VERSLAG - VEKA NEDERLANDS KAMPIOENSCHAP.

geplaatst: 22 september 2010
copyright

Wedstrijd 6 VEKA NK autocross
Pieterzijl

18 september 2010

Na de gedegen samenwerking in den Horn sloegen ook nu de ACVOpsterland, Superklasse Noord en WRO promotions de handen weer in elkaar voor de ontknoping binnen het Veka NK Autocross 2010. Het strijdtoneel was slechts enkele kilometers van de 2009 NK baan in Visvliet verwijderd en was nu in Pieterzijl gesitueerd. Weer geen Fries volkslied maar wel het Wilhelmus in Groningen. De baan was niet standaard van vorm en als dat zo is zijn de weergoden het Noorden van het land meestal slecht gezind. Zo ook nu maar op donderdag werd er groen licht gegeven en werd alles op het laatste moment in gereedheid gebracht.

Bumpergate hield de gemoederen binnen de toerwagenklasse enorm bezig want Kools verloor zijn protest tegen de Breederland equipe na de NK in Zuidland. Toch werd er in de dagen erna koortsachtig overlegd binnen de KNAF en werd er een rigoureus besluit genomen. Na de escapades in Haarle was de KNAF er van overtuigd dat de sportcommissarissen zich nogmaals over de zaak dienden te buigen. Want in Haarle werden er diverse deelnemers uitgesloten na de finale met een vergelijkbaar vergrijp. Een hoorzitting zou plaats vinden op de maandag voor de laatste NK alleen kwam Leen Klok (sportcommissaris in Zuidland) niet opdagen. En daar stond iedereen met zijn rug tegen de muur. Geen hoorzitting, geen heroverweging dus geen uitspraak. Alles en iedereen in het ongewisse en een brief van de KNAF bracht de problemen naar buiten. De gemoederen waren in ieder geval tot rust gekomen en zo kon ook de toerwagen klasse met een gerust hart aan de start verschijnen in Pieterzijl. Een kort onderonsje tussen het BSAC en de sportcommissarissen en alle toerwagen deelnemers bracht hun voor de wedstrijd bijeen en werd er gehoopt op een sportieve strijd want daar waren alle deelnemers het wel over eens. We vechten het op een positieve manier uit op de baan en niet achter de groene tafel. Maar dat er een vervolg komt op de hoorzitting dat begrijpt iedereen. Komt tijd, komt raad moeten we maar denken.
Hans Kersten ziet in de toekomst geen combinatie meer tussen werk en TC-er. Hij legt dan ook deze winter zijn functie neer maar gaat naar alle waarschijnlijkheid niet verloren voor de autocross. Hij heeft zichzelf namelijk aangeboden om de functie van klasse vertegenwoordiger te worden van de toerwagenklasse.

Baan
Vroeger ging ik er ook altijd bij Boerakker af om naar de baan in Visvliet te gaan tot ik er achter kwam dat het vanaf Friesche Palen korter was. Een beetje sentiment had ik dus nog wel op de heenweg en met een dikke 20km binnendoor ging het prachtige landschap over in het uitgestrekte Pieterzijl. Dat het nat was hadden we natuurlijk al wel verwacht alleen dit overtrof zelfs mijn slechtste gedachte. De auto parkeerde ik dan ook maar buiten het rennerskwartier om zo een afsleepregeling te voorkomen. En dit bleek niet ongegrond aan het einde van de dag. De baan daarentegen lag er een stuk beter bij dan het rennerskwartier. En ook nog eens een uitdagende baan met een lengte van 620 meter met een echte chicane die na de bochten 1 en 2 naar binnen kwam zetten en weer iets naar buiten ging om zo bocht 3 en 4 aan te kunnen vallen.
En de 173 deelnemers die een bezoek brachten aan Pieterzijl zullen allemaal beamen dat het een mooie doch zware baan was. En dan namen ze de vele gaten die de zachte geaardheid van de baan met zich meebracht maar voor lief.

