EUROPOKAL KAMPIOENSCHAP VERSLAG.

geplaatst: 5 oktober 2009
copyright

Wedstrijd 6 EuroPokal
Kieldrecht


26-27 september 2009


Terug op de Belgische klei van Kieldrecht waar de openingswedstrijd van het seizoen 2009 geen doorgang vond en de laatste wedstrijd van het Europokalkampioenschap op de mooie baan in St. Lenaarts werd verplaatst naar het plaatsje Kieldrecht onder de rook van Antwerpen.
In 2005 vond in Kieldrecht ook de afsluiter plaats en in 2007 was de kleiharde baan het decor voor de aftrap van het nieuwe Europokal seizoen. Helaas gooide het weer beide keren roet in het eten.


De ondergrond in Kieldrecht is namelijk keihard en bij droge weersomstandigheden een van de mooiste in zijn soort. Snelheden lagen dan ook erg hoog op beide dagen terwijl de ontstane stof goed onder controle werd gehouden en het aanwezige publiek kon genieten van mooie strijd op de baan.
In de meeste klassen was het kampioenschap nog niet beslist en was de spanning om te snijden.

Met Richard Zwiep, Frank Schoenmakers, Eimert de Groot en Dion Verstraten als de nieuwe kampioenen voor respectievelijk de klasse 2, 3, 10 en klasse 12 moest het op de klei in Kieldrecht gaan gebeuren.

Met een lengte van ongeveer 700 meter en een pittige chicane had het Janssen autosportteam er wederom een mooi parcours van gemaakt. Niet alleen de wedstrijden zijn tijdens de laatste europokal een lust voor het oog ook de prijsuitreiking van de kampioenen is de moeite waard. Vorige jaar werden de auto's uit de feesttent geweerd maar dit jaar ging ouderwets het dak er weer van af.

Klasse 1
Ronny Claeys was in Kieldrecht de sterkste en pakte de dagoverwinning op zondag toch haalde Tobias Schulze het kampioenschap binnen door op de tweede plaats te eindigen.
De Mr2 rijder in de TACO kleuren was veruit de sterkste ondanks de rook uit zijn bolide. Nick Pelgrom wist de aansluiting met Schulze te houden in Kieldrecht maar zag Schulze het kampioenschap van de toerwagens tot 1600cc binnen slepen.

Klasse 2
Het is oranje en gaat als een beest? Een oranje kever met achter het stuur keverdokter Richard Zwiep. Met winst in alle wedstrijden konden maar weinig toerwagencoureurs een vuist maken tegen de stukadoor uit Zuidwolde. Bart Jan Blauw reed werkelijk de longen uit zijn lijf op Zwiep van zijn kroon te verstoten. In Kieldrecht kwam Blauw heel dichtbij maar moest op zondag en in het kampioenschap genoegen nemen met een tweede plaats. Toch een goede prestatie voor de coureur uit Oldebroek. Een derde plaats werd veroverd door Bastiaan Hoogeboom in de Ford Focus.

Klasse 3
Met een wereldstart was Jos Hendrickx als eerste bij de bocht maar daarna ging het mis met de jonge Subaru rijder. Een koprol bracht zijn waterloo in de finale. Die werd gewonnen door Arne Deburggraeve gevolgd door de BMW van Erik Mulder en op plek drie Bart Jan Blauw in de Seat.
De kampioen in de toerwagenklasse tot 3500cc Frank Schoenmakers vonden wij terug op de zesde plaats. De coureur uit Baarle Nassau had in Merksplas al genoeg punten om het kampioenschap veilig te stellen.

Klasse 4
Jimmy Poelarends kwam zag en overwon. Hij voerde de druk op bij Wesley Welgraven die lang op kop lag. Een klein foutje werd meteen afgestraft door Poelarends die zich opnieuw kampioen bij de junioren noemen. Volgend jaar zien wij de jeugdige kampioen terug in een toerwagen in klasse drie.
Jeremy Dikmans liet zich niet van de wijs brengen profiteerde ook van het foutje van Welgraven en verwees hem naar de derde plaats.

Klasse 5
Na een koprol in Merksplas en geen punten had Brink zijn zinnen gezet op de wedstrijd in Kieldrecht. Peter Timmermans leek zijn feestje te verstoren maar werd in de laatste ronde in het heetst van de strijd sportief voorbij gestoken. Door de winst sleepte Brink wederom het kampioenschap bij de special toerwagens tot 1600cc in de wacht.

