VERSLAG - EUROL/VEKA NEDERLANDS KAMPIOENSCHAP.

geplaatst: 4 september 2013
©2013 AutoCrossNederland.NL

Wedstrijd 5 Eurol/VEKA NK autocross
Holterhoek

1 september 2013

Al heel snel na de afgelasting van de NK in Holterhoek werd duidelijk dat ze gebruik gingen maken van een van de 2 reserve data. Ze kozen opnieuw voor een zondag wedstrijd en in de Holterhoek Autocross Arena werd alles in gereedheid gebracht om op 1 september los te gaan. En ze wilden niets aan het toeval overlaten want Roy Damot, mede bestuurslid van de Kottense Autocross Club (KACC), gebruikte al zijn ervaring die hij opdeed op de EK wedstrijden om er echt iets moois van de maken. Qua naam was dit in ieder geval al gelukt. Ook de start ondergrond werd aangepakt want een speciaal mengsel met daarin o.a. beton werd aangebracht om het geheel beter onder controle te houden en het aantal valse starts tegen te gaan. Spanning alom want wat voor banden moesten de rijders nu eigenlijk meenemen naar de Holterhoek Autocross Arena?

Baan
Drie jaar geleden liet de baan een onuitwisbare indruk achter op veel van de deelnemers en vooral het publiek. Spanning en sensatie was er volop in 2010 met winnaars die ook nu weer kans maakten zoals Patrick Cleys, Pierre Blok en Jan-Paul Klaster.
Qua look ontbrak alleen de grote berg grond aan het einde van bocht 2 waar de mooiste foto's gemaakt konden worden. Alleen nu hadden ze deze verwijderd alleen om de fotografen tegemoet te komen hadden ze een grote container geplaatst van hun grote sponsor Rouwmaat. En hierop werden opnieuw mooie plaatjes geschoten.
De baan is helemaal intact gebleven en hierdoor werd de exacte baanlengte nog eens een keer goed opgemeten en ze kwamen op een krappe 505 meter uit. En dat is maar krap aan om aan de minimum baanlengte van 500 meter te voldoen.
De ooit aangebrachte grond op de originele ondergrond van blauwe leem was de laatste weken behoorlijk uitgehard en was er klaar voor. Het rechte stuk van een krappe 200 meter ging over in de snelle linkerbocht die door de hoge banking wal snel te nemen was. Hierna langs de container het tweede rechte stuk op richting bocht 3. Deze was ook sneller maar veel spitser als de andere bocht. Langs het startveld knikt deze weer heel snel het rechte stuk op om een volledige toer afgelegd te hebben.
De baan lag er, ondanks een redelijke hoeveelheid stenen vermengd in de klei, prima bij. Alleen de droogheid van de baan had de KACC en het BSAC helemaal verkeerd ingeschat. De eerste manche van de Sprint 1600 veroorzaakte zoveel stof dat door het ontbreken van wind deze bleef hangen als een warme deken boven de baan en ver erboven. Deze manche werd dan ook na een paar ronden onderbroken omdat het gewoon echt niet te doen was. Na wat sproeiwerk startte de tweede manche van de Sprint 1600 maar ook bij hun was het huilen met de pet op. De wedstrijdleiding nam een wijs besluit door na elke manche te gaan sproeien tot de baan onder controle was. En de 2 manches die al gestart waren werden geneutraliseerd zodat ze op een normale manier opnieuw verreden konden worden. Dit tot ieders tevredenheid aangezien het anders veel te gevaarlijk en oneerlijk geweest zou zijn.
De 197 deelnemers die er toch weer waren maakten zich dan ook op voor een zware dag waarbij de bandenkeuze en de grip cruciaal bleken te zijn.
Een ongeval in manche 2 maakte dat deze NK lange tijd stil lag. Bij de standaard V klasse brak namelijk Mark Vermeer uit Zuidland zijn rug. De snelle Opel rijder uit het Breederland Autosportteam kwam ongelukkig in aanraking met een andere deelnemer en klom achterop de bumper. Hierdoor volgde er een harde landing en boog de Opel rechts af richting de harde wal volgens een van de baanposten die het zag gebeuren. Hier kwam Vermeer tot stilstand met alle gevolgen van dien. De brandweer moest er uiteindelijk aan te pas om de zwaar gewonde Vermeer uit zijn auto te knippen. Dit gebeurde en uiterst voorzichtig werd Mark op de brancard gelegd want hier was al duidelijk dat het goed mis was. Peter Breederland ontfermde zich over zijn maatje en liet de toerwagenklasse voor wat het waard was en ging mee naar het ziekenhuis en dat getuigt van grote klasse van de voormalig Nederlands kampioen. Aan het einde van de middag kwam het slechte nieuws waar iedereen voor vreesde dat Mark inderdaad zijn rug had gebroken. We wensen Mark dan ook heel veel beterschap toe en hopen op een spoedig herstel.

