VERSLAG - VEKA NEDERLANDS KAMPIOENSCHAP.

geplaatst: 26 april 2010
copyright

Wedstrijd 1 VeKa NK autocross
Haarle


24 april 2010


Als AutoCrossNederland. nl hebben we letterlijk en figuurlijk warme gevoelens bij Haarle. Letterlijk omdat de opening van het NK seizoen 2007 een warme was qua temperatuur en figuurlijk omdat het de eerste NK in het bestaan van AutoCrossNederland. nl was. En nu 3 jaar later keert het NK dan ook weer terug naar het oosten van het land waar de MAC Haarle er weer klaar voor is. In het 2007 verslag maakten we nog melding van dat Joop Cents, voorzitter van de club, de vader is van standaardklasse rijder Peter Cents. Alleen is hier wel een kleine wijziging in gekomen want dat hij de vader is van Peter blijft uiteraard hetzelfde alleen de klasse waarin Peter start is verandert. Van de standaardklasse maakte Peter de overstap naar de Sprint 2000 en op zijn thuis circuit zijn NK debuut in deze klasse. Op naar Haarle 2010 in de buurt van Hellendoorn waar het Veka NK pretpark voor 1 dag geopend werd.

Wat was het een prachtige baan in 2007 en wat hadden de mensen van het baan onderhoud het zwaar. De meest waanzinnige foto's kon je maken want vooral de junior- en standaardklasse rijders maakte metershoge sprongen. Afgelopen weekeinde sprak ik nog met standaardklasse rijder Pieter Nieuwkoop en die verwoordde het misschien wel het beste: "Na afloop van de eerste manche werd er aan me gevraagd hoe het boven was en antwoordde ik maar dat het erg koud was. Man wat een sprongen ik dacht echt toen ik weer landde dat alles onder mijn Fordje vandaan zou breken maar dat was gelukkig niet het geval".
Haarle staat dus op voorhand garant voor spektakel en heeft dit jaar de enige zandbaan waarop een NK wedstrijd gereden gaat worden. En dat is op zich ook al een unieke gebeurtenis in de al lange NK historie.

Inschrijvingen
Binnen het BSAC werden afgelopen jaren alle scenario's doorgenomen om te zien hoe de toekomst van het NK eruit moet gaan zien. Ze willen dat het NK namelijk gewoon een 1-daags evenement blijft en hoe dit nu te realiseren zonder dat er in het donker gereden moet gaan worden? Voorstellen konden ingediend worden en hier kwam uit naar voor dat er met 7 klassen en de daarbij behorende kleine en grote finales niet meer dan 67 mochten zijn op 1 dag. Dit kon alleen maar gerealiseerd worden door de maximum aantallen per klasse te gaan begrenzen. Dit resulteerde erin dat er 30 junioren, keverklasse, superklasse en toerwagens mee mogen doen per klasse. Voor de Sprint 1600 geldt een maximum van 45 en de Sprint 2000 en de standaardrijders werden op 60 begrensd.
Juist in de 2 technisch meest mooie klassen, Toerwagens en Superklasse, werden de maximum aantallen ruim overschreden. En aangezien geen enkele andere klasse ver achterbleef kon hier niet in geschoven worden. Het resulteerde in een wachtlijst voor deze 2 klassen en daar waren de rijders die hierop staan niet blij mee. Maar de regels waren vooraf duidelijk gesteld maar de teleurstelling van de rijders was natuurlijk wel te begrijpen zag ook het BSAC in. Er werd een kleine aanpassing in het reglement gedaan waardoor de rijders op de wachtlijst toch nog kans maken op deelname. Als op de wedstrijddag blijkt dat er minder dan 30 deelnemers zijn mag de eerste rijder op de wachtlijst meedoen. Voorwaarde is wel dat hij aanwezig is. Alleen hoort hij/zij pas op de dag zelf om 08. 00 uur of er gereden kan worden. En of er veel rijders zullen zijn die deze gok gaan nemen gaan we dus meemaken.
Maar goed niemand had waarschijnlijk veracht dat het zover zou komen want in totaal staan er 273 rijders geregistreerd om deel te kunnen nemen en slechts 6 hiervan staan op de wachtlijsten. En die wachtlijst is dan weer verdeeld in 3 voor de toerwagens en 3 voor de Superklasse.
Zoals verwacht waren niet alle geregistreerde rijders in Haarle aanwezig en bleef de teller in totaal op 222 steken. Hiervan waren 48 standaard, 44 Sprint 2000, 36 Sprint 1600, 22 junioren, 27 kevers, 21 toerwagens en 24 Supers. Tijd om dus te beginnen aan de NK seizoen opener in Haarle waar een "vreemde" startvolgorde werd aangehouden die wel te verklaren was. In de standaard, Sprint 1600 en Sprint 2000 waren genoeg rijders voor een kleine finale dus hun beten het spits af in de genoemde volgorde. Hierna volgden de junioren, kevers, toerwagens en Supers. De klassen die dan ook een kleine finale hadden reden de finales uiteraard pas na de finales van de andere 4 klassen.

