Wedstrijd
1 VEKA NK autocross
Ysselsteyn
8 mei 2011
ACC
Zuid tekent ook nu weer, net als in 2009, voor een samenwerkingsverband
met ACCGeffen om alles in goede banen te leiden bij de openingswedstrijd
van het VEKA NK Autocross 2011. Hans Verbugt is ook nu weer
de drijvende kracht achter de sterke organisatie en heeft alles,
zoals we van hem gewend zijn, tot in de puntjes voorbereid en
het leek wel of hij ook invloed had op het weer. De dag voor
het NK was Nederland zelfs het warmste land van Europa. Ook
de weersvoorspellingen voor de NK dag zelf waren extreem te
noemen voor de tijd van het jaar want 29 graden Celsius begin
mei komt eigenlijk nooit voor. En zo kan Ysselsteyn, gemeente
Venray, zich gaan opmaken voor een subtropische cross Moederdag
waar de eerste punten voor het NK verdeeld gaan worden.
Inschrijvingen
Het was een complete verrassing voor alles en iedereen dat er
slechts 27 deelnemers geregistreerd staan voor de standaardklasse.
De normaliter uit 60 deelnemers bestaande klasse is gehalveerd
maar waar ligt de reden hiervoor? Komt het door de enorme toename
van het aantal Toyota MR2's met BEAMS motor en de daardoor stijgende
kosten? Of toch door het wel of niet met een restrictor gaan rijden?
Hopelijk gaat het BSAC nog een onderzoek doen waar de oorzaak
van deze daling ligt en ook naar buiten brengen. De toerwagenklasse
heeft nog steeds een stabiel aantal deelnemers en dat was gezien
de perikelen in het seizoen 2010 boven verwachting. De enige die
heeft afgehaakt in de top van deze klasse zijn Richard Kools en
Rob van Kuringe. Of Kools definitief zijn cross helm aan de wilgen
heeft gehangen blijft onzeker.
De andere klassen kennen geen verval en zo kunnen er als alle
deelnemers er zijn opeens 222 rijders aan de start staan in de
overbekende 7 klassen.
De indeling van de series is geweldig is mijn persoonlijke mening.
Geen enkele "dezelfde" klasse welke achter elkaar rijdt ofwel
telkens een ander type auto op de baan. Vooral voor de leken onder
ons mooi want als de sprint 1600, 2000 en de Supers komen kan
ik me de reactie van de leek voorstellen dat het allemaal op elkaar
lijkt. Nu is er een duidelijk verschil te zien.
Jammer dat er in de finales net weer een andere volgorde is aangehouden
welke wel weer begrijpelijk is. De sprintklassen rijden dan weer
allemaal achter elkaar vanwege de eventuele kleine finales van
de Sprint 1600 en de Sprint 2000.
Thuisvoordeel?
Het is natuurlijk een hele belevenis om in je eigen omgeving een
NK wedstrijd te kunnen rijden en dat is wat bij de junioren Koen
van Well, Rob van Mierlo en Mike Janssen mee gaan maken.
Maar ook Nederlands kampioen Pieter Mennen voelt de druk van het
thuispubliek in de Sprint 1600 klasse. Tevens krijgt hij gezelschap
van Rene van der Coelen, Ed van Asten, Bert Beelen, Rens de Haas
en John Janssen. Sjaak Wismans moet de plaatselijke eer gaan hooghouden
in de Sprint 2000 klasse en doet dat samen met de 3 man uit het
HTB autosport team Bandi Peters, Raimond Tijdink en Marcel Vervoort.
Uiteindelijk bleek dan ook dat alle 3 de HTB strijders met elkaar
in de finale stonden.
Ook bij de Superklasse staat Hans Verbugt, mede organisator, aan
de start. Ook Sander Derikx en Alex van Rijt zijn streekrijders
waar rekening mee gehouden moet worden.
Baan
Met een baan die erg nat gehouden was in de dagen ervoor en de
ochtend zelf ook nog lag er een zware zandbaan op de rijders te
wachten. Maar dat was natuurlijk geen nieuws meer voor deze locatie.
De baan was enorm breed en in het tweede rechte stuk lag een wel
hele snelle chicane. Geen super uitdagende baan maar wel een hele
mooie waar de snelheid er goed in gehouden kon worden.
Spannende series en finales dan ook in het vooruitzicht voor alle
186 aangemelde rijders. Dat de baan na verloop van de wedstrijden
ook gevaarlijker werd maakte vooral Bennie Filet mee. Een crash
in de tweede manche van de Sprint 2000 leverde hem een gipskorset
op. Jan Hendriks en Willem Rademaker klapten op elkaar in bocht
2. De baanposten zagen er wel een gevaar in maar niet genoeg voor
een code rood. Alle deelnemers reden er dan ook langs zonder problemen.
