Wedstrijd
4 VEKA NK autocross
Lopik
14 augustus 2010
Ondanks
de al zeer lange historie van Autocross Vereniging Rang Pang
is de NK historie van deze midden Nederlandse club erg kort.
In 2008 werd pas voor de eerste keer een NK georganiseerd onder
de bezielende leiding van Piet Meeuse, nog steeds de voorzitter,
in Bunnik. Iedereen was lyrisch en op de Autosportbeurs in Rosmalen
2009 werd deze wedstrijd dan ook uitgeroepen tot de NK van 2008.
En dat was de kroon op het werk van de Pang zoals de volksmond
deze club benoemd. In 2009 ontbrak de Pang maar anno 2010 staan
ze er, gelukkig volgens vele rijders, weer tussen. De lat ligt
dus hoog en op zaterdag 14 augustus maken we dus mee of Lopik
een goed vervolg op Bunnik zal zijn.
Er
is weinig nieuws of spannends gebeurt tijdens de periode tussen
de NK in den Horn en deze in Lopik. Het aanhoudende commentaar
op de deelname van Cor Euser aan de vorige NK is het enige wat
het vermelden waard is. Jammer dat er schade werd gereden aan
de auto van Nick van Middendorp. Maar dan alles er omheen? Mark
van Eldik reed in 2008 ook veel schade aan de kever van Bjorn
Hissink en daar hebben we nooit iemand over gehoord? En waarom
dan nu wel ineens? Verder is en blijft onze mening dat het goed
voor de autocross is dat er een Mr. X deelname is. Dat deze geen
ervaring heeft binnen de autocross weten we allemaal maar dat
die mannen rijden kunnen is wel een waarheid. En dat stof voor
hun helemaal een verschrikking moet zijn is ook nog wel te begrijpen.
Maar verder mag een ieder die een autocross licentie heeft zich
inschrijven voor een NK wedstrijd. En als je dit allemaal op tijd
doet en je wordt ook daadwerkelijk toegelaten dan is deelname
geoorloofd. En al die regels is voldaan. Alleen de bonus die Cor
kreeg door ook in de finale mee te mogen rijden is niet reglementair.
Maar wel democratisch over gestemd door alle deelnemers aan de
finale die voor waren. Dus zonder punten, en niemand geraakt dus
geen forcering van andere deelnemers, leek het ons ook een mooie
oplossing. Ondanks de vele berichten in het gastenboek hebben
we er ook achteraf enorm van genoten en hopen ook voor 2011 weer
een Mr. X te kunnen vinden.
Baan
Ruim voor de start van deze NK ronde zagen we op de website
de looks van de baan en de entourage er omheen al verschijnen.
De look en de ondergrond zijn vergelijkbaar met Bunnik 2008 weten
de rijders. De meeste weten dan ook wat er mee genomen moet worden
als schoeisel mits ze ooit bij Marcel Broekhuizen aan zijn Autosportspektakel
hebben deelgenomen. Want op deze locatie is de baan gesitueerd
alleen korter en een andere vorm. En korter is voor het publiek
erg prettig want de auto's zullen minder uit elkaar getrokken
worden waardoor de strijd mooier en heter zal zijn.
De uiteindelijke baan heeft de looks van Kerkdriel met ook een
listige chicane erin. Aan de binnenzijde van de chicane ontstond
al binnen enkele manches een vloeiende kuil. Die zorgde voor spectaculaire
foto's. Door het vloeiende gedeelte hiervan namen de meeste rijders
deze dan ook redelijk vol gas wat de schokdempers redelijk op
de proef stelde. Het prachtige weer zorgde ervoor dat de baan
kneiterhard was al vielen de snelheden een beetje tegen. Of zou
dat optisch bedrog zijn geweest? Met een temperatuur zo rond de
25 graden gewoon ideaal crossweer en de catering pikte daar mooi
een graantje van mee.
Verder was de entourage rondom de baan zoals we van de RP gewend
zijn. Portacabins als VIP ruimte en een ruim en groot opgezet
rennerskwartier. Allemaal volgens het draaiboek wat Piet Meeuse
en zijn medewerkers bewaard hadden van Bunnik. En met de aanvullende
kritieken van weleer hebben ze alles weer tot in de puntjes geregeld.
En dat konden de 208 deelnemers dan ook wel waarderen.
De baan bracht met zich mee dat de wedstrijdleiding een enorme
hoeveelheid waarschuwingen uitdeelde vooral in de standaardklasse.
We vroegen ons alleen af wat er met je gebeurt als je 2x een waarschuwing
krijgt op een dag? Is het dan als 2x geel bij het voetbal? Krijg
je dan een zwarte vlag voor de manche waarin het laatste voorval
gebeurde?
De enorme hoeveelheid koprollen zorgde voor veel materiÏle schade
maar geen persoonlijk letsel. Alleen Andre Bouwmeester is onderzocht
aan zijn knie en hopen voor hem dat het allemaal mee is gevallen.
