geest in manche 3
waardoor Steenman nu echt een enorme buiteling maakte bij het
opkomen van het rechte stuk. En daarna stond het huilen met naderbij
dan het lachen en weet de sympathieke heier dat hetgene hij gemaakt
heeft opnieuw snel is.
De verrassende polehouder was vandaag Eric van der Valk met de
gele Clio die samen met Erwin Breederland de dienst uitmaakte
in Holterhoek. Rob van Kuringe en Gerbert Paus deden ook erg goed
mee maar waar waren Kools en van Leeuwen dan?
Van Leeuwen kende in manche 3 een probleem wat in de korte perioden
die restte tussen manche 3 en de finale niet meer gerepareerd
kon worden en zo moest van Leeuwen met elektronische problemen
verstek laten gaan. Ook Richard Kools zagen we niet aan de start
staan maar vanachter de bosjes zagen we de witte Puma op het laatst
aankomen. Kools had weinig tijd om een band te vervangen zeker
nu ook de kevers een herstart kregen. Kools was er dan ook niet
helemaal gerust op want in alle 3 de manches stoeide hij met grip
en kwam hierdoor niet verder als de laatste op de eerste rij,
dat dan wel weer.
Kools startte van Kuringe er maar net uit en was de grip er dan
nu ineens wel? De enorme snelheid die beide superstarters hadden
deden hun iets naar buiten glijden. En op dat moment zien we Gerbert
Paus half overreden worden door Johan van den Barg. Hij gebruikt
het rechter achterwiel van Paus als springplank en lanceert zichzelf.
Net voor de eerste bocht vliegt van den Barg over de kop en na
een vreemde buikschuiver zien we hem uitvallen en Paus kan met
veel schade door. Aan het einde van de finale heeft van den Barg
dan ook te horen gekregen dat hij gediskwalificeerd is geworden
waardoor Joey Lamers plaats 15 kreeg toebedeeld.
Erwin Breederland neemt de krappe binnenlijn en zet zijn Swift
pijlsnel naast de Puma van Kools die niet opgeeft. Kools kan er
ternauwernood voor blijven en een ronde later is het Kools die
teveel ruimte laat door opnieuw naar buiten te schieten en zijn
eerste plaats afgepakt ziet worden door Breederland. Ook van der
Valk sluit aan want de Clio voelt zich thuis op de snelle kleibaan.
De strijd gaat onverminderd voort en Jos Hendrickx laat met zijn
Porsche zien dat Kerkdriel geen uitschieter was want hij heeft
van Kuringe zojuist naar plaats 5 verwezen.
Emiel Gotink moet de Astra na 4 ronden met problemen aan de kant
zetten. Langs de kant zien we dat Gerbert Paus door zijn zwabberende
rechter achterwiel de zwarte vlag met oranje bal krijgt voorgehouden.
Tot aan het einde van de finale blijft Paus deze vlag negeren
want hem uiteraard een zwarte vlag oplevert en plaats 12 hoorde
daar vandaag bij.
Breederland is los van de rest en van der Valk ziet nog steeds
geen mogelijkheid om Kools voorbij te komen. Aan het einde van
het rechte stuk is het Kools die we plots zien uitbreken aan de
achterkant en hij glijdt pardoes tegen de Celica van van der Barg
aan die daar al een paar ronden stond. De beduusde Kools kijkt
om zich heen en ziet de rechterzijkant van de Puma helemaal naar
binnen staan. Toch wordt de Cosworth motor weer aangeslingerd
en vervolgt hij zijn weg op achterstand.
Een ronde later is het Eric van der Valk die door een lekke band
de Celica nog maar net mis kan houden en er buitenom kan sturen.
En zo heeft Breederland ineens een hele comfortabele voorsprong
en lijkt hij opnieuw naar de overwinning te rijden na wedstrijd
3 in Loenen.