Alleen 1 ronde later, voornamelijk door het vele stof, zagen Ary
Harteveld, Jiri Osinga en Bennie Fielt deze 2 volledig over het
hoofd met alle gevolgen van dien. Harteveld en Osinga hadden er
niet heel veel last van. Fielt kon geen kant meer op en reed over
de sprinters heen. Een sprong en een veel te harde landing waren
desastreus voor de rug van Fielt. De hulpdiensten waren er rap
bij en ze zagen Fielt dan ook erg vreemd in zijn sprinter hangen.
Resoluut besloot de brandweer om Fielt zijn A&P open te knippen
om hem zo uit zijn benarde situatie te bevrijden. Een bezoek aan
het ziekenhuis bleek meer dan noodzakelijk. Daar werd een ruggenwervel
met een scheurtje gevonden en ook een ingedeukte. Twee dagen na
de cross keerde Fielt weer terug in Beek met een gipskorset om
zijn bovenlijf. We wensen Bennie Fielt dan ook veel sterkte en
succes met zijn herstel de komende periode.
Standaardklasse
Nu de verkoop van de kampioensauto van Chris Wagenaar een feit
is, hij maakte de overstap naar de Sprint 2000 klasse, zien we
toch dat deze weer terug is binnen de standaardklasse. De nieuwe
eigenaar is de volkomen onbekende Paul Hoogeveen die nog nooit
een crossauto had bestuurd. Een paar testwedstrijden aan het begin
van het seizoen gaf aan dat hij goed met de MR2 overweg kan en
er ook erg snel mee is. Maar of hij de druk van deze auto kan
weten we na vandaag.
Sooi Ermens startte met de auto van Sasa Kovac en dit mocht natuurlijk
ook vanwege de equipe inschrijving die ze hebben. Sooi beleefde
weinig plezier aan zijn debuut bij de standaardklasse want de
motor gaf na een paar ronden al de geest en zodoende zat zijn
NK er op. En de pechduivel blijft hem dan ook maar achtervolgen
dit seizoen.
De eerste 2 rijen van de finale waren volledig bezet met MR2 rijders
en rijdsters alleen Sebastiaan Bosma stond niet aan de start.
Alwi Snippe was dan nog een uitzondering met een oud type. De
volledige derde rij was een Opel aangelegenheid geworden. Maar
van een "eerlijke" strijd zal wel geen sprake zijn gezien de overmacht
van het Japanse merk. Maar pas als de vlag valt weten we het.
Mariette Lokate maakte de dienst uit in de series en haar Beams
motor wierp dan ook direct haar vruchten af. De pole kwam dan
ook volkomen terecht in haar handen maar zou deze snelle dame
de druk van het NK eindelijk aan kunnen? Ze had haar zinnen op
een NK overwinning gezet en het had er ook alle kans van. Het
wrange gevoel van Visvliet waar ze met haar Opel won en werd afgekeurd
vanwege een ontbrekende versnelling in de bak kon ze nu eindelijk
gaan rechtzetten. Of niet want er waren kapers genoeg.
De kopstart was voor haar al sloot Haitze Idzenga direct aan met
de druk vol op de ketel. Daarachter was het de van rij 2 vertrokken
Paul Hoogeveen met de misschien wel snelste MR2 van ons land die
iets te hard de bocht indook en direct weer wat plaatsen verloor.
Ook Sebastiaan Postma liet zien niet voor niets met 803 op het
dak te mogen rondrijden want hij zat er ook lekker bij. Monique
van der Heide dook na 3 ronden iets te enthousiast de derde bocht
in en dit resulteerde in een stevige koprol waarbij ze weer op
haar wielen belandde. Ze bleef ijzig stil in de auto zitten en
dik een ronde later besloten de baanposten toch maar rood te geven
om polshoogte te gaan nemen. Gelukkig niets aan de hand maar wel
een herstart op de baan. Haitze Idzenga vond het intussen tijd
worden om eens aan de achterzijde van zijn MR2 te gaan kijken
en stapte uit. En naar alle waarschijnlijkheid wist hij toen niet
dat dit hem een straf zou opleveren. Want dit is niet toegestaan
tijdens een serie/finale.
De herstart was opnieuw een prooi voor Lokate alleen kon ze Idzenga
met geen mogelijkheid van haar af schudden. In de chicane koos
ze een buitenlijn waar Idzenga direct van profiteerde. Hij plaatste
zijn aanval en leek dan ook onbedreigd op een overwinning af te
stevenen. Dat deed hij dan ook met de nadruk op deed want na afloop
van de finale wist hij wat voor een grove fout hij had gemaakt
door uit te stappen. Zo kwam hij ineens niet hoger meer als plaats
13 mede door toedoen dat Christiaan Scholtens door technische
afkeur helemaal uit de uitslag gehaald werd.
Herstart op de baan met nog 7 ronden op het bord leverde weer
de beste start op voor Lokate in haar geel/rode MR2. Eddy Zielman
lijkt de enige Opel rijder te zijn die het spoor een beetje kan
volgen van de Japanse vloot. Op plaats 7 zien we hem ineens niet
meer terug en blijkt hij te zijn uitgevallen. Idzenga blijft ondertussen
aandringen en ziet op het tweede rechte stuk zijn kans schoon
om aan de binnenzijde van Lokate zijn MR2 te prikken en neemt
resoluut de kop over. Hij maakt stappen in zijn fris gekleurde
MR2. Lokate weet niets van het voorval net voor de herstart en
berust in haar tweede plaats en weet dat dit serieuze punten oplevert.
