Wedstrijd
3 VEKA NK autocross
Visvliet
9 juli 2011
Ineens
is NK wedstrijd 4 de nummer 3 geworden want de NK in Lochem
welke op 18 juni gehouden had moeten worden werd afgelast. Dus
togen we naar Lutjegast op het Groningse platteland want via
de routeplanner moet je toch echt geen Visvliet ingeven anders
kom je niet op de plaats van bestemming. Toch staat de NK te
boek in Visvliet welke een jaar verdwenen geweest is van de
NK kaart want in 2009 organiseerden ze de laatste NK. Maar in
2010 tekenden ze mede voor de NK wedstrijden in den Horn en
Pieterzijl wat beide op een steenworp afstand ligt van Visvliet.
Visvliet
valt in dezelfde categorie als Kerkdriel en bestempelen we dan
ook als een constante en stabiele factor binnen de NK cyclus.
Het grote verschil alleen met Kerkdriel is dat ze nog al eens
bijzonder uit de hoek kunnen komen als het gaat om de vorm en
de lengte van de ban. We laten ons dan ook dit jaar maar weer
verrassen wat voor baan er ligt.
Alles stabiel alleen toch zijn er wel wat veranderingen achter
de schermen die uit de afkorting ACVO niet zomaar blijken. Tot
2011 was de uitleg van de letter combinatie ACVO toch echt Autocross
Vereniging Opsterland. Maar nu zien we opeens dat de uitleg van
de lettercombinatie staat voor (Stichting) Autocross Vrienden
Opsterland. Voor de buitenwereld is er niets veranderd en dus
op naar een lekker dagje Visvliet.
Wat me nog wel opvalt is dat er met Visvliet altijd dingen zijn
die je bijblijven zoals de vuurwerkramp in Enschede, een vliegenplaag
ter hoogte van de windmolens die je hele auto vol duwen met troep
en heel vaak problemen met de weersomstandigheden. Het is altijd
het ene of het andere uiterste. Nat of droog Visvliet here we
come.
Baan
De baan was eigenlijk geen verrassing bleek toen we onze auto
parkeerden in het rennerskwartier. De ovaal lag er en alleen de
bochten hadden een wat andere look. Ze leken smaller dan ooit
maar dit was gezichtsbedrog want door de glooiend meelopende acherwal
leek het hier op. Dus hard rechtdoor, haaks de bocht om even gas
en weer haaks de bocht om. Dit nog een keer en een ronde zat erop.
In het begin was het nu eenmaal zo daar driften wel mogelijk was
met alle soorten auto's. De baan was zo glibberig dat het juist
spoor vinden aan de moeilijke kant was. Hierdoor waren vooral
de standaard en de juniorklasse een genot om naar te kijken want
zowel de voor- als de achterwielaandrijvers moesten hun drift
kunsten vertonen. Na 13.00h werd het weer een stuk beter waardoor
we stoffige finales voorgeschoteld kregen maar sproeien behoorde
niet tot de opties al zou je bij de finales gedacht hebben even
een druppie erop. De dag begon dan ook nat maar eindigde droog,
gelukkig. En hier moesten de 168 deelnemers het mee doen op zaterdag
de 9e.
Standaardklasse
Binnen de crossmarkt zien we ineens de snelle Astra van Matthijs
Vos te koop staan. De Kermit rijder die uitermate snel is op de
klei zal toch niet van plan zijn om te gaan stoppen? Op je hoogtepunt
stoppen is een mooi streven maar een top-10 klassering binnen
het NK is dat toch niet? Hij verscheen er dan ook niet mee aan
de start op de klei en liet het startnummer over aan de MR2. Dit
was geen gelukkige keuze daar de equipe niet verder kwam dan aanwezigheidspunten.
Een gevoelige punten nederlaag dus voor de Kermit equipe. Er waren
nog meer problemen binnen het Kermit team want Eddy Zielman dacht
voor de eerste bocht naar binnen te kunnen komen maar daar zat
John Post nog die niets anders kon dan zijn lijn blijven houden.
