Wedstrijd
3 VEKA NK autocross
Den
Horn
10 juli 2010
Een
uniek samenwerkingsverband tussen de ACVOpsterland, Superklasse
Noord en WRO promotions moeten er voor gaan zorgen dat in het
Groningse den Horn de derde wedstrijd voor het Veka NK Autocross
in goede banen geleid wordt. Maar met de achtergrond van deze
organisatorisch zeer sterke gegevens, ACVO kennen we van Visvliet
en Superklasse Noord van Hindeloopen en Koudum. WRO Promotions
heeft ook heel veel organisatie talent aan boord want ze tekenen
al jaren voor de Racing-Expo in Leeuwarden. Op voorhand lijkt
dus alles te kloppen in het Noorden des Lands en ook de voorspellingen
voor wat betreft het weer gaan geen roet in het eten gooien.
En naast wedstrijd nummer 3 zullen ze op 18 september ook de
laatste wedstrijd in Pieterzijl voor hun rekening nemen.
Geen
Visvliet dus deze keer maar de kleibaan die we daar zo goed kennen
ligt er slechts een krappe 20 kilometer vandaan. En dan lijken
we dus te weten wat we gaan aantreffen qua ondergrond. Een snoeiharde
kleibaan waarbij de banden van de vele deelnemers wel weer strepen
zullen trekken op de harde klei. En door de enorme droogte van
de afgelopen weken zal de baan redelijk bevochtigd moeten worden
om niet al teveel gevaarlijke situaties te laten ontstaan.
Verder is den Horn onderdeel van de gemeente Zuidhorn en met slechts
een dikke 400 inwoners begrijpen we dan ook wel waarom we niet
direct uit ons hoofd wisten waar we dit kleine gehuchtje moesten
zoeken. Nu er een groot industrieterrein is aangelegd in de buurt
van den Horn is de bedrijvigheid in en vooral rond het dorp wel
enorm toegenomen.
Baan
De weg naar den Horn toe was verrassend via de nieuwe
afslag 34a kwamen we weer langs een vaart en dat deed ons meteen
aan de weg naar Visvliet denken. Maar daar waren we al voorbij
gereden.
In de buurt van Visvliet gaan we er al een beetje standaard van
uit dat er een ovale baan, gewoon een rondje zeggen de meeste
dan, zal liggen. En het verbaasde dan ook niemand dat deze er
lag alleen de bochtencombinaties waren niet helemaal zoals de
voorspellingen deden vermoeden. En ook de lengte van het rechte
stuk was redelijk wat langer dan Visvliet. En het was maar goed
dat Jetze Heeres het meetlint niet gehanteerd had want de maatvoering
was krap maar voldeed ;-). Uit het verleden weten we ook dat Visvliet
altijd garant stond voor veel spektakel en wat nog veel belangrijker
is dat er altijd zeer spannende wedstrijden door de rijders werden
weggegeven. Persoonlijk hoop ik dan ook dat Frits Duizendstra
weer een keer mag aantreden in de Superklasse bolide van Wim Kok.
En als dan ook Huib Versluis aan de start staat weten we gelijk
weer dat we mooi driftwerk te zien zullen krijgen. Helaas zagen
we beide niet aan de start..., maar wel 210 andere deelnemers
verdeeld over de 7 gebruikelijke klassen.
Mr. X
In 2009 ging het helaas mis voor wat betreft de deelname
Mr. X. Tim Coronel tekende een contract bij Seat en hierdoor zag
hij geen kans om in Kerkdriel aan de start te staan. Nieuwe ronde,
nieuwe kansen en Cor Euser werd bereid gevonden om in 2010 als
Mr. X aan te treden. Het team van van Rosmalen uit Neede bood
op de Veka sponsoravond van het NK spontaan hun dikke Superklasse
sprinter aan. Alles was dan ook al vroeg in kannen en kruiken
en Cor gaf aan er zin in te hebben. Het is met al die snelle mannen
gewoon heel simpel. Je geeft ze een auto en ze gaan er hard mee
want rijden hoef je ze niet te leren. Dit zagen we in 2007 aan
Allard Kalff en in 2008 aan Mark van Eldik. Toch is er een belangrijke
factor waar de circuit- en rallyrijders redelijk onbekend mee
zijn namelijk de dikke lagen stof die als een blinde muur boven
de baan kunnen hangen. Cor Euser maakte tijdens zijn testrit afgelopen
week in Hoevelaken mee dat de muur van stof inderdaad alle zicht
ontnam. Maar verder werden beide testsessies naar tevredenheid
afgewerkt. Cor stapte tevreden uit en vroeg ook Glenn nog even
om met de auto te sturen om er een beeld bij te krijgen. En na
dit beeld wist Cor dat hij de juiste weg was ingeslagen bij het
handelen en zetten van de auto. Maar gaf het team hem nog wel
even mee dat er zaterdag nog wel eens 14 om je heen kunnen staan.
