Wedstrijd
2 VEKA NK autocross
Holterhoek
13 juni 2010
Het
BSAC had besloten de drukke mei maand, vanwege de vele feestdagen,
te vermijden als het ging om het organiseren van een NK wedstrijd.
En dat is dit jaar dan ook gelukt en moesten we 1,5 maand wachten
op het vervolg van het VeKa NK Autocross. Maar het wachten werd
beloond want de enige zondag wedstrijd deze keer stond op 13
juni gepland op de voor de NK cyclus nieuwe baan in Holterhoek.
De Kottense AutoCross Club i.s.m. Holterhoek Actief testte de
baan al op 2e Pinksterdag door een RAMO wedstrijd te houden.
Uiteraard stonden hier al veel nieuwsgierige NK rijders aan
de start want de als lastig te boek staande ondergrond wilden
ze graag testen. Volle startvelden zorgde voor een spectaculair
wedstrijd verloop en in de volksmond hoorden we al geruchten
dat het een smaakmakende NK zou gaan worden. Vol goede moed
trokken we dan ook op zondagmorgen vroeg naar Eibergen waar
de echt locatie van de baan te vinden was volgens de routeplanner.
De
KACC was de trendsetter voor wat betreft de huidige TV uitzendingen
op RTL 7. Het jubileum jaar van de KACC, 25-jarig bestaan in 2005,
resulteerde in het aankopen van zendtijd en de laatste NK wedstrijd
van dat jaar in Kotten werd uitgezonden op TV. Hierna nam de VeKa
Group deze belangen over en dit wordt in 2010 nog steeds gecontinueerd.
In Kotten mochten vanwege milieu verplichtingen geen wedstrijden
meer georganiseerd worden en zodoende werd uitgekeken naar een
andere locatie. Deze werd gevonden in Holterhoek en na diverse
aanpassingen gedaan te hebben werd dit jaar een NK aan deze baan
toegewezen.
Roy Damkot, tegenwoordig werkzaam bij de crossafdeling van F&S,
is de nieuwe voorzitter van de KACC. En met meervoudig Nederlands
kampioen Johan Seinhorst in de gelederen en de hulp van o.a. Marco
Raben lijkt niets een succes in de weg te staan.
Baan
Toch was de kritiek niet helemaal van de lucht na de
eerste wedstrijd want vele rijders die er gereden hadden vonden
het maar een gevaarlijke en listige baan. Maar zijn Kerkdriel
en St.Lenaarts (B) dat ook niet?
Laten we hopen dat het allemaal meevalt en we laten ons dan ook
graag verrassen door de baan die gesitueerd is rond een watertje
wat speciaal voor het NK was droog gelegd. Met zijn bijna ronde
vorm ligt er dan ook een baan, met leem als ondergrond, die we
qua NK nog nooit gezien hebben.
Met een lengte van maar krap 500 meter, de minimale lengte die
de NK organisatie voorschrijft, wisten we op voorhand dat ook
dat het er snel aan toe zou gaan. Uiteraard hadden we vele filmpjes
op YouTube bekeken en vooral van het rijden van Ruud Wiefferink
waren we erg onder de indruk.
De greppels aan de binnenzijde konden niet effectief worden gebruikt
om snelheid te maken. De scherpe hoeken waarmee deze naar beneden
afgestoken waren zorgden ervoor dat je veel schade kon hebben
als je hier op hoge snelheid in zou schieten. De greppels en muren
aan de buitenzijde bleken aan het einde van de dag erg effectief
alleen dat hadden we niet verwacht. De muur aan de achterzijde
van hete eerste rechte stuk is weleens niet hoog genoeg geweest
en Johan Zomer kan er over mee praten. Een paar jaar geleden schoot
hij namelijk met zijn kever over de muur heen en stond ineens
bij de boer erachter op het erf. Vandaar dat nu ook tijdens de
races geen auto's over de Vredenseweg mochten rijden.
Rook opgetrokken
De consternatie van de eerste NK wedstrijd was er nog
volop bij de vele deelnemers die een diskwalificatie overhielden
aan hun optreden in Haarle.