Hierdoor werd niet Post de greppel ingekegeld door Zielman maar
gebeurde het omgekeerde. Zielman belandde hard op het middenterrein
na een meervoudige salto en was zijn NK over voordat deze eigenlijk
was begonnen.
Gelukkig hadden ze nog een ijzer in het vuur met Gerwin Dimmendaal
die wel doordrong tot de finale.
De steeds droger wordende baan maakte het voor de rijders bijna
onmogelijk om de juiste bandenkeuze te maken. En dat zou wel eens
het manco kunnen worden voor Yje de Vries de 57 jarige outsider
die alles en iedereen het nakijken gaf in de manches en echt alle
manches won. Hij koos startplaats 2 en was zeker het beste weg
in de finale. Aan de buitenzijde kreeg de Vries Sasa Kovac naast
zich. Kovac liet zien er graag voorbij te willen maar kwam steeds
verder naar buiten en bij het opkomen van het rechte stuk verloor
hij veel snelheid door in de greppel te belanden. Hij kwam er
wel uit maar belandde in de achterhoede. Dat was nog meer als
Sebastiaan Bosma had want die parkeerde de MR2 al voor de finishlijn
in de greppel.
Lokate ontpopte zich op het tweede rechte stuk als een ware wolvin
in schaapskleren door heel sluw aan de binnenzijde van de Vries
het gat in te duiken en de koppositie over te nemen. Lokate was
direct los en de Vries kon nog wel in het spoor blijven maar daar
was dan ook echt alles mee gezegd. Met de Vries ging het steeds
slechter en slechter want de minder gestarte Astra van Patrick
Breederland en de Escort van Pieter Nieuwkoop waren al vol in
de achtervolging gegaan. Na 4 ronden was het een ontketende Lokate
op de baan waar ze in 2005 gediskwalificeerd werd die de leiding
stevig in handen had. En dat was zwaar tegen de verwachting in
van alles en iedereen maar later gaf ze aan dat de baan in Visvliet
ze altijd wel ligt. Breederland ligt inmiddels op plaats 2 voor
de Vries en Haitze Idzenga die op dat moment de hete adem van
Nieuwkoop al in zijn nek voelt. Twee ronden later laat Nieuwkoop
zijn achterbumper al zien aan Idzenga terwijl Lokate steeds meer
afstand aan het nemen is. Idzenga komt in de problemen zo lijkt
het en ook de leider in de tussenstand Wichard van de Wal komt
nog niet verder dan plaats 7.
Lokate heeft de finish in zicht en hiermee de tweede overwinning
van dit seizoen. Patrick Breederland blijft hard doorrijden en
gaat onbedreigd op plaats 2 af. En dat is iets wat Yje de Vries
niet kan zeggen want hij maakt er samen met Pieter Nieuwkoop in
de laatste paar ronden een mooi schouwspel van wat uiteindelijk
op de finishlijn in het voordeel van Pieter Nieuwkoop uitvalt.
Gerwin Dimmendaal wordt onzichtbaar vijfde en volgt hiermee zijn
tweede plaats in Kerkdriel goed op. Wichard van de Wal wordt strak
zesde en neemt toch weer serieuze punten mee al moet hij de leiding
afstaan aan Mariette Lokate.
1. Mariette Lokate
2. Patrick Breederland
3. Pieter Nieuwkoop
Juniorklasse
Marc Verhey was een van de weinigen die echt blij was dat de cross
in Lochem niet doorging. Hij moest nog flink leren voor zijn examen
en zag al een verplichte schrap opkomen tot de cross tot zijn
opluchting werd afgelast en hij in Lochem op de reserve datum
gewoon van start kan.
Jimmy Hop was de grote afwezige deze wedstrijd en in het geruchten
circuit wordt stellig beweerd dat hij zijn Swift goed verkocht
heeft alleen niemand weet nog aan wie. Hiermee valt er een belangrijke
kandidaat voor de titel binnen de juniorklasse weg en wel de regerend
kampioen.
