VERSLAG - VEKA NEDERLANDS KAMPIOENSCHAP.

geplaatst: 14 augustus 2011
©2011 AutoCrossNederland.NL

Wedstrijd 4 VEKA NK autocross
Ruurlo

13 augustus 2011

De ACCLaren staat voor een mooie klus om precies in 2 weken tijd 2 NK wedstrijden te gaan organiseren. En de aftrap van deze 2 is in Ruurlo waar we in 2006 voor het laatst te gast waren. En dat was een NK waar nog lang over na gepraat werd door de zware crash van Marcel Ottink in zijn Audi A3 en de finale van de Superklasse die bijna in het donker verreden werd. Hopelijk gebeurt dat laatste nu niet al kan dat ook bijna niet daar de reglementen op het gebied van tijd wel flink aangepast zijn. Ruurlo is altijd verrassend en daar tekent mede de zware zandbaan voor.

Ruurlo valt sinds 2005 samen met de gemeentes Eibergen,Borculo en Neede in de nieuwe gemeente Berkelland. En als we deze plaatsen even onder de loep nemen zien we gelijk dat het een thuiswedstrijd is voor keverrijders Arjan Stokkink en Gerard Roeterdink die Borculo als domicilie hebben. Roeterdink startte niet maar gaf aan in Lochem aan de start te staan. In dezelfde klasse startte ook Bram Massop niet die in Eibergen woont. Glenn van Rosmalen valt ook in de categorie thuisrijder ware het niet dat de inwoner van Neede de EK wedstrijd in Prerov voor laat gaan vandaag. Maar aangezien er ook rijders uit Ruurlo zelf komen zullen die de meeste druk voelen vandaag zoals geldt voor Andre Bouwmeester in de Sprint 1600 klasse, Roy Smeelen bij de toerwagens en de equipe Gotink/Vos bij de standaardklasse. Verder is de Achterhoek bekend binnen het toerisme in Nederland en hoopt de organisatie daar een graantje van mee te pikken in de vorm van extra toeschouwers die dit mooi stukje vaderland hebben uitgekozen als vakantie bestemming en die weer eens wat anders willen als een dagje fietsen.
De organiserende vereniging heeft een solide bestuur wat bestaat uit bekende namen zoals Gerard Gotink, Gerard Lokate, Ton Hissink, Robin Brundel en Adri Nijman. Wat dat betreft allemaal mannen die weten waar ze over praten als het gaat om autocross. En bovendien vieren ze dit jaar hun 40-jarig bestaan dus dat zegt echt wel iets over deze club.

Baan
Het waren zware weken qua weer dan die vooraf gingen aan de NK in Ruurlo. Uit het verleden weten we dat de ondergrond in Ruurlo best wat kan hebben maar toch hielden we onze vingers gekruist dat het allemaal goed ging komen en dat kwam het.
Het is natuurlijk wel een bekende stek als je er weer rondloopt want als je het hokje van de kleiduiven schietvereniging Mentink weer ziet, op een andere plaats dan vroeger, weet je weer waar je bent. Gelukkig lagen de scherven van de schoteltjes dan ook daar gecentreerd want anders hadden we vele lekke banden gehad......
De baan heeft er al eens verschillende vormen gehad, denk maar eens aan de EP wedstrijd die hier in 2004 gehouden werd. Ook tijdens de laatste NK lag er een stevige chicane in die nu was weggelaten om crashes op voorhand tegen te gaan op die plaats.
Een groot vierkant met ruime bochten lag er nu voor in de plaats. Met een deelnemers aantal van slechts 151 kreeg de ACCLa niet helemaal wat ze verdienden maar als de grootste schiftingen gemaakt zijn in NK en EP kampioenschap zie je die aantallen altijd afnemen. Dus ook nu was dat niet vreemd.
Wat wel opviel was dat de baan veel onderhoud nodig had maar het niet altijd kreeg. Maar dat was dan ook het enige minpunt wat we bij de organisatie of verantwoordelijk hiervoor neer kunnen leggen. Het beinvloede het verloop van zelfs finales in negatieve zin.
Gelukkig viel het vele publiek dit allemaal niet op want de hele dag door, droog op de laatste 2 finales na, werden we getrakteerd op mooie autosport.