Vooral de standaardklasse had zwaar te lijden gehad onder de controle
drang van de TC. Van de 15 finalisten werden er 7 gediskwalificeerd
op technische onvolkomenheden onder de motorkap (Rene Snippe,
equipe de Vries, Marco Gotink, equipe RC, equipe Kovac/Lok, equipe
Wesdorp/Bos en Emiel Gotink). En Daan Zwanenburg staat nog op
de lijst om aan te kunnen tonen dat zijn onderdelen onder de motorkap
wel als standaard door het leven gaan. En naar het schijnt is
dit dan ook legaal bevonden.
In de toerwagenklasse werd de carrosserie onder handen genomen
door de controleurs. Hier door werd de uiteindelijke winnaar Rene
van Vliet want Frederik Veldhuizen was 1 van de gediskwalificeerde.
Ook titelkandidaten Rob van Kuringe en Richard Kools werden uit
de uitslag genomen. Hetzelfde gold ook nog eens voor Jimmy Poelarends,
Jarno Overdijk, equipe Eelderink, Gerbert Paus en equipe van Eerden.
Ook hier dus 8 uitsluitingen en achteraf een hele verrassende
uitslag.
In de keverklasse bleken de daken van de Belg Peter Timmermans
en Nederlander Richard van Loon niet uit 1 stuk te bestaan. Ook
hier dus de dadendrang van de TC die tot uitsluiting van deze
2 rijders leidde en dit terwijl er in 2009 nog andere rijders
geweest zijn die een waarschuwing voor dit vergrijp kregen.
Dit alles leidde er toe dat de andere rijders allemaal doorschuiven
in de uitslag en de gediskwalificeerde rijders deze uitslag niet
als schrap mogen gebruiken...
Je kan het er allemaal mee eens zijn of niet maar er is volledig
volgens het reglement gehandeld. En dan zijn er geen andere sancties
dan diskwalificatie. Maar jammer is het wel ook al geldt dat een
gewaarschuwd mens voor 2 telt. Toch is de sport er niet mee geholpen
al hebben de coureurs natuurlijk meerdere malen om strengere controles
gevraagd. En die hebben ze nu (eindelijk?) gekregen met alle gevolgen
van dien. Laten we hopen dat de rest van het kampioenschap deze
diskwalificaties niet meer nodig zijn. Maar we kunnen nu eenmaal
niet in de toekomst kijken en pas op 18 september weten we alles.
Keverklasse
Met z'n 24-en stonden ze verdeeld over 2 manches. De
rijders van de keverklasse en toch voor de eerste manche konden
er door de naam van 2 rijders een streep gehaald worden. De haast
gebruikelijke alcoholcontrole leverde diskwalificatie op van Willem
Snijder en Arjan Stokkink. Laatst genoemde kan hiermee prolongatie
van zijn titel wel bijna vergeten want een nieuwe regel in het
2010 reglement zegt namelijk dat als een deelnemer positief wordt
bevonden en uit de wedstrijd wordt gehaald deze wedstrijd niet
als schrap mag worden gebruikt. Dus uiteindelijk maar 22 rijders
over om de buit te verdelen.
Sooi Ermens had de enorme schade aan zijn NK kever nog niet voor
elkaar na de aanrijding met Willem Snijder in Haarle. Peter Timmermans
was er wel weer bij met een nieuw dakje en plaatste zich wel voor
de finale met 2x een zevende plaats en een derde. Zoals het er
op leek weer schakelproblemen waardoor de marktkoopman de finale
aan zich voorbij liet gaan.
En daar stonden ze voor klaar om 17.45 uur voor de eerste finale
van de dag. Normaal de junioren maar die mochten als laatste pas
aan de finale beginnen omdat hun derde manche net was afgelopen.
Gerald Kemper liet in de voorronden zien klaar te zijn voor zijn
tweede titel in deze klasse. In Haarle was hij de enige die Stokkink
kon volgen en ook nu was hij weer op dreef door zich naast Brink
als de nummer 2 te plaatsen voor de finale. Ook Raben was erg
sterk op zijn thuisbaan en Patrick Boessenkool en Eelco Kruis
complementeerden de eerste rij. De start was waanzinnig om te
zijn en de complete eerste rij dook als eerste de bocht in en
toen ging het aardig mis. Eelco Kruis en Marco Raben gingen hard
over de kop. Kemper en Brink werden meegesleurd in de m¼lee en
zo was alleen Boessenkool nog over. De kever van Kruis bleef staan
en meteen ontstond er een gevaarlijke situatie want er renden
mensen langs de baan om naar Kruis te gaan kijken. Gelukkig niets
aan de hand maar gevaarlijk was het wel. Raben, Kemper en Brink
konden hun weg vervolgen al stopte Raben er al snel mee. Jan-Paul
Klaster met zijn nieuwe Honda motor pakte een serieuze voorsprong
na alle tumult in bocht 1. De inmiddels helemaal van zijn rodel
ongeval herstelde garagehouder uit Oldemarkt reed ver voor de
rest uit. Verrassing van de dag was dan toch eigenlijk wel Jasper
Pouw met zijn hagelnieuwe RPower kever. Want alsof hij niet hoefde
te wennen aan de Holterhoekse leem kon hij Klaster nog aardig
volgen. Lammert Brink en Gerald Kemper hadden de gang ook weer
te pakken en vooral Brink schoot als een mes door de warme boter.