Sprint 1600
Met slecht 1 rijder te weinig wisten de 30 deelnemers dat voor precies de helft van hun het er na 3 manches op zou zitten want een kleine finale zat er niet in. Maar voor de 15 snelste was er geen vuiltje aan de lucht want die mochten nog een keer in de finale van start. Wie daar helaas niet bij was was Dirk-Jan Middelveld. De revelatie van de laatste 2 NK wedstrijden maakte in de tweede manche een hele harde salto mee waardoor er veel schade te betreuren was. Gelukkig mankeerde hij zelf niets.
Om 17.10h stonden ze aan de start voor de eerste finale van de dag en wist Yves Vervloet dat de eerste manche hem de das had omgedaan. Met zijn oude auto scoorde hij daarin slechts een laatste plaats. De opmars in de tweede manche met een achtste plaats en een derde in de derde manche brachten hem met 1 punt tekort op plaats 16. Helaas dus geen finale voor de Belg die uiteindelijk wel in de top-10 van het eindklassement eindigde namelijk als de nummer 8 van Nederland. En dat smaakt naar meer voor 2011.
Voor de titel waren er nog 3 kandidaten over en die presteerden het om de eerste 3 plaatsen in deze finale voor zich op te eisen. Ruud Wiefferink was de beste na 3 manches voor Pieter Mennen en Andre Vrieze. Allemaal wisten ze slechts 1 manche te winnen en zo stonden ze alle drie op scherp en wisten ze dat een goede start noodzakelijk zou zijn. Dat Marcel Schoo en Rene van der Coelen ook op de eerste rij stonden was eigenlijk slechts bijzaak voor de vele toeschouwers.
Pieter Mennen begreep de boodschap het beste en op de plakkende klei baan schoot hij perfect uit de startblokken en gaf direct het nakijken aan Vrieze. Wiefferink kreeg het direct aan de stok met de ook zeer sterk gestartte Marcel Schoo en door een stuurfout van Wiefferink raken ze elkaar. Gelukkig zonder gevolgen en Schoo kon het ook wel begrijpen want voor Wiefferink hing er wat in de lucht.
Voor de jurytrailer raakten Detlef Domhof en Johan Schoenmakers elkaar en was de wedstrijd voor hun voorbij. Hennie Kuipers kon het maar net aangeremd krijgen maar stond wel even stil. Hij kon zijn weg vervolgen en met een zeer slecht lopende motor haalde hij de finish wel.....
Wiefferink zag zijn dadendrang niet beloond worden en moest na 1 ronde toezien dat hij bij plaats 5 niet gebaad was en moest in de achtervolging want Mennen begon al meters te maken. Ed van Asten reed ook weer in een weergaloze stijl naar voren en nestelde zich op plaats 3 om zo te gaan aandringen bij Andre Vrieze. En dit is precies wat Mennen nodig had. Hij had van niemand geen last en kon alleen maar aan zijn foutloze opmars voort zetten. De strijd tussen Schoo en Wiefferink was ook al een prachtig schouwspel waardoor Rene van der Coelen zich hier ook mee kon gaan bemoeien. Je kwam eigenlijk ogen tekort vanwege de prachtige gevechten op de baan. En Mennen kon alleen maar verder uitlopen en zag de titel zo wel heel erg dichtbij komen. Met een recht stuk voorsprong pakte hij de winst en wat het nog veel meer waard was de Nederlandse titel en dat bij zijn debuut in het NK. Vrieze zag voor de tweede maal in 2 seizoenen tijd de titel in de laatste wedstrijd aan zijn neus voorbij gaan. Was het in 2009 Tolkamp die de titel wegkaapte nu was het dus Mennen. Toch mocht hij niet ontevreden zijn met zijn tweede plaats want die kreeg hij ook zeker niet cadeau vandaag want in de laatste ronde was het nogmaals Ed van Asten die er weer probeerde langs te komen. Het lukte hem overigens niet en als dit wel was gelukt had dit geen gevolgen gehad voor de tweede plaats in de eindstand van het NK voor Vrieze. Wiefferink won uiteindelijk de strijd met Schoo en pakte zo het brons in de eindstand van het NK.
1. Pieter Mennen (NEDERLANDS KAMPIOEN)
2. Andre Vrieze
3. Ed van Asten

Juniorklasse
Het verval binnen de juniorklasse was er ook nu weer want slechts 14 van de 23 origineel ingeschreven rijders en rijdsters vonden hun weg naar Pieterzijl. Een voordeel hiervan was wel dat ze zeker wisten dat ze, indien nog rijdend, allemaal in de finale zouden starten. En alleen voor Hendrik-Jan Praamstra was de finale helaas niet weggelegd want door mechanische pech was dit gewoon onmogelijk.
Hop was al officieus gekroond tot kampioen en plaatse zich slechts als de nummer 5 voor de finale. Onbetwist de sterkste was vandaag Kevin van Beek die met een ruime voorsprong de pole opeiste. Coen Wouters en Stefan Gerrits bleven redelijk in het spoor en Brian Dikmans was de laatste ontbrekende op de eerste rij.
Van Beek startte zoals hij de hele dag al reed namelijk erg snel. Stefan Gerrits sluit direct aan voor Rudy van Asselt en Jimmy Hop. Dat Hop toch nog wel wat wilde laten zien bleek na 3 ronden want daar verwees hij Rudy van Asselt een plaats terug. Met snelle buitenlijnen krijgt binnen afzienbare tijd zelfs Gerits en van Beek weer in zicht en ka zich met de kop gaan bemoeien. En op dat moment plaatst Gerrits een prachtige inhaalactie op van Beek en die lukt. Ook Rudy van Asselt laat het er niet bijzitten en haakt weer aan bij Hop. Zo zitten de eerste 4 rijders weer erg dicht bij elkaar en ontstaat er een prachtig gevecht tussen deze jonge matadoren. Hop heeft gezien dat zijn snelle buitenlijnen de koploper niet kan verrassen en positioneert zich ineens aan de binnenzijde en kan het Gerrits ineens heel moeilijk maken. Kevin van Beek lijkt zich inmiddels gewonnen gegeven te hebben namelijk. Als Gerrits vol onder druk van Hop komt te staan ziet Rudy van Asselt zijn kansen toenemen en gaat de oude lijnen van Hop volgen. En die blijken heel erg effectief te zijn want van Asselt neemt de koppositie over die hij niet meer uit handen zal geven. En zo liggen de kaarten ineens heel anders op tafel want Kevin van Beek ziet ook weer kans om Jimmy Hop terug ter verwijzen naar plaats 4 die daarmee zijn slechtste resultaat van dit kampioenschap boekt maar daar kan de nieuwe kampioen zich niet druk over maken.
1. Rudy van Asselt
2. Stefan Gerrits
3. Kevin van Beek
4. Jimmy Hop (NEDERLANDS KAMPIOEN)

