Wedstrijd
5 VEKA NK autocross
Baarle
Nassau
17 september 2011
Op
de NK wedstrijd in Lochem rustte dit jaar definitief een vloek
daar deze twee maal afgelast werd en zo bestaat het Veka NK
dit jaar slechts uit 5 wedstrijden. En daarmee sluit Baarle
Nassau zoals gepland de NK cyclus 2011 af en is er nog volop
strijd in 5 van de 7 klassen. Want Mariette Lokate haalde zonder
er nog voor te hoeven strijden de Nederlandse titel binnen in
de standaardklasse. John Verberk deed hetzelfde in de Superklasse
en mag op zijn lauweren rusten in zijn woonplaats want daar
wordt deze laatste NK gehouden. Maar de sympathieke ondernemer
kennende zal hij ook hier het hoogst haalbare uit zijn F&S
sprinter willen halen en dat siert hem.
Om de laatste NK in Baarle Nassau voor de geest te halen moeten
we terug naar mei 2006 waar het de seizoensopener was van het
NK. En ook toen was ACCGeffen de host van deze NK en waren ze
dat al niet 1,5 keer eerder dit jaar? Jawel want in Ysselsteyn
boden ze dit jaar hun diensten aan en in Kerkdriel organiseerden
ze volledig de NK. De aanloop voor de NK was qua weer niet om
over naar huis te schrijven maar de week voor deze wedstrijd
was het prima nazomer weer en daar werden de vruchten van geplukt
en reisden we dus af naar Baol op de grens met Belgie. Mogen
we er overigens wel van uitgaan dat Lochem in 2012 verzekerd
is van een NK?
Baan
De baan in Baarle kennen we van de Paascross aan de Eikelenbosch
waar Frank Schoenmakers echt aan de rand van de baan woont. Met
Pasen oefenden al veel rijders om in deze wedstrijd goed beslagen
ten ijs te komen en lijken de thuisrijders in het voordeel te
zijn op de zware zandgrond. Toon Kooremans treedt aan met zijn
Porsche in de toerwagenklasse en liet vorige week tijdens de laatste
EP wedstrijd in Zoutleeuw zien voor de winst te kunnen gaan. Ook
Frank Schoenmakers zal in zijn Subaru in deze klasse willen proberen
de laatste podium plaats op te eisen maar zal vol de strijd aan
moeten gaan met eerder genoemde Kooremans.
In de Sprint 1600 klasse staat Johan Schoenmakers, winnaar van
de laatste zand NK in Ruurlo, en Ad van der Flaes aan de start.
Schoenmakers zal dan, als hij van problemen verschoond kan blijven,
tot de topfavorieten behoren vandaag en heeft de top-5 in het
eindklassement dan in zicht.
In de Superklasse heeft John Verberk de titel al binnen en keert
ook Huub Janssen terug op het zand in de ex-Martin Kroon Audi.
Na het behalen van de titel in klasse 3 van de EP zal ook hij
met veel zelfvertrouwen aan de start staan.
Maar goed iedereen die de zware zandbaan kent weet dat je er vanaf
het begin af aan goed bij moet zitten om voor de titel en de eindoverwinningen
te strijden en zo stonden er exact 154 rijders aan de start van
deze laatste NK wedstrijd.
Standaardklasse
De strijd om de titel is voorbij want Mariette Lokate is al de
kampioen van deze klasse. De wolvin in schaapskleren is daarmee
de allereerste dame die deze prestigieuze titel voor zich weet
op te eisen. In het verleden was er een aparte damesklasse waarin
uiteraard een dame altijd de titel won. Jolanda van de Berg presteerde
in 1993 met een tweede plaats erg goed maar liep de titel dus
mis. Nu dus Lokate aan top die alleen door een eventuele technische
afkeur, die mag je niet als schrap gebruiken, de titel kan mislopen
alleen daar gaan e maar niet vanuit.
Patrick Breederland gaf het stuur vandaag uit handen aan de jongere
broer van Peter en Nico namelijk Erwin Breederland. Alleen had
Erwin het geluk niet aan zijn zijde en beelf zelfs de finale net
buiten bereik en bleven ze in de eindstand uiteindelijk steken
op plaats 6 terwijl plaats 4 haalbaar was.
Lokate kende geen angst en won 2 manches vandaag en was daarmee
na 3 manches de beste van allemaal. Pole voor de inmiddels tot
kampioen gekroonde dame die naast haar nog 4 maal een MR2 zag
staan namelijk Siegfried Postma, Yje de Vries, Haitze Idzenga
en Paul, waar was je de afgelopen 2 wedstrijden, Hoogeveen. Pieter
Nieuwkoop was met zijn Ford Escort opnieuw de beste van de voorwielaandrijvers
op plaats 10. Sterker nog ruim 2/3 van de finale bestond uit MR2Õs
zoals we het beeld ook al op ons netvlies hebben zitten. Geruchten
dat er in 2012 een aparte MR2 klasse komt worden dan ook steeds
meer aangewakkerd. Maar als het zo is zitten we wel op een merkencup
te wachten bij de autocross?
Paul Hoogeveen voelde zich thuis op het Boalse zand en viel echt
in het startlicht en zo kwam de oude kampioensauto van Chris Wagenaar
sinds lange tijd weer eens aan de leiding te liggen want niemand
was eerder in de bocht dan hij en dat om 16.35h. Lokate volgt
op korte afstand en ook Postma sluit direct aan.