Kemper reed tot overmaat van ramp zijn band lek op een ontstane
stoeprand in de leembaan en parkeerde zijn kever langs de baan
wat hem uiteindelijk plaats 10 opleverde. Klaster was oppermachtig
en werd nooit bedreigd door Pouw die wel Boessenkool en Frits
de Haan op bezoek kreeg. Pouw kon de aanvallen afslaan en Frits
de Haan viel steeds verder terug. Hendrik Kornet, de klassesponsor,
zag zijn motor in rook opgaan en einde wedstrijd dus voor de oranje
keverrijder. Gerard Roeterdink meldde zich ook verder naar voren
en de Raben kleuren van zijn kever waren inmiddels weer vervangen
door het vertrouwde oranje/zwart. Lammert Brink was gebrand op
een goede eindklassering en deed er alles aan om dit te bewerkstelligen
en uiteindelijk stokte zijn opmars op plaats 4. Minder dan hij
vooraf op had gehoopt maar weer meer na het tumult in bocht 1.
Klaster hield het hoofd er goed bij en schreef foutloos een NK
overwinning bij en was daar terecht heel erg blij mee. Jasper
Pouw kende ook een ijzersterk debuut want ondanks de vele aanvallen
werd hij erg knap tweede. Het laatste stukje eremetaal ging uiteindelijk
naar Patrick Boessenkool die zo dit jaar alle miserie van 2009
achter zich lijkt te laten.
1. Jan-Paul Klaster
2. Jasper Pouw
3. Patrick Boessenkool
Toerwagenklasse
De winnaar van de eerste NK in Haarle, Rene van Vliet,
oefende tijdens de Pinksteren al in Holterhoek en stond gesteld.
Alleen in de eerste manche ging het mis voor van Vliet. Een ferme
duw van Richard Kools leverde een flinke koprol van de Subaru
op bij het ingaan van bocht 1. Kools kreeg van de wedstrijdleiding
zwart voor zijn actie en mocht aan de herstart dan ook niet meer
meedoen. Rene van Vliet was hier ook niet bij en ook niet blij
met de situatie.
Na 3 manches kon Rene van Vliet toch aansluiten in de finale zij
het achteraan maar kostbare punten lagen in het verschiet voor
hem. Ook Fred Stout en Leon Kammeraad maakten in aanloop naar
deze NK het een en ander mee qua scahde. Bij Stout lag de bak
aan puin en bij Kammeraad de motor. In Friesland werd een motor
met 2,5 ton op de teller gevonden en inrijden was dan geen noodzaak
meer volgens Leon. Beide in de finale waarbij Stout loon naar
werken kreeg door plaats 3 voor zich op te eisen. Peter Breederland
en Rob van Kuringe, nog steeds met de kever al gaf hij aan dat
de Fabia inmiddels gespoten is, gaven de toon aan in manches waarbij
van Kuringe de sterkste was.
Alleen in de start van de finale moest hij het afleggen tegen
de getergde Breederland die de Baleno na 2 crossen al erg goed
in zijn vingers heeft. Kools wil ook meestarten maar moet van
de tweede rij komen en komt op weg direct al Ton van Leeuwen tegen
en gelukkig loopt dit goed af. Na bijna 1 doorkomst gaat het goed
mis voor Kools. De Cosworth hapt in de greppel en slaat meerde
malen over de kop. Danny Besslink met de groen/zwarte BMW diesel
kan het niet ontwijken en boort de neus van de BMW in de bodemplaat
van de Escort. Leon Kammeraad ziet het allemaal voor zijn neus
gebeuren en ziet nog net kans om beide auto's te ontwijken en
boort zichzelf ook in de harde greppel wal. Kools is even buiten
westen en Kammeraad ziet zit en geeft aan dat er rood moet komen.
