Wedstrijd
3 Eurol-VEKA NK autocross
Dokkum
Niet
Autocrossreglement
Conform
7 juli 2012
Hebben
we eindelijk een NK op de kalender staan waarbij het weer een
keer meewerkt eindigt het al voor het begonnen is in een anti-climax.
DE NAC schotelde de NK karavaan een baan voor die technisch
was maar die qua veiligheid echt nergens op leek. De keurmeesters
van de KNAF hadden zelfs op vrijdagavond nog opmerkingen en
de laatste details werden net voor de eerste start nog glad
getrokken. Niets leek de eerste start nog in de weg te staan
tot er in de rijdersbriefing kritische vragen over het waarborgen
van de veiligheid rondom de baan werden gesteld. En juist daar
lag de crux van de uiteindelijke afgelasting. En zo blijft de
laatste NK wedstrijd die in Dokkum is verreden staan in het
jaar 2000 en waren we vroeg thuis van een NK wedstrijd alleen
met een slecht gevoel in ons lijf.
De
eerste aanblik van de baan leerde ons dat het een NK onwaardige
baan was in allerlei opzichten op de veel te kleine locatie voor
zowel baan als rennerskwartier. Sterker nog het grote parkeerterrein
had een baan opgeleverd waar je U tegen kon zeggen maar daar lag
de baan niet. De baan lag nu naast een klein kerkje met een begraafplaats
en lag daar dan al de basis van het probleem?
De eerste bocht was waar je als fotograaf moest zijn om spectaculaire
plaatjes te kunnen schieten. De listige haakse en smalle knik
draaide door naar het tweede rechte stuk waar een naar buiten
lopende chicane in lag om zo erg krap bocht 3 in te kunnen. Langs
de net buiten de baan (!) opgestelde voorstart op konden ze dan
wel weer gang maken om weer in bocht 1 uit te gaan komen. De rondjes
die Erik Pijnenburg aan het einde van de ochtend reed om toch
nog wat TV beelden te hebben gaven aan dat het waarschijnlijk
een drama eerste klas had geworden als hier 14 dikke broemies
overheen gemoeten hadden (28 inschrijvers). Een finale met 15
starters hadden we waarschijnlijk niet meer gehad.
Maar goed de baan op zich was technisch en moest met veel verstand
gereden worden en juist daar schuilden de problemen niet want
dat voldeed. Het was wel een baan die de keurmeesters in de week
ervoor al de nodige hoofdbrekens had gekost. Tot 2x toe werd de
baan niet conform reglement bevonden en diende de NAC aanpassingen
te maken. Deze werden deels uitgevoerd al bleek vrijdag dat nog
niet alles tip-top in orde was. Het was dus zeer twijfelachtig
of alles wel in kannen en kruiken was.
Toch leek niets een NK in de weg staan want de briefing begon
netjes op tijd en leek er geen vuiltje aan de lucht. Toch was
er drukte op de baan en werd er nog snel een greppel gelegd die
ontbrak. En dat die er moest komen was voor iedereen duidelijk
want aan het einde van het rechte stuk stond gewoon een onbeschermde
(!) zeecontainer waar een steiger aan vast gemaakt was. Dit om
te voorkomen dat als de steiger geraakt zou worden deze in de
diepe sloot zou komen die direct achter de greppel lag. In allerijl
werd er dus wat aan gedaan terwijl in het landje erachter het
medical team gesitueerd was. Waarom de steiger dan ook niet, dan
had dat punt geen discussie kunnen opleveren.
De greppels waren ook niet echt heel diep uitgegraven sterker
nog ze waren meer geschept als gegraven waardoor in bocht 1 en
2 verschillende springschansen konden ontstaan waardoor je wel
heel gemakkelijk in de gedeeltelijk leeg gepompte sloot terecht
kon komen. En deze was nog maar zo recent leeg dat er nog een
hele dikke laag blub in stond.
De aanpassingen aan de baan die nog steeds niet klaar waren, op
vrijdagavond nogmaals aangegeven en nog steeds niet opgelost door
de stugge organisatie, gaven nog meer dan voldoende tijd om de
Sprint 1600 coureurs de tijd te geven de aanpassingen te gaan
bekijken en ook de kritisch gestelde vragen tijdens de briefing
onder de loep te nemen. Hieruit kwam naar voren dat de sloot langs
het eerste rechte stuk helemaal niet leeg gepompt was. En dat
was qua veiligheid zeker niet best. Ook het publiek wat op het
verhoogde talud stond werd alleen afgeschermd door deze sloot.
Een uitloopmarge was er zeker niet.
De wedstrijdleiders en sportcommissarissen zagen we inmiddels
ook op de baan en gesprekken aangaan met een select groepje rijders
waar Edwin Tolkamp (klasse vertegenwoordiger), Andre Bouwmeester
en Lammert Brink het voortouw in namen.
