Wedstrijd
6 VeKa NK autocross
Visvliet
19 september 2009
Frank
Verhoeven verwoorde het mooi in de laatste uitzending van RTL
Rallyreport:"Mis het niet in Visvliet". En dat is nu
precies waar het in 5 van de 7 klassen nog om zou gaan tijdens
de finale wedstrijden van het Veka Nederlands kampioenschap autocross.
Met Arjan Stokkink en Hendrik Stadman als de nieuwe kampioenen
in respectievelijk de keverklasse en de standaardklasse moest
het voor de rest in Visvliet gaan gebeuren. En met alle respect
voor de ACVO maar Visvliet is, net als Kerkdriel, eigenlijk onmisbaar
op de kalender maar is ook altijd gewoon Visvliet dachten we.
Tot we afgelopen week een berichtje van Ipe Solle zagen op het
gastenboek. Hierin lazen we dat de (nieuwe) baan er lag en een
lengte van 650 meter heeft. Dus in rap tempo op naar de Groningse
klei.
Na
verwend te zijn door de nieuwkomers op de kalender van dit jaar
sluiten we af op de Groningse klei. De lange reis naar Visvliet
was het deze keer meer dan waard want de laatste wedstrijd zou
een hele spannende gaan worden. Vooral de strijd om de titel in
de Sprint 2000 klasse stond hoog aangeschreven met nog 6 rijders
in de strijd om de vacante titel. De kampioen van vorig jaar,
Pierre Blok, stapte namelijk over naar de Superklasse. En tot
ieders verbazing doet Pierre daar tot aan vandaag als trotse leider
nog mee om de titel. Bij de kleine sprinters, tot 1600cc, zijn
Tolkamp en Vrieze nog over om de titel van Tolkamp over te nemen
of voort te zetten. Leuk detail is dat deze 2 heren in het Europokal
kampioenschap als equipe staan ingeschreven en ook hier aan de
leiding gaan. Een ding is zeker een van hun pakt de Nederlandse
titel. Bij de junioren hebben we er nog 3 waarbij Hein-Durk Vellema
de beste wedstrijden heeft gereden als we naar de tweede helft
van het kampioenschap kijken. Toch zijn Twaalfhoven en Dikmans
zeker niet kansloos. En dan de toerwagens waar oud-kampioenen
Tuchter en van Kuringe de dienst uitmaken. Beide hebben evenveel
punten en hebben dus de kansen in eigen hand. Maar goed ook de
mechanica speelt een belangrijke rol en niets is zeker. Of toch
wel iets; we gaan een spannende dag tegemoet.
ACVO
AutoCross Vereniging Opsterland staat onder de bezielende leiding
van Ipe Solle die we natuurlijk ook kennen als (assistent) wedstrijdleider
op de NK wedstrijden. Nu zijn cluppie de organisatie strak in
handen heeft zal dit laatste niet het geval zijn. Ipe kijkt uiteraard
geconcentreerd vanaf de zijlijn mee. Het is eigenlijk de laatste
jaren ondenkbaar dat er een agenda werd samengesteld zonder Visvliet
erop. En dan nu de afsluiter, dankzij het 10-jarig jubileum van
de ACVO, op de ontzettend snelle klei. Toch lijkt het elk jaar
weer of we naar Visvliet gaan maar op de TomTom moeten we toch
echt Lutjegast ingeven om bij de baan uit te komen. En Lutjegast
is weer de woonplaats van een oude bekende (Sprint 2000) namelijk
Hein Hut.
De baan en deelnemersveld
Zelfs Allard Kalff is een bekende hier in Visvliet want in 2007
kregen we het voor elkaar om hem in de sprinter van Rob de Baar
hier aan de start te krijgen. De eerste Mr. X was daarmee een
feit. Helaas kreeg het dit jaar geen vervolg daar Tim Coronel
andere verplichtingen had.
Uiteraard kennen we de baan want die is elk jaar hetzelfde. Of
toch niet want tijdens het vorige jubileum van de ACVO in 2004
legden ze een hele spectaculaire baan aan. Helaas viel die cross
redelijk in het water in het begin maar later op de dag waren
er prachtige finales te zien. Nu is de aanloop naar deze NK erg
droog verlopen en maken we ons weer op voor de zwarte strepen
op de klei.
