VERSLAG - VEKA NEDERLANDS KAMPIOENSCHAP.

geplaatst: 22 mei 2011
©2011 AutoCrossNederland.NL

Wedstrijd 2 VEKA NK autocross
Kerkdriel

21 mei 2011

Het doorgaan van de tweede NK wedstrijd hing aan een dun draadje. Deze keer was toch in zekere zin het weer opnieuw debet aan dit op handen zijnde debacle. Hooibroei door de warme weersomstandigheden zorgde ervoor dat de grote hoeveelheid stro die achter de boerderij van de landeigenaar opgeslagen lag vlam vatte. De brandweer kreeg het vuur niet onder controle en kreeg toestemming van het waterschap de brandhaard uit te rijden. En daarmee konden ze maar 1 kant op en dat was richting de permanente kleibaan. Hier lag het een tijdje waarna het vuur weer voorzichtig oplaaide en toen was het welletjes voor de brandweer. Het stro moest geruimd worden en zo staan we dan toch in Kerkdriel klaar voor de start bij ACCGeffen.

We hebben het al eens vaker gezegd Kerkdriel is altijd maar Kerkdriel. En dat is echt niet denigrerend bedoelt maar komt er op neer dat het altijd een stabiele factor is binnen het Nederlandse autocross gebeuren. En ACCGeffen is net zo stabiel en met de eerste clubwedstrijd in Baarle Nassau er al weer op zittend staan ze er dan ook weer klaar voor. Als hulptroepen werden ze en passant ook nog ingeschakeld bij de eerste NK van ACCZuid dus de eerste NK meters hebben vooral de jury dames al weer in de vingers. Geen reden tot paniek al wordt er toch wel eens stiekem een beetje nagedacht over het gebruik van transponders om het gemakkelijker te maken want een NK is nu eenmaal geen clubwedstrijd maar topsport.

Baan
De permanente kleibaan mag op last van vergunningen niet elke keer gebruikt worden om te crossen. Vandaar dat het "slechts" bij 4x rijden in een seizoen blijft. Daarmee wil het niet zeggen dat het niet een van de meest spectaculaire en snelste banen van Nederland is. De altijd lastige chicane blijft scherprechter weet vooral Peter Timmermans zich nog te herinneren. Bij de laatste NK wedstrijd hier in 2009 ging het met hem hier mis. Veel schade aan zijn sprinter, in het NK zagen we hem er ook niet meer mee terug, en een nachtje ziekenhuis gaven aan dat het gevaarlijk genoeg is. Ook Stephan Kersten maakte een vreemde klapper mee waarbij hij botbreuken opliep en lange tijd niet kon crossen. Deze NK serie staan beide rijders opnieuw ingeschreven/geregistreerd in respectievelijk de keverklasse en de Sprint 1600. Timmermans was er wel maar Kersten (nog) niet.
Harde klei door de lange droge periode weet een ieder en dan is het oppassen geblazen vanwege de hoge snelheden. Ook de bandenkeuze is dan moeilijk te bepalen en hier zullen rijders die hier in 2010 nog reden naar alle waarschijnlijkheid in het voordeel zijn. Maar de echte toppers staan er toch wel en lijken nooit de verkeerde bandenkeuze te maken.
In de week voorafgaand aan de NK werd het stro geruimd door zware machines die diepe sporen in de baan nalieten. Het nabluswerk van de brandweer maakte de baan zo week dat dit gebeurde. Het rechte stuk na de start werd dan ook een heel stuk uitgegraven om het geheel begaanbaar te maken en dat kwam de baan ten goede. En misschien ook wel hierdoor hield de eerste bocht zich beter als anders waardoor de binnen en de buitenkant van deze bocht goed begaanbaar bleven.
Ook de ingang van de chicane werd veel breder gemaakt alleen de geniepige knip bleef bestaan. Dus oppassen geblazen. Na de chicane, waar de finish ligt, volgt de niet vloeiende laatste bocht waar zowel de binnen- als de buitenlijnen snel zijn. Spannende series en finales in het vooruitzicht dus voor alle 180 deelnemende rijders. En het publiek kwam ook niets tekort op de grote tribune die er zoals gewoonlijk geplaatst is. Wel op een mooie nieuwe plaats want ingaan chicane is een prima spot.