Siegfried Postma volgt nog steeds op 3 voor de later afgekeurde
Christiaan Scholtens. De eerste 8 plaatsen worden nog steeds ingenomen
door MR2 bolides en Matthijs Vos in de Gotink Astra gaat lekker.
Idzenga kan maar kort genieten van zijn overwinning want de wedstrijdleider
deelt hem mee dat hij kan fluiten naar zijn punten. Lokate wint
en zo laat de dame zien wie uiteindelijk de beste was op de zware
zandbaan. Paul Hoogeveen brengt zijn MR2 netjes binnen op plaats
4 net achter Wichard van de Wal die Siegfried Postma niet kon
bijhouden op plaats 2. Na de MR2 top-6 weten de 5 gestartte Opels
de plaatsen 7 tot en met 11 te bereiken met Matthijs Vos als beste.
1. Mariette Lokate, 2. Siegfried Postma, 3. Wichard van de Wal
Juniorklasse
Gaaf om te zien dat 8 van de top-10 rijders uit 2010 nog niet
de leeftijd hebben bereikt waardoor ze niet meer mogen deelnemen
aan deze klasse. Dus op voorhand al een spannende klasse waarbij
de top-3 in mijn beleving toch weer de dienst gaat uitmaken. Jimmy
Hop is gebrand op een verlenging van zijn titel terwijl Stefan
Gerrits en Kevin van Beek op de loer liggen.
Toch stonden van Beek en Hop niet op de voorste rij. Voor Hop
omdat hij de hele dag met een Swift rondreed die niet de snelheid
zoals we van hem gewend waren in 2010. Plaats 6 was dan ook slechts
voor Hop en dus de tweede rij. En van Beek haalde in de eerste
manche iets te geforceerd in wat hem op een zwarte vlag kwam te
staan. Vandaar dat we hem pas terug vonden op de laatste rij.
Toch weerhield hem dat er niet van om de kopstart te pakken. De
snelle Suzuki rijder uit Veen was iedereen te snel af en lag uit
een kansloze positie ineens aan de leiding net voor Rudy van Asselt.
Slechte start was er voor de snelste man uit de series Coen Wouters
die zijn pole om zeep hielp. Gerrits zat er ook goed bij net als
nieuwkomer Rob van Mierlo.
Stefan Gerrits gaat in bocht 3 te ver naar buiten en verliest
direct zijn plaats aan Rob van Mierlo die strak zijn blauwe Swift
voorbij steekt aan de binnenzijde. Aan de buitenzijde van de baan
zien we inmiddels Jimmy Hop alweer rondrijden met opnieuw weinig
snelheid. Hij komt dan ook niet verder als plaats 15 en dat is
ver beneden zijn stand als regerend kampioen.
Kevin van Beek staat niet bekend als de beste die de achterblijvers
zomaar even verschalkt. Op routine sloot Rudy van Asselt dan ook
aan om toe te kunnen slaan als het zou kunnen want ook hij weet
dat. Van Beek heeft inderdaad weer moeite met de achterblijvers
maar weet ze nog wel te omzeilen zonder touche. Toch zit van Asselt
er alweer dicht op en met nog 1 ronden te gaan zit ook van Mierlo
op de bumper. Van Beek weet het hoofd erg koel te houden en geeft
ze geen kans vandaag en wint nipt de eerste NK van dit jaar. Rudy
van Asselt en Mark van Mierlo maken het podium compleet. Hulde
was er uiteindelijk nog voor Coen Wouters die zijn groene 206
uit bijna verloren positie knap naar positie 5 wist te krijgen.
1. Kevin van Beek, 2. Rudy van Asselt, 3. Mark van Mierlo
Keverklasse
Bij de kevers gaat de titelstrijd een hele fraaie worden gezien
de klinkende namen die we wer ingeschreven zien staan. Van de
29 maakt zeker 1/3 kans op de NK titel. Want met maar liefst 5
(ex) kampioenen (Lammert Brink, Gerald Kemper, Johan Zomer, Richard
van Schaick en Arjan Stokkink) aan de start belooft het op voorhand
de meest spannende klasse te worden, als het dat al niet jaren
is. En dan nog eens de mannen die erop gebrand zijn deze titel
ooit binnen te halen waarbij Marco Raben, Jan-Paul Klaster, Peter
Timmermans (B), Frits de Haan en Eelco Kruis de belangrijkste
kanshebbers zijn. En als je dan het aantal inschrijvingen van
Ysselsteyn bekijkt, 23 slechts, blijkt ineens bijna de helft van
het totaal in staat te zijn de wedstrijd te winnen. Hoezo competatief?
