Wedstrijd
2 VEKA NK autocross
Kerkdriel
21 mei 2011
Het
doorgaan van de tweede NK wedstrijd hing aan een dun draadje.
Deze keer was toch in zekere zin het weer opnieuw debet aan
dit op handen zijnde debacle. Hooibroei door de warme weersomstandigheden
zorgde ervoor dat de grote hoeveelheid stro die achter de boerderij
van de landeigenaar opgeslagen lag vlam vatte. De brandweer
kreeg het vuur niet onder controle en kreeg toestemming van
het waterschap de brandhaard uit te rijden. En daarmee konden
ze maar 1 kant op en dat was richting de permanente kleibaan.
Hier lag het een tijdje waarna het vuur weer voorzichtig oplaaide
en toen was het welletjes voor de brandweer. Het stro moest
geruimd worden en zo staan we dan toch in Kerkdriel klaar voor
de start bij ACCGeffen.
We
hebben het al eens vaker gezegd Kerkdriel is altijd maar Kerkdriel.
En dat is echt niet denigrerend bedoelt maar komt er op neer dat
het altijd een stabiele factor is binnen het Nederlandse autocross
gebeuren. En ACCGeffen is net zo stabiel en met de eerste clubwedstrijd
in Baarle Nassau er al weer op zittend staan ze er dan ook weer
klaar voor. Als hulptroepen werden ze en passant ook nog ingeschakeld
bij de eerste NK van ACCZuid dus de eerste NK meters hebben vooral
de jury dames al weer in de vingers. Geen reden tot paniek al
wordt er toch wel eens stiekem een beetje nagedacht over het gebruik
van transponders om het gemakkelijker te maken want een NK is
nu eenmaal geen clubwedstrijd maar topsport.
Baan
De permanente kleibaan mag op last van vergunningen niet elke
keer gebruikt worden om te crossen. Vandaar dat het "slechts"
bij 4x rijden in een seizoen blijft. Daarmee wil het niet zeggen
dat het niet een van de meest spectaculaire en snelste banen van
Nederland is. De altijd lastige chicane blijft scherprechter weet
vooral Peter Timmermans zich nog te herinneren. Bij de laatste
NK wedstrijd hier in 2009 ging het met hem hier mis. Veel schade
aan zijn sprinter, in het NK zagen we hem er ook niet meer mee
terug, en een nachtje ziekenhuis gaven aan dat het gevaarlijk
genoeg is. Ook Stephan Kersten maakte een vreemde klapper mee
waarbij hij botbreuken opliep en lange tijd niet kon crossen.
Deze NK serie staan beide rijders opnieuw ingeschreven/geregistreerd
in respectievelijk de keverklasse en de Sprint 1600. Timmermans
was er wel maar Kersten (nog) niet.
Harde klei door de lange droge periode weet een ieder en dan is
het oppassen geblazen vanwege de hoge snelheden. Ook de bandenkeuze
is dan moeilijk te bepalen en hier zullen rijders die hier in
2010 nog reden naar alle waarschijnlijkheid in het voordeel zijn.
Maar de echte toppers staan er toch wel en lijken nooit de verkeerde
bandenkeuze te maken.
In de week voorafgaand aan de NK werd het stro geruimd door zware
machines die diepe sporen in de baan nalieten. Het nabluswerk
van de brandweer maakte de baan zo week dat dit gebeurde. Het
rechte stuk na de start werd dan ook een heel stuk uitgegraven
om het geheel begaanbaar te maken en dat kwam de baan ten goede.
En misschien ook wel hierdoor hield de eerste bocht zich beter
als anders waardoor de binnen en de buitenkant van deze bocht
goed begaanbaar bleven.
Ook de ingang van de chicane werd veel breder gemaakt alleen de
geniepige knip bleef bestaan. Dus oppassen geblazen. Na de chicane,
waar de finish ligt, volgt de niet vloeiende laatste bocht waar
zowel de binnen- als de buitenlijnen snel zijn. Spannende series
en finales in het vooruitzicht dus voor alle 180 deelnemende rijders.
En het publiek kwam ook niets tekort op de grote tribune die er
zoals gewoonlijk geplaatst is. Wel op een mooie nieuwe plaats
want ingaan chicane is een prima spot.
Toerwagen soap
Ik wil er niet meer al teveel woorden aan kwijt maar na de finale
in Ysselsteyn protesteerde Rene van Vliet tegen de Suzuki Baleno
van Peter Breederland. Na veelvuldig en langdurig overleg besloten
de sportcommissarissen het protest van van Vliet af te wijzen.
Van Vliet koos er hierna voor om telefonische in beroep te gaan
tegen deze beslissing van de sportcommissarissen daar hij niet
meer op het terrein aanwezig was. Dan komt er dus een CAR zaak
als gevolg van het tegen protest. De aanhanger van Peter Breederland
werd hierop verzegeld meegenomen naar Zuidland. Hier braken moeilijke
dagen aan want zolang er geen uitspraak in een CAR zaak wordt
gedaan mag je niets met de verzegeling doen. Peter Breederland
stond dan ook met zijn handen in het haar want de volgende NK
wedstrijd staat op het programma. Goede raad was duur en er werd
besloten om via onze website een oproep te doen om een potente
toerwagen te huren. Zover kwam het niet want het CAR besloot om
het beroep van Rene van Vliet niet ontvankelijk te verklaren,
dus zo kwam er niet eens een CAR zaak.