Cor deed het keurig met de kopstart in de eerste manche. Het duurde
zelfs een paar ronden voordat Cor van de eerste plaats werd verdreven.
Een scheef staand wiel weerhield Cor van een goede klassering
en werd zevende.
In de tweede manche sloot Cor weer aan bij de kop en reed binnen
1 ronde op de tweede plaats. Na 1 ronde was de pret echter over.
Cor zag in bocht 3 een stilstaande auto over het hoofd die er
de ronde ervoor nog niet stond. Het stof was hier debet aan en
de hele linker voorzijde lag er af. De wedstrijdleiding zag dit
als gevaarlijk rijgedrag en Cor kreeg zwart. En dat bij zijn debuut.
Het schijnt namelijk een ongeschreven wet te zijn dat op een stilstaande
auto rijden zwart is maar ja als die er nu al een paar ronden
stond kan ik het me voorstellen. Geen punten en veel werk voor
het team om Cor weer aan de start van manche 3 te krijgen. Dit
lukte en een keurige zevende plaats behaalde hij op eigen kracht.
In de finale zagen we Cor niet terug althans qua uitslag dan want
hij werd slechts de nummer 22 van Nederland. Toch mocht Cor als
bonus in de finale als de nummer 16 van start gaan dankzij een
knap staaltje interactie tussen de wedstrijdleiding en het BSAC
enerzijds en de finale rijders anderzijds. De wedstrijdleiding
besloot dat het mocht en hierna werd het aan de rijders voorgelegd
en werd democratisch besloten dat Cor een bonus kreeg. In het
jaar dat Cor dus 30 jaar in het race vak zit mocht hij nog een
keer meerijden. De start was enorm slecht en met het hele veld
voor hem uit (driekwart baan) begon Euser aan een inhaalrace.
Deze bracht hem uiteindelijk op plaats 9. En dat was ronduit knap
van de immer goedlachse en serieuze Euser. Hij genoot van elke
manche en dat zijn rode ogen prikten aan het einde van de dag
maakten hem niets uit. Al met al een topdag en een geweldige Mr.
X 2010 ervaring. Met dank aan Team van Rosmalen, Zomer Motorsport,
GVS, Veka, Erwin Sukkel voor de testbaan en het BSAC. De foto
aan het einde van de dag maakte het feest compleet en zal een
prominente plaats krijgen in de werkplaats van Euser.
Juniorklasse
De afkeur van heel veel rijders om de banden in Holterhoek
is nog steeds niet uitgelegd aan de rijders. Slechte zaak want
nu weten ze nog steeds niet welke banden nu legaal en welke illegaal
zijn. Dus bestaat de kans dat er weer heel veel consternatie kan
gaan ontstaan in den Horn. En waarom is er geen tolerantie op
banden qua diepte zoals die er wel op de cilinderinhoud is? Meten
is weten geldt altijd maar tussen meten en meten zit ook nog wel
een redelijk verschil...
Waarom is er toch telkens weer zoveel onduidelijkheid over het
reglement? Schrijf een aantal merken en type banden voor de juniorklasse
voor die bij elke banden leverancier te koop zijn en je bespaart
jezelf een hoop ellende. Of is dat iets te simpel gesteld?
Dorus Damen deed in het parc ferme na afloop van de finales in
Holterhoek zaken die niet door de beugel konden en mag hierdoor
niet meer starten in de rest van het NK en zijn behaalde punten
kwijt is. Tevens heeft het BSAC besloten om een tuchtzaak bij
de KNAF in te stellen en kan het zijn dat er nog meer gevolgen
uit komen voor de jonge rijder.
Met manche overwinningen van Jimmy Hop en Stefan Gerrits (beide
2x) de opvallend sterk rijdende Siebe Leeuw, Kevin Keijl was de
eerste rij bekend die nog aangevuld werd met Hendrik-Jan Praamstra.
Uiteraard weer een felle strijd tussen de Swifts en de 205-jes
lag er in het verschiet die om 17.45h van start ging over 10 ronden.