Hij heeft maar kort kunnen genieten van deze NK want in manche
1 en bocht 1 was het gebeurt voor hem.
Juniorklasse
Opvallend dat er deze keer maar 15 deelnemers en deelneemsters
aanwezig waren. Het maximum aantal wat er in een manche mag starten
was hiermee dan ook direct bereikt en weet je je ook gelijk verzekerd
van een plaats in de finale. In de manches zagen we een dubbele
flik-flak van Rudy van Asselt en Siebe Leeuw. Ze raakten elkaar
in de chicane en gingen simultaan over de kop.
Grote afwezige vandaag was Kevin Keijl die zich hiermee uit lijkt
te schakelen voor de titel en ook Koen van Well was er niet. Toch
2 rijders die hoog in het klassement staan.
Brian Dikmans en Stefan Gerrits waren veruit de sterksten vandaag.
Na 3 manches hadden ze al een enorme voorsprong qua punten op
Jimmy Hop die zeker niet slecht gereden had. Onze promorijder
Marc Verheij voelde zich bij zijn eigen club ook helemaal thuis
en plaatste zich brutaal op plaats 4.
Om 17.40h gingen de gaspedalen voor de laatste maal deze dag helemaal
onderin om de punten te gaan verdelen. Kevin van Beek won de eerste
manche en daarna kwam het niet meer goed want hij startte slechts
vanaf plaats 9. Maar daarna liet hij zien nog steeds de Nederlandse
titel niet ui zijn hoofd gezet te hebben. Hij pakte gedecideerd
de kopstart voor Brian Dikmans en Siebe Leeuw. Leeuw werd direct
naar buiten gedrukt en kon niets anders dan in het gedrang aansluiten
maar moest direct aan een inhaalrace gaan beginnen. Stefan Gerrits
meldt zich ook direct van voor en wil zijn goede resultaat van
de manches graag voortzetten en gaat vol in de achtervolging bij
van Beek. Jimmy Hop kan alleen maar volgen en weet dat hij met
plaats 3 op koers ligt voor de titel. Marc Verheij botst achterop
een andere deelnemer en komt bijna vast te zitten in de greppel.
Hij kan er ternauwernood uitkomen en gaat daarna iets te enthousiast
de bocht in en legt de Swift op de zijkant neer. Einde wedstrijd
voor onze promorijder die uiteindelijk de beker voor plaats 13
krijgt want Coen Wouters en Dennis Pieper liggen er dan ook al
uit.
Kevin van Beek gaat serieus gas geven want na zijn slechte resultaat
in den Horn is er voor hem maar 1 doel vandaag en dat is de meeste
punten mee naar het Brabantse Veen nemen. En dit lijkt te gaan
gebeuren want de afstand met Gerrits wordt alsmaar groter. Het
complete juniorveld is uit elkaar geslagen en een ieder rijdt
op gepaste afstand van elkaar en de strijd is ver te zoeken.
Toch zorgen de achterblijvers ervoor dat het nog spannend gaat
worden want Kevin van Beek heeft moeite er voorbij te komen. Hierdoor
kan Stefan Gerrits zijn zwarte Swift weer kort achter de gele
Swift van van Beek plaatsen en is de spanning weer helemaal terug.
Toch lacht het geluk van Beek niet toe want een lekke band werpt
hem 2 plaatsen terug want Gerrits en Hop passeren hem. Hop wil
niet meer aandringen bij Gerrits en lijkt tevreden met plaats
2.Toch ziet Hop wat het publiek ook ziet namelijk dat de watertemperatuur
van Gerrits het kookpunt heeft bereikt. Gelukkig voor Gerrits
plofte het drukvaatje achterin zijn Swift pas in de laatste ronde
en perste hij zichzelf toch als eerste over de streep. Jimmy Hop
finishte er kort achter als de nummer 2. Siebe Leeuw was intussen
ook voorbij van Beek gegaan en kon ondanks zijn koprol toch tevreden
terugkijken op de NK in Lopik. Van Beek werd nog keurig vierde
maar had vandaag meer verdient.
Hop is bij winst in Zuidland verzekert van de titel Nederlands
kampioen. En ook als Hop op plaats 13 eindigt en hiermee Stefan
Gerrits, Rudy van Asselt, Kevin van Beek en Kevin Keijl achter
zich houdt is ook de titel voor hem.
1. Stefan Gerrits
2. Jimmy Hop
3. Siebe Leeuw
Keverklasse
Gelukkig zagen we Willem Snijder weer eens in zijn race
overall rondlopen want eerlijk is eerlijk zo zien we Willem toch
het liefst? Snijder concludeerde oprecht dat autosport en gezelligheid
niet altijd hand in hand gaan. Jammer dat hij uiteindelijk niet
verder kwam dan plaats 20.
Sooi Ermens parkeerde de kever op zijn kop in manche 3 bij het
uitkomen van de chicane. Hierdoor zagen we Sooi niet meer terug
en behaalde hij ook geen kampioenschapspunten door plaats 19.