Zodoende kon de Baleno afgelopen weekeinde uit de verzegelde aanhanger
en wisten ze in Zuidland wat ze moesten doen. Schoonmaken en servicen
om de Baleno klaar te stomen voor Kerkdriel.
Rene van Vliet had het ook druk met het klaarmaken met zijn Subaru
want na de deceptie in Ysselsteyn kreeg hij de smaak om te rijden
weer helemaal terug. Passief langs de baan staan kijken was toch
niets voor hem. Maar tot zijn eigen verbazing ging er een persbericht,
waarvan hij op voorhand al op de hoogte was gebracht, uit met
de volgende tekst:
Het BSAC heeft naar aanleiding van de 1e wedstrijd van het VEKA
NK 2011 besloten om tegen startnummer 602 (Rene van Vliet) zijn
registratie voor het VEKA NK Autocross 2011 met onmiddellijke
ingang ongedaan te maken. Reden: rijder creÏert onrust onder deelnemers,
organisatie, officials en bestuur. Als sectie willen wij alleen
positief bijdragen aan de autosport. Zijn gedrag is negatief en
doet afbreuk aan onze sport. Zo keerden zowel het BSAC als de
KNAF zich tegen Rene van Vliet en maakten een duidelijk statement
dat ze er klaar mee zijn. Toch ging Rene hier tegen, misschien
ook wel begrijpelijk, in verweer en liet zijn advocaat alles onderzoeken.
Die probeerde een deal te sluiten met de KNAF met een eventueel
kort geding als laatste escape. Zover kwam het niet want de zaak
werd door de advocaten van beide partijen geseponeerd. Dus toch
de Subaru aan de start al heeft van Vliet, om de uitleg maar kort
en bondig te houden, een soort van contract moeten ondertekenen
waarin hij zijn goede wil moet blijven tonen. Laten we alleen
hopen dat met deze uitspraak de rust binnen de toerwagenklasse
definitief terug is gekeerd. Voor eens en voor altijd bedoel ik
dan ook.
Standaardklasse
De nieuwe naam van de standaardklasse is na vandaag "MR2 vlieg
je mee" klasse. Verderop in het uitgebreide verslag van deze klasse
kun je daar alles over lezenÉ..
Er gebeurde opvallend weinig aan crashes binnen de standaard klasse
maar zoals zo vaak bleken ze alles voor het laatst te bewaren.
Noot is wel dat er ook een stuk minder rijders zijn in deze klasse
als voorheen. Ook nu was de top-3 weer een MR2 onderonsje welke
gevuld werd door 3 Friese rijders. Siegfried Postma en Haitze
Idzenga deelden de pole al gaf de computer deze uiteindelijk aan
Postma. Mid vijftiger Yje de Vries gaf niet veel toe en stond
op 3. Hierna kwamen de Opels van Patrick Breederland en Eddy Zielman.
Resume van de opstelling was dan ook dat er 9x een MR2 in voorkwam,
5x een Opel en van de merken Ford en Seat beide 1.
Yje de Vries, de sluwe ouwe vos met zijn boeren zakdoek als handelsmerk,
pakte de jonge garde in door de kop te pakken. Postma, Robin Bouwman
en Sasa Kovac sloten aan. Slechte start was er voor Haitze Idzenga
die het op zijn heupen kreeg. Het slechte resultaat in Ysselsteyn
moest en zou weggepoetst moeten worden om de kansen op een eventueel
kampioenschap nog in leven te houden. Maar met een vijfde plaats
na 1 ronde moest er wel wat gaan gebeuren. Mariette Lokate kon
haar draai in de finale nog helemaal niet vinden en haar vonden
we terug in de achterhoede op 12. Na 3 ronden werkt Pieter Nieuwkoop,
al dan niet me hulp van een ander, zijn Ford Escort over de kop
in bocht 3. Hiermee bleek hij trendsetter in deze klasse te zijn
aangaande deze akkefietjes. De Ford bleef liggen op het dak en
dit leverde direct een code rood op en een herstart op de baan.
De Ford stond koud in het parc-ferme en de starter liet de lichten
opnieuw allemaal aan en daarna weer uitgaan. Weer was het de Vries
die Kovac, met zijn nieuwe motor, maar net voor kon blijven. Idzenga
zag zijn kans schoon om direct naar voren te kruipen. In zijn
dadendrang schampt hij de harde kleimuur al een keer en staat
op scherp. Hierna kent hij bij het uitkomen van bocht 2 geen genade
met Robin Bouman die tegen de wal aangedrukt wordt. Pech voor
de bijna thuisrijder dat er op het scherpst van de snede wordt
gereden want ook een van de Kermit Opels blijft het gas erop houden
om er zou langs te kunnen. Zijn goede uitgangspositie verdwijnt
hiermee al sneeuw voor de zon. Net na de chicane vindt Idzenga
dan zijn Waterloo. Hij ramt met zijn MR2 opnieuw hard de wal met
de linkervoorzijde en knalt mega hard over de kop. Op zijn dak
blijft de MR2 liggen en kan iedereen zien dat er veel, zo niet
heel veel, schade aan is ontstaan. Code rood dus start nummer
3 in het vooruitzicht wat Robin Bouman niet erg vond.