Standaardklasse
Matthijs Vos nam onlangs de Toyota MR2 over van het Kermit team nadat hij zijn Astra verkocht had. En dat dit wennen was voor hem zagen we want we kwamen hem niet in de finale tegen. Maar dat hij de auto onder controle krijgt lijkt wel zeker want ook met de Astra was hij beresterk.
Op voorhand lijken de Toyota MR2's een enorm voordeel te hebben op de zand ondergrond. Toch denkt John Post kansen te maken op een goede eindklassering gezien zijn laatste ervaring hier toen hij met zijn GSI in de laatste bocht van de overwinning werd afgehouden maar dan praten we over lang geleden. Niet alleen hij maar iedereen is dan ook benieuwd of er een ongelijke strijd ontstaat vandaag.
Ze beten weer het spits af als het gaat om de finales en ja de MR2 bolides hadden de beste startplaatsen voor zich opgeeist met de eerste 10 plaatsen en met 11 in totaal aanwezig van de 15. Ook nu weer staat Mariette Lokate op de eerste rij en zagen we wel een leuk detail. Haar vader Gerard was namelijk de persoon die altijd met de vlag voor de opgestelde rijders langs loopt om alles vrij te geven. Beide zullen aan deze wandeling een lekker en speciaal gevoel over gehouden hebben.
Na wat opstartproblemen in Visvliet, daar verscheen Siegfried Postma voor het eerst met de auto van Willem Folkerts aan de start, was de Fries de beste na 3 manches net voor Yje de Vries, Sasa Kovac, Mariette Lokate en Haitze Idzenga. Postma pakte de leiding dan ook meteen in handen en gaf de rest hiermee het nakijken. Alhoewel Yje de Vries op het zand er wel heel erg dichtbij zat. Voor de oudgediende mocht het niet zo zijn. Terwijl Postma het erg goed doet zien we direct al problemen voor Robin Bouman en John Lantinga in hun MR2's. Van de 11 gestarte blijven er dan ook nog maar 9 over om een woordje mee te spreken.
Al na 1 ronde missen we de snelste niet MR2 rijder in de stand namelijk Patrick Breederland. Hij heeft zijn Astra vastgezet in de greppel en tekent hiermee direct voor zijn slechtste resultaat in deze NK.
Postma en de Vries lopen iets uit op Lokate. Hier achter is er direct al een enorm gat naar de nummer 4 waar Monique van der Heide rondrijdt voor de verfrommelde MR2 van Haitze Idzenga. Jammer dat de Friezen geen moeite hebben gedaan om opnieuw geen plaatwerk te vervangen. Na afloop van deze finale hoop ik tocht echt dat ze niet weer alleen met de hamer te werk gaan want de rechterzijkant is nu helemaal aan gort.
Intussen wordt Yje de Vries op een mooie manier en aan de buitenzijde voorbij gestoken door Mariette Lokate die op jacht gaat naar Postma zo lijkt het. De Vries lijkt steeds meer tempo te verliezen en juist op het moment dat hij weer kan aanklampen komt hij achterblijvers tegen. In bocht 3 wil hij John Post aan de binnenzijde voorbij steken alleen dit gat is niet groot genoeg en er volgt een touche tussen beide rode bolides. Ondanks zijn ruime ervaring kan de Vries zijn MR2 niet meer op de wielen houden en beland op het dak. Nadat de rode vlag gezwaaid is en de Vries ongedeerd door het zand gekropen was zien we hem wild gebaren. Hij is het er niet mee eens en met een op onweer staand gezicht zien we hem stampvoetend de baan verlaten. Binnen een paar tellen zien we hem weer rustig terug om mee te helpen zijn MR2 weer netjes neer te zetten. Helaas voor hem mag hij bij de herstart niet meer mee doen.
Ook nu weer het opvallende bij de herstart dat de achterblijvers er weer tussen opgesteld worden. Wat is het dan ineens lastig om te zien wie nu precies waar ligt want Lokate die op plaats ligt wordt pas als vierde opgesteld. Toch maalde Lokate er niet om want langs de buitenzijde schoot ze van haar plaats en executeerde de 2 achterblijvers meteen en zat dicht achter Postma. Er lag een mooie finale in het verschiet want hier had Postma niet op gerekend. Toch rechtte hij zijn rug en in de 3 resterende ronden maakte hij de afstand tussen hem en Lokate weer aanzienlijk en zo deed hij het net iets beter als tijdens de eerste NK in Ysselsteyn waar hij net niet won. Lokate kan de druk dit seizoen gemakkelijk aan en scoorde opnieuw erg goed met de tweede plaats. Met deze wetenschap heeft Lokate aan een tweede plaats in Lochem voldoende om zonder naar andere resultaten te kijken de nationale titel binnen te halen. En dat zou een zeer zeer knappe prestatie zijn.
Achter het leidende tweetal is het Haitze Idzenga die derde wordt voor Monique van der Heide en de opnieuw zeer sterk rijdende nieuwkomer Wichard van de Wal.
De eerste 7 plaatsen worden dan ook weer ingenomen door MR2 rijders en Pieter Nieuwkoop is degene die best-of-the-rest is met zijn Ford Escort op plaats 8 voor Gerwin Dimmendaal en John Post die het opnieuw naar zijn zin had in de zware zandbak.

