Wedstrijd
6 EuroPokal
Kieldrecht
26-27 september 2009
Terug
op de Belgische klei van Kieldrecht waar de openingswedstrijd
van het seizoen 2009 geen doorgang vond en de laatste wedstrijd
van het Europokalkampioenschap op de mooie baan in St. Lenaarts
werd verplaatst naar het plaatsje Kieldrecht onder de rook van
Antwerpen.
In 2005 vond in Kieldrecht ook de afsluiter plaats en in 2007
was de kleiharde baan het decor voor de aftrap van het nieuwe
Europokal seizoen. Helaas gooide het weer beide keren roet in
het eten.
De ondergrond in Kieldrecht is namelijk keihard en bij droge weersomstandigheden
een van de mooiste in zijn soort. Snelheden lagen dan ook erg
hoog op beide dagen terwijl de ontstane stof goed onder controle
werd gehouden en het aanwezige publiek kon genieten van mooie
strijd op de baan.
In de meeste klassen was het kampioenschap nog niet beslist en
was de spanning om te snijden.
Met Richard Zwiep, Frank Schoenmakers, Eimert de Groot en Dion
Verstraten als de nieuwe kampioenen voor respectievelijk de klasse
2, 3, 10 en klasse 12 moest het op de klei in Kieldrecht gaan
gebeuren.
Met een lengte van ongeveer 700 meter en een pittige chicane had
het Janssen autosportteam er wederom een mooi parcours van gemaakt.
Niet alleen de wedstrijden zijn tijdens de laatste europokal een
lust voor het oog ook de prijsuitreiking van de kampioenen is
de moeite waard. Vorige jaar werden de auto's uit de feesttent
geweerd maar dit jaar ging ouderwets het dak er weer van af.
Klasse 1
Ronny Claeys was in Kieldrecht de sterkste en pakte de
dagoverwinning op zondag toch haalde Tobias Schulze het kampioenschap
binnen door op de tweede plaats te eindigen.
De Mr2 rijder in de TACO kleuren was veruit de sterkste ondanks
de rook uit zijn bolide. Nick Pelgrom wist de aansluiting met
Schulze te houden in Kieldrecht maar zag Schulze het kampioenschap
van de toerwagens tot 1600cc binnen slepen.
Klasse 2
Het is oranje en gaat als een beest? Een oranje kever
met achter het stuur keverdokter Richard Zwiep. Met winst in alle
wedstrijden konden maar weinig toerwagencoureurs een vuist maken
tegen de stukadoor uit Zuidwolde. Bart Jan Blauw reed werkelijk
de longen uit zijn lijf op Zwiep van zijn kroon te verstoten.
In Kieldrecht kwam Blauw heel dichtbij maar moest op zondag en
in het kampioenschap genoegen nemen met een tweede plaats. Toch
een goede prestatie voor de coureur uit Oldebroek. Een derde plaats
werd veroverd door Bastiaan Hoogeboom in de Ford Focus.
Klasse 3
Met een wereldstart was Jos Hendrickx als eerste bij
de bocht maar daarna ging het mis met de jonge Subaru rijder.
Een koprol bracht zijn waterloo in de finale. Die werd gewonnen
door Arne Deburggraeve gevolgd door de BMW van Erik Mulder en
op plek drie Bart Jan Blauw in de Seat.
De kampioen in de toerwagenklasse tot 3500cc Frank Schoenmakers
vonden wij terug op de zesde plaats. De coureur uit Baarle Nassau
had in Merksplas al genoeg punten om het kampioenschap veilig
te stellen.
Klasse 4
Jimmy Poelarends kwam zag en overwon. Hij voerde de druk
op bij Wesley Welgraven die lang op kop lag. Een klein foutje
werd meteen afgestraft door Poelarends die zich opnieuw kampioen
bij de junioren noemen. Volgend jaar zien wij de jeugdige kampioen
terug in een toerwagen in klasse drie.
Jeremy Dikmans liet zich niet van de wijs brengen profiteerde
ook van het foutje van Welgraven en verwees hem naar de derde
plaats.
Klasse 5
Na een koprol in Merksplas en geen punten had Brink zijn
zinnen gezet op de wedstrijd in Kieldrecht. Peter Timmermans leek
zijn feestje te verstoren maar werd in de laatste ronde in het
heetst van de strijd sportief voorbij gestoken. Door de winst
sleepte Brink wederom het kampioenschap bij de special toerwagens
tot 1600cc in de wacht.
Klasse 6
Bij de grote kevers was de strijd ook nog niet gestreden.
Jan Maarten Schuurman en Bert Eggink konden beide de titel in
de wacht slepen en zelfs Tony Savat kwam nog in aanmerking hoewel
die kans erg klein bleek. Dat het een mechanische sport is ervoer
Schuurman in de tijdtraining. Een afgelopen stuurketting zorgde
voor geen tijdwaarnemingen dat hij achteraan moest starten.
De finale was daarom ook bloedstollend. In de eerste bocht ging
het al mis voor de kraanmachinist uit Nederhorst den Berg. Betrokken
bij een aanvaring met Veenstra, Savat stond Schuurman muurvast
en zag zijn kansen op de titel bekeken.
