VERSLAG - FIA EUROPEES KAMPIOENSCHAP.

geplaatst: 28 september 2011
©2011 AutoCrossNederland.NL

Wedstrijd 10 FIA EK autocross
Mama Mia Maggiora

24-25 september 2011

Grande Spectacle galmden door de speakers tijdens de finales in Maggiora.

De ontknoping op de Autodromo Pragiarolo was er eentje om nooit meer te vergeten. Naast Nova Paka is Maggiora nog steeds erg populair onder de Nederlanders, bij de division Touring zagen wij drie inschrijvers: Marcel Ottink, Simon Peetoom en Jos Kuypers gaven acte presance op de Campionato Europeo Autocross. Met een goed vertrouwen reisde Simon Peetoom naar Italie. De zeer fraaie tweede plaats in Frankrijk achter Tamas Karai nog vers in het geheugen. Technische problemen en zelfs een hevige brand in de derde manche brachten de bakkenspecialist uit Winkel niet verder dan een achtste plek in de finale.

Een finale waarin Jos Kuypers het moest opnemen tegen twee kemphanen die nog volop in strijd waren voor het kampioenschap. De druk voor Vaclav Fejfar lag hoog. In de tijdtraining stuurde hij de Skoda al over het dak en moest hij in de finale winnen om nog kans te maken op die felbegeerde titel. Tamas Karai had bij winst van Fejfar genoeg aan een derde plaats. Kuypers startte in het midden met rechts naast hem Karai en links Fejfar. Kuypers heeft de kopstart en neemt als eerste de springbult, Fejfar besluit om de springbult rechts te laten liggen en gaat hard over het gras buitenom. Net voor de derde bocht komt hij weer op de baan net voor Kuypers en Karai. Fejfar zal en moet winnen om kans te maken op de titel. Kuypers laat zich niet van de wijs brengen door de ontketende Fejfar en zet zijn Ford Fiesta op het rechte stuk langs de Skoda van Fejfar. Karai maakt na een ronde korte metten met de titelaspiratie van Fejfar, hij komt langszij en zet de achtervolging in op Kuypers. Met een brandde achterbumper probeert Karai de wedstrijd naar zijn hand te zettenen zet hij meerdere malen Kuypers onder druk maar is het Kuypers die verdedigende lijnen rijdt en op spectaculaire wijze de winst pakt in Italie. Een schitterende overwinning en de eerste (Nederlander) die een Europese wedstrijd in de Touring klasse wint. (Of is het nou een Italiaan?) Wat maakt het uit Jos Kuypers gefeliciteerd.



In de Buggy 1600 is de kampioen al bekend, Olivier Dufour kwam, zag en overwon. De fransman liet in Italie nog eens zien waarom hij volgend jaar startnummer 101 mag dragen. De Suzuki 750 Twins gilde het uit. John Lagodny zag zijn hoge klassering als sneeuw voor deitaliaanse zon verdwijnen. In de eerste manche op zaterdag werd hij geelimineerd door een Italiaan die de radiateur van Lagodny lek reed. Na vijf ronden hield de motor van Lagodny het voor gezien en zo zag Lagodny zijn podiumplaats in het klassement verdwijnen.
Danny Boere had geen geluk en had te klampen met koelingsproblemen. Nico Breederland had na zijn debuut in Frankrijk de smaak te pakken en reed netjes zijn ronden. Met een 23e plek was de coureur uit Zuidland uiterst tevreden. Mr. Proflex Mark van Eyken won de C-finale en kwam net een plaatsje tekort in de B-finale om door te stromen naar de A-finale.
Chris Waldtschmidt deed het zeer goed, had wat problemen met de versnellingsbak maar stond wel rechtstreeks in die A-finale. De kopstart was er voor Frank Meinzel die zijn Buchl als eerste over de eindstreep wist te scheuren voor Olivier Dufour en Kristian Szabo. Chris Waldtschmidt moest genoegen nemen met de zevende plaats.



Ook de deelnemerslijst van de Superbuggy was bezaaid met coureurs uit Olanda. Naast de vaste rijders zoals Wiely Albers, Glenn van Rosmalen zagen wij John Verberk, Tim ten Dolle, Hans de Smalen, Willem Snijder en Olaf van Montfrans op de startlijsten staan. John Verberk kon zijn draai niet echt vinden en na uitval met versnellingsbakproblemen zagen wij de kampioen niet meer terug. Olaf van Montfrans moest in de B-finale de strijd staken met een kapotte brandstofpomp en Willem Snijder reed sterk maar zag zijn kansen om zich te plaatsen voor de A-finale door een lekke band verloren gaan. Tim ten Dolle was toch wel de grote verrassing in de A-finale waarin hij zich rechtstreeks voor plaatste. In de manches liet hij zien dat hij zich kan meten met de grote mannen zoals Turek en Stetina. Met drie Nederlanders in de finale mocht het eigenlijk niet fout gaan. Toch zou het niet meevallen met Bernd Stubbe en Petr Turek op de eerste rij naast Glenn (the man) van Rosmalen. De start is er voor van Rosmalen die laat zien dat de Trackline Motorsport / Zomer Ford V6 gemaakt is om super te starten en hard te gaan. Stubbe volgt op de hielen gezeten door Turek. Naar een viertal ronden kan Turek het tempo van de twee koplopers niet meer volgen. Van Rosmalen rijdt de sterren van de hemel en Stubbe... die kan alleen volgen maar niet aanvallen en moet genoegen nemen met een tweede plaats maar heeft het kampioenschap al in de broekzak zitten.
Met de tweede overwinning van Glenn van Rosmalen lijkt het team de spullen goed voor elkaar te hebben en zijn wij erg benieuwd naar volgend jaar.

Vanuit het zonnige Italie...

Ciao!