VERSLAG - VEKA NEDERLANDS KAMPIOENSCHAP.

geplaatst: 19 september 2011
©2011 AutoCrossNederland.NL

Wedstrijd 5 VEKA NK autocross
Baarle Nassau

17 september 2011

Op de NK wedstrijd in Lochem rustte dit jaar definitief een vloek daar deze twee maal afgelast werd en zo bestaat het Veka NK dit jaar slechts uit 5 wedstrijden. En daarmee sluit Baarle Nassau zoals gepland de NK cyclus 2011 af en is er nog volop strijd in 5 van de 7 klassen. Want Mariette Lokate haalde zonder er nog voor te hoeven strijden de Nederlandse titel binnen in de standaardklasse. John Verberk deed hetzelfde in de Superklasse en mag op zijn lauweren rusten in zijn woonplaats want daar wordt deze laatste NK gehouden. Maar de sympathieke ondernemer kennende zal hij ook hier het hoogst haalbare uit zijn F&S sprinter willen halen en dat siert hem.
Om de laatste NK in Baarle Nassau voor de geest te halen moeten we terug naar mei 2006 waar het de seizoensopener was van het NK. En ook toen was ACCGeffen de host van deze NK en waren ze dat al niet 1,5 keer eerder dit jaar? Jawel want in Ysselsteyn boden ze dit jaar hun diensten aan en in Kerkdriel organiseerden ze volledig de NK. De aanloop voor de NK was qua weer niet om over naar huis te schrijven maar de week voor deze wedstrijd was het prima nazomer weer en daar werden de vruchten van geplukt en reisden we dus af naar Baol op de grens met Belgie. Mogen we er overigens wel van uitgaan dat Lochem in 2012 verzekerd is van een NK?

Baan
De baan in Baarle kennen we van de Paascross aan de Eikelenbosch waar Frank Schoenmakers echt aan de rand van de baan woont. Met Pasen oefenden al veel rijders om in deze wedstrijd goed beslagen ten ijs te komen en lijken de thuisrijders in het voordeel te zijn op de zware zandgrond. Toon Kooremans treedt aan met zijn Porsche in de toerwagenklasse en liet vorige week tijdens de laatste EP wedstrijd in Zoutleeuw zien voor de winst te kunnen gaan. Ook Frank Schoenmakers zal in zijn Subaru in deze klasse willen proberen de laatste podium plaats op te eisen maar zal vol de strijd aan moeten gaan met eerder genoemde Kooremans.
In de Sprint 1600 klasse staat Johan Schoenmakers, winnaar van de laatste zand NK in Ruurlo, en Ad van der Flaes aan de start. Schoenmakers zal dan, als hij van problemen verschoond kan blijven, tot de topfavorieten behoren vandaag en heeft de top-5 in het eindklassement dan in zicht.
In de Superklasse heeft John Verberk de titel al binnen en keert ook Huub Janssen terug op het zand in de ex-Martin Kroon Audi. Na het behalen van de titel in klasse 3 van de EP zal ook hij met veel zelfvertrouwen aan de start staan.
Maar goed iedereen die de zware zandbaan kent weet dat je er vanaf het begin af aan goed bij moet zitten om voor de titel en de eindoverwinningen te strijden en zo stonden er exact 154 rijders aan de start van deze laatste NK wedstrijd.