Kevin Keijl liet zich op de startgrid van zijn meest sportieve
kant zien en duwde voor de startprocedure begon Jimmy Hop aan
want die deed het niet meer. Kevin van Beek zagen we achteraan
terug na een slechte 2e manche waar linksvoor alles eraan hing
te bungelen. Ook Coen Wouters zat achteraan na een koprol in 1
van de maches.
Jimmy Hop en Hendrik-Jan Praamstra maken de beste start mee als
het gaat om de koppositie. Ook Geriits mengt zich in het gevecht.
Vanaf de achterste rij zien we Coen Wouters meters maken en voor
de derde bocht positioneert hij zich al als de nummer 4. Een tik
op de achterzijde van zijn groene 205 laat hem rondgaan en achteraan
moet hij weer aansluiten. Weg goede klassering.
Praamstra voelt de druk van Siebe Leeuw en maakt een klein foutje
waarvan Leeuw profiteert. Helaas gooit een lekke band hem terug
waardoor hij als laatste geklasseerd wordt net achter Kevin van
Beek die hierdoor in de tussenstand ver terug valt.
Jimmy Hop maakt zich los van Stefan Gerrits en gaat er na twee
keer een tweede plaats in Haarle en Holterhoek eens goed voor
zitten. Gerrits krijgt, wat hij ook probeert, nooit de mogelijkheid
om een aanval te plaatsen en Hop scoort maximaal. Intussen komt
Kevin Keijl opzetten en vind hierbij Praamstra op zijn weg. Het
gaat ogenschijnlijk gemakkelijk om Praamstra te passeren en later
zien we ook dat er een redelijk snelheidsverlies is bij de Friese
205 wat resulteert in plaats 12.
Keijl kan niet verder doorstoten als plaats 3 wat hem na 3 races
de voornaamste uitdager maakt van Jimmy Hop om de titel Nederlands
kampioen junioren. Gedecideerd grijpt Rudy van Asselt net naast
het podium. Had van niemand wat te vrezen deze keer en de geel/groene
Swift pakt belangrijke punten. Onze promorijder Marc Verhey klasseerde
zich als de nummer 9 voor deze finale en we konden in de finale
echt juichen voor hem want met plaats 5 was hij de koning te rijk.
En wij ook natuurlijk. Helemaal toen we later in het rennerskwartier
de rode Swift terug zagen. Het rechter voorwiel stond zo scheef
dat er iets aan de schokbreker was losgescheurd. En met die gedachte
achteraf had het heel anders af kunnen lopen.
1. Jimmy Hop
2. Stefan Gerrits
3. Kevin Keijl
Keverklasse
In Nederland is een bestuurder strafbaar als je 0,5 promille
alcohol in je bloed hebt zitten. Hiermee is het niet meer toegestaan
om aan het verkeer deel te nemen.
Arjan Stokkink werd in Holterhoek dan ook uitgesloten van deelname
maar gaf in een interview op RTL7 dan ook aan het er niet helemaal
mee eens te zijn want zijn bloedwaarde bereikte dit nooit. Alleen
het NK reglement schrijft voor dat een deelnemer aan de wedstrijden
niet meer dan 0,1 g/l bloedwaarde mag hebben. Alcohol en autosport
gaan nu eenmaal niet samen.
Sooi Ermens begon de dag erg sterk met een overwinning. Alleen
in de resterende manches werd geen punt meer gescoord door problemen
met de versnellingsbak. Sooi behaalde dan ook gen kampioenschap
punten met zijn plaats 20. Arjan Stokkink haalde wel de finale
maar kon hierin niet starten want ook hij had problemen met de
bak. Plaats 14 is dan ook niet wat hoort bij de regerend kampioen
die op een sportieve manier revanche wilde nemen in den Horn.
Peter Timmermans was in Holterhoek te laat om de start van de
finale mee te maken en zette vandaag dan ook alles op alles om
goed te kunnen scoren. Het enig wat ontbrak vandaag was een mancheoverwinning
maar met 2x een tweede plaats en een derde gaf de computer aan
dat hij tweede was met evenveel punten als Lammert Brink. De pole
was voor de winnaar van Holterhoek namelijk Jan-Paul Klaster die
als enige 2 manche overwinningen bijschreef vandaag.
Gerald Kemper en Marco Raben maakten rij 1 compleet en in deze
finale stonden slechts 13 van de 15 rijders aan de start want
ook Jasper Pouw startte niet.