De baan was een regelrechte verrassing en qua lengte had Solle
ook niets teveel gezegd. Dat het een groot vierkant, ala Hindeloopen
een paar jaar terug, zou zijn had niemand verwacht. Redelijke
haakse bochten waarbij vooral de eerste nog wel eens de scherprechter
bleek te zijn. Mooie baan waarop het kampioenschap dus beslist
moest gaan worden en zo bleek dat de thuisblijvers ongelijk gingen
krijgen. Detail wat nog wel het vermelden waard is; de ondergrond
was wel klei maar niet de strepen trekkende ondergrond die we
gewend waren van Visvliet. Mooi ander detail was ook nog dat de
sproeiwagen de baan niet een keer bevochtigd heeft. Van stof was
dan ook geen sprake op de fijne deeltjes na dan. En het weer daar
had Halle ook wel een beetje van willen hebben want dat was prachtig
te noemen.
Qua aantal deelnemers mochten ze niet klagen met exact 175 deelnemers.
Toch was er weer minimaal 1 deelnemer waarbij een te hoog alcohol
promillage werd gemeten. En dat is dus jammer voor hem want voor
1 meter van de baan geproefd te hebben was zijn NK al over.
Probleempje
Er zat een tumultueuze manche tussen bij o.a. de Sprint 2000 klasse.
Een miscommunicatie tussen de finish vlagger en de baanposten
(zo leek het) cq rijders zorgde voor een vreemd moment. Wat er
precies aan de hand was is moeilijk te bepalen maar hetzelfde
voorval gebeurde 3x. Alleen de Sprint 2000 manche maakte het als
eerste mee. Met nog 1 ronde op de klok stopte iedereen er mee
en reden de tractoren de baan op om hun afsleep werk te doen.
Maar dat is voor de rijders natuurlijk lastig als je nog 1 ronde
moet rijden. Tumult dus wat uiteindelijk, na druk overleg buiten
de baan, dat er 1 ronde terug werd gekeken om de uitslag te bepalen.
En na nog 2x deze situatie gehad te hebben besloot de organisatie
in te grijpen. De afvlagger werd vervangen en verplaatst naar
de binnenzijde van de baan. Het incident kwam hierna niet meer
voor...
Juniorklasse
Thij Twaalhoven stelde "teleur" na 3 manches want van
de 3 titelkandidaten die er nog waren stond hij niet op de eerste
rij. Met plaats 13 moest hij zich tevreden stellen en hiermee
dus op de laatste rij. Concurrenten voor de titel Hein-Durk Vellema
(3) en Jeremy Dikmans (5) stonden wel pontificaal vooraan. Om
17.46h gingen de startlichten allemaal uit voor de finale en klonk
de finale kreet van Dinant door de speakers. Rick van Herwijnen
maakte de start niet mee in zijn laatste junior wedstrijd want
op het startveld bleef zijn Peugeot stil staan.
Het lastige is dat je niet direct weet of er iemand een valse
start heeft veroorzaakt maar Dikmans en Hop vielen in het licht.
Dikmans kon er niet al te lang van genieten want hij parkeerde
zijn Swift al snel langs de baan. Achteraf werd hij dan ook terug
gezet in de uitslag gezien het puntenaantal wat hij kreeg. Hiermee
lagen alleen de heren Vellema en Twaalfhoven nog op titelkoers.
Maar goed terug naar de kopstart want die was voor Jimmy Poelarends
die Jimmy Hop maar net van zijn vege lijf kon houden. Stefan Gerrits
complementeerde de top-3 en dat vanaf de tweede rij. Na 1 volledige
ronde zien we Vellema terug op plaats 10 en Twaalfhoven is nog
verder terug gevallen. Vellema begint aan een inhaalrace en Twaalfhoven
is zo verstandig om dit te volgen want anders gaan zijn titelkansen
in rook op. Wout Hesselink legde inmiddels een stevig rookgordijn
aan op de baan en bleef de Peugeot toch de sporen geven tot aan
de finish. Poelarends en Hop beginnen serieuze stappen te nemen
en rijden de nummer 3 op grote achterstand. Hop wilde zich niet
gewonnen geven en bleef de druk er vol op zetten bij Poelarends.
