Wedstrijd
4 VEKA NK autocross
Ruurlo
13 augustus 2011
De
ACCLaren staat voor een mooie klus om precies in 2 weken tijd
2 NK wedstrijden te gaan organiseren. En de aftrap van deze
2 is in Ruurlo waar we in 2006 voor het laatst te gast waren.
En dat was een NK waar nog lang over na gepraat werd door de
zware crash van Marcel Ottink in zijn Audi A3 en de finale van
de Superklasse die bijna in het donker verreden werd. Hopelijk
gebeurt dat laatste nu niet al kan dat ook bijna niet daar de
reglementen op het gebied van tijd wel flink aangepast zijn.
Ruurlo is altijd verrassend en daar tekent mede de zware zandbaan
voor.
Ruurlo
valt sinds 2005 samen met de gemeentes Eibergen,Borculo en Neede
in de nieuwe gemeente Berkelland. En als we deze plaatsen even
onder de loep nemen zien we gelijk dat het een thuiswedstrijd
is voor keverrijders Arjan Stokkink en Gerard Roeterdink die Borculo
als domicilie hebben. Roeterdink startte niet maar gaf aan in
Lochem aan de start te staan. In dezelfde klasse startte ook Bram
Massop niet die in Eibergen woont. Glenn van Rosmalen valt ook
in de categorie thuisrijder ware het niet dat de inwoner van Neede
de EK wedstrijd in Prerov voor laat gaan vandaag. Maar aangezien
er ook rijders uit Ruurlo zelf komen zullen die de meeste druk
voelen vandaag zoals geldt voor Andre Bouwmeester in de Sprint
1600 klasse, Roy Smeelen bij de toerwagens en de equipe Gotink/Vos
bij de standaardklasse. Verder is de Achterhoek bekend binnen
het toerisme in Nederland en hoopt de organisatie daar een graantje
van mee te pikken in de vorm van extra toeschouwers die dit mooi
stukje vaderland hebben uitgekozen als vakantie bestemming en
die weer eens wat anders willen als een dagje fietsen.
De organiserende vereniging heeft een solide bestuur wat bestaat
uit bekende namen zoals Gerard Gotink, Gerard Lokate, Ton Hissink,
Robin Brundel en Adri Nijman. Wat dat betreft allemaal mannen
die weten waar ze over praten als het gaat om autocross. En bovendien
vieren ze dit jaar hun 40-jarig bestaan dus dat zegt echt wel
iets over deze club.
Baan
Het waren zware weken qua weer dan die vooraf gingen aan de NK
in Ruurlo. Uit het verleden weten we dat de ondergrond in Ruurlo
best wat kan hebben maar toch hielden we onze vingers gekruist
dat het allemaal goed ging komen en dat kwam het.
Het is natuurlijk wel een bekende stek als je er weer rondloopt
want als je het hokje van de kleiduiven schietvereniging Mentink
weer ziet, op een andere plaats dan vroeger, weet je weer waar
je bent. Gelukkig lagen de scherven van de schoteltjes dan ook
daar gecentreerd want anders hadden we vele lekke banden gehad......
De baan heeft er al eens verschillende vormen gehad, denk maar
eens aan de EP wedstrijd die hier in 2004 gehouden werd. Ook tijdens
de laatste NK lag er een stevige chicane in die nu was weggelaten
om crashes op voorhand tegen te gaan op die plaats.
Een groot vierkant met ruime bochten lag er nu voor in de plaats.
Met een deelnemers aantal van slechts 151 kreeg de ACCLa niet
helemaal wat ze verdienden maar als de grootste schiftingen gemaakt
zijn in NK en EP kampioenschap zie je die aantallen altijd afnemen.
Dus ook nu was dat niet vreemd.
Wat wel opviel was dat de baan veel onderhoud nodig had maar het
niet altijd kreeg. Maar dat was dan ook het enige minpunt wat
we bij de organisatie of verantwoordelijk hiervoor neer kunnen
leggen. Het beinvloede het verloop van zelfs finales in negatieve
zin.
Gelukkig viel het vele publiek dit allemaal niet op want de hele
dag door, droog op de laatste 2 finales na, werden we getrakteerd
op mooie autosport.
Standaardklasse
Matthijs Vos nam onlangs de Toyota MR2 over van het Kermit team
nadat hij zijn Astra verkocht had. En dat dit wennen was voor
hem zagen we want we kwamen hem niet in de finale tegen. Maar
dat hij de auto onder controle krijgt lijkt wel zeker want ook
met de Astra was hij beresterk.
