VERSLAG - VEKA NEDERLANDS KAMPIOENSCHAP.

geplaatst: 10 mei 2011
aangepast op: 11 mei 2011

Wedstrijd 1 VEKA NK autocross
Ysselsteyn

8 mei 2011

ACC Zuid tekent ook nu weer, net als in 2009, voor een samenwerkingsverband met ACCGeffen om alles in goede banen te leiden bij de openingswedstrijd van het VEKA NK Autocross 2011. Hans Verbugt is ook nu weer de drijvende kracht achter de sterke organisatie en heeft alles, zoals we van hem gewend zijn, tot in de puntjes voorbereid en het leek wel of hij ook invloed had op het weer. De dag voor het NK was Nederland zelfs het warmste land van Europa. Ook de weersvoorspellingen voor de NK dag zelf waren extreem te noemen voor de tijd van het jaar want 29 graden Celsius begin mei komt eigenlijk nooit voor. En zo kan Ysselsteyn, gemeente Venray, zich gaan opmaken voor een subtropische cross Moederdag waar de eerste punten voor het NK verdeeld gaan worden.

Inschrijvingen
Het was een complete verrassing voor alles en iedereen dat er slechts 27 deelnemers geregistreerd staan voor de standaardklasse. De normaliter uit 60 deelnemers bestaande klasse is gehalveerd maar waar ligt de reden hiervoor? Komt het door de enorme toename van het aantal Toyota MR2's met BEAMS motor en de daardoor stijgende kosten? Of toch door het wel of niet met een restrictor gaan rijden? Hopelijk gaat het BSAC nog een onderzoek doen waar de oorzaak van deze daling ligt en ook naar buiten brengen. De toerwagenklasse heeft nog steeds een stabiel aantal deelnemers en dat was gezien de perikelen in het seizoen 2010 boven verwachting. De enige die heeft afgehaakt in de top van deze klasse zijn Richard Kools en Rob van Kuringe. Of Kools definitief zijn cross helm aan de wilgen heeft gehangen blijft onzeker.
De andere klassen kennen geen verval en zo kunnen er als alle deelnemers er zijn opeens 222 rijders aan de start staan in de overbekende 7 klassen.
De indeling van de series is geweldig is mijn persoonlijke mening. Geen enkele "dezelfde" klasse welke achter elkaar rijdt ofwel telkens een ander type auto op de baan. Vooral voor de leken onder ons mooi want als de sprint 1600, 2000 en de Supers komen kan ik me de reactie van de leek voorstellen dat het allemaal op elkaar lijkt. Nu is er een duidelijk verschil te zien.
Jammer dat er in de finales net weer een andere volgorde is aangehouden welke wel weer begrijpelijk is. De sprintklassen rijden dan weer allemaal achter elkaar vanwege de eventuele kleine finales van de Sprint 1600 en de Sprint 2000.

Thuisvoordeel?
Het is natuurlijk een hele belevenis om in je eigen omgeving een NK wedstrijd te kunnen rijden en dat is wat bij de junioren Koen van Well, Rob van Mierlo en Mike Janssen mee gaan maken.
Maar ook Nederlands kampioen Pieter Mennen voelt de druk van het thuispubliek in de Sprint 1600 klasse. Tevens krijgt hij gezelschap van Rene van der Coelen, Ed van Asten, Bert Beelen, Rens de Haas en John Janssen. Sjaak Wismans moet de plaatselijke eer gaan hooghouden in de Sprint 2000 klasse en doet dat samen met de 3 man uit het HTB autosport team Bandi Peters, Raimond Tijdink en Marcel Vervoort. Uiteindelijk bleek dan ook dat alle 3 de HTB strijders met elkaar in de finale stonden.
Ook bij de Superklasse staat Hans Verbugt, mede organisator, aan de start. Ook Sander Derikx en Alex van Rijt zijn streekrijders waar rekening mee gehouden moet worden.

Baan
Met een baan die erg nat gehouden was in de dagen ervoor en de ochtend zelf ook nog lag er een zware zandbaan op de rijders te wachten. Maar dat was natuurlijk geen nieuws meer voor deze locatie. De baan was enorm breed en in het tweede rechte stuk lag een wel hele snelle chicane. Geen super uitdagende baan maar wel een hele mooie waar de snelheid er goed in gehouden kon worden.
Spannende series en finales dan ook in het vooruitzicht voor alle 186 aangemelde rijders. Dat de baan na verloop van de wedstrijden ook gevaarlijker werd maakte vooral Bennie Filet mee. Een crash in de tweede manche van de Sprint 2000 leverde hem een gipskorset op. Jan Hendriks en Willem Rademaker klapten op elkaar in bocht 2. De baanposten zagen er wel een gevaar in maar niet genoeg voor een code rood. Alle deelnemers reden er dan ook langs zonder problemen. Alleen 1 ronde later, voornamelijk door het vele stof, zagen Ary Harteveld, Jiri Osinga en Bennie Fielt deze 2 volledig over het hoofd met alle gevolgen van dien. Harteveld en Osinga hadden er niet heel veel last van. Fielt kon geen kant meer op en reed over de sprinters heen. Een sprong en een veel te harde landing waren desastreus voor de rug van Fielt. De hulpdiensten waren er rap bij en ze zagen Fielt dan ook erg vreemd in zijn sprinter hangen. Resoluut besloot de brandweer om Fielt zijn A&P open te knippen om hem zo uit zijn benarde situatie te bevrijden. Een bezoek aan het ziekenhuis bleek meer dan noodzakelijk. Daar werd een ruggenwervel met een scheurtje gevonden en ook een ingedeukte. Twee dagen na de cross keerde Fielt weer terug in Beek met een gipskorset om zijn bovenlijf. We wensen Bennie Fielt dan ook veel sterkte en succes met zijn herstel de komende periode.

