VERSLAG - FIA EUROPEES KAMPIOENSCHAP.

geplaatst: 6 juli 2010
copyright

Wedstrijd 5 FIA EK autocross
Mistrovstvi Evropy Nova Paka

3-4 juli 2010

Via de voormalig Oostduitse grens waan je je al in een andere wereld nu we aan de oostzijde van het voormalig ijzeren gordijn zijn aanbeland. Het voor ons normale straatbeeld verandert dan ook langzaam. En na een stukje Polen lijkt het gecivilseerde leven zoals wij het kennen tot het verleden te horen. Niet negatief bedoelt maar de betonnen bouw van huizen geeft duidelijk aan dat we in een ander deel van Europa zijn aangekomen. En met nog een dikke 100 kilometer te gaan genieten we van de mooie Tsjechische omgeving en gloort Nova Paka in de verte.

We krijgen het in dubbel opzicht een beetje benauwd net voor Nova Paka. In eerste instantie door de temperatuur die buiten de auto heerst van dik boven de 30 graden. In tweede instantie door de tijd die begint te dringen want om 16.00 uur staat Nederland aan de aftrap voor de kwartfinale tegen Brazilie. Alleen de wegversmalling voor Nova Paka gooit kort roet in het eten want 10 minuten te laat, en al tegen een 1-0 achterstand aankijkend, arriveren we in hotel Stikov wat op een steenworp afstand van de baan staat. Afgaande op het rumoer wat de Nederlandse enclave maakt weten we direct welke kant we op moeten om ons Oranje te kunnen zien spelen. Er heerst toch een wat bedrukte stemming in de zaal die Wiely Albers heeft geregeld maar ongezellig is het zeker niet. Na een kwartiertje daar gezeten te hebben toch maar besloten om het zweterige shirt te vervangen door een oranje exemplaar. Of het geholpen heeft weet ik niet maar de 2 goals van Sneijder hierna maakten Nederland klaar voor de halve finale en een topsfeer als die er al niet was.

Tijd om de rest van de Nederlanders te gaan bezoeken die het drukke rennerskwartier bevolken. Direct horen we al dat er ook een aantal rijders die we goed kennen niet zijn. Martijn Braker en Danny Boere hadden teveel schade opgelopen om tijdig te herstellen. Geen Nova Paka trip voor hun dus. Bernd Stubbe was er ook niet vanwege familie omstandigheden. De voormalig Europees kampioen kon het de Tsjechen en Nederlanders dan ook helaas niet moeilijk maken. Na een paar lekkere stukje BBQ vlees van de slager uit Waarder, met dank aan Sasa Kovac, maakten we onze laatste trip naar Herlikovice. Een stadje op een 20km van Nova Paka wat de TomTom helaas niet in detail kende. Op gevoel het hotel gevonden en zo werden we langzaamaan klaar gestoomd, letterlijk en figuurlijk, voor een weekeinde Nova Paka het mekka van de Europese autocross.

Na een stevig ontbijtje op weg naar de baan der banen. Zwaaiend met onze pers accreditatie, met een foto van Vaclav Felfar (wie vraag ik me af?) in zijn Skoda Fabia erop, gingen alle slagbomen handmatig open en parkeerden we achter hotel Stikov. Koelbox mee voor algemeen gebruik en de stoeltjes voor de dames wandelden we opnieuw het rennerskwartier binnen. Na een heerlijk Nederlands bakkie koffie, in het hotel werd de koffie al vergeleken met afgwerkte motorolie, zochten we een plaatsje langs de baan. En aangezien het mijn eerste EK wedstrijd betrof keek ik mijn ogen uit. Wat een baan zeg dat Nova Paka. In eerste instantie snapte ik er helemaal niets van maar de ervaren Marnic en Peter legden me alles geduldig uit. De start van de baan is namelijk in het midden en van een vooropstelling is dan ook geen sprake. De rijders komen net voor de manche namelijk onder luid gejuich van de toeschouwers rustig van de berg afgereden om op 1 van de 4 startrijen plaats te nemen. Na een kort stukje startveld gaat het haaks rechts af en dan onder een redelijk steile hoek omhoog. Dan komt er een kleine jump en gaat het rechtsaf tussen de vangrails door. Een doordraaiende bocht brengt de rijders onder de brug. Blijven driften naar rechts is hier het motto want dat wat je net omhoog hebt gereden moet je ook weer naar beneden. En dat in een soort van rechts/links combinatie. Onderaan deze downhill een hele listige linker bocht die de G-krachten doet toenemen. Dan minder steil omhoog als eerst om een smalle 180 graden bocht te maken. Hierna een snelle rechter en linker combinatie die op zeer hoge snelheid genomen wordt. Dan de laatste bocht die haaks rechts afgaat en waar je het diepe ingaat. Steil naar beneden om de finish vlag te kunnen zien. Hierna laat je het startveld rechts en scheur je weer omhoog... een echte baan voor de rijders die het crosshart op de juiste plaats hebben. De 930 meter Nova Paka baan is echt niet voor watjes aangelegd met zijn 37,5 meter hoogteverschil want het is echt genieten om hier alle klassen volgas overheen te zien scheuren.