Toerwagen soap
Ik wil er niet meer al teveel woorden aan kwijt maar na de finale in Ysselsteyn protesteerde Rene van Vliet tegen de Suzuki Baleno van Peter Breederland. Na veelvuldig en langdurig overleg besloten de sportcommissarissen het protest van van Vliet af te wijzen. Van Vliet koos er hierna voor om telefonische in beroep te gaan tegen deze beslissing van de sportcommissarissen daar hij niet meer op het terrein aanwezig was. Danákomtáer dus een CAR zaak als gevolg van het tegen protest. De aanhanger van Peter Breederland werd hierop verzegeld meegenomen naar Zuidland. Hier braken moeilijke dagen aan want zolang er geen uitspraak in een CAR zaak wordt gedaan mag je niets met de verzegeling doen. Peter Breederland stond dan ook met zijn handen in het haar want de volgende NK wedstrijd staat op het programma. Goede raad was duur en er werd besloten om via onze website een oproep te doen om een potente toerwagen te huren. Zover kwam het niet want het CAR besloot om het beroep van Rene van Vliet niet ontvankelijk te verklaren, dus zo kwam er niet eens een CAR zaak.
Zodoende kon de Baleno afgelopen weekeinde uit de verzegelde aanhanger en wisten ze in Zuidland wat ze moesten doen. Schoonmaken en servicen om de Baleno klaar te stomen voor Kerkdriel.
Rene van Vliet had het ook druk met het klaarmaken met zijn Subaru want na de deceptie in Ysselsteyn kreeg hij de smaak om te rijden weer helemaal terug. Passief langs de baan staan kijken was toch niets voor hem. Maar tot zijn eigen verbazing ging er een persbericht, waarvan hij op voorhand al op de hoogte was gebracht, uit met de volgende tekst:
Het BSAC heeft naar aanleiding van de 1e wedstrijd van het VEKA NK 2011 besloten om tegen startnummer 602 (Rene van Vliet) zijn registratie voor het VEKA NK Autocross 2011 met onmiddellijke ingang ongedaan te maken. Reden: rijder cre¤ert onrust onder deelnemers, organisatie, officials en bestuur. Als sectie willen wij alleen positief bijdragen aan de autosport. Zijn gedrag is negatief en doet afbreuk aan onze sport. Zo keerden zowel het BSAC als de KNAF zich tegen Rene van Vliet en maakten een duidelijk statement dat ze er klaar mee zijn. Toch ging Rene hier tegen, misschien ook wel begrijpelijk, in verweer en liet zijn advocaat alles onderzoeken. Die probeerde een deal te sluiten met de KNAF met een eventueel kort geding als laatste escape. Zover kwam het niet want de zaak werd door de advocaten van beide partijen geseponeerd. Dus toch de Subaru aan de start al heeft van Vliet, om de uitleg maar kort en bondig te houden, een soort van contract moeten ondertekenen waarin hij zijn goede wil moet blijven tonen. Laten we alleen hopen dat met deze uitspraak de rust binnen de toerwagenklasse definitief terug is gekeerd. Voor eens en voor altijd bedoel ik dan ook.