Standaardklasse
Nu de verkoop van de kampioensauto van Chris Wagenaar een feit is, hij maakte de overstap naar de Sprint 2000 klasse, zien we toch dat deze weer terug is binnen de standaardklasse. De nieuwe eigenaar is de volkomen onbekende Paul Hoogeveen die nog nooit een crossauto had bestuurd. Een paar testwedstrijden aan het begin van het seizoen gaf aan dat hij goed met de MR2 overweg kan en er ook erg snel mee is. Maar of hij de druk van deze auto kan weten we na vandaag.
Sooi Ermens startte met de auto van Sasa Kovac en dit mocht natuurlijk ook vanwege de equipe inschrijving die ze hebben. Sooi beleefde weinig plezier aan zijn debuut bij de standaardklasse want de motor gaf na een paar ronden al de geest en zodoende zat zijn NK er op. En de pechduivel blijft hem dan ook maar achtervolgen dit seizoen.
De eerste 2 rijen van de finale waren volledig bezet met MR2 rijders en rijdsters alleen Sebastiaan Bosma stond niet aan de start. Alwi Snippe was dan nog een uitzondering met een oud type. De volledige derde rij was een Opel aangelegenheid geworden. Maar van een "eerlijke" strijd zal wel geen sprake zijn gezien de overmacht van het Japanse merk. Maar pas als de vlag valt weten we het.
Mariette Lokate maakte de dienst uit in de series en haar Beams motor wierp dan ook direct haar vruchten af. De pole kwam dan ook volkomen terecht in haar handen maar zou deze snelle dame de druk van het NK eindelijk aan kunnen? Ze had haar zinnen op een NK overwinning gezet en het had er ook alle kans van. Het wrange gevoel van Visvliet waar ze met haar Opel won en werd afgekeurd vanwege een ontbrekende versnelling in de bak kon ze nu eindelijk gaan rechtzetten. Of niet want er waren kapers genoeg.
De kopstart was voor haar al sloot Haitze Idzenga direct aan met de druk vol op de ketel. Daarachter was het de van rij 2 vertrokken Paul Hoogeveen met de misschien wel snelste MR2 van ons land die iets te hard de bocht indook en direct weer wat plaatsen verloor. Ook Sebastiaan Postma liet zien niet voor niets met 803 op het dak te mogen rondrijden want hij zat er ook lekker bij. Monique van der Heide dook na 3 ronden iets te enthousiast de derde bocht in en dit resulteerde in een stevige koprol waarbij ze weer op haar wielen belandde. Ze bleef ijzig stil in de auto zitten en dik een ronde later besloten de baanposten toch maar rood te geven om polshoogte te gaan nemen. Gelukkig niets aan de hand maar wel een herstart op de baan. Haitze Idzenga vond het intussen tijd worden om eens aan de achterzijde van zijn MR2 te gaan kijken en stapte uit. En naar alle waarschijnlijkheid wist hij toen niet dat dit hem een straf zou opleveren. Want dit is niet toegestaan tijdens een serie/finale.
De herstart was opnieuw een prooi voor Lokate alleen kon ze Idzenga met geen mogelijkheid van haar af schudden. In de chicane koos ze een buitenlijn waar Idzenga direct van profiteerde. Hij plaatste zijn aanval en leek dan ook onbedreigd op een overwinning af te stevenen. Dat deed hij dan ook met de nadruk op deed want na afloop van de finale wist hij wat voor een grove fout hij had gemaakt door uit te stappen. Zo kwam hij ineens niet hoger meer als plaats 13 mede door toedoen dat Christiaan Scholtens door technische afkeur helemaal uit de uitslag gehaald werd.
Herstart op de baan met nog 7 ronden op het bord leverde weer de beste start op voor Lokate in haar geel/rode MR2. Eddy Zielman lijkt de enige Opel rijder te zijn die het spoor een beetje kan volgen van de Japanse vloot. Op plaats 7 zien we hem ineens niet meer terug en blijkt hij te zijn uitgevallen. Idzenga blijft ondertussen aandringen en ziet op het tweede rechte stuk zijn kans schoon om aan de binnenzijde van Lokate zijn MR2 te prikken en neemt resoluut de kop over. Hij maakt stappen in zijn fris gekleurde MR2. Lokate weet niets van het voorval net voor de herstart en berust in haar tweede plaats en weet dat dit serieuze punten oplevert. Siegfried Postma volgt nog steeds op 3 voor de later afgekeurde Christiaan Scholtens. De eerste 8 plaatsen worden nog steeds ingenomen door MR2 bolides en Matthijs Vos in de Gotink Astra gaat lekker. Idzenga kan maar kort genieten van zijn overwinning want de wedstrijdleider deelt hem mee dat hij kan fluiten naar zijn punten. Lokate wint en zo laat de dame zien wie uiteindelijk de beste was op de zware zandbaan. Paul Hoogeveen brengt zijn MR2 netjes binnen op plaats 4 net achter Wichard van de Wal die Siegfried Postma niet kon bijhouden op plaats 2. Na de MR2 top-6 weten de 5 gestartte Opels de plaatsen 7 tot en met 11 te bereiken met Matthijs Vos als beste.
1. Mariette Lokate, 2. Siegfried Postma, 3. Wichard van de Wal