Baan
Met een baan die erg nat gehouden was in de dagen ervoor en de ochtend zelf ook nog lag er een zware zandbaan op de rijders te wachten. Een lang en breed recht stuk stuurde naar links aan op het volgende rechte stuk waar een ruime chicane in lag. De ruime chicane werd ook als bocht 3 aangeduid en was gemakkelijk te nemen voor de rijders. Na 500 meter werd de start weer voorbij gereden en zat de complete ronde erop. De natte baan resulteerde erin dat er de gehele dag niet gesproeid hoefde te worden. Mede hierdoor was de baan erg zwaar voor de motoren en de versnellingsbakken die dan ook in grote getale sneuvelden. Maar desalniettemin golden voor een ieder dezelfde omstandigheden natuurlijk. Verder was er werkelijk aan alles gedacht. Een zeer ruim opgezet rennerskwartier waar gemakkelijk alle geregistreerde rijders gepast hadden. Een springkussen voor de jeugd en een enorme tribune die in het verloop van de dag helemaal vol zat. En niet alleen de tribune zat vol langs de complete baan stond het rijen dik met toeschouwers en het ontzettend mooie weer speelde hier zeker een positieve factor in. En voor de MAC Haarle was dit dan ook een enorme en terechte opsteker want alles was netjes verzorgd. Enige minpuntje was dat de friet aan het einde van de dag op was maar aan de andere kant was het voor de verkopers dan een goede dag geweest.

Juniorklasse
Het was even schrikken toen we de deelname lijst voor de junioren onder ogen kregen. Slechts 23 deelnemers op de definitieve lijst en de complete top -4 van 2009 ontbrak. Uiteraard logisch want deze bereikten allemaal de maximale leeftijd van 18 jaar in 2009 dus einde juniorklasse voor hen.
Thij Twaalfhoven, Hein-Durk Vellema en Jeremy Dikmans zien we ook (voorlopig) niet doorstromen naar een andere klasse. Alleen Stephan van Dijk doet dit wel want die zien we terug in de standaardklasse.
Marc Verheij probeerde het vorig seizoen bij de Rang-Pang en deed het niet onverdienstelijk. We hebben hem dan ook dit jaar uitgekozen als promo-rijder van ACNL en volgt hiermee Bram den Hertog en Jos de Groot op. Marc wensten we dan ook heel veel succes bij zijn NK debuut al viel het de Suzuki rijder nog niet helemaal mee op de enorm zware baan.
De baan was lang voor de juniorrijders en misschien moet het BSAC in combinatie met de rijders toch eens kijken of er voor deze klasse in deze omstandigheden niet naar een minder ronde aantal gekeken moet worden. De rijders en rijdsters vielen niet stil maar je zag duidelijk dat de meeste jongelingen toch wel veel moeite hadden om met redelijke snelheid rond te komen. Maar goed de manches waren dan misschien een beetje saai (in het algemeen trouwens) maar de finale was van een hoog nivo en erg spannend. Een vertrouwd beeld gaven Kevin van Beek en Jimmy Hop dan ook door als oudgedienden om 17. 20h de snelste start te hebben in hun Swifts.
Hop was net iets sneller dan van Beek en zodoende moest van Beek direct in de achtervolging de komende 10 ronden. Brian Dikmans kwam niet weg bij de start en kon zo zijn droom niet direct nastreven en viel ver terug in de beginfase. Coen Wouters daarentegen had een hele goede start en reed in het kielzog van Hop en van Beek mee in zijn groene 205. Nadere bestudering van deze auto leerde ons dat het de oude auto van Hein-Durk Vellema was en hiermee wisten we dan ook er zeker snelheid in deze auto zit. Ook met een nieuwe bestuurder.
Koen van Well de zandrijder bij uitstek maakte ook een erg mooie start mee al reed hij direct op gepaste afstand rond. Een klein foutje kostte hem direct een plaats aan Kevin Keijl die op het vinkentouw zat. Aan de kop van de wedstrijd voelde Jimmy Hop de druk van Kevin van Beek continu. Een foutje in de bocht voor het opkomen rechte stuk maakte dan ook een (tijdelijk) einde aan zijn leidende positie want van Beek maakte dankbaar gebruik. Danny Stoel maakte intussen een voorzichtige koprol en deze bracht hem weer op zijn wielen. Hij schudde even met zijn hoofd en vervolgde zijn weg weer.
In bocht 2 kwamen steeds meer kuilen te liggen en Kevin van Beek maakte hier bijna een kapitale fout door er volgas doorheen te rijden. Na zijn escapade op 2 wielen kwam hij weer op de juiste kant neer en kon Hop er geen gebruik van maken.
Brian Dikmans en Hendrik-Jan Praamstra hadden inmiddels hun opmars gestart en sneden door het middenveld heen. De dadendrang van Praamstra resulteerde in een stevige koprol van Stefan Gerrits die hard over de kop ging. De Swift bleef liggen met het dak in de rijrichting wat code rood tot gevolg had en een herstart op de baan.
Kevin van Beek maakte geen fout bij de herstart waardoor Hop en Wouters niets anders kunnen doen dan aansluiten. Praamstra kende een hele slechte herstart en zakt ver terug wat hem uiteindelijk op plaats 13 brengt. Bij Danny Stoel kunnen we inmiddels binnen kijken want na zijn koprol is hij de deur aan de rechterzijde verloren wat waarschijnlijk voor wat extra koeling zorgde.
Kevin van Beek kan de zege niet meer ontgaan en de Brabander uit Veen wint en zet de toon voor zijn titel aspiraties. Jimmy Hop wordt de nummer 2 en Coen Wouters krijgt problemen in de laatste bocht. Hierdoor zag de in het eerdere verloop van deze finale onzichtbare Rudy van Asselt ineens het brons glimmen. De herstart bracht hem dus veel en ook Kevin Keijl verschalkte Wouters nog even net voor de eindstreep.