Keverklasse
Dat het echt niet allemaal haat en nijd is binnen de autocross bewijzen de titelkandidaten Marco Raben en Lammert Brink. Brink had in manche 1 terminale schade aan zijn versnellingsbak en mocht van Raben zijn reserve bak lenen en gaf zo aan dat het ook op een mooie manier kan om elkaar te helpen. Hulde aan Raben want zo kan het dus ook.
Wordt dit dan de finale der finales gonst het langs de kant? Want met de 3 titelkandidaten die erg dicht bij elkaar staan Brink, Klaster en Raben op rij 1 moet er iets moois gaan gebeuren. Alleen Peter Timmermans staat ertussen in want met een keer winst, een zesde en een derde plaats was ook hij sterk. Het team gaf aan dat hij zich niet met het gevecht om de Nederlandse titel mocht bemoeien maar winst in de finale zou wel erg mooi zijn. Zeker nu alleen hij de Belgische driekleur moest verdedigen nu Sooi Ermens er niet bij was.
De spanning druipt er vanaf bij de start want kan Brink zijn zenuwen nu wel in bedwang houden om de titel waar hij al zolang op aast binnen te hengelen? Ja is het enige juiste antwoord want een enorme goede start met de daarbij behorende tractie maken hem direct tot koploper.
Binnen 1 ronde zien we allemaal al dat Brink al aan een soort van voorsprong werkt want Klaster en Timmermans kunnen niet volgen. En Raben ook niet want die vindt zichzelf pas weer op 4 terug.
Na 3 ronden lijkt de wegligging van Brink zijn kever niet optimaal te zijn en komt Klaster wel heel erg dichtbij. Zo dichtbij dat Brink moet gaan oppassen dat hij niet de fout ingaat. Dit gebeurt wel alleen bij Klaster die zich bijna vergaloppeert in bocht 1 en de aansluiting weer verliest. Brink komt 2 ronden later in bocht 3 hard door een gat heen en lijkt bijna stil te vallen waardoor Klaster direct weer aansluit. Maar ook Raben heeft inmiddels Timmermans en de Haan achter zich gelaten en nestelt zich weer achter Klaster. Watertandend volgt iedereen de weergaloze strijd op de baan en met nog 3 ronden te gaan staat de winnaar, dus laat staan de Nederlands kampioen, allerminst vast.
Als aan een elastiek zetten ze de strijd voort en Raben ziet kans om Klaster ter pakken alleen de enorme slechte gesteldheid van bocht 3 en 4 is bijna funest voor de kever onderstellen. Brink voelt de hete adem van zijn belagers in zijn nek en besluit om hele effectieve en krappe binnenbochten te gaan rijden. Raben laat het er niet bij zitten en ziet in de laatste ronde kans om Brink voorbij te steken. Brink laat het er niet bijzitten en wil voor de derde keer achter elkaar een NK wedstrijd winnen met zijn oranje kever. In de chicane plaatst Brink een prachtige alles of niets poging om Raben terug te verwijzen naar plaats 2 want hij jaagt zijn kever er voorbij.
Raben schrikt er van zo lijkt en schiet in de derde bocht hierdoor weer een beetje te ver naar buiten en ziet zodoende Jan-Paul Klaster ook nog eens aan zich voorbij schieten en hiermee ook de tweede plaats in het kampioenschap. Brink kan niets anders doen dan nog 1 keer flink gas te geven en zich goed te concentreren. Dit lukte hem en wordt zo naast winnaar in Pieterzijl voor het eerst in zijn al hele lange carriere Nederlands kampioen in de keverklasse. En terecht want na deze finale was er maar 1 de beste en dat was Lammert Brink.
1. Lammert Brink (NEDERLANDS KAMPIOEN)
2. Jan-Paul Klaster
3. Marco Raben