Snel de pershesjes regelen en mooie foto spots uitkiezen want eerlijk is eerlijk hier wil je toch echt fotoÕs maken en niet alleen van onze lage landen vrienden.
Het EK programma is opgebouwd volgens een vast protocol wat lijkt op het Europokal principe. De rijders krijgen eerst de kans om aan de vrije training mee te doen welke uit slechts 2 ronden bestaat. Hierna komt iedereen weer aan bod voor de tijdtraining. Deze bestaat uit 5 ronden en hier mag je twee maal aan meedoen want de beste rondetijd telt namelijk voor de defintieve startopstelling van manche 1 die later op de dag plaats vindt. Rijd je een slechte tijd om wat voor reden dan ook start je dus achteraan en dat is wat niemand wil natuurlijk. Na de eerste tijdtraining werd er al druk gerekend in het rennerskwartier want iedereen van de sprinter rijders wilde op de eerste rij staan. Met 4 groepen van maximaal 10 rijders, meer mogen er per klasse niet meedoen aan een EK, moest je dus bij de eerste 12 rijden voor rij 1. De staropstelling bij het EK is namelijk gebaseerd op 3-2-3-2.

Na de officiele tijdtraining vonden we gelukkig alle lage landen rijders terug in de startopstelling. In de Divisie TAX plaatste Simon Peetoom zich als 7e met een gemiddelde snelheid van 79,8 km/h. Dat het sneller kon zagen we al direct terug in de lijst van de Div 3A (tot 1600cc). Ladislav Hanak reed namelijk rond met een gemiddelde van 87,2 km/h en was de snelste 1600 rijder. John Lagodny deed overigens niet veel voor hem onder met de derde tijd. Waldschmidt viel een beetje tegen met de 15e trainingstijd maar maakte zich vooralsnog geen zorgen. Sjaak Spies had weinig geluk want na afloop van de tijdtraining botste hij op een andere deelnemer. Wel met schade maar dit bleek herstelbaar maar verder als plaats 24 kwam hij niet. De Belgen Jean-Philippe Duckers en Michael Kuches deden het beter want ze noteerden respectievelijk plaats 21 en 16. Helaas zag Kuches de oliedruk van zijn Opel steeds verder dalen en moest opgeven met terminale motorschade voor de heats begonnen. Kevin Peters, uit Luxemburg, deed keurig mee en tikte als nummer 14 aan.

Bij de dikke klasse Div 3 was Roman Kalvoda de snelste van allemaal. Met een gemiddelde snelheid van 87,3 km/h, maar net boven Hanak, was zijn ronde van 38,33 sec helemaal top. Na 6 Tsjechen kwamen we uiteindelijk de eerste buitenlander tegen in de lijst. De regerend Europees kampioen Glenn van Rosmalen liet in pas zijn derde wedstrijd van dit jaar zien de strijd vol aan te willen gaan. Callaghan pakte plaats 9 net twee plaatsen voor Wiely Albers die met zijn oude auto aan de start verscheen. Problemen met de versnellingsbak lieten hem deze beslissing nemen. John Verberk dacht koppel te weinig te hebben om mee te komen met de top en klokte tijd 16. Tim ten Dolle stond voor zijn eerste Europese wedstrijd aan de start en met 21 van 39 starters geen onvrede in het kamp. Dan klokten Olaf van Mondfrans en Erwin Sukkel ook nog mooie tijden. Alleen kende Sukkel veel problemen waardoor hij niet verder kwam dan plaats 39. Mondfrans gaf zijn 2WD flink de sporen wat hem uiteindelijk de 24e startplaats opleverde.