Kools wil weer naar voren rijden maar komt in zijn dadendrang
in bocht 1 net niet voorbij aan Bart-Jan Blaauw. Er volgt een
korte touche waarbij Kools rondgaat en Blaauw zijn Seat vreselijk
knap op de baan weet te houden.
Erwin Breederland wint erg knap zeker nadat hij net te horen heeft
gekregen dat zijn maatje Mark Vermeer zijn rug heeft gebroken.
Hendrikx pakt opnieuw plaats 2 en Rob van Kuringe weet dat de
weg omhoog weer is ingeslagen met plaats 3. De verrassingen zitten
op plaats 4 en 5 want de Audi TT van equipe Arkes wordt 4 en Toon
Kooremans rijdt ook weer mee in de top door vijfde te worden.
In het kampioenschap wordt het ongemeen spannend want Erwin Breederland
mag dan wel de leider zijn na aftrek van het schrap resultaat
staat hij slecht derde met 1 punt achterstand op Kools en 2 op
van Leeuwen. Ze hebben dan in Koudum ook allemaal de kans op het
kampioenschap in eigen hand want als een van deze 3 matadoren
in Koudum weet te winnen is het Nederlands kampioenschap voor
hem. En hiermee kunnen we stellen dat het misschien nog nooit
zo spannend was in de laatste wedstrijd bij de toerwagen klasse.
1. Erwin Breederland
2. Jos Hendrickx
3. Rob van Kuringe
Sprint 1600
Edwin Tolkamp had na 3 manches genoeg punten
voor de finale alleen zagen we hem hier niet in terug want de
motorschade bleek terminaal voor vandaag.
De verrassende polehouder bleek vandaag Ysbrand Dijkstra te zijn
met zijn ex Kees Snel frame. Dirk-Jan Middelveld stapte in op
plaats 2 voor Ed van Asten die weg omhoog weer heeft gevonden.
Frank Oomen zien we ook weer terug op de eerste rij op plaats
5 en Rens van der Haas is die er ook? Jazeker want hij posteert
zich op plaats 4 en dat was na de eerste manche zeker niet de
verwachting want daarin werd hij slechts zevende.
Van der Haas kon vandaag de titel behalen en Middelveld zou er
alles en als enige iets aan kunnen doen. De start van Middelveld
was perfect. Een ieder die dacht dat deze vals was had het mis
want direct na het doven van de 3 lampen was hij weg als een pijl
uit een boom.
Met voorsprong kwam Middelveld dan ook in de eerste bocht aan
waar hij een beetje te dwars kwam te staan en een 360 graden draai
maakte waardoor hij richting de harde wal schoot en dat was zijn
redding want hierdoor bleef de snelheid er goed in. Van Asten
maakte een kopie mee van de Middelveld spin alleen met minder
snelheid kon hij verder.
Dijkstra maakte mooi gebruik van alle commotie en kreeg direct
Andre Vrieze achter zich aan. Ook de goed mee gestarte van der
Haas sluit aan op plaats 3. Middelveld weet de schade nog redelijk
te beperken en dankt dat aan zijn wereldstart waardoor het aan
de buitenzijde nog niet zo druk was. In bocht 3 weet hij buitenom
alweer naar plaats 4 te rijden.
Vrieze kan niet lang genieten van zijn tweede plaats want van
der Haas steekt binnendoor in bocht 1. Oomen en van Asten zijn
niet helemaal ongeschonden de eerste ronde door en eindigen uiteindelijk
ver in het achterveld na 12 ronden.
Een ronde later ziet Middelveld hetzelfde gat bij Vrieze als waar
van der Haas ook al gebruik maakte en heeft ineens alweer plaats
3 in handen waardoor de jacht op van der Haas volledig geopend
is. Dykstra heeft de gang er goed in alleen in bocht 3 maakt hij
een klein foutje waar van der Haas niet van kan profiteren maar
ineens wel heel dichtbij komt.
