Wedstrijd
10 FIA EK autocross
Mama
Mia Maggiora
24-25 september 2011
Grande
Spectacle galmden door de speakers tijdens de finales in Maggiora.
De ontknoping op de Autodromo Pragiarolo was
er eentje om nooit meer te vergeten. Naast Nova Paka is Maggiora
nog steeds erg populair onder de Nederlanders, bij de division
Touring zagen wij drie inschrijvers: Marcel Ottink, Simon Peetoom
en Jos Kuypers gaven acte presance op de Campionato Europeo
Autocross. Met een goed vertrouwen reisde Simon Peetoom naar
Italie. De zeer fraaie tweede plaats in Frankrijk achter Tamas
Karai nog vers in het geheugen. Technische problemen en zelfs
een hevige brand in de derde manche brachten de bakkenspecialist
uit Winkel niet verder dan een achtste plek in de finale.
Een
finale waarin Jos Kuypers het moest opnemen tegen twee kemphanen
die nog volop in strijd waren voor het kampioenschap. De druk
voor Vaclav Fejfar lag hoog. In de tijdtraining stuurde hij de
Skoda al over het dak en moest hij in de finale winnen om nog
kans te maken op die felbegeerde titel. Tamas Karai had bij winst
van Fejfar genoeg aan een derde plaats. Kuypers startte in het
midden met rechts naast hem Karai en links Fejfar. Kuypers heeft
de kopstart en neemt als eerste de springbult, Fejfar besluit
om de springbult rechts te laten liggen en gaat hard over het
gras buitenom. Net voor de derde bocht komt hij weer op de baan
net voor Kuypers en Karai. Fejfar zal en moet winnen om kans te
maken op de titel. Kuypers laat zich niet van de wijs brengen
door de ontketende Fejfar en zet zijn Ford Fiesta op het rechte
stuk langs de Skoda van Fejfar. Karai maakt na een ronde korte
metten met de titelaspiratie van Fejfar, hij komt langszij en
zet de achtervolging in op Kuypers. Met een brandde achterbumper
probeert Karai de wedstrijd naar zijn hand te zettenen zet hij
meerdere malen Kuypers onder druk maar is het Kuypers die verdedigende
lijnen rijdt en op spectaculaire wijze de winst pakt in Italie.
Een schitterende overwinning en de eerste (Nederlander) die een
Europese wedstrijd in de Touring klasse wint. (Of is het nou een
Italiaan?) Wat maakt het uit Jos Kuypers gefeliciteerd.
In de Buggy 1600 is de kampioen al bekend, Olivier Dufour kwam,
zag en overwon. De fransman liet in Italie nog eens zien waarom
hij volgend jaar startnummer 101 mag dragen. De Suzuki 750 Twins
gilde het uit. John Lagodny zag zijn hoge klassering als sneeuw
voor deitaliaanse zon verdwijnen. In de eerste manche op zaterdag
werd hij geelimineerd door een Italiaan die de radiateur van Lagodny
lek reed. Na vijf ronden hield de motor van Lagodny het voor gezien
en zo zag Lagodny zijn podiumplaats in het klassement verdwijnen.
Danny Boere had geen geluk en had te klampen met koelingsproblemen.
Nico Breederland had na zijn debuut in Frankrijk de smaak te pakken
en reed netjes zijn ronden. Met een 23e plek was de coureur uit
Zuidland uiterst tevreden. Mr. Proflex Mark van Eyken won de C-finale
en kwam net een plaatsje tekort in de B-finale om door te stromen
naar de A-finale.
Chris Waldtschmidt deed het zeer goed, had wat problemen met de
versnellingsbak maar stond wel rechtstreeks in die A-finale. De
kopstart was er voor Frank Meinzel die zijn Buchl als eerste over
de eindstreep wist te scheuren voor Olivier Dufour en Kristian
Szabo. Chris Waldtschmidt moest genoegen nemen met de zevende
plaats.
Ook de deelnemerslijst van de Superbuggy was bezaaid met coureurs
uit Olanda. Naast de vaste rijders zoals Wiely Albers, Glenn van
Rosmalen zagen wij John Verberk, Tim ten Dolle, Hans de Smalen,
Willem Snijder en Olaf van Montfrans op de startlijsten staan.
John Verberk kon zijn draai niet echt vinden en na uitval met
versnellingsbakproblemen zagen wij de kampioen niet meer terug.
Olaf van Montfrans moest in de B-finale de strijd staken met een
kapotte brandstofpomp en Willem Snijder reed sterk maar zag zijn
kansen om zich te plaatsen voor de A-finale door een lekke band
verloren gaan. Tim ten Dolle was toch wel de grote verrassing
in de A-finale waarin hij zich rechtstreeks voor plaatste. In
de manches liet hij zien dat hij zich kan meten met de grote mannen
zoals Turek en Stetina. Met drie Nederlanders in de finale mocht
het eigenlijk niet fout gaan. Toch zou het niet meevallen met
Bernd Stubbe en Petr Turek op de eerste rij naast Glenn (the man)
van Rosmalen. De start is er voor van Rosmalen die laat zien dat
de Trackline Motorsport / Zomer Ford V6 gemaakt is om super te
starten en hard te gaan. Stubbe volgt op de hielen gezeten door
Turek. Naar een viertal ronden kan Turek het tempo van de twee
koplopers niet meer volgen. Van Rosmalen rijdt de sterren van
de hemel en Stubbe... die kan alleen volgen maar niet aanvallen
en moet genoegen nemen met een tweede plaats maar heeft het kampioenschap
al in de broekzak zitten.
Met de tweede overwinning van Glenn van Rosmalen lijkt het team
de spullen goed voor elkaar te hebben en zijn wij erg benieuwd
naar volgend jaar.
Vanuit het zonnige Italie...
Ciao!
|