Deze herstart lijkt een prooi te worden voor Siegfried Postma
alleen verslikt hij zich bij het insturen van bocht 1. Terwijl
Yje de Vries al weer op kop ligt schrijft Postma zijn MR2 af zo
lijkt het. Hij knalt tegen de harde wal aan en gaat rechtstandig
over de kop heen en zo blijft de auto liggen en zo is er weer
een code rood en weer een MR2 minder in het veld.
Dit alles verloopt allemaal in het voordeel van Lokate die zo
een aantal van haar rechtstreekse concurrenten ziet wegvallen
en stukje voor stukje opklimt in Kerkdriel want ze stijgt naar
10.
Opnieuw begeeft de koppeling van de Vries het niet bij start nummer
4 en weer kan hij goed van start gaan voor Kovac. Bouman kan nu
wel in het spoor blijven en komt door als nummer 3. In bocht 3
neemt Kovac ineens de leiding over van de Vries. Hij kan er maar
kort van genieten want de Vries pakt hem direct weer terug. Kovac
moet dus weer in de achtervolging. Bij het insturen van bocht
1 breekt er bij Kovac een achterwiel af en maakt hij een enorme
smak mee en gaat voor de tweede maal vandaag over de kop. En ook
dit levert weer een code rood op...
Start nummer 5 waarbij we met 3 MR2 en 1 Ford rijder minder van
start gaan. Yje de Vries start weer als snelste maar is niet als
eerste weg want dat is Gerwin Dimmendaal. Deze startte het beste
van allemaal en het leek op een valse start. Deze werd niet gegeven
door de starter en zo lijkt bij een herstart geen gebruik gemaakt
te worden van het revolutionaire valse start systeem wat feilloos
werkt bij de hoofdstart. De Vries merkt er niets van en doet opnieuw
wat hij de hele finale al doet en dat was kopstart pakken. Lokate
lijkt haar ritme gevonden te hebben en ligt op plaats 5. Na 1
ronde is ze alweer 2 plaatsen opgeschoven in haar nadeel want
de Opel vloot komt meer en meer opzetten. Yje de Vries geeft deze
moeilijke overwinning niet meer uit handen en voelde zich nooit
bedreigd en pakt knap de overwinning. Gerwin Dimmendaal brengt
de Kermit Opel subliem als tweede over de eindstreep. En deze
2 horen we later zijn definitief in de einduitslag want er ging
nagekeurd worden. Om het Opel feestje compleet te maken rijdt
Patrick Breederland zijn Astra naar plaats 3. Wichard van de Wal
sluipt ongemerkt en onopvallend naar plaats 4 toe en neemt de
leiding in de tussenstand over van Lokate die niet verder komt
dan plaats 7. Marco Gotink liet zien dat hij net als zijn equipe
genoot Matthijs Vos ook alles weer onder controle heeft. Hij brengt
de Opel als vijfde binnen net voor Robin Bouman. Zo is de top-6
uiteindelijk mooi verdeeld in 3 MR2's en 3 Opels en dat na 5 starts...
1. Yje de Vries 2. Gerwin Dimmendaal 3. Patrick Breederland
Juniorklasse
Kevin van Beek hoefde nu niet van de achterste rij vandaan te
komen en eiste in Kerkdriel de pole voor zich op. De baan die
hij kent als zijn broekzak bracht hem nog geen ongeluk vandaag
want alle manches sloot hij winnend af en daarmee was hij de Ton
van Leeuwen van de junioren. Jimmy Hop leek de misere van Ysselsteyn
achter zich gelaten te hebben en hem vonden we terug op rij 1
al mocht hij als enige niet meer kiezen voor zijn startpositie.
Coen Wouters, Stefan Gerrits en Koen van Well vergezelden van
Beek en Hop op de frontrow.
Gezien de problemen bij de standaardklasse werd er goed gekilverd
door de tractor chauffeurs wat ook geen overbodige luxe was. Hierdoor
lag er een mooie baan klaar voor deze aanstormende talenten. Kevin
van Beek maakte geen fout en weet als geen ander dat als hij dit
jaar geen kampioen wordt er ook nooit een zal komen in deze klasse.
Gebrand als hij is op een nieuwe overwinning blijft hij uit het
gedrang en komt hij als eerste in de bocht. Hop en Wouters sluiten
aan. Gerrits, van Well en Siebe Leeuw maken er een mooie strijd
van om plaats 4 die nog lang niet gestreden is. Koen van Well
moet al snel de strijd staken en zet zijn Swift stil aan de binnenzijde
van bocht 2. Hierdoor kan de revelatie van Ysselsteyn, Rob van
Mierlo, een plaatsje winnen. De klei lijkt vooralsnog niet zijn
favo ondergrond want plaats 10 is beneden zijn stand.
