VERSLAG - VEKA NEDERLANDS KAMPIOENSCHAP.

geplaatst: 15 juni 2010
copyright

Wedstrijd 2 VEKA NK autocross
Holterhoek

13 juni 2010

Het BSAC had besloten de drukke mei maand, vanwege de vele feestdagen, te vermijden als het ging om het organiseren van een NK wedstrijd. En dat is dit jaar dan ook gelukt en moesten we 1,5 maand wachten op het vervolg van het VeKa NK Autocross. Maar het wachten werd beloond want de enige zondag wedstrijd deze keer stond op 13 juni gepland op de voor de NK cyclus nieuwe baan in Holterhoek. De Kottense AutoCross Club i.s.m. Holterhoek Actief testte de baan al op 2e Pinksterdag door een RAMO wedstrijd te houden. Uiteraard stonden hier al veel nieuwsgierige NK rijders aan de start want de als lastig te boek staande ondergrond wilden ze graag testen. Volle startvelden zorgde voor een spectaculair wedstrijd verloop en in de volksmond hoorden we al geruchten dat het een smaakmakende NK zou gaan worden. Vol goede moed trokken we dan ook op zondagmorgen vroeg naar Eibergen waar de echt locatie van de baan te vinden was volgens de routeplanner.

De KACC was de trendsetter voor wat betreft de huidige TV uitzendingen op RTL 7. Het jubileum jaar van de KACC, 25-jarig bestaan in 2005, resulteerde in het aankopen van zendtijd en de laatste NK wedstrijd van dat jaar in Kotten werd uitgezonden op TV. Hierna nam de VeKa Group deze belangen over en dit wordt in 2010 nog steeds gecontinueerd.
In Kotten mochten vanwege milieu verplichtingen geen wedstrijden meer georganiseerd worden en zodoende werd uitgekeken naar een andere locatie. Deze werd gevonden in Holterhoek en na diverse aanpassingen gedaan te hebben werd dit jaar een NK aan deze baan toegewezen.
Roy Damkot, tegenwoordig werkzaam bij de crossafdeling van F&S, is de nieuwe voorzitter van de KACC. En met meervoudig Nederlands kampioen Johan Seinhorst in de gelederen en de hulp van o.a. Marco Raben lijkt niets een succes in de weg te staan.

Baan
Toch was de kritiek niet helemaal van de lucht na de eerste wedstrijd want vele rijders die er gereden hadden vonden het maar een gevaarlijke en listige baan. Maar zijn Kerkdriel en St.Lenaarts (B) dat ook niet?
Laten we hopen dat het allemaal meevalt en we laten ons dan ook graag verrassen door de baan die gesitueerd is rond een watertje wat speciaal voor het NK was droog gelegd. Met zijn bijna ronde vorm ligt er dan ook een baan, met leem als ondergrond, die we qua NK nog nooit gezien hebben.
Met een lengte van maar krap 500 meter, de minimale lengte die de NK organisatie voorschrijft, wisten we op voorhand dat ook dat het er snel aan toe zou gaan. Uiteraard hadden we vele filmpjes op YouTube bekeken en vooral van het rijden van Ruud Wiefferink waren we erg onder de indruk.
De greppels aan de binnenzijde konden niet effectief worden gebruikt om snelheid te maken. De scherpe hoeken waarmee deze naar beneden afgestoken waren zorgden ervoor dat je veel schade kon hebben als je hier op hoge snelheid in zou schieten. De greppels en muren aan de buitenzijde bleken aan het einde van de dag erg effectief alleen dat hadden we niet verwacht. De muur aan de achterzijde van hete eerste rechte stuk is weleens niet hoog genoeg geweest en Johan Zomer kan er over mee praten. Een paar jaar geleden schoot hij namelijk met zijn kever over de muur heen en stond ineens bij de boer erachter op het erf. Vandaar dat nu ook tijdens de races geen auto's over de Vredenseweg mochten rijden.