Op voorhand lijken de Toyota MR2's een enorm voordeel te hebben
op de zand ondergrond. Toch denkt John Post kansen te maken op
een goede eindklassering gezien zijn laatste ervaring hier toen
hij met zijn GSI in de laatste bocht van de overwinning werd afgehouden
maar dan praten we over lang geleden. Niet alleen hij maar iedereen
is dan ook benieuwd of er een ongelijke strijd ontstaat vandaag.
Ze beten weer het spits af als het gaat om de finales en ja de
MR2 bolides hadden de beste startplaatsen voor zich opgeeist met
de eerste 10 plaatsen en met 11 in totaal aanwezig van de 15.
Ook nu weer staat Mariette Lokate op de eerste rij en zagen we
wel een leuk detail. Haar vader Gerard was namelijk de persoon
die altijd met de vlag voor de opgestelde rijders langs loopt
om alles vrij te geven. Beide zullen aan deze wandeling een lekker
en speciaal gevoel over gehouden hebben.
Na wat opstartproblemen in Visvliet, daar verscheen Siegfried
Postma voor het eerst met de auto van Willem Folkerts aan de start,
was de Fries de beste na 3 manches net voor Yje de Vries, Sasa
Kovac, Mariette Lokate en Haitze Idzenga. Postma pakte de leiding
dan ook meteen in handen en gaf de rest hiermee het nakijken.
Alhoewel Yje de Vries op het zand er wel heel erg dichtbij zat.
Voor de oudgediende mocht het niet zo zijn. Terwijl Postma het
erg goed doet zien we direct al problemen voor Robin Bouman en
John Lantinga in hun MR2's. Van de 11 gestarte blijven er dan
ook nog maar 9 over om een woordje mee te spreken.
Al na 1 ronde missen we de snelste niet MR2 rijder in de stand
namelijk Patrick Breederland. Hij heeft zijn Astra vastgezet in
de greppel en tekent hiermee direct voor zijn slechtste resultaat
in deze NK.
Postma en de Vries lopen iets uit op Lokate. Hier achter is er
direct al een enorm gat naar de nummer 4 waar Monique van der
Heide rondrijdt voor de verfrommelde MR2 van Haitze Idzenga. Jammer
dat de Friezen geen moeite hebben gedaan om opnieuw geen plaatwerk
te vervangen. Na afloop van deze finale hoop ik tocht echt dat
ze niet weer alleen met de hamer te werk gaan want de rechterzijkant
is nu helemaal aan gort.
Intussen wordt Yje de Vries op een mooie manier en aan de buitenzijde
voorbij gestoken door Mariette Lokate die op jacht gaat naar Postma
zo lijkt het. De Vries lijkt steeds meer tempo te verliezen en
juist op het moment dat hij weer kan aanklampen komt hij achterblijvers
tegen. In bocht 3 wil hij John Post aan de binnenzijde voorbij
steken alleen dit gat is niet groot genoeg en er volgt een touche
tussen beide rode bolides. Ondanks zijn ruime ervaring kan de
Vries zijn MR2 niet meer op de wielen houden en beland op het
dak. Nadat de rode vlag gezwaaid is en de Vries ongedeerd door
het zand gekropen was zien we hem wild gebaren. Hij is het er
niet mee eens en met een op onweer staand gezicht zien we hem
stampvoetend de baan verlaten. Binnen een paar tellen zien we
hem weer rustig terug om mee te helpen zijn MR2 weer netjes neer
te zetten. Helaas voor hem mag hij bij de herstart niet meer mee
doen.
Ook nu weer het opvallende bij de herstart dat de achterblijvers
er weer tussen opgesteld worden. Wat is het dan ineens lastig
om te zien wie nu precies waar ligt want Lokate die op plaats
ligt wordt pas als vierde opgesteld. Toch maalde Lokate er niet
om want langs de buitenzijde schoot ze van haar plaats en executeerde
de 2 achterblijvers meteen en zat dicht achter Postma. Er lag
een mooie finale in het verschiet want hier had Postma niet op
gerekend. Toch rechtte hij zijn rug en in de 3 resterende ronden
maakte hij de afstand tussen hem en Lokate weer aanzienlijk en
zo deed hij het net iets beter als tijdens de eerste NK in Ysselsteyn
waar hij net niet won. Lokate kan de druk dit seizoen gemakkelijk
aan en scoorde opnieuw erg goed met de tweede plaats. Met deze
wetenschap heeft Lokate aan een tweede plaats in Lochem voldoende
om zonder naar andere resultaten te kijken de nationale titel
binnen te halen. En dat zou een zeer zeer knappe prestatie zijn.
Achter het leidende tweetal is het Haitze Idzenga die derde wordt
voor Monique van der Heide en de opnieuw zeer sterk rijdende nieuwkomer
Wichard van de Wal.