In bocht 3 nemen we al afstand van Pieter Nieuwkoop die de Ford
aan de kant moet zetten met technische problemen waardoor hij
net zo slecht eindigt als in Kerkdriel en zijn de Geffen wedstrijden
hem niet goed gezind dit jaar.
Yje de Vries zit zijn koprol in Ruurlo nog steeds dwars en zint
op wraak en weet dat John Post nu niet in zijn buurt is en gaat
er eens goed voor zitten. Na 3 ronden heeft hij Siegfried Postma
al te pakken en opent zo de jacht op Mariette Lokate. Gelukkig
is het de Vries die de redelijk saaie finale wat kleur kan geven
want het hele veld rijdt als een trein achter elkaar aan. De Vries
pakt op het tweede rechte stuk Lokate hard aan. De inhaalactie
is mooi aan de binnenzijde maar hierna raakt hij Lokate hard en
die zien we terugzakken met veel schade aan de rechtervoorzijde.
En dat is apart want de Vries zat aan de linkerzijde dus moet
ze of hard een zandwal hebben geraakt of de stilstaande Ford van
Nieuwkoop. De Vries maalt er niet om want hij heeft de tweede
plaats in handen en gaat op weg naar Hoogeveen
Christiaans Scholtens is inmiddels ook aan Lokate voorbij gegaan
en ziet brons voor zich glimmen. De Vries is echt megasnel onderweg
en weet ziet de achterbumper van Paul Hoogeveen al dichtbij zich.
Eindelijk begint het op een finale te lijken want ook Haitze Idzenga
is snel op weg met de MR2. Boze tongen langs de zijlijn beweerden
al dat hij op weg was naar de sloop met de nog immer flink gehavende
MR2. Postma en Scholtens gaan er aan voor wat betreft Idzenga.
De Vries rekent definitief af met de redelijk onervaren Paul Hoogeveen
op het eerste rechte stuk en ligt aan de leiding en neemt zo revanche
voor de laatste NK in Ruurlo, althans zo lijkt het. Idzenga zakt
toch weer wat terug want de zware zandgrond eist zijn tol en hij
weet de zwetende MR2 ternauwernood als vijfde over de streep te
trekken. En daarmee eindigt hij achter Postma en Scholtens maar
weer net voor Mariette Lokate die het allemaal prima vond maar
liever nog wat hoger geÏindigd was.
Na afloop diende Yje de Vries zich te melden bij de wedstrijdleider
en kreeg hij een reprimande over zijn aanrijding met Lokate. Een
normaal is dit niet zo erg alleen de Vries had eerder op de dag
ook al een waarschuwing gekregen en net als in het voetbal geldt
2x geel = rood en zo werd de Vries de zwarte vlag voorgehouden
en zag hij zijn overwinning omgezet worden in plaats 15. Hierover
was de Vries zo gepikeerd dat ze hun spullen ingepakt hebben en
huiswaarts gekeerd zijn. Gelukkig bedachten ze zich dat er een
prijsuitreiking was die ze bij hoorden te wonen waar de equipe
plaats 7 kregen toebedeeld maar in hun ogen moest dat natuurlijk
de derde plaats zijn. Het niet bijwonen van de prijsuitreiking
zou toch een schande voor de sport geweest zijn en nu ze toch
nog druk met de reglementen doende zijn zou ik ook hier iets voor
opnemen want zowel winst als verlies hoort nu eenmaal bij sport
en dus ook bij autocross.
Lokate vierde haar kampioenschap op een mooie manier en dat is
toch het belangrijkste na een mooi, fair en spannend seizoen 2011.
En Paul Hoogeveen die was uiteindelijk de koning te rijk dat uitgerekend
hij de laatste NK overwinning dit seizoen pakte al was het niet
helemaal op eigen kracht maar wel lekker.
1. Mariette Lokate
2. Siegfried Postma
3. Wichard van de Wal
Junioren
Kevin van Beek testte met zijn reserve auto tijdens de clubwedstrijd
in Augustus op Kerkdriel. Dat deze een 1 op 1 kopie is van zijn
NK auto bleek wel want er stond geen maat op hem. Als de jonge
Brabander zijn temperament in bedwang kan houden en het koppie
erbij want aan een achtste plaats levert hem de titel op. Alleen
een lekke band zoals in Ruurlo heb je niet altijd zelf in de hand.
Dus Rob van Mierlo, Stefan Gerrits, Rudy van Asselt en Coen Wouters
zullen er dan ook alles aan doen om de zwakte van van Beek proberen
uit te buiten. Want zo liggen de kaarten ervoor met maar liefst
5 man die nog kans maken op de vacante Nederlandse titel om de
opvolger van Jimmy Hop te worden.
Het zat in de tweede manche niet mee voor van Beek want een zwarte
vlag leverden hem 0 punten op. Een tweede plaats en een overwinning
maakten het nog redelijk goed maar verder als plaats 10 na 3 manches
kwam hij daarmee niet. Voor hem nog een geluk dat ook Rudy van
Asselt een slechte dag had, plaats 9 namelijk, want zijn andere
concurrenten stonden wel gewoon voor hem op rij 1 waarbij Coen
Wouters erg sterk reed en pole had. En dat met de oude 205 van
Hein Durk Vellema die er in 2009 tweede mee werd in het kampioenschap.