Het resulteerde in een aantal speldenprikken die niet het succes
hadden waar Hop op hoopte. In de tussentijd is Vellema opgeklommen
naar plaats 6 en rijdt Twaalfhoven rond op plekkie 9. In de top-3
verandert helemaal niets meer en dat bracht de laatste podiumplaats
dan ook bij Stefan Gerrits die Rudy van Asselt en Stephan van
Dijk achter zich wist te houden. Vellema eindigde hier weer net
achter en zo was het voor Vellema nog even spannend waar Twaalfhoven
zou eindigen. Die zagen we uiteindelijk als de nummer 9 afgevlagd
worden waardoor hij het kampioenschap maar ternauwernood binnenhaalde
met hetzelfde puntentotaal als Vellema. De derde plaatsen die
Twaalfhoven dus behaald heeft in Ysselsteyn en Kerkdriel bleken
de doorslag te geven.
1. Jimmy Poelarends
2. Jimmy Hop
3. Stefan Gerrits
Toerwagenklasse
De Porsche van Toon Kooremans zagen we na zijn fraaie
sprongen in Merksplas ook in Visvliet weer aan de start. Alleen
het nummer correspondeerde niet met de normale rijder Toon Kooremans.
Het was namelijk Richard Kools die het stuur (eenmalig) overnam
van Kooremans. Dit vond Kools een mooie geste van Kooremans door
de pech die hem dit seizoen achtervolgd. Een lichte blessure deed
Kooremans tot dit besluit komen overigens.
In de tweede manche deed Kools al van zich spreken door de Porsche
met een lekke band rond te sturen en manche 3 was fenomenaal.
Hierin ging Kools vol de strijd aan met de gebroeders Breederland.
En wat ze ook probeerden ze kregen de automonteur uit Alphen niet
op de knieen. Dus met een manche overwinning en nog 2 goede resultaten
vonden we hem terug als laatste op de eerste rij.
Tuchter was weer een apart verhaal vandaag. In de eerste manche,
die hij winnend afsloot, bleek hij te vroeg gestart te zijn. In
manche 2 was het ook niet super en zo moest er een hele sterke
manche 3 uit de hoge hoed komen om überhaupt de finale in zicht
te krijgen. Dit lukte uiteindelijk maar net door in manche 3 een
derde plaats te pakken. En Rob van Kuringe deed wat niemand anders
deed vandaag namelijk de pole opeisen. En dat was goed nieuws
voor de Brabantse ondernemer.
Veldhuizen kende wat nerveuze momentjes voor de start van de finale
vanwege een klein technisch mankement wat in de voorstart en op
het startveld nog verholpen is. Dat hem dit niet van zijn ± propos
bracht was wonderbaarlijk want als een komeet stoof hij op bocht
1 af. Tuchter had ook een goede start en probeerde het direct
buitenom maar helaas bracht dit niet waar hij op hoopte.
Kools pakte met zijn agressieve rijstijl direct de tweede plaats
voor Peter Breederland die wist dat hij zijn titel niet meer kon
prolongeren. Van Kuringe sloot hier direct weer achter aan en
Tuchter kwam (nog) niet verder als 8.
Even later zien we Tuchter al volop tobben met een zwalkende Scirocco
en blijkt hij een lekke band te hebben. Van Kuringe heeft hier
maling aan en geeft de kever nog even extra de sporen. Rene van
Vliet heeft grotere problemen want onderaan de motor zien we een
klein haardvuur ontstaan waarna hij eieren voor zijn geld koos
en de baan verliet. En zo heeft hij in 5 van de 6 finales dit
jaar de pechduivel op bezoek gehad en dat is ongekend toch?
Peter Breederland heeft Kools inmiddels verschalkt en krijgt hiermee
Veldhuizen weer een beetje in het vizier. Toch kon hij Veldhuizen
nooit meer bedreigen. Hij gaat dan ook na Zuidwolde en Halle met
zijn derde NK overwinning in 4 wedstrijden naar huis met zijn
Honda. En de tweede plaats in de eindstand is dan ook voor hem
en dat is meer dan waarop hij gehoopt aan aan het begin van het
seizoen.
Kools krijgt ook van Kuringe aan de buitenzijde te zien en hierachter
zitten Ton van Leeuwen en Nico Breederland weer op de achterbumper.