Van Beek neemt afstand en Hop kan niets anders dan volgen want
een aanval plaatsen kan hij vergeten. Stefan Gerrits wijst Coen
Wouters een plaatsje terug en deze vier hebben een grote voorsprong
opgebouwd op Rob van Mierlo. Van Mierlo bewijst hiermee toch geen
eendagsvlieg te zijn. Toch kan hij gedurende de rest van deze
finale Marc Verhey maar ternauwernood van zich af houden. Verhey
was sneller maar zag geen mogelijkheid voorbij te steken aan de
Limburger.
Kevin van Beek pakt zijn tweede overwinning op rij en zo begint
het er op te lijken dat alleen pech de Brabander kan stoppen in
zijn missie. Jimmy Hop verzamelt voor het eerst kostbare punten
dit jaar en kan tevreden zijn met plaats 2 al had hij liever...
Gerrits pakt brons voor Coen Wouters in de groene Peugeot.
1. Kevin van Beek 2. Jimmy Hop 3. Stefan Gerrits
Keverklasse
Peter Timmermans kende geen angst bij zijn terugkeer op de baan
waar hij slechte herinneringen aan heeft. De Hayabusa met carburateur
brachten hem 2 overwinningen en een tweede plaats. En dat deed
niemand hem na. Johan Zomer, terug van weggeweest, Jan Paul Klaster,
Lammert Brink en Arjan Stokkink maakte het plaatje compleet voor
een zeer indrukwekkende eerste rij. Met naast me langs de lijn
Isa de jonge dochter van Arjan Stokkink zou het een finale kunnen
worden die van fijn commentaar door haar voorzien zou worden.
Helaas voor Isa duurde de finale van haar vader niet lang en moest
de multi kampioen al snel de strijd staken. Timmermans liet zich
niet verrassen bij de start al probeerde Zomer het wel bij het
uitkomen van bocht 2. Klaster zat er ook al direct goed bij en
loerde op het gaatje. Gerald Kemper lag ook in de aanvalslinie
klaar en pakte binnen 1 ronde een plek van Zomer waarachter Lammert
Brink en Jacob Heeres vol met elkaar in gevecht zijn. Na 3 ronden
plaatst Jan Paul Klaster een hele mooie en strakke inhaalactie
in bocht 3 bij de Belg Timmermans. Volledig verrast verliest Timmermans
dan ook de leiding. Met nog 6 ronden op de teller is een aanrijding
tussen Lammert Brink en Corald van Mourik, die over de kop is
gegaan, aanleiding voor een rode vlag situatie. Herstart op de
baan zoals het reglement voorschrijft.
Klaster pakt de kop en Timmermans sluit aan voor de zeer sterk
rijdende Gerald Kemper. Kemper was de snelste man op de baan die
voor een verrassing lijkt te gaan zorgen. Raben is niet in vorm
en laat zich naar buiten dringen en verliest direct alweer een
positie. Dat de strijd in deze klasse nog lang niet gestreden
is weten we maar Raben lijkt hier al af te moeten haken voor de
titelstrijd. Vooraan gaat het hard en krijgt Kemper Brink op bezoek.
Brink verschalkt Kemper en zo is de top-3 net als in Ysselsteyn.
Kemper geeft niet op en probeert het weer bij Brink maar de snelheid
zoals deze was wordt minder en minder. Het loopvlak van een van
de banden laat los en rest er voor Kemper uiteindelijk een zesde
plaats.
Bij Zomer loopt de motor al een tijdje slecht waardoor hij zich
niet meer in een gevecht kan mengen. Zijn ervaring brengt hem
de tiende plaats.
Aan de kop kan Timmermans het niet zo spannend maken als in Ysselsteyn.
Klaster wint dan ook terecht en Brink komt wel dichterbij aan
Timmermans maar zal zeker tevreden zijn met plaats 3. Waar ging
het mis zal hij nog wel eens denken misschien. Opvallend was de
vierde plaats van Jacob Heeres die het uiteindelijk nog aan de
stok kreeg met Marco Raben maar dat op een mooie manier in zijn
voordeel wist te beslechten. Zo blijft Raben nog steeds in het
spoor van de top-3.
De klassementsleider na 2 wedstrijden is natuurlijk Klaster die
2 uit 2 pakte en dat geldt voor de volledige top-3 die 1 op 1
hetzelfde was als in Ysselsteyn. Kan Kemper het tij dan keren
in Lochem?
1. Jan Paul Klaster 2. Peter Timmermans (B) 3. Lammert Brink
Toerwagenklasse
Rene van Vliet arriveerde pas vroeg in de ochtend in Kerkdriel
op de wedstrijddag zelf. Met man en macht was er nog gewerkt aan
de Subaru om deze af te krijgen. De aangeschafte nieuwe onderdelen,
o.a. van Patrick van Mechelen, pasten toch niet helemaal lekker.