Rook opgetrokken
De consternatie van de eerste NK wedstrijd was er nog volop bij de vele deelnemers die een diskwalificatie overhielden aan hun optreden in Haarle.
Vooral de standaardklasse had zwaar te lijden gehad onder de controle drang van de TC. Van de 15 finalisten werden er 7 gediskwalificeerd op technische onvolkomenheden onder de motorkap (Rene Snippe, equipe de Vries, Marco Gotink, equipe RC, equipe Kovac/Lok, equipe Wesdorp/Bos en Emiel Gotink). En Daan Zwanenburg staat nog op de lijst om aan te kunnen tonen dat zijn onderdelen onder de motorkap wel als standaard door het leven gaan. En naar het schijnt is dit dan ook legaal bevonden.
In de toerwagenklasse werd de carrosserie onder handen genomen door de controleurs. Hier door werd de uiteindelijke winnaar Rene van Vliet want Frederik Veldhuizen was 1 van de gediskwalificeerde. Ook titelkandidaten Rob van Kuringe en Richard Kools werden uit de uitslag genomen. Hetzelfde gold ook nog eens voor Jimmy Poelarends, Jarno Overdijk, equipe Eelderink, Gerbert Paus en equipe van Eerden. Ook hier dus 8 uitsluitingen en achteraf een hele verrassende uitslag.
In de keverklasse bleken de daken van de Belg Peter Timmermans en Nederlander Richard van Loon niet uit 1 stuk te bestaan. Ook hier dus de dadendrang van de TC die tot uitsluiting van deze 2 rijders leidde en dit terwijl er in 2009 nog andere rijders geweest zijn die een waarschuwing voor dit vergrijp kregen.
Dit alles leidde er toe dat de andere rijders allemaal doorschuiven in de uitslag en de gediskwalificeerde rijders deze uitslag niet als schrap mogen gebruiken...
Je kan het er allemaal mee eens zijn of niet maar er is volledig volgens het reglement gehandeld. En dan zijn er geen andere sancties dan diskwalificatie. Maar jammer is het wel ook al geldt dat een gewaarschuwd mens voor 2 telt. Toch is de sport er niet mee geholpen al hebben de coureurs natuurlijk meerdere malen om strengere controles gevraagd. En die hebben ze nu (eindelijk?) gekregen met alle gevolgen van dien. Laten we hopen dat de rest van het kampioenschap deze diskwalificaties niet meer nodig zijn. Maar we kunnen nu eenmaal niet in de toekomst kijken en pas op 18 september weten we alles.

