ACHTERGROND..

 


Reglement en voorwaarden Superklasse binnen Formula Rallyracing 2010 definitief


Vanuit Nederland en Belgie blijkt er redelijk wat belangstelling te bestaan om als Superklasse deelnemers weer deel te kunnen nemen aan de Formula Racing wedstrijden in Valkenswaard. Hans Verbugt heeft zich sterk voor gemaakt en de neuzen weer allemaal de juiste kant op gekregen. Voor het zover was is er een duidelijk reglement en voorwaarden opgesteld om deze spectaculaire klasse ook in 2010 weer te kunnen zien rijden op het Valkenswaardse Eurocircuit.

Na een jaar afwezigheid is er door o.a. Hans Verbugt een poging ondernomen om de Superklasse weer terug te krijgen op het Eurocircuit in Valkenswaard. En na veel overleg met de NRV is er overeenstemming bereikt over de te volgen regels, voorwaarden en reglementen voor 2010. De Superklasse kan dan ook weer toegevoegd worden aan de spectaculaire Formula Racing klasse binnen de Nederlandse Rallyracing. Goed om te weten is dat er een minimum deelnemers aantal van 8 moet zijn welke zich voor 1 maart 2010 opgegeven te hebben via het volgende e-mailadres: inschrijven@eurocircuit.nl Kosten hiervoor zijn Euro 100,-.

  • Een belangrijke wijziging t.o.v. andere jaren is het verbod op slicks en bandenwarmers. Deze regel is 1 op 1 overgenomen vanuit het FIA handboek. Voor de details aangaande banden kan via deze link hoofdstuk 1.4 bekeken worden. Op verzoek is ook een Nederlandse vertaling hiervan verkrijgbaar.
  • Het totale kampioenschap bestaat uit 5 wedstrijden die allemaal verreden zullen worden op het Eurocircuit in Valkenswaard. Een schrapresultaat kent het kampioenschap niet dus alle wedstrijden tellen mee.
  • Alle deelnemers moeten hun auto voorzien van een AMB transponder TranX260. De deelnemer is verantwoordelijk dat hij zijn transpondernummer meldt op het inschrijfformulier en dat deze tijdens alle ritten van een wedstrijd AAN staat. De transponders dienen op een, door de organiserende vereniging, voorgeschreven plaats te zijn gemonteerd.
  • Alle wagens moeten voorzien zijn van een uitlaatsysteem met een, goed werkende, katalysator. (FIA homologatie niet verplicht doch AANBEVOLEN voor Formula RallyRacing)
  • Maximum aantal te produceren dB's is 85 gemeten met de geluidsdrukmeter geplaatst op stand 'A' en 'Slow'en. De microfoon wordt geplaatst op 10 m. afstand in het verlengde van de uitlaatpijp, met de motor draaiende op 4000 tpm. Hiervoor is het noodzakelijk dat de auto uitgerust is met een goed werkende toerenteller.
  • In de manches wordt gestart volgens het Rallycross systeem (5 op een rij). Ritten en finales volgens het alg. RR reglement 2010
  • Alleen de voor het NK FRR 2010 ingeschreven rijders mogen deelnemen aan de testdag van 21 maart 2010 op het Eurocircuit
  • Bij deelname van minder dan 6 auto's op een wedstrijddag mogen deze wel rijden in hun eigen klasse (niet toegevoegd aan de 2000cc 2WD) maar krijgen zij geen punten voor het NK FRR. Is dit het geval bij drie wedstrijden dan vervalt voor dat jaar het kampioenschap.
  • Alle rijders dienen in het bezit te zijn van een Rally Racing licentie 2010.

De wedstrijd kalender voor 2010 ziet er als volgt uit:

  • 21 maart testdag
  • 11 april
  • 16 mei
  • 20 juni
  • 18 juli
  • 22 augustus
geplaatst: 11-2-2010.