Met Besselink lijkt het mee te vallen alleen de waarheid is toch
anders. De 2 ambulances op de baan zorgen ervoor dat Besselink
vakkundig uit zijn BMW gehaald wordt en gestabilseerd afgevoerd
wordt. Navraag leerde ons dat er gelukkig niets aan de hand is
met Besselink en alles in orde bevonden is. Vechtlust kan hem
niet ontzegd worden want bronnen rondom hem melden dat hij zaterdag
in Kerkdriel weer aan de start staat met de BMW. Danny succes.
De herstart laat hetzelfde beeld zien als eerder en weer pakt
Breederland de kop en in de bocht opkomend rechte stuk hebben
Stout en van Kuringe moeite met de gladheid en spinnen maar kunnen
verder. Ton van Leeuwen kan ze net mis houden en Rene van Vliet
spint bij het opkomen van het rechte stuk, en komt hierdoor uiteindelijk
niet verder dan plaats 6, en zo moeten ze allemaal in de achtervolging.
De frustratie bij van Kuringe moet er uit en hij gaat er heel
erg goed voor zitten want hij geeft de oude kever flink de sporen.
Toon Kooremans heeft de grip en de snelheid ook goed gevonden
en volgt op gepaste afstand van Breederland en Willem Slob heeft
ook de stijgende lijn van Haarle weer te pakken. Hij rijdt stabiel
op 3 rond. Van Kuringe maakt meters en komt sterk naar voren gereden.
Slob is de eerste podiumrijder die eraan gaat en de jacht op Kooremans
is ook geopend. Met nog 1,5 ronde te gaan is ook Kooremans eraan
en zo eist van Kuringe plaats 2 voor zich op. Want Peter Breederland
kwam, zag en overwon in Holterhoek.
1. Peter Breederland
2. Rob van Kuringe
3. Toon Kooremans
Superklasse
De bandenkeuze was waarschijnlijk de doorslaggevende factor bij
de Multi PK monsters van de Superklasse. Rick van Herwijnen maakt
een stvige klap mee in de derde manche en hield er gelukkig niets
aan over behalve veel schade aan de groene sprinter.
Michael Kuijpers beleefde een sterke dag in Holterhoek en samen
met Pierre Blok lieten de nummers 1 en 2 van 2009 zien dat er
gewoon weer rekening met ze gehouden moest worden.
Sjaak Spies gaf de Astra la Vista van Andre Verweij de sporen
en liet zien dat de Opel potent genoeg is om mee te komen met
de landelijke top. Ronald Akkermans was er ook weer bij na de
motorschade in Haarle en samen met Erik Pijnenburg was zo de eerste
rij op papier compleet. Sjaak Spies ontbrak en kwam op het nippertje
aanrijden terwijl de starter net zijn vlag omhoog gedaan had.
Hierdoor mocht hij nog wel meedoen maar diende opgesteld te worden
achter de laatste rij. Helaas hadden ze dat niet in de gaten en
stelden hem op in een open plaats op de laatste rij. Jammer van
dit kleine foutje maar we zijn allemaal mensen toch?
Kuijpers vond zelf dat hij in het licht viel maar de starter in
het bakje besloot anders net als het overgrote deel van het publiek
trouwens. Valse start dus voor Kuijpers die na een paar ronden
de Porsche aan de kant zette want hij dacht een tik in de motor
te horen. Pijnenburg startte voor het eerst sinds lange tijd weer
eens als snelste en Pierre Blok pikte direct aan gevolgd door
Ronald Akkermans. De strijd was heftig en adembenemend om te zien
want Pierre Blok maakte veel minder meters dan Erik Pijnenburg
en deze effectieve rijstijl van Blok zorgde ervoor dat Pijnenburg
binnendoor voorbij gestoken werd. Jammer voor Pijnenburg maar
goed voor Blok die zo lijkt het de tweede overwinning op rij voor
het grijpen heeft. John Verberk komt opzetten van achteruit en
gaat Wheel-bangend de strijd aan met Ronald Akkermans en raakt
ook Sjaak Spies die in de greppel beland. Jammer want Sjaak was
al aan een gestage opmars begonnen. Akkermans voelt dat er iets
niet goed zit aan zijn auto en de vlammen uit de Porsche geven
dit ook aan. Einde wedstrijd en een code rood. Het slagveld wordt
inmiddels ook al goed zichtbaar want naast Spies, Kuijpers en
Akkermans vinden we ook Huib Versluis en Martin Kroon langs de
baan.