Kevin van Beek had veel geleerd in Lopik tijdens de Pinkstercross
waar het slecht weer was en dat kwam goed van pas. Een kapotte
versnellingsbak leek roet in het eten te gooien na de tweede manche
maar na deze vervangen te hebben plaatste hij zich gemakkelijk
voor de finale maar wel slechts als de nummer 4. Siebe Leeuw in
de witte Peugeot 205 was de topper na drie manches junioren voor
Rob van Mierlo en Koen van Well.
Van Beek startte snel maar kon de Suzuki in bocht 2 ternauwernood
op de baan houden na een escapade op twee wielen wat hem direct
de leiding kostte. Hierdoor kon Siebe Leeuw direct de kop overnemen
en maakte Koen van Well een flinke stuiter mee in bocht 3. Hij
landde weer op zijn wielen en na een keer met zijn hoofd geschud
te hebben reed de voormalig Kever rijder verder alsof er niets
gebeurt was. Leeuw voerde met zijn Peugeot het bataljon Swifts
wat achter hem reed aan. Als een koning die voor zin troepen uitgaat
nam hij samen met Kevin van Beek en Stefan Gerrits los van de
rest van het veld. En de strijd tussen deze drie musketiers was
erg fel en toch zagen ze kans om meer en meer afstand te nemen
van Rob van Mierlo, Rudy van Asselt en Marc Verheij. Van Beek
ziet in bocht 1 zijn kans schoon om binnendoor te steken bij Leeuw
al gaat dat niet zonder slag of stoot. Stefan Gerrits is er direct
ook bij en steekt ook binnendoor bij Siebe Leeuw wat een aanvaring
tot gevolg heeft zonder consequenties. Koen van Well is inmiddels
een flinke opmars gestart en ligt al weer zesde met uitzicht op
meer.
Kevin van Beek maakt geen fouten en duldt Stefan Gerrits niet
in zijn buurt en pakt zo zijn derde overwinning op rij en gaf
aan dat hij nog een jaar doorgaat in deze klasse.
Siebe Leeuw komt als de nummer drie aan en was desondanks niet
ontevreden met deze prestatie. Rudy van Asselt pakt de vierde
plaats voor Rob van Mierlo die Koen van Well net achter zich kon
houden.
1. Kevin van Beek
2. Stefan Gerrits
3. Siebe Leeuw
Keverklasse
Het opvallende aan de opstelling van de keverklasse finale was
de slechte klassering van Lammert Brink. Na 3 manches kon hij
niet verder komen dan plaats 10 mede door een slecht resultaat
in manche 3. Maar dat was altijd nog beter als de klasseringen
van meervoudige kampioenen Arjan Stokkink en Johan Zomer. Zomer
haalde de finale niet eens en Stokkink wel maar startte niet vanwege
een kapotte bak in manche 2.
Peter Timmermans was ook nu weer erg snel op de natte en de droge
klei en zag zijn verre reis van een dikke 300 km beloont worden
met de tweede plaats na 3 manches. Zijn grote plaaggeest van dit
seizoen in de vorm van Jan-Paul Klaster moest hij ook nu weer
voor zich dulden maar daar zat hij niet mee want hij ging er eens
goed voor zitten maar kon Klaster niet van de kopstart afhouden.
Alleen Marco Raben had dat kunnen lukken want die probeerde het
buitenom maar draaide 180 graden en Gerard Branderhorst kon hem
niet mishouden en viel uit en bleef staan. Verder ging iedereen
door en Raben moest opnieuw beginnen. Timmermans verschalkt Klaster
in bocht 3 en hangt er dan een verrassing in de lucht? Klaster
denkt er niet al te lang over na en knalt erop en erover bij Timmermans
in bocht 1 en zit op rozen. Jasper Pouw heeft dan al een dik gevecht
te pakken met Jacob Heeres als plots de rode vlag gezwaaid wordt.
Branderhorst zit nog steeds in de auot bij bocht 2 en dat is reden
om met rood te zwaaien. Chapeau officials dit is de juiste weg
om de veiligheid van alle rijders te waarborgen. Ga zo door !!!