Junioren
Om 18.10h stonden we 15 junioren te trappelen van ongeduld om hun finale aan te vangen. Vince Vervoort was namelijk gebrand op een goed resultaat want hij was het die na een valse start in manche 1 en mindere resultaten in de andere 2 pas op de laatste rij aan mocht sluiten op plaats 13. Als dat maar geen voorbode zou zijn voor de finale.
Roy Luitjes kende ook een slecht begin van deze NK met een koprolletje in bocht 1 na 200 meter en haalde in die manche geen punten. Hierna wist de winnaar van de eerste NK 2 maal te winnen en kwam daarmee op plaats 7 terecht en hadden we op elke rij een kanshebber op de overwinning al ligt Vervoort niet voor de hand.
Valentijn Hendriks was met zijn Honda veruit de sterkste voor de Swift brigade van Kenn van der Heijden, Erik Pijnenburg, Arjen de Wilde en de zeer sterk presterende Max van Grieken.
Ook Mike "Milka" Jansen met de Opel Corsa reed sterk in alle manches alleen in manche 1 zag hij zijn motor in rook opgaan en werd er voor manche 2 een vers model ingelegd wat resulteerde in 2 sterke manches en plaats 6.
De start was uiteraard voor Valentijn Hendriks zijn we geneigd te zeggen na de eerste 4 NK wedstrijden waarin hij altijd voorin te vinden was. Roy Luitjes wist met zijn snelle 205 direct aan te sluiten en hoopten we ons op te kunnen maken voor een spannende finale.
Jari Kroon startte ook goed maar spinde in de eerste bocht samen met Marius van der Heide. Gelukkig konden ze beide wel weer door en zagen we ze beide in de achtergrond eindigen toen de finishvlag viel. Vervoort komt ook niet helemaal lekker door de eerste bocht want hem zien we slechts op plaats 13 en dat is niet goed voor de leider in de tussenstand.
Hendriks pakt gelijk een voorsprong op Luitjes en lijkt zo onbedreigd op de overwinning af te gaan al weet je dat pas als de finishvlag valt. Na 2 ronden ligt Vervoort toch alweer op plaats 9 en lijkt het alsof we licht rookontwikkeling zien bij de Swift. Schijn bedriegt misschien?
Kenn van der Heijden zette de achtervolging in en kan op gepaste afstand goed volgen maar het gat kleiner maken zit er helaas niet in voor hem. Vervoort kan echt geen potten breken want we zien hem ineens weer op plaats 12 rondrijden en hiermee heel veel kostbare punten achterlaten in Holterhoek. Sterker nog Vervoort wordt de eerste uitvaller want de schijn bedroog niet aangezien de rookontwikkeling nu wel heel erg duidelijk aanwezig was. Vervoort strandt aan het einde van het tweede rechte stuk met een warmloper en dat terwijl hij al bijna gedubbeld was door Hendriks.
Ook van der Heijden zien we uitvallen vanaf plaats 3 na een duwtje in de rug volgens de lezing van de rijder met de oranje Swift.
Op plaats 3 is het ongemeen spannend want Jansen met de Corsa is in een fel gevecht verwikkeld met Arjen de Wilde. De strijd gaat maar door en was een lust om naar te kijken en uiteindelijk is het Mike Jansen die de derde plaats weet te veroveren net voor Arjen de Wilde die direct over de streep er achter kwam dat zijn koppakking de geest gegeven had.
Honda power nog steeds dik aan de leiding want Luitjes vormt geen enkele bedreiging voor hem.
Wesley Jansink gaat in het zicht van de haven kapot door een blow-up van de motor en dat is sneu als je nog maar 1 ronde hoeft. De aansnellende Jari Kroon kan de stilgevallen 205 maar net ontwijken en voorkomt hiermee een harde klapper.
Ook runner up van de laatste wedstrijden Erik Pijnenburg in de ex-kampioens Swift van Kevin van Beek heeft deze keer weinig geluk en valt met bakschade uit.
Aan kop verandert niets meer en de oppermachtige Hendriks doet wat zo belangrijk is in dit stadium van het kampioenschap namelijk winnen. Roy Luitjes geeft zijn seizoen weer wat glans door tweede te worden en weet dat de tweede plaats in het kampioenschap nog steeds haalbaar is voor hem.
Valentijn Hendriks heeft alle kans om kampioen te winnen want hij is niet meer afhankelijk van Vince Vervoort zijn resultaat. Mocht Hendriks bij de eerste 2 rijden is hij de nieuwe Nederlands kampioen in deze klasse. Mocht Hendriks echter derde of slechter eindigen en Vervoort winnen is het Vervoort die de opvolger van van Beek wordt.