Standaardklasse
De strijd om de titel is voorbij want Mariette Lokate is al de kampioen van deze klasse. De wolvin in schaapskleren is daarmee de allereerste dame die deze prestigieuze titel voor zich weet op te eisen. In het verleden was er een aparte damesklasse waarin uiteraard een dame altijd de titel won. Jolanda van de Berg presteerde in 1993 met een tweede plaats erg goed maar liep de titel dus mis. Nu dus Lokate aan top die alleen door een eventuele technische afkeur, die mag je niet als schrap gebruiken, de titel kan mislopen alleen daar gaan e maar niet vanuit.
Patrick Breederland gaf het stuur vandaag uit handen aan de jongere broer van Peter en Nico namelijk Erwin Breederland. Alleen had Erwin het geluk niet aan zijn zijde en beelf zelfs de finale net buiten bereik en bleven ze in de eindstand uiteindelijk steken op plaats 6 terwijl plaats 4 haalbaar was.
Lokate kende geen angst en won 2 manches vandaag en was daarmee na 3 manches de beste van allemaal. Pole voor de inmiddels tot kampioen gekroonde dame die naast haar nog 4 maal een MR2 zag staan namelijk Siegfried Postma, Yje de Vries, Haitze Idzenga en Paul, waar was je de afgelopen 2 wedstrijden, Hoogeveen. Pieter Nieuwkoop was met zijn Ford Escort opnieuw de beste van de voorwielaandrijvers op plaats 10. Sterker nog ruim 2/3 van de finale bestond uit MR2Õs zoals we het beeld ook al op ons netvlies hebben zitten. Geruchten dat er in 2012 een aparte MR2 klasse komt worden dan ook steeds meer aangewakkerd. Maar als het zo is zitten we wel op een merkencup te wachten bij de autocross?
Paul Hoogeveen voelde zich thuis op het Boalse zand en viel echt in het startlicht en zo kwam de oude kampioensauto van Chris Wagenaar sinds lange tijd weer eens aan de leiding te liggen want niemand was eerder in de bocht dan hij en dat om 16.35h. Lokate volgt op korte afstand en ook Postma sluit direct aan.
In bocht 3 nemen we al afstand van Pieter Nieuwkoop die de Ford aan de kant moet zetten met technische problemen waardoor hij net zo slecht eindigt als in Kerkdriel en zijn de Geffen wedstrijden hem niet goed gezind dit jaar.
Yje de Vries zit zijn koprol in Ruurlo nog steeds dwars en zint op wraak en weet dat John Post nu niet in zijn buurt is en gaat er eens goed voor zitten. Na 3 ronden heeft hij Siegfried Postma al te pakken en opent zo de jacht op Mariette Lokate. Gelukkig is het de Vries die de redelijk saaie finale wat kleur kan geven want het hele veld rijdt als een trein achter elkaar aan. De Vries pakt op het tweede rechte stuk Lokate hard aan. De inhaalactie is mooi aan de binnenzijde maar hierna raakt hij Lokate hard en die zien we terugzakken met veel schade aan de rechtervoorzijde. En dat is apart want de Vries zat aan de linkerzijde dus moet ze of hard een zandwal hebben geraakt of de stilstaande Ford van Nieuwkoop. De Vries maalt er niet om want hij heeft de tweede plaats in handen en gaat op weg naar Hoogeveen
Christiaans Scholtens is inmiddels ook aan Lokate voorbij gegaan en ziet brons voor zich glimmen. De Vries is echt megasnel onderweg en weet ziet de achterbumper van Paul Hoogeveen al dichtbij zich. Eindelijk begint het op een finale te lijken want ook Haitze Idzenga is snel op weg met de MR2. Boze tongen langs de zijlijn beweerden al dat hij op weg was naar de sloop met de nog immer flink gehavende MR2. Postma en Scholtens gaan er aan voor wat betreft Idzenga. De Vries rekent definitief af met de redelijk onervaren Paul Hoogeveen op het eerste rechte stuk en ligt aan de leiding en neemt zo revanche voor de laatste NK in Ruurlo, althans zo lijkt het. Idzenga zakt toch weer wat terug want de zware zandgrond eist zijn tol en hij weet de zwetende MR2 ternauwernood als vijfde over de streep te trekken. En daarmee eindigt hij achter Postma en Scholtens maar weer net voor Mariette Lokate die het allemaal prima vond maar liever nog wat hoger geÏindigd was.
Na afloop diende Yje de Vries zich te melden bij de wedstrijdleider en kreeg hij een reprimande over zijn aanrijding met Lokate. Een normaal is dit niet zo erg alleen de Vries had eerder op de dag ook al een waarschuwing gekregen en net als in het voetbal geldt 2x geel = rood en zo werd de Vries de zwarte vlag voorgehouden en zag hij zijn overwinning omgezet worden in plaats 15. Hierover was de Vries zo gepikeerd dat ze hun spullen ingepakt hebben en huiswaarts gekeerd zijn. Gelukkig bedachten ze zich dat er een prijsuitreiking was die ze bij hoorden te wonen waar de equipe plaats 7 kregen toebedeeld maar in hun ogen moest dat natuurlijk de derde plaats zijn. Het niet bijwonen van de prijsuitreiking zou toch een schande voor de sport geweest zijn en nu ze toch nog druk met de reglementen doende zijn zou ik ook hier iets voor opnemen want zowel winst als verlies hoort nu eenmaal bij sport en dus ook bij autocross.
Lokate vierde haar kampioenschap op een mooie manier en dat is toch het belangrijkste na een mooi, fair en spannend seizoen 2011. En Paul Hoogeveen die was uiteindelijk de koning te rijk dat uitgerekend hij de laatste NK overwinning dit seizoen pakte al was het niet helemaal op eigen kracht maar wel lekker.
1. Mariette Lokate
2. Siegfried Postma
3. Wichard van de Wal