Klaster maakte een megastart mee, zeker niet vals, want na een
paar seconden lag hij al een keverlengte voor op de rest. Brink
en Kemper konden niets anders doen dan aansluiten bij de garagehouder.
Boessenkool heeft weer aan de stok met Eelco Kruis en een aanrijding
tussen deze 2 bestraft de wedstrijdleiding dan ook met zwart voor
Boessenkool.
Kemper maakt in de derde bocht een prachtige inhaalactie op Brink
en schuift door naar 2 en zit door de krappe lijnen die hij rijdt
direct achter Klaster. Timmermans komt er ook bij en wil dezelfde
lijnen rijden als Kemper maar heeft toch iets minder snelheid
in de bochten en kan (nog) niet profiteren.
Klaster ligt met zijn hoofd op het schavot want Kemper haalt hem
magistraal in op de harde kleibaan.
Brink gaat kort in de fout in bocht 3 en mag van geluk spreken
dat de wallen redelijk hoog waren anders had hij op het middenterrein
gestaan. Hij kan zijn weg wel vervolgen maar slecht op plaats
7.
Klaster blijft in de buurt van Kemper die weet dat hij geen fout
mag maken want anders gaat zijn overwinning in rook op. Raben
klasseert zich inmiddels op plaats 4 maar kan niet dichterbij
komen aan Timmermans. Brink is aan het terugkomen en gaat snelle
lijnen aan de buitenzijde rijden en passeert na een mooie strijd
uiteindelijk Lammert Oord in de Kornet beton kever. Raben gaat
er ook aan en Brink komt dan nog knap terug met plaats 4 al weet
ook hij dat er meer ingezeten had. Oord komt nog dichtbij aan
Raben in de laatste ronde maar komt tijd te kort om plaats 4 te
kunnen veroveren. Aan de kop is intussen niets meer verandert
en pakt zijn eerste NK finale winst van dit jaar. Toch is hij
niet de leider in de tussenstand want die is stevig in handen
van Klaster die met plaats 2 erg tevreden kon zijn. Timmermans
maakte de lange reis vanuit Duffel niet voor niets en plaatste
zich als laatste op het podium.
1. Gerald Kemper
2. Jan-Paul Klaster
3. Peter Timmermans
Toerwagenklasse
De toerwagenklasse staat nog steeds op scherp na de vele
diskwalificaties na de eerste NK in Haarle. Equipe Breederland
heeft dan ook de ÒangstÓ om hiervoor afgerekend te worden door
1 van de deelnemers en startte ineens met een camera in de auto
welke gepositioneerd was naar achteren.
Gelukkig hebben ze de beelden niet nodig gehad want de Baleno
had wel wat schade maar niet zo erg dat het terminaal was.
Frederik Veldhuizen zette zijn Civic weer aan de start en in manche
1 leek er dan ook geen vuiltje aan de lucht tot de achteras onder
de Civic uitbrak. Een zachte koprol deed Veldhuizen in de greppel
belanden en zo leek een slechte dag aangebroken voor hem. Toch
boekte hij later nog 2 overwinningen en stond als eerste op rij
2.
Ton van Leeuwen zijn tuner had de motor van de Mitsubishi EVO
helemaal voor elkaar en de pole was dan ook voor de rode EVO.
Naast hem Peter Breederland die ook een manche wist te winnen
net als Richard Kools die de Cosworth weer helemaal opgelapt had.
Johan van den Barg deed voor het eerst mee bij de toerwagens en
liet zien dat zijn Toyota Celica niet onderdoet voor de grote
mannen in het NK. Rene van Vliet maakte de voorste rij compleet.
Richard Kools heeft de beste start van allemaal en is sneller
weg dan Ton van Leeuwen. Toch is het van Leeuwen die na 1 ronde
de leiding in handen heeft voor Veldhuizen, Kools en Breederland.
In de tweede ronde plaats Kools een sublieme inhaalactie net voor
bocht 3. Hij zet de Cosworth haaks om ruim voor de bocht. Bij
het ingaan van de bocht zit hij al naast Veldhuizen en pakt zo
plaats 2. Van Leeuwen krijgt hierna de pechduivel weer eens op
bezoek en moet de EVO aan de kant zetten en zo ligt Kools ineens
aan de leiding. Veldhuizen komt even later ook in de problemen
en zit in de wal en heeft wat schade aan de Honda maar kan uiteindelijk
wel verder rijden wat hem brengt op plaats in de uitslag. Breederland
jaagt met de Suzuki op Kools, maar ondervind problemen om achterblijver
Kooremans voorbij te gaan, en de verrassende van den Barg is ook
continu in de buurt. Hij zal toch bij zijn NK debuut niet...