Peter Timmermans was ook niet in goeden doen vandaag maar plaatste
zich als laatste nog net wel voor de finale. Dit kwam voornamelijk
door zijn resultaat in manche 1. Hier kwam hij in aanraking met
de wal van de chicane en redde de eerste doorkomst hiermee niet.
Met een vierde en een zevende plaats was het net genoeg om de
groene R-Power kever op de laatste plaats te zetten.
Gerald Kemper leek de man te gaan worden die het vandaag Lammert
Brink moeilijk kon gaan maken. Helaas voor Kemper mocht het niet
zo zijn want de finale waar hij zich als de nummer 13 voor plaatste,
met een 0 resultaat in manche 3, moest hij aan zich voorbij laten
gaan. Voor het kampioenschap wel spannend natuurlijk zeker nadat
Jan-Paul Klaster, de nummer 2 van vandaag, bij de start niet goed
wegkwam en direct zijn kever langs de baan parkeert.
Brink troefde Arjan Stokkink af met de start en Stokkink moest
in het vervolg van bocht 1 ook Frits de Haan en Marco Raben aan
zich voorbij laten gaan. Stokkink pakte Raben al snel weer terug
maar zag weer de pechduivel langskomen en valt uit. Als zijn kampioenschap
kansen na Holterhoek al niet voorbij waren is het nu zeker dat
hij zijn titel niet gaat prolongeren.
Lammert Brink reed met de gedachte waarmee hij naar Lopik was
gekomen; winnen. Toch kon Frits de Haan het tempo aardig volgen
en ook zijn achtervolgers, waaronder Jasper Pouw, bleven in het
spoor. Zo ontstond er een veld kevers waarbij je qua compactheid
niet kon voorspellen hoe het af zou gaan lopen. Peter Timmermans
is inmiddels opgeklommen naar plaats 8 en geeft de Hayabusa nog
eens van Jetje om hogerop te geraken.
Marco Raben voert de druk op bij Frits de Haan en een onvermijdelijke
touche is het gevolg. De Haan is zijn kever bijna helemaal kwijt
en zijn ervaring houdt hem op de baan maar zijn plaats aan Raben
is hij kwijt. Sterker nog ook Eelco Kruis snoept direct een plaats
af van de Kornet beton rijder.
Brink komt inmiddels juichend over de finishlijn heen en denkt
waarschijnlijk:ÓEindelijk loon naar werken en ik kan het nogÓ.
Marco Raben heeft geen tegenstand meer te duchten gehad van Eelco
Kruis en kopt 29 punten voor het kampioenschap. Eelco Kruis mag
niet ontevreden zijn met plaats 3 maar houdt in zijn achterhoofd
dat er meer ingezeten zou hebben vandaag. Dus die gaat vol zelfvertrouwen
naar Zuidland. Frits de Haan denkt er hetzelfde over alleen door
het terugvallen naar plaats 4 is zijn zelfvertrouwen misschien
een beetje afgenomen. Maar dat weten we pas over 2 weken in Zuidland.
Voor de spanning in het kampioenschap was er bijna geen mooier
scenario denkbaar. Als we naar de resultaten gaan kijken zien
we dat de top-5 slechts 11 punten van elkaar verwijderd staat.
En dan na te gaan dat ze nu ook allemaal een slecht resultaat
hebben is de spanning bij deze mannen om te snijden.
1. Lammert Brink
2. Marco Raben
3. Eelco Kruis
Toerwagenklasse
De auto van Frederik Veldhuizen werd in Haarle afgekeurd
en moest in Holterhoek eigenlijk opnieuw gekeurd worden. Door
dat Frederik op zondag niet rijdt vond dit dus geen doorgang.
Toch waren ze het niet vergeten en volgde er in Lopik, 2 crossen
later (!), toch weer een keuring. Hier kwamen wat kleine zaken
aan het licht die aangepast dienden te worden en stond Frederik
gelukkig weer aan de start. Want de Honda is per slot van rekening
1 van de snelste toerwagens van ons land.
En zoals het nivo nu is gaat het om pure snelheid en technieken
die ze hebben toegepast. En de snelheidsverschillen zitten niet
in een bumper of een zijskirt die net niet voldoet wat natuurlijk
niet wil zeggen dat de rijders zich niet aan de reglementen moeten
houden.
In manche 3 zagen we een zeldzame koprol van Rob van Kuringe.
Buiten zijn schuld om overigens want Leon Kammeraad plaatste zijn
BMW er tegen aan wat Rob 2 buitelingen opleverde. Rob kwam weer
op zijn wielen terecht en de motor liep nog. Dus kon de regerend
Nederlands kampioen zijn weg weer vervolgen en was blij dat dit
niet met zijn Fabia gebeurde...
Ook Peter Breederland kende een hachelijk moment in manche 3.
Hij zat met de neus van de Baleno (bijna) tegen de achterzijde
van Rene van Vliet zijn Subaru. In de chicane sprong de achterzijde
van de Baleno raar op en zorgde ervoor dat deze naar links wegtrok.