Siebe Leeuw wilde ook nog wel even laten zien dat zijn goede resultaten
van de NK wedstrijden in Visvliet en Ruurlo niet op toeval berusten
en pakte brutaal de kopstart in zijn Peugeot 205. Coen Wouters
kon wel direct aansluiten en dat doet ook Koen van Well.
Van Beek wint toch al direct de 2 plaatsen die hij nodig heeft
voor zijn eventule kampioenschap en rijdt virtueel binnen 1 ronde
al rond als de nieuwe kampioen.
Na 2 ronden zien we van Beek op plaats 9 rondrijden en weet hij
aan te sluiten bij Rob van Mierlo die ook tot de titelkandidaten
behoort. Marc Verhey is dan de verrassing van de dag want die
rijdt op plaats 5 rond en dat is niet waar we hem bedacht hadden.
De strijd aan de kop is erg mooi om naar te kijken want voor Wouters
telt er maar 1 ding en dat is winnen want zo weet hij dat hij
kans houdt op zijn eerste NK titel maar blijft afhankelijk van
het resultaat van van Beek. De laatste is ontketend en weet zowel
van Mierlo als Verhey te passeren maar beide hebben echt zoiets
van noway. Kampioen worden prima maar niet zoner slag of stoot.
Dus beide rechten hun rug weer en van Mierlo is binnen 1 ronde
van Beek weer voorbij die er echt moedeloos van wordt.
Siebe Leeuw bijt nog steeds knap van zich af want Wouters komt
er maar niet voorbij. Rudy van Asselt is inmiddels op plaats 3
terug te vinden en rijdt de wedstrijd van zijn leven. Ook hij
weet dat hij nog kampioen kan worden maar daarvoor moet hij Wouter
voorbij.
De laatste ronde gaat in en Siebe Leeuw lijkt op weg naar zijn
overwinning alleen in de laatste bocht gaat het mis want juist
daar komt Coen Wouters binnendoor en zo pakt juist hij de overwinning
en die extra punten zouden wel eens cruciaal in de eindstand kunnen
worden. Van Beek verliest namelijk weer meer terrein en hoe dat
komt zien we rechtsvoor want net als in Ruurlo loopt de band af.
Na Marc Verhey is ook Mike Janssen hem voorbij gegaan en eindigt
van Beek slechts als de nummer 10 vandaag en gaat opnieuw de titel
naar een ander. Want Coen Wouters heeft zo 2 punten meer over
als van Beek en is daarmee de opvolger van Jimmy Hop geworden.
En Siebe Leeuw ziet zijn tweede plaats beloond worden met plaats
7 in de eindstand. Van Asselt wordt 3 in Baarle Nassau een ook
in het NK terwijl Stefan Gerrits het NK verlaat met plaats 4 en
volgend jaar overstapt naar de Sprint 1600 en daar heeft de familie
Gerrits in het verleden al eens een Nederlandse titel in behaald.
Na afloop gonst het alweer van de geruchten want wat je niet hoopt
bij een laatste NK wedstrijd is dat er protesten aangetekend zijn
over en weer. Ruim voor de uitreiking van de prijzen om het dagklassement
worden alle junioren bij elkaar geroepen. Hieruit komt naar voren
dat er geen dag huldiging komt en ook een hele summiere eindklassement
huldiging. Want ze weten wel zeker dat Coen Wouters de Nederlandse
kampioen is dus die mag met zijn auto het podium op en krijgt
de grootste beker mee naar huis. Is dit nu de letterlijke betekenis
van it's lonely at the top?
Aangaande de protesten hebben ook wij van de officiÏle kant niets
nagevraagd en/of gehoord. Ook voor ons is het dan ook onduidelijk
wat er allemaal is voorgevallen maar de TC schijnt van van Beek
de versnellingsbak ingenomen te hebben en van Rob van Mierlo de
cilinderkop ter controle. Aangezien dit beide technische afkeur
zou aangaan kan er niemand in de uitslag doorschuiven en kunnen
dus alleen deze betrokkenen uit de uitslag genomen worden. Maar
wat een anti climax in deze mini toerwagen klasse want daar begint
het met al deze protesten toch wel een beetje op te lijken. TC
succes in de toekomst met deze klasse waar het einde ook in zoek
lijkt nu allerlei bijzondere typen (lees dure) motoren gewoon
zijn toegestaan en professionele schokkers vanaf volgend seizoen
niet meer mogen. Nu Danoontje nog als klassesponsor en we zijn
klaar voor 2012.
1. Coen Wouters
Keverklasse
In de meest uitgesproken klasse van Nederland wordt de titelstrijd
in Baarle Nassau uitgevochten tussen een Nederlander en een Belg.
De Belg is Peter Timmermans die al enorm veel wedstrijden reed
in de keverklasse dit jaar en reed ook met de Paaswedstrijd al
rond op deze baan. Alleen dat deed hij in zijn EP kever met automotor
en niet in zijn Hayabusa kever. Maar ondanks het behalen van 2
titels vorig weekeinde in de EP zal hij toch ook met wat zorgen
aan de start staan want de Honda motor gaf namelijk vorige week
de geest. En de Belg werd dan ook weer met zijn neus op de feiten
gedrukt dat pech altijd op de loer ligt. Zijn Nederlandse tegenstander
is Jan-Paul Klaster de Noordeling die de eerste 3 NK wedstrijden
bijna onbedreigd op zijn naam schreef. De mindere prestatie in
Ruurlo kostte hem zelfs de leiding in de tussenstand maar heeft
wel zijn kansen in eigen hand want een plaats bij de eerste 3
levert hem voor het eerst de keverklasse titel op. Maar met Ruurlo
in zijn achterhoofd en veel zo niet heel veel snelle tegenstanders
om hem heen weet ook hij dat dit niet mee zal vallen maar toch
is hij vol zelfvertrouwen.