1. Siegfried Postma
2. Mariette Lokate
3. Haitze Idzenga

Juniorklasse
De leider in de tussenstand Kevin van Beek kende, al zag de buitenwereld dat niet, een slechte tweede manche. Ondanks zijn derde plaats besloot men de motor te vervangen voor een ander exemplaar. Het lukte dus de derde manche klasseerde hij zich ook slechts als derde en leek het geen effect gehad te hebben. Langs de kant vroeg een ieder zich dan ook af of het dan toch weer spannend zou gaan worden in de stand?
Vanaf de zijlijn was het startveld mooi ver weg en pas als de rijders de baan opkwamen scheuren, er was dan al een mooi eind afgelegd, kreeg het publiek zicht op de strijd. En die was er direct want van Beek leek verstoppertje gespeeld te hebben. Hij werd ternauwernood afgetroefd door Coen Wouters in de groen/witte 205 en zo doken ze de eerste bocht in. Na 1 ronde komt van Beek toch in de problemen en zakt terug naar plaats 7. We zien schade aan de rechter voorzijde maar kunnen nog niets terminaals ontdekken.
Ook Stefan Gerrits, zijn voornaamste concurrent in de strijd om de vacante titel, krijgt een ronde later problemen en valt van 3 ineens terug naar 6.
Aan de kop ondervindt Wouters geen problemen want Rob van Mierlo rijdt wel sterk maar kan geen bedreiging vormen voor hem. Hierachter is het Rudy van Asselt die ook veel gas geeft met zijn Suzuki maar steeds Koen van Well achter zich voelt kloppen. Siebe Leeuw zat er redelijk bij en in het spoor van de rest rijdt hij vijfde. Hierna een enorm gat naar de twee leiders in de tussenstand.
Bij van Beek horen we geklapper aan de linker voorzijde en zien we dat hij lek heeft gereden. Zou dit dan de reden zijn geweest voor zijn terugval? Coen Wouters heeft er maling aan en gaat rechtsreeks op de overwinning af zo lijkt het. Rob van Mierlo kan nog steeds goed volgen en hetzelfde geldt voor Rudy van Asselt. Hiermee lijkt de top-3 een feit want Koen van Well is inmiddels door hun op grote achterstand gereden. Kevin van Beek lijkt op safe te kunnen gaan om zijn zevende plaats te consolideren alleen de band loopt tot grote ergernis van het team compleet van de velg af. En dat is iets wat op een zandbaan funest is voor de grip en in de laatste ronde komt bijna iedereen hem voorbij stuiven en rest hem niets meer dan plaats 12. Hij blijft wel de leider in de tussenstand maar zijn comfortabele voorsprong is redelijk geslonken. En bij winst in Lochem is hij nog lang niet zeker van de titel. Wel als Stefan Gerrits of Rob van Mierlo of Rudy van Asselt of Coen Wouters geen tweede worden. Alleen ligt dat niet voor de hand dus moet Siebe Leeuw maar tweede worden zal van Beek denken. Misschien wat positiever gedacht voor van Beek heeft hij aan twee maal een vierde plaats in beide wedstrijden ook genoeg aan de titel. Maar dan moet hij wachten tot Baarle Nassau.
Coen Wouters duldde niemand in zijn buurt en hiermee schreef hij de eerste winst dit jaar bij. Ook aan de rest van de top-5 veranderde niets meer en wordt het de komende 2 wedstrijden een drukke strijd om de titel.
Door de slechte ondergrond met de enorme kuilen vraag ik me toch echt af of de komende reglementswijziging aangaande schokbrekers wel zo goed is. Het gebruik van niet standaard schokbrekers is namelijk vanaf 2012 niet meer toegestaan. Hopelijk verlopen de wedstrijden dan nog steeds snel en zonder veel koprollen.