Standaardklasse
De nieuwe naam van de standaardklasse is na vandaag "MR2 vlieg je mee" klasse. Verderop in het uitgebreide verslag van deze klasse kun je daar alles over lezen╔..
Er gebeurde opvallend weinig aan crashes binnen de standaard klasse maar zoals zo vaak bleken ze alles voor het laatst te bewaren. Noot is wel dat er ook een stuk minder rijders zijn in deze klasse als voorheen. Ook nu was de top-3 weer een MR2 onderonsje welke gevuld werd door 3 Friese rijders. Siegfried Postma en Haitze Idzenga deelden de pole al gaf de computer deze uiteindelijk aan Postma. Mid vijftiger Yje de Vries gaf niet veel toe en stond op 3. Hierna kwamen de Opels van Patrick Breederland en Eddy Zielman. Resume van de opstelling was dan ook dat er 9x een MR2 in voorkwam, 5x een Opel en van de merken Ford en Seat beide 1.
Yje de Vries, de sluwe ouwe vos met zijn boeren zakdoek als handelsmerk, pakte de jonge garde in door de kop te pakken. Postma, Robin Bouwman en Sasa Kovac sloten aan. Slechte start was er voor Haitze Idzenga die het op zijn heupen kreeg. Het slechte resultaat in Ysselsteyn moest en zou weggepoetst moeten worden om de kansen op een eventueel kampioenschap nog in leven te houden. Maar met een vijfde plaats na 1 ronde moest er wel wat gaan gebeuren. Mariette Lokate kon haar draai in de finale nog helemaal niet vinden en haar vonden we terug in de achterhoede op 12. Na 3 ronden werkt Pieter Nieuwkoop, al dan niet me hulp van een ander, zijn Ford Escort over de kop in bocht 3. Hiermee bleek hij trendsetter in deze klasse te zijn aangaande deze akkefietjes. De Ford bleef liggen op het dak en dit leverde direct een code rood op en een herstart op de baan.
De Ford stond koud in het parc-ferme en de starter liet de lichten opnieuw allemaal aan en daarna weer uitgaan. Weer was het de Vries die Kovac, met zijn nieuwe motor, maar net voor kon blijven. Idzenga zag zijn kans schoon om direct naar voren te kruipen. In zijn dadendrang schampt hij de harde kleimuur al een keer en staat op scherp. Hierna kent hij bij het uitkomen van bocht 2 geen genade met Robin Bouman die tegen de wal aangedrukt wordt. Pech voor de bijna thuisrijder dat er op het scherpst van de snede wordt gereden want ook een van de Kermit Opels blijft het gas erop houden om er zou langs te kunnen. Zijn goede uitgangspositie verdwijnt hiermee al sneeuw voor de zon. Net na de chicane vindt Idzenga dan zijn Waterloo. Hij ramt met zijn MR2 opnieuw hard de wal met de linkervoorzijde en knalt mega hard over de kop. Op zijn dak blijft de MR2 liggen en kan iedereen zien dat er veel, zo niet heel veel, schade aan is ontstaan. Code rood dus start nummer 3 in het vooruitzicht wat Robin Bouman niet erg vond.
Deze herstart lijkt een prooi te worden voor Siegfried Postma alleen verslikt hij zich bij het insturen van bocht 1. Terwijl Yje de Vries al weer op kop ligt schrijft Postma zijn MR2 af zo lijkt het. Hij knalt tegen de harde wal aan en gaat rechtstandig over de kop heen en zo blijft de auto liggen en zo is er weer een code rood en weer een MR2 minder in het veld.
Dit alles verloopt allemaal in het voordeel van Lokate die zo een aantal van haar rechtstreekse concurrenten ziet wegvallen en stukje voor stukje opklimt in Kerkdriel want ze stijgt naar 10.
Opnieuw begeeft de koppeling van de Vries het niet bij start nummer 4 en weer kan hij goed van start gaan voor Kovac. Bouman kan nu wel in het spoor blijven en komt door als nummer 3. In bocht 3 neemt Kovac ineens de leiding over van de Vries. Hij kan er maar kort van genieten want de Vries pakt hem direct weer terug. Kovac moet dus weer in de achtervolging. Bij het insturen van bocht 1 breekt er bij Kovac een achterwiel af en maakt hij een enorme smak mee en gaat voor de tweede maal vandaag over de kop. En ook dit levert weer een code rood op...
Start nummer 5 waarbij we met 3 MR2 en 1 Ford rijder minder van start gaan. Yje de Vries start weer als snelste maar is niet als eerste weg want dat is Gerwin Dimmendaal. Deze startte het beste van allemaal en het leek op een valse start. Deze werd niet gegeven door de starter en zo lijkt bij een herstart geen gebruik gemaakt te worden van het revolutionaire valse start systeem wat feilloos werkt bij de hoofdstart. De Vries merkt er niets van en doet opnieuw wat hij de hele finale al doet en dat was kopstart pakken. Lokate lijkt haar ritme gevonden te hebben en ligt op plaats 5. Na 1 ronde is ze alweer 2 plaatsen opgeschoven in haar nadeel want de Opel vloot komt meer en meer opzetten. Yje de Vries geeft deze moeilijke overwinning niet meer uit handen en voelde zich nooit bedreigd en pakt knap de overwinning. Gerwin Dimmendaal brengt de Kermit Opel subliem als tweede over de eindstreep. En deze 2 horen we later zijn definitief in de einduitslag want er ging nagekeurd worden. Om het Opel feestje compleet te maken rijdt Patrick Breederland zijn Astra naar plaats 3. Wichard van de Wal sluipt ongemerkt en onopvallend naar plaats 4 toe en neemt de leiding in de tussenstand over van Lokate die niet verder komt dan plaats 7. Marco Gotink liet zien dat hij net als zijn equipe genoot Matthijs Vos ook alles weer onder controle heeft. Hij brengt de Opel als vijfde binnen net voor Robin Bouman. Zo is de top-6 uiteindelijk mooi verdeeld in 3 MR2's en 3 Opels en dat na 5 starts...
1. Yje de Vries 2. Gerwin Dimmendaal 3. Patrick Breederland

