Wedstrijd
1 VeKa NK autocross
Haarle
24 april 2010
Als AutoCrossNederland. nl hebben we
letterlijk en figuurlijk warme gevoelens bij Haarle. Letterlijk
omdat de opening van het NK seizoen 2007 een warme was qua temperatuur
en figuurlijk omdat het de eerste NK in het bestaan van AutoCrossNederland. nl
was. En nu 3 jaar later keert het NK dan ook weer terug naar het
oosten van het land waar de MAC Haarle er weer klaar voor is.
In het 2007 verslag maakten we nog melding van dat Joop Cents,
voorzitter van de club, de vader is van standaardklasse rijder
Peter Cents. Alleen is hier wel een kleine wijziging in gekomen
want dat hij de vader is van Peter blijft uiteraard hetzelfde
alleen de klasse waarin Peter start is verandert. Van de standaardklasse
maakte Peter de overstap naar de Sprint 2000 en op zijn thuis
circuit zijn NK debuut in deze klasse. Op naar Haarle 2010 in
de buurt van Hellendoorn waar het Veka NK pretpark voor 1 dag
geopend werd.
Wat
was het een prachtige baan in 2007 en wat hadden de mensen van
het baan onderhoud het zwaar. De meest waanzinnige foto's kon
je maken want vooral de junior- en standaardklasse rijders maakte
metershoge sprongen. Afgelopen weekeinde sprak ik nog met standaardklasse
rijder Pieter Nieuwkoop en die verwoordde het misschien wel het
beste: "Na afloop van de eerste manche werd er aan me gevraagd
hoe het boven was en antwoordde ik maar dat het erg koud was.
Man wat een sprongen ik dacht echt toen ik weer landde dat alles
onder mijn Fordje vandaan zou breken maar dat was gelukkig niet
het geval".
Haarle staat dus op voorhand garant voor spektakel en heeft dit
jaar de enige zandbaan waarop een NK wedstrijd gereden gaat worden.
En dat is op zich ook al een unieke gebeurtenis in de al lange
NK historie.
Inschrijvingen
Binnen het BSAC werden afgelopen jaren alle scenario's doorgenomen
om te zien hoe de toekomst van het NK eruit moet gaan zien. Ze
willen dat het NK namelijk gewoon een 1-daags evenement blijft
en hoe dit nu te realiseren zonder dat er in het donker gereden
moet gaan worden? Voorstellen konden ingediend worden en hier
kwam uit naar voor dat er met 7 klassen en de daarbij behorende
kleine en grote finales niet meer dan 67 mochten zijn op 1 dag.
Dit kon alleen maar gerealiseerd worden door de maximum aantallen
per klasse te gaan begrenzen. Dit resulteerde erin dat er 30 junioren,
keverklasse, superklasse en toerwagens mee mogen doen per klasse.
Voor de Sprint 1600 geldt een maximum van 45 en de Sprint 2000
en de standaardrijders werden op 60 begrensd.
Juist in de 2 technisch meest mooie klassen, Toerwagens en Superklasse,
werden de maximum aantallen ruim overschreden. En aangezien geen
enkele andere klasse ver achterbleef kon hier niet in geschoven
worden. Het resulteerde in een wachtlijst voor deze 2 klassen
en daar waren de rijders die hierop staan niet blij mee. Maar
de regels waren vooraf duidelijk gesteld maar de teleurstelling
van de rijders was natuurlijk wel te begrijpen zag ook het BSAC
in. Er werd een kleine aanpassing in het reglement gedaan waardoor
de rijders op de wachtlijst toch nog kans maken op deelname. Als
op de wedstrijddag blijkt dat er minder dan 30 deelnemers zijn
mag de eerste rijder op de wachtlijst meedoen. Voorwaarde is wel
dat hij aanwezig is. Alleen hoort hij/zij pas op de dag zelf om
08. 00 uur of er gereden kan worden. En of er veel rijders zullen
zijn die deze gok gaan nemen gaan we dus meemaken.
Maar goed niemand had waarschijnlijk veracht dat het zover zou
komen want in totaal staan er 273 rijders geregistreerd om deel
te kunnen nemen en slechts 6 hiervan staan op de wachtlijsten.
En die wachtlijst is dan weer verdeeld in 3 voor de toerwagens
en 3 voor de Superklasse.
Zoals verwacht waren niet alle geregistreerde rijders in Haarle
aanwezig en bleef de teller in totaal op 222 steken. Hiervan waren
48 standaard, 44 Sprint 2000, 36 Sprint 1600, 22 junioren, 27
kevers, 21 toerwagens en 24 Supers. Tijd om dus te beginnen aan
de NK seizoen opener in Haarle waar een "vreemde" startvolgorde
werd aangehouden die wel te verklaren was. In de standaard, Sprint
1600 en Sprint 2000 waren genoeg rijders voor een kleine finale
dus hun beten het spits af in de genoemde volgorde. Hierna volgden
de junioren, kevers, toerwagens en Supers. De klassen die dan
ook een kleine finale hadden reden de finales uiteraard pas na
de finales van de andere 4 klassen.