De herstart op de baan is gunstig voor Raben die na 1 bocht alweer
op plaats 10 te vinden is en waar Klaster toch weer even de sluwe
Timmermans aan de binnenzijde naast zich voelt. Heeres zit er
ook weer goed bij tot hij een lekke band krijgt en een ronde later
Jemke Veenstra hem niet kan ontwijken en op zijn achterrek staat.
De tot nu toe onzichtbare Lammert Brink is aan een sterke opmars
bezig en ligt door alle schermutselingen voor hem inmiddels op
plaats 3 en dan ziet de top-3 er ineens weer net zo uit als in
alle voorgaande NK wedstrijden tot nu toe. Brink komt dichterbij
aan Timmermans en Raben ruikt aan de top-5.
Het aantal ronden is voor beide niet meer toereikend om posities
te winnen en zo pakt Klaster 3 uit 3 met een grote voorsprong
op Timmermans. Brink pakt plek 3 en maakt het inderdaad zo dat
de top-3 van de eerste 3 NK wedstrijden qua uitslag identiek is.
Lammert Oord rijdt de Kornet Beton kever naar plaats 4 en eindigt
zo net voor Jasper Pouw.
In de tussenstand staat Klaster er erg goed voor en zijn nieuwe
5-versnellingsbak werpt zijn vruchten af al blijven Timmermans
en Brink zeer gevaarlijk op de loer liggen.
1. Jan-Paul Klaster
2. Peter Timmermans (B)
3. Lammer Brink
Toerwagenklasse
Peter Breederland maakte afgelopen weekeinde een vreemde uitstap
in zijn imposante cross carriere. Tot nu toe bestond die alleen
maar uit het rijden van standaard en toerwagens in zowel rally-
als autocross. Maar door de afgelasting in Lochem had hij ineens
tijd over om de 4x4 sprinter van zijn broer Nico af te maken.
En dat lukte en wat doe je dan? Dan start je zonder ervaring in
het mekka van de Autocross in het Tsjechische Nova Paka in de
EK ronde. Een geweldige ervaring die naar meer smaakt en dan op
een droge baan. Hoor ik ze in de verte over Maggiora praten?
Leon Kammeraad testte vorig weekeinde in Brielle en leek er klaar
voor na zijn langdurige blessure. Het was niet Leon die tijdens
de test voor problemen zorgde maar het voordiff van de BMW. Als
er deze week geen goed alternatief gevonden wordt is het einde
seizoen voor de equipe.
Rene van Vliet belandde een week voor de oorspronkelijk geplande
NK in Lochem in de lappenmand. Een vervelende bacterie in zijn
been deed hem zelfs voor langere tijd in het ziekenhuis belanden.
En nu de NK in Visvliet een feit is missen we van Vliet die wel
uit het ziekenhuis is maar nog steeds niet genezen. Rene wensen
we dan ook veel beterschap en een spoedig herstel.
Ton van Leeuwen gaf aan de man-to-beat te zijn vandaag want de
snelheid die hij uit zijn Mitsubishi EVO weet te halen is door
niemand bij te houden. Alle manches waren dan ook een prooi voor
hem. Peter Breederland kon hem op het natte bijhouden door de
Suzuki in de mooiste drift van de dag te gooien maar verder dan
dat kwam hij niet.
Bij de start was het dan ook van Leeuwen die kwam, zag en overwon.
Peter Breederland liet zich met de lichte Suzuki verrassen door
Johan van den Barg met de snelle Celica en de immer snel van start
gaande Toon Kooremans met de Porsche. Johan van den Barg gooit
direct bij het uitkomen van bocht 2 de Toyota in een minder effectieve
drift waar nog niemand van kan profiteren. Precies een ronde later
gebeurt hetzelfde en schiet Peter Breederland er voorbij en ook
Frank Schoenmakers probeert het. Voor Schoenmakers kan het wel
eens een mooi seizoen gaan worden waarbij hij, als hij het driften
op de klei onder de knie krijgt, nog veel meer uit zijn Subaru
kan halen. Van Leeuwen heeft inmiddels al een grote voorsprong
en Piet van Dijk werkt zich ook naar voor in het veld. Zijn opmars
wordt gestuit door Toon Koormans waarvan van Dijk dacht deze even
voorbij te steken in bocht 3. Een touche volgde en van Dijk moest
afhaken met schade aan de voorzijde. Als Piet van Dijk echt een
woordje mee wil gaan spreken in het NK met deze auto moet hij
toch meer met deze auto gaan rijden. Van Dijk rijdt meer met zijn
hoge en lage kever als met de potente Honda. En dat zien we terug
in de rijstijl die hij hanteert met de Honda en dat resulteert
nog in te weinig effectiviteit van misschien wel de snelste toerwagen
van Nederland.