1. Valentijn Hendriks
2. Roy Luitjes
3. Mike Jansen (511)

Standaardklasse divisie A
Precies 15 inschrijvers in deze klasse vandaag en dit houdt in volle manches en iedereen geplaatst voor de finale. Mooie van vandaag was dat niet de gevestigde orde die pole opeiste maar Toon Steenoven met zijn rode MR2 die gewoon de sterkste was na 3 manches. Naast hem de rivalen van dit jaar Haitze Idzenga en John Lantinga die Wichard van de Wal en Adriaan Grandia naast hun zagen staan.
Willem Folkerts was ook weer van de partij maar had moeite met de gladde kleibaan in Holterhoek en plaatste zich uiteraard maar wel slechts als de nummer 9.
Steenoven liet zien dat niet alleen Idzenga en Lantinga snel zijn en is ze te snel af. Idzenga vond te laat grip bij de start en perst zijn MR2 net voor de eerste bocht tussen Steenoven en Lantinga door.
Hierdoor kan Lantinga niet snel genoeg meer insturen en drijft net als Steenoven en Idzenga naar buiten. Lantinga ziet aan de binnenzijde direct Willem Folkerts en Siebe Leeuw voorbij komen. Bij het ingaan van bocht 2 is het Martin Kobus die dwars gaat en Freerk Gijzen zien we er omheen spinnen de greppel in en lijkt de chaos compleet. Eddy Zielman maakt het er voor Lantinga niet gemakkelijker op door buitenom te gaan bij Leeuw in bocht 3 en op kan schuiven naar plaats 4. Zo moet Lantinga nog even de wachtkamer in om zijn inmiddels redelijke achterstand goed te kunnen maken.
Leeuw laat het er niet bijzitten en zit dicht achter Zielman en raken ze elkaar in bocht 3 alleen precies een ronde later en schiet Leeuw weer naar 4. Alleen Zielman spint en maakt een 360 graden draai bij het opkomen van het rechte stuk en heeft veel geluk dat de rest van het veld zonder kleerscheuren langs hem heen komt.
Aan kop is het spannend want Steenoven heeft de ontketende Idzenga achter zich aan en hij maakt er geen geheim van dat hij graag naar de eerste plaats wil. Na een paar ronden is Idzenga er dan ook voorbij en weet Folkerts zich te handhaven op plek 3 voor de opkomende Leeuw en de daarachter jagende Lantinga die in het spoor van Idzenga moet zien te komen.
Willem Folkerts heeft de MR2 helemaal onder controle en plaatst een sublieme inhaalactie op Steenoven door op het tweede rechte stuk er knalhard voorbij te komen.
Idzenga heeft inmiddels als een serieuze voorsprong opgebouwd en het lijkt erop dat alleen pech hem kan weerhouden van zijn derde overwinning dit jaar.
Lantinga blijft in het spoor van Folkerts want hij heeft Leeuw en Steenoven inmiddels ook al te pakken en rijdt dus rond op plaats 3 maar de 2 extra punten die de plek van Folkerts hem op kan leveren zou hij graag willen veroveren.
Maar Folkerts liet aan het begin van het seizoen al zien in Pieterzijl ijzersterk op de klei te kunnen rijden met zijn tweede plaats. En Folkerts ga de tweede plaats dan ook niet uit handen aan Lantinga en deze plaatsen leken dan ook vast te liggen. In de laatste ronde weet Leeuw nog voorbij te komen aan Steenoven die hiermee vijfde werd. Want de eerste 3 plaatsen veranderden namelijk ook niet meer. En hierdoor wordt het ongemeen spannend in Koudum tussen Lantinga en Idzenga. Als Lantinga namelijk wint is de titel voor hem maar hetzelfde geldt voor Idzenga. Toch wordt het pas echt spannend als 1 van hun niet voor de winst kan gaan want Koudum is de thuisbasis van Willem Folkerts en wat zou er voor hem mooier zijn als winnen op de Koudumse klei en zo de top-3 in te rijden in het eindklassement?