Juniorklasse
Kevin van Beek hoefde nu niet van de achterste rij vandaan te komen en eiste in Kerkdriel de pole voor zich op. De baan die hij kent als zijn broekzak bracht hem nog geen ongeluk vandaag want alle manches sloot hij winnend af en daarmee was hij de Ton van Leeuwen van de junioren. Jimmy Hop leek de misere van Ysselsteyn achter zich gelaten te hebben en hem vonden we terug op rij 1 al mocht hij als enige niet meer kiezen voor zijn startpositie. Coen Wouters, Stefan Gerrits en Koen van Well vergezelden van Beek en Hop op de frontrow.
Gezien de problemen bij de standaardklasse werd er goed gekilverd door de tractor chauffeurs wat ook geen overbodige luxe was. Hierdoor lag er een mooie baan klaar voor deze aanstormende talenten. Kevin van Beek maakte geen fout en weet als geen ander dat als hij dit jaar geen kampioen wordt er ook nooit een zal komen in deze klasse. Gebrand als hij is op een nieuwe overwinning blijft hij uit het gedrang en komt hij als eerste in de bocht. Hop en Wouters sluiten aan. Gerrits, van Well en Siebe Leeuw maken er een mooie strijd van om plaats 4 die nog lang niet gestreden is. Koen van Well moet al snel de strijd staken en zet zijn Swift stil aan de binnenzijde van bocht 2. Hierdoor kan de revelatie van Ysselsteyn, Rob van Mierlo, een plaatsje winnen. De klei lijkt vooralsnog niet zijn favo ondergrond want plaats 10 is beneden zijn stand.
Van Beek neemt afstand en Hop kan niets anders dan volgen want een aanval plaatsen kan hij vergeten. Stefan Gerrits wijst Coen Wouters een plaatsje terug en deze vier hebben een grote voorsprong opgebouwd op Rob van Mierlo. Van Mierlo bewijst hiermee toch geen eendagsvlieg te zijn. Toch kan hij gedurende de rest van deze finale Marc Verhey maar ternauwernood van zich af houden. Verhey was sneller maar zag geen mogelijkheid voorbij te steken aan de Limburger.
Kevin van Beek pakt zijn tweede overwinning op rij en zo begint het er op te lijken dat alleen pech de Brabander kan stoppen in zijn missie. Jimmy Hop verzamelt voor het eerst kostbare punten dit jaar en kan tevreden zijn met plaats 2 al had hij liever... Gerrits pakt brons voor Coen Wouters in de groene Peugeot.
1. Kevin van Beek 2. Jimmy Hop 3. Stefan Gerrits

Keverklasse
Peter Timmermans kende geen angst bij zijn terugkeer op de baan waar hij slechte herinneringen aan heeft. De Hayabusa met carburateur brachten hem 2 overwinningen en een tweede plaats. En dat deed niemand hem na. Johan Zomer, terug van weggeweest, Jan Paul Klaster, Lammert Brink en Arjan Stokkink maakte het plaatje compleet voor een zeer indrukwekkende eerste rij. Met naast me langs de lijn Isa de jonge dochter van Arjan Stokkink zou het een finale kunnen worden die van fijn commentaar door haar voorzien zou worden. Helaas voor Isa duurde de finale van haar vader niet lang en moest de multi kampioen al snel de strijd staken. Timmermans liet zich niet verrassen bij de start al probeerde Zomer het wel bij het uitkomen van bocht 2. Klaster zat er ook al direct goed bij en loerde op het gaatje. Gerald Kemper lag ook in de aanvalslinie klaar en pakte binnen 1 ronde een plek van Zomer waarachter Lammert Brink en Jacob Heeres vol met elkaar in gevecht zijn. Na 3 ronden plaatst Jan Paul Klaster een hele mooie en strakke inhaalactie in bocht 3 bij de Belg Timmermans. Volledig verrast verliest Timmermans dan ook de leiding. Met nog 6 ronden op de teller is een aanrijding tussen Lammert Brink en Corald van Mourik, die over de kop is gegaan, aanleiding voor een rode vlag situatie. Herstart op de baan zoals het reglement voorschrijft.
Klaster pakt de kop en Timmermans sluit aan voor de zeer sterk rijdende Gerald Kemper. Kemper was de snelste man op de baan die voor een verrassing lijkt te gaan zorgen. Raben is niet in vorm en laat zich naar buiten dringen en verliest direct alweer een positie. Dat de strijd in deze klasse nog lang niet gestreden is weten we maar Raben lijkt hier al af te moeten haken voor de titelstrijd. Vooraan gaat het hard en krijgt Kemper Brink op bezoek. Brink verschalkt Kemper en zo is de top-3 net als in Ysselsteyn. Kemper geeft niet op en probeert het weer bij Brink maar de snelheid zoals deze was wordt minder en minder. Het loopvlak van een van de banden laat los en rest er voor Kemper uiteindelijk een zesde plaats.
Bij Zomer loopt de motor al een tijdje slecht waardoor hij zich niet meer in een gevecht kan mengen. Zijn ervaring brengt hem de tiende plaats.
Aan de kop kan Timmermans het niet zo spannend maken als in Ysselsteyn. Klaster wint dan ook terecht en Brink komt wel dichterbij aan Timmermans maar zal zeker tevreden zijn met plaats 3. Waar ging het mis zal hij nog wel eens denken misschien. Opvallend was de vierde plaats van Jacob Heeres die het uiteindelijk nog aan de stok kreeg met Marco Raben maar dat op een mooie manier in zijn voordeel wist te beslechten. Zo blijft Raben nog steeds in het spoor van de top-3.
De klassementsleider na 2 wedstrijden is natuurlijk Klaster die 2 uit 2 pakte en dat geldt voor de volledige top-3 die 1 op 1 hetzelfde was als in Ysselsteyn. Kan Kemper het tij dan keren in Lochem?
1. Jan Paul Klaster 2. Peter Timmermans (B) 3. Lammert Brink