De eerste 7 plaatsen worden dan ook weer ingenomen door MR2 rijders
en Pieter Nieuwkoop is degene die best-of-the-rest is met zijn
Ford Escort op plaats 8 voor Gerwin Dimmendaal en John Post die
het opnieuw naar zijn zin had in de zware zandbak.
1. Siegfried Postma
2. Mariette Lokate
3. Haitze Idzenga
Juniorklasse
De leider in de tussenstand Kevin van Beek kende, al zag de buitenwereld
dat niet, een slechte tweede manche. Ondanks zijn derde plaats
besloot men de motor te vervangen voor een ander exemplaar. Het
lukte dus de derde manche klasseerde hij zich ook slechts als
derde en leek het geen effect gehad te hebben. Langs de kant vroeg
een ieder zich dan ook af of het dan toch weer spannend zou gaan
worden in de stand?
Vanaf de zijlijn was het startveld mooi ver weg en pas als de
rijders de baan opkwamen scheuren, er was dan al een mooi eind
afgelegd, kreeg het publiek zicht op de strijd. En die was er
direct want van Beek leek verstoppertje gespeeld te hebben. Hij
werd ternauwernood afgetroefd door Coen Wouters in de groen/witte
205 en zo doken ze de eerste bocht in. Na 1 ronde komt van Beek
toch in de problemen en zakt terug naar plaats 7. We zien schade
aan de rechter voorzijde maar kunnen nog niets terminaals ontdekken.
Ook Stefan Gerrits, zijn voornaamste concurrent in de strijd om
de vacante titel, krijgt een ronde later problemen en valt van
3 ineens terug naar 6.
Aan de kop ondervindt Wouters geen problemen want Rob van Mierlo
rijdt wel sterk maar kan geen bedreiging vormen voor hem. Hierachter
is het Rudy van Asselt die ook veel gas geeft met zijn Suzuki
maar steeds Koen van Well achter zich voelt kloppen. Siebe Leeuw
zat er redelijk bij en in het spoor van de rest rijdt hij vijfde.
Hierna een enorm gat naar de twee leiders in de tussenstand.
Bij van Beek horen we geklapper aan de linker voorzijde en zien
we dat hij lek heeft gereden. Zou dit dan de reden zijn geweest
voor zijn terugval? Coen Wouters heeft er maling aan en gaat rechtsreeks
op de overwinning af zo lijkt het. Rob van Mierlo kan nog steeds
goed volgen en hetzelfde geldt voor Rudy van Asselt. Hiermee lijkt
de top-3 een feit want Koen van Well is inmiddels door hun op
grote achterstand gereden. Kevin van Beek lijkt op safe te kunnen
gaan om zijn zevende plaats te consolideren alleen de band loopt
tot grote ergernis van het team compleet van de velg af. En dat
is iets wat op een zandbaan funest is voor de grip en in de laatste
ronde komt bijna iedereen hem voorbij stuiven en rest hem niets
meer dan plaats 12. Hij blijft wel de leider in de tussenstand
maar zijn comfortabele voorsprong is redelijk geslonken. En bij
winst in Lochem is hij nog lang niet zeker van de titel. Wel als
Stefan Gerrits of Rob van Mierlo of Rudy van Asselt of Coen Wouters
geen tweede worden. Alleen ligt dat niet voor de hand dus moet
Siebe Leeuw maar tweede worden zal van Beek denken. Misschien
wat positiever gedacht voor van Beek heeft hij aan twee maal een
vierde plaats in beide wedstrijden ook genoeg aan de titel. Maar
dan moet hij wachten tot Baarle Nassau.
Coen Wouters duldde niemand in zijn buurt en hiermee schreef hij
de eerste winst dit jaar bij. Ook aan de rest van de top-5 veranderde
niets meer en wordt het de komende 2 wedstrijden een drukke strijd
om de titel.
Door de slechte ondergrond met de enorme kuilen vraag ik me toch
echt af of de komende reglementswijziging aangaande schokbrekers
wel zo goed is. Het gebruik van niet standaard schokbrekers is
namelijk vanaf 2012 niet meer toegestaan. Hopelijk verlopen de
wedstrijden dan nog steeds snel en zonder veel koprollen.
1. Coen Wouters
2. Rob van Mierlo
3. Rudy van Asselt
Keverklasse
De keverklasse kreeg vandaag een extra inspectie van de TC voor
hun kiezen. De wielbasis werd gemeten om te kijken of het reglement
wel werd nageleefd. En bij sommige resulteerde dit in een waarschuwing
en de mededeling dat het voor de finale wel reglementair moest
zijn en daar konden ze het mee doen.