1. Haitze Idzenga
2. Willem Folkerts
3. John Lantinga

Keverklasse
Het is ongelooflijk maar Peter Timmermans, de snelle Belg, pakte voor de vijfde keer in vijf wedstrijden de pole bij de keverklasse. Het enige wat ontbrak was een overwinning in de finale. Sterker nog alle jaren dat hij mee doet snakt hij al naar zijn eerste NK overwinning.
Arjan Stokkink de regerend kampioen en Jan-Paul Klaster, een plaats bij de eerste 2 maakt hem de opvolger van Stokkink, blijven goed in het spoor van Timmermans met plaats 2 en 3. Voor de spanning in het kampioenschap had het voor het publiek leuker geweest als Klaster wat verder naar achter had gestaan wat er na manche 1 ook zo uitzag doordat Klaster toen vast stond in de greppel.
Marco Raben maakte in zijn thuiswedstrijd ook een sterke indruk met plaats 4 en Rien van Nieuwenhoven kreeg ook eens loon naar werken.
Timmermans pakte gedecideerd de kop door de groene kever strak aan de binnenzijde te houden en Klaster naar buiten dwong. Er zijn wat schermutselingen in de eerste bocht waar we Eelco Kruis met scheve wielen eruit zien komen en Sytse Bergsma op zijn kop zien liggen. De wedstrijd gaat door en in bocht 3 is het ook nog eens Raben die voorzichtig de kever omgekeerd neerlegt. En dat was op het moment dat de baanposten rood trokken voor Bergsma. Hierdoor konden de kevers zich gaan opmaken voor een complete herstart. De toerwagenklasse werd als de wiedeweerga opgesteld en Raben werd naast de voorstart neergezet en gebruikte de tijd nuttig door snel te repareren zodat hij samen met Bergsma bij de herstart weer aan kon sluiten om er opnieuw vol voor te gaan. En dat leverde applaus op voor de regionale favoriet die de neus geschonden achterliet en met minder gewicht van start kon.
Timmermans liet zich bij deze herstart verrassen door Klaster die de kopstart pakte. Opnieuw komt Bergsma niet ongeschonden door de eerste bocht na een aanrijding met Gerard Roeterdink. Beide kunnen wel verder maar de achterstand is al enorm en uiteindelijk haalt Roeterdink de finish niet eens en wordt Bergsma nog knap 8-ste.
Ook Eelco Kruis heeft het niet zo onder controle als in Kerkdriel waar hij won want een vreemde spin op het rechte stuk. Een paar ronden later is Kruis dan ook de eerste uitvaller.
Klaster houdt de snelheid enorm hoog en Timmermans is de enige die in het spoor kan blijven. Raben volgt op plaats 3 en ook Cees van der Goot rijdt met de top mee op plaats 4.
Na 4 ronden zien we Raben, op plaats 3 liggend, spinnen in bocht 2. Hij kan door maar komt niet meer in het stuk voor en mag nog blij zijn met plaats 7.
Timmermans, het is zijn laatste NK wedstrijd dit jaar want Eric Joosen is nog niet ingestapt, laat het er niet bij zitten en voelt dat het kan hier in Holterhoek. Een prachtige inhaalactie buitenom in bocht 3 brengt hem aan de leiding. Klaster weet dat aandringen geen zin heeft want hij ligt helemaal op titelkoers. De afstand die Timmermans opbouwt in deze laatste paar ronden is ronduit indrukwekkend en inmiddels zien we John Verberk alweer op plaats 3 rondrijden voor van der Goot en Jasper Pouw. Stokkink zien we in de laatste ronde uitvallen en komt hiermee op plaats 9 uit.
Peter Timmermans pakt zijn eerste NK overwinning ooit voor Jan-Paul Klaster. Op de tribune zien we team Klaster druk in de weer met het tonen van de kampioenshirts want dat is wat Klaster is de nieuwe kampioen met nog 1 wedstrijd voor de boeg. Verberk kan zijn kampioensaspiraties samen met die van Timmermans dan ook laten varen op dit moment. De spanning is er dan ook uit en Klaster pakt na 2011 dus zijn tweede Nederlandse titel en is er terecht heel erg blij mee.

1. Peter Timmermans
2. Jan-Paul Klaster KAMPIOEN 2013
3. John Verberk

Toerwagenklasse
Er waren in Holterhoek 2 man die we het hele seizoen nog niet aan de start gezien hebben en zeker niet de minste namelijk Vincent Steenman in de Scirocco type I en Johan van den Barg in zijn Toyota Celica. Steenman maakte er een memorabele NK van na nog geen ronde in manche 1 kreeg hij net voor bocht 3 een tikje op de kont van Ton van Leeuwen en stuiterde hard in de greppel. Veel schade en die werd gemaakt ook al moest daarvoor een as gelast worden. En juist die as gaf de geest in manche 3 waardoor Steenman nu echt een enorme buiteling maakte bij het opkomen van het rechte stuk. En daarna stond het huilen met naderbij dan het lachen en weet de sympathieke heier dat hetgene hij gemaakt heeft opnieuw snel is.
De verrassende polehouder was vandaag Eric van der Valk met de gele Clio die samen met Erwin Breederland de dienst uitmaakte in Holterhoek. Rob van Kuringe en Gerbert Paus deden ook erg goed mee maar waar waren Kools en van Leeuwen dan?
Van Leeuwen kende in manche 3 een probleem wat in de korte perioden die restte tussen manche 3 en de finale niet meer gerepareerd kon worden en zo moest van Leeuwen met elektronische problemen verstek laten gaan. Ook Richard Kools zagen we niet aan de start staan maar vanachter de bosjes zagen we de witte Puma op het laatst aankomen. Kools had weinig tijd om een band te vervangen zeker nu ook de kevers een herstart kregen. Kools was er dan ook niet helemaal gerust op want in alle 3 de manches stoeide hij met grip en kwam hierdoor niet verder als de laatste op de eerste rij, dat dan wel weer.
Kools startte van Kuringe er maar net uit en was de grip er dan nu ineens wel? De enorme snelheid die beide superstarters hadden deden hun iets naar buiten glijden. En op dat moment zien we Gerbert Paus half overreden worden door Johan van den Barg. Hij gebruikt het rechter achterwiel van Paus als springplank en lanceert zichzelf. Net voor de eerste bocht vliegt van den Barg over de kop en na een vreemde buikschuiver zien we hem uitvallen en Paus kan met veel schade door. Aan het einde van de finale heeft van den Barg dan ook te horen gekregen dat hij gediskwalificeerd is geworden waardoor Joey Lamers plaats 15 kreeg toebedeeld.
Erwin Breederland neemt de krappe binnenlijn en zet zijn Swift pijlsnel naast de Puma van Kools die niet opgeeft. Kools kan er ternauwernood voor blijven en een ronde later is het Kools die teveel ruimte laat door opnieuw naar buiten te schieten en zijn eerste plaats afgepakt ziet worden door Breederland. Ook van der Valk sluit aan want de Clio voelt zich thuis op de snelle kleibaan.
De strijd gaat onverminderd voort en Jos Hendrickx laat met zijn Porsche zien dat Kerkdriel geen uitschieter was want hij heeft van Kuringe zojuist naar plaats 5 verwezen.
Emiel Gotink moet de Astra na 4 ronden met problemen aan de kant zetten. Langs de kant zien we dat Gerbert Paus door zijn zwabberende rechter achterwiel de zwarte vlag met oranje bal krijgt voorgehouden. Tot aan het einde van de finale blijft Paus deze vlag negeren want hem uiteraard een zwarte vlag oplevert en plaats 12 hoorde daar vandaag bij.
Breederland is los van de rest en van der Valk ziet nog steeds geen mogelijkheid om Kools voorbij te komen. Aan het einde van het rechte stuk is het Kools die we plots zien uitbreken aan de achterkant en hij glijdt pardoes tegen de Celica van van der Barg aan die daar al een paar ronden stond. De beduusde Kools kijkt om zich heen en ziet de rechterzijkant van de Puma helemaal naar binnen staan. Toch wordt de Cosworth motor weer aangeslingerd en vervolgt hij zijn weg op achterstand.
Een ronde later is het Eric van der Valk die door een lekke band de Celica nog maar net mis kan houden en er buitenom kan sturen. En zo heeft Breederland ineens een hele comfortabele voorsprong en lijkt hij opnieuw naar de overwinning te rijden na wedstrijd 3 in Loenen.
Kools wil weer naar voren rijden maar komt in zijn dadendrang in bocht 1 net niet voorbij aan Bart-Jan Blaauw. Er volgt een korte touche waarbij Kools rondgaat en Blaauw zijn Seat vreselijk knap op de baan weet te houden.
Erwin Breederland wint erg knap zeker nadat hij net te horen heeft gekregen dat zijn maatje Mark Vermeer zijn rug heeft gebroken. Hendrikx pakt opnieuw plaats 2 en Rob van Kuringe weet dat de weg omhoog weer is ingeslagen met plaats 3. De verrassingen zitten op plaats 4 en 5 want de Audi TT van equipe Arkes wordt 4 en Toon Kooremans rijdt ook weer mee in de top door vijfde te worden.
In het kampioenschap wordt het ongemeen spannend want Erwin Breederland mag dan wel de leider zijn na aftrek van het schrap resultaat staat hij slecht derde met 1 punt achterstand op Kools en 2 op van Leeuwen. Ze hebben dan in Koudum ook allemaal de kans op het kampioenschap in eigen hand want als een van deze 3 matadoren in Koudum weet te winnen is het Nederlands kampioenschap voor hem. En hiermee kunnen we stellen dat het misschien nog nooit zo spannend was in de laatste wedstrijd bij de toerwagen klasse.