Met slechts 9 strijders over wordt de herstart op de baan aangedaan.
Uiteraard laat Blok zich niet verrassen door Pijnenburg en zo
gaat het verder waar het gebleven was. Blok scoort zo 2 uit 2
en de kilo's die Blok deze winter aan zijn lijf verloor schijnen
de oorzaak te zijn dat hij nu de ene overwinning na de andere
scoort. Tim ten Dolle, razendknap wat de jongeling doet, krijgt
John Verberk op bezoek. Maar gelouterd worden alle aanvallen afgeslagen
en Verberk bijt zijn tanden stuk. Het lukt Verberk dan ook niet
om ten Dolle te pakken en zo is de einduitslag bekend. Ankersmit
met de oude vertrouwde A&P op 5 en die gaf aan dat de auto
van Roel Brussen nog niet optimaal is en zodoende nog steeds de
rode sprinter op de baan.
1. Pierre Blok
2. Erik Pijnenburg
3. Tim ten Dolle
Standaardklasse
De enorme hoeveelheid crashes tijdens de Pinksteren weerhield
misschien toch wel veel rijders om af te reizen naar Holterhoek.
Met slechts 43 starters kon het beter.
Toch ruim voldoende voor een kleine finale die gewonnen werd door
Erwin Breederland voor Andre Folmer en Gerwin Dimmendaal. Zij
konden dus doorschuiven naar de grote finale op de laatste rij.
Opvallend dat er in de kleine finale weinig MR2 power te vinden
was en in de finale waren dan ook nog maar 2 merken te vinden
namelijk Toyota en Opel waarbij de Toyota's met 9 de boventoon
voerden. Emiel Gotink was de enige Opel rijder op de eerste rij
en stond precies tussen Chris Wagenaar, Siegfried Postma, Haitze
Idzenga en Yje de Vries in. De te vroege start van Gotink schakelde
hem dan ook al direct uit voor een hoge klassering. Siegfried
Postma zette een nieuwe neus aan de MR2 na de klapper tijdens
de Pinkstercross hier en pakte zomaar de pole voor de altijd gelouterde
Wagenaar al moeten we er wel bij vermelden dat ze beide alle 3
hun manches winnend hadden afgesloten. Maar dit weerhield Yje
de Vries de oude vos er niet van om als eerste door de eerste
bocht te knallen. Haitze Idzenga zit er ook gelijk goed bij al
raakt hij de controle over zijn MR2 bijna kwijt in de laatste
bocht maar gelukkig loopt het goed af en kan iedereen door. De
Vries lijkt de koppositie stevig in handen te hebben en vindt
Postma achter zich die op zijn beurt de gedoodverfde aankomend
kampioen Wagenaar achter zich voelt pushen. Willem Folkerts raakt
zacht de wal bij het uitkomen van de laatste bocht en parkeert
zijn MR2 op zijn dak en blijft zo liggen. Geen code rood besluiten
de baanposten en Folkerts wordt uit zijn auto bevrijd. Met nog
4 ronden op de teller waagt Chris Wagenaar een poging om voorbij
te gaan aan Postma wat ook lukt. De jacht op de Vries is nu dan
ook in volle gang want Wagenaar weet dat het niet gemakkelijk
zal worden. Wagenaar plaatst zijn eerste aanval in bocht 2 wat
mislukt. Strijdend op het scherpst van de snede lukt het Wagenaar
om in de bocht voor het opkomen rechte stuk binnendoor voorbij
te steken aan de Vries. Hiermee pakt Chris Wagenaar de tweede
overwinning op rij want de Vries kan in de resterende ronden niet
meer dichterbij komen. Zo wordt Postma na zijn ook al goede klassering
in Haarle keurig derde en blijft zo in de tussenstand in het spoor
van Wagenaar. Robin Bouman complementeert de MR2 top-4. Maar opvallend
genoeg eindigen op de plaatsen 5 en 6 Andre Folmer en Erwin Breederland
en die kwamen vanuit de kleine finale en hebben dus maximaal genot
uit hun Holterhoek NK ronde weten te halen. Emiel Gotink eindigde
optisch op de vierde plaats maar zijn jumpstart liet hem terugvallen
in de eindstand op plaats 14. En alsof dit niet genoeg was heeft
hij zijn cilinderkop ook nog eens in moeten leveren bij de TC
en is dus onder voorbehoud geklasseerd.