Er zijn al wat lekke banden te noteren want Henk Visch had er
direct al last van en ook bij Polman is het zover. Frank Schoenmakers
kan de zwalkende Polman niet ontwijken en een aanrijding was dan
ook niet te voorkomen. Wel schade bij Polman maar zonder gevolgen
zodat Frank Schoenmakers nog in het spoor blijft van de top-3.
Want van Leeuwen, Breederland en Johan van den Barg maken geen
fouten meer en rijden in deze volgorde over de streep.
Van Leeuwen scoort maximaal en neemt dan ook de leiding in van
het NK binnen deze toerwagenklasse maar Peter Breederland, die
toch weer even moest wennen aan de Baleno na zijn sprinter avontuur,
blijft erg dicht in de buurt. Het kampioenschap in deze klasse
is dan ook nog niet gestreden.
1. Ton van Leeuwen
2. Peter Breederland
3. Johan van den Barg
Superklasse
Hij was de grote afwezige in Kerkdriel tijdens NK nummer 2 en
dan hebben we het over Erik Ankersmit. In Woudrichem, Hemelvaartsdag,
reed de snelle tuinmachine verkoper weer een wedstrijd. Dit liep
lekker want de winst was daar voor hem. Toch was ook nu Ankersmit
weer niet aanwezig en zal een goede klassering in het eindklassement
naar alle waarschijnlijkheid niet meer tot de mogelijkheden behoren.
In de aanloop naar deze NK wedstrijd druppelde er een crossip
binnen dat Henk Bok weer klaar voor de strijd zou zijn. En dat
klopte want met zijn prachtig opgebouwde Audi RS4 motor liet hij
zien om de ereprijzen mee te willen gaan strijden in wat regio
wedstrijden. Helaas zat het Bok niet mee en kwam hij door technische
malheur niet eens aan meer dan alleen de eerste 2 manches toe.
Sander Derikx zorgde voor het meest opwindende moment van de dag.
In manche 2 knapte er een olieleiding welke de auto letterlijk
in lichterlaaie zette. De snelle Limburger dacht dat zijn crossdag
voorbij was maar stond in manche 3 weer aan de start alsof er
niets gebeurt was. Hier gebeurde weer iets vergelijkbaars en ternauwernood
wist hij zich toch nog voor de finale te plaatsen. Maar of hij
dat ging halen was twijfelachtig maar de immer goedlachse Derikx
flikte het toch om aan de start te verschijnen om zijn tweede
plaats in de tussenstand zo te kunnen verdedigen.
Glenn van Rosmalen keerde terug aan het NK front met zijn EK auto
door de Trackline equipe van Patrick Mommen over te nemen. De
Europees kampioen van 2009 plaatse zich als eerste voor de finale
met als slechtste resultaat plekkie 3. Hij koos de binnenzijde
met naast hem John Verberk die niets van van Rosmalen te vrezen
heeft als het gaat om het kampioenschap. Vorige week in Nova Paka
kwamen ze elkaar ook al tegen en was Verberk de betere. Maar of
van Rosmalen dat ook nu wilde laten gebeuren was de vraag die
iedereen zich afvroeg voor deze finale. Ook Martin Kroon sprak
een mooi woordje mee en stapte als de nummer 3 de finale binnen
en hij moest de eer van het HTB autosport team hoog houden want
Hans Verbugt nam vandaag niet deel.