Gerald Kemper had een slecht NK in manche 1 viel hij al snel uit
en de kever kon ingeladen worden in de bus wat einde verhaal inhield
voor hem. En Johan Zomer die verscheen helemaal niet aan de start,
maar die houdt misschien alles in de schuur voor zijn komende
thuiswedstrijd in Lochem.
Klaster was de eerste manche een beetje rustig aan begonnen zo
leek het want plaats 4 was beneden zijn stand. Uiteindelijk vonden
we de winnaar van de eerste 3 NK wedstrijden niet eens terug op
rij 1 en dat kwam zeker niet omdat hij slecht reed vandaag. De
top-6 zat gewoon erg dicht op elkaar met Frits de Haan die als
eerste mocht kiezen. Stokkink zat er ook erg goed bij en gaf aan
daar erg blij mee te zijn. Marco Raben, Peter Timmermans en Lammert
Brink maakten de eerste rij verder compleet. Bij Brink viel op
dat de motor anders klonk en in de wandelgangen hoorden we dan
ook dat er iets in de motor gevonden was.
De kopstart vandaag was voor Peter Timmermans de Belg die dat
al vaker deed dit jaar. De marktkoopman in de kever van Bart Nackaerts
vond Marco Raben naast hem en Klaster was ver weg op plaats 6.
Brink had direct een hachelijk moment in de eerste bocht en reed
lang op 2 wielen. Dit kostte hem veel meters die hij maar weer
moest zien goed te maken in de rest van de finale.
Timmermans bleef aan de leiding en zowel Raben, nog steeds op
jacht naar zijn eerste NK titel, als Stokkink voerden weer eens
een eeuwig duel uit. Timmermans begint te werken aan een mega
voorsprong met zijn door een Suzuki Hayabusa aangedreven kever.
Frits de Haan, Lammert Brink en Jan-Paul Klaster vormen de rest
van de top-6 en zijn op Timmermans na aan elkaar gewaagd.
Hoe verder de finale vordert zien we Brink meer een meer meters
maken op de hardere stukken van de baan. Hij wil meer dan zijn
huidige vijfde plaats en komt in bocht 3 in aanraking met de wal
aan de binnenzijde. Brink weet dat het nu zonder gevolgen bleef
en kiest eieren voor zijn geld. Iets minder gewaagd brengt hij
plaats 5 binnen en weet hiermee 2 punten in te lopen op Klaster
die de Honda motor vandaag niet verder brengt dan 6.
Hiermee verliest Klaster de leiding aan de Belg Peter Timmermans.
Maar met 3 overwinningen op zak is Klaster natuurlijk nog steeds
de man die de beste papieren in handen heeft al zal hopelijk voor
hem Ruurlo zijn schrapresultaat worden.
Mooie prestatie ook van Marco Raben die de witte kever strak naar
plaats 2 stuurde en in het spoor blijft van de kemphanen want
Raben heeft ook nog geen enkel slecht resultaar gereden dit jaar
in het NK. Stokkink deed ook weer goed mee en schudde in 1x alle
tegenslag die hij dit jaar had van zich en met een grote glimlach
zal hij zeker een biertje hebben gedronken na afloop.
1. Peter Timmermans
2. Marco Raben
3. Arjan Stokkink
Toerwagenklasse
Rene van Vliet bevindt zich nog steeds in de lappenmand door de
vervelende bacterie in zijn been. Een poging om alsnog als equipe
in te schrijven, zoals ook Leon Kammeraad deed, strandde dus opnieuw
geen Subaru aan de start.
Tijdens de dag kregen we via Dinant al door dat Rob van Kuringe
in Tsjechie tijdens de EK afgevoerd was naar het ziekenhuis met
rugproblemen. De voormalig meervoudig Nederlands kampioen landde
hard op de grond na de springschans en werd hard in zijn stoel
gedrukt. Later bleek dat een van de onderste rugwervels gescheurd
of gebroken zou zijn en dat hij in Tsjechie moet blijven na de
operatie. Rob sterkte met je herstel.
Opnieuw stond er op Ton van Leeuwen geen maat als het gaan om
echte snelheid. Ondanks dat het team van van Leeuwen in de tweede
manche vergat om de motorkap af te sluiten stond hij op plaats
4. Een fout die op dit nivo eigenlijk niet gemaakt mag worden
maar we zijn ook maar mensen. Piet van Dijk wist al zijn manches
vandaag te winnen en stond dan ook relaxed aan de start want hij
had een goed gevoel over de ex-Veldhuizen Honda.
Op voorhand plaatste bijna iedereen zich al voor de finale want
er stonden bij de briefing maar 16 toerwagenrijders. Deze finale
was er een die aangevangen zonder dat er baanonderhoud gepleegd
werd en dat is toch onbegrijpelijk? Waarom niet voor elke finale,
en zeker op een zandbaan zoals deze, verplicht baanonderhoud uitvoeren?