1. Coen Wouters
2. Rob van Mierlo
3. Rudy van Asselt

Keverklasse
De keverklasse kreeg vandaag een extra inspectie van de TC voor hun kiezen. De wielbasis werd gemeten om te kijken of het reglement wel werd nageleefd. En bij sommige resulteerde dit in een waarschuwing en de mededeling dat het voor de finale wel reglementair moest zijn en daar konden ze het mee doen.
Gerald Kemper had een slecht NK in manche 1 viel hij al snel uit en de kever kon ingeladen worden in de bus wat einde verhaal inhield voor hem. En Johan Zomer die verscheen helemaal niet aan de start, maar die houdt misschien alles in de schuur voor zijn komende thuiswedstrijd in Lochem.
Klaster was de eerste manche een beetje rustig aan begonnen zo leek het want plaats 4 was beneden zijn stand. Uiteindelijk vonden we de winnaar van de eerste 3 NK wedstrijden niet eens terug op rij 1 en dat kwam zeker niet omdat hij slecht reed vandaag. De top-6 zat gewoon erg dicht op elkaar met Frits de Haan die als eerste mocht kiezen. Stokkink zat er ook erg goed bij en gaf aan daar erg blij mee te zijn. Marco Raben, Peter Timmermans en Lammert Brink maakten de eerste rij verder compleet. Bij Brink viel op dat de motor anders klonk en in de wandelgangen hoorden we dan ook dat er iets in de motor gevonden was.
De kopstart vandaag was voor Peter Timmermans de Belg die dat al vaker deed dit jaar. De marktkoopman in de kever van Bart Nackaerts vond Marco Raben naast hem en Klaster was ver weg op plaats 6. Brink had direct een hachelijk moment in de eerste bocht en reed lang op 2 wielen. Dit kostte hem veel meters die hij maar weer moest zien goed te maken in de rest van de finale.
Timmermans bleef aan de leiding en zowel Raben, nog steeds op jacht naar zijn eerste NK titel, als Stokkink voerden weer eens een eeuwig duel uit. Timmermans begint te werken aan een mega voorsprong met zijn door een Suzuki Hayabusa aangedreven kever.
Frits de Haan, Lammert Brink en Jan-Paul Klaster vormen de rest van de top-6 en zijn op Timmermans na aan elkaar gewaagd.
Hoe verder de finale vordert zien we Brink meer een meer meters maken op de hardere stukken van de baan. Hij wil meer dan zijn huidige vijfde plaats en komt in bocht 3 in aanraking met de wal aan de binnenzijde. Brink weet dat het nu zonder gevolgen bleef en kiest eieren voor zijn geld. Iets minder gewaagd brengt hij plaats 5 binnen en weet hiermee 2 punten in te lopen op Klaster die de Honda motor vandaag niet verder brengt dan 6.
Hiermee verliest Klaster de leiding aan de Belg Peter Timmermans. Maar met 3 overwinningen op zak is Klaster natuurlijk nog steeds de man die de beste papieren in handen heeft al zal hopelijk voor hem Ruurlo zijn schrapresultaat worden.
Mooie prestatie ook van Marco Raben die de witte kever strak naar plaats 2 stuurde en in het spoor blijft van de kemphanen want Raben heeft ook nog geen enkel slecht resultaar gereden dit jaar in het NK. Stokkink deed ook weer goed mee en schudde in 1x alle tegenslag die hij dit jaar had van zich en met een grote glimlach zal hij zeker een biertje hebben gedronken na afloop.