Toerwagenklasse
Rene van Vliet arriveerde pas vroeg in de ochtend in Kerkdriel op de wedstrijddag zelf. Met man en macht was er nog gewerkt aan de Subaru om deze af te krijgen. De aangeschafte nieuwe onderdelen, o.a. van Patrick van Mechelen, pasten toch niet helemaal lekker. Desalniettemin wilde hij er nu toch voor gaan vechten op de baan en dat is m.i. ook beter als achter de groene tafel.
Toon Kooremans beleefde weinig plezier aan Kerkdriel want na slechte resultaten in de eerste 2 series zagen we hem niet meer terug op de kleibaan. Zijn tweede plaats in de tussenstand kon hij dan ook niet meer verdedigen. Piet van Dijk betaalde weer leergeld door een lelijke smak te maken met de ex-Veldhuizen Civic. Hij stuurde iets te ver naar rechts in de chicane waardoor het luchtruim gekozen werd. Tijdens zijn korte vlucht kon Breederland hem nog net ontwijken alleen van Leeuwen net niet. Dat was de reden van de plaatschade aan de achterzijde. Alle wielen aan de rechterzijde bungelden er los aan en deze keer zal het wel geen garantie zijn ben ik bang.
Fred Stout gaf de BMW van Leon Kammeraad opnieuw de sporen en niet zonder resultaat. De motor problemen lijken opgelost alleen wat kleinere zaken staken nu de kop op. Maar die zijn makkelijker te verhelpen op de cross al kwam hij na 3 series niet verder dan plaats 12.
Henk Visch nestelt zich gewoon weer naast de gevestigde orde en vindt alleen Ton van Leeuwen en Peter Breederland voor zich. Visch start echter vals in de finale en weet hiermee dat een goede eindklassering er niet meer inzit. Want plaats 12 is ver beneden zijn stand weet de garagehouder uit Putten.
Misschien wel de meest opvallende op de eerste rij is Jan van Noort. De gelovige rijder uit Westbroek rijdt niet op zondag en liet de rijschool even voor wat het was om te zien of hij de rest vandaag rijles kon geven. Dat leek te lukken want naast Rene van Vliet vulde hij de eerste rij op.
Van Leeuwen was de hele dag ongenaakbaar en de enorme snelheid in de Mitsubishi Evo laat iedereen genieten op de Drielse klei. Zoals verwacht was de start een prooi voor van Leeuwen. Daarna de verrassend snelle Porsche van Jan van Noort en natuurlijk zou je bijna zeggen Peter Breederland die voor het eerst vandaag Rene van Vliet tegenkwam. Fred Stout maakte in verhouding de beste start mee en nestelde zich mooi tussen de gevestigde orde met de BMW. Helaas voor hem was na 2 ronden de tussenbak stuk maar was het werkelijke potentieel voor iedereen zichtbaar.
Van Leeuwen maakt meters en de sluwe Breederland heeft van Noort inmiddels achter zich gelaten. Breederland geeft nooit op maar dat zit in zijn genen want dat deed vader Henk ook nooit. Van Leeuwen mindert plots snelheid en Breederland legt van Leeuwen dan ook direct op de pijnbank. De topsnelheid komt niet meer terug bij van Leeuwen die alleen nog maar zijn tweede plaats hoopt te consolideren. Jan van Noort kan dan ook niet echt dichterbij komen terwijl Peter Breederland alleen maar meer meters afstand kan nemen. Van Vliet zien we terug op plaats 4 en de andere Subara van Frank Schoenmakers komt dichter en dichterbij. Schoenmakers pakt Rene van Vliet aan en weet zo plaats 4 te veroveren. Hierdoor blijft van Vliet hangen op plaats 5 wat uiteindelijk ook zijn eindklassering is. Bakproblemen zorgden ervoor dat hij niet meer harder kon. Frank Schoenmakers voelt zich lekker bij plaats 4 en opent tevergeefs de jacht op van Noort en zo zijn de plaatsen 3 en 4 een feit.
Van Leeuwen pakte op safe de tweede plaats en Peter Breederland schrijft een hele terechte overwinning bij. Knap dat hij na een turbulente week zijn zenuwen zo onder controle heeft en hiermee laat hij zien een groots rijder te zijn. In de tussenstand nadert hij van Leeuwen nu alweer tot op 2 punten en kunnen we concluderen dat dit de 2 rijders zullen zijn waar het kampioenschap 2011 om gaat.
1. Peter Breederland 2. Ton van Leeuwen 3. Jan van Noort