De kopstart was vandaag voor de immer pechvolle Wilhelm Franssen
die de 2 liter met dikke turbo flink de sporen gaf. Glenn had
het nakijken maar zette direct zijn tanden in de achtervolging
op Franssen. Franssen kreeg geen ruimte om afstand te nemen op
de opdrogende baan. John Verberk viel tegen en dat was slecht
nieuws voor de huidige klassementsleider want hij kwam slechts
door op plaats 4 na 1 ronde. Kroon op plaats 4 met de dikke Volvo
en bijbehorende rookpluimen kon niet lang genieten van zijn ereplaats
en valt ver terug naar plaats 13 met een krom voorwiel en dat
is net voor Pijnenburg en achter Bartelen die er niet goed bij
zaten vandaag. Franssen en van Rosmalen maakten er een heerlijk
schouwspel van wat tot de laatste bocht duurde. Franssen reed
de longen uit zij lijf en van Rosmalen moest al zijn EK ervaring
in gang zetten om de Limburger bij te houden. Dat lukte al die
tijd tot van Rosmalen de ideale drift in begon te zetten en vooral
in bocht 3 en 4 er steeds naast zat. Vol gas het rechte stuk op
had van Rosmalen dan weer het nakijken. Met nog 2 ronden op de
teller plaatse van Rosmalen, die dacht wat te testen in Visvliet,
een prachtige aanval die ingezet werd met een meesterlijke drift
en gleed keurig aan Franssen voorbij. Franssen gaf niet op en
plaatste een aanval terug waarbij hij het net niet redde. Van
Rosmalen reed de ideale lijn en voor Franssen restte niets anders
dan de buitenlijnen aan te houden en daarmee kon hij goed in het
spoor blijven. In de laatste bocht deed Franssen een laatste poging
om van Rosmalen van de overwinning af te houden maar hier sloeg
de pechduivel toe voor Wilhelm Franssen. De band liep hard van
de velg af en de Peters bolide was hiermee met deze enorme snelheid
onhoudbaar voor Franssen en hij belandde in de greppel. Hij probeerde
geen wanhooppoging om los te komen om zowel zichzelf en anderen
geen schade toe te brengen en dat maakte hem een mooie verliezer.
Franssen kreeg geen loon naar werken en zag zijn zekere tweede
plaats in rook opgaan en klasseerde zich uiteindelijk slechts
als tiende. Van Rosmalen pakte knap de winst voor de lachende
derde John Verberk die hiermee alleen maar steviger aan de leiding
komt te staan voor het Nederlands kampioenschap. Dennis Kuijpers
pakte een keurige derde plaats en blijft in het spoor van Verberk
want hij heeft al een slecht resultaat staan en Verberk blijkt
niet onverslaanbaar te zijn. Tim ten Dolle gebruikte zijn Europese
ervaring ook weer volop en tikte als de nummer 4 aan voor Johan
van Grieken die tot nu toe ook een top seizoen doormaakt.
Na zo een prachtige en spannende finale vraag ik me wel weer oprecht
af wanneer we de Superklasse weer als afsluiting van de dag aan
het werk gaan zien. Het blijven toch de grote broemmies die er
soms prachtige finales van weten te maken.
1. Glenn van Rosmalen
2. John Verberk
3. Dennis Kuijpers
Sprint 1600
Sjors Bouwman, nieuwkomer in deze klasse, liet in het voorseizoen
sterke races zien en toch startte hij in het NK nog niet. Reden
hiervoor was een breuk in zijn arm tijdens de cross in Keyenborg.
In Brielle kwam ik hem tegen en het gips ging er deze week af.
Alleen deelnemen was nog iets te voorbarig voor de hoefsmid maar
in Ruurlo is hij er zeker bij met zijn snelle PML sprinter.
Voor Marcel Schoo waren de druiven zuur na zijn klinkende overwinning
in Kerkdriel. De eerste manche won hij maar later bleek een valse
start dus erg weinig punten in de competitieve 1600 klasse. In
manche 3 doorkruiste een flinke klomp klei zijn plannen want die
kwam op een schakelaar en moest de Dakar rijder vroegtijdig inpakken.