1. Peter Timmermans
2. Marco Raben
3. Arjan Stokkink

Toerwagenklasse
Rene van Vliet bevindt zich nog steeds in de lappenmand door de vervelende bacterie in zijn been. Een poging om alsnog als equipe in te schrijven, zoals ook Leon Kammeraad deed, strandde dus opnieuw geen Subaru aan de start.
Tijdens de dag kregen we via Dinant al door dat Rob van Kuringe in Tsjechie tijdens de EK afgevoerd was naar het ziekenhuis met rugproblemen. De voormalig meervoudig Nederlands kampioen landde hard op de grond na de springschans en werd hard in zijn stoel gedrukt. Later bleek dat een van de onderste rugwervels gescheurd of gebroken zou zijn en dat hij in Tsjechie moet blijven na de operatie. Rob sterkte met je herstel.
Opnieuw stond er op Ton van Leeuwen geen maat als het gaan om echte snelheid. Ondanks dat het team van van Leeuwen in de tweede manche vergat om de motorkap af te sluiten stond hij op plaats 4. Een fout die op dit nivo eigenlijk niet gemaakt mag worden maar we zijn ook maar mensen. Piet van Dijk wist al zijn manches vandaag te winnen en stond dan ook relaxed aan de start want hij had een goed gevoel over de ex-Veldhuizen Honda.
Op voorhand plaatste bijna iedereen zich al voor de finale want er stonden bij de briefing maar 16 toerwagenrijders. Deze finale was er een die aangevangen zonder dat er baanonderhoud gepleegd werd en dat is toch onbegrijpelijk? Waarom niet voor elke finale, en zeker op een zandbaan zoals deze, verplicht baanonderhoud uitvoeren?
Ton van Leeuwen trok zich van de tweede manche niets meer aan maar had de wetenschap dat hij vandaag maar 1 manche had gewonnen en was niet helemaal gerust. Na de start maakte hij direct korte metten met iedereen al zat Piet van Dijk er erg kort op. Net na de eerste bocht raak Henk Visch met zijn prachtige EVO de wal en slaat over de kop. Jeroen Heijmer ziet ineens een grote stofwolk voor hem en hoort een paar harde klappen en is er zo ongemerkt ook bij betrokken. Er volgde direct een code rood voor deze situatie en toen het stof was opgetrokken zagen we veel schade aan de voorzijde bij Heijmer. Er volgde een complete herstart waar Heijmer weer aan deel kon nemen maar Visch niet die op precies dezelfde plaats crashte als zijn maatje Graham Veenkamp in een van de manches.
Net voor de start hoorden we ineens het secretariaat omroepen dat startnummer 604 de zwarte vlag voor de finale had gekregen. Uiteindelijk bleek Ton van Leeuwen te hard en te lang door gereden te hebben na de rode vlag situatie. Een beslissing van de wedstrijdleiding die wel heel rigoreus is want schade heeft Ton er aan niemand mee berokkent. Een woeste van Leeuwen vertrok dan ook naar het rennerskwartier en laadde de Evo in en ging direct huiswaarts. Op zich begrijpelijk dat van Leeuwen zwart heeft gekregen als de wedstrijdleiding er dan in het vervolg ook maar consequent in is en altijd hetzelfde handelt. Alleen daar ontbreekt het nog wel eens aan in het NK dat er verschillende beslissingen genomen worden.
De herstart, de Superklasse reed de finale tussendoor, vond plaats op weer een niet geplaveide baan. Opvallend was dat er nu natuurlijk geen enkele Mitsubishi meer aan de start stond en er waren er ook nog maar 10 over in totaal.
Piet van Dijk liet zich deze keer niet verrassen want hij hield gemakkelijk Peter Breederland en Johan van den Barg achter zich. Voor van den Barg duurde zijn ereplaats niet lang want binnen 2 ronden was hij terug te vinden op plaats 5. Frank Schoenmakers en Ronnie Vetketel waren hem al voorbij gestoken. En voor van den Barg was de ellende nog niet over want hij zakte nog verder terug en reed uiteindelijk de finale op lage snelheid uit wat hem plaats 8 opleverde.
Piet van Dijk blijft strak op kop rijden maar kan Peter Breederland niet losrijden. Op het tweede rechte stuk komen er vreemde geluiden uit de motor van Henk-Jan Winkelhorst die er met een harde knal ineens mee ophoudt. Op het moment dat dit gebeurde stuurde Winkelhorst zijn kever naar de buitenzijde toe om uit te glijden. Alleen hier reed Piet van Dijk die hem maar net kon ontwijken door nog verder naar buiten te gaan. Het ging goed alleen Peter Breederland, die er als een ware killer achter zat, zag het van een afstandje aan en koos direct de binnenzijde en pakte zo plaats 1.
Zoals Piet van Dijk niet lukte kreeg Peter Breederland ook geen kans om serieus afstand te nemen. Toch maakte de immer foutloos rijdende Zuidhollander ook nu weer geen fouten en schreef zo een nuttige overwinning bij in de strijd om de titel. Piet van Dijk was blij een hele goede klassering gereden te hebben maar wist dat hij de eigenlijke winnaar had moeten zijn. Maar ook hij weet dat dat niet telt. Frank Schoenmakers reed een hele knappe wedstrijd vandaag en was onopvallend en nooit bedreigd naar de laatste podiumplaats gereden. En met de laatste NK in Baarle Nassau dit jaar zal de inwoner daarvan snode plannen hebben om daar zeker op het podium te komen. Ronnie Vetketel scoorde ook zijn beste prestatie maar de zandbanen liggen de MR2 rijder uiteraard wel. Toon Kooremans reed zeker niet foutloos naar de vijfde plaats.
In deze klasse is het kampioenschap nog zeker niet beslist en wordt de laatste wedstrijd een knaller van jewelste en zal het kampioenschap tussen Breederland en van Leeuwen daar beslist gaan worden.

