VERSLAG - EUROL-VEKA NEDERLANDS KAMPIOENSCHAP.

geplaatst op : 8 juli 2012
©2012 AutoCrossNederland.NL

Wedstrijd 3 Eurol-VEKA NK autocross
Dokkum
N
iet Autocrossreglement Conform

7 juli 2012

Hebben we eindelijk een NK op de kalender staan waarbij het weer een keer meewerkt eindigt het al voor het begonnen is in een anti-climax. DE NAC schotelde de NK karavaan een baan voor die technisch was maar die qua veiligheid echt nergens op leek. De keurmeesters van de KNAF hadden zelfs op vrijdagavond nog opmerkingen en de laatste details werden net voor de eerste start nog glad getrokken. Niets leek de eerste start nog in de weg te staan tot er in de rijdersbriefing kritische vragen over het waarborgen van de veiligheid rondom de baan werden gesteld. En juist daar lag de crux van de uiteindelijke afgelasting. En zo blijft de laatste NK wedstrijd die in Dokkum is verreden staan in het jaar 2000 en waren we vroeg thuis van een NK wedstrijd alleen met een slecht gevoel in ons lijf.

De eerste aanblik van de baan leerde ons dat het een NK onwaardige baan was in allerlei opzichten op de veel te kleine locatie voor zowel baan als rennerskwartier. Sterker nog het grote parkeerterrein had een baan opgeleverd waar je U tegen kon zeggen maar daar lag de baan niet. De baan lag nu naast een klein kerkje met een begraafplaats en lag daar dan al de basis van het probleem?

De eerste bocht was waar je als fotograaf moest zijn om spectaculaire plaatjes te kunnen schieten. De listige haakse en smalle knik draaide door naar het tweede rechte stuk waar een naar buiten lopende chicane in lag om zo erg krap bocht 3 in te kunnen. Langs de net buiten de baan (!) opgestelde voorstart op konden ze dan wel weer gang maken om weer in bocht 1 uit te gaan komen. De rondjes die Erik Pijnenburg aan het einde van de ochtend reed om toch nog wat TV beelden te hebben gaven aan dat het waarschijnlijk een drama eerste klas had geworden als hier 14 dikke broemies overheen gemoeten hadden (28 inschrijvers). Een finale met 15 starters hadden we waarschijnlijk niet meer gehad.

Maar goed de baan op zich was technisch en moest met veel verstand gereden worden en juist daar schuilden de problemen niet want dat voldeed. Het was wel een baan die de keurmeesters in de week ervoor al de nodige hoofdbrekens had gekost. Tot 2x toe werd de baan niet conform reglement bevonden en diende de NAC aanpassingen te maken. Deze werden deels uitgevoerd al bleek vrijdag dat nog niet alles tip-top in orde was. Het was dus zeer twijfelachtig of alles wel in kannen en kruiken was.

Toch leek niets een NK in de weg staan want de briefing begon netjes op tijd en leek er geen vuiltje aan de lucht. Toch was er drukte op de baan en werd er nog snel een greppel gelegd die ontbrak. En dat die er moest komen was voor iedereen duidelijk want aan het einde van het rechte stuk stond gewoon een onbeschermde (!) zeecontainer waar een steiger aan vast gemaakt was. Dit om te voorkomen dat als de steiger geraakt zou worden deze in de diepe sloot zou komen die direct achter de greppel lag. In allerijl werd er dus wat aan gedaan terwijl in het landje erachter het medical team gesitueerd was. Waarom de steiger dan ook niet, dan had dat punt geen discussie kunnen opleveren.

De greppels waren ook niet echt heel diep uitgegraven sterker nog ze waren meer geschept als gegraven waardoor in bocht 1 en 2 verschillende springschansen konden ontstaan waardoor je wel heel gemakkelijk in de gedeeltelijk leeg gepompte sloot terecht kon komen. En deze was nog maar zo recent leeg dat er nog een hele dikke laag blub in stond.

De aanpassingen aan de baan die nog steeds niet klaar waren, op vrijdagavond nogmaals aangegeven en nog steeds niet opgelost door de stugge organisatie, gaven nog meer dan voldoende tijd om de Sprint 1600 coureurs de tijd te geven de aanpassingen te gaan bekijken en ook de kritisch gestelde vragen tijdens de briefing onder de loep te nemen. Hieruit kwam naar voren dat de sloot langs het eerste rechte stuk helemaal niet leeg gepompt was. En dat was qua veiligheid zeker niet best. Ook het publiek wat op het verhoogde talud stond werd alleen afgeschermd door deze sloot. Een uitloopmarge was er zeker niet.
De wedstrijdleiders en sportcommissarissen zagen we inmiddels ook op de baan en gesprekken aangaan met een select groepje rijders waar Edwin Tolkamp (klasse vertegenwoordiger), Andre Bouwmeester en Lammert Brink het voortouw in namen.