Een bultje en de hoge wal zorgden voor een spectaculaire sprong
die heel anders af had kunnen lopen. Dat Peter de manche ook nog
eens wist te winnen zegt wel iets over de capaciteiten van hem.
Opvallend was de terugkeer van Vincent Steenman in het NK. De
oude VW Scirocco carrosserie was niet aangepast maar onderhuids
wel weer het een en ander. De eerste manche werden Ton van Leeuwen
en Richard Kools dan ook brutaal naar achteren verwezen want Steenman
pakte de winst. Na 3 manches vonden we hem dan ook terug op plaats
5 nadat hij de andere 2 manches geen winst meer behaalde.
Veldhuizen was de sterkste vandaag want hij wist alle manches
te winnen. Breederland won er 1 niet en Ton van Leeuwen werd steeds
de nummer 2. Richard Kools zinde op een goede klassering nadat
hij in den Horn de winst weg zag vallen door een technisch defect.
Kools pakt de kopstart en neemt direct afstand van zijn belagers
maar zagen we Peter Breederland niet te vroeg starten? Van Leeuwen
en Breederland sluiten aan en we missen dan Veldhuizen. Plots
zien we Veldhuizen door de lucht heen schieten in de chicane en
meters lang op zijn kop over de rug van de baanafscheiding glijden.
Aan het einde van de chicane blijft de Honda op zijn kop liggen
met een groot pak aan schade. De rode vlag wordt gezwaaid en de
omhoog gestoken duimen van de baan commissarissen laten ons weten
dat met Frederik alles goed is. Ook Jeroen Heijmer valt hier met
schade uit want hij parkeerde zijn MR2 met wielophanging schade
aan de rechterzijde van de chicane. Waarschijnlijk is de een het
gevolg van de oorzaak. Erwin Polman is net voor de chicane over
de wal heen geschoten en rijdt aan de verkeerde kant en mag dus
van geluk spreken dat een complete herstart het gevolg is van
de crash van Veldhuizen. Veldhuizen en Heijmer zien we hierbij
niet meer terug.
Richard Kools laat zich opnieuw niet verrassen en schiet weer
als snelste weg. Rene van Vliet zagen we bij de eerste start ook
al moeilijk wegkomen en nu gaat het wegrijden ook nog eens gepaard
met een enorme rookontwikkeling. Van Vliet moet dus eigenlijk
maximaal profiteren als Breederland echt een valse start krijgt
toebedeeld.
Van Leeuwen steekt direct binnendoor bij Kools en zo ligt de thuisrijder
aan de leiding en dat is lang geleden in een finale. Steenman
en Breederland staan ook op scherp en rijden op 3 en 4.
Na 2 ronden zien we Steenman uitvallen met een lekke rechter achterband
wat hem uiteindelijk klassering 11 oplevert.
Peter Breederland ziet Kools bij het opkomen van het rechte stuk
na de start in de fout gaan en snijdt er scherp voorbij. Rob van
Kuringe rijdt hier weer achter en die wordt weer achtervolgd door
Wilfred Schut in de ex-kever van van Kuringe. Schut valt even
later met technische problemen uit de top-5.
Aan de kop verandert niets want van Leeuwen neemt alleen maar
meer afstand. Breederland weet waarschijnlijk van zijn valse start
al af en blijft hard doorrijden maar zet niet alles op alles om
naar van Leeuwen toe te rijden. Kools kan ook niet meer aandringen
en moet zich dus tevreden stellen met plaats 3. Van Kuringe rijdt
behouden en kon uiteindelijk zijn gedachten verzetten want in
de manches leek de Brabander niet zo scherp. Had hij zijn hoofd
misschien toch al bij de Fabia?
Van Leeuwen was de terechte winnaar van de toerwagens vandaag
en het zag er al met al gemakkelijk uit wat hij deed met zijn
Mitsubishi. Breederland moest zich na afloop van de finale melden
en kreeg te horen dat hij een valse start had veroorzaakt bij
de eerste start. En die neem je gewoon mee ondanks dat er een
complete herstart is. Plaats 2 werd zodoende omgezet in plaats
9. Zo zag Rene van Vliet toch nog kans om in te lopen want die
werd met een slecht lopende motor nog zevende. En dat houdt het
kampioenschap nog zeer open al heeft Breederland aan winst in
Zuidland, zijn woonplaats, genoeg aan de titel. Ook een derde
plaats, waarbij Rene van Vliet achter hem moet eindigen, levert
de titel op. De spanning zal dan ook om te snijden zijn over 2
weken.
Met de verschuiving binnen de top-2 kreeg Kools toch zijn tweede
plaats weer terug en reed van Kuringe zijn oude liefde toch weer
naar het podium. Johan van den Barg reed onopvallend naar de vierde
plaats voor de verrassende Leon Kammeraad die een top-5 in het
eindklassement ziet opdoemen.