Kools vecht voor wat hij waard is en eindigt in de tumultueuze
slotfase als derde maar dat is iets wat Kooremans al veel eerder
presteerde. In de laatste bocht voor de finish slaat de kever
van van Kuringe op slot zo lijkt het. De op de achterbumper zittende
Nico Breederland kan de kever niet meer ontwijken en botst er
bovenop. Einde wedstrijd voor beide rijders maar geen slecht gevoel
bij van Kuringe want ondanks deze domper hengelt hij weer een
titel binnen want Tuchter wordt slechts negende. Hiermee behaalt
van Kuringe zijn vijfde Nederlandse titel waarvan 1 bij de standaardklasse
en de andere bij de toerwagens. En dat moet van Kuringe met zijn
nieuwe kanon de Skoda Fabia nog maar zien te evenaren ;-)
Opvallend nog was het sterke optreden van Leon Kammeraad. Tijdens
zijn vakantie hebben zijn kammeraadjes de BMW helemaal klaar gemaakt.
Instappen en rijden dus voor de rijder uit Middelharnis. En zonder
pech reed hij zonder pardon de top-5 binnen.
1. Frederik Veldhuizen
2. Peter Breederland
3. Richard Kools
Standaardklasse
Andre Folmer kende een slecht weekeinde. Een crash waarbij
een andere auto hem hard in de zijkant raakte leverde hem een
bezoekje aan het ziekenhuis op. Met waarschijnlijk een gebroken
rib wensen wij hem beterschap toe.
Uiteraard weer een kleine finale waarin de laatste ronde het Waterloo
werd voor Mervin Klaassen. In een ultieme poging om nog tweede
te worden sloeg hij hard over de kop. Johnny Post zijn overwinning
kwam niet in gevaar. Siegfried Postma en Pieter Nieuwkoop vonden
het niet erg want hun plaatsten zich zo voor de finale.
Stadman zijn MR2 was weer met ballonnen gesierd voor zijn derde
(!) kampioenschap op rij in deze klasse. De auto is te koop en
de eventuele toekomstige eigenaar zal er geen slechte koop mee
doen.
Toch leerde Chris Wagenaar heel veel bij na de overstap van de
Astra naar de Toyota. Hij was dan ook vandaag weer de snelste
na 3 manches. Maar helaas voor Wagenaar worden de punten niet
toegekend na 3 manches. De vele finalepech die Wagenaar het hele
seizoen al ondervind kwam nu ook weer op zijn bord terecht. De
kopstart leverde hem direct een lekke band op en zo liep ook deze
finale weer op een deceptie uit en werd hij net als in 2008 tweede
in de eindstand van het kampioenschap. Emiel Gotink had de MR2
thuis gelaten na de enorme schade in Reutum en dat was maar goed
ook. Anders had rij 1 weer louter uit MR2 jappen bestaan en nu
dus Gotink goed vooraan.
Stadman komt als eerste door en Haitze Idzenga zet zijn sterke
lijn van de laatste weken door. Emiel Gotink zat al op de achterbumper
en met zijn vele ervaring leek het slechts een kwestie van tijd
voordat de Opel de MR2 voorbij zou steken. En zo geschiedde. De
tractor op de startgrid sleept inmiddels Rene Snippe weg die derde
stond in de tussenstand. Geen extra punten dus en moest hij afwachten
tot de prijsuitreiking of zijn bronzen plak wel behouden bleef.
Gotink stak intussen Idzenga voorbij en was overigens in goed
gezelschap want ook Eddy Zielman en Gerwin Dimmendaal verdedigden
de Kermit kleuren in deze finale. Stadman kwam, zag en overwon
en dat voor de vierde keer dit seizoen. Gotink pakte een fraaie
tweede plaats vandaag in Visvliet en hierachter werd het weer
spannend. Want IJe de Vries liet weer van zich spreken door nu
met hele heftige rooksignalen te laten zien dat hij Eddy Zielman
voorbij wilde. Helaas voor de Vries lukte dit niet meer en waren
de eerste 5 plaatsen mooi om en om verdeeld tussen Opel en Toyota.
1. Hendrik Stadman
2. Emiel Gotink
3. Haitze Idzenga
Sprint 2000
Met een kleine finale die erg spannend ging worden want
3 van de 6 titelkandidaten zaten hierin. Freek Gussinklo, Henk
van der Hart en Herrijk Hop. Dus het mooiste voor de spanning
in het kampioenschap zou zijn als dit de nummers 1 tot en met
3 zouden worden. Maar Jan Hendriks wilde daar niet aan meewerken
zagen we want de snelheid van de laatste weken stelden hem in
staat om als tweede afgevlagd te worden achter Henk van der Hart.