1. Kevin van Beek, 2. Jimmy Hop, 3. Rudy van Asselt

Keverklasse
Een bijzondere ommekeer maakte Peter Timmermans in 2009. De rappe Belg koos ervoor om naast zijn Sprint 2000 activiteiten ook in de keverklasse te gaan acteren. Alleen de keverklasse reed hij op EP niveau. Anno 2010 doet hij dit weer voor wat betreft de EP keverklasse alleen met een nieuwe Nackaerts kever. En in de NK serie staat hij ingeschreven met een bijzondere RPower kever waarin hij samen met Eric Joosen zal gaan rijden. Joosen maakt in 2009 zijn debuut in Halle waarna we hem niet meer aan de start zagen verschijnen terwijl het juist erg goed ging en de finale werd gehaald.
Deze kever is, net als die van Richard van Loon, namelijk met een Hayabusa motorfietsblok met carburateur uitgevoerd. En de voortekenen zijn goed want in een Belgische VACB wedstrijd werd direct de overwinning gepakt.
Sooi Ermens was er uiteraard ook weer bij alleen niet zo succesvol als hij had gehoopt. Na een sterke eerste manche ging het er niet beter op worden. Helemaal niet na een stevige aanrijding met Willem Snijder in de derde manche. Vooral de kever van Snijder had veel schade daar er van de complete rechter zijkant niet veel meer over was. Hierdoor geen Snijder en Ermens in de finale. En zo waren er nog meer favorieten die we niet terugzagen in de finale zoals Eelco Kruis en Lammert Brink.
Peter Timmermans was polehouder vandaag met naast hem de erg verrassende Gerard Branderhorst. Om de eerste rij dan maar compleet te maken zien we Gerald Kemper, Jan-Paul Klaster (ondanks een koprolletje in manche 2) en Arjan Stokkink.
Gerald Kemper zag als eerste dat het licht op groen ging en pakte de kopstart. Stokkink probeerde het gelijk aan de buitenzijde en we misten direct Peter Timmermans die zijn succes van de manches niet kon prolongeren. Na een slechte start, versnelling 2 lag er sinds de tweede manche al uit, reed Timmermans direct in de achterhoede en in bochtencombinatie 3 maakte hij een koprol mee en einde finale voor hem en dat binnen 1 ronde.
Na 3 ronden zagen we Stokkink prachtig voorbij gaan aan Kemper die de deur openzette. Maar dat is ook niet verwonderlijk want de snelheden die deze 2 Nederlands kampioenen lieten zien was enorm. Bjorn Hissink levert een mooi gevecht af met Patrick Boessenkool wat uiteindelijk door Boessenkool wordt gewonnen en hem plaats 6 oplevert.
Marco Raben wil ook graag eens de Nederlandse titel veroveren maar moest van de tweede rij komen en had moeite om Gerard Branderhorst voorbij te komen. Uiteindelijk lukte dit wel maar kon hij niet meer aanklampen bij Kemper en Stokkink die inmiddels een respectabele voorsprong hadden opgebouwd. Ook Richard van Loon voelde zich thuis in het zand van Haarle. Door hard aan de buitenkant te rijden wist hij de Hayabusa op toeren te houden maar kon hij Branderhorst niet van plaats 4 afhouden.
Stokkink spreidde zijn titelaspiraties uit door zo op het oog gemakkelijk te winnen. Kemper liet zien ook over de juiste snelheid te beschikken en Raben moest genoegen nemen met de laatste podiumplaats.
Na afloop van de finale bleken de kevers van Richard van Loon en Peter Timmermans niet reglementair te zijn. De oude EP kevers van hun hebben namelijk een niet doorlopend dakdeel. De karakteristieke look van de kever moet namelijk helemaal doorlopen tot aan de carrosserie en dat is iets wat binnen de EP reglementen niet hoeft maar bij het NK wel. Timmermans heeft naar verluidt al een nieuw dak klaar liggen en is er zeker weer bij met een glimmend dakje in Holterhoek.