De verwachting was dan ook dat we ze allemaal in de finale zouden
terug zien en dat bleek ook. Stokkink had hierbij de slechtste
papieren want zijn motor liep slechts op 3 cilinders in de laatste
manche en ook in de finale bleek dit nog steeds zo te zijn dus
van de eerste favoriet konden we direct afscheid nemen. Het blijven
rijden leverde hem uiteindelijk plaats 11 op.
Het was een indrukwekkende eerste rij waarbij Peter Timmermans
nog wat recht te zetten had. Het zat hem nog steeds niet lekker
dat hij bij de eerste NK in 2010 uit de uitslag gehaald werd door
een verkeerd dak op zijn kever. En vandaag wilde hij de 14 Nederlanders
wel eens laten zien dat hij zijn Hayabusa als eerste bij de jury
zou laten zien. Toch liet Jan-Paul Klaster zich niet van de wijs
brengen met zijn Rotink Motorsport kever. Timmermans sluit aan
en Lammert Brink, geen angst meer nu hij regerend kampioen heeft
al zoveel snelheid dat hij al hard buitenom durft. Net niet genoeg
om Timmermans te verschalken. Richard van Loon zien we al snel
zonder achterband om zijn rechtervelg rijden en kan zo geen vuist
maken op de zware zandbaan. Halverwege de finale maakt Eelco Kruis,
wie anders hoorde ik mezelf denken, een stevige rol in bocht 3.
Achteraf door een botsing met Johan Zomer die hier door de terecht
strenge wedstrijdleiding de zwart voor kreeg. Hij kwam op zijn
wielen terecht en rechtte zijn rug nog eens goed. Na 2 ronden,
verloor wel wat benzine waardoor spectaculaire vlammen te zien
waren, vervolgde hij zijn weg maar verder als plaats 13 kwam hij
helaas niet.
Aan de kop ging de strijd onverminderd voort met de 3 musketiers
die volop genoten van hun paardenkrachten. Marco Raben, Frits
de Haan en Gerald Kemper hadden dan ook niets in te brengen bij
de top-3. Het wordt uiteindelijk nog erg spannend want Klaster
ziet niet echt kans om snel de achterblijvers te verschalken.
Zowel Timmermans als Brink kijken het van dichtbij aan om te zien
of andere lijnen misschien beter zijn. Ook voor hun valt het niet
mee maar Klaster moet het vuile werk opknappen. In de laatste
ronde kiest Klaster de buitenzijde van de chicane. Timmermans
toont ballen en blijft volgas doorrijden en remt ultralaat en
is voorbij Klaster gegaan aan de binnenzijde. Zo hard als Timmermans
moest remmen zo hard ging de snelheid er ook uit en het leek op
als 2 honden vechten om een been gaat Brink ermee heen. Klaster
had meer snelheid maar moest om Timmermans heen die inmiddels
Brink aan de binnen zijde had die ook al veel snelheid verloren
had. Bij het uitkomen van bocht 4 duikt Brink vol door een gat
en weet ternauwernood Timmermans mis te houden die nipt tweede
wordt voor Brink. Klaster is dan uiteindelijk de sterke winnaar
in een van de mooiste finales aller tijden. Na de prachtige strijd
in Pieterzijl (laatste NK 2010) ontpopt ook nu de keverklasse
zich als de meest spectaculaire en spannendste klasse. Een ding
weet ik zeker de strijd in deze klasse om de titel is nog lang
niet beslist.
1 Jan-Paul Klaster, 2 Peter Timmermans (B), 3 Lammert Brink
Toerwagenklasse
In het voorseizoen schreef Gerbert Paus bijna zijn Subaru Justy
af maar hard werken leverde resultaat op en een week later kon
hij weer van start. Nu dus op weg naar hopelijk een goed NK jaar.
Ton van Leeuwen gaf aan een enorm goed gevoel te hebben bij zijn
EVO en maakt van 2011 maar vast een EVO jaar.
Leon Kammeraad begon ook met een goed gevoel aan 2011 met zijn
nieuwe BMW. Alleen een val van een steiger zorgde voor een enorme
blessure aan zijn bovenarm. Hierdoor kan hij niet deelnemen aan
de eerste wedstrijden. Toch staat zijn BMW nu aan de start door
een later gemaakte equipe inschrijving want Fred Stout, die zijn
Golf verkocht, staat nu voor het eerst aan de start.
Ook Rene van Vliet zagen we rondlopen en op de startlijst staan
alleen de Subaru was nergens te bekennen. Hij gaf aan dat hij
met een auto van een ander de keuring heeft gedaan om zo niet
meer geregistreerd te staan voor deze NK maar deelnemer is. Dit
heeft als "voordeel" dat er ook een eventueel protest door hem
ingediend kan worden. Stopt de ellende in deze klasse dan nog
steeds niet was dan ook een veelgehoorde vraag in het rennerskwartier?
Uiteindelijk bleek de auto waarmee hij zou starten kapot te zijn
en maakt dus geen enkele meter en heeft hierdoor dan ook geen
aanwezigheidspunten gekregen. Na afloop van de finale dient van
Vliet protest in tegen de Baleno van Peter Breederland. Deze wordt
uiteindelijk verzegeld meegenomen naar Zuidland. De Baleno moet
dus weer nagekeken gaan worden door de technische commissie. Voor
Peter Breederland is het dan ook zaak dat dit snel gaat gebeuren.