1. Erwin Breederland
2. Jos Hendrickx
3. Rob van Kuringe

Sprint 1600
Edwin Tolkamp had na 3 manches genoeg punten voor de finale alleen zagen we hem hier niet in terug want de motorschade bleek terminaal voor vandaag.
De verrassende polehouder bleek vandaag Ysbrand Dijkstra te zijn met zijn ex Kees Snel frame. Dirk-Jan Middelveld stapte in op plaats 2 voor Ed van Asten die weg omhoog weer heeft gevonden. Frank Oomen zien we ook weer terug op de eerste rij op plaats 5 en Rens van der Haas is die er ook? Jazeker want hij posteert zich op plaats 4 en dat was na de eerste manche zeker niet de verwachting want daarin werd hij slechts zevende.
Van der Haas kon vandaag de titel behalen en Middelveld zou er alles en als enige iets aan kunnen doen. De start van Middelveld was perfect. Een ieder die dacht dat deze vals was had het mis want direct na het doven van de 3 lampen was hij weg als een pijl uit een boom.
Met voorsprong kwam Middelveld dan ook in de eerste bocht aan waar hij een beetje te dwars kwam te staan en een 360 graden draai maakte waardoor hij richting de harde wal schoot en dat was zijn redding want hierdoor bleef de snelheid er goed in. Van Asten maakte een kopie mee van de Middelveld spin alleen met minder snelheid kon hij verder.
Dijkstra maakte mooi gebruik van alle commotie en kreeg direct Andre Vrieze achter zich aan. Ook de goed mee gestarte van der Haas sluit aan op plaats 3. Middelveld weet de schade nog redelijk te beperken en dankt dat aan zijn wereldstart waardoor het aan de buitenzijde nog niet zo druk was. In bocht 3 weet hij buitenom alweer naar plaats 4 te rijden.
Vrieze kan niet lang genieten van zijn tweede plaats want van der Haas steekt binnendoor in bocht 1. Oomen en van Asten zijn niet helemaal ongeschonden de eerste ronde door en eindigen uiteindelijk ver in het achterveld na 12 ronden.
Een ronde later ziet Middelveld hetzelfde gat bij Vrieze als waar van der Haas ook al gebruik maakte en heeft ineens alweer plaats 3 in handen waardoor de jacht op van der Haas volledig geopend is. Dykstra heeft de gang er goed in alleen in bocht 3 maakt hij een klein foutje waar van der Haas niet van kan profiteren maar ineens wel heel dichtbij komt.
De strakke lijnen die Middelveld eerst reed weet hij niet meer vol te houden en Vrieze profiteert hier van door weer voorbij te steken. Middelveld weet dan ook dat hij op moet passen want ook Marcel Schoo loert strak achter hem op plaats 4.
Beide koplopers kunnen hun voorsprong niet uitbreiden want nu Vrieze de ideale lijnen kan rijden en opgejaagd wordt door Middelveld komen ze stukje bij beetje dichterbij en ziet iedereen dat het enorm spannend gaat worden in die laatste ronden.
Dijkstra en van der Haas blijven strak rijden en bij bocht 1 laat Vriezen een minuscuul gaatje vallen en Middelveld denkt geen moment na en steekt binnendoor en positioneert zich direct achter van der Haas.
Precies een ronde later, en dat is de laatste van deze finale, is van der Haas aan de beurt om geslacht te worden door Middelveld. Via de buitenkant steekt hij snaar strak naar binnen en pakt plaats 2. Dijkstra lijkt nog steeds onaantastbaar al wil Middelveld er waanzinnig graag voorbij. In de laatste bocht probeert Middelveld de buitenzijde op te zoeken en ziet van der Haas alweer aan de binnenzijde komen. Middelveld weet dat hij net voor van der Haas gaat eindigen en ziet tot zijn grote schrik net voor de finishlijn ineens de sprinter van Dijkstra uitbreken en op de finishlijn een 360 graden draai maken. Het geluk was er voor Middelveld dat hij aan de binnenzijde zat alleen wie heeft deze finale nu gewonnen? Want dat Vrieze vierde werd en Schoo vijfde was voor een ieder duidelijk te zien.
De transponders gaven natuurlijk al snel opheldering want Middelveld won met een voorsprong van 14/1000 seconde en dat is erg minimaal. Van der Haas kwam niet verder dan plaats 3 en wist dat als Dijkstra gewonnen zou hebben de titel voor hem geweest had. En hiermee houdt Middelveld de spanning erin al heeft van der Haas aan een zesde plaats meer dan genoeg om zijn eerste Nederlandse titel te behalen.