Breederland pakt Kools op een onverwacht moment en even later
zien we dat Kools problemen heeft met de stuurinrichting van de
Escort. De strijd is dus gestreden want Kools mag dan misschien
wel de morele winnaar zijn maar heeft daar niets aan getuige plaats
9.
Peter Breederland pakt uiteindelijk de overwinning en zet zich
nog steviger aan kop van het kampioenschap en het lijkt slechts
een kwestie van tijd voordat de titel weer in Zuidland beland.
Johan van den Barg pakte een serieuze tweede plaats en vraagt
zich nu waarschijnlijk af waar hij de eerste 2 wedstrijden was?
Rob van Kuringe zette zijn kever voor de laatste maal op het podium.
Ongemerkt sterk gereden en hij gaf aan in Lopik met de Skoda Fabia
aan de start te verschijnen om daarna direct door te gaan naar
de EK wedstrijd in Prerov.
Rene van Vliet blijft de enige die Breederland nog een beetje
kan volgen. Met plaats 4 was hij niet helemaal tevreden maar hierdoor
weet Breederland dat hij geen steek mag laten vallen.
1. Peter Breederland
2. Johan van den Barg
3. Rob van Kuringe
Superklasse
Er waren er maar 5 die een manche wisten te winnen en
de meest opvallende was toch wel Hans Verbugt. Tijdens de laatste
EP in Terwolde leek alles al te kloppen en de snelle Limburgse
ondernemer liet ook in den Horn zien alles voor elkaar te hebben.
Michael Kuijpers, Tim ten Dolle en Pierre Blok pakten ook een
keer de winst en Peter Versluis deed het twee keer. En dat nadat
het erg twijfelachtig was of Mr. Veka wel aan de start zou verschijnen
deze NK. Een vervelende crash met de Ferrari, die werd afgeschreven
buiten zijn schuld om, leverde veel pijn op door 2 gebroken ribben.
Ingetapet en extra verzachting in de stoel leverden hem uiteindelijk
wel de pole op.
Good old Erik Ankersmit was de enige die zonder overwinning ook
op rij 1 stond want Hans Verbugt kon de stijgende lijn niet helemaal
doorzetten al stond hij nog wel op plaats 8.
Op het moment dat de voorstarter met zijn vlag voorlangs loopt
horen we de versnellingsbakken klikken en de toeren en turbo's
janken en gieren. Peter Versluis deed waar hij voor gekomen was
en wilde zo snel mogelijk de 10 ronden afleggen en de meeste punten
mee naar Werkendam nemen. Het leek te gaan lukken want de start
was fenomenaal alleen de angst dat de koppeling de geest zou geven
was aanwezig en zo reed Peter toch een beetje op eieren. Tim ten
Dolle, chapeau voor deze toprijder, ligt direct tweede maar spint
in bocht 3. John Verberk kwam van de tweede rij en knalt er voorbij
en zet zijn sterke optreden van Nova Paka voort. Kuijpers laat
de Porsche ook weer flink brullen en zit op 3. De enige die we
missen van rij 1 is Ankersmit die we helemaal achteraan zien rijden.
Des te knapper is het dat hij toch nog plaats 7 voor zich kan
opeisen.
Bij Peter Versluis gebeurt waar al voor gevreesd wordt en de exploderende
koppeling zorgt voor een uitval in leidende positie. En deze keer
terminaal dus plaats 13 meer zit er niet in vandaag.
Verberk is inmiddels voorbij gegaan als leider en krijgt de jagende
Kuijpers achter zich aan. De regeren kampioen wil laten zien er
nog steeds bij te horen en zet de druk bij Verberk er vol op.
Kuijpers gaat binnen in rijden terwijl Verberk hoopt op de snellere
buitenlijnen wat toch minder effectief blijkt te zijn. Op plaats
2 krijgt Verberk ook nog eens een aanrijding met ten Dolle en
met nog 3 ronden te gaan zien we Verberk ineens bocht 2 niet meer
uitkomen. Pierre Blok profiteert hiervan en ligt op 2 en komt
ook nog eens dichterbij aan Kuijpers. Zal hij dan toch 3 uit 3
gaan scoren?