1. Arjan Stokkink, 2. Gerald Kemper, 3. Marco Raben

Toerwagenklasse
Veel, zo niet heel veel, nieuwe namen binnen de toerwagenklasse. Een paar jaar gelden op sterven na dood en nu met 33 inschrijvingen dus gewoon booming. De reglementen zijn wel wat aangepast (lees worden nu juist nagestreefd) wat resulteerde in een enorme teleurstelling voor de broertjes Breederland. Beide Hayabusa Swifts werden kort geslepen en op de sloop voor oud ijzer waarde verkocht. Einde tijdperk Breederlandjes? Maar nee want met een NK in Zuidland, waar beide broers wonen, konden ze niet achterblijven. De geruchten dat Peter zijn oude Astra weer onder het stof vandaan gehaald zou hebben bleken toch niet waar te zijn. Op vrijdagavond kwam het team aan en boden ze bij de keuring ineens een hagelnieuwe Suzuki Baleno aan. Uiteraard weer een Hayabusa motor erin en helemaal volgens het reglement zworen de broers.
En Nico dan? Die vertelde lang nog niet alles maar staat ingeschreven bij de Superklasse en komt met een 4-wiel frame aan de start uit de stal van Paul Peters. Wie we nog meer missen is Marco Tuchter die privé wat nieuw- en verbouwplannen gaat uitvoeren en de tijd niet kan vinden om hiernaast ook nog eens te gaan crossen.
Rob van Kuringe kon het niet laten en lapte de kever weer helemaal op om zo toch te kunnen starten want kostbare punten laten liggen met de kever in de schuur kon hij toch niet verkroppen. Zodoende wacht hij nog steeds met smart op de Fabia. Als alles volgens plan verloopt is deze voor Holterhoek klaar en dat wordt ook tijd volgens van Kuringe want het schakelen gaat niet goed meer bij de kever.
Richard Kools kende een wisselende dag. Het ging allemaal erg goed tot in manche 3 de greppel zijn eindstation was. Er ging een hele lange rit op 2 wielen aan vooraf maar de juiste kant kwam weer beneden en dat was zijn geluk om toch op rij 1 te kunnen starten.
Ook op rij 1 Frederik Veldhuizen , Rene van Vliet en Peter Breederland. Deze 3 leverden een prachtig gevecht af in de tweede manche waar ze met respect voor elkaar de duizenden mensen langs de baan op de banken kregen. Vreemde eend in de bijt was het keverteam met Jan van Eerden achter het stuur die de donkerblauwe kever brutaal tussen de gevestigde orde had geplaatst.
Veldhuizen maakte met iedereen korte metten bij de start al gaf Rene van Vliet maar erg weinig toe. In Waddinxveen hebben ze toch weer wat gevonden deze winter zo lijkt het. Van Kuringe sluit aan de binnenzijde en vanaf rij 2 komend aan op 3. Zou de huidig kampioen dan nu al voor een verrassing kunnen zorgen? Fred Stout kon niet volgen met de nieuw opgebouwde Golf en is dan ook de eerste uitvaller en dat is niet wat hij verwachtte van zijn eerste NK.
Erwin Polman met de Lancia is the-best-of-the-rest en houdt Leon Kammeraad en Willem Slob zodanig op dat Gerbert Paus ook kan aansluiten. Paus heeft overigens een mooi concept gebouwd en een Subaru Justy (look alike van een Swift) voorzien van een Impreza blok en deed leuk mee vandaag. Polman capituleert uiteindelijk voor alle 3 maar sluit toch zijn NK debuut af op een knappe plaats 10.
Op kop verandert er weinig maar toch kan Veldhuizen geen gat trekken ten opzichte van Rene van Vliet. Kools onderneemt een op het oog alles of niets poging bij Rob van Kuringe. Toch volledig onder controle lukt zijn uitrem actie net niet. Zo moet Kools genoegen nemen met een vierde plaats achter van Kuringe en voor Breederland. Maar zoals het cross spreekwoord zegt:"Het kampioenschap wordt niet in de eerste wedstrijd beslist. " In de een na laatste ronde begint Rene van Vliet aan een serieuze opmars en bij het ingaan van bocht 1 zit hij aan de binnenzijde van Veldhuizen. Het heeft er alles van weg dat van Vliet de kop gaan veroveren maar een kleine misschakeling maakte een einde aan zijn mogelijkheid om zijn eerste NK wedstrijd ooit te gaan winnen. Veldhuizen dus toch weer met alle punten naar huis voor de dolgelukkige Rene van Vliet. Na alle pech in 2009 lijkt het een sterk seizoen te gaan worden voor het RVV-Delta team.
Na afloop van de finales bleef het onrustig in het parc-ferme de TC en de Sport commissarissen.
De TC had zich voorgenomen om de carrosserie van alle finalisten eens goed onder de loep te nemen. En naast de protesten van equipe Breederland, die hun ongenoegen hadden aangegeven over alles wat onreglementair was in hun ogen, bleef het nog lang onrustig in Haarle. Dit resulteerde uiteindelijk in 8 officiele uitsluitingen in de toerwagenklasse. En hier zitten heel veel klinkende namen bij. Frederik Veldhuizen, Rob van Kuringe en Richard Kools zijn de voornaamste slachtoffers. Maar ook Gerbert Paus, Jimmy Poelarends en Jan van Eerden zitten bij de uitsluitingen. Gaat het NK toerwagens zo ten onder aan de misschien wel te ingewikkelde regelgeving die ze voor deze klasse hebben opgesteld? De onvrede bij de rijders was dan ook enorm en weten er dan ook niet goed mee om te gaan. Is een centimeter te weinig bumper of een centimeter teveel weggeslepen carroserie de reden voor deze zware sancties? De uitgesloten rijders vinden zeker van niet en had een (laatste) waarschuwing niet meer op zijn plaats geweest? Of wordt regel is regel nu ineens wel gehanteerd door de TC? Zien we de volgende NK nog wel zoveel rijders terug of geven ze er allemaal de brui aan?
Jammer want na de finale was iedereen toch erg tevreden leek ons en nu lijken toppers zoals Veldhuizen, van Kuringe en Kools hun kampioenschap aspiraties al in de koelkast te kunnen parkeren.
Of er nu doorgeschoven wordt in de uitslag zullen we pas zien als de officiÏle uitslag bekend gemaakt wordt. In het reglement staat namelijk:
In geval van een wijziging van de uitslag van een protest/technische nakeuring of beslissing van de WL/SC, schuiven de overigen op in de uitslag. In geval van een wijziging naar aanleiding van een ingediend protest schuiven de overigen niet op.
Onder voorbehoud dus de uitslag:
Frederik Veldhuizen (technische afkeur of protest?)
Rene van Vliet
Rob van Kuringe (technische afkeur of protest?)
Of