Ton van Leeuwen trok zich van de tweede manche niets meer aan
maar had de wetenschap dat hij vandaag maar 1 manche had gewonnen
en was niet helemaal gerust. Na de start maakte hij direct korte
metten met iedereen al zat Piet van Dijk er erg kort op. Net na
de eerste bocht raak Henk Visch met zijn prachtige EVO de wal
en slaat over de kop. Jeroen Heijmer ziet ineens een grote stofwolk
voor hem en hoort een paar harde klappen en is er zo ongemerkt
ook bij betrokken. Er volgde direct een code rood voor deze situatie
en toen het stof was opgetrokken zagen we veel schade aan de voorzijde
bij Heijmer. Er volgde een complete herstart waar Heijmer weer
aan deel kon nemen maar Visch niet die op precies dezelfde plaats
crashte als zijn maatje Graham Veenkamp in een van de manches.
Net voor de start hoorden we ineens het secretariaat omroepen
dat startnummer 604 de zwarte vlag voor de finale had gekregen.
Uiteindelijk bleek Ton van Leeuwen te hard en te lang door gereden
te hebben na de rode vlag situatie. Een beslissing van de wedstrijdleiding
die wel heel rigoreus is want schade heeft Ton er aan niemand
mee berokkent. Een woeste van Leeuwen vertrok dan ook naar het
rennerskwartier en laadde de Evo in en ging direct huiswaarts.
Op zich begrijpelijk dat van Leeuwen zwart heeft gekregen als
de wedstrijdleiding er dan in het vervolg ook maar consequent
in is en altijd hetzelfde handelt. Alleen daar ontbreekt het nog
wel eens aan in het NK dat er verschillende beslissingen genomen
worden.
De herstart, de Superklasse reed de finale tussendoor, vond plaats
op weer een niet geplaveide baan. Opvallend was dat er nu natuurlijk
geen enkele Mitsubishi meer aan de start stond en er waren er
ook nog maar 10 over in totaal.
Piet van Dijk liet zich deze keer niet verrassen want hij hield
gemakkelijk Peter Breederland en Johan van den Barg achter zich.
Voor van den Barg duurde zijn ereplaats niet lang want binnen
2 ronden was hij terug te vinden op plaats 5. Frank Schoenmakers
en Ronnie Vetketel waren hem al voorbij gestoken. En voor van
den Barg was de ellende nog niet over want hij zakte nog verder
terug en reed uiteindelijk de finale op lage snelheid uit wat
hem plaats 8 opleverde.
Piet van Dijk blijft strak op kop rijden maar kan Peter Breederland
niet losrijden. Op het tweede rechte stuk komen er vreemde geluiden
uit de motor van Henk-Jan Winkelhorst die er met een harde knal
ineens mee ophoudt. Op het moment dat dit gebeurde stuurde Winkelhorst
zijn kever naar de buitenzijde toe om uit te glijden. Alleen hier
reed Piet van Dijk die hem maar net kon ontwijken door nog verder
naar buiten te gaan. Het ging goed alleen Peter Breederland, die
er als een ware killer achter zat, zag het van een afstandje aan
en koos direct de binnenzijde en pakte zo plaats 1.
Zoals Piet van Dijk niet lukte kreeg Peter Breederland ook geen
kans om serieus afstand te nemen. Toch maakte de immer foutloos
rijdende Zuidhollander ook nu weer geen fouten en schreef zo een
nuttige overwinning bij in de strijd om de titel. Piet van Dijk
was blij een hele goede klassering gereden te hebben maar wist
dat hij de eigenlijke winnaar had moeten zijn. Maar ook hij weet
dat dat niet telt. Frank Schoenmakers reed een hele knappe wedstrijd
vandaag en was onopvallend en nooit bedreigd naar de laatste podiumplaats
gereden. En met de laatste NK in Baarle Nassau dit jaar zal de
inwoner daarvan snode plannen hebben om daar zeker op het podium
te komen. Ronnie Vetketel scoorde ook zijn beste prestatie maar
de zandbanen liggen de MR2 rijder uiteraard wel. Toon Kooremans
reed zeker niet foutloos naar de vijfde plaats.
In deze klasse is het kampioenschap nog zeker niet beslist en
wordt de laatste wedstrijd een knaller van jewelste en zal het
kampioenschap tussen Breederland en van Leeuwen daar beslist gaan
worden.
1. Peter Breederland
2. Piet van Dijk
3. Frank Schoenmakers
Superklasse
Een enorme klapper tijdens de EP wedstrijd beroofde het Nederlands
kampioenschap bijna van de huidige nummer 2 in de tussenstand
te weten Equipe Kuijpers. Niet alleen het frame raakte zwaar beschadigd
maar ook motor en bak kwamen niet geheel ongeschonden uit de strijd.