Over 2 weken staat de volgende NK alweer op het programma en alleen
schoonmaken lijkt me toch niet voldoende. Ook servicen van de
verzegelde onderdelen is een bittere noodzaak. Rene van Vliet
maakte zich met dit protest dan ook niet geliefd bij deelnemers
en toeschouwers. Hopelijk blijft het hier allemaal bij want een
herhaling van alle protesten zoals in 2010 zit echt niemand meer
op te wachten...
Dit was dus na de finale want die was gaaf hoor met een debutant
op pole. Henk Visch bouwde afgelopen winter een werkelijk prachtige
Mitsubishi Lancer Evo op. En verrassend genoeg wist hij 2 manches
te winnen en er een net niet. Ton van Leeuwen was ook sterk maar
een probleem met een as in manche 2 leverde hem weinig punten.
Wel eerste rij voor hem trouwens net als de regerend kampioen
Peter Breederland die na de eerste manche aangaf wel een beetje
in het ritme te moeten komen.
Ton van Leeuwen gaf zijn rode EVO de sporen en eigenlijk zag niemand
de rijder uit Harmelen meer terug voor de finishvlag op een paar
achterblijvers na dan. Piet van Dijk, de door de wol geverfde
Kever rijder (laag en hoog) bij de Rang-Pang, nam deze winter
de Honda Civic van Frederik Veldhuizen over. Met slechts 100 meter
proefrit op de teller gaf hij zaterdag in Scherpenzeel, waar hij
met zijn hoge kever reed bij de vrije standaard klasse, aan dat
hij er een goed gevoel bij had en het gemakkelijker aanvoelde
als bij zijn kever. Hij moest wennen zagen we langs de kant in
de series want af en toe was de controle een beetje zoek bij hem.
Toch keurig in de finale op plaats 8. Het was een goede positie
om te starten voor hem want hij sloot bij van Leeuwen aan. Op
de limiet rijdend waren de krachten van de zware zandbaan niet
bestand voor het rechter achterwiel. Als slingerend moest er iets
misgaan en een paar ronden later brak er van alles af en moest
van Dijk de strijd staken en zo ging er een zekere tweede plaats
in rook op. Misschien geeft Veldhuizen nog wel garantie op de
onderdelen...
Opvallend was het snelle en strakke rijden van Toon Kooremans
die het nog druk had gehad met de Porsche. Na de Paascross in
Baarle Nassau werd er toch weer een 4WD van gemaakt en dat legde
hem geen windeieren. Hij reed het licht uit zijn ogen en de uren
die hij in de sportschool heeft doorgebracht leverden hem een
schitterende tweede plaats op. Hij werd op de huid gezeten door
regerend kampioen Peter Breederland die ook een puike finale reed.
Na de start lag hij slechts op plaats 9 maar ronde na ronde knokte
hij zich meesterlijk terug. Brons was er voor hem en dat zijn
kostbare punten voor de man uit Zuidland die op elke ondergrond
goed tot zeer goed uit de voeten kan. Henk Visch reed lange tijd
op de tweede plaats rond alleen de debutant kreeg lichte problemen
in de finale en kon zijn positie niet vasthouden. Maar zou hij
op voorhand niet hebben getekend voor de vierde plaats bij zijn
debuut in het NK?
1. Ton van Leeuwen, 2. Toon Kooremans, 3. Peter Breederland
Superklasse
De regerend kampioen in deze klasse stopte er na zijn behaalde
kampioenschap mee in 2010 en dan hebben we het over Pierre Blok.
Toch mooi dat Andre Verweij hem een plaats aanbood in zijn sprinter
en ze schreven dan ook in als equipe met Pierre Blok als frontman.
Dat was ook een voorwaarde om met het startnummer 1 op het Spies
frame rond te mogen rijden. Uiteraard staat Pierre deze eerste
wedstrijd met deze auto aan de start aangezien Andre op zondag
niet aan wedstrijden deelneemt.
En dan de 2 liter kampioen Mike Bartelen die nu in de snelste
klasse aantreed met een nieuwe F&S met Porsche motor. De test
in Baarle Nassau bracht problemen naar voor en vandaag is het
uur U aangebroken om deze problemen de kop in te drukken. Ysselsteyn
leverde echter weer andere problemen op die met de compressor
te maken hebben.
Ook Patrick Mommen keerde terug met een fris gespoten wit/oranje
Trackline. De avond voor de NK was hij pas klaar en kleine problemen
zorgden ervoor dat we na 2 series afscheid van de Nissan turbo
moesten nemen.
De snelste rijder van vandaag was zonder twijfel Eddy Oldeman.
In manche 1 maakte hij erg veel indruk en leek op de overwinning
af te gaan. Een kapotte gaskabel deed hem stilvallen in de laatste
ronde. Ook in manche 2 was hij weer supersnel met zijn groene
Spies frame alleen ook nu weer problemen. Maar zonder deze problemen
was hij de absolute kanshebber geweest voor de eindoverwinning
en nu waren aanwezigheidspunten het maximaal haalbare.