1. Peter Breederland
2. Piet van Dijk
3. Frank Schoenmakers

Superklasse
Een enorme klapper tijdens de EP wedstrijd beroofde het Nederlands kampioenschap bijna van de huidige nummer 2 in de tussenstand te weten Equipe Kuijpers. Niet alleen het frame raakte zwaar beschadigd maar ook motor en bak kwamen niet geheel ongeschonden uit de strijd. Zware tijden braken aan in Ravenstein en er werd met man en macht gewerkt om alles weer op orde te krijgen en ze stonden dan ook weer alsof er niets gebeurt was aan de start. Met andere woorden een knap staaltje werk al maakte A&P bijna een compleet nieuwe auto voor de equipe waar alleen de neus en de onderbuizen van hergebruikt werden.
Ook was er goed nieuws te melden uit het kamp van Gerrit Nap want tijdens de clubcross in Lopik gaf hij zijn dikke Corvette weer de sporen na zijn vervelende aanrijding in Ysselsteyn met Erik Pijnenburg. En nu er weer een zand ondergrond was behoorde Nap direct weer tot de kanshebbers. Hopelijk gooit zijn inmiddels herstelde breuk geen roet in het eten al geeft Nap aan er na dit jaar mee op te gaan houden. Wat dan wel weer leuk was is dat Tino van Dijk met de oude Cosworth van Nap voor het eerst aan de start verscheen en de tweede manche er zelfs mee wist te winnen.
Mike Bartelen gaf in Loenen ook aan de Porsche op zand wel heel erg hard te kunnen laten gaan en verkeerd dus in topvorm. En hoe staat het dan met John Verberk die onbedreigd aan kop gaat in het NK maar er staan nog 3 wedstrijden op het programma.
Erik Pijnenburg heeft nog steeds de naweeen van het nieuwe concept waar Peter Versluis vorig jaar mee aan de start verscheen. Maar ze hebben elke keer toch weer wat gevonden, aangepast en verbetert en nu vonden ze het toch hoog tijd worden voor aansprekende resultaten. Alle manches wilde hij winnen inclusief de finale maar in de manches was de tweede plaats het beste resultaat en na 3 manches stond hij als laatste op de eerste rij.
John Verberk plaatste zich als de nummer 1 voor Mike Bartelen, Sander Derikx en Gerrit Nap stonden er dan ook nog bij.
Mike Bartelen had de beste start alleen verder dan 100 meter kwam hij niet want de versnellingsbak gaf de geest. De topfavoriet voor de overwinning lag er hiermee dan ook al uit. Pijnenburg troefde verder iedereen met de start af en zou het dan toch gaan gebeuren bijna 1 jaar na Zuidland? John Verberk sluit aan en weet dat Pijnenburg in het klassement geen enkele bedreiging voor hem is en gaat op safe rijden. Dennis Kuijpers geeft de nieuwe A&P flink de sporen en weet zelfs Gerrit Nap voor te blijven.
Binnen 3 ronden heeft Gerrit Nap al een plaats gewonnen door Kuijpers te verschalken. Harrie van der Putten lijkt ook aan een opmars te beginnen in zijn eerste NK wedstrijd wat hem uiteindelijk plaats 7 oplevert.
Met nog 2 ronden te gaan lijkt Verberk een technisch probleem te krijgen want er komt minder snelheid uit de Ford zo lijkt het. Toch weet Gerrit Nap er niet van te profiteren die zo de derde plaats pakt achter John Verberk. Want Pijnenburg was een klasse apart vandaag bij de grote mannen en pakt zo de volle buit met 32 punten.
John Verberk heeft in Lochem alle kansen op de Nederlandse titel want met minimaal de vijfde plaats gaat de laatste sprinttitel die nog ontbreekt in zijn prijzenkast naar Baarle-Nassau. En dan voor de laatste NK is het al feest in Zuid Nederland.