Zware tijden braken aan in Ravenstein en er werd met man en macht
gewerkt om alles weer op orde te krijgen en ze stonden dan ook
weer alsof er niets gebeurt was aan de start. Met andere woorden
een knap staaltje werk al maakte A&P bijna een compleet nieuwe
auto voor de equipe waar alleen de neus en de onderbuizen van
hergebruikt werden.
Ook was er goed nieuws te melden uit het kamp van Gerrit Nap want
tijdens de clubcross in Lopik gaf hij zijn dikke Corvette weer
de sporen na zijn vervelende aanrijding in Ysselsteyn met Erik
Pijnenburg. En nu er weer een zand ondergrond was behoorde Nap
direct weer tot de kanshebbers. Hopelijk gooit zijn inmiddels
herstelde breuk geen roet in het eten al geeft Nap aan er na dit
jaar mee op te gaan houden. Wat dan wel weer leuk was is dat Tino
van Dijk met de oude Cosworth van Nap voor het eerst aan de start
verscheen en de tweede manche er zelfs mee wist te winnen.
Mike Bartelen gaf in Loenen ook aan de Porsche op zand wel heel
erg hard te kunnen laten gaan en verkeerd dus in topvorm. En hoe
staat het dan met John Verberk die onbedreigd aan kop gaat in
het NK maar er staan nog 3 wedstrijden op het programma.
Erik Pijnenburg heeft nog steeds de naweeen van het nieuwe concept
waar Peter Versluis vorig jaar mee aan de start verscheen. Maar
ze hebben elke keer toch weer wat gevonden, aangepast en verbetert
en nu vonden ze het toch hoog tijd worden voor aansprekende resultaten.
Alle manches wilde hij winnen inclusief de finale maar in de manches
was de tweede plaats het beste resultaat en na 3 manches stond
hij als laatste op de eerste rij.
John Verberk plaatste zich als de nummer 1 voor Mike Bartelen,
Sander Derikx en Gerrit Nap stonden er dan ook nog bij.
Mike Bartelen had de beste start alleen verder dan 100 meter kwam
hij niet want de versnellingsbak gaf de geest. De topfavoriet
voor de overwinning lag er hiermee dan ook al uit. Pijnenburg
troefde verder iedereen met de start af en zou het dan toch gaan
gebeuren bijna 1 jaar na Zuidland? John Verberk sluit aan en weet
dat Pijnenburg in het klassement geen enkele bedreiging voor hem
is en gaat op safe rijden. Dennis Kuijpers geeft de nieuwe A&P
flink de sporen en weet zelfs Gerrit Nap voor te blijven.
Binnen 3 ronden heeft Gerrit Nap al een plaats gewonnen door Kuijpers
te verschalken. Harrie van der Putten lijkt ook aan een opmars
te beginnen in zijn eerste NK wedstrijd wat hem uiteindelijk plaats
7 oplevert.
Met nog 2 ronden te gaan lijkt Verberk een technisch probleem
te krijgen want er komt minder snelheid uit de Ford zo lijkt het.
Toch weet Gerrit Nap er niet van te profiteren die zo de derde
plaats pakt achter John Verberk. Want Pijnenburg was een klasse
apart vandaag bij de grote mannen en pakt zo de volle buit met
32 punten.
John Verberk heeft in Lochem alle kansen op de Nederlandse titel
want met minimaal de vijfde plaats gaat de laatste sprinttitel
die nog ontbreekt in zijn prijzenkast naar Baarle-Nassau. En dan
voor de laatste NK is het al feest in Zuid Nederland.
1. Erik Pijnenburg
2. Joh Verberk
3. Gerrit Nap
Sprint 1600
De dag begon slecht voor de leider in de tussenstand Edwin Tolkamp.
De meervoudig kampioen in deze klasse had in manche 1 een technisch
probleem. Zijn ervaring bracht hem langzaam rijdend aan de finish
op plaats 9. En dan de wetenschap hebbende dat er 32 rijders zijn
en ook nog eens een kleine finale. Winst in manche 2 en een magere
zesde plaats in manche 3 brachten hem niet verder als plaats 10.
Maar dat was altijd nog 1 plaats beter dan zijn grootste concurrent
op de titel Pieter Mennen die alleen in manche 3 kon imponeren
met plaats 2. Voor Peter van Drunen kwam zelfs de kleine finale
niet eens in zicht. De erg sterk rijdende van Drunen moest in
manche 1 opgeven met een geplofte motor.