1. Ton van Leeuwen
2. Richard Kools
3. Rob van Kuringe
Standaardklasse
Blijven equipe Idzenga en Siegfried Postma in het spoor
van de onganaakbare Chris Wagenaar? Dat is wat iedereen zich afvroeg
op voorhand van deze NK wedstrijd. Want met winst zou hij op 4
uit 4 komen en lijkt de titel hem niet meer te kunnen ontgaan.
Maar als de 2 eerder genoemde strijders in het spoor blijven kan
een foutje meer spanning opleveren in de strijd om het kampioenschap.
Voor de spanning was de eerste manche dan ook helemaal prima want
Siegfried Postma wist deze winnend af te sluiten voor ... Chris
Wagenaar. Postma won overigens al zijn andere manches ook en Wagenaar
sloot de andere 2 ook winnend af. En Haitze Idzenga deed het niet
veel slechter met winst en 2x een tweede plaats. En ook Rene Snippe
liet het oude type MR2 flink gassen met ook 2 overwinningen. Zo
leek iedereen aan elkaar gewaagd en hoopte iedereen op een spannende
finale. Maar eerst moest er een kleine finale aan te pas komen
om de laatste 3, van in totaal 42, aan te vullen voor de finale.
Hierin pakte Sasa Kovac de kopstart en deze plaats gaf hij niet
meer uit handen. Andre Folmer had ook zijn zinnen gezet op een
doorstroming naar de finale maar hij kwam niet weg en lag direct
al te ver achter om mee te kunnen strijden. Marco Gotink voelde
zich ook in zijn element en volgde Kovac op gepaste afstand. Sebastiaan
Bosma maakte er een spannende strijd van samen met Stephan van
Dijk. Helaas voor van Dijk gooien een spin en een waterlek roet
in het eten om het Bosma verder moeilijk te maken en zijn we compleet.
Rene Snippe kan in de finale de spanning niet aan en start veel
te vroeg. Hij weet dit zelf ook en blijft zijn rondjes rijden
en maakt keurig plaats voor iedereen. Hulde voor de Drent.
Toch was het weer Chris Wagenaar die nu het er echt om gaat iedereen
te snel af was in de eerste bocht. Postma en Idzenga moeten zich
direct al gewonnen geven. Equipe de Vries zien we erg slecht vertrekken
en komen nooit op snelheid wat uiteindelijk slechts resulteert
in plaats 13.
Sasa Kovac liet zien dat hij zich thuisvoelde met de vele speciaal
voor hem gekomen fans en reed binnen 1 ronde al op plaats 4 dus
dat beloofde wat. Chris Wagenaar zat comfortabel in zijn race
seat en begon aan een gestage voorsprong te bouwen. Siegfried
Postma kon zich alleen maar gewonnen geven en later zagen we ook
waarom want rechts achter zat er geen lucht meer in de band. Bij
Sam Broos gaat het mis in de chicane. Van de Honda breekt een
schokbreker af en dit doet hem veel sneller tot stilstand komen
dan gepland. Sebastiaan Bosma kan hem dan ook niet meer ontwijken
en zo staan er 2 auto's op een ongelukkige plaats bij het uitkomen
van de chicane. Gen gevaarlijke situatie oordeelt de wedstrijdleiding
dus alles gaat door en ze bleken gelijk te hebben want er gebeurde
verder niets. Met het wegvallen van Postma, die uiteindelijk negende
wordt, krijgt Haitze Idzenga plaats 2 gratis. Pieter Nieuwkoop
is een kleirijder bij uitstek en brengt zijn Ford Escort naar
plaats 3. Daarachter zitten Robbert Wassenaars, Sasa Kovac, Barrie
Meyers en Frans van de Vegt die er met zijn 5-en een gevecht van
maken die spannend en vooral fair was. Nieuwkoop liet zich niet
gek maken alleen Wagenaar en Idzenga liepen steeds verder uit
hierdoor. Wagenaar nam een voorsprong op Idzenga die echt enorm
was en scoorde inderdaad 4 uit 4. Idzenga blijft in het spoor
met zijn tweede plekkie en houdt de spanning er nog een beetje
in. Pieter Nieuwkoop maakte zich sterk en liet zich de kaas niet
van zijn brood eten en pakte de laatste podiumplaats. Hij deed
dit voor Robbert Wassenaars en Barrie Meijers.
Het kampioenschap kan Chris Wagenaar bijna niet meer ontgaan,
tweede in de eindstand is hij al zeker van, want aan een plaats
bij de eerste 5 heeft hij in Zuidland genoeg om zich voor de eerste
keer te laten kronen tot Nederlands kampioen standaardklasse.
Waarschijnlijk ook voor de laatste keer want er staat in Blokker
ook nog een potente sprinter op hem te wachten waarvan we denken
dat een overstap niet ondenkbaar is.
1. Chris Wagenaar
2. Haitze Idzenga
3. Pieter Nieuwkoop
Sprint 1600
In deze klasse waren een paar flinke klappers te zien.