Baan
Met een baan die erg nat gehouden was in de dagen ervoor en de
ochtend zelf ook nog lag er een zware zandbaan op de rijders te
wachten. Een lang en breed recht stuk stuurde naar links aan op
het volgende rechte stuk waar een ruime chicane in lag. De ruime
chicane werd ook als bocht 3 aangeduid en was gemakkelijk te nemen
voor de rijders. Na 500 meter werd de start weer voorbij gereden
en zat de complete ronde erop. De natte baan resulteerde erin
dat er de gehele dag niet gesproeid hoefde te worden. Mede hierdoor
was de baan erg zwaar voor de motoren en de versnellingsbakken
die dan ook in grote getale sneuvelden. Maar desalniettemin golden
voor een ieder dezelfde omstandigheden natuurlijk. Verder was
er werkelijk aan alles gedacht. Een zeer ruim opgezet rennerskwartier
waar gemakkelijk alle geregistreerde rijders gepast hadden. Een
springkussen voor de jeugd en een enorme tribune die in het verloop
van de dag helemaal vol zat. En niet alleen de tribune zat vol
langs de complete baan stond het rijen dik met toeschouwers en
het ontzettend mooie weer speelde hier zeker een positieve factor
in. En voor de MAC Haarle was dit dan ook een enorme en terechte
opsteker want alles was netjes verzorgd. Enige minpuntje was dat
de friet aan het einde van de dag op was maar aan de andere kant
was het voor de verkopers dan een goede dag geweest.
Juniorklasse
Het was even schrikken toen we de deelname lijst voor de junioren
onder ogen kregen. Slechts 23 deelnemers op de definitieve lijst
en de complete top -4 van 2009 ontbrak. Uiteraard logisch want
deze bereikten allemaal de maximale leeftijd van 18 jaar in 2009
dus einde juniorklasse voor hen.
Thij Twaalfhoven, Hein-Durk Vellema en Jeremy Dikmans zien we
ook (voorlopig) niet doorstromen naar een andere klasse. Alleen
Stephan van Dijk doet dit wel want die zien we terug in de standaardklasse.
Marc Verheij probeerde het vorig seizoen bij de Rang-Pang en deed
het niet onverdienstelijk. We hebben hem dan ook dit jaar uitgekozen
als promo-rijder van ACNL en volgt hiermee Bram den Hertog en
Jos de Groot op. Marc wensten we dan ook heel veel succes bij
zijn NK debuut al viel het de Suzuki rijder nog niet helemaal
mee op de enorm zware baan.
De baan was lang voor de juniorrijders en misschien moet het BSAC
in combinatie met de rijders toch eens kijken of er voor deze
klasse in deze omstandigheden niet naar een minder ronde aantal
gekeken moet worden. De rijders en rijdsters vielen niet stil
maar je zag duidelijk dat de meeste jongelingen toch wel veel
moeite hadden om met redelijke snelheid rond te komen. Maar goed
de manches waren dan misschien een beetje saai (in het algemeen
trouwens) maar de finale was van een hoog nivo en erg spannend.
Een vertrouwd beeld gaven Kevin van Beek en Jimmy Hop dan ook
door als oudgedienden om 17. 20h de snelste start te hebben in
hun Swifts.
Hop was net iets sneller dan van Beek en zodoende moest van Beek
direct in de achtervolging de komende 10 ronden. Brian Dikmans
kwam niet weg bij de start en kon zo zijn droom niet direct nastreven
en viel ver terug in de beginfase. Coen Wouters daarentegen had
een hele goede start en reed in het kielzog van Hop en van Beek
mee in zijn groene 205. Nadere bestudering van deze auto leerde
ons dat het de oude auto van Hein-Durk Vellema was en hiermee
wisten we dan ook er zeker snelheid in deze auto zit. Ook met
een nieuwe bestuurder.
Koen van Well de zandrijder bij uitstek maakte ook een erg mooie
start mee al reed hij direct op gepaste afstand rond. Een klein
foutje kostte hem direct een plaats aan Kevin Keijl die op het
vinkentouw zat. Aan de kop van de wedstrijd voelde Jimmy Hop de
druk van Kevin van Beek continu. Een foutje in de bocht voor het
opkomen rechte stuk maakte dan ook een (tijdelijk) einde aan zijn
leidende positie want van Beek maakte dankbaar gebruik. Danny
Stoel maakte intussen een voorzichtige koprol en deze bracht hem
weer op zijn wielen. Hij schudde even met zijn hoofd en vervolgde
zijn weg weer.
In bocht 2 kwamen steeds meer kuilen te liggen en Kevin van Beek
maakte hier bijna een kapitale fout door er volgas doorheen te
rijden. Na zijn escapade op 2 wielen kwam hij weer op de juiste
kant neer en kon Hop er geen gebruik van maken.
Brian Dikmans en Hendrik-Jan Praamstra hadden inmiddels hun opmars
gestart en sneden door het middenveld heen. De dadendrang van
Praamstra resulteerde in een stevige koprol van Stefan Gerrits
die hard over de kop ging. De Swift bleef liggen met het dak in
de rijrichting wat code rood tot gevolg had en een herstart op
de baan.
Kevin van Beek maakte geen fout bij de herstart waardoor Hop en
Wouters niets anders kunnen doen dan aansluiten. Praamstra kende
een hele slechte herstart en zakt ver terug wat hem uiteindelijk
op plaats 13 brengt. Bij Danny Stoel kunnen we inmiddels binnen
kijken want na zijn koprol is hij de deur aan de rechterzijde
verloren wat waarschijnlijk voor wat extra koeling zorgde.
Kevin van Beek kan de zege niet meer ontgaan en de Brabander uit
Veen wint en zet de toon voor zijn titel aspiraties. Jimmy Hop
wordt de nummer 2 en Coen Wouters krijgt problemen in de laatste
bocht. Hierdoor zag de in het eerdere verloop van deze finale
onzichtbare Rudy van Asselt ineens het brons glimmen. De herstart
bracht hem dus veel en ook Kevin Keijl verschalkte Wouters nog
even net voor de eindstreep.