Junioren
Kevin van Beek testte met zijn reserve auto tijdens de clubwedstrijd in Augustus op Kerkdriel. Dat deze een 1 op 1 kopie is van zijn NK auto bleek wel want er stond geen maat op hem. Als de jonge Brabander zijn temperament in bedwang kan houden en het koppie erbij want aan een achtste plaats levert hem de titel op. Alleen een lekke band zoals in Ruurlo heb je niet altijd zelf in de hand. Dus Rob van Mierlo, Stefan Gerrits, Rudy van Asselt en Coen Wouters zullen er dan ook alles aan doen om de zwakte van van Beek proberen uit te buiten. Want zo liggen de kaarten ervoor met maar liefst 5 man die nog kans maken op de vacante Nederlandse titel om de opvolger van Jimmy Hop te worden.
Het zat in de tweede manche niet mee voor van Beek want een zwarte vlag leverden hem 0 punten op. Een tweede plaats en een overwinning maakten het nog redelijk goed maar verder als plaats 10 na 3 manches kwam hij daarmee niet. Voor hem nog een geluk dat ook Rudy van Asselt een slechte dag had, plaats 9 namelijk, want zijn andere concurrenten stonden wel gewoon voor hem op rij 1 waarbij Coen Wouters erg sterk reed en pole had. En dat met de oude 205 van Hein Durk Vellema die er in 2009 tweede mee werd in het kampioenschap.
Siebe Leeuw wilde ook nog wel even laten zien dat zijn goede resultaten van de NK wedstrijden in Visvliet en Ruurlo niet op toeval berusten en pakte brutaal de kopstart in zijn Peugeot 205. Coen Wouters kon wel direct aansluiten en dat doet ook Koen van Well.
Van Beek wint toch al direct de 2 plaatsen die hij nodig heeft voor zijn eventule kampioenschap en rijdt virtueel binnen 1 ronde al rond als de nieuwe kampioen.
Na 2 ronden zien we van Beek op plaats 9 rondrijden en weet hij aan te sluiten bij Rob van Mierlo die ook tot de titelkandidaten behoort. Marc Verhey is dan de verrassing van de dag want die rijdt op plaats 5 rond en dat is niet waar we hem bedacht hadden.
De strijd aan de kop is erg mooi om naar te kijken want voor Wouters telt er maar 1 ding en dat is winnen want zo weet hij dat hij kans houdt op zijn eerste NK titel maar blijft afhankelijk van het resultaat van van Beek. De laatste is ontketend en weet zowel van Mierlo als Verhey te passeren maar beide hebben echt zoiets van noway. Kampioen worden prima maar niet zoner slag of stoot. Dus beide rechten hun rug weer en van Mierlo is binnen 1 ronde van Beek weer voorbij die er echt moedeloos van wordt.
Siebe Leeuw bijt nog steeds knap van zich af want Wouters komt er maar niet voorbij. Rudy van Asselt is inmiddels op plaats 3 terug te vinden en rijdt de wedstrijd van zijn leven. Ook hij weet dat hij nog kampioen kan worden maar daarvoor moet hij Wouter voorbij.
De laatste ronde gaat in en Siebe Leeuw lijkt op weg naar zijn overwinning alleen in de laatste bocht gaat het mis want juist daar komt Coen Wouters binnendoor en zo pakt juist hij de overwinning en die extra punten zouden wel eens cruciaal in de eindstand kunnen worden. Van Beek verliest namelijk weer meer terrein en hoe dat komt zien we rechtsvoor want net als in Ruurlo loopt de band af. Na Marc Verhey is ook Mike Janssen hem voorbij gegaan en eindigt van Beek slechts als de nummer 10 vandaag en gaat opnieuw de titel naar een ander. Want Coen Wouters heeft zo 2 punten meer over als van Beek en is daarmee de opvolger van Jimmy Hop geworden. En Siebe Leeuw ziet zijn tweede plaats beloond worden met plaats 7 in de eindstand. Van Asselt wordt 3 in Baarle Nassau een ook in het NK terwijl Stefan Gerrits het NK verlaat met plaats 4 en volgend jaar overstapt naar de Sprint 1600 en daar heeft de familie Gerrits in het verleden al eens een Nederlandse titel in behaald.
Na afloop gonst het alweer van de geruchten want wat je niet hoopt bij een laatste NK wedstrijd is dat er protesten aangetekend zijn over en weer. Ruim voor de uitreiking van de prijzen om het dagklassement worden alle junioren bij elkaar geroepen. Hieruit komt naar voren dat er geen dag huldiging komt en ook een hele summiere eindklassement huldiging. Want ze weten wel zeker dat Coen Wouters de Nederlandse kampioen is dus die mag met zijn auto het podium op en krijgt de grootste beker mee naar huis. Is dit nu de letterlijke betekenis van it's lonely at the top?
Aangaande de protesten hebben ook wij van de officiÏle kant niets nagevraagd en/of gehoord. Ook voor ons is het dan ook onduidelijk wat er allemaal is voorgevallen maar de TC schijnt van van Beek de versnellingsbak ingenomen te hebben en van Rob van Mierlo de cilinderkop ter controle. Aangezien dit beide technische afkeur zou aangaan kan er niemand in de uitslag doorschuiven en kunnen dus alleen deze betrokkenen uit de uitslag genomen worden. Maar wat een anti climax in deze mini toerwagen klasse want daar begint het met al deze protesten toch wel een beetje op te lijken. TC succes in de toekomst met deze klasse waar het einde ook in zoek lijkt nu allerlei bijzondere typen (lees dure) motoren gewoon zijn toegestaan en professionele schokkers vanaf volgend seizoen niet meer mogen. Nu Danoontje nog als klassesponsor en we zijn klaar voor 2012.
1. Coen Wouters