Desalniettemin wilde hij er nu toch voor gaan vechten op de baan
en dat is m.i. ook beter als achter de groene tafel.
Toon Kooremans beleefde weinig plezier aan Kerkdriel want na slechte
resultaten in de eerste 2 series zagen we hem niet meer terug
op de kleibaan. Zijn tweede plaats in de tussenstand kon hij dan
ook niet meer verdedigen. Piet van Dijk betaalde weer leergeld
door een lelijke smak te maken met de ex-Veldhuizen Civic. Hij
stuurde iets te ver naar rechts in de chicane waardoor het luchtruim
gekozen werd. Tijdens zijn korte vlucht kon Breederland hem nog
net ontwijken alleen van Leeuwen net niet. Dat was de reden van
de plaatschade aan de achterzijde. Alle wielen aan de rechterzijde
bungelden er los aan en deze keer zal het wel geen garantie zijn
ben ik bang.
Fred Stout gaf de BMW van Leon Kammeraad opnieuw de sporen en
niet zonder resultaat. De motor problemen lijken opgelost alleen
wat kleinere zaken staken nu de kop op. Maar die zijn makkelijker
te verhelpen op de cross al kwam hij na 3 series niet verder dan
plaats 12.
Henk Visch nestelt zich gewoon weer naast de gevestigde orde en
vindt alleen Ton van Leeuwen en Peter Breederland voor zich. Visch
start echter vals in de finale en weet hiermee dat een goede eindklassering
er niet meer inzit. Want plaats 12 is ver beneden zijn stand weet
de garagehouder uit Putten.
Misschien wel de meest opvallende op de eerste rij is Jan van
Noort. De gelovige rijder uit Westbroek rijdt niet op zondag en
liet de rijschool even voor wat het was om te zien of hij de rest
vandaag rijles kon geven. Dat leek te lukken want naast Rene van
Vliet vulde hij de eerste rij op.
Van Leeuwen was de hele dag ongenaakbaar en de enorme snelheid
in de Mitsubishi Evo laat iedereen genieten op de Drielse klei.
Zoals verwacht was de start een prooi voor van Leeuwen. Daarna
de verrassend snelle Porsche van Jan van Noort en natuurlijk zou
je bijna zeggen Peter Breederland die voor het eerst vandaag Rene
van Vliet tegenkwam. Fred Stout maakte in verhouding de beste
start mee en nestelde zich mooi tussen de gevestigde orde met
de BMW. Helaas voor hem was na 2 ronden de tussenbak stuk maar
was het werkelijke potentieel voor iedereen zichtbaar.
Van Leeuwen maakt meters en de sluwe Breederland heeft van Noort
inmiddels achter zich gelaten. Breederland geeft nooit op maar
dat zit in zijn genen want dat deed vader Henk ook nooit. Van
Leeuwen mindert plots snelheid en Breederland legt van Leeuwen
dan ook direct op de pijnbank. De topsnelheid komt niet meer terug
bij van Leeuwen die alleen nog maar zijn tweede plaats hoopt te
consolideren. Jan van Noort kan dan ook niet echt dichterbij komen
terwijl Peter Breederland alleen maar meer meters afstand kan
nemen. Van Vliet zien we terug op plaats 4 en de andere Subara
van Frank Schoenmakers komt dichter en dichterbij. Schoenmakers
pakt Rene van Vliet aan en weet zo plaats 4 te veroveren. Hierdoor
blijft van Vliet hangen op plaats 5 wat uiteindelijk ook zijn
eindklassering is. Bakproblemen zorgden ervoor dat hij niet meer
harder kon. Frank Schoenmakers voelt zich lekker bij plaats 4
en opent tevergeefs de jacht op van Noort en zo zijn de plaatsen
3 en 4 een feit.
Van Leeuwen pakte op safe de tweede plaats en Peter Breederland
schrijft een hele terechte overwinning bij. Knap dat hij na een
turbulente week zijn zenuwen zo onder controle heeft en hiermee
laat hij zien een groots rijder te zijn. In de tussenstand nadert
hij van Leeuwen nu alweer tot op 2 punten en kunnen we concluderen
dat dit de 2 rijders zullen zijn waar het kampioenschap 2011 om
gaat.
1. Peter Breederland 2. Ton van Leeuwen 3. Jan van Noort
Superklasse
Huib Versluis kwam zag en overwon in de eerste serie en hierna
zagen we hem niet meer terug. Wat is er toch steeds met Versluis
aan de hand want het geluk is ver te zoeken bij hem. Dit laatste
geldt trouwens ook voor Eddy Oldeman die ook nu weer alleen maar
pech op zijn weg tegenkwam.
En wat te denken van Patrick Mommen? Zijn nieuwe Trackline heeft
meters nodig om afstel gegevens te kunnen verzamelen. Helaas lukte
dat niet in Kerkdriel want in de eerste serie plofte zijn Nissan
motor. Een enorm gat in het onderblok maakte een einde aan zijn
dag met de bijbehorende rook en vuurzee.