Juniorklasse
Gaaf om te zien dat 8 van de top-10 rijders uit 2010 nog niet de leeftijd hebben bereikt waardoor ze niet meer mogen deelnemen aan deze klasse. Dus op voorhand al een spannende klasse waarbij de top-3 in mijn beleving toch weer de dienst gaat uitmaken. Jimmy Hop is gebrand op een verlenging van zijn titel terwijl Stefan Gerrits en Kevin van Beek op de loer liggen.
Toch stonden van Beek en Hop niet op de voorste rij. Voor Hop omdat hij de hele dag met een Swift rondreed die niet de snelheid zoals we van hem gewend waren in 2010. Plaats 6 was dan ook slechts voor Hop en dus de tweede rij. En van Beek haalde in de eerste manche iets te geforceerd in wat hem op een zwarte vlag kwam te staan. Vandaar dat we hem pas terug vonden op de laatste rij.
Toch weerhield hem dat er niet van om de kopstart te pakken. De snelle Suzuki rijder uit Veen was iedereen te snel af en lag uit een kansloze positie ineens aan de leiding net voor Rudy van Asselt.
Slechte start was er voor de snelste man uit de series Coen Wouters die zijn pole om zeep hielp. Gerrits zat er ook goed bij net als nieuwkomer Rob van Mierlo.
Stefan Gerrits gaat in bocht 3 te ver naar buiten en verliest direct zijn plaats aan Rob van Mierlo die strak zijn blauwe Swift voorbij steekt aan de binnenzijde. Aan de buitenzijde van de baan zien we inmiddels Jimmy Hop alweer rondrijden met opnieuw weinig snelheid. Hij komt dan ook niet verder als plaats 15 en dat is ver beneden zijn stand als regerend kampioen.
Kevin van Beek staat niet bekend als de beste die de achterblijvers zomaar even verschalkt. Op routine sloot Rudy van Asselt dan ook aan om toe te kunnen slaan als het zou kunnen want ook hij weet dat. Van Beek heeft inderdaad weer moeite met de achterblijvers maar weet ze nog wel te omzeilen zonder touche. Toch zit van Asselt er alweer dicht op en met nog 1 ronden te gaan zit ook van Mierlo op de bumper. Van Beek weet het hoofd erg koel te houden en geeft ze geen kans vandaag en wint nipt de eerste NK van dit jaar. Rudy van Asselt en Mark van Mierlo maken het podium compleet. Hulde was er uiteindelijk nog voor Coen Wouters die zijn groene 206 uit bijna verloren positie knap naar positie 5 wist te krijgen.
1. Kevin van Beek, 2. Rudy van Asselt, 3. Mark van Mierlo