John Verberk liet in de manches al zien waar zijn ambities dit
jaar liggen. Hij wil de trilogie in 2011 gaan voltooien om hiermee
op dezelfde hoogte te komen als Frits Duizendstra die de kampioenschappen
in alle Sprintklassen al eens wist te behalen. Voor Verberk ontbreekt
alleen nog de Superklasse titel. Kosten nog moeite werden dan
ook gespaard en het nieuwe frame verloor een hoop aan gewicht
en dat in combinatie met de betrouwbare Ford motor zou wel eens
de winnende factor kunnen zijn aan het einde van het seizoen.
De stugheid van het frame zagen we direct al in de eerste bocht
waar John met een omhoog geheven linker voorwiel onbedreigd doorkwam.
Hierna was er een grote stofwolk waar lang niet iedereen ongeschonden
uitkwam. Martin Kroon, Leo Scholten en Tim ten Dolle zien we gelijk
stranden en ook Pierre Blok komt gehavend uit de strijd. Hij besluit
in bocht 4 de baan te verlaten met scheef staande voorwielen.
Jammer dat hij zijn derde plaats na de series niet kon waarmaken
in de finale.
Gerrit Nap liet zien dat zijn overwinning in Pieterzijl geen toeval
was want hij liet de Corvette weer lekker brullen en achtervolgde
Verberk al is het op gepaste afstand. Erik Pijnenburg was niet
geschrokken van zijn koprol in 1 van de series en rijdt op plaats
3. Langzaam maar zeker komt hij met de ex-Peter Versluis VEKA
sprinter dichterbij aan Nap. Aan het einde van het eerste rechte
stuk zien we ineens Gerrit Nap door de lucht vliegen. Hij maakt
een hele lelijke smak waarbij hij een gebroken arm heeft opgelopen
waarbij ook nog eens een stuk bot is afgebroken. We wensen Gerrit
dan ook een pijnloos en snel herstel toe. Of het na een touche
was met Pijnenburg kon ik vanuit mijn positie niet zien. De discussie
in het gastenboek is wel weer op gang maar laten we hopen dat
er beelden zijn die kunnen laten zien wat er is gebeurt. Feit
is wel dat Pijnenburg door de wedstrijdleider niet is bestraft
en die zat er met zijn neus bovenop.
Code rood leverde een mooi schouwspel op waarbij het een komen
en gaan was van schone en vieze brillen die alleen door een official
aan de rijders geleverd mogen worden. Of het ook toegestaan is
je auto te laten repareren door een official weet ik niet maar
bij Thijs-Jan Klompmaker, die vijfde lag, gebeurde het wel. De
vakkundige reparatie maakte het mogelijk dat hij weer kon deelnemen
aan de herstart op de baan.
Hierdoor zag John Verberk zijn voorsprong in rook zag opgaan maar
direct alweer begon hij met het opbouwen ervan. Ook nu weer reed
hij weg van de rest en heeft hij nog maar 7 medestrijders over.
Blijft overigens een vreemde gewaarwording dat de achterblijvers
opgesteld worden tussen de gevestigde orde. Misschien wel eerlijk
maar vooral voor het publiek enorm verwarrend en ook een beetje
oneerlijk. De baanposten weten ook niet goed meer wat ze ermee
aan moeten want ze hebben maar moeilijk zicht op wie een achterblijver
is en wie niet. Hierdoor wordt er niet meer of minder met blauwe
vlaggen gezwaaid waardoor er een vreemde strijd ontstaat. Misschien
iets voor het BSAC en de werkgroep iets om over na te denken of
te verduidelijken.
Sander Derikx had ook vleugels gekregen op zijn thuisbaan en reed
vrolijk rond op plaats 2. Die gaf hij niet meer uit handen. Pijnenburg
kon dan ook niet aanhaken en vergde veel van de Chevy die rokend
uit de strijd kwam. Misschien een beetje tegenvallend daar een
ieder denkt dat de auto op het zand het beste tot zijn recht komt.
Kan Pijnenburg dan ook in Kerkdriel het tegendeel gaan bewijzen
over 2 weken? Johan van Grieken reed de wedstrijd van zijn leven
door op plaats 4 aan te tikken voor Thijs-Jan Klompmaker.
1. John Verberk, 2. Sander Derikx, 3. Erik Pijnenburg
Sprint 1600
Ook nu weer als equipe erbij zien we Ed van Asten en Sander Cuenen
in deze klasse. De thuisrijders hebben de hype in deze klasse
gevolgd en staan met een dubbele motorfiets aan de start in een
nieuw JvdC frame. Door versnellingsbak problemen maken ze helaas
geen aanspraak op de finale en dat was voor het thuispubliek een
enorme tegenvaller en voor de rijders trouwens ook.
Ook Roland Dekkers meldde zich weer eens van voren en dat leverde
hem direct een plaats op in de finale en dat gun ik de sympathieke
Achterhoeker wel.