Toerwagenklasse
De klad zit er een beetje in bij de toerwagens want met slechts 16 deelnemers kun je hier toch van spreken. En met 14 starters in de finale was er veel strijd te verwachten want het kampioenschap was te verdienen in Pieterzijl. De uitspraak van Richard Kools na het afwijzen van zijn protest in Zuidland stond me nog helder voor de geest. Hij zou op een sportieve manier wraak gaan nemen door voor de volle winst te gaan. En in de manches liet hij er inderdaad geen twijfels over zijn bedoelingen bestaan want alle manches waren een prooi voor hem. Ton van Leeuwen won er ook 2 en Toon Kooremans was ook in vorm. Hij reed alle podium plaatsen al bij elkaar en stond naast Vincent Steenman en Peter Breederland klaar op de eerste rij.
De laatst overgebleven titel kandidaat Rene van Vliet kwamen we tegen op rij 2. Met zijn zesde plaats na 3 manches was hij niet helemaal ontevreden want op de tweede rij aan de binnenzijde kon hij zijn snelheid ten gelde gaan maken was zijn bedoeling.
Kools was de man die als eerste in bocht 1 aankwam voor Ton van Leeuwen. Kooremans en Breederland sloten hier weer achteraan. Ton van Leeuwen had geen boodschap aan de druk die Kools zichzelf had opgelegd en vocht zich al een leeuw voorbij aan Kools en dat al na 1 ronde.
Kooremans, voor de duvel niet bang, kreeg al verwoedde inhaalpogingen van Peter Breederland te verduren en we zien dan ook al vrij snel lichte schade aan de rechter achterkant van de Baleno.
Ton van Leeuwen had een enorme snelheidsontwikkeling in zijn Evo vandaag en begon aan een redelijke voorsprong te werken in Pieterzijl. Kools op zijn beurt had inmiddels ook alweer een redelijke voorsprong op Kooremans. De wegligging door de enorme kuilen van de Porsche was niet optimaal en op het rechte stuk viel de Porsche dan ook een beetje stil in de vele gaten. Breederland zag dan ook geen kans de Porsche van Kooremans te ontwijken en raakt hem hard aan de achterzijde. Kooremans kan zijn auto ternauwernood nog onder controle houden en komt met hoge snelheid op bocht 1 af. Te hoog blijkt want veel te ruim gaat hij deze bocht in. Toch geeft hij zich niet gewonnen aan de sluwe Breederland die probeerde binnendoor te glippen. Kooremans houdt de controle en de snelheid er goed in en geeft zich niet gewonnen. Hierdoor ontstaat er een aardig tumultueuze bocht 1 en 2. Kooremans verliest toch ietwat de controle en schiet ver naar buiten en komt in de losse klei die de kilverborden aan de buitenzijde van de baan hebben neergelegd. Helaas verliest Kooremans hier heel veel snelheid en aan de achterzijde zien we ook een wiel aanlopen in de wielkast. Kooremans blijft nog wel doorgaan maar kan geen vuist meer maken. Later wordt Kooremnas teruggezet in de uitslag vanwege een valse start en een zwarte vlag. Vincent Steenman bleek later ook vals gestart te hebben overigens.
Breederland heeft inmiddels al redelijk schade opgelopen aan de Suzuki en verliest snelheid wat ook zeker te wijten is aan de linker achterband die lek is geslagen. Hierdoor kan Johan van den Barg dan ook profiteren en de derde plaats inpikken. Voor Leon Kammeraad is er een mooie vijfde plaats want hij ziet net geen kans om Peter Breederland nog een plaatsje af te pakken.
Na afloop van deze finale diende Rene van Vliet, die niet verder kwam als plaats 10, op een aantal punten protest aan tegen de Baleno van Peter Breederland. Op hun beurt tekenden ze weer op 2 plaatsen protest aan tegen de Subaru van Rene van Vliet. De never ending story van de toerwagenklasse kreeg hiermee dan ook een afscheid waarmee het seizoen ook al was begonnen. De sportcommissarissen bogen zich opnieuw over de voorvallen en gaven de Breederland equipe op beide punten gelijk en het protestgeld werd gerestitueerd. Alleen kreeg van Vliet niet meer dan een officiÏle waarschuwing voor 1 van de vergrijpen. De Baleno daarentegen werd verzegeld en ook de aanhanger waarin deze vervoerd wordt. Dus als alles goed gaat is er binnen een aantal weken een definitieve uitspraak te verwachten en kan er een Nederlands kampioen uit komen rollen. In de race hiervoor zijn nog Peter Breederland, Rene van Vliet en Richard Kools. Alleen wie er ook kampioen moge worden dit seizoen of dit de manier is moeten we ons toch echt wel met zijn allen gaan afvragen. Liever strijd op de baan dan in de Portakabin van het BSAC.......
Oh ja Ton van Leeuwen won ogenschijnlijk gemakkelijk en Richard Kools werd tweede en loste daarmee zijn belofte redelijk in. Zijn nuchtere commentaar luidde dan ook dat Ton van Leeuwen echt niet bij te houden was vandaag.
1. Ton van Leeuwen
2. Richard Kools
3. Johan van den Barg

