|
|
RaceRock
2009
27 december 2009
Uitbuiken in het
WTC-Expo gebouw in Leeuwarden was het motto op derde Kerstdag
van dit jaar. De organisatoren van de Racing-Expo vonden het tijd
om de race action arena uit te breiden naar een hoofdact in plaats
van een bijproduct. Zonder de bijbehorende Racing-Expo miste je
wel wat maar getuige de volgepakte tribunes vanaf het begin was
het een schot in de roos.
Of we
het nu moesten zien als de definitieve afsluiting van seizoen
2009 of als het officiele begin van seizoen 2010 laten we maar
in het midden. Feit is wel dat de Friezen erin geslaagd zijn een
leuk evenement neer te zetten waarin verschillende takken van
motorsport aan bod kwamen. We zagen o.a. de driftclub, Hotrods,
Formule auto's, Stockcar F1 en F2, straalmotoren en natuurlijk
"ons ding" de sprinters. En wat helemaal genieten was
is het overdekte rennerskwartier. Niet toegankelijk voor het publiek
maar met onze pers vrijheid mochten we hier ronddwalen. En dat
was een gezellig weerzien met onze helden.
Sprinters
Regerend Europees kampioen autocross Glenn van Rosmalen had wel
zijn auto bij zich maar helaas zonder motor en bak. Die waren
nog niet gereed zo gaf een papier op het verder kale frame aan.
Maar gelukkig was Renze Vellema aanwezig met zijn 4x4 sprinter
en hiermee mocht ook Glenn naast Renze zijn kunsten vertonen en
bleef het publiek dus niet verstoken van de grote kampioen.
Klaas Postma was weer terug na een jaar afwezigheid en hij was
dan ook gelukkig dat hij zijn overall en helm weer eens aan kon
trekken. Helaas duurde zijn optreden niet erg lang want een touche
met de betonnen omheining was hier debet aan. Met kromme draagarmen
en een verbogen stuurhuis werd de A&P voortijdig de aanhanger
in getakeld.
Hans de Smalen was de smaakmaker van Racerock met zijn SBS frame.
De vlammende Mitsubishi motor was een genot om te zien alleen
de klappen die de motor maakte waren onheilspellend. Na 2 runs
moest Hans dan ook eieren voor zijn geld kiezen. Een haperende
sensor maakte verder rijden onmogelijk en dat vond niemand leuk
omdat de vlammen een prachtig gezicht waren.
Pierre Blok, nummer 2 van het NK Superklasse, had zijn motor net
terug van de bank en ging er dan ook eens goed voor zitten. Wennen
was het voor hem in de eerste ronden want met koude banden op
het beton spin je gauw. Maar met rokende banden wegtrekken zorgt
dan wel weer voor een snelle temperatuur in je banden en zo kon
hij telkens aanpikken bij Hans de Smalen. Alleen in de tweede
run wilde Pierre wel heel graag aan Hans voorbij. Het was een
lust om te zien maar wat Pierre ook probeerde de vlammende Mitsubishi
kwam hij maar niet voorbij. Met een bijna gesmolten vizier raakte
hij dan ook een keer flink de muur wat een afgebroken draagarm
tot gevolg had. Maar van ophouden wilde hij niet weten. Helaas
zagen we ook Pierre niet meer terug door een defect aan de koppeling.
En zo waren er nog maar 2 over bij de sprinters. Rene Hofstra
liet zien over een enorme wagenbeheersing te beschikken. Na jaren
ovalracing gedaan te hebben liet hij zien dit nog niet verleerd
te zijn. Zijn 2WD A&P stuurde hij snaarstrak langs de wanden
en gaf aan klaar te zijn voor zijn eerste jaar NK. Hij wil graag
inschrijven voor de Sprint 2000 klasse en zoals we het nu kunnen
zien is Rene daar een absolute aanwinst voor.
Good-old Renze Vellema was ook nog over met zijn oerdegelijke
en betrouwbare sprinter. De altijd goedlachse Vellema gaf dan
ook aan dat betrouwbaarheid altijd de beslissende factor is bij
het rijden op beton. En hij kreeg het gelijk aan zijn zijde. Jammer
was wel dat door een klein technisch defect het eerste optreden
van Glenn van Rosmalen in zijn auto van korte duur was. Maar hierna
liep alles weer op rolletjes zoals we het van GVS racing ook gewend
zijn.
Eind goed al goed
Het was een mooi evenement wat de kerstdagen van 2009 mooi afsloot.
Toch misten we wel het Racing-Expo gevoel wat toch onomwonden
verbonden lijkt met de live action arena. Het is geen kritiek
want de WRO zette een erg mooi en goed evenement neer. Maar als
onderdeel van de Racing-Expo is er meer afwisseling dan nu het
geval was en dat gaat in 2011 weer de kracht zijn van de Racing-Expo.
|