Pieter Mennen met zijn enkele motorfietsblok was toch de te kloppen
man op zijn vreemde maanmobiel banden. Ook Ruud Wiefferink probeerde
het in de series met deze banden maar koos in de finale toch weer
voor de normale uitvoering. Ook zijn oude auto stond in de finale
en wel op de laatste rij en bestuurd door Frank Oomen. De pole
was voor meervoudig Nederlands kampioen Edwin Tolkamp die de sterk
rijdende Peter van de Steeg naast zich zag staan. Ook Andre Bouwmeester
stond, gelukkig zonder pech, op rij 1 te glimmen van plezier.
En de meest opvallende rijder op de eerste rij was toch echt Peter
van Drunen. Of hij nu de druk niet aankon weten we niet maar hij
heeft niet lang kunnen genieten van zijn top finale plaats. Hij
viel al snel uit in deze finale en pakte plaats 14 omdat Rens
de Haas niet aan de start verscheen.
Mennen deed wat hij vorig jaar bijna elke NK wedstrijd deed en
liet zien dat zijn EP titel in 2009 en NK titel in 2010 zeker
niet de laatste zijn die hij wil behalen. Snoeihard kon hij de
juiste lijn uitkiezen in de eerste bocht want hier had hij al
een mooie voorsprong te pakken op Edwin Tolkamp.
Frank Oomen had misschien wel de beste start van iedereen want
hij kwam als vierde uit de eerste bochten combinatie tevoorschijn
en dat vanaf de laatste rij was erg knap te noemen.
Johan Schoenmakers wist uit de tweede serie dat hij met hard buitenom
rijden veel plaatsen kon winnen en zat direct na de start al op
die buitenlijn. Toch hoefde hij zich niet te schamen dat hij uiteindelijk
niet verder kwam dan plaats 7 want de top-6 was erg indrukwekkend.
Andre Bouwmeester zat meer dan te genieten in de auto want hij
was erg blij erbij te zitten en dan ook nog eens op plaats 3.
Tolkamp kon geen vuist maken tegen de ontketende Mennen die toch
een redelijke fout maakte in bocht 3. Hij herpakte zich snel maar
was gewaarschuwd dat het geen gelopen koers was halverwege de
finale. Op zijn hoede vervolgde hij zijn weg om vervolgens geen
enkele fout meer te maken en iedereen achter zich te laten. Tolkamp
duldde ook niemand in zijn buurt en dat was ook het geval bij
Bouwmeester. Frank Oomen reed knap naar de vierde plaats en voelt
zich bij de 1600-tjes meer op zijn plaats dan bij de 2 liters.
Knap werd hij vierde voor Peter van der Steeg en Ruud Wiefferink
die aangaf wel met Frank Oomen te willen ruilen. Zou het oude
concept dan beter werken als het nieuwe? Of heeft Oomen dingen
gevonden aan de afstelling die Wiefferink nog niet wist? De rest
van het seizoen zal het uitwijzen in de Sprint 1600 klasse. Worden
de klei wedstrijden louter een prooi voor de automotoren? Of kunnen
de enkele en dubbele motorfietsen de strijd toch aan?
1. Pieter Mennen, 2. Edwin Tolkamp, 3. Andre Bouwmeester
Sprint 2000
Een opvallende nieuwkomer in deze klasse is Andre Hofman. Hij
reed namelijk voor de eerste keer in het Zuid-Hollandse Groot-Ammers
en viel daar met pech binnen een paar ronden uit. Met de Paasdagen
zette hij in Nijkerk wel een heel bijzonder resultaat neer door
Herrijk Hop en Henk van der Hart in een rechtstreeks duel te verslaan.
Helaas voor Hofman kon hij nu geen potten breken en krijgt hij
over 2 weken weer een nieuwe kans. Ook de overstap van Mike Bartelen,
de regerend kampioen, naar de Superklasse bleef niet onopgemerkt
want de ruil die nu plaatsvond was duidelijk. Ronald Akkermans,
kampioen Sprint 2000 in 2009, maakte weer een evolutie op de kampioensauto
van Mike. En bewandeld nu weer de omgekeerde weg namelijk van
de Supers naar de 2 liters. Hij maakte in Baarle Nassau indruk
maar een kapotte bak gooide daar roet in het eten. Ook nu reed
hij weer indrukwekkend maar een gebroken drijfstang maakt nu misschien
al een einde aan zijn eventueel kampioenschap. Voor Kerkdriel
is de planning dat er een nieuwe onderblok ondergaat om zo voor
de winst te kunnen gaan.
Patrick Cleys wist zich, net als Klaas Postma en Marcel Vervoort,
te plaatsen via de kleine finale. Hier liet de snelste 2 liter
rijder Jakob Kuil het weer eens liggen door niet door te stoten.
Cleys won de eerste serie en maakte in de tweede serie een vreemde
rol mee. Bij het insturen van bocht 3 hapte de auto en ging in
plaats van de bocht om rechtdoor. Een vreemde zijwaartse rol maakte
een einde aan zijn serie en zijn eerste plaats. Toch uiteindelijk
genoeg voor de kleine finale.