Keverklasse
Met z'n 24-en stonden ze verdeeld over 2 manches. De rijders van de keverklasse en toch voor de eerste manche konden er door de naam van 2 rijders een streep gehaald worden. De haast gebruikelijke alcoholcontrole leverde diskwalificatie op van Willem Snijder en Arjan Stokkink. Laatst genoemde kan hiermee prolongatie van zijn titel wel bijna vergeten want een nieuwe regel in het 2010 reglement zegt namelijk dat als een deelnemer positief wordt bevonden en uit de wedstrijd wordt gehaald deze wedstrijd niet als schrap mag worden gebruikt. Dus uiteindelijk maar 22 rijders over om de buit te verdelen.
Sooi Ermens had de enorme schade aan zijn NK kever nog niet voor elkaar na de aanrijding met Willem Snijder in Haarle. Peter Timmermans was er wel weer bij met een nieuw dakje en plaatste zich wel voor de finale met 2x een zevende plaats en een derde. Zoals het er op leek weer schakelproblemen waardoor de marktkoopman de finale aan zich voorbij liet gaan.
En daar stonden ze voor klaar om 17.45 uur voor de eerste finale van de dag. Normaal de junioren maar die mochten als laatste pas aan de finale beginnen omdat hun derde manche net was afgelopen. Gerald Kemper liet in de voorronden zien klaar te zijn voor zijn tweede titel in deze klasse. In Haarle was hij de enige die Stokkink kon volgen en ook nu was hij weer op dreef door zich naast Brink als de nummer 2 te plaatsen voor de finale. Ook Raben was erg sterk op zijn thuisbaan en Patrick Boessenkool en Eelco Kruis complementeerden de eerste rij. De start was waanzinnig om te zijn en de complete eerste rij dook als eerste de bocht in en toen ging het aardig mis. Eelco Kruis en Marco Raben gingen hard over de kop. Kemper en Brink werden meegesleurd in de m¼lee en zo was alleen Boessenkool nog over. De kever van Kruis bleef staan en meteen ontstond er een gevaarlijke situatie want er renden mensen langs de baan om naar Kruis te gaan kijken. Gelukkig niets aan de hand maar gevaarlijk was het wel. Raben, Kemper en Brink konden hun weg vervolgen al stopte Raben er al snel mee. Jan-Paul Klaster met zijn nieuwe Honda motor pakte een serieuze voorsprong na alle tumult in bocht 1. De inmiddels helemaal van zijn rodel ongeval herstelde garagehouder uit Oldemarkt reed ver voor de rest uit. Verrassing van de dag was dan toch eigenlijk wel Jasper Pouw met zijn hagelnieuwe RPower kever. Want alsof hij niet hoefde te wennen aan de Holterhoekse leem kon hij Klaster nog aardig volgen. Lammert Brink en Gerald Kemper hadden de gang ook weer te pakken en vooral Brink schoot als een mes door de warme boter. Kemper reed tot overmaat van ramp zijn band lek op een ontstane stoeprand in de leembaan en parkeerde zijn kever langs de baan wat hem uiteindelijk plaats 10 opleverde. Klaster was oppermachtig en werd nooit bedreigd door Pouw die wel Boessenkool en Frits de Haan op bezoek kreeg. Pouw kon de aanvallen afslaan en Frits de Haan viel steeds verder terug. Hendrik Kornet, de klassesponsor, zag zijn motor in rook opgaan en einde wedstrijd dus voor de oranje keverrijder. Gerard Roeterdink meldde zich ook verder naar voren en de Raben kleuren van zijn kever waren inmiddels weer vervangen door het vertrouwde oranje/zwart. Lammert Brink was gebrand op een goede eindklassering en deed er alles aan om dit te bewerkstelligen en uiteindelijk stokte zijn opmars op plaats 4. Minder dan hij vooraf op had gehoopt maar weer meer na het tumult in bocht 1. Klaster hield het hoofd er goed bij en schreef foutloos een NK overwinning bij en was daar terecht heel erg blij mee. Jasper Pouw kende ook een ijzersterk debuut want ondanks de vele aanvallen werd hij erg knap tweede. Het laatste stukje eremetaal ging uiteindelijk naar Patrick Boessenkool die zo dit jaar alle miserie van 2009 achter zich lijkt te laten.
1. Jan-Paul Klaster
2. Jasper Pouw
3. Patrick Boessenkool