Kuijpers laat zich de kaas niet van het brood eten en consolideert
en Blok lacht en is uiterst content met zijn tweede plaats. Dat
hij hiermee leider in de tussenstand blijft verwondert dan ook
helemaal niemand. Martin Kroon is na zijn EK ervaring in het Duitse
Seelow vol goede moed naar den Horn gekomen wetende dat de Volvo
op punt staat. Toch na 3 manches op plaats 12 was niet naar tevredenheid.
Na de finale was hij dit wel want brons was zijn deel en smaakt
naar meer in Lopik. Verberk hervond ook zijn ritme maar zag geen
kans om Hans Verbugt nog te passeren die trots was met zijn meer
dan terechte vierde plaats.
1. Michael Kuijpers
2. Pierre Blok
3. Martin Kroon
Standaardklasse
Emiel Gotink kreeg een verlossend telefoontje van de
TC want de in beslag genomen cilinderkop van zijn Opel is gewoon
legaal bevonden. Pieter van Beek en Erik ten Zende mochten daarentegen
niet meer starten nu ze 2x op een illegaliteit betrapt zijn. En
het is daarom zo dat de 206 uit het NK beeld verdwenen is.
De kleine finale was ook nu weer nodig met 44 deelnemers. Om 17.10
uur startten ze en pakte Siegfried Postma de kop en stond die
niet meer af. Met een enorme voorsprong op Jan de Haan in de Opel
en Marco Gotink in de MR2 waren de 15 finalisten een feit.
De andere opbaan van de baanstructuur en vorm zorgden ervoor dat
de MR2 overmacht niet meer zo groot was als eerdere NK wedstrijden.
De 15 waren even anders opgebouwd met 2x een VW, 1 Ford, 6x een
Opel en even zoveel MR2 Toyota's. Chris Wagenaar was niet de man
op pole verrassend genoeg. Toch deed hij het niet slechter of
beter als Robbert Wassenaar waarbij de computer bepaalde dat hij
als eerste mocht kiezen. De Opel rijder koos de binnenzijden en
Wagenaar koos voor de positie ernaast. Haitze Idzenga mocht als
derde kiezen en Daan Zwanenburg voelde zich ook als een vis in
het water op de droge klei en was 4. Yje de Vries stond er ook
weer bij en complementeerde rij 1.
Na de start was het beeld weer een beetje als vanouds want wie
pakte de kop? Juist Chris Wagenaar die de auto helemaal voor elkaar
heeft en op elke ondergrond overweg kan met de MR2. Maar dat kon
hij met de Astra natuurlijk ook al. Idzenga sloot aan en Wassenaar
doet dit ook. De Vries en Postma hebben moeite om de MR2 op de
baan te houden en via de greppel komen ze wel weer terug op de
baan maar een goede klassering kunnen ze beide vergeten. Postma
valt al snel uit en de Vries krijgt ook nog eens een lekke band.
Jeroen Vonk beleefde ook weinig plezier aan zijn uitstapje naar
deze finale met een koprol bracht hij de Kadett redelijk wat schade
toe maar kon wel doorrijden. Pieter Nieuwkoop reed al snel lek
en kon zo ook geen vuist maken met zijn Escort.
Jan de Haan doet voorlopig de beste zaken door binnen 1 ronde
al op plaats 4 rond te rijden en dat vanuit de kleine finale.
Chris Wagenaar gaat onbedreigd op 3 uit 3 af en gaat zo recht
op zijn doel af wat hem de Nederlandse titel moet gaan opleveren.
De snelle man uit Blokker heeft na 3 wedstrijden dan ook al een
voorsprong van 25 punten op de nummer 2 in de tussenstand de equipe
Idzenga. En die werden met Haitze achter het stuur vandaag ook
tweede. Wassenaar en de Haan maakten er nog een spannende laatste
ronde van. Uiteindelijk werd deze beslist in het voordeel van
Wassenaar maar daar was haast een fotofinish voor nodig.
1. Chris Wagenaar
2. Haitze Idzenga
3. Robbert Wassenaar
Sprint 1600
In de kleine finale van de Sprint 1600 stonden slechts
10 rijders aan de start. En dat was dus een slachtveld in deze
klasse want er stonden er 's ochtends toch echt 33 aan de start.
Marcel Schoo kreeg een aanrijding en moest uitvallen met een scheur
in het al bakhuis van zijn Sadev en kan zijn titel aspiraties
bevriezen voor 2010. Opvallend was wel dat er zelfs in 1 van de
manches maar liefst 6 auto's afgesleept moesten worden met redelijke
schades.