Keverklasse
In de meest uitgesproken klasse van Nederland wordt de titelstrijd in Baarle Nassau uitgevochten tussen een Nederlander en een Belg. De Belg is Peter Timmermans die al enorm veel wedstrijden reed in de keverklasse dit jaar en reed ook met de Paaswedstrijd al rond op deze baan. Alleen dat deed hij in zijn EP kever met automotor en niet in zijn Hayabusa kever. Maar ondanks het behalen van 2 titels vorig weekeinde in de EP zal hij toch ook met wat zorgen aan de start staan want de Honda motor gaf namelijk vorige week de geest. En de Belg werd dan ook weer met zijn neus op de feiten gedrukt dat pech altijd op de loer ligt. Zijn Nederlandse tegenstander is Jan-Paul Klaster de Noordeling die de eerste 3 NK wedstrijden bijna onbedreigd op zijn naam schreef. De mindere prestatie in Ruurlo kostte hem zelfs de leiding in de tussenstand maar heeft wel zijn kansen in eigen hand want een plaats bij de eerste 3 levert hem voor het eerst de keverklasse titel op. Maar met Ruurlo in zijn achterhoofd en veel zo niet heel veel snelle tegenstanders om hem heen weet ook hij dat dit niet mee zal vallen maar toch is hij vol zelfvertrouwen.
Klaster stak niet in topvorm want hij begon met plaats 8. In de derde manche kwam er een rechtstreekse confrontatie met zijn aartsrivaal Timmermans wat in een prachtige strijd uitmondde die Klaster in zijn voordeel besliste. Na 3 manches Timmermans op plaats 4 met Klaster daar 5 plaatsen achter. Timmermans moest 3 ex-NK kampioenen voor zich dulden want Kemper, Stokkink en Zomer zijn toch namen om U tegen te zeggen. En dan Klaster die ook nog eens Marco Raben, Lammert Brink, Jasper Pouw en Jacob Heeres voor zich moest dulden. Spanning alom dus net voordat de 3 rode lampen uitgingen waar Gerald Kemper het beste van profiteerde door als eerste in de bocht aan te komen. Maar de enorme vechtlust van Timmermans zorgde ervoor dat hij aan het einde van het tweede rechte stuk een sublieme inhaalpoging deed en zo Kemper aan de binnenzijde voorbij stak. Klaster zag dit van grote afstand aan want hij kwam na 1 ronde door op plaats 8. Brink, Stokkink en Raben verschalken Kemper ook al snel en na 4 ronden valt Raben stil bij het uitkomen van bocht 4 en blijft op een ongelukkige plaats staan. Hij blijft erin zitten en hierdoor kan Klaster doorschuiven naar plaats 5. Timmermans begint samen met Brink en Stokkink aan een grote voorsprong te werken en dan komt toch Klaster alweer op plaats 4. De Sadev bak van Klaster baart hem enorm veel zorgen want hij maakt soms meer herrie dan de Honda motor. Omdat Raben nog steeds in de kever zit besluiten de baanposten om er rood in te gooien. Raben en Rik Pasman die ook al was uitgevallen worden weggesleept en zo krijgen we een herstart op de baan met nog 5 ronden op de klok. Klaster zijn achterstand was hiermee teniet gedaan maar de versnellingsbak maakte hem er niet gerust op. Timmermans was weer als snelste weg en krijgt gelijk al problemen in bocht 3 waar hij veel snelheid verliest. Brink ziet dit en blijft de druk er vol ophouden bij de Belgische marktkoopman uit Duffel. Brink ziet een ronde later gebeuren waar hij op hoopte want Timmermans lijkt de druk niet meer aan te kunnen en schiet te ver naar buiten. Brink maakt dankbaar gebruik om zijn eerste NK overwinning dit jaar bij te kunnen schrijven. Timmermans baalt maar weet dat Klaster niet dichterbij is gekomen en moet winnen om de titel te behalen. In de laatste bocht gaat hij erg hard op Brink af om in een laatste ultieme poging te proberen Brink te pakken. Dit lukt net niet en hierdoor verliest hij zoveel terrein dat hij Stokkink nog maar net van zijn vege lijf kan afhouden. Brink wint, Timmermans wordt 2 en Klaster komt over de finish als vierde en pakt hiermee zijn eerste Nederlandse titel. Timmermans kan zich alleen nog maar troosten met de gedachte dat hij de snelste Belg van Nederland is en weet waar het misging. Of we hem in 2012 weer aan de start terug zien weet nog niemand want na 25 jaar autocross geeft hij aan dat er een tijd van stoppen aan zit te komen. Maar dat kan ook 2013 zijn....
Lammert Brink weet dat hij geen slechte wedstrijd heeft gereden dit jaar en geeft dan zijn 401 door aan de 402.
1. Jan-Paul Klaster
2. Peter Timmermans (B)
3. Lammert Brink