Erik Pijnenburg lijkt de eerder dit seizoen gevonden problemen
onder controle te hebben. De temperatuur blijft stabiel nu en
zo kan er verder gekeken worden. De schokbreker afstelling op
de klei bleek ook nog niet top en hier werd in de series aan gewerkt.
Als laatste op de eerste rij was hij dan toch tevreden.
Mike Bartelen kende weinig problemen in de series en plaatse zijn
Porsche dan ook op plaats 2. Tim ten Dolle gebruikte zijn opgedane
EK ervaringen voor deze baan en persoonlijk vond ik hem als de
man met de mooiste rijstijl over de baan gaan. Dennis Kuijpers
krijgt de Porsche ook steeds beter onder controle en verdiende
eigenlijk de pole. Maar in serie 3 reed hij met de neus op de
grond rond en scoorde slecht. Nu restte niets meer dan plaats
3.
Na zijn oppermachtige prestatie in Ysselsteyn staat ook nu John
Verberk weer op 1. Maar in manche 3 zagen we toch dat als er veel
snelle mannen voor hem staan hij er niet zomaar langs komt want
plaats 4 was goed maar gaf toch wat aan.
Mike Bartelen had de beste start alleen niet de kopstart want
samen met Pijnenburg hadden ze zoveel snelheid dat ze helemaal
buitenin uitkwamen. En wie anders dan John Verberk kon er van
profiteren? Bartelen bleef ternauwernood tweede voor de snelle
Dennis Kuijpers.
Ferry Kroes en Thijs-Jan Klompmaker haken in elkaar bij het uitkomen
van bocht 2 en komen niet meer weg. Het lijkt op een herhaling
van Ysselsteyn waarbij Bennie Fielt zich enorm blesseerde. Opnieuw
besluiten de baanposten geen rood te geven en laten ze iedereen
voorbij razen. Een discutabele beslissing waarbij het deze keer
goed gaat want eerlijk is eerlijk ze staan op een gevaarlijke
positie op de baan.
Bert Vehof zien we ook niet ongeschonden uit deze crash tevoorschijn
komen want zijn rechter achterwiel is in een wokkel verandert.
Wonder boven wonder blijft het wiel er de hele finale aanzitten
en scoort hij plaats 11.
John Verberk heeft vrij baan en dan weet een ieder wat er gaat
gebeuren. Dan geeft hij de dikke Ford flink de sporen en gaat
werken aan een enorme voorsprong wat hij dan ook deed. Pijnenburg
draait in bocht 2 en valt ver terug wat hem uiteindelijk niet
verder brengt als plaats 7. Mike Bartelen doet het kunstje na
maar die weet dat de voorwiel aandrijving er mee ophield. Weg
goede eind klassering maar de nuttige data en rijervaring leveren
hem veel op en met vertrouwen gaat het team dan ook naar Lochem.
Verberk pakt een compleet recht stuk op de rest waarbij Dennis
Kuijpers dan ook best of the rest is want Verberk declasseert
iedereen ook op de klei. Tim ten Dolle heeft een prachtige dag
en de blauw/gele F&S, waar de complete top-3 uit bestaat trouwens,
brengt hem op het podium. Wilhelm Franssen deed het ook keurig
en hij bracht de huilende Peters net voor de rokende Sander Derikx
aan de finish.
Dat John Verberk op koers ligt voor de titel moge duidelijk zijn
want met 12 punten voorsprong op Sander Derikx vraag ik me af
wie de kalverstal inrichter uit Baarle Nassau van zijn derde NK
titel gaat afhouden. Al moet ik wel zeggen dat Verberk geen goede
herinneringen over heeft gehouden aan de laatste NK in Lochem
in 2008.
1. John Verberk 2. Dennis Kuijpers 3. Tim ten Dolle
Sprint 1600
Met opnieuw te weinig deelnemers om een kleine finale te kunnen
opvoeren wisten de rijders wat ze moesten doen om in de finale
te komen namelijk rechtstreeks bij de eerste 15 rijden. Wie dat
wel graag wilde maar het niet meer meemaakte was Ruud Wiefferink.
Manche 1 zag er rooskleurig uit voor de F&S rijder uit Lattrop.
Hier behaalde hij een tweede plaats. In manche 2 gaat het goed
fout voor de nummer 3 uit 2010. Opkomend rechte stuk na de start
gaat hij meerdere malen over de kop. Het blijft hierna stil langs
de baan en in de sprinter van Wiefferink. Hulpdiensten snellen
toe en bevrijden Wiefferink zonder al teveel problemen uit zijn
auto. Maar hierna wordt de sprinter weer op zijn wielen gezet
en wordt zichtbaar wat er had kunnen gebeuren met Wiefferink.
De hoofd rolkooi van zijn sprinter is zwaar beschadigd en de TC
gaat de auto in zijn geheel controleren want dit zijn zaken die
eigenlijk niet mogen voorkomen binnen de sprintklassen. Geluk
bij een ongeluk is hier dan ook wel op zijn plaats.