Klasse 6
Bij de grote kevers was de strijd ook nog niet gestreden. Jan Maarten Schuurman en Bert Eggink konden beide de titel in de wacht slepen en zelfs Tony Savat kwam nog in aanmerking hoewel die kans erg klein bleek. Dat het een mechanische sport is ervoer Schuurman in de tijdtraining. Een afgelopen stuurketting zorgde voor geen tijdwaarnemingen dat hij achteraan moest starten.
De finale was daarom ook bloedstollend. In de eerste bocht ging het al mis voor de kraanmachinist uit Nederhorst den Berg. Betrokken bij een aanvaring met Veenstra, Savat stond Schuurman muurvast en zag zijn kansen op de titel bekeken.
Een code rood zorgde voor een complete herstart en een herkansing voor Schuurman. Zijn Missie was Eggink in het vizier houden en zorgen dat er geen twee plaatsen verschil was.
Helaas voor Schuurman eindigde Eggink op de derde positie achter Fred de Haan en Lammert Brink en werd Schuurman zesde achter Mike Bartelen. De laatst genoemde werd uit de uitslag genomen door een valse start en zodoende mocht Schuurman doorschuiven waardoor hij op een gelijke hoogte kwam als Eggink. Lang was het niet zeker wie er nou zich kampioen mocht noemen tot het reglement er aan te pas kwam. Het resultaat in de laatste wedstrijd is doorslaggevend. Een regel die in mijn ogen nog een punt van aandacht mag zijn. Stel: een rijder die verschillende overwinningen behaald en bijvoorbeeld in de laatste wedstrijd er bewust word uitgereden waardoor de tweede in het klassement op gelijke hoogte kan komen wordt dan benadeeld. Het reglement op het Nk gaat uit van de behaalde resultaten over het gehele seizoen.
Toch wil ik bij deze Bert Eggink van harte feliciteren met zijn verdiende titel.

Klasse 7
Framebouwer Pieter Mennen had de titel al in het vizier toen hij begon aan de finale in Kieldrecht met een tweede plaats achter Sandro Cals wist de PML bouwer het vierwiel aangedreven veld met een tweewielaandrijver te verslaan en zich tronen tot de grote kampioen van motorfiets sprinters tot 1300cc.

Klasse 8
De winst in deze klasse ging naar Sjaak Spies die dit jaar een zeer gevarieerd wedstrijdritme op deed. Een paar wedstrijden op europees niveau, een leuke cross in Duitsland en twee europokal wedstrijden. Voor Dinant Ripperda zou het allemaal een worst zijn geweest want de TACO coureur had alleen maar concurrentie van Joran van der Kieboom die het klassement aanvoerde. Helaas kwalificeerde van der Kieboom zich niet voor de finale en was het uitrijden van de finale noodzakelijk voor Ripperda die op een vijfde plaats eindigde. De titel lag voor het oprapen voor Ripperda

Klasse 9
Ze lijken dit jaar bijna onsterfelijk. Op het NK eindigen de mannen als eerste en tweede en in het europokal kampioenschap vormden deze rijders een equipe. Edwin Tolkamp en Andre Vrieze waren dit jaar in beide kampioenschappen de sterkste en sleepten dus twee titels naar het Oosten. Rene van der Coelen kon goed volgen in de finale en reed sterk naar een tweede plaats terwijl het geluk eindelijk aan de zijde van Herbert ter Maat stond op de derde plaats.

Klasse 10/11
In klasse 10 was de strijd al beslist door Eimert de Groot die glorieus de titel in Merksplas op zij naam schreef, in klasse 11 voerde de Honda specialist ook de ranglijst aan maar had nog concurrentie van Michael Kuijpers en John Verberk. De Groot liet klasse 10 voor wat het was en zag de overwinning in deze klasse op naam van Pierre Blok worden geschreven gevolgd door Peter Timmermans die het hele weekeinde als zeer sterk kon worden beschouwd.
In klasse 11 had Verberk een missie. Met alleen wist kon hij maar hopen dat Eimert de Groot op flinke achterstand te eindigen om de titel mee naar Baarle Nassau te nemen. Verberk deed wat er van hem werd verwacht en sleepte de winst in de wacht. De Groot reed trefzeker op de derde plaats en lepelde ook in deze klasse de titel binnen.

Klasse 12
Het aantal deelnemers was op de laatste wedstrijd gelukkig toegenomen waardoor kampioen Dion Verstraten moest laten zien wie nu werkelijk de kampioen is. Met een deelnemersveld met onder andere Wilhelm Franssen, Huib Versluis en Sjaak Spies kon de hayabusa rijder het nog eens moeilijk gaan krijgen. Niets was minder waar. Verstraten schreef ook deze finale op zijn naam onder de toenemende druk van Sjaak Spies.

Superfinale
De laatste finale van het seizoen was er echt eentje om van te genieten.
In het drukke deelnemersveld streden de matadoren om de fameuze titel.
Een code rood verzorgde een herstart op de baan waardoor Mike Bartelen zijn voorsprong zag verkleinen en de ontketende sprinters niet meer achter zich kon houden.

Andre Vrieze was oppermachtig en pakte de overwinning. De meest de punten waren er voor Rene van der Coelen die zich een jaar lang Meister der Meister mag noemen.

Wij hebben genoten van een mooi jaar Europokal met vele hoogtepunten maar ook helaas verschillende dieptepunten. Hopend dat daar een goede lering uitgetrokken kan worden.

Tot volgend jaar... Tot Autocross
!

De uitslag: KLIK HIER