Toerwagenklasse
De winnaar van de eerste NK in Haarle, Rene van Vliet, oefende tijdens de Pinksteren al in Holterhoek en stond gesteld. Alleen in de eerste manche ging het mis voor van Vliet. Een ferme duw van Richard Kools leverde een flinke koprol van de Subaru op bij het ingaan van bocht 1. Kools kreeg van de wedstrijdleiding zwart voor zijn actie en mocht aan de herstart dan ook niet meer meedoen. Rene van Vliet was hier ook niet bij en ook niet blij met de situatie.
Na 3 manches kon Rene van Vliet toch aansluiten in de finale zij het achteraan maar kostbare punten lagen in het verschiet voor hem. Ook Fred Stout en Leon Kammeraad maakten in aanloop naar deze NK het een en ander mee qua scahde. Bij Stout lag de bak aan puin en bij Kammeraad de motor. In Friesland werd een motor met 2,5 ton op de teller gevonden en inrijden was dan geen noodzaak meer volgens Leon. Beide in de finale waarbij Stout loon naar werken kreeg door plaats 3 voor zich op te eisen. Peter Breederland en Rob van Kuringe, nog steeds met de kever al gaf hij aan dat de Fabia inmiddels gespoten is, gaven de toon aan in manches waarbij van Kuringe de sterkste was.
Alleen in de start van de finale moest hij het afleggen tegen de getergde Breederland die de Baleno na 2 crossen al erg goed in zijn vingers heeft. Kools wil ook meestarten maar moet van de tweede rij komen en komt op weg direct al Ton van Leeuwen tegen en gelukkig loopt dit goed af. Na bijna 1 doorkomst gaat het goed mis voor Kools. De Cosworth hapt in de greppel en slaat meerde malen over de kop. Danny Besslink met de groen/zwarte BMW diesel kan het niet ontwijken en boort de neus van de BMW in de bodemplaat van de Escort. Leon Kammeraad ziet het allemaal voor zijn neus gebeuren en ziet nog net kans om beide auto's te ontwijken en boort zichzelf ook in de harde greppel wal. Kools is even buiten westen en Kammeraad ziet zit en geeft aan dat er rood moet komen. Met Besselink lijkt het mee te vallen alleen de waarheid is toch anders. De 2 ambulances op de baan zorgen ervoor dat Besselink vakkundig uit zijn BMW gehaald wordt en gestabilseerd afgevoerd wordt. Navraag leerde ons dat er gelukkig niets aan de hand is met Besselink en alles in orde bevonden is. Vechtlust kan hem niet ontzegd worden want bronnen rondom hem melden dat hij zaterdag in Kerkdriel weer aan de start staat met de BMW. Danny succes.
De herstart laat hetzelfde beeld zien als eerder en weer pakt Breederland de kop en in de bocht opkomend rechte stuk hebben Stout en van Kuringe moeite met de gladheid en spinnen maar kunnen verder. Ton van Leeuwen kan ze net mis houden en Rene van Vliet spint bij het opkomen van het rechte stuk, en komt hierdoor uiteindelijk niet verder dan plaats 6, en zo moeten ze allemaal in de achtervolging.
De frustratie bij van Kuringe moet er uit en hij gaat er heel erg goed voor zitten want hij geeft de oude kever flink de sporen. Toon Kooremans heeft de grip en de snelheid ook goed gevonden en volgt op gepaste afstand van Breederland en Willem Slob heeft ook de stijgende lijn van Haarle weer te pakken. Hij rijdt stabiel op 3 rond. Van Kuringe maakt meters en komt sterk naar voren gereden. Slob is de eerste podiumrijder die eraan gaat en de jacht op Kooremans is ook geopend. Met nog 1,5 ronde te gaan is ook Kooremans eraan en zo eist van Kuringe plaats 2 voor zich op. Want Peter Breederland kwam, zag en overwon in Holterhoek.
1. Peter Breederland
2. Rob van Kuringe
3. Toon Kooremans

Superklasse
De bandenkeuze was waarschijnlijk de doorslaggevende factor bij de Multi PK monsters van de Superklasse. Rick van Herwijnen maakt een stvige klap mee in de derde manche en hield er gelukkig niets aan over behalve veel schade aan de groene sprinter.
Michael Kuijpers beleefde een sterke dag in Holterhoek en samen met Pierre Blok lieten de nummers 1 en 2 van 2009 zien dat er gewoon weer rekening met ze gehouden moest worden.
Sjaak Spies gaf de Astra la Vista van Andre Verweij de sporen en liet zien dat de Opel potent genoeg is om mee te komen met de landelijke top. Ronald Akkermans was er ook weer bij na de motorschade in Haarle en samen met Erik Pijnenburg was zo de eerste rij op papier compleet. Sjaak Spies ontbrak en kwam op het nippertje aanrijden terwijl de starter net zijn vlag omhoog gedaan had. Hierdoor mocht hij nog wel meedoen maar diende opgesteld te worden achter de laatste rij. Helaas hadden ze dat niet in de gaten en stelden hem op in een open plaats op de laatste rij. Jammer van dit kleine foutje maar we zijn allemaal mensen toch?
Kuijpers vond zelf dat hij in het licht viel maar de starter in het bakje besloot anders net als het overgrote deel van het publiek trouwens. Valse start dus voor Kuijpers die na een paar ronden de Porsche aan de kant zette want hij dacht een tik in de motor te horen. Pijnenburg startte voor het eerst sinds lange tijd weer eens als snelste en Pierre Blok pikte direct aan gevolgd door Ronald Akkermans. De strijd was heftig en adembenemend om te zien want Pierre Blok maakte veel minder meters dan Erik Pijnenburg en deze effectieve rijstijl van Blok zorgde ervoor dat Pijnenburg binnendoor voorbij gestoken werd. Jammer voor Pijnenburg maar goed voor Blok die zo lijkt het de tweede overwinning op rij voor het grijpen heeft. John Verberk komt opzetten van achteruit en gaat Wheel-bangend de strijd aan met Ronald Akkermans en raakt ook Sjaak Spies die in de greppel beland. Jammer want Sjaak was al aan een gestage opmars begonnen. Akkermans voelt dat er iets niet goed zit aan zijn auto en de vlammen uit de Porsche geven dit ook aan. Einde wedstrijd en een code rood. Het slagveld wordt inmiddels ook al goed zichtbaar want naast Spies, Kuijpers en Akkermans vinden we ook Huib Versluis en Martin Kroon langs de baan.
Met slechts 9 strijders over wordt de herstart op de baan aangedaan. Uiteraard laat Blok zich niet verrassen door Pijnenburg en zo gaat het verder waar het gebleven was. Blok scoort zo 2 uit 2 en de kilo's die Blok deze winter aan zijn lijf verloor schijnen de oorzaak te zijn dat hij nu de ene overwinning na de andere scoort. Tim ten Dolle, razendknap wat de jongeling doet, krijgt John Verberk op bezoek. Maar gelouterd worden alle aanvallen afgeslagen en Verberk bijt zijn tanden stuk. Het lukt Verberk dan ook niet om ten Dolle te pakken en zo is de einduitslag bekend. Ankersmit met de oude vertrouwde A&P op 5 en die gaf aan dat de auto van Roel Brussen nog niet optimaal is en zodoende nog steeds de rode sprinter op de baan.
1. Pierre Blok
2. Erik Pijnenburg
3. Tim ten Dolle