Keverklasse
Bij de kevers gaat de titelstrijd een hele fraaie worden gezien de klinkende namen die we wer ingeschreven zien staan. Van de 29 maakt zeker 1/3 kans op de NK titel. Want met maar liefst 5 (ex) kampioenen (Lammert Brink, Gerald Kemper, Johan Zomer, Richard van Schaick en Arjan Stokkink) aan de start belooft het op voorhand de meest spannende klasse te worden, als het dat al niet jaren is. En dan nog eens de mannen die erop gebrand zijn deze titel ooit binnen te halen waarbij Marco Raben, Jan-Paul Klaster, Peter Timmermans (B), Frits de Haan en Eelco Kruis de belangrijkste kanshebbers zijn. En als je dan het aantal inschrijvingen van Ysselsteyn bekijkt, 23 slechts, blijkt ineens bijna de helft van het totaal in staat te zijn de wedstrijd te winnen. Hoezo competatief?
De verwachting was dan ook dat we ze allemaal in de finale zouden terug zien en dat bleek ook. Stokkink had hierbij de slechtste papieren want zijn motor liep slechts op 3 cilinders in de laatste manche en ook in de finale bleek dit nog steeds zo te zijn dus van de eerste favoriet konden we direct afscheid nemen. Het blijven rijden leverde hem uiteindelijk plaats 11 op.
Het was een indrukwekkende eerste rij waarbij Peter Timmermans nog wat recht te zetten had. Het zat hem nog steeds niet lekker dat hij bij de eerste NK in 2010 uit de uitslag gehaald werd door een verkeerd dak op zijn kever. En vandaag wilde hij de 14 Nederlanders wel eens laten zien dat hij zijn Hayabusa als eerste bij de jury zou laten zien. Toch liet Jan-Paul Klaster zich niet van de wijs brengen met zijn Rotink Motorsport kever. Timmermans sluit aan en Lammert Brink, geen angst meer nu hij regerend kampioen heeft al zoveel snelheid dat hij al hard buitenom durft. Net niet genoeg om Timmermans te verschalken. Richard van Loon zien we al snel zonder achterband om zijn rechtervelg rijden en kan zo geen vuist maken op de zware zandbaan. Halverwege de finale maakt Eelco Kruis, wie anders hoorde ik mezelf denken, een stevige rol in bocht 3. Achteraf door een botsing met Johan Zomer die hier door de terecht strenge wedstrijdleiding de zwart voor kreeg. Hij kwam op zijn wielen terecht en rechtte zijn rug nog eens goed. Na 2 ronden, verloor wel wat benzine waardoor spectaculaire vlammen te zien waren, vervolgde hij zijn weg maar verder als plaats 13 kwam hij helaas niet.
Aan de kop ging de strijd onverminderd voort met de 3 musketiers die volop genoten van hun paardenkrachten. Marco Raben, Frits de Haan en Gerald Kemper hadden dan ook niets in te brengen bij de top-3. Het wordt uiteindelijk nog erg spannend want Klaster ziet niet echt kans om snel de achterblijvers te verschalken. Zowel Timmermans als Brink kijken het van dichtbij aan om te zien of andere lijnen misschien beter zijn. Ook voor hun valt het niet mee maar Klaster moet het vuile werk opknappen. In de laatste ronde kiest Klaster de buitenzijde van de chicane. Timmermans toont ballen en blijft volgas doorrijden en remt ultralaat en is voorbij Klaster gegaan aan de binnenzijde. Zo hard als Timmermans moest remmen zo hard ging de snelheid er ook uit en het leek op als 2 honden vechten om een been gaat Brink ermee heen. Klaster had meer snelheid maar moest om Timmermans heen die inmiddels Brink aan de binnen zijde had die ook al veel snelheid verloren had. Bij het uitkomen van bocht 4 duikt Brink vol door een gat en weet ternauwernood Timmermans mis te houden die nipt tweede wordt voor Brink. Klaster is dan uiteindelijk de sterke winnaar in een van de mooiste finales aller tijden. Na de prachtige strijd in Pieterzijl (laatste NK 2010) ontpopt ook nu de keverklasse zich als de meest spectaculaire en spannendste klasse. Een ding weet ik zeker de strijd in deze klasse om de titel is nog lang niet beslist.
1 Jan-Paul Klaster, 2 Peter Timmermans (B), 3 Lammert Brink