Klaster stak niet in topvorm want hij begon met plaats 8. In de
derde manche kwam er een rechtstreekse confrontatie met zijn aartsrivaal
Timmermans wat in een prachtige strijd uitmondde die Klaster in
zijn voordeel besliste. Na 3 manches Timmermans op plaats 4 met
Klaster daar 5 plaatsen achter. Timmermans moest 3 ex-NK kampioenen
voor zich dulden want Kemper, Stokkink en Zomer zijn toch namen
om U tegen te zeggen. En dan Klaster die ook nog eens Marco Raben,
Lammert Brink, Jasper Pouw en Jacob Heeres voor zich moest dulden.
Spanning alom dus net voordat de 3 rode lampen uitgingen waar
Gerald Kemper het beste van profiteerde door als eerste in de
bocht aan te komen. Maar de enorme vechtlust van Timmermans zorgde
ervoor dat hij aan het einde van het tweede rechte stuk een sublieme
inhaalpoging deed en zo Kemper aan de binnenzijde voorbij stak.
Klaster zag dit van grote afstand aan want hij kwam na 1 ronde
door op plaats 8. Brink, Stokkink en Raben verschalken Kemper
ook al snel en na 4 ronden valt Raben stil bij het uitkomen van
bocht 4 en blijft op een ongelukkige plaats staan. Hij blijft
erin zitten en hierdoor kan Klaster doorschuiven naar plaats 5.
Timmermans begint samen met Brink en Stokkink aan een grote voorsprong
te werken en dan komt toch Klaster alweer op plaats 4. De Sadev
bak van Klaster baart hem enorm veel zorgen want hij maakt soms
meer herrie dan de Honda motor. Omdat Raben nog steeds in de kever
zit besluiten de baanposten om er rood in te gooien. Raben en
Rik Pasman die ook al was uitgevallen worden weggesleept en zo
krijgen we een herstart op de baan met nog 5 ronden op de klok.
Klaster zijn achterstand was hiermee teniet gedaan maar de versnellingsbak
maakte hem er niet gerust op. Timmermans was weer als snelste
weg en krijgt gelijk al problemen in bocht 3 waar hij veel snelheid
verliest. Brink ziet dit en blijft de druk er vol ophouden bij
de Belgische marktkoopman uit Duffel. Brink ziet een ronde later
gebeuren waar hij op hoopte want Timmermans lijkt de druk niet
meer aan te kunnen en schiet te ver naar buiten. Brink maakt dankbaar
gebruik om zijn eerste NK overwinning dit jaar bij te kunnen schrijven.
Timmermans baalt maar weet dat Klaster niet dichterbij is gekomen
en moet winnen om de titel te behalen. In de laatste bocht gaat
hij erg hard op Brink af om in een laatste ultieme poging te proberen
Brink te pakken. Dit lukt net niet en hierdoor verliest hij zoveel
terrein dat hij Stokkink nog maar net van zijn vege lijf kan afhouden.
Brink wint, Timmermans wordt 2 en Klaster komt over de finish
als vierde en pakt hiermee zijn eerste Nederlandse titel. Timmermans
kan zich alleen nog maar troosten met de gedachte dat hij de snelste
Belg van Nederland is en weet waar het misging. Of we hem in 2012
weer aan de start terug zien weet nog niemand want na 25 jaar
autocross geeft hij aan dat er een tijd van stoppen aan zit te
komen. Maar dat kan ook 2013 zijn....
Lammert Brink weet dat hij geen slechte wedstrijd heeft gereden
dit jaar en geeft dan zijn 401 door aan de 402.
1. Jan-Paul Klaster
2. Peter Timmermans (B)
3. Lammert Brink
Toerwagenklasse
Met Rob van Kuringe gaat het een stuk beter nadat een harde landing
in de EK wedstrijd in Prerov een gebroken ruggewervel tot gevolg
had. Een operatie in Tsjechie volgde en een week later was Rob
weer thuis om te herstellen. De doktoren in Nederland zagen op
de foto's dat alles perfect gemaakt was in zijn rug en geven hem
in de toekomst ook weer groen licht om weer te gaan crossen. Of
dat alleen nog gaat gebeuren weet nog niemand. Dat hij aanwezig
was in Baarle Nassau als toeschouwer hebben we gezien want de
gezellige Brabander heeft voor iedereen altijd een praatje.
In de week voor deze NK wedstrijd overleed het Luna het slechts
2 weken oude dochtertje van Fred en Laura Stout. Alle toerwagenrijders
waren hier dusdanig van onder de indruk dat ze allemaal met een
rouwlintje aan de rolkooi van start zijn gegaan. Ook tijdens de
briefing werd er een minuut stilte gehouden voor deze droevige
gebeurtenis waarvoor we Fred en Laura heel veel sterkte mee willen
wensen.