1. Kevin van Beek, 2. Jimmy Hop, 3. Rudy van Asselt
Keverklasse
Een bijzondere ommekeer maakte Peter Timmermans in 2009. De rappe
Belg koos ervoor om naast zijn Sprint 2000 activiteiten ook in
de keverklasse te gaan acteren. Alleen de keverklasse reed hij
op EP niveau. Anno 2010 doet hij dit weer voor wat betreft de
EP keverklasse alleen met een nieuwe Nackaerts kever. En in de
NK serie staat hij ingeschreven met een bijzondere RPower kever
waarin hij samen met Eric Joosen zal gaan rijden. Joosen maakt
in 2009 zijn debuut in Halle waarna we hem niet meer aan de start
zagen verschijnen terwijl het juist erg goed ging en de finale
werd gehaald.
Deze kever is, net als die van Richard van Loon, namelijk met
een Hayabusa motorfietsblok met carburateur uitgevoerd. En de
voortekenen zijn goed want in een Belgische VACB wedstrijd werd
direct de overwinning gepakt.
Sooi Ermens was er uiteraard ook weer bij alleen niet zo succesvol
als hij had gehoopt. Na een sterke eerste manche ging het er niet
beter op worden. Helemaal niet na een stevige aanrijding met Willem
Snijder in de derde manche. Vooral de kever van Snijder had veel
schade daar er van de complete rechter zijkant niet veel meer
over was. Hierdoor geen Snijder en Ermens in de finale. En zo
waren er nog meer favorieten die we niet terugzagen in de finale
zoals Eelco Kruis en Lammert Brink.
Peter Timmermans was polehouder vandaag met naast hem de erg verrassende
Gerard Branderhorst. Om de eerste rij dan maar compleet te maken
zien we Gerald Kemper, Jan-Paul Klaster (ondanks een koprolletje
in manche 2) en Arjan Stokkink.
Gerald Kemper zag als eerste dat het licht op groen ging en pakte
de kopstart. Stokkink probeerde het gelijk aan de buitenzijde
en we misten direct Peter Timmermans die zijn succes van de manches
niet kon prolongeren. Na een slechte start, versnelling 2 lag
er sinds de tweede manche al uit, reed Timmermans direct in de
achterhoede en in bochtencombinatie 3 maakte hij een koprol mee
en einde finale voor hem en dat binnen 1 ronde.
Na 3 ronden zagen we Stokkink prachtig voorbij gaan aan Kemper
die de deur openzette. Maar dat is ook niet verwonderlijk want
de snelheden die deze 2 Nederlands kampioenen lieten zien was
enorm. Bjorn Hissink levert een mooi gevecht af met Patrick Boessenkool
wat uiteindelijk door Boessenkool wordt gewonnen en hem plaats
6 oplevert.
Marco Raben wil ook graag eens de Nederlandse titel veroveren
maar moest van de tweede rij komen en had moeite om Gerard Branderhorst
voorbij te komen. Uiteindelijk lukte dit wel maar kon hij niet
meer aanklampen bij Kemper en Stokkink die inmiddels een respectabele
voorsprong hadden opgebouwd. Ook Richard van Loon voelde zich
thuis in het zand van Haarle. Door hard aan de buitenkant te rijden
wist hij de Hayabusa op toeren te houden maar kon hij Branderhorst
niet van plaats 4 afhouden.
Stokkink spreidde zijn titelaspiraties uit door zo op het oog
gemakkelijk te winnen. Kemper liet zien ook over de juiste snelheid
te beschikken en Raben moest genoegen nemen met de laatste podiumplaats.
Na afloop van de finale bleken de kevers van Richard van Loon
en Peter Timmermans niet reglementair te zijn. De oude EP kevers
van hun hebben namelijk een niet doorlopend dakdeel. De karakteristieke
look van de kever moet namelijk helemaal doorlopen tot aan de
carrosserie en dat is iets wat binnen de EP reglementen niet hoeft
maar bij het NK wel. Timmermans heeft naar verluidt al een nieuw
dak klaar liggen en is er zeker weer bij met een glimmend dakje
in Holterhoek.
1. Arjan Stokkink, 2. Gerald Kemper, 3. Marco Raben
Toerwagenklasse
Veel, zo niet heel veel, nieuwe namen binnen de toerwagenklasse.
Een paar jaar gelden op sterven na dood en nu met 33 inschrijvingen
dus gewoon booming. De reglementen zijn wel wat aangepast (lees
worden nu juist nagestreefd) wat resulteerde in een enorme teleurstelling
voor de broertjes Breederland. Beide Hayabusa Swifts werden kort
geslepen en op de sloop voor oud ijzer waarde verkocht. Einde
tijdperk Breederlandjes? Maar nee want met een NK in Zuidland,
waar beide broers wonen, konden ze niet achterblijven. De geruchten
dat Peter zijn oude Astra weer onder het stof vandaan gehaald
zou hebben bleken toch niet waar te zijn. Op vrijdagavond kwam
het team aan en boden ze bij de keuring ineens een hagelnieuwe
Suzuki Baleno aan. Uiteraard weer een Hayabusa motor erin en helemaal
volgens het reglement zworen de broers.