1. Chris Wagenaar
2. Yje de Vries
3. Siegfried Postma
Sprint 1600
Marcel Reints verkocht zijn 2 motorige Suzuki sprinter aan Yves
Vervloet de Denicol rijder uit Belgie. Reints zien we dan ook
niet meer terug in het NK want als de geruchten kloppen heeft
hij de oude kevers van Mike Bartelen overgenomen en naar verluidt
gaat hij hiermee Europokal wedstrijden rijden. Dus zeker een nieuwe
winnaar deze dag in Holterhoek. De kleine finale lijkt op het
lijf geschreven van Andre Bouwmeester maar in bocht 1 is de controle
ver te zoeken en valt hij direct terug en even later valt hij
helaas ook uit. Erik Diepenmaat ligt dan al ver voor de rest en
wint dan ook. Kees Snel brengt zijn motorfiets als tweede over
de meet voor Peter van de Steeg.
Tijd voor de finale waar Tolkamp op zijn minder favoriete ondergrond
iedereen te slim af is door binnendoor te steken in de eerste
bocht. John van der Coelen met zijn rustige rijstijl sluit aan
maar kan nog niets beginnen. Goed dat er weer een verse Honda
motor is geplaatst na het gapende gat in het blok tijdens de NK
in Haarle. Aan de overzijde van de baan schiet Rini Hendriks hard
van de baan af en komt uiteindelijk tot stilstand in het struikgewas.
Een gebroken stuurstang was waarschijnlijk de oorzaak van zijn
ongeplande uitstapje op volle snelheid. Bij opkomen rechte stuk
ligt Ruud Wiefferink ineens omgekeerd in de greppel met net achter
hem Erik Diepenmaat die ook vast staat in de greppel. Wiefferink
kan er niet uit dus een code rood. Tolkamp zien we inmiddels met
een op half zeven hangende auto langs rijden na een aanrijding
op hoge snelheid met Yves Vervloet die niet veel tijd nodig had
om aan de snelheid van zijn nieuwe auto te wennen. Tolkamp gaat
linea recta naar het parc-ferme en geeft dus op. De herstart op
de baan is een prooi voor John van der Coelen die aan een verder
foutloze finale gaat beginnen. Marcel Schoo en Cor Roerdink komen
met elkaar in aanraking in de eerste bocht waardoor het voor Roerdink
voorbij is. Schoo kan door maar heeft problemen om de auto op
de baan te houden. Hierdoor spint hij op het rechte stuk bij de
finish en ziet bij het weer terug rijden van zijn auto de nummer
3 op dat moment Andre Vrieze over het hoofd en raakt hem net aan.
Gelukkig geen schade maar wel een hachelijk moment voor Vrieze
die gelijk 2 plaatsen verliest. Ed van Asten bestuurde de auto
van Sander Cuenen en liet de werkelijk potentie van deze sprinter
zien door knalhard achter van der Coelen aan te rijden. Yves Vervloet
zit er ook lekker bij maar moet het uiteindelijk afleggen tegen
Roland Dekkers. Dekkers weet de auto steeds meer naar zijn hand
te zetten en gaat de strijd met Vervloet dan ook vol aan. Jerommeke
ziet zijn kans schoon om op de finish Vervloet te pakken en scoort
brons achter van der Coelen en van Asten. Vervloet wordt keurig
vierde en Vrieze likt zijn wonden op de vijfde plaats. Na afloop
blijkt de wedstrijdleiding Schoo bestraft te hebben met zwart
voor zijn (bijna) aanrijding met Vrieze. En ook Ruud Wiefferink
is de zwarte vlag voorgehouden al had dit qua klassering voor
Wiefferink geen grote gevolgen.
1. John van der Coelen
2. Ed van Asten
3. Roland Dekkers
Sprint 2000
Ook hier werden 3 rijders die op zondagmorgen nog van
plan waren van start gegaan geweigerd om deel te nemen. Tonnie
Romme en Erwin van der Meer werden gesnapt met een te hoog alcohol
promillage.