De snoeiharde hardrock muziek die uit de speakers knalde was er niet voor om de toeschouwers op te peppen. Want een bedroevende klanken zeg. Waarschijnlijk mocht een baanpost zijn favoriete CD meenemen...
Gelukkig zat de training erop want als je zoals ik een NK gewend bent begin je rond vijven aan de finales en heb je hier pas de eerste manche in het vooruitzicht. En dat is toch waar we voor gekomen zijn natuurlijk de echte live actie op de baan.

Div TAX
Simon Peetoom is de eerste die we in actie zien en hoe. Met een megastart kan hij direct aansluiten bij de kop. Alleen de gele Fabia van Jan Bartos remt zo hard voor de eerste bocht dat hij hem niet meer kan ontwijken. Door deze aanrijding, waar Peetoom geen last van heeft, worden Bartos en de Italiaan Christian Giarolo geelimineerd en krijgt Peetoom de zwarte vlag voorgehouden. Deze negeert hij wat hem uiteindelijk een boete oplevert en het maximum aantal punten van 95.
Op naar de zondag dan maar om te zien of hij daar meer geluk heeft. Na een slechte nachtrust, inbraak in de touringcar, weet hij zijn zinnen en concentratie toch weer op het juiste punt te krijgen. In heat 2 weet hij een derde plaats te behalen wat hij in heat 3 herhaalt. En in deze laatst heat stond het rechter achterwiel in sommige bochten bijna haaks onder de Seat wat zijn prestatie des te knapper maakte.

Met plaats 7 in de finale kan hij dus tevreden zijn en op rij 3 maakt hij zich dan ook op voor een goede start. En die start heeft hij alleen in de eerste bocht botst hij op Ladislav Brozek in zijn Ford Focus. Met schade aan de voorzijde van de auto kan Peetoom zijn weg wel vervolgen maar met te weinig snelheid.
Met nog slechts een paar ronden te gaan zet Peetoom zijn Seat langs de baan en lijkt er ergens sluiting te zijn getuige de man die zenuwachtig met zijn brandblusser langs de auto loopt. Met plaats 9 kan hij dan ook niet helemaal tevreden terug naar Noordholland rijden.

De strijd aan de kop is overigens wel heel erg gaaf om naar te kijken want thuisrijder Fejfar maakt er een spannende srijd van met de Rus Alexander Kvashnin in zijn Clio. Bumper aan bumper strijden zij voor de hoogste eer. Kvashnin is sneller alleen de ervaring van de Tsjech maakt hem op deze baan de betere rijder. Wat de Rus ook probeert hij krijgt de Clio maar niet voorbij de Fabia gewurmd. En dat terwijl Rob van Kuringe zich in het publiek zat te verbijten want hij had hier graag zijn nieuwe Fabia de sporen gegeven. En ook wij hadden dat graag gezien natuurlijk.

De Callaghan motor in de Fabia van Fejfar wint het uiteindelijk van de Franse krachtbron ondanks de grote fout die Fejfar maakte in een van de laatste bochten. De chauvinistische Tsjechen waren dan ook uitzinnig van vreugde. Na afloop van de finale dook de Tsjechische media zich dan ook massaal op Fejfar die onder toeziend oog van de TV, alles wordt live op de staats TV uitgezonden, een interview voor de trotse natie aflegde.