Superklasse
Huib Versluis kwam zag en overwon in de eerste serie en hierna zagen we hem niet meer terug. Wat is er toch steeds met Versluis aan de hand want het geluk is ver te zoeken bij hem. Dit laatste geldt trouwens ook voor Eddy Oldeman die ook nu weer alleen maar pech op zijn weg tegenkwam.
En wat te denken van Patrick Mommen? Zijn nieuwe Trackline heeft meters nodig om afstel gegevens te kunnen verzamelen. Helaas lukte dat niet in Kerkdriel want in de eerste serie plofte zijn Nissan motor. Een enorm gat in het onderblok maakte een einde aan zijn dag met de bijbehorende rook en vuurzee.
Erik Pijnenburg lijkt de eerder dit seizoen gevonden problemen onder controle te hebben. De temperatuur blijft stabiel nu en zo kan er verder gekeken worden. De schokbreker afstelling op de klei bleek ook nog niet top en hier werd in de series aan gewerkt. Als laatste op de eerste rij was hij dan toch tevreden.
Mike Bartelen kende weinig problemen in de series en plaatse zijn Porsche dan ook op plaats 2. Tim ten Dolle gebruikte zijn opgedane EK ervaringen voor deze baan en persoonlijk vond ik hem als de man met de mooiste rijstijl over de baan gaan. Dennis Kuijpers krijgt de Porsche ook steeds beter onder controle en verdiende eigenlijk de pole. Maar in serie 3 reed hij met de neus op de grond rond en scoorde slecht. Nu restte niets meer dan plaats 3.
Na zijn oppermachtige prestatie in Ysselsteyn staat ook nu John Verberk weer op 1. Maar in manche 3 zagen we toch dat als er veel snelle mannen voor hem staan hij er niet zomaar langs komt want plaats 4 was goed maar gaf toch wat aan.
Mike Bartelen had de beste start alleen niet de kopstart want samen met Pijnenburg hadden ze zoveel snelheid dat ze helemaal buitenin uitkwamen. En wie anders dan John Verberk kon er van profiteren? Bartelen bleef ternauwernood tweede voor de snelle Dennis Kuijpers.
Ferry Kroes en Thijs-Jan Klompmaker haken in elkaar bij het uitkomen van bocht 2 en komen niet meer weg. Het lijkt op een herhaling van Ysselsteyn waarbij Bennie Fielt zich enorm blesseerde. Opnieuw besluiten de baanposten geen rood te geven en laten ze iedereen voorbij razen. Een discutabele beslissing waarbij het deze keer goed gaat want eerlijk is eerlijk ze staan op een gevaarlijke positie op de baan.
Bert Vehof zien we ook niet ongeschonden uit deze crash tevoorschijn komen want zijn rechter achterwiel is in een wokkel verandert. Wonder boven wonder blijft het wiel er de hele finale aanzitten en scoort hij plaats 11.
John Verberk heeft vrij baan en dan weet een ieder wat er gaat gebeuren. Dan geeft hij de dikke Ford flink de sporen en gaat werken aan een enorme voorsprong wat hij dan ook deed. Pijnenburg draait in bocht 2 en valt ver terug wat hem uiteindelijk niet verder brengt als plaats 7. Mike Bartelen doet het kunstje na maar die weet dat de voorwiel aandrijving er mee ophield. Weg goede eind klassering maar de nuttige data en rijervaring leveren hem veel op en met vertrouwen gaat het team dan ook naar Lochem.
Verberk pakt een compleet recht stuk op de rest waarbij Dennis Kuijpers dan ook best of the rest is want Verberk declasseert iedereen ook op de klei. Tim ten Dolle heeft een prachtige dag en de blauw/gele F&S, waar de complete top-3 uit bestaat trouwens, brengt hem op het podium. Wilhelm Franssen deed het ook keurig en hij bracht de huilende Peters net voor de rokende Sander Derikx aan de finish.
Dat John Verberk op koers ligt voor de titel moge duidelijk zijn want met 12 punten voorsprong op Sander Derikx vraag ik me af wie de kalverstal inrichter uit Baarle Nassau van zijn derde NK titel gaat afhouden. Al moet ik wel zeggen dat Verberk geen goede herinneringen over heeft gehouden aan de laatste NK in Lochem in 2008.
1. John Verberk 2. Dennis Kuijpers 3. Tim ten Dolle