Ook Sjoerd Kloosterman mocht niet starten na rare meetwaarden.
Deze onverklaarbare waarden waren voor het BSAC reden om het toch
niet te laten starten. Sjoerd was het er niet mee eens en laat
het verder onderzoeken. Waarschijnlijk is zijn medicijn gebruik
de aanwijsbare reden van de vreemde meetwaarden op deze zondagmorgen.
Kloosterman weet dat hij er niets meer aan kan veranderen maar
wil graag duidelijkheid in zijn situatie.
Herrijk Hop kende een sterke start alleen in de vorige wedstrijd
tijdens de Pinksteren liep hij een RAMO schorsing op voor gevaarlijk
rijden van 3 wedstrijden. Het NK valt hier niet onder en de Nijkerker
schopte het tot de kleine finale en dit ondanks winst in manche
1. Na de start kwam hij in bocht 2 in aanraking met Addie Prins
en beide kwamen niet meer in aanmerking voor de punten. Frank
Oomen kende ook problemen en voor de derde keer parkeerde hij
zijn 2 liter Honda in de greppel en dat op nagenoeg dezelfde plaats.
Zo scoorden Bandi Peters, Willem Rademaker en Sjaak Wismans beter
en stroomden door naar de finale.
Patrick Cleys pakte de pole na een voorzichtig begin want in de
eerste manche zag het er niet zo uit Daarin werd hij slechts zesde
maar de 2 overwinningen die hij erop liet volgen brachten hem
startplaats 1 met evenveel punten als Roy Pahler.
Leonard van de Ven met de EDG Honda, Erik Nijkamp en Tino van
Dijk (klei he dus dan sta ik er) maakten rij 1 compleet. Klaas
Postma hoorde hier ook thuis maar een aanrijding met Henk van
der Hart bezorgde hem een koprol. Maar met plaats 7 toch strak
op rij 2. En ook het optreden van Hedser Bruinsma was opvallend.
De jonge Fries van het TBS autosport team had de juiste banden
aangeschaft en op plaats 11 rechtstreeks in de finale was ronduit
knap.
Patrick Cleys stormde op bocht 1 af met een hele goede start en
de koppositie was weer eens in handen van de Belg. Nijkamp kon
aansluiten en van de Ven kon vervolg geven aan zijn sterke optreden
in de manches. Na een paar ronden maakt Postma een inschattingsfout
door aan te nemen waar van de Ven heen zou sturen. Helaas voor
Postma koos van de Ven de andere kant waardoor Postma het luchtruim
koos en dit betekende exit voor Klaas. Of dit ook de reden was
dat van de Ven terugviel naar plaats 7 is ons niet duidelijk geworden.
Mike Bartelen parkeerde zijn sprinter ook half in de greppel en
zo kon Cleys aan een enorme voorsprong werken. En dat hij dan
ook. De strijd achter Cleys was een heerlijk schouwspel en dat
was te danken aan Rene Hofstra. Die bleef maar aandringen bij
Erik Nijkamp en uiteindelijk wurmde hij zijn A&P er dan ook
voorbij. Nijkamp had gelukkig voor hem niets meer te vrezen van
Roy Pahler die toch de aansnellende Gussinklo nog even goed in
de gaten moest houden.
Cleys scoort 2 uit 2 en lijkt net als Pierre Blok en Chris Wagenaar
op weg naar een Nederlandse titel en dat zou voor de Belg de tweede
titel kunnen worden. Maar met nog 4 NK wedstrijden te gaan is
het koffiedik kijken maar de vooruitzichten zijn goed. Want met
14 punten voorsprong op Nijkamp is de voorsprong groot.
1. Patrick Cleys
2. Rene Hofstra
3. Erik Nijkamp
Juniorklasse
Naar aanleiding van de Superfinale die ik heb gereden
in Kerkdriel heb ik toch weer een andere kijk gekregen op de juniorklasse.
In een van de laatste ronden werd ik ineens voorbij gestoken door
een junior rijder namelijk Kevin van Beek. Met zijn standaard
Suzuki Swift (1300cc) stak hij me voorbij in mijn 140pk Scirocco
met gesperde bak en aangepaste versnellingen (superstandaard).
En dan komt ineens weer de vraag bij me naar boven hoe standaard
zijn deze duivelse auto's eigenlijk echt? Dat Kevin in de basis
een veel betere rijder is als ikzelf daar ben ik van overtuigd.