De verrassing van de dag vonden we terug op de pole want de regerend
kampioen in de standaard klasse Chris Wagenaar maakte een overstap
naar de Sprint 2000 klasse. Bij zijn NK debuut in deze klasse
onderstreepte hij zijn talent nogmaals door de pole te pakken.
En dat ondanks weinig ervaring en een laatst ondergane operatie
aan zijn pols. Hij had er geen last meer van maar om overstrekking
te voorkomen was deze wel ingetapet. Naast hem Jan-Willem van
Eerden die in 2010 net naast de titel greep en ook dit jaar weer
investeerde in een andere S2000 motor. Hij nam de motor over waar
Frank Oomen vorig jaar mee reed en de jaren ervoor Peter Versluis.
Hiermee was van Eerden dan ook de snelste starter in de finale
voor de eveneens snel vertrokken Chris Wagenaar. Met de Audi STW
motor waar vader Jos ook al mee reed kon hij aanhaken bij van
Eerden. Hierachter gaat het direct mis voor Erik Nijkamp en Pieter
Poelstra die niet door de eerste bochten komen. De volgende ronde
strandt hier ook de vals gestarte Wouter van Vugt en wordt er
ineens met rode vlaggen gezwaaid. Waarom is ons nog steeds niet
duidelijk. Consternatie alom want waar wordt nu rood voor gegeven
en wanneer nu precies? Het komt er op neer dat er besloten wordt
om een complete herstart te gaan doen. En dat betekent bij een
laatste finale dat er recht is op 10 minuten reparatie tijd. Henk
van der Hart maakt er gebruik van een ook Chris Wagenaar. Hierna
is er weer consternatie want mag je bij een complete herstart
opnieuw je positie kiezen? Nee blijkt uiteindelijk het resolute
antwoord. Dus iedereen neemt weer stelling voor 10 afmattende
ronden.
Weer is het van Eerden voor Wagenaar en zijn we nog maar met 11.
Henk van der Hart sluit aan bij Wagenaar en de vanachter gestarte
Klaas Postma zien we ook al van voren. Na 2 ronden slaat voor
Bandi Peters het noodlot toe met een rol in bocht 3. Patrick Cleys
zit er erg dicht achter en kan nog net op tijd stoppen. De lastige
positie van Peters op de baan doen de baanposten besluiten code
rood te geven om nog een geval Fielt te voorkomen. Een geluk voor
Cleys die moest stoppen om er omheen te rijden dat er een herstart
op de baan komt met 10 sprinters. Het wordt zo een vermoeiende
race voor Chris Wagenaar want zijn pols begint op te spelen van
vermoeidheid want weer moet hij in de achtervolging bij van Eerden.
Met wat achterblijvers lijkt van Eerden het moeilijker te krijgen
en verbijt Wagenaar de pijn want hij ruikt aan de overwinning.
Cleys snelt intussen aan Leonard van de Ven voorbij en ligt vijfde.
Aan de top-4 die er ook voor de herstart al was kan niemand nog
wat veranderen en finisht de laatste finale van de dag rond 19.00
uur.
1. Jan-Willem van Eerden, 2. Chris Wagenaar, 3. Henk van der Hart
Resume
De dag dat we kennis konden maken met Jack Plooy verliep anders
dan verwacht. Het DSC circus verbleef in Engeland en hier moest
de presentator aanwezig zijn. Wel stuurden ze een grote camera
ploeg vanuit Belgie en de aantrekkelijke presentatrice die ze
meestuurden lieten vele mannenogen draaien.
Verder viel er helemaal niets aan te merken op de manier waarop
alles verliep. Vooral het baanonderhoud kostte de nodige tijd
maar verliep vlekkeloos. Daar waar in het Oosten van het land
Poppink geeerd wordt was het nu de beurt aan de Gebroeders Reintjes
die hun werk uitstekend deden.
De baanposten kregen wel wat kritiek te verduren gedurende deze
dag wat soms ook wel begrijpelijk was. Een auto die op zijn kop
blijft liggen levert direct een rode vlag op en niet pas na 2
ronden. Maar ook ik weet dat de beste stuurlui aan wal staan.
Maar bij twijfel is het soms beter om de rode vlag gewoon te zwaaien.
De tijdwinst die je ermee behaalt blijkt meestal tijdverlies te
zijn.
Verder ACCZuid bedanken dat ze ACCGeffen vast hebben laten warm
draaien want die krijgen het druk de komende weken. De baan in
Kerkdriel moet op last van de brandweer stro vrij gemaakt worden
door de brand die er geweest is bij de landeigenaar in de 9000
kuub stro die er lag.
Hierdoor is al het stro verspreidt over de baan maar vatte weer
vlam dus nu moet het eraf. Als het dus allemaal goed is kunnen
we dus op zaterdag 21 mei dan ook van start voor de tweede NK
in Kerkdriel.
Tot autocross dan ook maar weer!
|