Een verrassende polehouder mogen we wel stellen want niemand minder
dan Roland ÒJerommekeÓ Dekkers pikte die in en opvallend hieraan
was dat zijn slechtste resultaat plaats 8 was. Tolkmap toog met
het GoKoBra team mee naar de Silk Way rally en zette zijn secondant
Andre Vrieze in. Op zijn favoriete ondergrond reed de motorbouwer
naar plaats 4. Andre Folmer, Peter van Drunen en Maarten Klosters
waren de verrassende andere First row bezitters en dat was voor
hun al als een kers op de taart. Maar ja als je daar staat wil
je natuurlijk meer. En waar was Pieter Mennen dan hoor ik je denken?
Die kwam niet verder als de derde rij op 11 en dat was ver beneden
zijn stand als regerend kampioen. Maar Mennen weet als geen ander
dat de punten pas verdeeld worden in de finale dus lagen alle
kansen nog open. Rene van der Coelen had het meeste recht op de
pole gehad want met een 0 resultaat in manche 2 behaalde hij nog
plaats 9.
Andre Vrieze pakte de kop direct in de eerste bocht en Jerommeke
sloot aan. Zou het dan een walk-over voor Vrieze gaan worden?
In bocht 3 maakt Peter van Drunen een einde aan zijn goede klassering
door de sprinter op 2 wielen te zetten. Het tijdverlies wat hem
dat opleverde kon hij nooit meer goedmaken en leverde hem slechts
plaats 9 op.
Ook Andre Folmer kon van zijn eerste rij niet profiteren en eindigde
slecht op de plaats 11.
Dekkers kan het nog redelijk lang volhouden op plaats 2 maar de
verassende Dirk-Jan Middelveld zit hem al op de hielen. Hij recht
zijn rug en verschalkt Dekkers al vrij snel. Rene van der Coelen
doet hetzelfde en hebben we ineens een hele andere top-3. Vrieze
rijdt niet de meest effectieve lijnen op de baan in Visvliet en
zo kan de sluw rijdende Middelveld steeds dichterbij komen door
hard en krap langs de binnenzijde te rijden. Pieter Mennen vinden
we inmiddels al terug op plaats 6 en zijn opmars is nog niet ten
einde want uiteindelijk gaat ook Dekkers nog voor de bijl en wordt
Mennen vier en Dekkers 5.
Aan kop wordt het echt spannend want Vrieze gaat de koppositie
niet houden want Middelveld neemt de kop over en neemt zo revanche
voor zijn slecht gelopen koers in den Horn 2010. Andre Vrieze
weet dat hij nu moet consolideren en niets op het spel moet zetten
want opnieuw een tweede plaats, Tolkamp behaalde dit ook al in
de voorgaande NK wedstrijden, levert zeker de leiding in de stand
op. En Middelveld is hierin geen bedreiging en van der Coelen
wel dus die moest hij achter zich houden wat ook lukte.
En zo is de equipe Tolkamp/Vrieze de trotse leider in de tussenstand
en werd Tolkamp op het Rode Plein ingeseind en liet hij weten
dat ze definitief voor de titel gaan dit jaar.
1. Dirk-Jan Middelveld
2. Andre Vrieze
3. Rene van der Coelen
Sprint 2000
Wat een dramatische dag was het voor een aantal kanshebbers op
de nationale titel vandaag in Visvliet. Klaas Postma en Pieter
Poelstra reden elkaar in de wielen in de kleine finale en dat
terwijl ze op de plaatsen 2 en 3 lagen met uitzicht op de grote
finale. Ook Patrick Cleys vond zijn Waterloo in de kleine finale.
Grootste oorzaak hiervan was een aanrijding in manche 2 waardoor
hij de baan na een aantal ronden verliet. Uiteindelijk kwam hij
1 punt tekort om zich rechtstreeks te plaatsen voor de grote finale.