Toerwagenklasse
In het voorseizoen schreef Gerbert Paus bijna zijn Subaru Justy af maar hard werken leverde resultaat op en een week later kon hij weer van start. Nu dus op weg naar hopelijk een goed NK jaar. Ton van Leeuwen gaf aan een enorm goed gevoel te hebben bij zijn EVO en maakt van 2011 maar vast een EVO jaar.
Leon Kammeraad begon ook met een goed gevoel aan 2011 met zijn nieuwe BMW. Alleen een val van een steiger zorgde voor een enorme blessure aan zijn bovenarm. Hierdoor kan hij niet deelnemen aan de eerste wedstrijden. Toch staat zijn BMW nu aan de start door een later gemaakte equipe inschrijving want Fred Stout, die zijn Golf verkocht, staat nu voor het eerst aan de start.
Ook Rene van Vliet zagen we rondlopen en op de startlijst staan alleen de Subaru was nergens te bekennen. Hij gaf aan dat hij met een auto van een ander de keuring heeft gedaan om zo niet meer geregistreerd te staan voor deze NK maar deelnemer is. Dit heeft als "voordeel" dat er ook een eventueel protest door hem ingediend kan worden. Stopt de ellende in deze klasse dan nog steeds niet was dan ook een veelgehoorde vraag in het rennerskwartier? Uiteindelijk bleek de auto waarmee hij zou starten kapot te zijn en maakt dus geen enkele meter en heeft hierdoor dan ook geen aanwezigheidspunten gekregen. Na afloop van de finale dient van Vliet protest in tegen de Baleno van Peter Breederland. Deze wordt uiteindelijk verzegeld meegenomen naar Zuidland. De Baleno moet dus weer nagekeken gaan worden door de technische commissie. Voor Peter Breederland is het dan ook zaak dat dit snel gaat gebeuren. Over 2 weken staat de volgende NK alweer op het programma en alleen schoonmaken lijkt me toch niet voldoende. Ook servicen van de verzegelde onderdelen is een bittere noodzaak. Rene van Vliet maakte zich met dit protest dan ook niet geliefd bij deelnemers en toeschouwers. Hopelijk blijft het hier allemaal bij want een herhaling van alle protesten zoals in 2010 zit echt niemand meer op te wachten...
Dit was dus na de finale want die was gaaf hoor met een debutant op pole. Henk Visch bouwde afgelopen winter een werkelijk prachtige Mitsubishi Lancer Evo op. En verrassend genoeg wist hij 2 manches te winnen en er een net niet. Ton van Leeuwen was ook sterk maar een probleem met een as in manche 2 leverde hem weinig punten. Wel eerste rij voor hem trouwens net als de regerend kampioen Peter Breederland die na de eerste manche aangaf wel een beetje in het ritme te moeten komen.
Ton van Leeuwen gaf zijn rode EVO de sporen en eigenlijk zag niemand de rijder uit Harmelen meer terug voor de finishvlag op een paar achterblijvers na dan. Piet van Dijk, de door de wol geverfde Kever rijder (laag en hoog) bij de Rang-Pang, nam deze winter de Honda Civic van Frederik Veldhuizen over. Met slechts 100 meter proefrit op de teller gaf hij zaterdag in Scherpenzeel, waar hij met zijn hoge kever reed bij de vrije standaard klasse, aan dat hij er een goed gevoel bij had en het gemakkelijker aanvoelde als bij zijn kever. Hij moest wennen zagen we langs de kant in de series want af en toe was de controle een beetje zoek bij hem. Toch keurig in de finale op plaats 8. Het was een goede positie om te starten voor hem want hij sloot bij van Leeuwen aan. Op de limiet rijdend waren de krachten van de zware zandbaan niet bestand voor het rechter achterwiel. Als slingerend moest er iets misgaan en een paar ronden later brak er van alles af en moest van Dijk de strijd staken en zo ging er een zekere tweede plaats in rook op. Misschien geeft Veldhuizen nog wel garantie op de onderdelen...
Opvallend was het snelle en strakke rijden van Toon Kooremans die het nog druk had gehad met de Porsche. Na de Paascross in Baarle Nassau werd er toch weer een 4WD van gemaakt en dat legde hem geen windeieren. Hij reed het licht uit zijn ogen en de uren die hij in de sportschool heeft doorgebracht leverden hem een schitterende tweede plaats op. Hij werd op de huid gezeten door regerend kampioen Peter Breederland die ook een puike finale reed. Na de start lag hij slechts op plaats 9 maar ronde na ronde knokte hij zich meesterlijk terug. Brons was er voor hem en dat zijn kostbare punten voor de man uit Zuidland die op elke ondergrond goed tot zeer goed uit de voeten kan. Henk Visch reed lange tijd op de tweede plaats rond alleen de debutant kreeg lichte problemen in de finale en kon zijn positie niet vasthouden. Maar zou hij op voorhand niet hebben getekend voor de vierde plaats bij zijn debuut in het NK?
1. Ton van Leeuwen, 2. Toon Kooremans, 3. Peter Breederland