Sprint 1600
Met opnieuw te weinig deelnemers om een kleine finale te kunnen opvoeren wisten de rijders wat ze moesten doen om in de finale te komen namelijk rechtstreeks bij de eerste 15 rijden. Wie dat wel graag wilde maar het niet meer meemaakte was Ruud Wiefferink. Manche 1 zag er rooskleurig uit voor de F&S rijder uit Lattrop. Hier behaalde hij een tweede plaats. In manche 2 gaat het goed fout voor de nummer 3 uit 2010. Opkomend rechte stuk na de start gaat hij meerdere malen over de kop. Het blijft hierna stil langs de baan en in de sprinter van Wiefferink. Hulpdiensten snellen toe en bevrijden Wiefferink zonder al teveel problemen uit zijn auto. Maar hierna wordt de sprinter weer op zijn wielen gezet en wordt zichtbaar wat er had kunnen gebeuren met Wiefferink. De hoofd rolkooi van zijn sprinter is zwaar beschadigd en de TC gaat de auto in zijn geheel controleren want dit zijn zaken die eigenlijk niet mogen voorkomen binnen de sprintklassen. Geluk bij een ongeluk is hier dan ook wel op zijn plaats.
Edwin Tolkamp lijkt de man-to-beat want op zijn minst favoriete ondergrond staat hij op de pole. Kees Snel is de snelste man vandaag op de Drielse klei en alleen een slecht resultaat in serie 1 ontnamen met de pole. Dan Pieter Mennen die naast ballon banden ook op normale banden hard ging op de klei. Dan Maarten-Jan Klosters, wie hoor ik denken en eerlijkheidshalve dacht ik dat ook, die heel verrassend naast Dirk-Jan Middelveld staat.
Kees Snel heeft een dramatisch slechte start en valt terug al maakt hij in bocht 1 weer veel goed. Tolkamp en Mennen hebben de beste start al heeft niemand rekening gehouden met de als nummer 8 gestarte Marcel Schoo. Want de klei specialist uit Wolvega is bij het uitkomen van bocht 2 de leider en steekt Mennen binnendoor bij Tolkamp.
Kees Snel is er ook alweer bij en heeft in de wirwar in de eerste bochten toch hele goede zaken gedaan. Mennen en Tolkamp maakten er een mooie korte strijd van want Mennen werd direct alweer door Tolkamp terug verwezen. Snel komt opzetten en maakt het Mennen moeilijk en gaat op jacht. Mennen wordt gepasseerd door Snel maar toch loopt hij niet ver weg bij de regerend kampioen. Achter de leidende 4 is het een feest om naar te kijken want Maarten Klosters, Rene van der Coelen, Andre Bouwmeester, Frank Rutgers, Ingo van Lipzig en Sander Cuenen maken er een heerlijk schouwspel van. Ze zitten prachtig dicht op elkaar en gunnen elkaar de ruimte om de strijd aan te kunnen gaan. Cuenen is de eerste die moet afhaken want hij verliest een wiel. Dan is het 2 ronden voor het einde ineens Klosters die een smakker maakt bij het uitkomen van bocht 2. Hij komt weer op zijn wielen terecht en kan veel later dan gepland zijn weg vervolgen en ziet zijn vijfde plaats omgezet worden in plaats 13 toevalligerwijs het ongeluksgetal.
Aan de kop maakt Schoo geen enkele fout en pakt de overwinning en dat is iets wat hij na de slechte eerste manche, uitval, niet meer gedacht had. Zijn vechtlust werd nu eindelijk eens beloond en kon ook Gerwin Rauwerdink van Trackline trots zijn langs de kant.
Tolkamp pakte gedecideerd plaats 2 en neemt hiermee de leiding in de tussenstand over van Pieter Mennen die tot aan de finishlijn in gevecht bleef met Kees Snel. In de laatste bocht lag Mennen zelfs weer heel even derde. De snelle lijn die Kees Snel reed in de chicane verwees hem net weer terug en dat scheelde hem 2 kostbare punten.
1. Marcel Schoo 2. Edwin Tolkamp 3. Kees Snel.