De titelstrijd is net als bij de kevers gereduceerd tot 2 kanshebbers.
En de regerend kampioen Peter Breederland is een van deze twee.
De gelouterde toerwagenrijder heeft alleen Ton van Leeuwen nog
over als concurrent. En juist die van Leeuwen heeft een heel slecht
gevoel overgehouden aan de NK wedstrijd in Ruurlo. Een niet vast
gezette motorkap kostte hem een manche en daarmee was de koek
nog niet op. Want in de finale reed hij te hard en te lang door
tijdens de rode vlag situatie wat hem een zwarte vlag opleverde.
Gelukkig voor hem mag hij deze als schrap gebruiken waardoor hij
moet winnen om zijn kansen in eigen hand te houden. Maar datzelfde
geldt voor de immer foutloze Peter Breederland die aan winst ook
genoeg heeft met zijn Baleno. Maar Piet van Dijk zint ook op revanche
want zijn schakelproblemen in Ruurlo hebben hem er toe gezet om
het de twee matadoren moeilijk te gaan maken.
Peter Breederland begint enorm slecht aan deze NK want in manche
1 krijgt hij nog geen ronde afgelegd want hij staat vast in de
greppel. Van Leeuwen maakt geen enkele fout alleen krijgt van
Breederland in manche 3 te zien dat hij niet zomaar voorbij komt
aan de Baleno. Hij moet zijn meerdere erkennen in Breederland
en dat belooft wat voor de finale waarin slechts 12 van de 15
starters staan.
Piet van Dijk zien we net voor de start ineens nerveus uit zijn
auto springen en hard naar het rennerskwartier lopen. De oudgediende
was namelijk iets vergeten mee te nemen waarmee hij de lachers
op zijn hand kreeg want zonder helm kun je niet starten natuurlijk.
Breederland kan net als in 2010 tijdens de NK in Lopik zijn zenuwen
niet in bedwang houden en doet wat hij echt niet kan gebruiken
namelijk vals starten. Althans dat denkt iedereen langs de kant
maar dat is iets wat alleen het wedstrijdsecretariaat weet. Ook
van Leeuwen mag er niet vanuit gaan want als hij precies in het
licht gevallen is moet hij in de achtervolging. En dat is wat
van Leeuwen met zijn EVO dan ook gaat doen maar dan moet hij ook
Toon Kooremans nog voorbij want die gaf met de Porsche een super
start af.
Peter Breederland gaf veel gas en van Leeuwen die Kooremans al
snel te pakken had sloot al snel aan met zijn snellere EVO. Maar
sneller is nog niet voorbij aan Breederland die toch regerend
en meervoudig kampioen is in deze klasse. Op het tweede rechte
stuk rijdt hij aan de buitenzijde voorbij aan Breederland en schiet
er direct voor om zo Breederland dood te remmen. Een touche was
hierna het gevolg waardoor van Leeuwen verder rechtdoor schiet
als de bedoeling was. De eerste plaats was dan ook weer in handen
van Breederland maar helemaal chique was het niet. Gelukkig bleef
het zonder extreme gevolgen dus van Leeuwen moest opnieuw in de
achtervolging. Piet van Dijk ziet de strijd op korte afstand aan
en laat ze lekker vechten en wacht zijn kans af. Frank Schoenmakers
moet met zijn Subaru Impreza de strijd staken want zijn voorband
is compleet van de velg gelopen. Hierdoor verliest hij het zicht
op de derde positie in de eindstand want die gaat naar Toon Kooremans
die in Baarle Nassau derde wordt.
Peter Breederland begint ineens afstand te nemen en dat was niet
waar het vele publiek op zat te wachten want die waren klaar voor
strijd, strijd en nog een strijd. Ton van Leeuwen bleek een lekke
band aan de rechter voorzijde te hebben. Hierdoor bleef er nog
wel veel snelheid inzitten maar wist Piet van Dijk er toch nog
langs te komen. Peter Breederland won en leek hiermee de nieuwe
kampioen te zijn maar wat iedereen verwacht had werd ook rondgeroepen
en Breederland duikelde zo ineens terug naar plaats 12. Weg kampioenschap
maar een tweede plaats is ook erg knap. Piet van Dijk kreeg hiermee
loon naar werken en schreef zijn allereerste NK overwinning ooit
op zijn naam. En dan van Leeuwen die kon feest gaan vieren want
zijn kampioenschap is een feit. En de nieuwe kampioen gaf al strijdlustig
aan dat hij in 2012 gewoon weer aan de start staat met deze combinatie.
1. Ton van Leeuwen
2. Peter Breederland
3. Toon Kooremans
Superklasse
John Verberk verkocht zijn kampioensauto al en staat aan de start
met zijn reserve auto die een wat hoger gewicht heeft dan de verkochte.
Maar ook hiermee kan hij goed overweg en behoort hij tot de kanshebbers.
En hij heeft natuurlijk van niemand meer iets te vrezen en staat
naast Frits Duizendstra in de Autocross Hall of Fame nu hij alle
Nederlandse titels in de 3 sprintklassen op zak heeft. Duizendstra
heeft natuurlijk 3 Europese titels op zak en Verberk daarentegen
al veel EP titels. Aansprekender zijn natuurlijk de EK titels
maar Verberk heeft aangegeven in 2012 ook Europa in te trekken
om een volledig seizoen te gaan rijden. Dus wie weet wordt Verberk
de enige echte opvolger van Duizendstra die al jaren op eenzame
hoogte staat.