Superklasse
De regerend kampioen in deze klasse stopte er na zijn behaalde kampioenschap mee in 2010 en dan hebben we het over Pierre Blok. Toch mooi dat Andre Verweij hem een plaats aanbood in zijn sprinter en ze schreven dan ook in als equipe met Pierre Blok als frontman. Dat was ook een voorwaarde om met het startnummer 1 op het Spies frame rond te mogen rijden. Uiteraard staat Pierre deze eerste wedstrijd met deze auto aan de start aangezien Andre op zondag niet aan wedstrijden deelneemt.
En dan de 2 liter kampioen Mike Bartelen die nu in de snelste klasse aantreed met een nieuwe F&S met Porsche motor. De test in Baarle Nassau bracht problemen naar voor en vandaag is het uur U aangebroken om deze problemen de kop in te drukken. Ysselsteyn leverde echter weer andere problemen op die met de compressor te maken hebben.
Ook Patrick Mommen keerde terug met een fris gespoten wit/oranje Trackline. De avond voor de NK was hij pas klaar en kleine problemen zorgden ervoor dat we na 2 series afscheid van de Nissan turbo moesten nemen.
De snelste rijder van vandaag was zonder twijfel Eddy Oldeman. In manche 1 maakte hij erg veel indruk en leek op de overwinning af te gaan. Een kapotte gaskabel deed hem stilvallen in de laatste ronde. Ook in manche 2 was hij weer supersnel met zijn groene Spies frame alleen ook nu weer problemen. Maar zonder deze problemen was hij de absolute kanshebber geweest voor de eindoverwinning en nu waren aanwezigheidspunten het maximaal haalbare.
John Verberk liet in de manches al zien waar zijn ambities dit jaar liggen. Hij wil de trilogie in 2011 gaan voltooien om hiermee op dezelfde hoogte te komen als Frits Duizendstra die de kampioenschappen in alle Sprintklassen al eens wist te behalen. Voor Verberk ontbreekt alleen nog de Superklasse titel. Kosten nog moeite werden dan ook gespaard en het nieuwe frame verloor een hoop aan gewicht en dat in combinatie met de betrouwbare Ford motor zou wel eens de winnende factor kunnen zijn aan het einde van het seizoen.
De stugheid van het frame zagen we direct al in de eerste bocht waar John met een omhoog geheven linker voorwiel onbedreigd doorkwam. Hierna was er een grote stofwolk waar lang niet iedereen ongeschonden uitkwam. Martin Kroon, Leo Scholten en Tim ten Dolle zien we gelijk stranden en ook Pierre Blok komt gehavend uit de strijd. Hij besluit in bocht 4 de baan te verlaten met scheef staande voorwielen. Jammer dat hij zijn derde plaats na de series niet kon waarmaken in de finale.
Gerrit Nap liet zien dat zijn overwinning in Pieterzijl geen toeval was want hij liet de Corvette weer lekker brullen en achtervolgde Verberk al is het op gepaste afstand. Erik Pijnenburg was niet geschrokken van zijn koprol in 1 van de series en rijdt op plaats 3. Langzaam maar zeker komt hij met de ex-Peter Versluis VEKA sprinter dichterbij aan Nap. Aan het einde van het eerste rechte stuk zien we ineens Gerrit Nap door de lucht vliegen. Hij maakt een hele lelijke smak waarbij hij een gebroken arm heeft opgelopen waarbij ook nog eens een stuk bot is afgebroken. We wensen Gerrit dan ook een pijnloos en snel herstel toe. Of het na een touche was met Pijnenburg kon ik vanuit mijn positie niet zien. De discussie in het gastenboek is wel weer op gang maar laten we hopen dat er beelden zijn die kunnen laten zien wat er is gebeurt. Feit is wel dat Pijnenburg door de wedstrijdleider niet is bestraft en die zat er met zijn neus bovenop.
Code rood leverde een mooi schouwspel op waarbij het een komen en gaan was van schone en vieze brillen die alleen door een official aan de rijders geleverd mogen worden. Of het ook toegestaan is je auto te laten repareren door een official weet ik niet maar bij Thijs-Jan Klompmaker, die vijfde lag, gebeurde het wel. De vakkundige reparatie maakte het mogelijk dat hij weer kon deelnemen aan de herstart op de baan.
Hierdoor zag John Verberk zijn voorsprong in rook zag opgaan maar direct alweer begon hij met het opbouwen ervan. Ook nu weer reed hij weg van de rest en heeft hij nog maar 7 medestrijders over. Blijft overigens een vreemde gewaarwording dat de achterblijvers opgesteld worden tussen de gevestigde orde. Misschien wel eerlijk maar vooral voor het publiek enorm verwarrend en ook een beetje oneerlijk. De baanposten weten ook niet goed meer wat ze ermee aan moeten want ze hebben maar moeilijk zicht op wie een achterblijver is en wie niet. Hierdoor wordt er niet meer of minder met blauwe vlaggen gezwaaid waardoor er een vreemde strijd ontstaat. Misschien iets voor het BSAC en de werkgroep iets om over na te denken of te verduidelijken.
Sander Derikx had ook vleugels gekregen op zijn thuisbaan en reed vrolijk rond op plaats 2. Die gaf hij niet meer uit handen. Pijnenburg kon dan ook niet aanhaken en vergde veel van de Chevy die rokend uit de strijd kwam. Misschien een beetje tegenvallend daar een ieder denkt dat de auto op het zand het beste tot zijn recht komt. Kan Pijnenburg dan ook in Kerkdriel het tegendeel gaan bewijzen over 2 weken? Johan van Grieken reed de wedstrijd van zijn leven door op plaats 4 aan te tikken voor Thijs-Jan Klompmaker.
1. John Verberk, 2. Sander Derikx, 3. Erik Pijnenburg