Edwin Tolkamp lijkt de man-to-beat want op zijn minst favoriete
ondergrond staat hij op de pole. Kees Snel is de snelste man vandaag
op de Drielse klei en alleen een slecht resultaat in serie 1 ontnamen
met de pole. Dan Pieter Mennen die naast ballon banden ook op
normale banden hard ging op de klei. Dan Maarten-Jan Klosters,
wie hoor ik denken en eerlijkheidshalve dacht ik dat ook, die
heel verrassend naast Dirk-Jan Middelveld staat.
Kees Snel heeft een dramatisch slechte start en valt terug al
maakt hij in bocht 1 weer veel goed. Tolkamp en Mennen hebben
de beste start al heeft niemand rekening gehouden met de als nummer
8 gestarte Marcel Schoo. Want de klei specialist uit Wolvega is
bij het uitkomen van bocht 2 de leider en steekt Mennen binnendoor
bij Tolkamp.
Kees Snel is er ook alweer bij en heeft in de wirwar in de eerste
bochten toch hele goede zaken gedaan. Mennen en Tolkamp maakten
er een mooie korte strijd van want Mennen werd direct alweer door
Tolkamp terug verwezen. Snel komt opzetten en maakt het Mennen
moeilijk en gaat op jacht. Mennen wordt gepasseerd door Snel maar
toch loopt hij niet ver weg bij de regerend kampioen. Achter de
leidende 4 is het een feest om naar te kijken want Maarten Klosters,
Rene van der Coelen, Andre Bouwmeester, Frank Rutgers, Ingo van
Lipzig en Sander Cuenen maken er een heerlijk schouwspel van.
Ze zitten prachtig dicht op elkaar en gunnen elkaar de ruimte
om de strijd aan te kunnen gaan. Cuenen is de eerste die moet
afhaken want hij verliest een wiel. Dan is het 2 ronden voor het
einde ineens Klosters die een smakker maakt bij het uitkomen van
bocht 2. Hij komt weer op zijn wielen terecht en kan veel later
dan gepland zijn weg vervolgen en ziet zijn vijfde plaats omgezet
worden in plaats 13 toevalligerwijs het ongeluksgetal.
Aan de kop maakt Schoo geen enkele fout en pakt de overwinning
en dat is iets wat hij na de slechte eerste manche, uitval, niet
meer gedacht had. Zijn vechtlust werd nu eindelijk eens beloond
en kon ook Gerwin Rauwerdink van Trackline trots zijn langs de
kant.
Tolkamp pakte gedecideerd plaats 2 en neemt hiermee de leiding
in de tussenstand over van Pieter Mennen die tot aan de finishlijn
in gevecht bleef met Kees Snel. In de laatste bocht lag Mennen
zelfs weer heel even derde. De snelle lijn die Kees Snel reed
in de chicane verwees hem net weer terug en dat scheelde hem 2
kostbare punten.
1. Marcel Schoo 2. Edwin Tolkamp 3. Kees Snel.
Sprint 2000
Met 41 deelnemers aan de start wist Remon van den Akker dat de
winst in de kleine finale hem een plaats opleverde in de finale.
Voormalig Nederlands kampioen Ronald Akkermans werd tweede met
de nieuwe Honda motor voor Peter Cents die ternauwernood Hedser
Bruinsma van zich af kon houden.
Ook Jan-Willem van Eerden zat in de kleine finale maar zoals zo
vaak als de voormalig Nederlands kampioen keverklasse in het gedrang
zit komt hij niet naar voren. En dat heeft natuurlijk gevolgen
voor de glorieuze winnaar van de eerste NK in Ysselsteyn want
de leiding was niet meer voor hem. Reden dat van Eerden slechts
in de kleine finale stond was een uitval in de eerste serie. Hij
kwam de finishlijn niet een keer over. Had hij dat wel gedaan
hadden de kostbare punten die hem dat opleverde een betere startpositie
in de kleine finale opgeleverd.
Patrick Cleys oefende in 2010 nog eens op de baan in het welbekende
weekeinde. Hierdoor wist hij welke banden het beste waren en hij
kwam ook niet voor verrassingen te staan. Pole voor hem en zicht
op de overwinning. Henk van der Hart stond ook weer in de finale
al had dat heel anders kunnen zijn. In een van de series raakte
hij (of werd geraakt) een andere deelnemer net na de start. Hij
vloog door de lucht zonder gevolgen en dat was gelukkig voor hem.
Gussinklo maakte ook een vergelijkbaar ongelukje mee maar die
strandde in de kleine finale al.
Cleys startte erg goed maar Herrijk Hop remde zo laat dat hij
uiteindelijk de kopstart op zijn naam kon zetten. Bij het uitkomen
van bocht 2 draait de Peters van Cleys 90 graden en gaat hij rond.