Uiteindelijk verdiende Cleys nog een paar extra punten door plaats
17 te behalen. En dan de klassementsleider na 2 wedstrijden Henk
van der Hart die ook strandde in de kleine finale en met niet
meer dan afwezigheidspunten terug kon naar Zwartbroek.
Via deze kleine finale waren het uiteindelijk John Rotink, Jan
Hendriks en Andre Hofman die als laatste 3 mochten aanschuiven
in de finale.
De verrassing van de dag, Maurice Huisman, vinden we terug op
plaats 2 van de eerste rij bij de 2 liters. Op pole de sterk rijdende
Jan Willem van Eerden die ook wist dat hij moest scoren vandaag
om uiteindelijk dit kampioenschap naar zich toe te trekken. Ook
Chris Wagenaar wist dit en op plaats 9 staat hij tweede rij met
ook op meer.
Bij de start is Leonard van de Ven het snelste weg maar zijn valse
start had het oog toch gezien dus bij voorbaat kansloos. Huisman
pakte de kop en begon gelijk meters te maken en van Eerden volgde
nu al op gepaste afstand. Van de Ven op 3 maar door zijn valse
start, hebben ze het wel of niet gezien, moet je toch door blijven
rijden. Van de Ven maakt er zelf ook nog een spannende bocht 1
van door hier even op 2 wielen te gaan rijden en zo is een goed
klassement zeker weg. Ronald Akkermans profiteert hier direct
van en zijn Honda, naar verluidt de oude kampioensmotor van Pierre
Blok, stuurt hij naar 3 en zo kan hij vol de jacht openen op Jan
Willem van Eerden. Huisman krijgt wat minder snelheid in zijn
bolide zo lijkt het tot het noodlot echt toeslaat voor hem want
schakelen ging niet meer en zo valt hij terug van 1 naar 12. Van
Eerden krijgt de eerste plaats zo in de schoot geworpen maar kan
er niet lang van profiteren van Ronald Akkermans sluit aan. John
Rotink komt ook opzetten na een enorme goede start want vanaf
de kleine finale rijdt hij inmiddels op plaats 3 waarbij hij geen
dreiging meer heeft van Jacob Kuil en Herrijk Hop. Twee laatst
genoemde maakten er overigens ook een mooie strijd van.
Van Eerden maakt het Akkermans nog even moeilijk op de finishlijn
maar redt het net niet en dat is voor de stand mooi want de spanning
is volledig terug. Van Eerden aan kop gevolgd door van der Hart
en Akkermans die de aansluiting ook weer heeft gevonden.
1. Ronald Akkermans
2. Jan Willem van Eerden
3. John Rotink
Resume
Ook dit jaar zal Visvliet voor mij persoonlijk weer een mooi aandenken
hebben. De camera ploeg van SBS6 had geen beschikking over een
reporter om de interviews af te nemen tijdens deze NK. Ineens
lag er een mail in mijn IN-box of ik er wat voor voelde. Spannend
en ja ik heb er over na moeten denken want is het wel leuk om
de hele dag met een microfoon in je hand en een cameraman achter
je aan over de klei te zwalken? Ik kan nu zeggen dat het leuk
is en was alleen de voorrondes gaan redelijk aan je voorbij. Ben
dan ook erg nieuwsgierig naar de uitzending welke zondag 17 juli
omstreeks 12.00 bij SBS 6 wordt uitgezonden in het programma Dutch
Supercar Challenge via SBS Autosport.
Verder was het ondanks het slechte weer een topdag waar vooral
de finales van hoogstaand nivo waren met enorme snelheden en geen
zware crashes. Topdag voor iedereen in Visvliet en ook de baanposten
krijgen een dikke pluim.
Op naar Ruurlo de mooie maar zware zandbaan in de Achterhoek waar
de ACCLaren de organisatie op zich zal nemen op 13 autgustus.
Hopelijk zien de vele deelnemers er ook naar uit want de schifting
in zowel NK als EP zal dan gemaakt zijn en gaan de rijders keuzes
maken. Gaan ze voor een goed NK of een goed EP klassement?
Tot autocross dan ook maar weer!
|