Div 3A
John Lagodny maakte een weekeinde mee wat hij maar snel moet vergeten. Op zaterdag lag hij ruim aan de leiding tot een lekke band hem terug wierp naar plaats 7. Achteraan starten was dus zijn lot tijdens de eerste manche op zondag. Een knappe vierde plaats sleepte hij uit het vuur wat dus weer wat hoop gaf voor de laatste manche. Maar net na het sproeien maakte John een hele goede start mee maar bij het aanremmen voor de laatste bocht naar de finish schoof John scheef. Weg goede klassering en na 3 manches vonden we John terug op plaats 22. Zelfs de B-finale was voor hem niet weggelegd in Nova Paka. Ook zijn landgenoot Kevin Peters kon geen ijzer met handen breken en ging met plaats 26 ook niet tevreden terug naar Luxemburg.

Sjaak Spies kan ook niet tevreden terugkijken op zijn EK debuut van dit jaar. De voormalig Nederlands kampioen bleef op zaterdag staan bij de start en met een uitgaande as van de motor die het niet meer deed. En zo was hij na 1 meter wedstrijd klaar in en met Nova Paka.

Jean-Philippe Duckers reed erg sterk in de rondte met zijn zwart/gele sprinter en klasseerde zich uiteindelijk voor de B-finale die hij als nummer 5 wist af te sluiten en hiermee als de nummer 13 van deze EK wedstrijd tevreden terug kon rijden naar Belgie.

Chris Waldschmidt knalde over de baan in Nova Paka heen alsof hij er elke week rijdt en vergat zo al snel zijnteleurstellende training. Met 2x een tweede plaats was hij al erg blij maar door zijn overwinning in heat nummer 3 was hij de vijfde die mocht aansluiten in de finale. En hiermee de tweede niet Tsjech want de Duitser Christian Freischlad was tweede. Ondrej Musil was de sterkste serie rijder want hij wist net als Freischlad al zijn manches te winnen.

Musil heeft een titanium Vauxhall/Opel motor als krachtbron en liet zien alleen met het allerhoogste genoegen te nemen vandaag in Nova Paka. En als 1 van de 5 leden van het Tsjechische Nationale Team binnen deze klasse is hij dat ook aan zijn stand verplicht. Zeker met de wetenschap dat van de vorige 4 EK wedstrijden hij er al 3 wist te winnen. De regerend kampioen in deze klasse Vit Nosalek stelde een beetje teleur vandaag. Al moet je dat wel relatief zien want met 2x een tweede plaats in de series vond hij zichzelf pas terug op plaats 7 en dus op rij 3.
Vanuit het midden van de voorste rij nestelt Musil zich direct aan de kop van het veld en lijkt hij onbedreigd op overwinning nummer 4 af te stevenen. Toch denkt zijn teamgenoot, ook lid van het nationale team, Tomas Pospisilik er anders over. Hij wil ook wel eens de sterkste zijn dit seizoen en zet zijn tanden in Musil. Toch neemt Musil afstand van Pospisilik en gaat voor overwinning nummer 4 die hij dan ook met grote overmacht bijschrijft. Op flinke afstand is Pospisilik de gelukkige tweede wat hij na afloop dan ook laat zien met een flink aantal donuts op de baan.

Christian Freischlad en Ladislav Hanak hebben het flink met elkaar aan de stok op de baan. Een prachtig gevecht tussen de Duitser en de Tsjech die elkaar geen duimbreed toegeven wordt uiteindelijk beslist in het voordeel van Freischlad. Hierachter rijdt Chris Waldschmidt op plaats 5 die zich jammergenoeg niet in het gevecht kan mengen. Het foutje of touche tussen beide kemphanen komt er niet en zo moet Waldschmidt genoegen nemen met de vijfde plaats wat heel erg knap is. Want de kampioen van 2009 kwam niet eens in de buurt van de snelle Hagenaar die belangrijke punten pakte voor het vervolg van het kampioenschap.

Div 3
De problemen die Erwin Sukkel had gedurende dit weekeinde betekende dat hij niet tot de officieel geklasseerde rijders behoorde dit weekeinde. Erik Smeenk kwam wel in de einduitslag voor met zijn geel/zwarte A&P. Met plaats 5 en 7 als beste resultaten klasseerde hij zich als de nummer 26 van Europa. En dan te bedenken dat Roman Kalvoda, die de snelste traingstijd had, slechts 2 plaatsen voor hem eindigde. Dit om aan te geven dat het een zeer competitieve klasse is bij de grote mannen.