Het zat vandaag niet mee met de nieuwe kampioen die goed begon
met plaats 2. In de tweede manche kon hij niet meer om Harrie
van der Putten heen wat een flinke aanrijding tot gevolg had.
Verberk kon door maar ondervond na de herstart de naweeen ervan.
Toen brak alles aan de rechter achterzijde eraf. In de laatste
manche kwam hij er niet eens langs wat plaats 9 na 3 manhes opleverde.
De regerend kampioen in de Sprint 2000 klasse Mike Bartelen gaf
aan alles op de rij te hebben en eiste de pole voor zich op. Erik
Pijnenburg reed onder toeziend oog van Peter Versluis naar 2 voor
de zeer sterk rijdende Johan van Grieken. Martin Kroon deed het
ook goed op zijn minst favoriete ondergrond. Een plaats bleef
leeg op de eerste rij want bij Dennis Kuijpers ontstond er een
scheurtje in een zuigerbus en was opgeven de enige overgebleven
optie.
De kopstart is voor Pijnenburg die de Corvette als eerste de bocht
instuurt voor Bartelen en Kroon. Sander Derikx is wel een surprise
na de start want plaats 4 is niet wat hij verwachtte maar kwam
hem goed uit. Verberk maakte een hele slechte bocht door want
die telden we als twaalfde.
Na 2 ronden laat Mike Bartelen aan Pijnenburg even zien dat de
Porsche sneller is als de Corvette en zet hem er aan de buitenzijde
naast. Een ronde later zien we Patrick Mommen uitvallen en zijn
Trackline het middenterrein op sturen. Net iets later verslikt
Johan van Grieken zich in bocht 3 en gaat daar over de kop en
ziet hier een topklassering in rook opgaan maar schuift in het
eindklassement door naar plaats 6 en dat zijn er 2 beter dan in
2010.
John Verberk had even afgewacht en ligt inmiddels al weer op plaats
5 met zijn dikke Ford sprinter.
Pijnenburg voelt nog steeds de hete adem van Bartelen in zijn
nek en dat terwijl hij Alex van Rijt en Hans de Smalen in zicht
krijgt om te gaan dubbelen. De ervaren Pijnenburg weet niet goed
aan welke zijde hij er voorbij moet gaan. Bartelen heeft zijn
zinnen op de buitenzijde gezet en Pijnenburg kiest net op tijd
de binnenzijde waardoor Bartelen de leiding net niet in handen
krijgt. John Verberk ligt op plaats 4 alweer en krijgt Martin
Kroon, ook met een Zomer Motorsport motor, in zicht. Sander Derikx
en Thijs-Jan Klompmaker maken de strijd om plaats 5 het kijken
meer dan waard die uiteindelijk beslist wordt in het voordeel
van laatst genoemde al eindigt die dan op plaats 4. Hoe dat kan
is simpel want bij Verberk gaf het stuurhuis de geest en moest
hij opgeven en dat was zuur in zijn thuis wedstrijd.
Pijnenburg weet Bartelen achter zich te houden en schrijft na
Ruurlo weer een overwinning bij en wordt tweede in de eindstand.
Bartelen vond te laat in het seizoen de betrouwbaarheid en eindigt
op plaats 8 in de eindstand en hiermee lijken deze 2 kemphanen
de strijd om de titel in 2012 aan te gaan. Al moeten ze dan naar
alle waarschijnlijkheid ook weer rekening gaan houden met Peter
Versluis die nog steeds denkt aan een comeback in de Superklasse.
En John Verberk dan hoor ik jullie denken die zien we in het NK
wel weer terug maar in een hele andere klasse namelijk de keverklasse
in de RPower waar Peter Timmermans vandaag de titel net misliep.
Of zou dit een wild gerucht zijn wat niemand gelooft en uiteindelijk
toch waar blijkt te zijn?
1. John Verberk
2. Erik Pijnenburg
3. Sander Derikx
Sprint 1600
Gelukkig heeft Tim Goorts, hij nam de auto over van PML, zijn
nieuwe aanwinst nog een keer uitgeleend aan de regerende kampioen
Pieter Mennen die nog steeds uitzicht heeft op prolongatie van
zijn Nederlandse titel. Want anders had de equipe Edwin Tolkamp/Andre
Vrieze de titel al binnen gehad. Nu moet Tolkamp die op zijn favoriete
ondergrond alles op alles zal zetten om minimaal tweede te worden
waardoor zijn vierde titel in deze klasse een feit is en hij hiermee
de beste rijder ooit in deze klasse wordt. Maar er zijn kapers
op de kust in deze klasse om de uitslag onvoorspelbaar te maken.
In de finale zien we 1 van de twee titelkandidaten ontbreken want
Tolkamp komt na 3 manches niet verder dan plaats 22 door 2x een
versnellingsbak kapot te rijden. Met samengeknepen billen staan
Tolkamp en Vrieze dan ook langs de kant want Mennen moet bij de
eerste 2 rijden om kampioen te kunnen worden.
In de eerste manche zien we dat Rini Hendriks betrokken is bij
een vervelende crash waarbij hij ongelukkig neerkomt. Hierbij
gaat er iets met een spier in zijn nek/rug niet goed en moet hij
al vroeg opgeven. Het team geeft later aan dat het met een HANS
systeem niet gebeurt zou zijn maar dat is mosterd na de maaltijd
maar geeft wel stof tot nadenken.