Superklasse
Met 18 starters wisten alle deelnemers zich verzekerd van een officieel NK punt. En nu de kampioen al bekend was liep Pierre Blok dan ook lekker relaxed rond in het rennerskwartier. En dat was vorig jaar wel anders in Visvliet toen de titel nog niet vergeven was.
Een slechte dag was het voor Erik Ankersmit die na 2 manches niet meer aan de start verscheen en zo was voor de finale de top-3 al bekend want ook Erik Pijnenburg had een slechte dag. Problemen met de koppeling lieten ook hem na 3 manches de handdoek werpen. Weinig spanning dus meer binnen de top van de Superklasse. Gerrit Nap had geen problemen en herstelde afgelopen maand wat zaken aan zijn motor die hem niet aanstonden. En dat wierp zijn vruchten af in Pieterzijl want naast de goede wegligging was ook de snelheid enorm voor de APP medewerker. De pole kwam dan ook niet als verrassing. Pierre Blok toonde zich ook weer van voor samen met Tim ten Dolle en Martin Kroon. John Verberk deed het in de manches nog rustig aan met zijn hagelnieuwe Ford V6 motor. Maar in de finale was hij het die voor spektakel zorgde in bocht 1. Hij probeerde namelijk kopstarter Gerrit Nap aan de buitenzijde te verschalken en reed lang op twee wielen en zag zijn poging mislukken. Weet zijn tweede plaats wel te behouden voor Tim ten Dolle en Pierre Blok.
Eddy Oldeman met de groene Spies sprinter met Subaru motor startte voor het eerst in Lopik en begon hier voortvaren aan zijn tweede NK en was de verrassing van de dag. Na een knappe finale wist hij uiteindelijk de vierde plaats voor zich te winnen. Op naar 2011 Eddy.
Nap was ontembaar vandaag want wat Verberk ook probeerde hij kwam maar niet dichterbij. Met nog 4 ronden op de teller leek John Verberk de strijd toch aan te kunnen gaan alleen brak er bij het uitkomen van bocht 4 iets aan de voorwielophanging af. Verberk parkeert zijn auto in de greppel en gooit zwaar teleurgesteld zijn helm in de F&S sprinter.
Gerrit Nap heeft nu helemaal geen dreiging meer en schrijft weer eens een NK overwinning bij op zijn al imposante erelijst. Tim ten Dolle heeft een eenzame wedstrijd gereden en pakt zijn beste klassering van het seizoen met plaats 2. Gedecideerd pakt de nieuwe kampioen in deze klasse, Pierre Blok, de derde plaats en toont zich hiermee een waardig kampioen.
1. Gerrit Nap
2. Tim ten Dolle
3. Pierre Blok (NEDERLANDS KAMPIOEN)

Standaardklasse
Uiteraard weer een kleine finale om het stel van 15 compleet te maken voor een degelijke finale. John Post, Erwin Breederland en Pieter Nieuwkoop waren de beste 3 hieruit en kregen de kans om zo nog een keer de zware baan in Pieterzijl te betreden.
Opvallend was vandaag dat Chris Wagenaar niet op de eerste rij te vinden was. Sterker nog hij kreeg het niet voor elkaar om uberhaupt een manche te winnen en zodoende was plaats 6 zijn deel. Wie was dan wel de beste na 3 manches? Dat was de oude rot uit Kootstertille Yje de Vries voor Siegfried Postma, Monique van der Heide, Haitze Idzenga en Sasa Kovac. Ofwel voor de verandering weer eens een volledige MR2 rij.
Monique van der Heide was de beste startster al kon iedereen zien dat zij veel te vroeg was met de start. Uiteraard was dit ook de starter niet ontgaan en volgde er na afloop dan ook een vermelding dat dit zo was. En ook al kwam ze echt als eerste over de streep uiteindelijk was de laatste plaats haar deel want er viel niemand uit.
Dus was de uiteindelijk kopstart voor Yje de Vries met Postma achter zich. Wagenaar zette alles op alles op 6 uit 6 te gaan scoren vandaag en klopt direct op de deur aan de buitenzijde in de bochten combinatie 3 en 4. Hij komt echter achter Idzenga terecht en die is niet van plan om ruimte te maken voor de nieuwe kampioen en samen gaan ze de strijd vol aan. Postma is inmiddels gezien en wordt uiteindelijk onzichtbaar vierde. Wagenaar heeft de grootste moeite om Idzenga te passeren en met 5 ronden te gaan ontbrandt de strijd zich pas echt. Aan de binnenzijde weet Wagenaar een poging te wagen en verschalkt hiermee Idzenga die een waardige tegenstander bleek te zijn dit jaar. De Vries heeft nooit geen kans gezien om weg te lopen en krijgt de ontketende Wagenaar achter zich aan. Idzenga krijgt inmiddels problemen en ziet Postma aan zich voorbij komen. En die krijgt Robbert Wassenaar weer op bezoek en die weet uiteindelijk zijn Opel Kadett voorbij te steken aan de MR2 en wordt hiermee keurig derde.
Wagenaar ziet ook kans om de Vries voorbij te steken maar dit is iets wat de Vries direct weer ongedaan maakt. In de laatste ronde zet Wagenaar alles op alles en weet in de chicane een sublieme inhaalactie te plaatsen en wint.
Na afloop moet Wagenaar zich melden bij de wedstrijdleider en krijgt te horen dat onsportief rijgedrag tov de Vries hem de zwarte vlag oplevert. Geen 6 uit 6 dus maar team de Waag laat het er niet bij zitten en tekent protest aan. Dit protest wordt uiteindelijk gewonnen alleen krijgt Chris wel 4 strafpunten toegekend. Een regel waar zelfs ik nog nooit van heb gehoord maar zelfs de Sportcommissarissen schijnen bij machte te zijn om strafpunten toe te kennen. Weer een nieuw hoogstandje in de NK autocross historie van seizoen 2010. De nummer 2 van vandaag heeft nu dus de meest punten behaald en wint hiermee de wedstrijd. Dat Wagenaar gepikeerd was siert hem alleen het niet ophalen van de beker voor de tweede plaats was iets waar de organiserende verenigingen niet heel blij mee waren. Per slot van rekening konden hun er niets aan doen.
2. Chris Wagenaar
met 4 strafpunten teruggezet naar plaats 2 (NEDERLANDS KAMPIOEN)
1. Yje de Vries met 29 punten degene met de meeste punten
3. Robbert Wassenaar