De kleine finale werd een prooi voor Marcel Schoo die hiermee
loon naar werken kreeg.In manche 1 brak er een wiel af en net
geen winst in manche 3 plaatsten hem in de kleine finale die hij
dus winnend afsloot voor Maarten Klosters en Andre Folmer die
in een van de manches de complete afrastering meenam in bocht
2 en 3.
Drie van de 5 rijders op de eerste rij waren toch een redelijke
verrassing. Pole houder was Johan Schoenmakers die hiermee alle
ellende van alle wedstrijden hiervoor hopelijk achter zich kon
laten. En dan Peter van de Steeg op plaats 2 en Yori Verhey op
plaats 4. Vaste waarden Rene van der Coelen en Ruud Wiefferink
waren meer vertrouwd.
De kopstart is voor Peter van de Steeg en zo lijkt er een enorme
verrassing aan te komen.
Van der Coelen sluit knap aan en hierachter ligt Sjors Bouwman
die van de tweede rij kwam. Alleen hier sloeg het noodlot toe
voor Bouwman want na geraakt te zijn door een andere rijder begint
hij aan een lange luchtreis die hem hard op de grond doet geraken.
Hij is op zijn wielen terecht gekomen en weet na 2 ronden uit
te stappen en steekt de baan over. Hierna volgt een rode vlag
waardoor er een herstart op de baan volgt.
Van der Steeg kan opnieuw als eerste weg en Johan Schoenmakers
kan dan ook gelijk weer in de achtervolging wat ook Dirk-Jan Middelveld
doet. Marcel Schoo had al twee hele goede ronden meegemaakt want
hij staat inmiddels achtste.
Peter van der Steeg kan niet losrijden van Schoenmakers en weet
door hele strakke binnenlijnen ogenschijnlijk gemakkelijk de eerste
plaats te behouden. Schoenmakers ziet dit ook en gaat net als
in Ysselsteyn vol op de limiet buitenlijnen rijden. Hij wil dolgraag
zijn aller eerste NK overwinning voor zich opeisen maar ja die
gedachte overheerst ook bij van der Steeg. Schoenmakers komt wel
dichterbij maar heeft niet de snelheid om van der Steeg te pakken.
Maarten Folkers staat ook weer in de finale net als in Visvliet
maar heeft meer moeite met de baan. Na een harde aanraking met
de wal in bocht 2 weet hij dan ook niet verder te komen als 10.
Met nog 3 ronden te gaan helpt Dirk-Jan Middelveld zijn derde
plaats bijna om zeep door op 2 wielen te gaan rijden. Voor hem
een geluk dat van der Coelen niet op korte afstand zat.
Met nog 2 ronden te gaan is het gat tussen van der Steeg en Schoenmakers
bijna niet meer te zien en wordt het ongemeen spannend. Andre
Folmer ziet volop blauwe vlaggen voor zijn Spies frame en moet
een keuze maken en dat moet ook van der Steeg. Folmer gaat naar
buiten en zo weet van der Steeg wat te doen. Schoenmakers ziet
ineens Folmer op hem afkomen en kan er nog net omheen en dat was
precies voldoende om van der Steeg te ontdoen van plaats 1. Zo
is er dus een einde gekomen aan een spannende finale want Johan
Schoenmakers gaf zijn winst niet meer uit handen en was dolgelukkig.
En dat was ook Peter van der Steeg en ook Dirk-Jan Middelveld
die na Visvliet van zich deed spreken.
Maar wat gebeurde er met de mannen die de titelstrijd wel eens
kunnen gaan beslissen? We hebben het over Edwin Tolkamp die op
zijn favo ondergrond niet verder kwam dan een onzichtbare vijfde
plaats wat wel knap was. En Pieter Mennen die liet wel heel veel
liggen vandaag want meer als plaats 13 zat er niet in. Schrap
voor de Liesselse rijder die er 1 heeft net als van der Coelen.
De strijd om de titel kan beslist worden in Lochem als Tolkamp
of Vrieze daar winnen en Pieter Mennen geen tweede wordt. Dus
zal er in het Oosten gepraat worden want klei is echt iets voor
Vrieze. En zo zijn ook equipe deelnames gaaf om over na te denken.
1. Johan Schoenmakers
2. Peter van der Steeg
3. Dirk-Jan Middelveld
Sprint 2000
Een woordenwisseling na afloop van de finale in Visvliet mondde
in het Parcferme uit in een handgemeen tussen Jan Hendriks jr
en Jan Leeuw. Terecht dat het BSAC naderhand ingreep en beide
heren een (tijdelijke) schorsing opgelegd kregen voor de NK cyclus.
Slecht nieuws was er te melden door Remon van den Akker die in
Visvliet zoveel motorschade opliep dat zijn seizoen er daar mee
ophield.