Met giertanken werd inmiddels ook begonnen met het leegpompen van de sloot langs het rechte stuk. Maar aan de voorstart gebeurde nog helemaal niets.
Inmiddels hadden wij de mogelijkheid om aan de overzijde van de baan te gaan kijken. Hier worden namelijk de pers hesjes uitgegeven. Tot onze grote verbazing zagen we ineens tussen de jurywagen en de jury cabine een klein meertje liggen. Ook hier moest nog een extra greppel omheen gelegd worden en hier was nog geen actie te bespeuren.

Iets verderop stond er een grote tent langs de baan met plomp verloren een paar dranghekken ervoor. Een buurtfeest werd hier tijdens de cross gehouden was het nuchtere commentaar zodat ze direct cross konden kijken. Wordt er dan qua veiligheid echt helemaal nergens naar gekeken door de NAC? En hebben de keurmeesters dan niet het lef gehad om op donderdagavond de stekker uit deze NK te trekken? We voelden nattigheid dat is een ding wat zeker is en de gevoelens van de anti veiligheid die bij de coureurs leefden op dit moment kwamen ook bij mij boven.

Via de geluid installatie werden alle klasse vertegenwoordigers opgeroepen om zich te melden bij de SONAK, NAC en de sportcommissarissen.
Na een kort overleg werd opnieuw een bezoek gebracht aan de baan en volgde korte tijd later weer een overleg. Tijdens dit overleg gaven de klasse vertegenwoordigers aan niet te willen rijden op deze baan en besloten de sportcommissarissen mee te gaan in deze beslissing.
En zo kwam er een einde aan de derde NK ronde voor deze van start gegaan was en met een vol rennerskwartier waar iedereen dus onverrichter zake naar huis kon.

Conclusie is dus dat de NAC zich via het programma boekje kenmerkt met "kwaliteit in autocross" en de veiligheidsvoorschriften min of meer aan haar laars heeft gelapt en hun slogan dan ook beter kunnen gaan aanpassen. Als de rijders aan de strengste veiligheidseisen moeten voldoen dan toch ook zeker de baan en dat was hier in Dokkum/Wetsens zeker niet het geval.

De rijders maakten in ieder geval een belangrijk statement naar de toekomst toe om deze problemen in de toekomst het hoofd te kunnen bieden want eerlijk is eerlijk de veiligheid van de rijders kwam op deze veel te krappe locatie in het geding en dat is niet goed te praten.

Naast de NAC scoorde zeker de SONAK geen punten door de aangegeven punten niet beter gecontroleerd te hebben en in het geval van twijfel zoals hier sprake van was moet je maatregelen durven nemen. Voortaan op locaties waar het situeren van een baan moeilijk is door weinig ruimte en gevaarlijke afwateringen etc. 2 dagen voor de start van de cross een definitieve eindcontrole doen van de baan. En niet goed is afkeur en dan hoeven we niet voor Jan met de korte achternaam met zijn allen een dikke 25.000 liter brandstof te verstoken om uiteindelijk linea recta weer huiswaarts te keren. Zeker voor bijvoorbeeld een Bruno van Landuyt een fikse kostenpost die gewoon 800 km voor niets had gereden.

De rijders werden nog opgeroepen om zich te melden in de tent waar Maria Schuurmans namens de SONAK het woord had. Zij gaf aan dat deze NK niet doorging en dit werd door het overgrote deel van de tent met applaus ontvangen. Hierna werd de microfoon doorgegeven aan de voorzitter van de NAC Tjalling Feenstra die aangaf de gang van zaken te betreuren. Toen hij aangaf dat de NAC gewoon een vrije cross ging houden en een ieder zich in kon schrijven werd ook dit met gejuich ontvangen. Of er uiteindelijk aan deze onverzekerde cross (hoe om te gaan met artikel 4.3 dacht ik direct aan) veel deelnemers waren weten we niet want ook wij verlieten Friesland veel te vroeg met een naar gevoel.

Dus bij deze heeft de SONAK een extra opdracht om ons als crossfans tegemoet te komen want hoe gaan we met de reserve datum om na deze uitzonderlijke afgelasting? De NAC zal zeker geen gebruik gaan maken van deze datum zegt mijn gevoel al zou een herkansing op een andere locatie misschien niet slecht zijn. Maar wij zijn door externe omstandigheden een NK door de neus geboord en dat vinden we niet leuk. Mochten Lochem en Zuidland dan ook gewoon door kunnen gaan zeg ik 1 september naar...

Dan maken we ons nu maar klaar voor de volgende wedstrijd op de kalender namelijk de EuroPokal in Hoogkerk net onder Groningen. Een compleet ander kampioenschap en een andere organisatie in de naam van de WRO.

En de volgende NK staat ook weer op het programma namelijk op 11 augustus in Lochem waar de ACCLa de dienst uitmaakt.

Tot autocross!