1. Erik Pijnenburg
2. Joh Verberk
3. Gerrit Nap

Sprint 1600
De dag begon slecht voor de leider in de tussenstand Edwin Tolkamp. De meervoudig kampioen in deze klasse had in manche 1 een technisch probleem. Zijn ervaring bracht hem langzaam rijdend aan de finish op plaats 9. En dan de wetenschap hebbende dat er 32 rijders zijn en ook nog eens een kleine finale. Winst in manche 2 en een magere zesde plaats in manche 3 brachten hem niet verder als plaats 10. Maar dat was altijd nog 1 plaats beter dan zijn grootste concurrent op de titel Pieter Mennen die alleen in manche 3 kon imponeren met plaats 2. Voor Peter van Drunen kwam zelfs de kleine finale niet eens in zicht. De erg sterk rijdende van Drunen moest in manche 1 opgeven met een geplofte motor.
De kleine finale werd een prooi voor Marcel Schoo die hiermee loon naar werken kreeg.In manche 1 brak er een wiel af en net geen winst in manche 3 plaatsten hem in de kleine finale die hij dus winnend afsloot voor Maarten Klosters en Andre Folmer die in een van de manches de complete afrastering meenam in bocht 2 en 3.
Drie van de 5 rijders op de eerste rij waren toch een redelijke verrassing. Pole houder was Johan Schoenmakers die hiermee alle ellende van alle wedstrijden hiervoor hopelijk achter zich kon laten. En dan Peter van de Steeg op plaats 2 en Yori Verhey op plaats 4. Vaste waarden Rene van der Coelen en Ruud Wiefferink waren meer vertrouwd.
De kopstart is voor Peter van de Steeg en zo lijkt er een enorme verrassing aan te komen.
Van der Coelen sluit knap aan en hierachter ligt Sjors Bouwman die van de tweede rij kwam. Alleen hier sloeg het noodlot toe voor Bouwman want na geraakt te zijn door een andere rijder begint hij aan een lange luchtreis die hem hard op de grond doet geraken. Hij is op zijn wielen terecht gekomen en weet na 2 ronden uit te stappen en steekt de baan over. Hierna volgt een rode vlag waardoor er een herstart op de baan volgt.
Van der Steeg kan opnieuw als eerste weg en Johan Schoenmakers kan dan ook gelijk weer in de achtervolging wat ook Dirk-Jan Middelveld doet. Marcel Schoo had al twee hele goede ronden meegemaakt want hij staat inmiddels achtste.
Peter van der Steeg kan niet losrijden van Schoenmakers en weet door hele strakke binnenlijnen ogenschijnlijk gemakkelijk de eerste plaats te behouden. Schoenmakers ziet dit ook en gaat net als in Ysselsteyn vol op de limiet buitenlijnen rijden. Hij wil dolgraag zijn aller eerste NK overwinning voor zich opeisen maar ja die gedachte overheerst ook bij van der Steeg. Schoenmakers komt wel dichterbij maar heeft niet de snelheid om van der Steeg te pakken. Maarten Folkers staat ook weer in de finale net als in Visvliet maar heeft meer moeite met de baan. Na een harde aanraking met de wal in bocht 2 weet hij dan ook niet verder te komen als 10.
Met nog 3 ronden te gaan helpt Dirk-Jan Middelveld zijn derde plaats bijna om zeep door op 2 wielen te gaan rijden. Voor hem een geluk dat van der Coelen niet op korte afstand zat.
Met nog 2 ronden te gaan is het gat tussen van der Steeg en Schoenmakers bijna niet meer te zien en wordt het ongemeen spannend. Andre Folmer ziet volop blauwe vlaggen voor zijn Spies frame en moet een keuze maken en dat moet ook van der Steeg. Folmer gaat naar buiten en zo weet van der Steeg wat te doen. Schoenmakers ziet ineens Folmer op hem afkomen en kan er nog net omheen en dat was precies voldoende om van der Steeg te ontdoen van plaats 1. Zo is er dus een einde gekomen aan een spannende finale want Johan Schoenmakers gaf zijn winst niet meer uit handen en was dolgelukkig. En dat was ook Peter van der Steeg en ook Dirk-Jan Middelveld die na Visvliet van zich deed spreken.
Maar wat gebeurde er met de mannen die de titelstrijd wel eens kunnen gaan beslissen? We hebben het over Edwin Tolkamp die op zijn favo ondergrond niet verder kwam dan een onzichtbare vijfde plaats wat wel knap was. En Pieter Mennen die liet wel heel veel liggen vandaag want meer als plaats 13 zat er niet in. Schrap voor de Liesselse rijder die er 1 heeft net als van der Coelen.
De strijd om de titel kan beslist worden in Lochem als Tolkamp of Vrieze daar winnen en Pieter Mennen geen tweede wordt. Dus zal er in het Oosten gepraat worden want klei is echt iets voor Vrieze. En zo zijn ook equipe deelnames gaaf om over na te denken.