1. Dirk-Jan Middelveld
2. Ysbrand Dijkstra
3. Rens van der Haas

Standaardklasse divisie V
Jamie van de Zand gebruikte zijn vakantie om zichzelf helemaal op te peppen en dat zag er prima uit want hij was polehouder. Ook Vincent Stormink zette zijn stijgende lijn door en pakte plek 2 voor Mariska Verhees en Frans van der Vegt. En na een aantal slechtere wedstrijden prijkte de blauwe Opel van Wout Hesselink ook weer van voren.
De start was voor van der Zand alleen daar achter gebeurde er van alles want van der Vegt bleef het gas er lang ophouden wat ook Stormink en Hesselink deden. Er volgde contact tussen deze 3 waarbij Hesselink en Stormink rondgingen en van der Vegt door kon.
Bert-Jan Hoepel en Andre Linker maakten aan de binnenzijde van deze malheur gebruik en konden aansluiten bij van de Zand.
Hoepel maakt in bocht 3 een foutje en verliest direct weer een plaats aan de snel opkomende Sander Stevens in de andere Toyota Celica. Stevens stoomt direct door naar plaats 2 en Verhees zien we pas terug op plaats 10 want ook zij zat een beetje vast in de eerste bocht. Van der Vegt zit er ook nog niet goed bij want hij komt door op 6.
Van de Zand ligt op koers om zijn gele Astra een soort van walk-over te gaan doen want niemand duldt hij in zijn buurt. Equipe Kuipers ligt dan al wat op achterstand en rijdt in de lijn van de mannen op plaats 2 en 3. Hierdoor kan Linker profiteren en verwijst hij Stevens naar plaats 3.
Verhees kan weer een beetje naar voren rijden alleen spint in bocht 3 equipe Kuipers waardoor ze ineens neus aan neus staan waardoor ze uiteindelijk niet verder komt dan plaats 11.
Van de Zand heeft al een indrukwekkende voorsprong en zijn strakke rijstijl zorgt ervoor dat een nieuwe overwinning gloort.
Hoepel ligt nog steeds op plaats 4 waar hij bezoek krijgt van Gerard de Jong die van der Vegt achter zich weet en de sterk opkomende Stormink.
Hesselink weet de weg naar voren de hele finale niet meer te vinden en eindigt uiteindelijk als de nummer 9 van vandaag.
Bij Andre Linker gaat het niet goed want een plof onder motorkap en de daarbij behorende rookontwikkeling belooft niet veel goeds. Toch weer de noordelijke ondernemer niet van opgeven en blijft zijn weg vervolgen. Uiteindelijk moet Linker in de laatste ronde opgeven en zakt zo van 2 naar 10 en dat is niet wat hij verdiende.
Van der Vegt heeft er nog een tandje bijgedaan in de laatste paar ronden en vecht zich door naar plaats 4 terwijl van de Zand al de vlag heeft gekregen voor Stevens en Hoepel.
De laatste bocht is wat slechter geworden vanwege de kuilvorming en hierdoor komt Gerard de Jong nog erg dichtbij maar niet dichtbij genoeg om van der Vegt een paar extra punten af te snoepen.
En zo gaan we ons opmaken in deze klasse voor ook een spannende finale ronde in Koudum want as van der Vegt daar wint is hij kampioen. Maar datzelfde geldt voor Hoepel alleen winnen in een finale is iets wat hem nog niet gelukt is dit jaar.