Van de 10 deelnemers in die kleine finale moest Ruud Wiefferink
zich als belangrijkste man naar voren gaan rijden. Peter van de
Steeg kon de druk niet aan en lichtte de koppeling al ver voor
de start geoorloofd was en zag zijn pole in rook opgaan. Erik
Diepenmaat is het ook aan zijn stand verplicht om door te stoten
naar de grote finale. Hij start dan ook als beste en eindigt als
tweede achter Wiefferink. Rini Hendriks wordt uiteindelijk de
nummer 3.
Dirk-Jan Middelveld behaalde in de voorgaande 2 wedstrijden niet
meer dan zijn aanwezigheidspunten. En nu ineens was de installateur
uit Alteveer de te kloppen man bij de 1660 klasse. Pole voor hem
en ook hier bepaalde de computer dat dit zo was want de Liesselse
framebouwer Pieter Mennen zette zijn Honda Blackbird ernaast.
Rene van der Coelen, Edwin Tolkamp en Andre Vrieze daar keek niemand
vreemd van op dat hun de rest van rij 1 bevolkten.
Wat wel opviel is dat Eimert de Groot de 1600 van Frank de Bruin
naar plaats 6 wist te rijden. De motorbouwer stuwde zijn eigen
krachtbron voort en had in manche 1 nog geluk. Een koprol leverde
hem uiteindelijk een herstart op anders had hij waarschijnlijk
niet zover gekomen.
Andre Vrieze sleurt zijn A&P vanaf de buitenzijde om iedereen
heen en bereikt als eerst de bocht. Middelveld sluit aan en Rene
van der Coelen spint bij het uitkomen van de bocht. Als een wonder
weten de 12 andere er allemaal zonder botsing omheen te rijden.
Een vervelende touche oid in bocht 3 want er volgt code rood voor
Erik Diepenmaat. De ambulance komt er nog aan te pas en hopelijk
is de persoonlijke schade voor Erik beperkt. Wie het weet mag
het zeggen. Tijdens de herstart was hij er niet meer bij.
Geluk bij een ongeluk voor van der Coelen dus nu er een complete
herstart aanstaande is want dan start hij gewoon weer van de eerste
rij. Weer is het Vrieze die iedereen verrast maar Middelveld zit
er beter bij als de eerste start. Middelveld krijgt een tikkie
mee en verliest direct de aansluiting met de kop. Van der Coelen
spint nu niet en pakt de koppositie die Vrieze al kwijt is. Pieter
Mennen zit op 2 en hierachter rijden Tolkamp en Vrieze.
Pieter Mennen leek gebrand om iedereen te laten zien dat een Blackbird
ook op de klei kan winnen en sloeg al vroeg in de wedstrijd toe.
De leiding kreeg hij stevig in handen en met een super grote voorsprong
was hij de terechte winnaar. Rene van der Coelen heeft het druk
om de rest van het veld achter zich te houden en weet de klus
wel te klaren. Mede hierdoor kan Mennen zijn voorsprong enorm
uitbouwen. Dirk-Jan Middelveld kan wel volgen maar op gepaste
afstand. Aan zijn snelheid lag het vandaag zeker niet maar wel
aan de factor geluk. Uiteindelijk is plaats 6 zijn deel en het
is en blijft een knappe prestatie. Tolkamp komt er niet langs
bij van der Coelen en dat zelfde geldt weer voor Vrieze die Tolkamp
maar niet kan verschalken. Zo ontstaat er een prachtig kat en
muis spel waar Yves Vervloet gebruik van wil gaan maken. Gestart
vanaf plaats 8 ligt hij nu achter de matadoren die om plaats 2
vechten. Met compleet andere lijnen slaagt de Belg er niet in
om het trio voor hem te overmeesteren en zo is de top-5 bekend.
Wiefferink is inmiddels flink opgeklommen en ramt Eimert de Groot
met nog 2 ronden te gaan bijna van de baan. Actie wordt niet bestraft
en zo zijn ook de plaatsen 7 en 8 bekend. Mennen is na den Horn
de trotse leider in de tussenstand met 1 punt voorsprong op Andre
Vrieze. Toch is Rene van der Coelen met schrap de sterkste maar
die weet dat hem niets meer mag gebeuren.
