PERSBERICHT..
 
 

 


Jan-Willem Schreurs en Marc Hiddink
in de Sprint 1600-klasse
"Het moet leuk blijven"

Op de dag dat Jan-Willem Schreurs 28 jaar wordt, beginnen hij en zijn maat Marc Hiddink aan hun tweede seizoen in de Sprint 1600-klasse. Vorig jaar verschenen ze vijf keer aan de start, dit jaar rekenen ze op het dubbele aantal. Over hun kansen zijn ze realistisch. "Als we in de finales met de middenmoot kunnen meedoen, doen we het goed."



Op z'n achttiende vertelde Jan-Willem Schreurs tegen zijn ouders zei dat hij wilde gaan autocrossen. "Dat is goed, zeiden ze tegen me, als je maar wel iemand vindt die kan sleutelen", vertelt de 27-jarige loonwerker uit Aalten.
Schreurs vond die sleutelaar in de persoon van Marc Hiddink, een engineer bij machinefabrikant Dorset en vriend van zijn broer. Hiddink kwam in zijn jeugd veelvuldig bij de familie Schreurs over de vloer. Ze kenden elkaar dus al. "Ik wilde wel", zegt Hiddink. "En zo is het gekomen".
Schreurs en Hiddink vormen al negen jaar lang een onafscheidelijk duo in de autocrosswereld. Elke zaterdag komen ze bij elkaar in de schuur naast het ouderlijk huis van Schreurs in het Aaltense buitengebied. Daar staat de crossauto, daar ligt het gereedschap. "We starten 's ochtends rustig op. We beginnen eerst met koffie en broodjes. Dat doen we al negen jaar. Elke zaterdagochtend is dat het vaste ritueel", aldus Hiddink (29), die tegenwoordig in Dinxperlo woont.

Motor van motorfiets
Het tekent de gemoedelijkheid bij het duo. Schreurs en Hiddink crossen graag, maar niet ten koste van alles. Een keer in de week sleutelen vinden ze genoeg. Kort voor start van een nieuw seizoen willen ze wel eens een avondje extra de schuur in duiken, maar daarmee houdt het ook op. En als ze op zondag eens een feestje hebben, slaan ze zonder moeite een cross over. "Het moet leuk blijven", meent Hiddink.
Het duo begon in de Regioklasse. Vijf jaar lang reden ze mee, eerst met een Golf I, daarna met een Golf II.
In de zomer van 2008 kochten ze een klant-en-klare sprinter uit Belgie, waarmee ze de overstap konden maken naar de Sprint 1600-klasse. Over het eerste seizoen met de sprinter zijn beide heren meer dan tevreden. In Ruurlo wist Schreurs de auto in die finale zelfs als vijfde over de streep te brengen. In de manches scoorde hij zelfs een tweede plaats. "Als wij met deze auto finales weten te rijden en daarin met de middenmoot kunnen meedoen, dan doen we het goed", meent Schreurs.

Betaalbaar
Beide heren kennen hun plaats. "We hebben deze auto voor 7000 euro gekocht. De echte toppers in de Sprint 1600-klasse betalen dat alleen al voor een versnellingsbak. Het moet wel betaalbaar blijven", aldus Hiddink. Schreurs: "Toen we in deze klasse begonnen, zeiden mensen dat je voor 10.000 euro niet veel kunt beginnen. Dat valt echter alleszins mee. Wij bewijzen het tegendeel."
De auto van Schreurs en Hiddink beschikt niet over een automotor, maar een motor van een motorfiets. Die heeft weliswaar minder vermogen als een automotor, maar heeft als voordeel dat geen zware, aparte versnellingsbak nodig is. "Qua vermogen komen we te kort op de auto's met een automotor, maar dat maken we deels weer goed met het lagere gewicht", weet Hiddink. "Daarom rijden we ook zo graag op zware zandbanen zoals in Meddo. Dan scheelt dat gewicht een heel stuk", vult Schreurs aan.

Beginners
Deze winter hebben de heren technisch weinig veranderd aan hun sprinter. Wel is het hele motorblok in revisie geweest en zijn de slijtdelen vervangen. Daarnaast is het hele chassis gezandstraald. Hoofdsponsor Dorset, het bedrijf waar Hiddink werkt, steekt daarbij dikwijls een helpende hand toe.
Dit seizoen zijn beide heren van plan om meer crossen te rijden dan de vijf van afgelopen seizoen. "We denken aan een stuk of tien crossen. Als we af en toe bij de eerste vijf eindigen, zijn we meer dan tevreden", aldus Hiddink.
Wat in hun voordeel spreekt, is dat ze de auto nu beter kennen dan vorig jaar. "Het mooie van deze klasse is dat je de auto veel beter kunt aanvoelen. Veel meer dan in de Regioklasse merken we nu wat het effect is van een andere bandenkeuze of het verzetten van de schokbrekers", vertelt Schreurs. "Maar we kennen de auto nog lang niet helemaal", vult Hiddink aan. "Wat dat betreft zijn we nog steeds beginners in deze klasse."

Autocross Meddo
De autocross in Meddo vindt plaats op tweede paasdag, maandag 5 april. Plaats van handeling is het vertrouwde terrein aan de Oostendorperdiek, vlakbij de doorgaande weg van Winterswijk naar Eibergen.
Net als voorgaande jaren heeft de organisatie - Sportclub Meddo en Auto Cross Club Laren (ACCLa) - extra test- en trainingsmogelijkheden ingebouwd. Voordat de officiele wedstrijd begint, kan elke autocrosser op het parcours controleren of al het sleutelwerk in de winter succes heeft gehad.
Aanvang van de autocross is om 11.00 uur. Parkeren op het terrein naast het parcours is gratis.

.
geplaatst: 18 maart 2010.