Sprint 2000
Jan Willem van Eerden stond er na 5 NK wedstrijden het beste voor in het kampioenschap. Toch was in Pieterzijl het geluk in de tweede manche niet aan zijn zijde. Hierin viel hij namelijk uit en na 3 manches stond hij slechts op plaats 16 en dus in de kleine finale. En daar was hij allerminst blij mee maar ging er toch goed voor zitten. Bij de start was hij niet al te best weg vanaf de buitenzijde en kon niets anders doen dan achter de wel goed gestarte Frank Oomen. Sterker nog na 1 ronde lag van Eerden slechts op plaats 8. Na 2 ronden was hij toch alweer op plaats 4 te vinden maar met erik Nijkamp, Frank Oomen en Henk van der Hart voor zich wist hij dat hij van hele goede huize moest komen om deze brokken ervaring te kunnen verschalken. En helaas voor van Eerden lukte hem dit dan ook niet. Hij was nu dus afhankelijk van de prestaties van Mike Bartelen en Patrick Cleys die beide met evenveel punten de plaatsen 1 en 2 voor zich opeisten na 3 manches. Leonard van de Ven, John Rotink en Rene Hofstra maakten het eerste rijtje dan ook compleet.
Cleys trok bij de start direct zijn versnellingsbak stuk en moest na een paar ronden dan ook uitvallen wat hem plaats 14 van de dag en de derde plaats in de eindstand opleverde.
Van Eerden wist nu dat er 1 concurrent was afgevallen maar de kopstart van Bartelen de 20 jarige rookie in deze klasse stelde hem nog niet gerust. Want met de wetenschap dat Bartelen nu aan een top-3 klassering genoeg had deden hem ijsberen langs de zijlijn.
Van de Ven zat er ook direct goed bij en zijn EDG Honda was net niet opgewassen tegen de dubbele snelheid van John Rotink en zo waren de rollen na 1 ronde omgedraaid.
Raimond Tijdink reed ook een puike finale en zat er eindelijk weer eens bij aan de top. De laagstaande zon maakt het de rijders moeilijk om bocht 1 goed in te schatten maar Mike Bartelen lijkt er geen enkel probleem mee te hebben.
Roy Pahler voelde zich ook prima thuis in Pieterzijl al vergaloppeerde hij zich bij het uitkomen van bocht 2 en zijn salto leverde een gevaarlijke situatie op. Code rood en de vijfde plaats was hiermee vergeven aan een ander.
Bartelen had inmiddels een gebroken spoiler maar dat mocht de pret niet drukken. Ook na de herstart was er geen houden aan de jongeling die weer fier de leiding nam. En dit voor Rotink en van der Ven. Rene Hofstra lag inmiddels al op plaats vier nipt voor Raimond Tijdink van het HTB Autosport team. Met nog 2 ronden te gaan kwam de afvlagger erachter dat hij bij de herstart de finishvlag aan de overzijde van de baan had laten liggen. En juist dit moment zorgde voor de meest hachelijke situatie die ik ooit gezien heb. Een van de mensen op het middenterrein zag geen gevaar en wilde de baan oversteken tijdens de finale. Alleen na een paar 10-tal meter schoof hij onderuit. Gelukkig was een van zijn collega vlaggers zo kien hem met grote spoed weg te trekken van de baan. Of Mike Bartelen er wat van mee gekregen heeft weet ik niet want door de laagstaande zon was het zicht slecht en liep het goed af. Mike hield in ieder geval het hoofd enorm koel en wordt met zijn winst de jongste Nederlands kampioen in de Sprint 2000 ooit. Chapeau voor de Brabander. Het mooie van het verhaal is dat hij het nummer 101 overneemt van Ronald Akkermans die in 2009 met een vergelijkbare auto en motor ook al de sterkste was.
1. Mike Bartelen (NEDERLANDS KAMPIOEN)
2. John Rotink
3. Leonard van der Ven