Sprint 1600
Ook nu weer als equipe erbij zien we Ed van Asten en Sander Cuenen in deze klasse. De thuisrijders hebben de hype in deze klasse gevolgd en staan met een dubbele motorfiets aan de start in een nieuw JvdC frame. Door versnellingsbak problemen maken ze helaas geen aanspraak op de finale en dat was voor het thuispubliek een enorme tegenvaller en voor de rijders trouwens ook.
Ook Roland Dekkers meldde zich weer eens van voren en dat leverde hem direct een plaats op in de finale en dat gun ik de sympathieke Achterhoeker wel.
Pieter Mennen met zijn enkele motorfietsblok was toch de te kloppen man op zijn vreemde maanmobiel banden. Ook Ruud Wiefferink probeerde het in de series met deze banden maar koos in de finale toch weer voor de normale uitvoering. Ook zijn oude auto stond in de finale en wel op de laatste rij en bestuurd door Frank Oomen. De pole was voor meervoudig Nederlands kampioen Edwin Tolkamp die de sterk rijdende Peter van de Steeg naast zich zag staan. Ook Andre Bouwmeester stond, gelukkig zonder pech, op rij 1 te glimmen van plezier. En de meest opvallende rijder op de eerste rij was toch echt Peter van Drunen. Of hij nu de druk niet aankon weten we niet maar hij heeft niet lang kunnen genieten van zijn top finale plaats. Hij viel al snel uit in deze finale en pakte plaats 14 omdat Rens de Haas niet aan de start verscheen.
Mennen deed wat hij vorig jaar bijna elke NK wedstrijd deed en liet zien dat zijn EP titel in 2009 en NK titel in 2010 zeker niet de laatste zijn die hij wil behalen. Snoeihard kon hij de juiste lijn uitkiezen in de eerste bocht want hier had hij al een mooie voorsprong te pakken op Edwin Tolkamp.
Frank Oomen had misschien wel de beste start van iedereen want hij kwam als vierde uit de eerste bochten combinatie tevoorschijn en dat vanaf de laatste rij was erg knap te noemen.
Johan Schoenmakers wist uit de tweede serie dat hij met hard buitenom rijden veel plaatsen kon winnen en zat direct na de start al op die buitenlijn. Toch hoefde hij zich niet te schamen dat hij uiteindelijk niet verder kwam dan plaats 7 want de top-6 was erg indrukwekkend.
Andre Bouwmeester zat meer dan te genieten in de auto want hij was erg blij erbij te zitten en dan ook nog eens op plaats 3. Tolkamp kon geen vuist maken tegen de ontketende Mennen die toch een redelijke fout maakte in bocht 3. Hij herpakte zich snel maar was gewaarschuwd dat het geen gelopen koers was halverwege de finale. Op zijn hoede vervolgde hij zijn weg om vervolgens geen enkele fout meer te maken en iedereen achter zich te laten. Tolkamp duldde ook niemand in zijn buurt en dat was ook het geval bij Bouwmeester. Frank Oomen reed knap naar de vierde plaats en voelt zich bij de 1600-tjes meer op zijn plaats dan bij de 2 liters. Knap werd hij vierde voor Peter van der Steeg en Ruud Wiefferink die aangaf wel met Frank Oomen te willen ruilen. Zou het oude concept dan beter werken als het nieuwe? Of heeft Oomen dingen gevonden aan de afstelling die Wiefferink nog niet wist? De rest van het seizoen zal het uitwijzen in de Sprint 1600 klasse. Worden de klei wedstrijden louter een prooi voor de automotoren? Of kunnen de enkele en dubbele motorfietsen de strijd toch aan?
1. Pieter Mennen, 2. Edwin Tolkamp, 3. Andre Bouwmeester