Bouwmeester vermelden we al maar ook Ad van der Flaes en Teunis
van 't Veld maakten een stevige klapper mee bij het uitkomen van
de chicane. Hierna was het voor beide ook direct einde verhaal
voor wat betreft het vervolg van hun NK dag. De 35 deelnemers
in deze klasse maakten ook nu weer een kleine finale noodzakelijk.
En hier stonden een paar namen in die we hier gezien het wedstrijdverloop
van de eerdere NK wedstrijden zeker niet verwacht hadden. Wat
te denken van Rene van der Coelen, Yves Vervloet, Henk de Vries
en Roland Dekkers? Dus een kleine finale waar echte finale kandidaten
inzaten. Yves Vervloet, de Belg, geeft de ex-Reints en Lagodny
sprinter flink de sporen en laat iedereen achter zich. Van der
Coelen sluit aan en Henk de Vries rijdt een ruime buitenlijn waarna
hij door Rini Hendriks nog verder naar buiten gedwongen wordt.
Toch verandert er nog wel wat in de stand want Hendriks redt het
niet en de Vries weet van der Coelen zelfs nog voorbij te steken
en zo wordt hij achter de ontketende Vervloet tweede.
Opvallend op rij 1 staat Ronald Groot die na motorschade aan het
begin van dit jaar pas zijn tweede NK wedstrijd reed. Ook Ed van
Asten reed weer en plaatste zich ook direct weer op rij 1. Dirk-Jan
Middelveld meldde zich ook weer van voren en Edwin Tolkamp had
evenveel punten als Ruud Wiefferink maar die won 2 manches. Andre
Vrieze vonden we slechts terug op plaats 7 en vond naast zich
de lijstaanvoerder van dat moment Pieter Mennen die een hele slechte
derde manche meemaakte.
Edwin Tolkamp liet zien dat er nog steeds rekening met gehouden
moet worden en pakte de kopstart op zijn minder favoriete ondergrond.
Ruud Wiefferink haakte direct aan met zijn door Fast & Speed
ondersteunde dubbele motorfiets. Net voor de chicane wordt Ed
van Asten direct naar buiten gedrukt en ziet zijn goede klassering
in rook opgaan. Ook Yves Vervloet heeft pech want die rijdt achteraan
met voorwielen die niet meer lekker sporen.
Ruud Wiefferink is de Tolle inmiddels voorbij gestoken en begint
aan een mooie voorsprong te werken. Tolkamp lijkt redelijk veilig
op plaats 2 maar Andre Vrieze en ook Dirk-Jan Middelveld blijven
knap volgen. Middelveld kan het tempo niet meer volgen en zakt
terug naar plaats 7 want Johan Schoenmakers is ontketend en wil
zijn tot nu toe teleurstellende seizoen eindelijk een beetje kleur
gaan geven. Waarschijnlijk paars. Ook Marcel Schoo rijdt zich
naar voren tot aan plaats 5 tot een technisch mankement aan de
rechter achterzijde hem laat uitvallen. Hierdoor kan Rene van
der Coelen weer een plaatsje opschuiven. En waar vinden we Pieter
Mennen dan terug na zijn spin in de chicane die wonder boven wonder
goed afliep? We vinden hem uiteindelijk terug op plaats 8 en hiermee
verliest hij de leiding in de tussenstand aan Andre Vrieze die
de derde plaats niet meer uit handen gaf in Lopik. De hele top-5
blijft tot aan het einde van de wedstrijd ongewijzigd al kwam
Johan Schoenmakers nog wel dicht bij het podium.
Het blijft enorm spannend tot aan de laatste NK in Pieterzijl
in deze klasse want er blijven tot dan nog 5 kanshebbers voor
de titel over waarvan de huidige nummer 4, Rene van der Coelen,
de beste papieren heeft want hij heeft al een lage schrap staan
en in verhouding dus de meeste punten na aftrek van de schrap.
Toch staan ook Vrieze, Tolkamp, Mennen en Wiefferink ook nog erg
dicht in de buurt.
1. Ruud Wiefferink
2. Edwin Tolkamp
3. Andre Vrieze
Sprint 2000
Patrick Cleys begon de dag redelijk met plaats 4 maar
kon het tempo niet helemaal volgen want hij startte vanaf rij
1. In manche 2 ging de bak aan gruzelementen en was het sleutelen
geblazen om de reserve bak te monteren. Dit lukte alleen zat er
niet meer in dan een achtste plaats in. Met angst en beven ging
Cleys dan ook met zijn fiets kijken op het bord na 3 manches en
vond zichzelf terug in de kleine finale als de nummer 13. Maar
nog wel kans op de finale wist hij en dat is ook nodig om zicht
te houden op de Nederlandse titel.
Bij deze kleine finale gold hetzelfde als bij de 1600 klasse want
met Cleys, Pieter Poelstra, Rene Hofstra, Bennie Fielt en Henk
van der Hart heb je al 5 kandidaten voor slechts 3 plaatsen.