Toerwagenklasse
Met Rob van Kuringe gaat het een stuk beter nadat een harde landing in de EK wedstrijd in Prerov een gebroken ruggewervel tot gevolg had. Een operatie in Tsjechie volgde en een week later was Rob weer thuis om te herstellen. De doktoren in Nederland zagen op de foto's dat alles perfect gemaakt was in zijn rug en geven hem in de toekomst ook weer groen licht om weer te gaan crossen. Of dat alleen nog gaat gebeuren weet nog niemand. Dat hij aanwezig was in Baarle Nassau als toeschouwer hebben we gezien want de gezellige Brabander heeft voor iedereen altijd een praatje.
In de week voor deze NK wedstrijd overleed het Luna het slechts 2 weken oude dochtertje van Fred en Laura Stout. Alle toerwagenrijders waren hier dusdanig van onder de indruk dat ze allemaal met een rouwlintje aan de rolkooi van start zijn gegaan. Ook tijdens de briefing werd er een minuut stilte gehouden voor deze droevige gebeurtenis waarvoor we Fred en Laura heel veel sterkte mee willen wensen.
De titelstrijd is net als bij de kevers gereduceerd tot 2 kanshebbers. En de regerend kampioen Peter Breederland is een van deze twee. De gelouterde toerwagenrijder heeft alleen Ton van Leeuwen nog over als concurrent. En juist die van Leeuwen heeft een heel slecht gevoel overgehouden aan de NK wedstrijd in Ruurlo. Een niet vast gezette motorkap kostte hem een manche en daarmee was de koek nog niet op. Want in de finale reed hij te hard en te lang door tijdens de rode vlag situatie wat hem een zwarte vlag opleverde. Gelukkig voor hem mag hij deze als schrap gebruiken waardoor hij moet winnen om zijn kansen in eigen hand te houden. Maar datzelfde geldt voor de immer foutloze Peter Breederland die aan winst ook genoeg heeft met zijn Baleno. Maar Piet van Dijk zint ook op revanche want zijn schakelproblemen in Ruurlo hebben hem er toe gezet om het de twee matadoren moeilijk te gaan maken.
Peter Breederland begint enorm slecht aan deze NK want in manche 1 krijgt hij nog geen ronde afgelegd want hij staat vast in de greppel. Van Leeuwen maakt geen enkele fout alleen krijgt van Breederland in manche 3 te zien dat hij niet zomaar voorbij komt aan de Baleno. Hij moet zijn meerdere erkennen in Breederland en dat belooft wat voor de finale waarin slechts 12 van de 15 starters staan.
Piet van Dijk zien we net voor de start ineens nerveus uit zijn auto springen en hard naar het rennerskwartier lopen. De oudgediende was namelijk iets vergeten mee te nemen waarmee hij de lachers op zijn hand kreeg want zonder helm kun je niet starten natuurlijk.
Breederland kan net als in 2010 tijdens de NK in Lopik zijn zenuwen niet in bedwang houden en doet wat hij echt niet kan gebruiken namelijk vals starten. Althans dat denkt iedereen langs de kant maar dat is iets wat alleen het wedstrijdsecretariaat weet. Ook van Leeuwen mag er niet vanuit gaan want als hij precies in het licht gevallen is moet hij in de achtervolging. En dat is wat van Leeuwen met zijn EVO dan ook gaat doen maar dan moet hij ook Toon Kooremans nog voorbij want die gaf met de Porsche een super start af.
Peter Breederland gaf veel gas en van Leeuwen die Kooremans al snel te pakken had sloot al snel aan met zijn snellere EVO. Maar sneller is nog niet voorbij aan Breederland die toch regerend en meervoudig kampioen is in deze klasse. Op het tweede rechte stuk rijdt hij aan de buitenzijde voorbij aan Breederland en schiet er direct voor om zo Breederland dood te remmen. Een touche was hierna het gevolg waardoor van Leeuwen verder rechtdoor schiet als de bedoeling was. De eerste plaats was dan ook weer in handen van Breederland maar helemaal chique was het niet. Gelukkig bleef het zonder extreme gevolgen dus van Leeuwen moest opnieuw in de achtervolging. Piet van Dijk ziet de strijd op korte afstand aan en laat ze lekker vechten en wacht zijn kans af. Frank Schoenmakers moet met zijn Subaru Impreza de strijd staken want zijn voorband is compleet van de velg gelopen. Hierdoor verliest hij het zicht op de derde positie in de eindstand want die gaat naar Toon Kooremans die in Baarle Nassau derde wordt.
Peter Breederland begint ineens afstand te nemen en dat was niet waar het vele publiek op zat te wachten want die waren klaar voor strijd, strijd en nog een strijd. Ton van Leeuwen bleek een lekke band aan de rechter voorzijde te hebben. Hierdoor bleef er nog wel veel snelheid inzitten maar wist Piet van Dijk er toch nog langs te komen. Peter Breederland won en leek hiermee de nieuwe kampioen te zijn maar wat iedereen verwacht had werd ook rondgeroepen en Breederland duikelde zo ineens terug naar plaats 12. Weg kampioenschap maar een tweede plaats is ook erg knap. Piet van Dijk kreeg hiermee loon naar werken en schreef zijn allereerste NK overwinning ooit op zijn naam. En dan van Leeuwen die kon feest gaan vieren want zijn kampioenschap is een feit. En de nieuwe kampioen gaf al strijdlustig aan dat hij in 2012 gewoon weer aan de start staat met deze combinatie.
1. Ton van Leeuwen
2. Peter Breederland
3. Toon Kooremans