Sprint 2000
Een opvallende nieuwkomer in deze klasse is Andre Hofman. Hij reed namelijk voor de eerste keer in het Zuid-Hollandse Groot-Ammers en viel daar met pech binnen een paar ronden uit. Met de Paasdagen zette hij in Nijkerk wel een heel bijzonder resultaat neer door Herrijk Hop en Henk van der Hart in een rechtstreeks duel te verslaan. Helaas voor Hofman kon hij nu geen potten breken en krijgt hij over 2 weken weer een nieuwe kans. Ook de overstap van Mike Bartelen, de regerend kampioen, naar de Superklasse bleef niet onopgemerkt want de ruil die nu plaatsvond was duidelijk. Ronald Akkermans, kampioen Sprint 2000 in 2009, maakte weer een evolutie op de kampioensauto van Mike. En bewandeld nu weer de omgekeerde weg namelijk van de Supers naar de 2 liters. Hij maakte in Baarle Nassau indruk maar een kapotte bak gooide daar roet in het eten. Ook nu reed hij weer indrukwekkend maar een gebroken drijfstang maakt nu misschien al een einde aan zijn eventueel kampioenschap. Voor Kerkdriel is de planning dat er een nieuwe onderblok ondergaat om zo voor de winst te kunnen gaan.
Patrick Cleys wist zich, net als Klaas Postma en Marcel Vervoort, te plaatsen via de kleine finale. Hier liet de snelste 2 liter rijder Jakob Kuil het weer eens liggen door niet door te stoten.
Cleys won de eerste serie en maakte in de tweede serie een vreemde rol mee. Bij het insturen van bocht 3 hapte de auto en ging in plaats van de bocht om rechtdoor. Een vreemde zijwaartse rol maakte een einde aan zijn serie en zijn eerste plaats. Toch uiteindelijk genoeg voor de kleine finale.
De verrassing van de dag vonden we terug op de pole want de regerend kampioen in de standaard klasse Chris Wagenaar maakte een overstap naar de Sprint 2000 klasse. Bij zijn NK debuut in deze klasse onderstreepte hij zijn talent nogmaals door de pole te pakken. En dat ondanks weinig ervaring en een laatst ondergane operatie aan zijn pols. Hij had er geen last meer van maar om overstrekking te voorkomen was deze wel ingetapet. Naast hem Jan-Willem van Eerden die in 2010 net naast de titel greep en ook dit jaar weer investeerde in een andere S2000 motor. Hij nam de motor over waar Frank Oomen vorig jaar mee reed en de jaren ervoor Peter Versluis. Hiermee was van Eerden dan ook de snelste starter in de finale voor de eveneens snel vertrokken Chris Wagenaar. Met de Audi STW motor waar vader Jos ook al mee reed kon hij aanhaken bij van Eerden. Hierachter gaat het direct mis voor Erik Nijkamp en Pieter Poelstra die niet door de eerste bochten komen. De volgende ronde strandt hier ook de vals gestarte Wouter van Vugt en wordt er ineens met rode vlaggen gezwaaid. Waarom is ons nog steeds niet duidelijk. Consternatie alom want waar wordt nu rood voor gegeven en wanneer nu precies? Het komt er op neer dat er besloten wordt om een complete herstart te gaan doen. En dat betekent bij een laatste finale dat er recht is op 10 minuten reparatie tijd. Henk van der Hart maakt er gebruik van een ook Chris Wagenaar. Hierna is er weer consternatie want mag je bij een complete herstart opnieuw je positie kiezen? Nee blijkt uiteindelijk het resolute antwoord. Dus iedereen neemt weer stelling voor 10 afmattende ronden.
Weer is het van Eerden voor Wagenaar en zijn we nog maar met 11. Henk van der Hart sluit aan bij Wagenaar en de vanachter gestarte Klaas Postma zien we ook al van voren. Na 2 ronden slaat voor Bandi Peters het noodlot toe met een rol in bocht 3. Patrick Cleys zit er erg dicht achter en kan nog net op tijd stoppen. De lastige positie van Peters op de baan doen de baanposten besluiten code rood te geven om nog een geval Fielt te voorkomen. Een geluk voor Cleys die moest stoppen om er omheen te rijden dat er een herstart op de baan komt met 10 sprinters. Het wordt zo een vermoeiende race voor Chris Wagenaar want zijn pols begint op te spelen van vermoeidheid want weer moet hij in de achtervolging bij van Eerden. Met wat achterblijvers lijkt van Eerden het moeilijker te krijgen en verbijt Wagenaar de pijn want hij ruikt aan de overwinning. Cleys snelt intussen aan Leonard van de Ven voorbij en ligt vijfde. Aan de top-4 die er ook voor de herstart al was kan niemand nog wat veranderen en finisht de laatste finale van de dag rond 19.00 uur.
1. Jan-Willem van Eerden, 2. Chris Wagenaar, 3. Henk van der Hart

Resume
De dag dat we kennis konden maken met Jack Plooy verliep anders dan verwacht. Het DSC circus verbleef in Engeland en hier moest de presentator aanwezig zijn. Wel stuurden ze een grote camera ploeg vanuit Belgie en de aantrekkelijke presentatrice die ze meestuurden lieten vele mannenogen draaien.

Verder viel er helemaal niets aan te merken op de manier waarop alles verliep. Vooral het baanonderhoud kostte de nodige tijd maar verliep vlekkeloos. Daar waar in het Oosten van het land Poppink geeerd wordt was het nu de beurt aan de Gebroeders Reintjes die hun werk uitstekend deden.

De baanposten kregen wel wat kritiek te verduren gedurende deze dag wat soms ook wel begrijpelijk was. Een auto die op zijn kop blijft liggen levert direct een rode vlag op en niet pas na 2 ronden. Maar ook ik weet dat de beste stuurlui aan wal staan. Maar bij twijfel is het soms beter om de rode vlag gewoon te zwaaien. De tijdwinst die je ermee behaalt blijkt meestal tijdverlies te zijn.

Verder ACCZuid bedanken dat ze ACCGeffen vast hebben laten warm draaien want die krijgen het druk de komende weken. De baan in Kerkdriel moet op last van de brandweer stro vrij gemaakt worden door de brand die er geweest is bij de landeigenaar in de 9000 kuub stro die er lag.
Hierdoor is al het stro verspreidt over de baan maar vatte weer vlam dus nu moet het eraf. Als het dus allemaal goed is kunnen we dus op zaterdag 21 mei dan ook van start voor de tweede NK in Kerkdriel.

Tot autocross dan ook maar weer!