De strakke lijnen die Middelveld eerst reed weet hij niet meer
vol te houden en Vrieze profiteert hier van door weer voorbij
te steken. Middelveld weet dan ook dat hij op moet passen want
ook Marcel Schoo loert strak achter hem op plaats 4.
Beide koplopers kunnen hun voorsprong niet uitbreiden want nu
Vrieze de ideale lijnen kan rijden en opgejaagd wordt door Middelveld
komen ze stukje bij beetje dichterbij en ziet iedereen dat het
enorm spannend gaat worden in die laatste ronden.
Dijkstra en van der Haas blijven strak rijden en bij bocht 1 laat
Vriezen een minuscuul gaatje vallen en Middelveld denkt geen moment
na en steekt binnendoor en positioneert zich direct achter van
der Haas.
Precies een ronde later, en dat is de laatste van deze finale,
is van der Haas aan de beurt om geslacht te worden door Middelveld.
Via de buitenkant steekt hij snaar strak naar binnen en pakt plaats
2. Dijkstra lijkt nog steeds onaantastbaar al wil Middelveld er
waanzinnig graag voorbij. In de laatste bocht probeert Middelveld
de buitenzijde op te zoeken en ziet van der Haas alweer aan de
binnenzijde komen. Middelveld weet dat hij net voor van der Haas
gaat eindigen en ziet tot zijn grote schrik net voor de finishlijn
ineens de sprinter van Dijkstra uitbreken en op de finishlijn
een 360 graden draai maken. Het geluk was er voor Middelveld dat
hij aan de binnenzijde zat alleen wie heeft deze finale nu gewonnen?
Want dat Vrieze vierde werd en Schoo vijfde was voor een ieder
duidelijk te zien.
De transponders gaven natuurlijk al snel opheldering want Middelveld
won met een voorsprong van 14/1000 seconde en dat is erg minimaal.
Van der Haas kwam niet verder dan plaats 3 en wist dat als Dijkstra
gewonnen zou hebben de titel voor hem geweest had. En hiermee
houdt Middelveld de spanning erin al heeft van der Haas aan een
zesde plaats meer dan genoeg om zijn eerste Nederlandse titel
te behalen.
1. Dirk-Jan Middelveld
2. Ysbrand Dijkstra
3. Rens van der Haas
Standaardklasse divisie V
Jamie van de Zand gebruikte zijn vakantie
om zichzelf helemaal op te peppen en dat zag er prima uit want
hij was polehouder. Ook Vincent Stormink zette zijn stijgende
lijn door en pakte plek 2 voor Mariska Verhees en Frans van der
Vegt. En na een aantal slechtere wedstrijden prijkte de blauwe
Opel van Wout Hesselink ook weer van voren.
De start was voor van der Zand alleen daar achter gebeurde er
van alles want van der Vegt bleef het gas er lang ophouden wat
ook Stormink en Hesselink deden. Er volgde contact tussen deze
3 waarbij Hesselink en Stormink rondgingen en van der Vegt door
kon.
Bert-Jan Hoepel en Andre Linker maakten aan de binnenzijde van
deze malheur gebruik en konden aansluiten bij van de Zand.
Hoepel maakt in bocht 3 een foutje en verliest direct weer een
plaats aan de snel opkomende Sander Stevens in de andere Toyota
Celica. Stevens stoomt direct door naar plaats 2 en Verhees zien
we pas terug op plaats 10 want ook zij zat een beetje vast in
de eerste bocht. Van der Vegt zit er ook nog niet goed bij want
hij komt door op 6.
Van de Zand ligt op koers om zijn gele Astra een soort van walk-over
te gaan doen want niemand duldt hij in zijn buurt. Equipe Kuipers
ligt dan al wat op achterstand en rijdt in de lijn van de mannen
op plaats 2 en 3. Hierdoor kan Linker profiteren en verwijst hij
Stevens naar plaats 3.
Verhees kan weer een beetje naar voren rijden alleen spint in
bocht 3 equipe Kuipers waardoor ze ineens neus aan neus staan
waardoor ze uiteindelijk niet verder komt dan plaats 11.