Roland Dekkers is de beste na 3 manches. Heet dat stoppen op je
hoogtepunt? Marcel Scho heeft het ook (eindelijk) goed voor elkaar
op het zand voor de zeer verrassende Geert Keuper en Rene van
der Coelen en natuurlijk Pieter Mennen. Thuisrijder Johan Schoenmakers
staat als de nummer 11 in de finale en dat was meer dan verwacht
na een hele slechte eerste manche.
De start van Mennen is erg goed alleen gaat het in de eerste bocht
goed mis voor Erik Diepenmaat die we hoog boven het stof uit zien
komen met een mega koprol. Code rood en een complete herstart
die plaats vindt na de finale van de Sprint 2000.
Hierin is de start van Mennen minder goed geeft hij na afloop
aan maar weet achter Schoo aan te sluiten bij Schoo. Ruud Wiefferink
wilde ook nog wel een beetje glans geven aan zijn seizoen en kwam
knap mee vanaf de tweede rij maar kwam op het tweede rechte stuk
in aanvaring met van der Coelen. Die verloor hier heel veel tijd
mee en moest zo ongeveer achter aansluiten. En dat terwijl Peter
van de Steeg zijn sprinter al net na de start kwijt was maar wel
weer door kon.
Dirk-Jan Middelveld en Andre Bouwmeester strijden dan met elkaar
om plaats 4 en het grappige daarvan is dat ze beide in de manches
een koprol gemaakt hebben.
Marcel Schoo is ontketend en duldt Mennen echt niet in zijn buurt.
Mennen is nerveus en durft het gas zeker niet los te laten want
hij heeft geen weet van het gat wat hij met Wiefferink heeft getrokken.
Hij moet dus door want weet dat hij op koers ligt voor zijn tweede
achtereenvolgende titel in de Sprint 1600 klasse.
Johan Schoenmakers is weer aan zijn favoriete ik-rij-hard-aan-de-buitenkant
spelletje bezig en is opgerukt naar plaats 8. Een gelukje voor
hem is dat hij net voor de finishlijn gedubbeld wordt door Schoo
want in de bocht hierna gaat hij hard over de kop. En als hij
de vlag gezien had was dit niet gebeurt. Hierdoor wordt Schoenmakers
als de nummer 9 geklasseerd namelijk.
Schoo pakte dus de maximale punten en weet hiermee met 1 punt
voorsprong op Dirk-Jan Middelveld de derde plaats in de eindstand
weg te kapen. Pieter Mennen wordt keurig tweede en zo weten Tolkamp
en Vrieze dat er dit jaar niet meer inzit dan plaats 2 in de eindstand.
Wiefferink wordt de nummer 3 van vandaag voor Middelveld en Bouwmeester.
Knappe wedstrijd van Peter van Drunen die eindelijk loon naar
werken krijgt met de zesde plaats. En polehouder Roland Dekkers
vinden we terug op plaats 13 want hij moest helaas langzaam rijdend
opgeven.
1. Pieter Mennen
2. Edwin Tolkamp/Andre Vrieze
3. Marcel Schoo
Sprint 2000
Zoals bijna elk jaar zijn er ook nu weer in de Sprint 2000 klasse
een hoop titelkandidaten over. Zo ook nu weer want met 3 man is
de spanning om te snijden. Twee van deze drie behoorden ook in
2010 tot de titelkandidaten maar werden het net niet en dan hebben
we het over Henk van der Hart, die nog nooit een Nederlandse titel
wist te halen, en Jan-Willem van Eerden. Van Eerden behaalde al
3 eerdere Nederlandse titels in de Keverklasse en zou weleens
de eerste kunnen worden die in de keverklasse als een sprintklasse
een Nederlandse titel haalt en kan dus vandaag in Baarle geschiedenis
schrijven. Maar met Pieterzijl 2010 in zijn achterhoofd zal hij
er nog niet gerust op zijn maar dat is van der Hart ook niet.
De laatste kandidaat die overgebleven is de kampioen van deze
klasse uit 2009 die vorig jaar zonder veel succes een uitstapje
maakte naar de Superklasse. Van Eerden is overigens de enige die
zijn kansen in eigen hand heeft want aan plaats 2 heeft de snelle
Oosterling genoeg om kampioen te worden. En dat zou mooi zijn
voor de nummer 2 van vorig jaar.
Patrick Cleys was er niet. Na de geplofte motor van vorig weekeinde
zag hij geen gat meer in de laatste NK want er viel niets meer
te winnen dan eerherstel.
Alle 3 de titelkandidaten stonden in de finale en dat was vorig
jaar in Visvliet wel anders toen van Eerden niet in de finale
stond. Diezelfde van Eerden acteerde erg sterk vandaag en zag
zich terug op plaats 3 met evenveel punten als John Rotink. Dan
Pieter Poelstra die eindelijk zijn strijdlust beloond zag worden
en Leonard van der Ven met de snelle Honda van EDG techniek. Maar
dan blijft de pole nog over en die was voor Ronald Akkermans die
net als van der Ven met een Honda motor rijdt. En de derde titelkandidaat
Henk van der Hart had vandaag niets in te brengen met slechts
een elfde plaats in de finale. Moeten we dan op voorhand concluderen
dat van der Hart al geen kans meer maakt?