Standaardklasse
De enorme hoeveelheid crashes tijdens de Pinksteren weerhield misschien toch wel veel rijders om af te reizen naar Holterhoek. Met slechts 43 starters kon het beter.
Toch ruim voldoende voor een kleine finale die gewonnen werd door Erwin Breederland voor Andre Folmer en Gerwin Dimmendaal. Zij konden dus doorschuiven naar de grote finale op de laatste rij.
Opvallend dat er in de kleine finale weinig MR2 power te vinden was en in de finale waren dan ook nog maar 2 merken te vinden namelijk Toyota en Opel waarbij de Toyota's met 9 de boventoon voerden. Emiel Gotink was de enige Opel rijder op de eerste rij en stond precies tussen Chris Wagenaar, Siegfried Postma, Haitze Idzenga en Yje de Vries in. De te vroege start van Gotink schakelde hem dan ook al direct uit voor een hoge klassering. Siegfried Postma zette een nieuwe neus aan de MR2 na de klapper tijdens de Pinkstercross hier en pakte zomaar de pole voor de altijd gelouterde Wagenaar al moeten we er wel bij vermelden dat ze beide alle 3 hun manches winnend hadden afgesloten. Maar dit weerhield Yje de Vries de oude vos er niet van om als eerste door de eerste bocht te knallen. Haitze Idzenga zit er ook gelijk goed bij al raakt hij de controle over zijn MR2 bijna kwijt in de laatste bocht maar gelukkig loopt het goed af en kan iedereen door. De Vries lijkt de koppositie stevig in handen te hebben en vindt Postma achter zich die op zijn beurt de gedoodverfde aankomend kampioen Wagenaar achter zich voelt pushen. Willem Folkerts raakt zacht de wal bij het uitkomen van de laatste bocht en parkeert zijn MR2 op zijn dak en blijft zo liggen. Geen code rood besluiten de baanposten en Folkerts wordt uit zijn auto bevrijd. Met nog 4 ronden op de teller waagt Chris Wagenaar een poging om voorbij te gaan aan Postma wat ook lukt. De jacht op de Vries is nu dan ook in volle gang want Wagenaar weet dat het niet gemakkelijk zal worden. Wagenaar plaatst zijn eerste aanval in bocht 2 wat mislukt. Strijdend op het scherpst van de snede lukt het Wagenaar om in de bocht voor het opkomen rechte stuk binnendoor voorbij te steken aan de Vries. Hiermee pakt Chris Wagenaar de tweede overwinning op rij want de Vries kan in de resterende ronden niet meer dichterbij komen. Zo wordt Postma na zijn ook al goede klassering in Haarle keurig derde en blijft zo in de tussenstand in het spoor van Wagenaar. Robin Bouman complementeert de MR2 top-4. Maar opvallend genoeg eindigen op de plaatsen 5 en 6 Andre Folmer en Erwin Breederland en die kwamen vanuit de kleine finale en hebben dus maximaal genot uit hun Holterhoek NK ronde weten te halen. Emiel Gotink eindigde optisch op de vierde plaats maar zijn jumpstart liet hem terugvallen in de eindstand op plaats 14. En alsof dit niet genoeg was heeft hij zijn cilinderkop ook nog eens in moeten leveren bij de TC en is dus onder voorbehoud geklasseerd.
1. Chris Wagenaar
2. Yje de Vries
3. Siegfried Postma