En hiermee namen we dus afscheid van Herrijk Hop die vierde werd
achter Freek Gussinklo.
Patrick Cleys was de hele dag erg sterk bezig en reed hiermee
alle commotie ontstaan in Merksplas van zich af. Opvallend dat
de zandrijder bij uitstek vooral in de kleiwedstrijden erg sterk
is. Met 2 overwinningen en een vijfde stek mocht hij als eerste
kiezen vandaag en hij koos de binnenzijde. Naast hem Jacob Kuil
en Ronald Akkermans. John Rotink en Jan-Willem van Eerden complementeerden
de volledige eerste rij. Rients Postma vonden we terug op plaats
6 en die is naast Akkermans en Rotink dus in de strijd voor de
titel. Peter Versluis was de enige die niet in de finale kon starten
want zijn motor klonk in manche 3 zo slecht dat verder rijden
geen optie meer was.
Jakob Kuil startte als snelste wat een valse bleek te zijn. De
echte kopstart was voor Patrick Cleys die Ronald Akkermans maar
net voor kon blijven. Na de eerste doorkomst zagen we Henk van
der Hart al als de nummer 7 doorkomen en Gussinklo slechts als
de nummer 13. met Gussinklo ging het dan ook echt niet goed want
na een paar ronden rijden lapten de koplopers de man van Rijdersbelang
al. Cleys deed wat hij voor zijn gevoel moest doen en reed weg,
niet ver overigens, van Akkermans die Kuil achter zich wist. Rotink
keek vanaf de vierde plaats toe en weet dat zijn machine niet
optimaal is voor een lange kleibaan. Henk van der Hart, door mechanische
pech in manche 2 naar achter gevallen, reed de longen uit zijn
lijf en kwam maar niet verder dan plaats 7. Door het wegvallen
van Kuil in de uitslag door zijn valse start werd Rotink uiteindelijk
derde achter de niet meer in te halen Patrick Cleys en Ronald
Akkermans. Voor Akkermans brak er een hele spannende periode aan
want door het uitrijden van Freek Gussinklo werd het spannend.
De crash van Bandi Peters in de laatste ronde betekende weer een
plaatsje winst voor Gussinklo en de valse start van Kuil ook.
Dus voor Akkermans was het zo dat Gussinklo niet beter als plaats
8 mocht scoren want anders ging de titel aan de neus van Akkermans
voorbij. Voor Akkermans gebeurde dit niet want Gussinklo eindigde
als de nummer 9 van vandaag. En zo werd Akkermans kampioen op
de baan waar hij in 2007 het kampioenschap verloor aan Cleys.
Voor Henk van der Hart waren de druiven extra zuur want ondanks
zijn sterke zesde plaats van vandaag zag hij zich zelfs buiten
de top-3 in het eindklassement vallen en dat is erg jammer voor
hem.
1. Patrick Cleys
2. Ronald Akkermans
3. John Rotink
Sprint 1600
Dankzij de equipe regeling zagen we vandaag Rene van
der Coelen aan de start die ingeschreven stond samen met Herbert
ter Maat. Ter Maat maakte een stevige koprol mee in Merksplas
en zo werd de jonge Limburger naar voren geschoven om in Visvliet
te starten met zijn eigen JvdC frame.
In de eerste manche taste hij alles een beetje af met plaats 5.
In de andere 2 manches gooide hij er een overwinning tegenaan
om zodoende op pole te starten.
Frank Oomen zagen we als enige niet aan de start van de finale
door een slecht lopende machine in manche 3. En zo was de eerste
rij niet volledig bezet.
Aangezien van der Coelen niets in het kampioenschap kon betekenen
hadden zowel Andre Vrieze als Edwin Tolkamp geen moeite met hem
op de pole. Die stonden namelijk ook weer gebroederlijk naast
elkaar op rij 1 om de strijd voor de titel met elkaar aan te gaan.
Alle fototoestellen waren dan ook weer op Vrieze gericht na zijn
straaljagerstart in Kerkdriel. Maar de grip leek hier toch minder
want de voorwielen kwamen wel los maar niet zover als in Kerkdriel.