Sprint 2000
Met 41 deelnemers aan de start wist Remon van den Akker dat de winst in de kleine finale hem een plaats opleverde in de finale. Voormalig Nederlands kampioen Ronald Akkermans werd tweede met de nieuwe Honda motor voor Peter Cents die ternauwernood Hedser Bruinsma van zich af kon houden.
Ook Jan-Willem van Eerden zat in de kleine finale maar zoals zo vaak als de voormalig Nederlands kampioen keverklasse in het gedrang zit komt hij niet naar voren. En dat heeft natuurlijk gevolgen voor de glorieuze winnaar van de eerste NK in Ysselsteyn want de leiding was niet meer voor hem. Reden dat van Eerden slechts in de kleine finale stond was een uitval in de eerste serie. Hij kwam de finishlijn niet een keer over. Had hij dat wel gedaan hadden de kostbare punten die hem dat opleverde een betere startpositie in de kleine finale opgeleverd.
Patrick Cleys oefende in 2010 nog eens op de baan in het welbekende weekeinde. Hierdoor wist hij welke banden het beste waren en hij kwam ook niet voor verrassingen te staan. Pole voor hem en zicht op de overwinning. Henk van der Hart stond ook weer in de finale al had dat heel anders kunnen zijn. In een van de series raakte hij (of werd geraakt) een andere deelnemer net na de start. Hij vloog door de lucht zonder gevolgen en dat was gelukkig voor hem. Gussinklo maakte ook een vergelijkbaar ongelukje mee maar die strandde in de kleine finale al.
Cleys startte erg goed maar Herrijk Hop remde zo laat dat hij uiteindelijk de kopstart op zijn naam kon zetten. Bij het uitkomen van bocht 2 draait de Peters van Cleys 90 graden en gaat hij rond. Wouter van Vugt raakt hem en verder lijkt het dat niemand hem raakt maar Klaas Postma kan er niet meer omheen en rijdt links voor alles eraf bij Cleys. Postma kan nog doorglijden de chicane in en valt ook daar uit met schade. Zo nemen we al vroeg in de wedstrijd afscheid van twee favorieten. Cleys staat op een hele ongelukkige plaats en opnieuw besluiten de baanposten geen rood te trekken. Cleys wordt wel nauwlettend in de gaten gehouden door de baanposten maar hij ziet geen kans om door het uit elkaar geslagen veld uit zijn auto te komen. Ik houd mijn hart dan ook vast langs de kant en waarschijnlijk komt dat omdat juist hij mijn favoriet is.
Aan de kop is het Henk van der Hart die Herrijk Hop heeft terug verwezen naar plaats 2. De inmiddels met 30 jaar autocross rondrijdende veteraan recht zijn rug want weet dat overwinningen in het NK schaars zijn. Jakob Kuil is inmiddels ook al voorbij gegaan aan Herrijk Hop die inmiddels Kees Buyserd op zijn achterrek voelt. Ook Wouter van Vught strijdt mee in de top maar we zien dat hij de Spies zeker nog niet helemaal onder controle heeft. Bij het uitkomen van bocht 2 toucheert hij licht het plat liggende voorwiel van Cleys en gaat het nog goed. De baanposten zijn gewaarschuwd maar doen nog steeds niet waarschijnlijk omdat Cleys aangegeven heeft dat het goed gaat met hem.
Van der Hart zit te genieten in zijn A&P frame en voelt dat Kuil niet dichterbij kan komen. Kees Buyserd maakt het Hop moeilijk en pakt plaats 3 van hem af. Met samengeknepen billen opent Buyserd de jacht op Kuil want hij heeft al zoveel pech gehad dit jaar en heel 2010 dat hij weet dat de pret zo over kan zijn.
Kuil maakt in de laatste bocht een kapitale fout door op volle snelheid op het linker achterwiel van Cleys te rijden. Een auto die er al 9 ronden staat...╔.
Cleys maakt een enorme klap voorwaarts met zijn nek maar blijkt uiteindelijk niets te hebben.
Het duurt lang voor de domme actie van Kuil tot hem doordringt want voor hij zijn achteruit heeft gevonden zijn er al 6 andere aan hem voorbij gegaan. Hij finisht nog net als de nummer 8. Als we al dachten dat Henk van der Hart blij was blijkt dat de nummer 2 Kees Buyserd nog veel blijer was. Alle misere valt ineens van hem af en dat is hem gegund.
Herrijk Hop wordt keurig derde voor Wouter van Vugt en Rene Hofstra. Knappe prestatie van Remon van den Akker die zesde wordt vanaf de laatste rij.
Een akkefietje zoals Kuil veroorzaakte behoort bestraft te worden met een zwarte vlag maar de wedstrijdleiding verzuimde dat. Hoe kunnen ze met 2 maten meten? In 2009 in Reutum kreeg Chris Wagenaar zwart omdat hij op de stilstaande auto van Erwin Breederland klapte. Ook toen gold hetzelfde voor Dion Verstraten die Michael Kuijpers over het hoofd zag na een paar ronden. En meer recent nog Cor Euser in den Horn die zwart kreeg omdat het volgens de wedstrijdleiding gevaarlijk rijgedrag is als je op een stilstaande auto botst die er minimaal al een ronde staat. Waarom nu niet is voor mij onbegrijpelijk.
Henk van der Hart is nu dan ook de trotse leider in de tussenstand met maar liefst 19 punten voorsprong op Chris Wagenaar. Waag stond wel in de finale maar is op de klei nog niet zo behendig met de sprinter als op het zand.
1. Henk van der Hart 2. Kees Buyserd 3. Herrijk Hop

Resume
Het was een heerlijke dag zowel qua weer als wedstrijd waarbij weinig tot niets aan kritiek kan worden geleverd. Chapeau aan iedereen natuurlijk die het mede heeft mogelijk gemaakt en ACC Geffen in het bijzonder.
Geen grote incidenten en ongelukken dus met een tevreden gevoel gaan we dan ook allemaal naar huis. Met SBS6 is ook alles geregeld en opnieuw trokken ze er met 3 camera's op uit. In de wandelgangen vingen we op dat er minder uitzendingen gaan komen met een dubbel zo lange uitzendtijd. Maar als daar meer over bekend is zal het BSAC dat officieel bekend gaan maken net als de uitzend data.
Op naar Lochem waar we benieuwd zijn welke baan dit keer het strijdtoneel wordt. Rijden ze opnieuw langs het kanaal of toch weer op de vertrouwde plaats langs de motorcrossbaan? Ik hoop het laatste. Maar dat weet ACCLaren natuurlijk als beste en houden ze het nog als verrassing voor als de rijders op 18 juni aan de Kanaaldijk arriveren.
Tot Autocross, al misten we de bedenker van deze spreuk wel als omroeper wat niet wil zeggen dat Mari van Kammen het niet goed deed.

Tot autocross dan ook maar weer!