En Nico dan? Die vertelde lang nog niet alles maar staat ingeschreven
bij de Superklasse en komt met een 4-wiel frame aan de start uit
de stal van Paul Peters. Wie we nog meer missen is Marco Tuchter
die privé wat nieuw- en verbouwplannen gaat uitvoeren en de tijd
niet kan vinden om hiernaast ook nog eens te gaan crossen.
Rob van Kuringe kon het niet laten en lapte de kever weer helemaal
op om zo toch te kunnen starten want kostbare punten laten liggen
met de kever in de schuur kon hij toch niet verkroppen. Zodoende
wacht hij nog steeds met smart op de Fabia. Als alles volgens
plan verloopt is deze voor Holterhoek klaar en dat wordt ook tijd
volgens van Kuringe want het schakelen gaat niet goed meer bij
de kever.
Richard Kools kende een wisselende dag. Het ging allemaal erg
goed tot in manche 3 de greppel zijn eindstation was. Er ging
een hele lange rit op 2 wielen aan vooraf maar de juiste kant
kwam weer beneden en dat was zijn geluk om toch op rij 1 te kunnen
starten.
Ook op rij 1 Frederik Veldhuizen , Rene van Vliet en Peter Breederland.
Deze 3 leverden een prachtig gevecht af in de tweede manche waar
ze met respect voor elkaar de duizenden mensen langs de baan op
de banken kregen. Vreemde eend in de bijt was het keverteam met
Jan van Eerden achter het stuur die de donkerblauwe kever brutaal
tussen de gevestigde orde had geplaatst.
Veldhuizen maakte met iedereen korte metten bij de start al gaf
Rene van Vliet maar erg weinig toe. In Waddinxveen hebben ze toch
weer wat gevonden deze winter zo lijkt het. Van Kuringe sluit
aan de binnenzijde en vanaf rij 2 komend aan op 3. Zou de huidig
kampioen dan nu al voor een verrassing kunnen zorgen? Fred Stout
kon niet volgen met de nieuw opgebouwde Golf en is dan ook de
eerste uitvaller en dat is niet wat hij verwachtte van zijn eerste
NK.
Erwin Polman met de Lancia is the-best-of-the-rest en houdt Leon
Kammeraad en Willem Slob zodanig op dat Gerbert Paus ook kan aansluiten.
Paus heeft overigens een mooi concept gebouwd en een Subaru Justy
(look alike van een Swift) voorzien van een Impreza blok en deed
leuk mee vandaag. Polman capituleert uiteindelijk voor alle 3
maar sluit toch zijn NK debuut af op een knappe plaats 10.
Op kop verandert er weinig maar toch kan Veldhuizen geen gat trekken
ten opzichte van Rene van Vliet. Kools onderneemt een op het oog
alles of niets poging bij Rob van Kuringe. Toch volledig onder
controle lukt zijn uitrem actie net niet. Zo moet Kools genoegen
nemen met een vierde plaats achter van Kuringe en voor Breederland.
Maar zoals het cross spreekwoord zegt:"Het kampioenschap wordt
niet in de eerste wedstrijd beslist. " In de een na laatste ronde
begint Rene van Vliet aan een serieuze opmars en bij het ingaan
van bocht 1 zit hij aan de binnenzijde van Veldhuizen. Het heeft
er alles van weg dat van Vliet de kop gaan veroveren maar een
kleine misschakeling maakte een einde aan zijn mogelijkheid om
zijn eerste NK wedstrijd ooit te gaan winnen. Veldhuizen dus toch
weer met alle punten naar huis voor de dolgelukkige Rene van Vliet.
Na alle pech in 2009 lijkt het een sterk seizoen te gaan worden
voor het RVV-Delta team.
Na afloop van de finales bleef het onrustig in het parc-ferme
de TC en de Sport commissarissen.
De TC had zich voorgenomen om de carrosserie van alle finalisten
eens goed onder de loep te nemen. En naast de protesten van equipe
Breederland, die hun ongenoegen hadden aangegeven over alles wat
onreglementair was in hun ogen, bleef het nog lang onrustig in
Haarle. Dit resulteerde uiteindelijk in 8 officiele uitsluitingen
in de toerwagenklasse. En hier zitten heel veel klinkende namen
bij. Frederik Veldhuizen, Rob van Kuringe en Richard Kools zijn
de voornaamste slachtoffers. Maar ook Gerbert Paus, Jimmy Poelarends
en Jan van Eerden zitten bij de uitsluitingen. Gaat het NK toerwagens
zo ten onder aan de misschien wel te ingewikkelde regelgeving
die ze voor deze klasse hebben opgesteld? De onvrede bij de rijders
was dan ook enorm en weten er dan ook niet goed mee om te gaan.
Is een centimeter te weinig bumper of een centimeter teveel weggeslepen
carroserie de reden voor deze zware sancties? De uitgesloten rijders
vinden zeker van niet en had een (laatste) waarschuwing niet meer
op zijn plaats geweest? Of wordt regel is regel nu ineens wel
gehanteerd door de TC? Zien we de volgende NK nog wel zoveel rijders
terug of geven ze er allemaal de brui aan?
Jammer want na de finale was iedereen toch erg tevreden leek ons
en nu lijken toppers zoals Veldhuizen, van Kuringe en Kools hun
kampioenschap aspiraties al in de koelkast te kunnen parkeren.
Of er nu doorgeschoven wordt in de uitslag zullen we pas zien
als de officiÏle uitslag bekend gemaakt wordt. In het reglement
staat namelijk:
In geval van een wijziging van de uitslag van een protest/technische
nakeuring of beslissing van de WL/SC, schuiven de overigen op
in de uitslag. In geval van een wijziging naar aanleiding van
een ingediend protest schuiven de overigen niet op.