Maar hem dan op het rechte stuk niet eens bij kunnen houden is
iets wat ik niet helemaal snap maar goed dat is niet aan mij om
dat te bepalen.
De junioren werden door de TC na manche 2 gecontroleerd op banden.
Consternatie alom want er werden vele rijders afgekeurd op de
profieldiepte. En of deze banden nu wel of niet zijn toegestaan
is ons niet bekend maar het BSAC heeft alles terug gedraaid. Of
dit komt door een procedure fout of onduidelijkheden in het reglement
is bij ons niet bekend.
Manche nummer 3 werd dan ook pas laat gereden want net voor de
finale van de kevers is dit tcoh zo? De finale van de junioren
werd dan ook nog later gereden en als laatste trokken zij de arena
in.
Toch was het weer het vertouwde beeld bij de startopstelling.
De gevestigde orde in deze klasse, Kevin van Beek, Jimmy Hop,
Dorus Damen, Coen Wouters en outsider Marco Bolk op de eerste
rij.
Hop pakt gedecideerd de kop en opvallend is het de rode Peugeot
205 van Kevin Keijl die achter hem aansluit. Ook Koen van Well
met de Swift is er als de kippen bij om aan te sluiten. En van
de eerste rij is het dus alleen maar Hop die er goed bij zit.
Marc Verheij verdedigde de ACNL vlag en stond in de finale. Alleen
in bocht 1 kwam hij Brian Dikmans tegen die spinde en was de wedstrijd
voor Marc voorbij. Rudy van Asselt verliest na een paar ronden
zijn linker achterwiel maar kan op 3 benen gewoon doorrijden.
Marco Bolk liet zijn slechtere start er niet bijzitten en begint
aan een enorme opmars die gestuit wordt door een enorme rookpluim
en het stilvallen van zijn auto. Dit nadat hij Jimmy Hop al te
pakken had.
Kevin Keijl had dit ook al voor elkaar gebokst door Hop binnendoor
te steken in bocht 3. Coen Wouters met de groene 205 volgt op
gepaste afstand en kan samen met Koen van Well niets anders doen
dan blijven volgen en hopen op een foutje van anderen. Kevin van
Beek reed teleurstellend en het oppermachtige wat hij in Haarle
ten toon spreidde was nu heel ver weg.
Keijl en Hop maken er een mooie wedstrijd van en als Keijl zijn
motorkap langs zijn linkervoorportier komt te hangen lijkt Hop
er gebruik van te kunnen maken. Hop probeert het wel maar het
lukt hem niet om voorbij te steken en pakt Keijl een prachtige
overwinning. Hop weet met zijn Suzuki opnieuw een tweede plaats
te pakken voor Coen Wouters. Stefan Gerrits zag zijn opmars gestuit
op plaats 4 net voor Koen van Well.
Na afloop was het weer een drukte van belang in het parc-ferme
en beleefde de TC weer het een en ander. Dorus Damen werd helemaal
uit de uitslag gehaald wegens onsportief gedrag in het parc-ferme.
En dan werden technische onvolkomenheden geconstateerd bij Wesley
Welgraven, Marco Bolk, Joey de Rond en Hendrik-Jan Praamstra.
Deze rijders werden uit de uitslag gehaald en mogen deze wedstrijd
dan ook niet als schrap resultaat aanmerken.
1. Keven Keijl
2. Jimmy Hop
3. Coen Wouters
Resume
Een NK waar door de KACC veel aandacht besteed is en
dat bleek uit alles. Dat er helaas voor het publiek niet heel
veel ruimte was om de wedstrijden te zien was jammer. Toch stonden
er veel tribunes en trailers opgesteld om de veelheid aan publiek
kwijt te kunnen. De ongevallen vielen ook nog mee al moeten we
wel Monique van der Heide, Bennie Fielt en Bert Bijsterbosch sterkte
wensen met het herstel. Beterschap en hopelijk zijn er geen blijvende
gevolgen aan de crashes namens alle 221 deelnemers van vandaag
het mee eens zijn.
Op naar den Horn waar een samenwerking van verschillende clubs
(ACVO/SN/WRO) een wedstrijd gaat organiseren dus wat kan daar
misgaan? Cor Euser zal daar zijn tweede leven op autocrossgebeid
gaan beleven en dat is dan op 10 juli 2010.
|