1. Rene van Vliet, 2. Peter Breederland, 3. Willem Slob

Superklasse
De paardenkrachten vlogen ons om de oren in het afgelopen winterseizoen. De een wist nog meer PK's uit de blokken te halen dan de ander wat resulteert in vermogens tussen de 600 en de 700 PK. Ook Peter Versluis nam afscheid van de 2 liter klasse en bestelde bij F&S een dik frame met dito motor. Een Corvette motor volgens de nieuwste specs maken hem op voorhand een van de favorieten binnen deze klasse. Maar met zeer weinig testmeters wist Peter nog niet waar hij zich binnen de gevestigde orde kon gaan plaatsen. Toch maakte hij zich er niet zo druk over want manche 1 was zijn prooi. Dit gebeurde ook in manche 3 want temperatuur problemen zorgden voor tame rondrijden van Peter in manche 2.
Ook de opvallende overstap van Ronald Akkermans blijkt een feit te zijn. Nu de ex-Veka auto van Rob de Baar weer te koop kwam nam Kees Bartelen deze over en kreeg Akkermans zover om niet de Sprint 2000 titel te gaan verdedigen maar een nieuwe uitdaging aan te gaan binnen de Superklasse. En deze uitdaging resulteerde in een sublieme eerste manche waar hij op de eindstreep stil viel en tweede werd. De rokende motor gaf aan niet meer verder te willen wat helaas dan ook zo was.
Gerrit Nap was er ook met de nieuwe F&S en stond wel in de finale maar verscheen niet aan de start. Zodoende was er maar 1 Corvette motor in de finale te vinden want Huib Versluis kwam niet aan de start in Haarle.
Peter Versluis liet direct zijn achterkant zien aan alle rijders bij de finale. Ze keken dan ook recht in de dikke uitlaatpijp van de Werkendammer. Toch liet Pierre Blok zijn dat er ook dit jaar weer rekening met hem gehouden moet worden. De strak sturende Blok vertrok vanaf de pole terwijl hij in manche 1 en 2 het gevoel had dat er wat zaken niet helemaal klopten. De flinke aanrijding met Andreas Klein Harmeyer in Overloon hadden toch zijn sporen nagelaten. Naast de vele schade die al hersteld was kwamen nog wat kleine zaken naar boven. Ook Ankersmit trad weer aan en liet ook zien dat er met hem gewoon weer rekening gehouden moest worden. Want ook hij wil dit jaar van het stempel eeuwige tweede af en schreef dan ook met Roel Brussen in als equipe.
Ook Erik Pijnenburg leek op de weg terug met een verse motor, kabelboom en opvallend glimmende schokbrekers stond hij eindelijk weer eens op de eerste rij. Jammer voor hem was dat de erg sterk gestarte Wilhelm Franssen en hij elkaar raakten in bocht 2 en beide de strijd voortijdig moesten staken. Ook Leo Scholten lag toen al op zijn kop aan de binnenzijde van de bocht.
Wat verder opviel is dat de jonkies Tim ten Dolle en Rick van Herwijnen zich beide wisten te plaatsen voor de finale. In deze finale maakte vooral ten Dolle indruk. Hij reed erg knap naar plaats 4 toe en van Herwijnen deed het ook erg goed met zijn zevende stek. Zo ziet het er naar uit dat vader Anton nog niet hoeft voor te doen hoe het sneller zou kunnen...
Peter Versluis begon te bouwen aan een imposante voorsprong tot het noodlot toesloeg. Bij het linker voorwiel brak iets af wat de stand van het wiel niet meer verticaal maakte. Zonde dus en met nog 7 ronden te gaan zag je dat de voorsprong niet groot genoeg was want het wiel kwam schuiner en schuiner te staan. Pierre Blok ging er eens goed voor zitten want hij rook zijn kans en wist ook dat wij in 2009 niet een keer had kunnen winnen en hierdoor de titel aan zijn neus voorbij had zien gaan. Peter werd dan ook voorbij gereden en in de laatste ronden passeerden er nog zoveel dat er uiteindelijk niet meer inzat dan plaats 8.
Blok maakte meters en Ankersmit zag geen kans om dichterbij te komen. Blok won dat ook al was hij niet de sterkste maar wel degene met het beste materiaal. Een blije Blok had het niet verwacht maar wist dat de aanpassingen deze winter niet voor niets zijn geweest en wilde ook nog niet vooruitkijken naar een eventuele titel.
Michael Kuipers kende een jumpstart in manche 2 en moest vanuit het achterveld (plaats 8) komen en dat viel niet mee. Zijn ervaring bracht hem nog wel naar voor maar de huidig kampioen kwam niet verder dan plaats 5 net achter Tim ten Dolle.
John Verberk liet de 4x4 ook lekker brullen over het zand en zijn vele testwedstrijden in het voorseizoen, uiteraard ook op het zand, betaalden zich nu uit. Want de laatste podiumplaats was voor hem. Blok won dus na de terugval van Peter Versluis die in mijn ogen wel de morele winnaar is maar daar win je niet mee.