Van de Zand heeft al een indrukwekkende voorsprong en zijn strakke
rijstijl zorgt ervoor dat een nieuwe overwinning gloort.
Hoepel ligt nog steeds op plaats 4 waar hij bezoek krijgt van
Gerard de Jong die van der Vegt achter zich weet en de sterk opkomende
Stormink.
Hesselink weet de weg naar voren de hele finale niet meer te vinden
en eindigt uiteindelijk als de nummer 9 van vandaag.
Bij Andre Linker gaat het niet goed want een plof onder motorkap
en de daarbij behorende rookontwikkeling belooft niet veel goeds.
Toch weer de noordelijke ondernemer niet van opgeven en blijft
zijn weg vervolgen. Uiteindelijk moet Linker in de laatste ronde
opgeven en zakt zo van 2 naar 10 en dat is niet wat hij verdiende.
Van der Vegt heeft er nog een tandje bijgedaan in de laatste paar
ronden en vecht zich door naar plaats 4 terwijl van de Zand al
de vlag heeft gekregen voor Stevens en Hoepel.
De laatste bocht is wat slechter geworden vanwege de kuilvorming
en hierdoor komt Gerard de Jong nog erg dichtbij maar niet dichtbij
genoeg om van der Vegt een paar extra punten af te snoepen.
En zo gaan we ons opmaken in deze klasse voor ook een spannende
finale ronde in Koudum want as van der Vegt daar wint is hij kampioen.
Maar datzelfde geldt voor Hoepel alleen winnen in een finale is
iets wat hem nog niet gelukt is dit jaar.
1. Jamie van de Zand
2. Sander Stevens
3. Bert-Jan Hoepel
Sprint 2000
De enige klasse met een kleine finale vandaag
in Holterhoek. En opnieuw was het Pieter Mennen die als eerste
doorschoof naar de finale en Stefan Gerrits en Wouter van Vugt
met zich meenam. Hedser Bruinsma had de pech dat deze kleine finale
een ronde te kort duurde anders had hij zeker zijn sterke rijden
beloond gezien met een finaleplaats.
Kampioenskandidaat nummer 1 Jan Hendriks pakte de pole in deze
zeer competitieve klasse. Patrick Cleys plaatste zich op 3 en
zag Bennie Fielt en Ronald Akkermans naast zich. En de nummer
2 van vandaag was Chris Wagenaar die een nare smaak aan Kerkdriel
had overgehouden. Dit omdat zijn grootste concurrent in de voormalige
standaardklasse Hendrik Stadman in zijn debuutjaar al een overwinning
te pakken had en Wagenaar na 3 seizoenen nog steeds op 0 stond
in deze klasse. Maar vandaag maakte hij nog geen fout en mocht
als tweede kiezen.
En juist hij koos het beste van allemaal want er stond bij de
start geen maat op hem. Cleys kwam als tweede in de bocht aan
maar gaat wijd en dwars en krijgt en tikje mee van Akkermans.
Hendriks die helemaal aan de buitenzijde mee startte met Cleys
kan er precies voor blijven en gaat op 2.
Cleys krijgt ook nog een tik van Andre Hofman mee die er echt
niet meer omheen kan en laatstgenoemde spint dan ook waardoor
Klaas Postma er maar net langs kan.
Postma kan het Peters frame maar net onder controle houden maar
bij opkomen recht stuk twee breekt Postma uit en schakelt hier
Stefan Gerrits uit die ook niet meer verder kan.
Cleys kan wel door maar beter als plaats 8 zit er voorlopig niet
in. Wagenaar heeft nergens iets van mee gemaakt en heeft de lijnen
voor het uitzoeken. Hendriks rijdt er hard en strak achteraan.
Bennie Fielt is ook erg goed de eerste ronde doorgekomen en volgt
Akkermans die op 3 ligt.