Voor de start van deze finale wordt er voor het eerst vandaag
een beetje gesproeid want de jury heeft problemen met het schrijven.
Van Eerden lijkt op de startgrid problemen te hebben met zijn
versnellingsbak en wordt door de officials opnieuw op zijn plaats
gezet en lijkt vooral problemen te hebben met zijn achteruit maar
die heeft hij als het goed is toch niet nodig.
Akkermans heeft er allemaal maling aan en geeft Rotink en Poelstra
het nakijken in de eerste bocht waar we Chris Wagenaar direct
uit zien vallen. De nieuwkomer startte elke NK in de finale maar
had buiten de eerste NK veel pech en valt uiteindelijk net buiten
de top-10.
In bocht 3 zien we een enorme zand verstuiving en ontwaren we
de felle oranje/groene kleuren van de sprinter van Klaas Postma.
En ook zien we de geel/rode sprinter van Jan-Willem van Eerden
staan en neemt hij opnieuw afscheid van de titel. En dat is de
derde keer in vier jaar tijd dat van Eerden er goed voor staat
en nu door een eigen fout zichzelf elimineert. Jammer is dat hij
nog een ander meeneemt in zijn dadendrang die nu niet verder komt
als plaats 7 en op jacht was naar plaats 4 en dan hebben we het
over Postma. Ondanks zijn uitval maakt van Eerden nog steeds kans
op de titel want Akkermans moet wel erg goed rijden om de titel
te pakken. Maar Akkermans laat er geen gras over groeien en geeft
de ex-kampioensmotor van Mike Bartelen flink de sporen. En dat
deze motor snel was wisten we al maar na het opnieuw opbouwen
en modificeren van deze motor door Verstraten Motorsport lijkt
de motor nog wel sneller als in 2010. En waar is dan de oude motor
van Pierre Blok hoor ik je je afvragen nou die is als reserve
motor in de bus van Akkermans te vinden voor noodgevallen. John
Rotink kan volgen op gepaste afstand want een bedreiging vormt
hij nooit. De sterke VW motor van Poelstra, sinds Visvliet heeft
hij de Clio motor in de schuur staan want die beviel hem niet,
doet na Ruurlo opnieuw goede zaken want de derde plaats is de
beste klassering van Poelstra ooit. Maar na alle pech in het voorseizoen
van Poelstra weet hij dat als de finishvlag is gevallen de punten
binnen zijn.
Henk van der Hart ziet ook de stil gevallen van Eerden staan en
wil hem erg graag inhalen in de tussenstand en moet daarvoor minimaal
in de top-8 rijden maar dat zit er nog niet in want van der Hart
gaat niet goed genoeg met plaats 10.
Akkermans gaat echt voor de overwinning en hengelt die ogenschijnlijk
gemakkelijk ook binnen en pakt de derde overwinning op rij. En
zo is het 1 groot kampioenfeest want zowel motor, frame als rijder
worden voor de tweede keer Nederlands kampioen en dat alles in
een andere samenstelling als het ooit geweest is. En met deze
combinatie is Akkermans op voorhand al de kampioenskandidaat voor
2012 want zowel concept als reserve onderdelen zijn erg sterk.
John Rotink stuurde de 2-motorige Peters naar plaats 2 en weet
zich verzekerd van plaats 4 in de eindstand en dat nadat hij veel
te laat dit kampioenschap op stoom kwam met 2 slechte resultaten
als start. Pieter Poelstra kan zijn geluk niet op met de derde
plaats en weet nu niet zo goed wat te doen voor 2012. Moet er
wel zonodig een nieuwe motor in is iets wat de handelaar uit Harlingen
zich nu echt gaat afvragen.
Henk van der Hart weet uiteindelijk niet verder te komen als plaats
10 en kan hiermee van Eerden dan ook niet passeren in de eindstand
maar wordt wel derde en van Eerden tweede.
1. Ronald Akkermans
2. Jan-Willem van Eerden
3. Henk van der Hart
Resume
Het seizoen 2011 zit erop en eerlijk is eerlijk we hebben 5 topwedstrijden
gehad zonder veel protesten en dat was een heerlijk idee na het
voor wat dat betreft slecht verlopen seizoen.
Op naar 2012 maar niet voordat we ACCGeffen en de Boalse organisatie
moeten zeggen dat het ook nu weer top was in Baarle Nassau dus
op naar 2016?
Alle kampioenen wensen we dan ook heel veel plezier met hun kampioenschap
en we hopen dat ze er in 2012 ook allemaal weer bij zullen zijn.
Hopelijk zal de financiele crisis niet teveel weerslag hebben
op komend seizoen al zijn de verwachtingen wel zo.
BSAC ga door op deze voet en ook de werkgroep NK is natuurlijk
de juiste weg ingeslagen.
Maak er wat moois van deze winter aangaande de reglementen zodat
we ook in 2012 allemaal weer mogen genieten van 6 NK wedstrijden.
De eerste schijnt op 21 april te zijn alleen dat moet officieel
allemaal nog wel bekend gemaakt gaan worden.
Tot Autocross zegt Dinant altijd maar die was er niet bij. Jammer
dat dit dan het enige minpunt aan deze cross was. Maar dan toch
echt wel tot...
Tot autocross!
|