Opvallend was het lage deelname aantal in de grootse klasse van
het NK. Slechts twee groepen rijders kwamen aan de start wat op
voorhand al te weinig is voor een kleine finale want 15 van de
25 rijders plaatsen zich direct voor de finale.
De nummers 1 tot en met 3 in de tussenstand van het NK in deze
klasse stonden, wel in een andere volgorde, als eerste 3 in de
finale. Patrick Cleys sloot als vierde aan met 2 goede en een
slechte manche. Klaas Postma stond er als laatste bij met een
druklager wat net op tijd vervangen kon worden.
De kopstart was voor Ronald Akkermans die met zijn blikken Honda
geluid iedereen het nakijken gaf. Patrick Cleys sloot knap aan
en zo gingen ze vol gas op bocht 2 af. Cleys reed een wat andere
lijn als Akkermans om te kijken wat er mogelijk was in deze bocht.
Jan-Willem van Eerden wilde koste wat het kost naar voren en liet
zijn F&S vol in de zijkant van Cleys lopen. De bolide van
Cleys brak hierdoor fors uit en Cleys kreeg hem niet meer onder
controle. Hij maakte een paar koprollen en moest de strijd staken
met heel veel schade. Een hele unfaire actie van van Eerden die
alleen maar denkt aan het opnieuw mislopen van de titel. Wedstrijdleiding
en baanposten hadden niets gezien dus de actie bleef ongestraft
en zo blijft van Eerden wel heel gemakkelijk in de strijd om de
titel. Het team rondom Cleys reageerde dan ook furieus en ze gaan
de schade bekijken en als het tegen zit zien we Cleys niet meer
terug in het NK van dit jaar. Na de 10 minuten reparatie tijd
kwam er een complete herstart wat een zegen was voor Henk van
der Hart want die had Cleys nog geraakt zonder bijbedoelingen.
Opnieuw was het Akkermans aan kop deze keer gevolgd door van Eerden.
In de derde bocht heeft Chris Wagenaar, die met de oude motor
van Pa reed, geen zicht meer en rijdt zo de greppel in en op.
Exit voor de goede zandrijder.
Henk van der Hart blijft netjes in het spoor van de twee koplopers
en rijdt een solide finale. Klaas Postma kan niet aanvallen op
van der Hart. Kees Buyserd levert intussen een felle strijd met
Jakob Kuil die bijna voor beide eindigt in misere. Een korte aanrijding
volgt en Buyserd verliest snelheid en Kuil heeft scheef staande
voorwielen. Hij kan wel door maar meer als plaats 9 zit er niet
in terwijl Buyserd uiteindelijk slecht de nummer 12 wordt.
Pieter Poelstra was happy want hij stond weer in de finale en
reed naar een knappe zesde plaats toe. Toch is hij niet geheel
tevreden over de dikke Clio motor die hij van Kloosterman overnam
en denkt na over een andere motor voor 2012.
Aan de kop is er weinig strijd van zowel Akkermans als van Eerden
gaan even hard met hun Honda motoren. Tot het einde toe maakte
geen van beide een fout dus was de einduitslag bekend. Niemand
in de top-4 veranderde nog van positie en mocht John Rotink na
zijn derde plaats in Visvliet weer een mooie klassering bijschrijven
met plaats 5.
In deze klasse gaat de strijd om de titel nog tussen 4 rijders
(Eerden, Akkermans, Hart en Postma) en kan het bijna niet zo zijn
dat het kampioenschap in Lochem beslist gaat worden. Of 3 van
de eerste 4 rijders moeten allemaal de finale niet halen en de
vierde die finale winnen.
1. Ronald Akkermans
2. Jan-Willem van Eerden
3. Henk van der Hart
Resume
Het bleef lang droog in Ruurlo alleen de laatste 2 finales werden
toch best wel nattig verreden. Ook na de laatste finales werd
het niet droog en werd het voor de organisatie een hele toer om
het rennerskwartier leeg te krijgen met behulp van tractoren.
Ondanks de zware baan werd er mooi strijd geleverd en zagen we
ook de TV ploeg van SBS weer mooie opnames maken. Alleen de baas
van de TV ploeg, Jordy, was qua laarzen nog niet helemaal voorbereid
op de autocross maar gaf aan het erg leuk gevonden te hebben.
Op naar Lochem waar de organisatie een kopie wordt van die van
vandaag. De baan ligt dan ook gewoon weer langs de motorcrossbaan
en niet langs het kanaal.
Als Ronald Lublink zijn auto gemaakt krijgt, kroon en pion wiel
ligt eruit, start Wuf van Ginkel in Lochem als Mr. X.
We zullen zien of het allemaal lukt en tot 29 augustus in Lochem
dan maar.
Tot autocross dan ook maar weer!
|