Ook Leonard van de Ven is er goed bij want hij ligt op plek 5
en dat vanaf de laatste rij terwijl de grootste verrassing op
plaats 6 rondrijdt want Punk Hermenet deed eindelijk eens positief
van zich spreken.
Helaas kan Hermenet niet lang van zijn optreden genieten want
hij gaat rond in bocht 3 en Cleys is er als de kippen bij om hem
voorbij te steken. Binnen een ronde is Cleys ook al bij van der
Ven aangekomen en ook die moet er snel aan geloven.
Wagenaar weet zeker dat als hij geen fouten maakt en geen pech
krijgt dat hij de winnaar van vandaag gaat worden. Als geen ander
weet Waag dat het niet zo simpel ligt en blijft gefocust en super
geconcentreerd rijden.
Hendriks lacht in zijn vuistje want hij weet dat Wagenaar gerust
mag winnen want in de strijd om het kampioenschap speelt hij geen
rol meer. Dus ook Hendriks moet gefocust blijven maar die heeft
de wetenschap dat al zijn grote concurrenten achter hem zitten
en daar hoort Akkermans niet bij die nog steeds op plaats 3 ligt.
Fielt ziet zijn voorsprong die hij had opgebouwd op Cleys steeds
kleiner worden en zijn achterstand op Akkermans groter. Tijdens
de laatste ronden verandert er binnen de top-3 helemaal niets
meer al komt Akkermans nog wel dichterbij aan Hendriks.
En ook daarachter is nog wel het een en ander te beleven voor
Leonard van de Ven die het niet voor elkaar krijgt om zijn concurrenten
voor te blijven want ook Klaas Postma weet er voorbij te komen
en hun worden dan ook de grootste verliezers van vandaag op plaats
7 en 8.
Fielt weet Cleys steeds te pareren en dat is knap te noemen al
is het op de finishlijn voor het oog onmogelijk te zien wie van
de twee de vierde plaats pakt. Het is Fielt volgens de uitslag
en zo verliest ook Cleys weer serieuze punten voor het kampioenschap.
En Chris Wagenaar is superblij en de meer da terechte winnaar
in Holterhoek en kan goed te bed want hij staat weer op gelijke
hoogte met Stadman. Wordt dat dan de strijd in 2014?
Jan Hendriks zit bijna op rozen want hij weet dat een vijfde plaats
in Koudum genoeg is voor de titel maar met nog 3 serieuze tegenstanders
die ook nog kans maken op de titel namelijk Cleys, Postma en van
der Ven is het nog geen uitgemaakte zaak voor Hendriks.
1. Chris Wagenaar
2. Jan Hendriks
3. Ronald Akkermans
Superklasse
Er traden er vandaag precies 30 aan in Holterhoek
en zoveel hadden we er nog niet gehad op 1 dag. Dus spektakel
gegarandeerd hier want als er mooi gedrift kon worden was deze
baan er uitermate geschikt voor en ook deze klasse natuurlijk.
De strijd in deze klasse om het kampioenschap spitst zich toe
op Gerrit Nap en Wilhelm Franssen en juist Franssen liet zien
er helemaal klaar voor te zijn en eiste de pole voor zich op.
Peter Versluis deed opnieuw van zich spreken in de EK auto van
John Verberk plaatste hij zich als nummer 2. Sander Derikx op
3 en Thijs-Jan Klompmaker op 5 waren ook redelijk verrassend.
Maar Adriaan Boele op 4 was misschien wel wat niemand verwacht
had. In zijn nieuwe kleuren mocht hij als nummer 4 kiezen en de
binnenzijde was nog vrij dus daar plaatste hij zijn Trackline.
Peter Versluis brulde met zijn Ford als eerste naar de bocht en
Nap volgde aan de buitenzijde alleen ging wat te wijd en kwam
in aanraking met de wal en na een aanrijding met Henk Bok lag
Nap werd hij al snel terug geworpen.