Olaf van Mondfrans blijft altijd lachen en hij klasseerde zich na 3 manches als de nummer 18 en mocht zodoende starten in de B-finale. En dat maakte de smile op het gezicht van de oude rot alleen maar groter. Wiely Albers was minder blij met zijn plaats in de kleine finale. Een aanrijding, veroorzaakt door Terry Callghan in manche 2, was hier debet aan. Albers lag eerste in deze heat en Callghan tweede. En gezien het resultaat wat beide in manche 1 behaalt hadden was deze uitslag voor beide prima om zich toen al rechtstreeks te plaatsen voor de finale. Callghan probeerde zijn sprinter toch langs die van Albers te wurmen wat Albers uiteindelijk heel hard in de wal liet belanden. Callaghan kon wel door maar had er ook zeker geen baat bij. Uiteindelijk maakte het voor Callaghan niet uit want hij klasseerde zich na een sterke derde manche toch rechtsreeks voor de finale. Bij Wiely was dit niet het geval want plaats 5 bracht hem in mache 3 slechts in de B-finale als zevende.

Tim ten Dolle keek zijn ogen uit en reed ook nog eens de longen uit zijn lijf. Gezien de recente prestaties in het NK verbaasde het ons dan ook niet dat de jonge rijder zich ogenschijnlijk gemakkelijk plaatste voor de B-finale als nummer 4. En hier zorgden zijn 2 derde plaatsen voor. Glenn van Rosmalen deed het maar net iets beter als ten Dolle. Met een tweede en een derde plaats mocht hij als eerste kiezen voor de B-finale waarin hij de eerste rij moest delen met Andre Hinnenkamp en Gabriel Chabanon.

Met 4 NL-ers aan de start (van de 10) moest het toch wel heel erg raar lopen om geen langenoot door te zien stoten naar de A-finale, waar John Verberk en Terry Calaghan zich rechtsreeks voor plaatsen. De start van Albers was fenomenaal en die bracht hem direct op plaats 2 achter Glenn van Rosmalen. Maar het was te mooi om waar te zijn want een code rood gooide roet in het voorlopige feestje van Albers. Bovenaan de bult na de start had Jean-Michel Lespinasse een vervelende stuiter gemaakt waarbij Olaf van Mondfrans teveel schade opliep om mee te kunnen doen aan de herstart. De smile van van Mondfrans terwijl hij achter de trekker hing sprak boekdelen van zijn genotsweekeinde in Nova Paka. Tim ten Dolle stond ook haaks in de vangrail maar kon wel weer naar beneden rijden om de herstart mee te maken.

Wiely Albers kon zijn huzarenstukje helaas niet herhalen en werd zo echt kind van de rekening na de aanrijding met Callaghan. Met slechts een 14e plaats nam Wiely voor een jaar afscheid van Nova Paka met de wetenschap dat er veel meer mogelijk geweest zou zijn. Maar helaas heb je aan zou zijn helemaal niets.
Andre Hinnenkamp pakte de kop en stond die niet meer af. Glenn drong niet meer aan en nam genoegen met plaats 2 en consolideerde om zo door te stoten naar de A-finale. Tim ten Dolle maakte de herstart wel mee maar kwam niet van zijn startplek vandaan maar kan toch niet ontevreden zijn.

Terry Callaghan stond op de eerste rij en liet in de manches al zien dat er rekening met hem gehouden moest worden. De snelle Brabander pakte met 2 overwinningen de derde startplaats en dus rij 1. John Verberk reed zich naar de zesde plaats toe met 2x een tweede plaats. Zijn derde resultaat was een derde plaats en die verviel anders had hij het net niet gered waarschijnlijk. Maar dat was nu niet relevant meer want de Brabantse ondernemer was de koning te rijk. En terecht want Hosek en Baudet, de leider in de tussenstand, achter je houden is erg knap. Wat ik me dan wel weer gelijk afvraag is hoe het nivo in NL dan werkelijk is? Dat moet dus erg hoog zijn alleen wel met de kritische noot dat niet alle NL-se toppers voldoen aan de EK limiet van 4000cc voor wat betreft de cilinderinhoud. Maar er zijn er toch wel een aantal die de snelheid en de drive van Verberk ook hebben.