Sprint 1600

Marcel Reints verkocht zijn 2 motorige Suzuki sprinter aan Yves Vervloet de Denicol rijder uit Belgie. Reints zien we dan ook niet meer terug in het NK want als de geruchten kloppen heeft hij de oude kevers van Mike Bartelen overgenomen en naar verluidt gaat hij hiermee Europokal wedstrijden rijden. Dus zeker een nieuwe winnaar deze dag in Holterhoek. De kleine finale lijkt op het lijf geschreven van Andre Bouwmeester maar in bocht 1 is de controle ver te zoeken en valt hij direct terug en even later valt hij helaas ook uit. Erik Diepenmaat ligt dan al ver voor de rest en wint dan ook. Kees Snel brengt zijn motorfiets als tweede over de meet voor Peter van de Steeg.
Tijd voor de finale waar Tolkamp op zijn minder favoriete ondergrond iedereen te slim af is door binnendoor te steken in de eerste bocht. John van der Coelen met zijn rustige rijstijl sluit aan maar kan nog niets beginnen. Goed dat er weer een verse Honda motor is geplaatst na het gapende gat in het blok tijdens de NK in Haarle. Aan de overzijde van de baan schiet Rini Hendriks hard van de baan af en komt uiteindelijk tot stilstand in het struikgewas. Een gebroken stuurstang was waarschijnlijk de oorzaak van zijn ongeplande uitstapje op volle snelheid. Bij opkomen rechte stuk ligt Ruud Wiefferink ineens omgekeerd in de greppel met net achter hem Erik Diepenmaat die ook vast staat in de greppel. Wiefferink kan er niet uit dus een code rood. Tolkamp zien we inmiddels met een op half zeven hangende auto langs rijden na een aanrijding op hoge snelheid met Yves Vervloet die niet veel tijd nodig had om aan de snelheid van zijn nieuwe auto te wennen. Tolkamp gaat linea recta naar het parc-ferme en geeft dus op. De herstart op de baan is een prooi voor John van der Coelen die aan een verder foutloze finale gaat beginnen. Marcel Schoo en Cor Roerdink komen met elkaar in aanraking in de eerste bocht waardoor het voor Roerdink voorbij is. Schoo kan door maar heeft problemen om de auto op de baan te houden. Hierdoor spint hij op het rechte stuk bij de finish en ziet bij het weer terug rijden van zijn auto de nummer 3 op dat moment Andre Vrieze over het hoofd en raakt hem net aan. Gelukkig geen schade maar wel een hachelijk moment voor Vrieze die gelijk 2 plaatsen verliest. Ed van Asten bestuurde de auto van Sander Cuenen en liet de werkelijk potentie van deze sprinter zien door knalhard achter van der Coelen aan te rijden. Yves Vervloet zit er ook lekker bij maar moet het uiteindelijk afleggen tegen Roland Dekkers. Dekkers weet de auto steeds meer naar zijn hand te zetten en gaat de strijd met Vervloet dan ook vol aan. Jerommeke ziet zijn kans schoon om op de finish Vervloet te pakken en scoort brons achter van der Coelen en van Asten. Vervloet wordt keurig vierde en Vrieze likt zijn wonden op de vijfde plaats. Na afloop blijkt de wedstrijdleiding Schoo bestraft te hebben met zwart voor zijn (bijna) aanrijding met Vrieze. En ook Ruud Wiefferink is de zwarte vlag voorgehouden al had dit qua klassering voor Wiefferink geen grote gevolgen.
1. John van der Coelen
2. Ed van Asten
3. Roland Dekkers

Sprint 2000
Ook hier werden 3 rijders die op zondagmorgen nog van plan waren van start gegaan geweigerd om deel te nemen. Tonnie Romme en Erwin van der Meer werden gesnapt met een te hoog alcohol promillage.