Met giertanken werd inmiddels ook begonnen met het leegpompen
van de sloot langs het rechte stuk. Maar aan de voorstart gebeurde
nog helemaal niets.
Inmiddels hadden wij de mogelijkheid om aan de overzijde van de
baan te gaan kijken. Hier worden namelijk de pers hesjes uitgegeven.
Tot onze grote verbazing zagen we ineens tussen de jurywagen en
de jury cabine een klein meertje liggen. Ook hier moest nog een
extra greppel omheen gelegd worden en hier was nog geen actie
te bespeuren.
Iets verderop stond er een grote tent langs de baan met plomp
verloren een paar dranghekken ervoor. Een buurtfeest werd hier
tijdens de cross gehouden was het nuchtere commentaar zodat ze
direct cross konden kijken. Wordt er dan qua veiligheid echt helemaal
nergens naar gekeken door de NAC? En hebben de keurmeesters dan
niet het lef gehad om op donderdagavond de stekker uit deze NK
te trekken? We voelden nattigheid dat is een ding wat zeker is
en de gevoelens van de anti veiligheid die bij de coureurs leefden
op dit moment kwamen ook bij mij boven.
Via de geluid installatie werden alle klasse vertegenwoordigers
opgeroepen om zich te melden bij de SONAK, NAC en de sportcommissarissen.
Na een kort overleg werd opnieuw een bezoek gebracht aan de baan
en volgde korte tijd later weer een overleg. Tijdens dit overleg
gaven de klasse vertegenwoordigers aan niet te willen rijden op
deze baan en besloten de sportcommissarissen mee te gaan in deze
beslissing.
En zo kwam er een einde aan de derde NK ronde voor deze van start
gegaan was en met een vol rennerskwartier waar iedereen dus onverrichter
zake naar huis kon.
Conclusie is dus dat de NAC zich via het programma boekje kenmerkt
met "kwaliteit in autocross" en de veiligheidsvoorschriften
min of meer aan haar laars heeft gelapt en hun slogan dan ook
beter kunnen gaan aanpassen. Als de rijders aan de strengste veiligheidseisen
moeten voldoen dan toch ook zeker de baan en dat was hier in Dokkum/Wetsens
zeker niet het geval.
De rijders maakten in ieder geval een belangrijk statement naar
de toekomst toe om deze problemen in de toekomst het hoofd te
kunnen bieden want eerlijk is eerlijk de veiligheid van de rijders
kwam op deze veel te krappe locatie in het geding en dat is niet
goed te praten.
Naast de NAC scoorde zeker de SONAK geen punten door de aangegeven
punten niet beter gecontroleerd te hebben en in het geval van
twijfel zoals hier sprake van was moet je maatregelen durven nemen.
Voortaan op locaties waar het situeren van een baan moeilijk is
door weinig ruimte en gevaarlijke afwateringen etc. 2 dagen voor
de start van de cross een definitieve eindcontrole doen van de
baan. En niet goed is afkeur en dan hoeven we niet voor Jan met
de korte achternaam met zijn allen een dikke 25.000 liter brandstof
te verstoken om uiteindelijk linea recta weer huiswaarts te keren.
Zeker voor bijvoorbeeld een Bruno van Landuyt een fikse kostenpost
die gewoon 800 km voor niets had gereden.
De rijders werden nog opgeroepen om zich te melden in de tent
waar Maria Schuurmans namens de SONAK het woord had. Zij gaf aan
dat deze NK niet doorging en dit werd door het overgrote deel
van de tent met applaus ontvangen. Hierna werd de microfoon doorgegeven
aan de voorzitter van de NAC Tjalling Feenstra die aangaf de gang
van zaken te betreuren. Toen hij aangaf dat de NAC gewoon een
vrije cross ging houden en een ieder zich in kon schrijven werd
ook dit met gejuich ontvangen. Of er uiteindelijk aan deze onverzekerde
cross (hoe om te gaan met artikel 4.3 dacht ik direct aan) veel
deelnemers waren weten we niet want ook wij verlieten Friesland
veel te vroeg met een naar gevoel.
Dus bij deze heeft de SONAK een extra opdracht om ons als crossfans
tegemoet te komen want hoe gaan we met de reserve datum om na
deze uitzonderlijke afgelasting? De NAC zal zeker geen gebruik
gaan maken van deze datum zegt mijn gevoel al zou een herkansing
op een andere locatie misschien niet slecht zijn. Maar wij zijn
door externe omstandigheden een NK door de neus geboord en dat
vinden we niet leuk. Mochten Lochem en Zuidland dan ook gewoon
door kunnen gaan zeg ik 1 september naar...
Dan maken we ons nu maar klaar voor de volgende wedstrijd op de
kalender namelijk de EuroPokal in Hoogkerk net onder Groningen.
Een compleet ander kampioenschap en een andere organisatie in
de naam van de WRO.
En de volgende NK staat ook weer op het programma namelijk op
11 augustus in Lochem waar de ACCLa de dienst uitmaakt.
Tot autocross! |