Superklasse
John Verberk verkocht zijn kampioensauto al en staat aan de start met zijn reserve auto die een wat hoger gewicht heeft dan de verkochte. Maar ook hiermee kan hij goed overweg en behoort hij tot de kanshebbers. En hij heeft natuurlijk van niemand meer iets te vrezen en staat naast Frits Duizendstra in de Autocross Hall of Fame nu hij alle Nederlandse titels in de 3 sprintklassen op zak heeft. Duizendstra heeft natuurlijk 3 Europese titels op zak en Verberk daarentegen al veel EP titels. Aansprekender zijn natuurlijk de EK titels maar Verberk heeft aangegeven in 2012 ook Europa in te trekken om een volledig seizoen te gaan rijden. Dus wie weet wordt Verberk de enige echte opvolger van Duizendstra die al jaren op eenzame hoogte staat.
Het zat vandaag niet mee met de nieuwe kampioen die goed begon met plaats 2. In de tweede manche kon hij niet meer om Harrie van der Putten heen wat een flinke aanrijding tot gevolg had. Verberk kon door maar ondervond na de herstart de naweeen ervan. Toen brak alles aan de rechter achterzijde eraf. In de laatste manche kwam hij er niet eens langs wat plaats 9 na 3 manhes opleverde.
De regerend kampioen in de Sprint 2000 klasse Mike Bartelen gaf aan alles op de rij te hebben en eiste de pole voor zich op. Erik Pijnenburg reed onder toeziend oog van Peter Versluis naar 2 voor de zeer sterk rijdende Johan van Grieken. Martin Kroon deed het ook goed op zijn minst favoriete ondergrond. Een plaats bleef leeg op de eerste rij want bij Dennis Kuijpers ontstond er een scheurtje in een zuigerbus en was opgeven de enige overgebleven optie.
De kopstart is voor Pijnenburg die de Corvette als eerste de bocht instuurt voor Bartelen en Kroon. Sander Derikx is wel een surprise na de start want plaats 4 is niet wat hij verwachtte maar kwam hem goed uit. Verberk maakte een hele slechte bocht door want die telden we als twaalfde.
Na 2 ronden laat Mike Bartelen aan Pijnenburg even zien dat de Porsche sneller is als de Corvette en zet hem er aan de buitenzijde naast. Een ronde later zien we Patrick Mommen uitvallen en zijn Trackline het middenterrein op sturen. Net iets later verslikt Johan van Grieken zich in bocht 3 en gaat daar over de kop en ziet hier een topklassering in rook opgaan maar schuift in het eindklassement door naar plaats 6 en dat zijn er 2 beter dan in 2010.
John Verberk had even afgewacht en ligt inmiddels al weer op plaats 5 met zijn dikke Ford sprinter.
Pijnenburg voelt nog steeds de hete adem van Bartelen in zijn nek en dat terwijl hij Alex van Rijt en Hans de Smalen in zicht krijgt om te gaan dubbelen. De ervaren Pijnenburg weet niet goed aan welke zijde hij er voorbij moet gaan. Bartelen heeft zijn zinnen op de buitenzijde gezet en Pijnenburg kiest net op tijd de binnenzijde waardoor Bartelen de leiding net niet in handen krijgt. John Verberk ligt op plaats 4 alweer en krijgt Martin Kroon, ook met een Zomer Motorsport motor, in zicht. Sander Derikx en Thijs-Jan Klompmaker maken de strijd om plaats 5 het kijken meer dan waard die uiteindelijk beslist wordt in het voordeel van laatst genoemde al eindigt die dan op plaats 4. Hoe dat kan is simpel want bij Verberk gaf het stuurhuis de geest en moest hij opgeven en dat was zuur in zijn thuis wedstrijd.
Pijnenburg weet Bartelen achter zich te houden en schrijft na Ruurlo weer een overwinning bij en wordt tweede in de eindstand. Bartelen vond te laat in het seizoen de betrouwbaarheid en eindigt op plaats 8 in de eindstand en hiermee lijken deze 2 kemphanen de strijd om de titel in 2012 aan te gaan. Al moeten ze dan naar alle waarschijnlijkheid ook weer rekening gaan houden met Peter Versluis die nog steeds denkt aan een comeback in de Superklasse. En John Verberk dan hoor ik jullie denken die zien we in het NK wel weer terug maar in een hele andere klasse namelijk de keverklasse in de RPower waar Peter Timmermans vandaag de titel net misliep. Of zou dit een wild gerucht zijn wat niemand gelooft en uiteindelijk toch waar blijkt te zijn?
1. John Verberk
2. Erik Pijnenburg
3. Sander Derikx