Onder voorbehoud dus de uitslag:
Frederik Veldhuizen (technische afkeur of protest?)
Rene van Vliet
Rob van Kuringe (technische afkeur of protest?)
Of
1. Rene van Vliet, 2. Peter Breederland, 3. Willem Slob
Superklasse
De paardenkrachten vlogen ons om de oren in het afgelopen winterseizoen.
De een wist nog meer PK's uit de blokken te halen dan de ander
wat resulteert in vermogens tussen de 600 en de 700 PK. Ook Peter
Versluis nam afscheid van de 2 liter klasse en bestelde bij F&S
een dik frame met dito motor. Een Corvette motor volgens de nieuwste
specs maken hem op voorhand een van de favorieten binnen deze
klasse. Maar met zeer weinig testmeters wist Peter nog niet waar
hij zich binnen de gevestigde orde kon gaan plaatsen. Toch maakte
hij zich er niet zo druk over want manche 1 was zijn prooi. Dit
gebeurde ook in manche 3 want temperatuur problemen zorgden voor
tame rondrijden van Peter in manche 2.
Ook de opvallende overstap van Ronald Akkermans blijkt een feit
te zijn. Nu de ex-Veka auto van Rob de Baar weer te koop kwam
nam Kees Bartelen deze over en kreeg Akkermans zover om niet de
Sprint 2000 titel te gaan verdedigen maar een nieuwe uitdaging
aan te gaan binnen de Superklasse. En deze uitdaging resulteerde
in een sublieme eerste manche waar hij op de eindstreep stil viel
en tweede werd. De rokende motor gaf aan niet meer verder te willen
wat helaas dan ook zo was.
Gerrit Nap was er ook met de nieuwe F&S en stond wel in de
finale maar verscheen niet aan de start. Zodoende was er maar
1 Corvette motor in de finale te vinden want Huib Versluis kwam
niet aan de start in Haarle.
Peter Versluis liet direct zijn achterkant zien aan alle rijders
bij de finale. Ze keken dan ook recht in de dikke uitlaatpijp
van de Werkendammer. Toch liet Pierre Blok zijn dat er ook dit
jaar weer rekening met hem gehouden moet worden. De strak sturende
Blok vertrok vanaf de pole terwijl hij in manche 1 en 2 het gevoel
had dat er wat zaken niet helemaal klopten. De flinke aanrijding
met Andreas Klein Harmeyer in Overloon hadden toch zijn sporen
nagelaten. Naast de vele schade die al hersteld was kwamen nog
wat kleine zaken naar boven. Ook Ankersmit trad weer aan en liet
ook zien dat er met hem gewoon weer rekening gehouden moest worden.
Want ook hij wil dit jaar van het stempel eeuwige tweede af en
schreef dan ook met Roel Brussen in als equipe.
Ook Erik Pijnenburg leek op de weg terug met een verse motor,
kabelboom en opvallend glimmende schokbrekers stond hij eindelijk
weer eens op de eerste rij. Jammer voor hem was dat de erg sterk
gestarte Wilhelm Franssen en hij elkaar raakten in bocht 2 en
beide de strijd voortijdig moesten staken. Ook Leo Scholten lag
toen al op zijn kop aan de binnenzijde van de bocht.
Wat verder opviel is dat de jonkies Tim ten Dolle en Rick van
Herwijnen zich beide wisten te plaatsen voor de finale. In deze
finale maakte vooral ten Dolle indruk. Hij reed erg knap naar
plaats 4 toe en van Herwijnen deed het ook erg goed met zijn zevende
stek. Zo ziet het er naar uit dat vader Anton nog niet hoeft voor
te doen hoe het sneller zou kunnen...
Peter Versluis begon te bouwen aan een imposante voorsprong tot
het noodlot toesloeg. Bij het linker voorwiel brak iets af wat
de stand van het wiel niet meer verticaal maakte. Zonde dus en
met nog 7 ronden te gaan zag je dat de voorsprong niet groot genoeg
was want het wiel kwam schuiner en schuiner te staan. Pierre Blok
ging er eens goed voor zitten want hij rook zijn kans en wist
ook dat wij in 2009 niet een keer had kunnen winnen en hierdoor
de titel aan zijn neus voorbij had zien gaan. Peter werd dan ook
voorbij gereden en in de laatste ronden passeerden er nog zoveel
dat er uiteindelijk niet meer inzat dan plaats 8.
Blok maakte meters en Ankersmit zag geen kans om dichterbij te
komen. Blok won dat ook al was hij niet de sterkste maar wel degene
met het beste materiaal. Een blije Blok had het niet verwacht
maar wist dat de aanpassingen deze winter niet voor niets zijn
geweest en wilde ook nog niet vooruitkijken naar een eventuele
titel.
Michael Kuipers kende een jumpstart in manche 2 en moest vanuit
het achterveld (plaats 8) komen en dat viel niet mee. Zijn ervaring
bracht hem nog wel naar voor maar de huidig kampioen kwam niet
verder dan plaats 5 net achter Tim ten Dolle.
John Verberk liet de 4x4 ook lekker brullen over het zand en zijn
vele testwedstrijden in het voorseizoen, uiteraard ook op het
zand, betaalden zich nu uit. Want de laatste podiumplaats was
voor hem. Blok won dus na de terugval van Peter Versluis die in
mijn ogen wel de morele winnaar is maar daar win je niet mee.