1. Jamie van de Zand
2. Sander Stevens
3. Bert-Jan Hoepel

Sprint 2000
De enige klasse met een kleine finale vandaag in Holterhoek. En opnieuw was het Pieter Mennen die als eerste doorschoof naar de finale en Stefan Gerrits en Wouter van Vugt met zich meenam. Hedser Bruinsma had de pech dat deze kleine finale een ronde te kort duurde anders had hij zeker zijn sterke rijden beloond gezien met een finaleplaats.
Kampioenskandidaat nummer 1 Jan Hendriks pakte de pole in deze zeer competitieve klasse. Patrick Cleys plaatste zich op 3 en zag Bennie Fielt en Ronald Akkermans naast zich. En de nummer 2 van vandaag was Chris Wagenaar die een nare smaak aan Kerkdriel had overgehouden. Dit omdat zijn grootste concurrent in de voormalige standaardklasse Hendrik Stadman in zijn debuutjaar al een overwinning te pakken had en Wagenaar na 3 seizoenen nog steeds op 0 stond in deze klasse. Maar vandaag maakte hij nog geen fout en mocht als tweede kiezen.
En juist hij koos het beste van allemaal want er stond bij de start geen maat op hem. Cleys kwam als tweede in de bocht aan maar gaat wijd en dwars en krijgt en tikje mee van Akkermans. Hendriks die helemaal aan de buitenzijde mee startte met Cleys kan er precies voor blijven en gaat op 2.
Cleys krijgt ook nog een tik van Andre Hofman mee die er echt niet meer omheen kan en laatstgenoemde spint dan ook waardoor Klaas Postma er maar net langs kan.
Postma kan het Peters frame maar net onder controle houden maar bij opkomen recht stuk twee breekt Postma uit en schakelt hier Stefan Gerrits uit die ook niet meer verder kan.
Cleys kan wel door maar beter als plaats 8 zit er voorlopig niet in. Wagenaar heeft nergens iets van mee gemaakt en heeft de lijnen voor het uitzoeken. Hendriks rijdt er hard en strak achteraan. Bennie Fielt is ook erg goed de eerste ronde doorgekomen en volgt Akkermans die op 3 ligt.
Ook Leonard van de Ven is er goed bij want hij ligt op plek 5 en dat vanaf de laatste rij terwijl de grootste verrassing op plaats 6 rondrijdt want Punk Hermenet deed eindelijk eens positief van zich spreken.
Helaas kan Hermenet niet lang van zijn optreden genieten want hij gaat rond in bocht 3 en Cleys is er als de kippen bij om hem voorbij te steken. Binnen een ronde is Cleys ook al bij van der Ven aangekomen en ook die moet er snel aan geloven.
Wagenaar weet zeker dat als hij geen fouten maakt en geen pech krijgt dat hij de winnaar van vandaag gaat worden. Als geen ander weet Waag dat het niet zo simpel ligt en blijft gefocust en super geconcentreerd rijden.
Hendriks lacht in zijn vuistje want hij weet dat Wagenaar gerust mag winnen want in de strijd om het kampioenschap speelt hij geen rol meer. Dus ook Hendriks moet gefocust blijven maar die heeft de wetenschap dat al zijn grote concurrenten achter hem zitten en daar hoort Akkermans niet bij die nog steeds op plaats 3 ligt. Fielt ziet zijn voorsprong die hij had opgebouwd op Cleys steeds kleiner worden en zijn achterstand op Akkermans groter. Tijdens de laatste ronden verandert er binnen de top-3 helemaal niets meer al komt Akkermans nog wel dichterbij aan Hendriks.
En ook daarachter is nog wel het een en ander te beleven voor Leonard van de Ven die het niet voor elkaar krijgt om zijn concurrenten voor te blijven want ook Klaas Postma weet er voorbij te komen en hun worden dan ook de grootste verliezers van vandaag op plaats 7 en 8.
Fielt weet Cleys steeds te pareren en dat is knap te noemen al is het op de finishlijn voor het oog onmogelijk te zien wie van de twee de vierde plaats pakt. Het is Fielt volgens de uitslag en zo verliest ook Cleys weer serieuze punten voor het kampioenschap.
En Chris Wagenaar is superblij en de meer da terechte winnaar in Holterhoek en kan goed te bed want hij staat weer op gelijke hoogte met Stadman. Wordt dat dan de strijd in 2014?
Jan Hendriks zit bijna op rozen want hij weet dat een vijfde plaats in Koudum genoeg is voor de titel maar met nog 3 serieuze tegenstanders die ook nog kans maken op de titel namelijk Cleys, Postma en van der Ven is het nog geen uitgemaakte zaak voor Hendriks.