Sprint 1600
Gelukkig heeft Tim Goorts, hij nam de auto over van PML, zijn nieuwe aanwinst nog een keer uitgeleend aan de regerende kampioen Pieter Mennen die nog steeds uitzicht heeft op prolongatie van zijn Nederlandse titel. Want anders had de equipe Edwin Tolkamp/Andre Vrieze de titel al binnen gehad. Nu moet Tolkamp die op zijn favoriete ondergrond alles op alles zal zetten om minimaal tweede te worden waardoor zijn vierde titel in deze klasse een feit is en hij hiermee de beste rijder ooit in deze klasse wordt. Maar er zijn kapers op de kust in deze klasse om de uitslag onvoorspelbaar te maken.
In de finale zien we 1 van de twee titelkandidaten ontbreken want Tolkamp komt na 3 manches niet verder dan plaats 22 door 2x een versnellingsbak kapot te rijden. Met samengeknepen billen staan Tolkamp en Vrieze dan ook langs de kant want Mennen moet bij de eerste 2 rijden om kampioen te kunnen worden.
In de eerste manche zien we dat Rini Hendriks betrokken is bij een vervelende crash waarbij hij ongelukkig neerkomt. Hierbij gaat er iets met een spier in zijn nek/rug niet goed en moet hij al vroeg opgeven. Het team geeft later aan dat het met een HANS systeem niet gebeurt zou zijn maar dat is mosterd na de maaltijd maar geeft wel stof tot nadenken.
Roland Dekkers is de beste na 3 manches. Heet dat stoppen op je hoogtepunt? Marcel Scho heeft het ook (eindelijk) goed voor elkaar op het zand voor de zeer verrassende Geert Keuper en Rene van der Coelen en natuurlijk Pieter Mennen. Thuisrijder Johan Schoenmakers staat als de nummer 11 in de finale en dat was meer dan verwacht na een hele slechte eerste manche.
De start van Mennen is erg goed alleen gaat het in de eerste bocht goed mis voor Erik Diepenmaat die we hoog boven het stof uit zien komen met een mega koprol. Code rood en een complete herstart die plaats vindt na de finale van de Sprint 2000.
Hierin is de start van Mennen minder goed geeft hij na afloop aan maar weet achter Schoo aan te sluiten bij Schoo. Ruud Wiefferink wilde ook nog wel een beetje glans geven aan zijn seizoen en kwam knap mee vanaf de tweede rij maar kwam op het tweede rechte stuk in aanvaring met van der Coelen. Die verloor hier heel veel tijd mee en moest zo ongeveer achter aansluiten. En dat terwijl Peter van de Steeg zijn sprinter al net na de start kwijt was maar wel weer door kon.
Dirk-Jan Middelveld en Andre Bouwmeester strijden dan met elkaar om plaats 4 en het grappige daarvan is dat ze beide in de manches een koprol gemaakt hebben.
Marcel Schoo is ontketend en duldt Mennen echt niet in zijn buurt. Mennen is nerveus en durft het gas zeker niet los te laten want hij heeft geen weet van het gat wat hij met Wiefferink heeft getrokken. Hij moet dus door want weet dat hij op koers ligt voor zijn tweede achtereenvolgende titel in de Sprint 1600 klasse.
Johan Schoenmakers is weer aan zijn favoriete ik-rij-hard-aan-de-buitenkant spelletje bezig en is opgerukt naar plaats 8. Een gelukje voor hem is dat hij net voor de finishlijn gedubbeld wordt door Schoo want in de bocht hierna gaat hij hard over de kop. En als hij de vlag gezien had was dit niet gebeurt. Hierdoor wordt Schoenmakers als de nummer 9 geklasseerd namelijk.
Schoo pakte dus de maximale punten en weet hiermee met 1 punt voorsprong op Dirk-Jan Middelveld de derde plaats in de eindstand weg te kapen. Pieter Mennen wordt keurig tweede en zo weten Tolkamp en Vrieze dat er dit jaar niet meer inzit dan plaats 2 in de eindstand. Wiefferink wordt de nummer 3 van vandaag voor Middelveld en Bouwmeester. Knappe wedstrijd van Peter van Drunen die eindelijk loon naar werken krijgt met de zesde plaats. En polehouder Roland Dekkers vinden we terug op plaats 13 want hij moest helaas langzaam rijdend opgeven.
1. Pieter Mennen
2. Edwin Tolkamp/Andre Vrieze
3. Marcel Schoo