1. Pierre Blok, 2. Erik Ankersmit, 3. John Verberk
Standaardklasse
Binnen de standaardklasse is de huidige kampioen Hendrik Stadman
er niet meer bij. Hij neemt een sabbatical en kijkt er naar om
in de toekomst een overstap te maken naar 1 van de sprintklassen.
Of het zover komt weten we natuurlijk nog niet maar zijn kampioensauto
werd overgenomen door Sebastiaan Bosma en Freerk Gijzen die er
als equipe mee hebben ingeschreven. En in het voorseizoen liet
Sebastiaan Bosma zien de MR2 al goed onder de knie te hebben.
En om 17. 00 uur kan Sebastiaan Bosma dan aan de bak want hij start
in de kleine finale en gaat er eens goed voor zitten. Naast Monique
van der Heide en Rene Snippe lijken hun toch de meeste kans te
hebben om door te stromen naar de finale. Van der Heide pakt de
kop gevolgd door Snippe en Bosma. Toch glipt Bosma direct binnendoor
bij Snippe en zijn het 2 nieuwe modellen MR2 gevolgd door het
oude type. Hierachter 11x een Opel met aansluitend een Renault
Clio.
De rokende MR2 van Snippe levert hem geen problemen op en dat
is maar goed ook want Bosma gaat de verkeerde lijnen rijden. Hij
kiest voor de buitenzijde en deze omweg blijkt niet de snelste
te zijn. Ook Emiel Gotink profiteert van de lijnen van Bosma en
wordt derde. Van der Heide kent een probleem in de laatste bocht
en verliest snelheid waardoor Snippe als eerste door mag naar
de finale.
Erik ten Zende leek de enige die de hegemonie van de MR2 brigade
kon doorbreken want hij parkeerde de Peugeot 206RC brutaal op
rij 1 en wist in de start niets in te brengen maar dat terzijde.
Op Chris Wagenaar stond geen maat deze dag en met winst in alle
manches was er maar 1 plaats vor hem weggelegd zo leek het. De
snelste start was er voor Haitze Idzenga die met een grijze MR2
aan de start verschenen. Maar voor de eerste bocht stelde Wagenaar
al orde op zaken door snoeihard de leiding te pakken. Mariette
Lokate sloot aan bij de 2 snelle starters en de tendens dat de
MR2 de beste auto is, zeker voor zandbanen, bleek wel want voor
bocht 3 werden de eerste 7 plaatsen bezet door dit type auto.
Sasa Kovac was de eerste die een beetje terug begon te vallen
met zijn MR2. En bij Yje de Vries en Marco Gotink zien we ook
al snel de eerste signalen dat de MR2's erg warm beginnen te worden.
Bij Gotink werd het zelfs zo erg dat hij moest opgeven en de vlammen
aan de achterkant zichtbaar waren. De Vries wist de schade nog
beperkt te houden met plaats 7.
Aan de kop veranderde helemaal niets en de top-3 leek dan ook
veilig gesteld. Toch dacht Siegfried Postma daar heel anders over.
Hij drong fel aan bij Lokate en leek in bocht 1 plaats 3 van haar
over te nemen. Dit lukte helaas voor hem niet en hiermee schakelde
hij zichzelf dan ook bijna uit. Toch behield hij zijn plekkie
4. Ten Zende zit er dan ook nog goed bij tot hij in de een na laatste
ronde ineens stil valt en een goede klassering dan ook uit zijn
hoofd moet zetten.
Pieter Nieuwkoop geeft de Ford nog eens extra de sporen en weet
uiteindelijk op plaats 5 te eindigen waarmee hij de beste niet
MR2 rijder is. Hierachter de ook sterk opererende Opel rijder
Edwin Bos. En met deze wetenschap dat de MR2 rijders op het zand
weer oppermachtig zijn hopen we dat de overmacht van deze typen
op de klei wordt onderbroken al schatten we die kansen niet zo
hoog in.
Want met Wagenaar die al veel ervaring met de auto heeft en die
ook op de klei erg goed uit de voeten kan is het een kwestie van
tijd en Waag schrijft zijn eerste Nederlands kampioenschap bij
op zijn erelijst.
Na afloop van de finales was het ook in deze klasse een drukte
van belang in het parc ferme. De een na de andere rijder diende
zich te melden en als de berichten hier kloppen zijn er 8 deelnemers
uit de uitslag genomen. Alleen hebben we nog geen info over welke
rijders het allemaal gaat. Erik ten Zende en Edwin Bos hebben
in ieder geval een DSQ achter hun naam staan.
1. Chris Wagenaar, 2. Haitze Idzenga, 3. Mariette Lokate
Sprint 1600
In deze klasse eindelijk weer de comeback van mijn persoonlijk
favoriet Roland Dekkers alias Jerommeke. In 2009 moest Dekkers
vanaf de zijlijn toekijken daar hij herstellende was van een hernia
operatie en revalidatie. De pech die Erwin Sligman met zijn auto
overkwam resulteerde in een slecht eindresultaat. Ook nu staan
ze weer als equipe ingeschreven maar zal Dekkers de meeste wedstrijden
voor zijn rekening nemen. Alleen het voorseizoen liet zien dat
nog niet alle pech verdwenen is.
Ook de NK terugkeer van Henk de Vries stemde me erg tevreden.