1. Chris Wagenaar
2. Jan Hendriks
3. Ronald Akkermans

Superklasse
Er traden er vandaag precies 30 aan in Holterhoek en zoveel hadden we er nog niet gehad op 1 dag. Dus spektakel gegarandeerd hier want als er mooi gedrift kon worden was deze baan er uitermate geschikt voor en ook deze klasse natuurlijk.
De strijd in deze klasse om het kampioenschap spitst zich toe op Gerrit Nap en Wilhelm Franssen en juist Franssen liet zien er helemaal klaar voor te zijn en eiste de pole voor zich op. Peter Versluis deed opnieuw van zich spreken in de EK auto van John Verberk plaatste hij zich als nummer 2. Sander Derikx op 3 en Thijs-Jan Klompmaker op 5 waren ook redelijk verrassend. Maar Adriaan Boele op 4 was misschien wel wat niemand verwacht had. In zijn nieuwe kleuren mocht hij als nummer 4 kiezen en de binnenzijde was nog vrij dus daar plaatste hij zijn Trackline.
Peter Versluis brulde met zijn Ford als eerste naar de bocht en Nap volgde aan de buitenzijde alleen ging wat te wijd en kwam in aanraking met de wal en na een aanrijding met Henk Bok lag Nap werd hij al snel terug geworpen.
Boele maakte knap gebruik van de ruimte die Versluis open liet en steekt binnendoor met Franssen in zijn kielzog. De enorme snelheid die Versluis nog steeds heeft stelt hem in staat weer aan te sluiten bij Boele en hem in bocht 1 weer voorbij te steken. Boele laat het er niet bij zitten en dwingt Versluis in bocht 2 weer naar buiten toe en pakt opnieuw de leiding.
Versluis is even van slag en ziet ook Franssen voorbij schieten en voelt ook gelijk de hete adem van Henk Bok in zijn nek. En dat terwijl Nap niet verder komt als plaats 9.
Dennis Kuipers weet ook aan te klampen maar die krijgt na een paar ronden motorpech en weet dat het blok deze week zo de schroothoop op kan en valt dan ook uit.
De strijd vooraan en vooral de rijstijl die Boele laat zien is indrukwekkend. Met zijn 2 liter Ford liet hij de afgelopen 2 weken tijdens de EK wedstrijden in Nyarad (H) en Prerov (CZ) ook al zien tot de absolute top te behoren met finale plaatsen aldaar.
De snelle Bok kan zijn auto niet helemaal onder controle houden en zien we ruime lijnen rijden en af en toe de buiten greppel raken waardoor hij af moet haken in de race om plaats 3. Klompmaker zien we in bocht 1 uitvallen met wat schade aan de voorzijde.
Aan de kop blijven de 3 strijders snaar strak achter elkaar aan rijden en blijft het ongemeen spannend al neemt Boele wat afstand.
Erik Pijnenburg begint ook op stoom te raken en weet dat van Grieken er deze finale niet bij is vanwege bakproblemen. Dus daar hoeft hij zich geen zorgen over te maken dat deze hem weer op zijn frame parkeert. Ook Nap begint terug in de wedstrijd te al komt hij toch veel te kort op de finishlijn met plaats 7.
Henk Bok moet opgeven en weet opnieuw geen goede klassering te behalen in het NK ook als is hij erg snel.
Boele gaat in zijn tweede NK wedstrijd af op een prachtige overwinning voor Franssen en Versluis. Pijnenburg had een enorm potentiaal in de laatste ronden en weet op te stomen naar plaats 4. Maar misschien had juist hij wel de meeste snelheid van allemaal en weet de Brabantse ondernemer dat er meer in had gezeten.
In Koudum wordt het spannend want Nap blijft gewoon in de strijd om de titel want winst voor hem betekent ook het kampioenschap. Maar exact hetzelfde geldt voor Wilhelm Franssen want een van hun wordt kampioen.
Peter Versluis zal er in Koudum niet bij zijn vanwege rally verplichtingen die hij is aangegaan. Ook reglementair was het niet verstandig geweest want zijn co-equipe Rob de Baar is nog niet ingestapt dus die zal in Koudum wel moeten.

1. Adriaan Boele
2. Wilhelm Franssen
3. Peter Versluis

Resume
De KACC kan terugkijken op een mooie NK dag en heeft wel wat huiswerk te doen als het gaat om een volgende NK. En dit is niet heel erg negatief bedoeld maar de eerste 2 manches van vandaag waren toch wel heel lastig maar of het voorkomen had kunnen worden?
Koudum valt samen met de laatste EK wedstrijd van dit jaar waardoor de Superklasse niet zo druk bezet zal zijn. Mannen als Sebastiaan Schuurman, Tim ten Dolle, Sven Hesselink, Harrie van der Putten, Adriaan Boele, Sander Derikx, Chris Waldschmidt en Willem Snijder hebben al voor deze Italiaanse wedstrijd ingeschreven. Maar dat mag de pret niet drukken natuurlijk want in 7 van de 8 klassen is er nog geen kampioen bekend en dat alleen is al een extra reden om naar Koudum te komen op 21 september want daar ligt een kleibaan klaar voor de ontknoping van het NK 2013.

     
   
Tot autocross!