1. Pierre Blok, 2. Erik Ankersmit, 3. John Verberk

Standaardklasse
Binnen de standaardklasse is de huidige kampioen Hendrik Stadman er niet meer bij. Hij neemt een sabbatical en kijkt er naar om in de toekomst een overstap te maken naar 1 van de sprintklassen. Of het zover komt weten we natuurlijk nog niet maar zijn kampioensauto werd overgenomen door Sebastiaan Bosma en Freerk Gijzen die er als equipe mee hebben ingeschreven. En in het voorseizoen liet Sebastiaan Bosma zien de MR2 al goed onder de knie te hebben.
En om 17. 00 uur kan Sebastiaan Bosma dan aan de bak want hij start in de kleine finale en gaat er eens goed voor zitten. Naast Monique van der Heide en Rene Snippe lijken hun toch de meeste kans te hebben om door te stromen naar de finale. Van der Heide pakt de kop gevolgd door Snippe en Bosma. Toch glipt Bosma direct binnendoor bij Snippe en zijn het 2 nieuwe modellen MR2 gevolgd door het oude type. Hierachter 11x een Opel met aansluitend een Renault Clio.
De rokende MR2 van Snippe levert hem geen problemen op en dat is maar goed ook want Bosma gaat de verkeerde lijnen rijden. Hij kiest voor de buitenzijde en deze omweg blijkt niet de snelste te zijn. Ook Emiel Gotink profiteert van de lijnen van Bosma en wordt derde. Van der Heide kent een probleem in de laatste bocht en verliest snelheid waardoor Snippe als eerste door mag naar de finale.
Erik ten Zende leek de enige die de hegemonie van de MR2 brigade kon doorbreken want hij parkeerde de Peugeot 206RC brutaal op rij 1 en wist in de start niets in te brengen maar dat terzijde. Op Chris Wagenaar stond geen maat deze dag en met winst in alle manches was er maar 1 plaats vor hem weggelegd zo leek het. De snelste start was er voor Haitze Idzenga die met een grijze MR2 aan de start verschenen. Maar voor de eerste bocht stelde Wagenaar al orde op zaken door snoeihard de leiding te pakken. Mariette Lokate sloot aan bij de 2 snelle starters en de tendens dat de MR2 de beste auto is, zeker voor zandbanen, bleek wel want voor bocht 3 werden de eerste 7 plaatsen bezet door dit type auto. Sasa Kovac was de eerste die een beetje terug begon te vallen met zijn MR2. En bij Yje de Vries en Marco Gotink zien we ook al snel de eerste signalen dat de MR2's erg warm beginnen te worden. Bij Gotink werd het zelfs zo erg dat hij moest opgeven en de vlammen aan de achterkant zichtbaar waren. De Vries wist de schade nog beperkt te houden met plaats 7.
Aan de kop veranderde helemaal niets en de top-3 leek dan ook veilig gesteld. Toch dacht Siegfried Postma daar heel anders over. Hij drong fel aan bij Lokate en leek in bocht 1 plaats 3 van haar over te nemen. Dit lukte helaas voor hem niet en hiermee schakelde hij zichzelf dan ook bijna uit. Toch behield hij zijn plekkie 4. Ten Zende zit er dan ook nog goed bij tot hij in de een na laatste ronde ineens stil valt en een goede klassering dan ook uit zijn hoofd moet zetten.
Pieter Nieuwkoop geeft de Ford nog eens extra de sporen en weet uiteindelijk op plaats 5 te eindigen waarmee hij de beste niet MR2 rijder is. Hierachter de ook sterk opererende Opel rijder Edwin Bos. En met deze wetenschap dat de MR2 rijders op het zand weer oppermachtig zijn hopen we dat de overmacht van deze typen op de klei wordt onderbroken al schatten we die kansen niet zo hoog in.
Want met Wagenaar die al veel ervaring met de auto heeft en die ook op de klei erg goed uit de voeten kan is het een kwestie van tijd en Waag schrijft zijn eerste Nederlands kampioenschap bij op zijn erelijst.
Na afloop van de finales was het ook in deze klasse een drukte van belang in het parc ferme. De een na de andere rijder diende zich te melden en als de berichten hier kloppen zijn er 8 deelnemers uit de uitslag genomen. Alleen hebben we nog geen info over welke rijders het allemaal gaat. Erik ten Zende en Edwin Bos hebben in ieder geval een DSQ achter hun naam staan.