Rene van der Coelen zag hier niets van want die had toen al een
lichte voorsprong te pakken op beide titelkandidaten. En eerlijk
is eerlijk de jonge rijder uit Baarlo is een genot om naar te
kijken. De rust die hij uitstraalt in de sprinter is ongekend
en qua lijnen rijden heeft hij Cleys als voorbeeld genomen de
afgelopen jaren.
Van der Coelen maakte een droomdebuut mee en pakte een overwinning
die geen enkel moment in gevaar kwam. Maar dat was niet waar de
vele Tolle fans voor naar Visvliet gekomen waren. Ze waren er
dan ook niet gerust op dat de Tolle zijn derde titel mee naar
huis ging nemen. Op zijn minst favoriete ondergrond moest hij
het opnemen tegen de kleirijder bij uitstek namelijk Andre Vrieze.
Want in de manches had Tolkamp niet 1x gewonnen en Vrieze pakte
er 2. Tolkamp wist natuurlijk ook wel dat hij gewoon in het spoor
van Vrieze mocht blijven rijden om geen gevaar te lopen. Maar
dit is niet wat Tolkamp in gedachten had. Vrieze sloot als tweede
aan achter van der Coelen en kreeg direct Tolkamp op zijn achterrek
(figuurlijk wel te verstaan). Opvallend was Toon Jacobs die met
zijn motorfiets op 4 aan wist te sluiten en dat was iets wat hem
alleen nog maar op zandbanen gelukt was. Tolkamp en Vrieze maakten
er een hele mooie strijd van en de sterk aandringende Tolkamp
zag kans om Vrieze te verschalken en met plaats 2 wist hij dat
zijn derde titel hem niet meer kon ontgaan. Vrieze kon niets anders
doen dan zich gewonnen geven en hopen op pech voor Tolkamp om
alsnog een titel te halen. Maar dit geschiedde niet. Sterker nog
Vrieze kreeg de enorm sterk rijdende Daniel de Bone op bezoek.
De Bone, tegenwoordig met een dikke Zomer motor, liet zien veel
bijgeleerd te hebben. Hij maakte het Vrieze erg moeilijk en probeerde
het zowel buitenom als binnendoor. Het leek te lukken maar dan
was Vrieze toch weer wat sterker op het derde rechte stuk. Door
het gevecht wat echt de moeite waard was zag Andre Bouwmeester
kans om steeds dichterbij te komen. Toch was de aanwezigheid van
Bouwmeester niet voldoende om de eindstand nog te veranderen al
hadden er niet veel rondjes meer gereden moeten worden. Anders
had Vrieze nog wel eens naar plaats 5 kunnen duikelen al had dat
voor het kampioenschap niets meer uitgemaakt.
Tolkamp was dan ook dolgelukkig met zijn derde titel en gunde
Vrieze de tweede plaats in de eindrangschikking van harte. Outsiders
voor de derde plaats in het kampioenschap Marcel Schoo en Marcel
Reints deden niet echt lekker mee. Schoo moest de auto met problemen
aan de kant zetten en Reints kwam ook niet verder als plaats 7.
Maar hiermee pakte hij in zijn debuutjaar wel de bronzen medaille
in de Sprint 1600 klasse.
1. Rene van der Coelen
2. Edwin Tolkamp
3. Andre Vrieze
Keverklasse
Na "Kevergate" in Halle door het protest wat
Stokkink aangetekend had kregen de rijders op voorhand een persoonlijk
gesprek met het BSAC. Hierin werd aangegeven dat de Spoco's in
Halle een besluit genomen hadden waar niet meer aan te tornen
valt. En hiermee is Kevergate wat het BSAC voorbij en dit hoort
ook zo te blijven.
Iedereen begreep dit ook en hiermee werd er definitief een punt
achter gezet. Toch was er nu ook weer een protest wat over het
startlicht ging wat niet helemaal lekker functioneerde. Helaas
voor de protest aantekenaar werd de manche niet overgereden en
kon de finale op zijn normale plek plaats vinden.
Stokkink kreeg een zwarte vlag in manche 1 doordat hij zijn kever
bijna bovenop de kever van Jemke Veenstra had geplaatst. En dit
leverde nul punten op. In manche 2 zag hij zijn winnende positie
omklappen in plaats 3 door problemen met een aanrijfas. Manche
3 was sterk met de winst maar dit totaal leverde hem geen finaleplaats
op. Stokkink moest dus genoegen nemen met plaats 11 vandaag.