De voormalig "fabrieksrijder" van A&P crossframes die nu een
auto deelt met Detlef Domhof liet zien het kunstje niet verleerd
te zijn. Wat ik overigens wel miste waren de enorme grote achterwielen
waarmee Henk vroeger heel vaak voor de dag kwam. Henk welkom terug
in ieder geval.
Met een serieus deelnemersveld van 36 moest er een kleine finale
aan te pas komen om de 15 finalisten bij elkaar te krijgen. En
hierin kleppers zoals Rene van der Coelen, winnaar laatste NK
2009, Jerommeke, Erik Diepenmaat en Sander Cuenen.
De start van Rene van der Coelen mondde bijna uit in een flik-flak.
De steigerende Honda bracht hem de kopstart en of het een valse
start was zullen we wel nooit weten want liggend aan de leiding
begaf de motor het na een paar ronden. Frank de Bruin liet een
mooi gevecht zien met Yves Vervloet. De Belgische rijder met de
Denicol machine leverde mooie gevechten af in de manches en wilde
zich ook hier naar de finale vechten. Helaas strandde hij op plaats
18 maar neemt hij wel mooi een NK punt mee naar Begijnendijk.
Dirk Bogaerts zagen we terug op plaats 28 en dit betekende net
geen plaats in de kleine finale voor hem. En zo was zijn debuut
in het NK nog niet heel succesvol. Maar met nog 5 wedstrijden
te gaan hopen we Dirk ook zonder problemen aan de finish te zien
komen.
Peter van Drunen liet zien dat de nieuwe motor echt veel potentie
heeft en hij maakte het Erik Diepenmaat behoorlijk moeilijk. Toch
gaf de routine van Diepenmaat de doorslag en wist hij als laatste
door te dringen naar de finale. Want voor hem hadden Roland Dekkers
en Johan Shoenmakers zich ver los gereden.
Marcel Schoo was de titel favoriet die zich niet wist te plaatsen
voor de finale. Hij veroverde nog wel een plaats in de kleine
finale maar door de enorme motorproblemen verscheen hij daar al
niet meer aan de start.
Wie de toon aangaven vandaag en dus vooraan stonden in de finale
waren de mannen met de double-twinned machines en dan hebben we
het over Marcel Reints en Ruud Wiefferink. Wiefferink lijkt een
onbekende maar door zijn vele kmapioenschappen die hij behaalde
in Duitsland, is hij opgenomen door F&S in hun team. Ook Vrieze
en Tolkamp waren weer stabiel en Pieter Mennen plaatste zich ook
op rij 1 en had al 2 manche overwinningen op zak en dat lukte
alleen Reints maar op deze prachtige dag.
Reints plaatste de koppeling op het juiste moment omhoog en schoot
naar voren met de ex-auto van John Lagodny uit de stal van Peters
Autosport. De meervoudig kampioen bij de junioren drukte dan ook
vanaf de start al zijn stempel op deze finale. Hij kwam, zag en
overwon al probeerde Vrieze nog wel even sneaky om binnendoor
te glippen bij Reints wat net niet lukte.
Wiefferink en Mennen sloten aan en Tolkamp leek de start gemist
te hebben maar een magistrale eerste bocht leverde hem toch nog
plaats 5 op.
Reints gaat direct zijn voorsprong uitbouwen en duldt Vrieze geen
moment in zijn buurt. De jonge inwoner uit Apeldoorn begint net
als in 2009 met een overwinning en wil dit jaar verder stijgen
in de eindrangschikking. Maar met de kleibanen in het vooruitzicht
zal dit niet mee gaan vallen.
Vanaf de achterste rij is het Johan Schoenmakers die na 1 ronde
al op plaats 7 ligt en zou hij dan voor een verrassing kunnen
zorgen? Wiefferink en Mennen gaan volop met elkaar in de slag
en het is een genot om naar te kijken want Vrieze en Reints rijden
onbedreigd rond. Toch houdt Wiefferink stand en Mennen krijgt
geen kans. Tolkamp ruikt zijn kans en probeert het bij Mennen
wat ook weer net niet lukt. In bocht 2 komt een lelijk gat te
zitten waardoor alle toppers daar bijna de macht over het stuur
dreigen te verliezen. Gelukkig gebeurt dit niet en zo blijft de
top-5 ongewijzigd en eindigt Kees Snel knap maar onzichtbaar op
6.
1. Marcel Reints, 2. Andre Vrieze, 3. Ruud Wiefferink
Sprint 2000
Nu Ronald Akkkermans binnen het team van Bartelen Racing
is gekomen kon voormalig junior en toptalent Mike Bartelen de
expertise van Akkermans mooi gaan gebruiken voor zijn overstap
naar de Sprint 2000 klasse. Na 3 jaar junioren en een jaartje
kever rijden zagen we hem ineens met een zeer potente Honda S2000
in het voorseizoen aan de start verschijnen. En zijn talent zou
hem wel eens ver kunnen brengen dit seizoen want de snelle leerling
pakte in Brielle foutloos de winst.
Klaas Postma reed sterk in manche 1 maar moest in de tweede manche
opgeven met een blessure aan zijn vinger en hand. Een aanrijding
met Bennie Fielt zorgde ervoor dat een vingerkootje van Postma
achterover sloeg wat een dikke hand en heel veel pijn tot gevolg
had. Ook van Freek Gussinklo namen we al snel afscheid. Motorschade
betekende een wel heel kort optreden voor hem.
Door een foutje in de tussenstand na 3 manches werd de kleine
finale van deze klasse pas gereden na de finale van de kevers.