Resume
Het NK seizoen 2010 is met veel pieken en dalen verlopen en gaat de boeken dan ook in als enerverend. Met slechts 6 van de 7 kampioenen die gehuldigd werden in Pieterzijl was ook dat een uniek moment. Wat we het hele jaar wel hebben gezien zijn enorm mooie wedstrijden en vooral finales. Ook de organiserende verenigingen wilden niet voor elkaar onder doen en deden dan ook niets voor elkaar onder.
Probleemstelling voor 2011 is dan ook duidelijkheid schaffen in alle reglementen en de neuzen van iedereen, zowel rijders als bestuurders, in de juiste richting te krijgen en dan komt het allemaal wel weer goed.
Tot 2011 waar we naar verluidt pas in de maand mei aan het volgende NK seizoen gaan beginnen.


Tot Autocross dan maar weer!

 
VEKA NK PERSBERICHT.

geplaatst: 14 september 2010
copyright

Superklasse Noord / ACVO / WRO promotions
Pieterzijl klaar voor laatste en beslissende VEKA NK Autocross van 2010


18 september 2010

In Pieterzijl wordt de laatste hand gelegd aan de voorbereidingen voor de laatste wedstrijd van in totaal 6 voor het VEKA Nederlands Kampioenschap Autocross 2010. De Autocrossvereniging Opsterland (ACVO), WRO promotions, bekend van onder andere de Racing-Expo Leeuwarden, en de Superklasse Noord (SN) hebben hiervoor hun krachten gebundeld en staan garant voor de organisatie van deze wedstrijd die voor zaterdag 18 september 2010 op de agenda staat.

De professionaliteit van de autocross sport heeft de laatste jaren een enorme sprong voorwaarts gemaakt. Van het moedwillig kapot rijden van je oude straatoude, wordt overigens nog steeds gedaan maar is samengepakt onder de naam bangeren, is allang geen sprake meer. Voor het NK Autocross staan elke wedstrijd een dikke 200 rijders en rijdsters te popelen om de strijd op een faire manier met elkaar aan te gaan. Binnen deze 200 rijders is dan ook nog eens een klasse verdeling gemaakt waar deze strijd om de hoog aangeschreven open Nederlandse titel om gaat. Open heeft er in dit geval mee te maken dat het kampioenschap open staat voor deelnemers uit andere landen dan Nederland. Zo zijn er in 3 klassen ook Belgen en een Duitser te vinden die het de Nederlandse toppers behoorlijk zwaar maken om de titels binnen de landsgrenzen te houden.

Klasse indeling
In 7 klassen zijn de titels te verdelen waarbij de juniorklasse de meest recente klasse is. In het kader van de jeugd heeft de toekomst is deze klasse een aantal jaren geleden opgericht door het overkoepelend orgaan KNAF. Met een standaard 1300cc motor en een jaartje ervaring mag je vanaf je 15e tot aan het jaar waarin je 18 wordt in het NK meerijden. Vol gas zonder rijbewijs kun je dus je eerste Nederlandse titel veroveren.

Bij de standaardklasse is een maximale cilinderinhoud van 2000cc en een standaard versnellingsbak een vereiste om voor de titel te gaan. De van de weg zeer bekende Toyota MR2 en Opel Astra zijn dan ook de auto's die de toon aangeven in deze zeer herkenbare klasse.

Om meer technische vrijheden en ideeen kwijt te kunnen is er ook een Toerwagenklasse. Auto's die nog steeds de looks hebben alsof ze zo bij ons uit de garagebox komen. Maar ondertussen is er onderhuids zoveel aangepast dat het een wolf in schaapskleren is geworden. Want wat te denken van bijvoorbeeld een Honda Civic 4x4? Of een Suzuki Baleno met een Hayabusa motor die normaal alleen in een motorfiets te vinden is?

De oude kever is in het straatbeeld redelijk verdwenen maar in het NK is de look er nog steeds. De originele bodemplaat van deze vooroorlogse kevers staat nog steeds garant voor spektakel en door het verlaagde dakje herkennen we dit nog steeds uit duizenden. Met een startveld van 30 van deze monstertjes die een 1600cc motor met enkele carburateur als uitgangspunt hebben is het een klasse die altijd bol staat van de sensatie.