Wouter van Vugt raakt hem en verder lijkt het dat niemand hem
raakt maar Klaas Postma kan er niet meer omheen en rijdt links
voor alles eraf bij Cleys. Postma kan nog doorglijden de chicane
in en valt ook daar uit met schade. Zo nemen we al vroeg in de
wedstrijd afscheid van twee favorieten. Cleys staat op een hele
ongelukkige plaats en opnieuw besluiten de baanposten geen rood
te trekken. Cleys wordt wel nauwlettend in de gaten gehouden door
de baanposten maar hij ziet geen kans om door het uit elkaar geslagen
veld uit zijn auto te komen. Ik houd mijn hart dan ook vast langs
de kant en waarschijnlijk komt dat omdat juist hij mijn favoriet
is.
Aan de kop is het Henk van der Hart die Herrijk Hop heeft terug
verwezen naar plaats 2. De inmiddels met 30 jaar autocross rondrijdende
veteraan recht zijn rug want weet dat overwinningen in het NK
schaars zijn. Jakob Kuil is inmiddels ook al voorbij gegaan aan
Herrijk Hop die inmiddels Kees Buyserd op zijn achterrek voelt.
Ook Wouter van Vught strijdt mee in de top maar we zien dat hij
de Spies zeker nog niet helemaal onder controle heeft. Bij het
uitkomen van bocht 2 toucheert hij licht het plat liggende voorwiel
van Cleys en gaat het nog goed. De baanposten zijn gewaarschuwd
maar doen nog steeds niet waarschijnlijk omdat Cleys aangegeven
heeft dat het goed gaat met hem.
Van der Hart zit te genieten in zijn A&P frame en voelt dat
Kuil niet dichterbij kan komen. Kees Buyserd maakt het Hop moeilijk
en pakt plaats 3 van hem af. Met samengeknepen billen opent Buyserd
de jacht op Kuil want hij heeft al zoveel pech gehad dit jaar
en heel 2010 dat hij weet dat de pret zo over kan zijn.
Kuil maakt in de laatste bocht een kapitale fout door op volle
snelheid op het linker achterwiel van Cleys te rijden. Een auto
die er al 9 ronden staat...É.
Cleys maakt een enorme klap voorwaarts met zijn nek maar blijkt
uiteindelijk niets te hebben.
Het duurt lang voor de domme actie van Kuil tot hem doordringt
want voor hij zijn achteruit heeft gevonden zijn er al 6 andere
aan hem voorbij gegaan. Hij finisht nog net als de nummer 8. Als
we al dachten dat Henk van der Hart blij was blijkt dat de nummer
2 Kees Buyserd nog veel blijer was. Alle misere valt ineens van
hem af en dat is hem gegund.
Herrijk Hop wordt keurig derde voor Wouter van Vugt en Rene Hofstra.
Knappe prestatie van Remon van den Akker die zesde wordt vanaf
de laatste rij.
Een akkefietje zoals Kuil veroorzaakte behoort bestraft te worden
met een zwarte vlag maar de wedstrijdleiding verzuimde dat. Hoe
kunnen ze met 2 maten meten? In 2009 in Reutum kreeg Chris Wagenaar
zwart omdat hij op de stilstaande auto van Erwin Breederland klapte.
Ook toen gold hetzelfde voor Dion Verstraten die Michael Kuijpers
over het hoofd zag na een paar ronden. En meer recent nog Cor
Euser in den Horn die zwart kreeg omdat het volgens de wedstrijdleiding
gevaarlijk rijgedrag is als je op een stilstaande auto botst die
er minimaal al een ronde staat. Waarom nu niet is voor mij onbegrijpelijk.
Henk van der Hart is nu dan ook de trotse leider in de tussenstand
met maar liefst 19 punten voorsprong op Chris Wagenaar. Waag stond
wel in de finale maar is op de klei nog niet zo behendig met de
sprinter als op het zand.
1. Henk van der Hart 2. Kees Buyserd 3. Herrijk Hop
Resume
Het was een heerlijke dag zowel qua weer als wedstrijd waarbij
weinig tot niets aan kritiek kan worden geleverd. Chapeau aan
iedereen natuurlijk die het mede heeft mogelijk gemaakt en ACC
Geffen in het bijzonder.
Geen grote incidenten en ongelukken dus met een tevreden gevoel
gaan we dan ook allemaal naar huis. Met SBS6 is ook alles geregeld
en opnieuw trokken ze er met 3 camera's op uit. In de wandelgangen
vingen we op dat er minder uitzendingen gaan komen met een dubbel
zo lange uitzendtijd. Maar als daar meer over bekend is zal het
BSAC dat officieel bekend gaan maken net als de uitzend data.
Op naar Lochem waar we benieuwd zijn welke baan dit keer het strijdtoneel
wordt. Rijden ze opnieuw langs het kanaal of toch weer op de vertrouwde
plaats langs de motorcrossbaan? Ik hoop het laatste. Maar dat
weet ACCLaren natuurlijk als beste en houden ze het nog als verrassing
voor als de rijders op 18 juni aan de Kanaaldijk arriveren.
Tot Autocross, al misten we de bedenker van deze spreuk wel als
omroeper wat niet wil zeggen dat Mari van Kammen het niet goed
deed.
Tot autocross dan ook maar weer!
|