Sprint 2000
Zoals bijna elk jaar zijn er ook nu weer in de Sprint 2000 klasse een hoop titelkandidaten over. Zo ook nu weer want met 3 man is de spanning om te snijden. Twee van deze drie behoorden ook in 2010 tot de titelkandidaten maar werden het net niet en dan hebben we het over Henk van der Hart, die nog nooit een Nederlandse titel wist te halen, en Jan-Willem van Eerden. Van Eerden behaalde al 3 eerdere Nederlandse titels in de Keverklasse en zou weleens de eerste kunnen worden die in de keverklasse als een sprintklasse een Nederlandse titel haalt en kan dus vandaag in Baarle geschiedenis schrijven. Maar met Pieterzijl 2010 in zijn achterhoofd zal hij er nog niet gerust op zijn maar dat is van der Hart ook niet. De laatste kandidaat die overgebleven is de kampioen van deze klasse uit 2009 die vorig jaar zonder veel succes een uitstapje maakte naar de Superklasse. Van Eerden is overigens de enige die zijn kansen in eigen hand heeft want aan plaats 2 heeft de snelle Oosterling genoeg om kampioen te worden. En dat zou mooi zijn voor de nummer 2 van vorig jaar.
Patrick Cleys was er niet. Na de geplofte motor van vorig weekeinde zag hij geen gat meer in de laatste NK want er viel niets meer te winnen dan eerherstel.
Alle 3 de titelkandidaten stonden in de finale en dat was vorig jaar in Visvliet wel anders toen van Eerden niet in de finale stond. Diezelfde van Eerden acteerde erg sterk vandaag en zag zich terug op plaats 3 met evenveel punten als John Rotink. Dan Pieter Poelstra die eindelijk zijn strijdlust beloond zag worden en Leonard van der Ven met de snelle Honda van EDG techniek. Maar dan blijft de pole nog over en die was voor Ronald Akkermans die net als van der Ven met een Honda motor rijdt. En de derde titelkandidaat Henk van der Hart had vandaag niets in te brengen met slechts een elfde plaats in de finale. Moeten we dan op voorhand concluderen dat van der Hart al geen kans meer maakt?
Voor de start van deze finale wordt er voor het eerst vandaag een beetje gesproeid want de jury heeft problemen met het schrijven.
Van Eerden lijkt op de startgrid problemen te hebben met zijn versnellingsbak en wordt door de officials opnieuw op zijn plaats gezet en lijkt vooral problemen te hebben met zijn achteruit maar die heeft hij als het goed is toch niet nodig.
Akkermans heeft er allemaal maling aan en geeft Rotink en Poelstra het nakijken in de eerste bocht waar we Chris Wagenaar direct uit zien vallen. De nieuwkomer startte elke NK in de finale maar had buiten de eerste NK veel pech en valt uiteindelijk net buiten de top-10.
In bocht 3 zien we een enorme zand verstuiving en ontwaren we de felle oranje/groene kleuren van de sprinter van Klaas Postma. En ook zien we de geel/rode sprinter van Jan-Willem van Eerden staan en neemt hij opnieuw afscheid van de titel. En dat is de derde keer in vier jaar tijd dat van Eerden er goed voor staat en nu door een eigen fout zichzelf elimineert. Jammer is dat hij nog een ander meeneemt in zijn dadendrang die nu niet verder komt als plaats 7 en op jacht was naar plaats 4 en dan hebben we het over Postma. Ondanks zijn uitval maakt van Eerden nog steeds kans op de titel want Akkermans moet wel erg goed rijden om de titel te pakken. Maar Akkermans laat er geen gras over groeien en geeft de ex-kampioensmotor van Mike Bartelen flink de sporen. En dat deze motor snel was wisten we al maar na het opnieuw opbouwen en modificeren van deze motor door Verstraten Motorsport lijkt de motor nog wel sneller als in 2010. En waar is dan de oude motor van Pierre Blok hoor ik je je afvragen nou die is als reserve motor in de bus van Akkermans te vinden voor noodgevallen. John Rotink kan volgen op gepaste afstand want een bedreiging vormt hij nooit. De sterke VW motor van Poelstra, sinds Visvliet heeft hij de Clio motor in de schuur staan want die beviel hem niet, doet na Ruurlo opnieuw goede zaken want de derde plaats is de beste klassering van Poelstra ooit. Maar na alle pech in het voorseizoen van Poelstra weet hij dat als de finishvlag is gevallen de punten binnen zijn.
Henk van der Hart ziet ook de stil gevallen van Eerden staan en wil hem erg graag inhalen in de tussenstand en moet daarvoor minimaal in de top-8 rijden maar dat zit er nog niet in want van der Hart gaat niet goed genoeg met plaats 10.
Akkermans gaat echt voor de overwinning en hengelt die ogenschijnlijk gemakkelijk ook binnen en pakt de derde overwinning op rij. En zo is het 1 groot kampioenfeest want zowel motor, frame als rijder worden voor de tweede keer Nederlands kampioen en dat alles in een andere samenstelling als het ooit geweest is. En met deze combinatie is Akkermans op voorhand al de kampioenskandidaat voor 2012 want zowel concept als reserve onderdelen zijn erg sterk.
John Rotink stuurde de 2-motorige Peters naar plaats 2 en weet zich verzekerd van plaats 4 in de eindstand en dat nadat hij veel te laat dit kampioenschap op stoom kwam met 2 slechte resultaten als start. Pieter Poelstra kan zijn geluk niet op met de derde plaats en weet nu niet zo goed wat te doen voor 2012. Moet er wel zonodig een nieuwe motor in is iets wat de handelaar uit Harlingen zich nu echt gaat afvragen.
Henk van der Hart weet uiteindelijk niet verder te komen als plaats 10 en kan hiermee van Eerden dan ook niet passeren in de eindstand maar wordt wel derde en van Eerden tweede.
1. Ronald Akkermans
2. Jan-Willem van Eerden
3. Henk van der Hart

Resume
Het seizoen 2011 zit erop en eerlijk is eerlijk we hebben 5 topwedstrijden gehad zonder veel protesten en dat was een heerlijk idee na het voor wat dat betreft slecht verlopen seizoen.
Op naar 2012 maar niet voordat we ACCGeffen en de Boalse organisatie moeten zeggen dat het ook nu weer top was in Baarle Nassau dus op naar 2016?
Alle kampioenen wensen we dan ook heel veel plezier met hun kampioenschap en we hopen dat ze er in 2012 ook allemaal weer bij zullen zijn. Hopelijk zal de financiele crisis niet teveel weerslag hebben op komend seizoen al zijn de verwachtingen wel zo.
BSAC ga door op deze voet en ook de werkgroep NK is natuurlijk de juiste weg ingeslagen.
Maak er wat moois van deze winter aangaande de reglementen zodat we ook in 2012 allemaal weer mogen genieten van 6 NK wedstrijden. De eerste schijnt op 21 april te zijn alleen dat moet officieel allemaal nog wel bekend gemaakt gaan worden.

Tot Autocross zegt Dinant altijd maar die was er niet bij. Jammer dat dit dan het enige minpunt aan deze cross was. Maar dan toch echt wel tot...

Tot autocross!