1. Chris Wagenaar, 2. Haitze Idzenga, 3. Mariette Lokate

Sprint 1600
In deze klasse eindelijk weer de comeback van mijn persoonlijk favoriet Roland Dekkers alias Jerommeke. In 2009 moest Dekkers vanaf de zijlijn toekijken daar hij herstellende was van een hernia operatie en revalidatie. De pech die Erwin Sligman met zijn auto overkwam resulteerde in een slecht eindresultaat. Ook nu staan ze weer als equipe ingeschreven maar zal Dekkers de meeste wedstrijden voor zijn rekening nemen. Alleen het voorseizoen liet zien dat nog niet alle pech verdwenen is.
Ook de NK terugkeer van Henk de Vries stemde me erg tevreden. De voormalig "fabrieksrijder" van A&P crossframes die nu een auto deelt met Detlef Domhof liet zien het kunstje niet verleerd te zijn. Wat ik overigens wel miste waren de enorme grote achterwielen waarmee Henk vroeger heel vaak voor de dag kwam. Henk welkom terug in ieder geval.
Met een serieus deelnemersveld van 36 moest er een kleine finale aan te pas komen om de 15 finalisten bij elkaar te krijgen. En hierin kleppers zoals Rene van der Coelen, winnaar laatste NK 2009, Jerommeke, Erik Diepenmaat en Sander Cuenen.
De start van Rene van der Coelen mondde bijna uit in een flik-flak. De steigerende Honda bracht hem de kopstart en of het een valse start was zullen we wel nooit weten want liggend aan de leiding begaf de motor het na een paar ronden. Frank de Bruin liet een mooi gevecht zien met Yves Vervloet. De Belgische rijder met de Denicol machine leverde mooie gevechten af in de manches en wilde zich ook hier naar de finale vechten. Helaas strandde hij op plaats 18 maar neemt hij wel mooi een NK punt mee naar Begijnendijk. Dirk Bogaerts zagen we terug op plaats 28 en dit betekende net geen plaats in de kleine finale voor hem. En zo was zijn debuut in het NK nog niet heel succesvol. Maar met nog 5 wedstrijden te gaan hopen we Dirk ook zonder problemen aan de finish te zien komen.
Peter van Drunen liet zien dat de nieuwe motor echt veel potentie heeft en hij maakte het Erik Diepenmaat behoorlijk moeilijk. Toch gaf de routine van Diepenmaat de doorslag en wist hij als laatste door te dringen naar de finale. Want voor hem hadden Roland Dekkers en Johan Shoenmakers zich ver los gereden.
Marcel Schoo was de titel favoriet die zich niet wist te plaatsen voor de finale. Hij veroverde nog wel een plaats in de kleine finale maar door de enorme motorproblemen verscheen hij daar al niet meer aan de start.
Wie de toon aangaven vandaag en dus vooraan stonden in de finale waren de mannen met de double-twinned machines en dan hebben we het over Marcel Reints en Ruud Wiefferink. Wiefferink lijkt een onbekende maar door zijn vele kmapioenschappen die hij behaalde in Duitsland, is hij opgenomen door F&S in hun team. Ook Vrieze en Tolkamp waren weer stabiel en Pieter Mennen plaatste zich ook op rij 1 en had al 2 manche overwinningen op zak en dat lukte alleen Reints maar op deze prachtige dag.
Reints plaatste de koppeling op het juiste moment omhoog en schoot naar voren met de ex-auto van John Lagodny uit de stal van Peters Autosport. De meervoudig kampioen bij de junioren drukte dan ook vanaf de start al zijn stempel op deze finale. Hij kwam, zag en overwon al probeerde Vrieze nog wel even sneaky om binnendoor te glippen bij Reints wat net niet lukte.
Wiefferink en Mennen sloten aan en Tolkamp leek de start gemist te hebben maar een magistrale eerste bocht leverde hem toch nog plaats 5 op.
Reints gaat direct zijn voorsprong uitbouwen en duldt Vrieze geen moment in zijn buurt. De jonge inwoner uit Apeldoorn begint net als in 2009 met een overwinning en wil dit jaar verder stijgen in de eindrangschikking. Maar met de kleibanen in het vooruitzicht zal dit niet mee gaan vallen.
Vanaf de achterste rij is het Johan Schoenmakers die na 1 ronde al op plaats 7 ligt en zou hij dan voor een verrassing kunnen zorgen? Wiefferink en Mennen gaan volop met elkaar in de slag en het is een genot om naar te kijken want Vrieze en Reints rijden onbedreigd rond. Toch houdt Wiefferink stand en Mennen krijgt geen kans. Tolkamp ruikt zijn kans en probeert het bij Mennen wat ook weer net niet lukt. In bocht 2 komt een lelijk gat te zitten waardoor alle toppers daar bijna de macht over het stuur dreigen te verliezen. Gelukkig gebeurt dit niet en zo blijft de top-5 ongewijzigd en eindigt Kees Snel knap maar onzichtbaar op 6.