Een code rood zorgde voor een complete herstart en een herkansing
voor Schuurman. Zijn Missie was Eggink in het vizier houden en
zorgen dat er geen twee plaatsen verschil was.
Helaas voor Schuurman eindigde Eggink op de derde positie achter
Fred de Haan en Lammert Brink en werd Schuurman zesde achter Mike
Bartelen. De laatst genoemde werd uit de uitslag genomen door
een valse start en zodoende mocht Schuurman doorschuiven waardoor
hij op een gelijke hoogte kwam als Eggink. Lang was het niet zeker
wie er nou zich kampioen mocht noemen tot het reglement er aan
te pas kwam. Het resultaat in de laatste wedstrijd is doorslaggevend.
Een regel die in mijn ogen nog een punt van aandacht mag zijn.
Stel: een rijder die verschillende overwinningen behaald en bijvoorbeeld
in de laatste wedstrijd er bewust word uitgereden waardoor de
tweede in het klassement op gelijke hoogte kan komen wordt dan
benadeeld. Het reglement op het Nk gaat uit van de behaalde resultaten
over het gehele seizoen.
Toch wil ik bij deze Bert Eggink van harte feliciteren met zijn
verdiende titel.
Klasse 7
Framebouwer Pieter Mennen had de titel al in het vizier
toen hij begon aan de finale in Kieldrecht met een tweede plaats
achter Sandro Cals wist de PML bouwer het vierwiel aangedreven
veld met een tweewielaandrijver te verslaan en zich tronen tot
de grote kampioen van motorfiets sprinters tot 1300cc.
Klasse 8
De winst in deze klasse ging naar Sjaak Spies die dit
jaar een zeer gevarieerd wedstrijdritme op deed. Een paar wedstrijden
op europees niveau, een leuke cross in Duitsland en twee europokal
wedstrijden. Voor Dinant Ripperda zou het allemaal een worst zijn
geweest want de TACO coureur had alleen maar concurrentie van
Joran van der Kieboom die het klassement aanvoerde. Helaas kwalificeerde
van der Kieboom zich niet voor de finale en was het uitrijden
van de finale noodzakelijk voor Ripperda die op een vijfde plaats
eindigde. De titel lag voor het oprapen voor Ripperda
Klasse 9
Ze lijken dit jaar bijna onsterfelijk. Op het NK eindigen
de mannen als eerste en tweede en in het europokal kampioenschap
vormden deze rijders een equipe. Edwin Tolkamp en Andre Vrieze
waren dit jaar in beide kampioenschappen de sterkste en sleepten
dus twee titels naar het Oosten. Rene van der Coelen kon goed
volgen in de finale en reed sterk naar een tweede plaats terwijl
het geluk eindelijk aan de zijde van Herbert ter Maat stond op
de derde plaats.
Klasse 10/11
In klasse 10 was de strijd al beslist door Eimert de
Groot die glorieus de titel in Merksplas op zij naam schreef,
in klasse 11 voerde de Honda specialist ook de ranglijst aan maar
had nog concurrentie van Michael Kuijpers en John Verberk. De
Groot liet klasse 10 voor wat het was en zag de overwinning in
deze klasse op naam van Pierre Blok worden geschreven gevolgd
door Peter Timmermans die het hele weekeinde als zeer sterk kon
worden beschouwd.
In klasse 11 had Verberk een missie. Met alleen wist kon hij maar
hopen dat Eimert de Groot op flinke achterstand te eindigen om
de titel mee naar Baarle Nassau te nemen. Verberk deed wat er
van hem werd verwacht en sleepte de winst in de wacht. De Groot
reed trefzeker op de derde plaats en lepelde ook in deze klasse
de titel binnen.
Klasse 12
Het aantal deelnemers was op de laatste wedstrijd gelukkig
toegenomen waardoor kampioen Dion Verstraten moest laten zien
wie nu werkelijk de kampioen is. Met een deelnemersveld met onder
andere Wilhelm Franssen, Huib Versluis en Sjaak Spies kon de hayabusa
rijder het nog eens moeilijk gaan krijgen. Niets was minder waar.
Verstraten schreef ook deze finale op zijn naam onder de toenemende
druk van Sjaak Spies.
Superfinale
De laatste finale van het seizoen was er echt eentje
om van te genieten.
In het drukke deelnemersveld streden de matadoren om de fameuze
titel.
Een code rood verzorgde een herstart op de baan waardoor Mike
Bartelen zijn voorsprong zag verkleinen en de ontketende sprinters
niet meer achter zich kon houden.
Andre Vrieze was oppermachtig en pakte de overwinning. De meest
de punten waren er voor Rene van der Coelen die zich een jaar
lang Meister der Meister mag noemen.
Wij hebben genoten van een mooi jaar Europokal met vele hoogtepunten
maar ook helaas verschillende dieptepunten. Hopend dat daar een
goede lering uitgetrokken kan worden.
Tot volgend jaar... Tot Autocross!
De uitslag: KLIK
HIER
|