Dan blijven er nog 3 andere klassen over die qua opbouw allemaal hetzelfde zijn. De zogenaamde sprinters zijn opgebouwd uit een zeer sterk buizenframe. Hierover heen is een mooie kunststof body geplaatst om de rijder te beschermen tegen het vele stof en de soms rondvliegende klei. De sprint 1600 en de Sprint 2000 klasse hebben aangepaste versnellingsbakken en een motor die een maximale cilinderinhoud heeft van 1600 of 2000cc. Dan is er ook nog de Superklasse die qua auto hetzelfde is alleen hier is verder alles vrijgegeven. Een dikke fluitende turbo een aandrijving op alle wielen is dan ook meer regel dan uitzondering.

Wedstrijdverloop
Na 3 manches die alle deelnemers rijden worden de punten bij elkaar opgeteld en aan de hand hiervan de opstellingen van de finales bepaald. En om ruim 200 deelnemers hier de mogelijkheid toe te geven beginnen de motoren op de wedstrijddag al om 09.30 uur te ronken. Dan rond 16.00 uur staan de finales op het programma waarin de punten worden verdeeld die de rijders aan hun kampioenschap totaal kunnen toevoegen.

In diverse klassen moeten het kampioenschap nog worden beslist, in enkele klassen gaat de strijd om het kampioenschap zelfs nog diverse coureurs. Dus het zal in deze klassen erg spannend gaan worden. De kampioenen die al bekend zijn, zullen zeker het seizoen goed willen afsluiten en zullen er alles aan doen om natuurlijk ook de laatste wedstrijd te winnen.

De kleiondergrond van het Groningse Pieterzijl zal er bij droog weer voor gaan zorgen dat er een snel wedstrijd verloop zal zijn. Hoge snelheden, turbodruk, driften en strijd staan niets meer in de weg om 18 september te omcirkelen in je agenda om de deelnemers van het VEKA NK Autocross 2010 aan te komen moedigen in Pieterzijl .

Graag tot ziens op 18 september in Pieterzijl!!
ACV Opsterland / Superklasse Noord en WRO.

 
VEKA NK PERSBERICHT.

geplaatst: 13 september 2010
copyright

Superklasse Noord / ACVO / WRO promotions
Klaar voor VEKA NK in Pieterzijl


18 september 2010

Op dit moment worden de laatste voorbereidingen getroffen voor alweer de laatste wedstrijd van het VEKA NK Autocross 2010. Deze wedstrijd zal verreden worden in Pieterzijl.

Op vrijdag 17 september gaat om 16:00 uur tot 00:00 uur het rennerskwartier open, eerder komen heeft geen zin. Aggregaten en andere bronnen van geluid moeten om 00:00 uur uitgeschakeld zijn. Op zaterdag 18 september gaat het rennerskwartier om 6:00 uur open, rijders dienen voor 7:00 uur binnen te zijn.
Het rennerskwartier is gelegen aan de Pieterzijlsterweg 3 te Pieterzijl, onderaan dit bericht staat een routebeschrijving.

Graag tot ziens op 18 september in Pieterzijl!!
ACV Opsterland / Superklasse Noord en WRO.

 
VEKA NK PERSBERICHT.

geplaatst: 13 september 2010
copyright

Wedstrijd 6 VEKA NK autocross
Pieterzijl Route


18 september 2010


Routebeschrijving Pieterzijl

Vanaf Zwolle via Hoogeveen - Groningen
Vanaf Groningen gaat u richting Drachten (A7)
Neem de afslag Boerakker (afslag 33)
Zie*

Vanaf Heerenveen - Drachten
Richting Groningen (A7)
Neem de afslag Boerakker (afslag 33)
Zie*


*

Ga richting Grijpskerk
Bij de rotonde neemt u de tweede afslag op de rotonde richting Grijpskerk
Na 3,7 km gaat u linksaf (N388,N980) richting Grijpskerk.
Na 450 gaat u rechts (N388) richting Grijpskerk
Deze weg volgt u (over de brug en over de spoorovergang)
Aan het einde van de weg gaat u linksaf richting Buitenpost
Deze weg blijft u volgen, neem afslag Pieterzijl/Warfstermolen.

Vanaf Leeuwarden
Richting Hardergarijp
Na 13 km tweede afslag op de rotonde (N355) richting Buitenpost
Na 5,3 km neem de tweede afslag op de rotonde richting Buitenpost
Bij de volgende rotonde tweede afslag weg blijven volgen naar Buitenpost
Rij door Buitenpost heen, blijf deze weg volgen
Bij afslag Kollum doorrijden
Bij afslag Burum doorrijden
Bij de volgende kruising aan de linkerzijde bevind zich het terrein.

De route staat ook aangegeven middels bordjes "AUTOCROSS".