1. Pieter Mennen
2. Rene van der Coelen
3. Edwin Tolkamp
Sprint 2000
Patrick Cleys was na 3 manches wederom de beste van de
45 rijders die zich deze keer gemeld hadden aan de start. Met
2 overwinningen en een vijfde plaats liet hij zien voor zijn tweede
Nederlandse titel te willen gaan. Toch was hij nog op zoek naar
betere banden voor de finale en had hij schrik van de snelheden
van Mike Bartelen en Jan-Willem van Eerden die naast hem staan.
De kleine finale is een prooi voor Pieter Poelstra die John Rotink
en Michel Kempenaars achter zich hield. Een zwarte vlag was er
voor Freek Gussinklo.
Herrijk Hop en de opvallend sterk rijdende Sander Derikx zagen
we naast de 3 eerder genoemde rijders terug op rij 1 en dit terwijl
de revelatie van Holterhoek, Rene Hofstra, zich ook weer van voren
meldde met plaats 6 na 3 manches.
Bartelen heeft de vering onder controle en start steeds met 4
wielen aan de grond en dat resulteerde in de beste start van allemaal.
Van Eerden sluit aan en dat is iets wat Patrick Cleys ook graag
had willen doen maar die komt pas als de nummer 10 uit bocht 2.
Het lijkt daarna of de motor bij het in- en uitgaan van de bocht
slecht loopt. Hierdoor kan hij uiteindelijk niet hoger finishen
dan plaats 13 en verliest hiermee de leiding in de tussenstand.
Uiteraard is hij met schrap resultaat nog steeds wel the-man-to-beat.
Klaas Postma ligt inmiddels op plaats 4 en opent de jacht op Sander
Derikx die er eens goed voor gaat zitten en een echte topklassering
wil gaan scoren vandaag. Mike Bartelen is continu op zijn hoede
voor de gelouterde van Eerden die wel druk kan zetten maar meer
ook niet. De druk op van Eerden wordt echter opgevoerd door Derikx
die eigenlijk aangeeft er voorbij te willen.
Klaas Postma maakt iets vergelijkbaars mee want die krijgt Rene
Hofstra achter zich die ook aanstalte maakt om er voorbij te steken.
Mike Bartelen krijgt door al deze gevechten een beetje lucht en
een verrassing hangt dan ook in de lucht in den Horn.
Van Eerden kan Derikx niet achter zich houden want op de finish
lijn steekt hij nipt voorbij aan van Eerden. Mike Bartelen was
hiervoor al over de streep gekomen en blijkt over de winnaarsgenen
van zijn vader Kees te beschikken. Postma weet hierachter ook
Hofstra van zich af te schudden en is de top-5 binnen.
De redelijk saaie finale van vandaag doet niets af aan de enorm
knappe prestatie die Mike Bartelen vandaag ten toon spreide in
den Horn. Hij pakt in de tussenstand de derde plaats en van Eerden
de leiding. En altijd als dat in de voorgaande jaren bij van Eerden
het geval was ging het mis. Zou dan 2010 toch het jaar worden
van de voormalig keverkampioen?
1. Mike Bartelen
2. Sander Derikx
3. Jan-Willem van Eerden
Resume
De baan in den Horn was niet zo asfalt achtig als Visvliet
maar er werden mooie wedstrijden verreden. Top was dat er geen
protesten waren en op een paar verzegelde computers en dergelijke
na zijn de uitslagen uiteraard onder voorbehoud. Het weer speelde
niet helemaal positief mee ten aanzien van de bezoekersaantallen
en ondanks de tropische hitte viel het toch nog niet tegen.
Of dit dan toch de invloed is van een Mr. X actie zullen we nooit
weten maar Den Horn zal hier voor eeuwig mee verbonden blijven.
Cor nogmaals bedankt en we zien je graag een keer in actie op
Zandvoort.
Dinant was er vandaag helaas niet bij door verplichtingen bij
het WK triathlon en Henk Reitsma heeft nu eenmaal niet de kunde
van Dinant. Maar zijn speaker talent hield hem toch goed op de
been met de juiste informatie. Dus naast een pilaar binnen de
WRO had hij het al druk genoeg.
Topdag en een goed hoofd van het secretariaat. Volgens insiders
is dat de reden dat er geen protesten werden ingediend... of was
de voorkeursbehandeling van het vorige hoofd hier toch debet aan?
Tot autocross tijdens de volgende NK op 14 Augstus in Lopik waar
Piet Meeuse en zijn Rang Pang voor de tweede keer een NK gaan
organiseren.
|