Met 3 NL-ers in de finale zijn we natuurlijk al zo trots als een pauw. En dat trotse gevoel zou aan het einde van de finale alleen maar groter worden.
Petr Bartos en Terry Callghan bluffen polehouder Marek Stloukal af en laten de gele BMW rijder hun achterzijde zien. Achter onze staanplaats horen we de sissende turbo van Callaghan als eerste naar beneden komen en de Tsjech Bartos achter zich houden. Het lag niet in de verwachting dat dit zo zou blijven maar de Tsjechen werden toch wel een beetje stil langs de baan. Verberk kan zijn goede startplaats niet behouden en ligt laatste en dat is ineens 2 plaatsen achter Glenn van Rosmalen. Callaghan voelt geen druk van Bartos want die heeft zijn handen vol aan Stloukal. Na een paar ronden plaatst Stloukal een aanval bij Bartos en steekt hem magistraal voorbij. De mooiste actie van de dag wat inhaalacties betreft. Maar helaas mocht het niet baten voor hem. Callaghan profiteert en loopt verder en verder weg. Hinnenkamp valt al snel uit en ook Boudet komt in de problemen maar weet door zijn ervaring uiteindelijk vijfde te worden. Stloukal maakt een stuurfout waardoor Petr Turek hem niet meer kan ontwijken en rijdt de complete rechter achterzijde van zijn frame eraf en zo hebben we 3 uitvallers.

Glenn van Rosmalen rijdt als een wolf in schaapskleren in de rondte en rijdt rond op plaats 3 en deed dat zeer onopvallend maar bleef knap uit het gedrang.
Callaghan wint en John Verberk wordt uiteindelijk zevende maar zit dicht achter de nummers 4 tot en met 6.
En met 2 Nederlanders op het podium mogen we zeker niet ontevreden zijn en dat zijn we dan ook niet.

Resume
Het was een super weekeinde in Nova Paka en daar speelde het weer ook zeker een voorname rol in. Met temperaturen steeds rond de 30 graden was het heerlijk vertoeven in de heuvelrijke omgeving van Nova Paka. Het meest trots zijn we nog op de derde plaats van Glenn en dat behoeft enige uitleg. In manche 3 verloor van Rosmalen namelijk een 180 graden bocht van zijn uitlaat. En dat precies in de bocht waar wij plaatjes aan het schieten waren. Het motorgeluid was al enorm toegenomen en zonder deze bocht overschreed Glenn het toegestanne aantal decibels en was deelname niet meer mogelijk. Met kunst en vliegwerk hebben we de zeer hete bocht over het circuit heen geshowd en met een telefoontje aan het team laten weten dat we de bocht hadden. Na een marathon over het circuit stonden ze ons al op te wachten want de B-finale moest gereden worden. Ruilhandel leek ons hierna wel op zijn plaats en ineens smaakte zelfs een Grolsch biertje lekker. Mooi detail wat me altijd zal bijblijven van mijn Nova Paka debuut.

Prachtige wedstrijden hebben we gezien op misschien wel de mooiste baan van Europa al blijf ik van mening dat St. Lenaarts zeker niet zou hebben misstaan in het EK. Helaas is deze droom 2 jaar geleden uiteen gespat want de wil en de mogelijkheden waren er. Wat je dan weer opvalt is dat Nederland met zijn enorme aantal licentiehouders niet over een permanente baan beschikt. En dat is toch enorm jammer te noemen want ik ben er van overtuigd dat een EK op een Nederlandse kleibaan toch echt tot de mogelijkheden moet kunnen behoren. Maar ja deze toekomst muziek zal wel nooit gaan klinken als een mooie symphonie.
Verder zijn we benieuwd naar het verdere verloop van dit EK en hebben we de EK wedstrijd in het Italiaanse Maggiora nog op het programma staan om live te bewonderen. Want wees nou eerlijk om de autocross natie Tsjechie te verlaten met een podium zoals in Divisie 3 is helemaal perfect en smaakt naar meer.

 
hit counter html code
hit counter javascript