Ook Sjoerd Kloosterman mocht niet starten na rare meetwaarden. Deze onverklaarbare waarden waren voor het BSAC reden om het toch niet te laten starten. Sjoerd was het er niet mee eens en laat het verder onderzoeken. Waarschijnlijk is zijn medicijn gebruik de aanwijsbare reden van de vreemde meetwaarden op deze zondagmorgen. Kloosterman weet dat hij er niets meer aan kan veranderen maar wil graag duidelijkheid in zijn situatie.

Herrijk Hop kende een sterke start alleen in de vorige wedstrijd tijdens de Pinksteren liep hij een RAMO schorsing op voor gevaarlijk rijden van 3 wedstrijden. Het NK valt hier niet onder en de Nijkerker schopte het tot de kleine finale en dit ondanks winst in manche 1. Na de start kwam hij in bocht 2 in aanraking met Addie Prins en beide kwamen niet meer in aanmerking voor de punten. Frank Oomen kende ook problemen en voor de derde keer parkeerde hij zijn 2 liter Honda in de greppel en dat op nagenoeg dezelfde plaats. Zo scoorden Bandi Peters, Willem Rademaker en Sjaak Wismans beter en stroomden door naar de finale.
Patrick Cleys pakte de pole na een voorzichtig begin want in de eerste manche zag het er niet zo uit Daarin werd hij slechts zesde maar de 2 overwinningen die hij erop liet volgen brachten hem startplaats 1 met evenveel punten als Roy Pahler.
Leonard van de Ven met de EDG Honda, Erik Nijkamp en Tino van Dijk (klei he dus dan sta ik er) maakten rij 1 compleet. Klaas Postma hoorde hier ook thuis maar een aanrijding met Henk van der Hart bezorgde hem een koprol. Maar met plaats 7 toch strak op rij 2. En ook het optreden van Hedser Bruinsma was opvallend. De jonge Fries van het TBS autosport team had de juiste banden aangeschaft en op plaats 11 rechtstreeks in de finale was ronduit knap.
Patrick Cleys stormde op bocht 1 af met een hele goede start en de koppositie was weer eens in handen van de Belg. Nijkamp kon aansluiten en van de Ven kon vervolg geven aan zijn sterke optreden in de manches. Na een paar ronden maakt Postma een inschattingsfout door aan te nemen waar van de Ven heen zou sturen. Helaas voor Postma koos van de Ven de andere kant waardoor Postma het luchtruim koos en dit betekende exit voor Klaas. Of dit ook de reden was dat van de Ven terugviel naar plaats 7 is ons niet duidelijk geworden.
Mike Bartelen parkeerde zijn sprinter ook half in de greppel en zo kon Cleys aan een enorme voorsprong werken. En dat hij dan ook. De strijd achter Cleys was een heerlijk schouwspel en dat was te danken aan Rene Hofstra. Die bleef maar aandringen bij Erik Nijkamp en uiteindelijk wurmde hij zijn A&P er dan ook voorbij. Nijkamp had gelukkig voor hem niets meer te vrezen van Roy Pahler die toch de aansnellende Gussinklo nog even goed in de gaten moest houden.
Cleys scoort 2 uit 2 en lijkt net als Pierre Blok en Chris Wagenaar op weg naar een Nederlandse titel en dat zou voor de Belg de tweede titel kunnen worden. Maar met nog 4 NK wedstrijden te gaan is het koffiedik kijken maar de vooruitzichten zijn goed. Want met 14 punten voorsprong op Nijkamp is de voorsprong groot.
1. Patrick Cleys
2. Rene Hofstra
3. Erik Nijkamp