Sooi Ermens had een slecht resultaat in Halle door een gebroken
klep in de motor. De motor was weer op tijd klaar voor de laatste
NK wedstrijd maar net voor de eerste manche sloeg de motor vast.
Nog voor Sooi een meter wedstrijd gereden heeft was zijn wedstrijd
dan ook al over.
Patrick Boeesenkool was de enige ontbrekende finale rijder en
had dus weer pech. En dat is wat hem het hele jaar al achtervolgd
en de emmer was dus nog niet leeg.
Brink was wel weer sterk en wist de pole te verzilveren alleen
met de start werd hij verrast door Eelco Kruis die net als Boessenkool
al veel pech te verduren heeft gehad dit jaar. Eelco Kruis gaf
zijn kever flink de sporen en de motor klonk dan ook af en toe
alsof deze zomaar uit elkaar kon klappen. Maar gelukkig voor Kruis
gebeurde dit niet. Brink drong vaak aan de eerste paar ronden
maar kreeg net niet genoeg ruimte om zijn kever er voorbij te
steken. Gerald Kemper was een van de eerste uitvallers in deze
finale en 402 zal dan ook niet in 2010 op zijn kever te zien zijn.
Bjorn Hissink deed ook lekker mee vandaag en rijdt lang op plaats
3 rond. Dit was voor Kruis en Brink de reden dat ze zoveel afstand
konden nemen. Hissink had net wat minder snelheid maar reed zo
strak en sterk dat Willem Snijder pas in de laatste ronde kans
zag hem te verschalken. En op de finishlijn kreeg hij ook Marco
Raben nog aan de zijkant.
Jacob Heeres kon zijn zeer sterke manche prestaties in de finale
geen vervolg geven al moeten we niet vergeten dat een zesde plaats
ook gewoon erg goed is natuurlijk. Alleen dat vergeten we nog
wel eens.
Mooie en verdiende overwinning voor Eelco Kruis. Maar de vraag
die ons nu nog bezig houdt is of we Brink zijn laatste NK wedstrijd
hebben zien rijden bij de kevers want wat gaat hij in 2010 doen?
In Kieldrecht zullen we eens vragen of hij ons uit onze nieuwsgierigheid
kan verlossen.
Voor Stokkink was het allemaal prima zo en gelukkig voor hem had
hij ook met de elfde plaats in Halle de titel meegenomen vandaag
want Raben had ook dan nog een achterstand gehad. Wat wel jammer
was is dat de nieuwe kampioen niet in de finale stond.
1. Eelco Kruis
2. Lammert Brink
3. Willem Snijder
Superklasse
De spanning was te snijden bij de 3 kanshebbers voor
de titel. Dirk van Dijk leek de minste last te hebben van de zenuwen
want hij was oppermachtig in de manche en hij sloot dan ook alles
met winst af. Pierre Blok kreeg in manche 1 Twam Hermkens op bezoek
wat resulteerde in scheef staande voorwielen en uiteindelijk een
kapotte aandrijfas. Maar Michael Kuijpers kende de meeste stress
op weg naar de finale. Hij kreeg namelijk in manche 3 een flinke
klap te verduren van Huib Versluis. The Coyote verremde zich totaal
en knalde vol in de auto van Kuijpers. Aan de linkerzijkant van
de sprinter van Kuijpers zat geen wiel meer aan en het was dan
ook een trieste aanblik. Versluis kreeg voor zijn actie een zwarte
vlag en na zijn koprol in manche 2 resulteerde dit in plaats 15.
Ondanks de enorme schade kreeg het Kuijpers team het voor elkaar
de sprinter klaar te krijgen voor de finale. Dat het een hele
toer was zagen we in de mobiele werkplaats van het team waar de
aandrijfassen ter plaatse aangepast werden.
Met Dirk van Dijk (1) en Pierre Blok (4) op rij 1 moest Kuijpers
(5) een rij verder naar achteren starten. Van Dijk kwam niet weg
met de start en wist direct dat hij de titel niet ging halen want
na bocht 1 op plaats 7 liggend ging het niet meevallen.