Henk van der Hart liet er geen gras over groeien en wilde zijn
seizoen nu toch echt een beetje kleur gaan geven want na 3 nulresultaten
mocht dat toch wel eens gaan gebeuren. Rene Hofstra kan goed volgen
en Remon van den Akker zien we botsen met Jan Hendriks waardoor
Bennie Fielt dooeschuift naar 3. Fielt kan de zeer snel opkomende
Sander Derikx niet van zich afhouden en in de laatste bocht moet
ook Hofstra wijken voor de dadendrang van Derikx. Ze raken elkaar
en Hofstra is hier de dupe van waardoor hij een finaleplaats aan
zijn neus voorbij ziet gaan. Derikx moet zich na afloop melden
maar zien we uiteindelijk toch in de finale staan samen met van
der Hart en Fielt.
John Rotink mocht als eerste kiezen voor de opnieuw zeer sterk
rijdende Mike Bartelen. Verder verraste Frank Oomen door de eindelijk
de potentie van de ex-Peter Versluis F&S op plaats 3 te zetten.
Jan-Willem van Eerden, de klassementsleider, moet zijn zenuwen
onder controle houden wat in voorgaande jaren nog wel eens misgaan
halverwege het seizoen. Nu niet want samen met Leonard van de
Ven maakte hij rij 1 compleet.
De beste start was voor Jakob Kuil vanaf de tweede rij alleen
in de eerste bocht vloog hij rechtdoor en kon Leonard van de Ven
niet meer naar binnen en moesten ze beide aan een inhaalrace gaan
beginnen die voor van de Ven op niets uitliep.
Rookie Mike Bartelen pakte met zijn 19 jaar brutaal de kopstart
voor John Rotink en de ook van de tweede rij gestarte Klaas Postma.
Van Eerden zien we pas terug op plaats 6. Mike Bartelen laat de
potentie van zowel zichzelf als de Honda motor zien en neemt stappen
en daardoor afstand van Rotink die Klaas Postma lijkt op te houden.
Achteraf was dat jammer want als Postma eerder kans had gezien
om Rotink voorbij te steken had het nog spannender geworden. Maar
hulde voor Rotink dat hij dit spannende gevecht zolang in zijn
voordeel kon beslechten. Postma bleef maar aandringen en gaat
uiteindelijk buitenom aan Rotink voorbij om de achtervolging in
te kunnen zetten op Bartelen. Intussen heeft ook Sander Derikx
zich weer gemeld bij Jan-Willem van Eerden en Freek Gussinklo
die hij ogenschijnlijk gemakkelijk voorbij steekt en hem uiteindelijk
ook echt plaats 4 oplevert. Klaas Postma begint meer meters te
maken dan Mike Bartelen en hij loopt zienderogen in. De afstand
tussen de beide witte sprinters wordt ronde na ronde kleiner en
Postma ziet kans een aanval te plegen op Bartelen. Maar wat hij
ook probeert het mocht niet meer baten en Bartelen haalt zijn
tweede overwinning op rij binnen en nestelt zich op positie 2
in de tussenstand en na aftrek van het slechtste resultaat staat
hij zelfs aan de leiding. Rotink brengt plaats 3 binnen voor Derikx.
Jan-Willem van Eerden pakt in de chicane voor de finish nog even
2 belangrijke punten door hier Gussinklo van plaats 5 te beroven.
Van Eerden dus nog steeds de leider in de tussenstand maar weet
dat hij zeer geconcentreerd moet blijven in de komende 2 wedstrijden
want zowel Bartelen als Cleys blijven op de loer liggen.
1. Mike Bartelen
2. Klaas Postma
3. John Rotink
Superklasse
Toch weer 2 deelnemers aan de start die we dit jaar nog
geen acte de presence hadden zien geven want Eddy Oldeman toonde
zijn Spies en Andre Bouwman liet telkens zwarte rook achter met
zijn sprinter. In de tweede manche maakte Hans Verbugt een enorme
smak mee. Martin Kroon moest in de laatste bocht uitwijken en
ging naar buiten waar Hans Verbugt op volle snelheid buitenom
reed. Die kon Kroon niet meer ontwijken en ging heel snel en heel
veel over de kop om uiteindelijk in de greppel tot stilstand te
komen. Helaas zagen we de HTB-er hierna niet meer terug.
De finale van de Superklasse werd tot nader order uitgesteld werd
er rond geroepen. Maar waarom dan vroeg iedereen zich af want
alle sprinters stonden al aan de voorstart? Steeds meer rijders
zagen we richting het secretariaat komen en niemand wist wat er
gaande was. Navraag leerde dat er in het rennerskwartier een meningsverschil
was ontstaan tussen een toeschouwer en Peter Versluis. Laatstgenoemde
maakte na het monteren van nieuwe materialen voor de finale een
rondje door het rennerskwartier. Volgens de toeschouwer gebeurde
dit op een dusdanige snelheid dat dit niet geoorloofd was. Hiervoor
heeft Peter dan ook zijn excuses aangeboden. Wat er zich hierna
heeft afgespeeld wordt door geen van de betrokken partijen bevestigd
maar resulteerde er wel in dat Peter Versluis zich terugtrok voor
de finale en al huiswaarts keerde voor de finale begon.