Juniorklasse
Naar aanleiding van de Superfinale die ik heb gereden in Kerkdriel heb ik toch weer een andere kijk gekregen op de juniorklasse. In een van de laatste ronden werd ik ineens voorbij gestoken door een junior rijder namelijk Kevin van Beek. Met zijn standaard Suzuki Swift (1300cc) stak hij me voorbij in mijn 140pk Scirocco met gesperde bak en aangepaste versnellingen (superstandaard). En dan komt ineens weer de vraag bij me naar boven hoe standaard zijn deze duivelse auto's eigenlijk echt? Dat Kevin in de basis een veel betere rijder is als ikzelf daar ben ik van overtuigd. Maar hem dan op het rechte stuk niet eens bij kunnen houden is iets wat ik niet helemaal snap maar goed dat is niet aan mij om dat te bepalen.
De junioren werden door de TC na manche 2 gecontroleerd op banden. Consternatie alom want er werden vele rijders afgekeurd op de profieldiepte. En of deze banden nu wel of niet zijn toegestaan is ons niet bekend maar het BSAC heeft alles terug gedraaid. Of dit komt door een procedure fout of onduidelijkheden in het reglement is bij ons niet bekend.
Manche nummer 3 werd dan ook pas laat gereden want net voor de finale van de kevers is dit tcoh zo? De finale van de junioren werd dan ook nog later gereden en als laatste trokken zij de arena in.
Toch was het weer het vertouwde beeld bij de startopstelling. De gevestigde orde in deze klasse, Kevin van Beek, Jimmy Hop, Dorus Damen, Coen Wouters en outsider Marco Bolk op de eerste rij.
Hop pakt gedecideerd de kop en opvallend is het de rode Peugeot 205 van Kevin Keijl die achter hem aansluit. Ook Koen van Well met de Swift is er als de kippen bij om aan te sluiten. En van de eerste rij is het dus alleen maar Hop die er goed bij zit. Marc Verheij verdedigde de ACNL vlag en stond in de finale. Alleen in bocht 1 kwam hij Brian Dikmans tegen die spinde en was de wedstrijd voor Marc voorbij. Rudy van Asselt verliest na een paar ronden zijn linker achterwiel maar kan op 3 benen gewoon doorrijden. Marco Bolk liet zijn slechtere start er niet bijzitten en begint aan een enorme opmars die gestuit wordt door een enorme rookpluim en het stilvallen van zijn auto. Dit nadat hij Jimmy Hop al te pakken had.
Kevin Keijl had dit ook al voor elkaar gebokst door Hop binnendoor te steken in bocht 3. Coen Wouters met de groene 205 volgt op gepaste afstand en kan samen met Koen van Well niets anders doen dan blijven volgen en hopen op een foutje van anderen. Kevin van Beek reed teleurstellend en het oppermachtige wat hij in Haarle ten toon spreidde was nu heel ver weg.
Keijl en Hop maken er een mooie wedstrijd van en als Keijl zijn motorkap langs zijn linkervoorportier komt te hangen lijkt Hop er gebruik van te kunnen maken. Hop probeert het wel maar het lukt hem niet om voorbij te steken en pakt Keijl een prachtige overwinning. Hop weet met zijn Suzuki opnieuw een tweede plaats te pakken voor Coen Wouters. Stefan Gerrits zag zijn opmars gestuit op plaats 4 net voor Koen van Well.
Na afloop was het weer een drukte van belang in het parc-ferme en beleefde de TC weer het een en ander. Dorus Damen werd helemaal uit de uitslag gehaald wegens onsportief gedrag in het parc-ferme. En dan werden technische onvolkomenheden geconstateerd bij Wesley Welgraven, Marco Bolk, Joey de Rond en Hendrik-Jan Praamstra. Deze rijders werden uit de uitslag gehaald en mogen deze wedstrijd dan ook niet als schrap resultaat aanmerken.
1. Keven Keijl
2. Jimmy Hop
3. Coen Wouters

Resume
Een NK waar door de KACC veel aandacht besteed is en dat bleek uit alles. Dat er helaas voor het publiek niet heel veel ruimte was om de wedstrijden te zien was jammer. Toch stonden er veel tribunes en trailers opgesteld om de veelheid aan publiek kwijt te kunnen. De ongevallen vielen ook nog mee al moeten we wel Monique van der Heide, Bennie Fielt en Bert Bijsterbosch sterkte wensen met het herstel. Beterschap en hopelijk zijn er geen blijvende gevolgen aan de crashes namens alle 221 deelnemers van vandaag het mee eens zijn.
Op naar den Horn waar een samenwerking van verschillende clubs (ACVO/SN/WRO) een wedstrijd gaat organiseren dus wat kan daar misgaan? Cor Euser zal daar zijn tweede leven op autocrossgebeid gaan beleven en dat is dan op 10 juli 2010.

 
hit counter html code
hit counter javascript