1. Marcel Reints, 2. Andre Vrieze, 3. Ruud Wiefferink

Sprint 2000
Nu Ronald Akkkermans binnen het team van Bartelen Racing is gekomen kon voormalig junior en toptalent Mike Bartelen de expertise van Akkermans mooi gaan gebruiken voor zijn overstap naar de Sprint 2000 klasse. Na 3 jaar junioren en een jaartje kever rijden zagen we hem ineens met een zeer potente Honda S2000 in het voorseizoen aan de start verschijnen. En zijn talent zou hem wel eens ver kunnen brengen dit seizoen want de snelle leerling pakte in Brielle foutloos de winst.
Klaas Postma reed sterk in manche 1 maar moest in de tweede manche opgeven met een blessure aan zijn vinger en hand. Een aanrijding met Bennie Fielt zorgde ervoor dat een vingerkootje van Postma achterover sloeg wat een dikke hand en heel veel pijn tot gevolg had. Ook van Freek Gussinklo namen we al snel afscheid. Motorschade betekende een wel heel kort optreden voor hem.
Door een foutje in de tussenstand na 3 manches werd de kleine finale van deze klasse pas gereden na de finale van de kevers. In deze kleine finale zagen we John Rotink (vice-kampioen) starten en zoals hij bijna verplicht is aan zijn status de kopstart pakken. Ook Henk van der Hart moest zijn nieuwe A&P via de kleine finale naar de finale zien te brengen. Er lijkt voor beide rijders geen vuiltje aan de lucht tot John Kornet en Peter Cents met elkaar in aanraking komen met elkaar op het tweede rechte stuk. Cents gaat hard over de kop en blijft ook zo liggen. Kornet is snel uit zijn auto om Cents te bevrijden uit zijn benarde situatie. Ook andere hulp volgt en Cents kan de auto gelukkig ongedeerd verlaten. Code rood was het gevolg en een herstart op de baan. Kornet denkt weer aan te kunnen sluiten maar zijn behulpzaamheid komt hem duur te staan. Tijdens een manche of finale je voertuig verlaten betekent niet meer deelnemen aan het vervolg mits het geen compleet nieuwe start is. Een hevig teleurgestelde Kornet zoekt dan ook volgas het parc-ferme op. Bij het opstellen missen we Rotink die met een tractor wordt afgesleept. Van der Hart neemt nu de koppositie in en tijdens de herstart is hij als eerste weg en blijft Gerwin Bultink staan. Deze wordt door Frank Oomen over het hoofd gezien en dan ook nog redelijk hard geraakt zonder al teveel schade voor beide voertuigen. Van der Hart krijgt problemen en valt stil. Jan Hendriks, Raimond Tijdink en Marcel Vervoort gaan hierdoor naar de finale waardoor het complete Sprint 2000 HTB team in de finale staat want Bandi Peters plaatste zich op rij 1.
Patrick Cleys maakte in de eerste manche de verkeerde bandenkeuze. Te grote wielen maakten er een martelgang van waardoor de motor steeds smoorde en een plaats in de achterhoede. Hierna volgden 2 manche overwinningen en de pole moest hij delen met Sjaak Wismans. Ook de eerder genoemde Bandi Peters stond er knap tussen. Samen met Herrijk Hop en Jan-Willem van Eerden was zo dan ook rij 1 compleet. Mike Bartelen de rookie bij uitstek deed bij zijn debuut ook knap werk en plaatste zich als zesde.
De laatste cross in 2009 kwamen ze erachter waarom de auto van Cleys niet meer zo reed op het zand als daarvoor. En dat de problemen opgelost waren liet de snelle Belg zien met een magistrale start om 19. 00 uur precies. Van Eerden leek verlost te zijn van zijn plankenkoorts en startte mooi mee. Mike Bartelen had misschien wel de beste start van allemaal maar Wismans, die voor hem stond, blokte hem en zodoende kon de jonge rijder niet snel genoeg naar voren rijden. Hop raakte een deel van de beplating kwijt aan de rechtervoorkant van de auto waardoor we zijn voetenwerk goed konden zien. En dat was weer eens at anders.
Pieter Poelstra reed de hele dag al erg sterk waardoor hij in manche 2 zelfs Cleys leek te bedreigen. Ook in de finale reed hij weer erg snel naar voren en op het moment dat Hop een gaatje liet probeerde hij of zijn sprinter hier in paste. Helaas voor Poelstra paste het niet en zin inschattingsfout leverde hem een afgebroken draagarm op. De snelheid was eruit en moest hij opgeven waardoor hij 10 plaatsen naar beneden duikelde naar plaats 14. En dat was net voor de onfortuinlijke Bandi Peters die niet kon genieten van zijn eerste rij klassering.
Cleys kon nooit meer bedreigd worden en na het uitvallen van Poelstra leek de top-3 bevroren want van Eerden en Hop maakten het podium compleet. Wismans gaf zijn nieuwe A&P met dito motor flink de sporen en kon juichen na afloop. Seizoen 2009 was ineens vergeten na zijn prachtige vierde plaats in Haarle. Erik Nijkamp eindigde net voor de sterk rijdende Mike Bartelen en zo kwam er een einde aan de eerste NK van dit seizoen.

1. Patrick Cleys, 2. Jan-Willem van Eerden, 3. Herrijk Hop

Resume
Een heerlijke dag qua wedstrijden maar zeker qua weer. Het schuiven was top, zeker tijdens de finale wedstrijden, en ook op de organisatie van MAC Haarle was niets aan te merken.

Toch zal er nog heel lang nagepraat worden over de NK gezien het enorme aantal diskwalificaties in de standaard- en toerwagenklasse. Of het allemaal terecht is kunnen we niet bepalen vanachter het buro. Alleen vraag ik me wel af of sommige zaken niet beter op voorhand afgekeurd kunnen worden? Want wees nu eerlijk waar hebben we bij de toerwagens nu eigenlijk naar gekeken? Een overwinning van Rene van Vliet of toch van Veldhuizen? Het publiek is nu toch wel een enorm slachtoffer geworden en ook lang niet alle rijders zullen blij zijn met de gang van zaken. Niemand is roomser dan de Paus. Maar finales zien waar achteraf zoveel rijders uitgehaald worden is geen reclame voor de sport meer. En dat de auto's aan het reglement moeten voldoen daar ben ik ook voor. Ik weet dan ook niet goed wat ik ervan moet vinden...

Tot Holterhoek al gaf Frank Verhoeven aan dat we op 16 mei de cross terug kunnen zien op RTL7.