1. Johan Schoenmakers
2. Peter van der Steeg
3. Dirk-Jan Middelveld

Sprint 2000
Een woordenwisseling na afloop van de finale in Visvliet mondde in het Parcferme uit in een handgemeen tussen Jan Hendriks jr en Jan Leeuw. Terecht dat het BSAC naderhand ingreep en beide heren een (tijdelijke) schorsing opgelegd kregen voor de NK cyclus.
Slecht nieuws was er te melden door Remon van den Akker die in Visvliet zoveel motorschade opliep dat zijn seizoen er daar mee ophield.
Opvallend was het lage deelname aantal in de grootse klasse van het NK. Slechts twee groepen rijders kwamen aan de start wat op voorhand al te weinig is voor een kleine finale want 15 van de 25 rijders plaatsen zich direct voor de finale.
De nummers 1 tot en met 3 in de tussenstand van het NK in deze klasse stonden, wel in een andere volgorde, als eerste 3 in de finale. Patrick Cleys sloot als vierde aan met 2 goede en een slechte manche. Klaas Postma stond er als laatste bij met een druklager wat net op tijd vervangen kon worden.
De kopstart was voor Ronald Akkermans die met zijn blikken Honda geluid iedereen het nakijken gaf. Patrick Cleys sloot knap aan en zo gingen ze vol gas op bocht 2 af. Cleys reed een wat andere lijn als Akkermans om te kijken wat er mogelijk was in deze bocht. Jan-Willem van Eerden wilde koste wat het kost naar voren en liet zijn F&S vol in de zijkant van Cleys lopen. De bolide van Cleys brak hierdoor fors uit en Cleys kreeg hem niet meer onder controle. Hij maakte een paar koprollen en moest de strijd staken met heel veel schade. Een hele unfaire actie van van Eerden die alleen maar denkt aan het opnieuw mislopen van de titel. Wedstrijdleiding en baanposten hadden niets gezien dus de actie bleef ongestraft en zo blijft van Eerden wel heel gemakkelijk in de strijd om de titel. Het team rondom Cleys reageerde dan ook furieus en ze gaan de schade bekijken en als het tegen zit zien we Cleys niet meer terug in het NK van dit jaar. Na de 10 minuten reparatie tijd kwam er een complete herstart wat een zegen was voor Henk van der Hart want die had Cleys nog geraakt zonder bijbedoelingen.
Opnieuw was het Akkermans aan kop deze keer gevolgd door van Eerden. In de derde bocht heeft Chris Wagenaar, die met de oude motor van Pa reed, geen zicht meer en rijdt zo de greppel in en op. Exit voor de goede zandrijder.
Henk van der Hart blijft netjes in het spoor van de twee koplopers en rijdt een solide finale. Klaas Postma kan niet aanvallen op van der Hart. Kees Buyserd levert intussen een felle strijd met Jakob Kuil die bijna voor beide eindigt in misere. Een korte aanrijding volgt en Buyserd verliest snelheid en Kuil heeft scheef staande voorwielen. Hij kan wel door maar meer als plaats 9 zit er niet in terwijl Buyserd uiteindelijk slecht de nummer 12 wordt.
Pieter Poelstra was happy want hij stond weer in de finale en reed naar een knappe zesde plaats toe. Toch is hij niet geheel tevreden over de dikke Clio motor die hij van Kloosterman overnam en denkt na over een andere motor voor 2012.
Aan de kop is er weinig strijd van zowel Akkermans als van Eerden gaan even hard met hun Honda motoren. Tot het einde toe maakte geen van beide een fout dus was de einduitslag bekend. Niemand in de top-4 veranderde nog van positie en mocht John Rotink na zijn derde plaats in Visvliet weer een mooie klassering bijschrijven met plaats 5.
In deze klasse gaat de strijd om de titel nog tussen 4 rijders (Eerden, Akkermans, Hart en Postma) en kan het bijna niet zo zijn dat het kampioenschap in Lochem beslist gaat worden. Of 3 van de eerste 4 rijders moeten allemaal de finale niet halen en de vierde die finale winnen.

1. Ronald Akkermans
2. Jan-Willem van Eerden
3. Henk van der Hart

Resume
Het bleef lang droog in Ruurlo alleen de laatste 2 finales werden toch best wel nattig verreden. Ook na de laatste finales werd het niet droog en werd het voor de organisatie een hele toer om het rennerskwartier leeg te krijgen met behulp van tractoren.
Ondanks de zware baan werd er mooi strijd geleverd en zagen we ook de TV ploeg van SBS weer mooie opnames maken. Alleen de baas van de TV ploeg, Jordy, was qua laarzen nog niet helemaal voorbereid op de autocross maar gaf aan het erg leuk gevonden te hebben.
Op naar Lochem waar de organisatie een kopie wordt van die van vandaag. De baan ligt dan ook gewoon weer langs de motorcrossbaan en niet langs het kanaal.
Als Ronald Lublink zijn auto gemaakt krijgt, kroon en pion wiel ligt eruit, start Wuf van Ginkel in Lochem als Mr. X.

We zullen zien of het allemaal lukt en tot 29 augustus in Lochem dan maar.

Tot autocross dan ook maar weer!