In deze kleine finale zagen we John Rotink (vice-kampioen) starten
en zoals hij bijna verplicht is aan zijn status de kopstart pakken.
Ook Henk van der Hart moest zijn nieuwe A&P via de kleine
finale naar de finale zien te brengen. Er lijkt voor beide rijders
geen vuiltje aan de lucht tot John Kornet en Peter Cents met elkaar
in aanraking komen met elkaar op het tweede rechte stuk. Cents
gaat hard over de kop en blijft ook zo liggen. Kornet is snel
uit zijn auto om Cents te bevrijden uit zijn benarde situatie.
Ook andere hulp volgt en Cents kan de auto gelukkig ongedeerd
verlaten. Code rood was het gevolg en een herstart op de baan.
Kornet denkt weer aan te kunnen sluiten maar zijn behulpzaamheid
komt hem duur te staan. Tijdens een manche of finale je voertuig
verlaten betekent niet meer deelnemen aan het vervolg mits het
geen compleet nieuwe start is. Een hevig teleurgestelde Kornet
zoekt dan ook volgas het parc-ferme op. Bij het opstellen missen
we Rotink die met een tractor wordt afgesleept. Van der Hart neemt
nu de koppositie in en tijdens de herstart is hij als eerste weg
en blijft Gerwin Bultink staan. Deze wordt door Frank Oomen over
het hoofd gezien en dan ook nog redelijk hard geraakt zonder al
teveel schade voor beide voertuigen. Van der Hart krijgt problemen
en valt stil. Jan Hendriks, Raimond Tijdink en Marcel Vervoort
gaan hierdoor naar de finale waardoor het complete Sprint 2000
HTB team in de finale staat want Bandi Peters plaatste zich op
rij 1.
Patrick Cleys maakte in de eerste manche de verkeerde bandenkeuze.
Te grote wielen maakten er een martelgang van waardoor de motor
steeds smoorde en een plaats in de achterhoede. Hierna volgden
2 manche overwinningen en de pole moest hij delen met Sjaak Wismans.
Ook de eerder genoemde Bandi Peters stond er knap tussen. Samen
met Herrijk Hop en Jan-Willem van Eerden was zo dan ook rij 1
compleet. Mike Bartelen de rookie bij uitstek deed bij zijn debuut
ook knap werk en plaatste zich als zesde.
De laatste cross in 2009 kwamen ze erachter waarom de auto van
Cleys niet meer zo reed op het zand als daarvoor. En dat de problemen
opgelost waren liet de snelle Belg zien met een magistrale start
om 19. 00 uur precies. Van Eerden leek verlost te zijn van zijn
plankenkoorts en startte mooi mee. Mike Bartelen had misschien
wel de beste start van allemaal maar Wismans, die voor hem stond,
blokte hem en zodoende kon de jonge rijder niet snel genoeg naar
voren rijden. Hop raakte een deel van de beplating kwijt aan de
rechtervoorkant van de auto waardoor we zijn voetenwerk goed konden
zien. En dat was weer eens at anders.
Pieter Poelstra reed de hele dag al erg sterk waardoor hij in
manche 2 zelfs Cleys leek te bedreigen. Ook in de finale reed
hij weer erg snel naar voren en op het moment dat Hop een gaatje
liet probeerde hij of zijn sprinter hier in paste. Helaas voor
Poelstra paste het niet en zin inschattingsfout leverde hem een
afgebroken draagarm op. De snelheid was eruit en moest hij opgeven
waardoor hij 10 plaatsen naar beneden duikelde naar plaats 14.
En dat was net voor de onfortuinlijke Bandi Peters die niet kon
genieten van zijn eerste rij klassering.
Cleys kon nooit meer bedreigd worden en na het uitvallen van Poelstra
leek de top-3 bevroren want van Eerden en Hop maakten het podium
compleet. Wismans gaf zijn nieuwe A&P met dito motor flink
de sporen en kon juichen na afloop. Seizoen 2009 was ineens vergeten
na zijn prachtige vierde plaats in Haarle. Erik Nijkamp eindigde
net voor de sterk rijdende Mike Bartelen en zo kwam er een einde
aan de eerste NK van dit seizoen.
1. Patrick Cleys, 2. Jan-Willem van Eerden, 3. Herrijk Hop
Resume
Een heerlijke dag qua wedstrijden maar zeker qua weer. Het schuiven
was top, zeker tijdens de finale wedstrijden, en ook op de organisatie
van MAC Haarle was niets aan te merken.
Toch zal er nog heel lang nagepraat worden over de NK gezien het
enorme aantal diskwalificaties in de standaard- en toerwagenklasse.
Of het allemaal terecht is kunnen we niet bepalen vanachter het
buro. Alleen vraag ik me wel af of sommige zaken niet beter op
voorhand afgekeurd kunnen worden? Want wees nu eerlijk waar hebben
we bij de toerwagens nu eigenlijk naar gekeken? Een overwinning
van Rene van Vliet of toch van Veldhuizen? Het publiek is nu toch
wel een enorm slachtoffer geworden en ook lang niet alle rijders
zullen blij zijn met de gang van zaken. Niemand is roomser dan
de Paus. Maar finales zien waar achteraf zoveel rijders uitgehaald
worden is geen reclame voor de sport meer. En dat de auto's aan
het reglement moeten voldoen daar ben ik ook voor. Ik weet dan
ook niet goed wat ik ervan moet vinden...
Tot Holterhoek al gaf Frank Verhoeven aan dat we op 16 mei de
cross terug kunnen zien op RTL7. |