Anti-reclame dus voor de autocross en laten we hope dat het geen
verdere gevolgen heeft voor de sponsoring die Veka de autocross
toedraagt. Maar persoonlijk denk ik dat we hier wel een beetje
voor moeten vrezen.
Toch weer over naar de orde van de dag want er stonden toch gewoon
13 sprinters aan de start te trappelen voor de laatste finale
van de dag. Wilhelm Franssen, motor klonk niet fris meer, en Peter
Versluis waren er niet bij. John Verberk had de beste papieren
maar behaalde slechts 1 punt meer dan Pierre Blok die in manche
2 geluk had door een herstart. Want zijn schakelmechanisme was
onder de pook afgebroken waardoor hij is gestart in versnelling
3. Na een paar meter heeft hij nog naar 4 kunnen schakelen en
wist zo toch nog een derde plaats binnen te slepen.
Tim ten Dolle toonde ook zijn potentieel weer door voor Erik Ankersmit,
nog steeds met de oude auto, en Andre Verweij te klokken. Wie
we misten in de finale was Michael Kuijpers die door een kapotte
aandrijfas en een lekke band werd terug geworpen naar plaats 21
en dus slechte kampioenschap zaken doet na zijn winst in den Horn.
Opvallend is vandaag het sterke optreden van Johan van Grieken
die met een tweede en een derde plaats al een strak gevoel had
en zichzelf op plaats 8 terug vond na 3 manches.
Ten Dolle gaat direct de strijd vol aan met Verberk en Blok en
Verweij doen dit ook. De kopstart is hierdoor niet te volgen maar
Verberk rond als eerste de finishlijn voor Blok en ten Dolle.
Na slechts 3 rondjes weet ten Dolle voorbij te gaan aan Pierre
Blok en sluit Andre Verweij direct aan bij Blok die nerveus lijkt
te worden. Het wordt een prachtig schouwspel want Verberk krijgt
het niet voor elkaar om een gat te slaan naar ten Dolle en moet
dus op zijn hoede blijven.
Helaas voor ten Dolle slaat het noodlot toe als hij, terwijl hij
vol in de aanval is bij Verberk, een lekke band krijgt en de finale
hiermee definitief van alle spanning om de overwinning berooft.
Blok vindt dit uiteraard niet erg want weet zo dat Verberk, zijn
grootste concurrent om de titel, minder ver uit kan lopen op deze
manier. Andre Verweij kan Blok nooit bedreigen maar is zeker niet
ontevreden met zijn derde plaats die hij veilig stelt op zijn
thuisbaan. John Verberk heeft de strijd om de titel niet meer
in eigen hand ondanks zijn winst in Lopik. Als Pierre Blok namelijk
in Zuidland bij de eerste 3 rijdt kan het bier geopend worden
want dan is de Nederlandse titel in de Superklasse vergeven aan
Blok. En als hij die binnen heeft weet niemand wat de inwoner
uit Lopikerkapel gaat doen met zijn carriere. Geruchten daarentegen
zijn er genoeg.
Dat Ankersmit en Kroon het ook goed deden zouden we bijna vergeten
zijn maar zij wisten de plaatsen 4 en 5 voor zich op te eisen
en daarmee Frits Duizendstra op 6 te houden.
1. John Verberk
2. Pierre Blok
3. Andre Verweij
Resume
Het was een mooie dag in Lopik op een prachtige baan
die voor veel spanning, snelheid en sensatie zorgde. De Rang Pang
deed er opnieuw alles aan om het vooral de rijders naar de zin
te maken en dit is gelukt. Op de baan was best wel wat aan te
merken want de vervaarlijke knippen in de baan zorgden wel eens
voor hachelijke momenten. Maar daar doe je niet alles tegen want
over het baanonderhoud viel niets te klagen.
De eerste kampioenen kunnen in Zuidland feest gaan vieren. Jimmy
Hop, Chris Wagenaar, Peter Breederland en Pierre Blok hebben hun
kansen in eigen hand zonder afhankelijk te zijn van de resultaten
van anderen. Maar eerlijkheidshalve gun ik het ze allemaal maar
zou het voor de wedstrijd in Pieterzijl mooier zijn als in alle
7 klassen nog geen kampioen bekend zou zijn.
Maar eerst op naar Zuidland waar op 28 augustus de vijfde wedstrijd
voor het NK op het programma staat en waarin ik zelf weer mag
instappen in de TBS sprinter. En hier rijd ik dan mee in de Superklasse
onder startnummer 15. Zal wel slecht slapen worden in de weken
ervoor denk ik zo. Hopelijk slaapt Theo Bruinsma wel goed want
die stelt de sprinter per slot van rekening beschikbaar.
Tot autocross!
|