Boele maakte knap gebruik van de ruimte die Versluis open liet
en steekt binnendoor met Franssen in zijn kielzog. De enorme snelheid
die Versluis nog steeds heeft stelt hem in staat weer aan te sluiten
bij Boele en hem in bocht 1 weer voorbij te steken. Boele laat
het er niet bij zitten en dwingt Versluis in bocht 2 weer naar
buiten toe en pakt opnieuw de leiding.
Versluis is even van slag en ziet ook Franssen voorbij schieten
en voelt ook gelijk de hete adem van Henk Bok in zijn nek. En
dat terwijl Nap niet verder komt als plaats 9.
Dennis Kuipers weet ook aan te klampen maar die krijgt na een
paar ronden motorpech en weet dat het blok deze week zo de schroothoop
op kan en valt dan ook uit.
De strijd vooraan en vooral de rijstijl die Boele laat zien is
indrukwekkend. Met zijn 2 liter Ford liet hij de afgelopen 2 weken
tijdens de EK wedstrijden in Nyarad (H) en Prerov (CZ) ook al
zien tot de absolute top te behoren met finale plaatsen aldaar.
De snelle Bok kan zijn auto niet helemaal onder controle houden
en zien we ruime lijnen rijden en af en toe de buiten greppel
raken waardoor hij af moet haken in de race om plaats 3. Klompmaker
zien we in bocht 1 uitvallen met wat schade aan de voorzijde.
Aan de kop blijven de 3 strijders snaar strak achter elkaar aan
rijden en blijft het ongemeen spannend al neemt Boele wat afstand.
Erik Pijnenburg begint ook op stoom te raken en weet dat van Grieken
er deze finale niet bij is vanwege bakproblemen. Dus daar hoeft
hij zich geen zorgen over te maken dat deze hem weer op zijn frame
parkeert. Ook Nap begint terug in de wedstrijd te al komt hij
toch veel te kort op de finishlijn met plaats 7.
Henk Bok moet opgeven en weet opnieuw geen goede klassering te
behalen in het NK ook als is hij erg snel.
Boele gaat in zijn tweede NK wedstrijd af op een prachtige overwinning
voor Franssen en Versluis. Pijnenburg had een enorm potentiaal
in de laatste ronden en weet op te stomen naar plaats 4. Maar
misschien had juist hij wel de meeste snelheid van allemaal en
weet de Brabantse ondernemer dat er meer in had gezeten.
In Koudum wordt het spannend want Nap blijft gewoon in de strijd
om de titel want winst voor hem betekent ook het kampioenschap.
Maar exact hetzelfde geldt voor Wilhelm Franssen want een van
hun wordt kampioen.
Peter Versluis zal er in Koudum niet bij zijn vanwege rally verplichtingen
die hij is aangegaan. Ook reglementair was het niet verstandig
geweest want zijn co-equipe Rob de Baar is nog niet ingestapt
dus die zal in Koudum wel moeten.
1. Adriaan Boele
2. Wilhelm Franssen
3. Peter Versluis
Resume
De KACC kan terugkijken op een mooie NK dag
en heeft wel wat huiswerk te doen als het gaat om een volgende
NK. En dit is niet heel erg negatief bedoeld maar de eerste 2
manches van vandaag waren toch wel heel lastig maar of het voorkomen
had kunnen worden?
Koudum valt samen met de laatste EK wedstrijd van dit jaar waardoor
de Superklasse niet zo druk bezet zal zijn. Mannen als Sebastiaan
Schuurman, Tim ten Dolle, Sven Hesselink, Harrie van der Putten,
Adriaan Boele, Sander Derikx, Chris Waldschmidt en Willem Snijder
hebben al voor deze Italiaanse wedstrijd ingeschreven. Maar dat
mag de pret niet drukken natuurlijk want in 7 van de 8 klassen
is er nog geen kampioen bekend en dat alleen is al een extra reden
om naar Koudum te komen op 21 september want daar ligt een kleibaan
klaar voor de ontknoping van het NK 2013.
|