Hermkens was in de manches niet overtuigend maar toch verzilverde
hij zijn tweede plaats met de kopstart. En wat we toen nog niet
wisten is dat we een sublieme finale voorgeschoteld kregen van
de Superklasse rijders. Pierre Blok plaatste brutaal zijn Spies
frame op plaats 2 maar een gebrande Kuijpers wist dat het moest
gaan gebeuren vandaag. Precies 10 jaar na de titel van zijn vader
Peter wilde hij dit kunststukje herhalen. En Blok moest er na
een paar ronden al aan geloven en werd door Kuijpers fair en sterk
ingehaald. Blok wist dat dit een zeer slecht scenario was en dat
hij zo in zijn debuutjaar geen titel zou veroveren. Dirk van Dijk
probeert om naar voren te rijden door hele snelle lijnen aan de
buitenzijde te kiezen maar helaas voor hem zonder resultaat.
Erik Ankersmit laat ook zien dat hij nog niet afgeschreven is
en zet zich schrap in zijn stoel en begint in vorm te komen. Frits
Duizendstra, rijdend in de auto van Wim Kok, heeft eerst de kat
uit de boom gekeken en laat zien dat de vorm er nog steeds is.
Hij geeft de F&S flink de sporen en zit achter Pierre Blok
die Frits niet achter hem kan houden. Frits pakt hiermee dan ook
de derde plaats. Maar Frits nam hier geen genoegen mee en met
zijn sublieme rijstijl kreeg hij de handen van het vele publiek
op elkaar. De jacht op Kuijpers werd geopend en ook die moest
eraan geloven. Blok kreeg weer wat hoop maar de snelle Ankersmit
zag op zijn beurt weer kans om Blok te pakken. Blok wist dus nu
bijna zeker dat de titel hem zou ontgaan of Kuijpers moest nog
pech krijgen. Ankersmit legde aan om Kuijpers op de pijnbank te
leggen maar dit lukte in de laatste ronde net niet.
Hermkens kreeg het benauwd want zijn leidende positie kwam in
gevaar. Meester Duizendstra zat er achter, er naast, ertussen,
maar gelukkig voor Hermkens niet er voorbij. Eerlijkshalve moeten
we wel zeggen dat de finale niet nog 1 ronde langer had moeten
duren maar dat terzijde.
De aanpassingen aan de auto van Hermkens hadden dus het gewenste
resultaat gehad en zo kon hij zijn verloren kampioenschap toch
nog een beetje glans geven met een hele sterke en mooie prestatie
in Visvliet. Zo wist hij zijn top-10 plaats in de eindrangschikking
(uiteindelijk pos 7) veilig te stellen.
Michael Kuijpers werd uiteindelijk de nummer 3 en behaalde daarmee
de titel. Ankersmit op 4, maar die bleek vals gestart te zijn,
en zo belandde Blok dus op 4. Hiermee had Blok wel de meeste punten
van allemaal maar door het schrapresultaat ging de titel aan zijn
neus voorbij want hij had evenveel punten als Kuijpers nu die
er nu eenmaal 2 gewonnen had. Jammer voor de debutant maar met
een tweede plaats moet en mag je meer dan tevreden zijn natuurlijk.
Kuijpers draaide van vreugde een paar mooie donuts voor het uitrijden
van de baan en vierde daarmee zijn eigen feestje. En Dirk van
Dijk had toch nog een klein lichtpuntje in deze finale. Door de
valse start van Ankersmit eindigde van Dijk uiteindelijk op plaats
7 en dit was net genoeg om brons overhandigd te krijgen in de
eindstand met evenveel punten als Ankersmit. Hoezo een spannend
seizoen bij de grote mannen?
Frits Duizendstra liet zien het kunstje nog niet verleerd te zijn
en gaf zijn visite kaartje af (voor zover als dat nodig is natuurlijk).
Staat er dan niemand op vraag ik me wel eens af die Frits in zijn
team opneemt en hem weer een seizoen laat rijden. Ik bedoel het
niet verkeerd maar ik vind het zo heerlijk om die grote kampioen
te zien rijden... en dat zal toch iedereen met me eens zijn?
Wat betreft de eigen deelname in Kerkdriel aan de Superklasse
binnen Equipe TBS Autosport stond vandaag Theo Bruinsma aan de
start. Hij deed het prima met een elfde plaats vandaag. En hiermee
kunnen we met trots melden dat we de regerend Europees kampioen
Bernd Stubbe in de eindstand achter ons gelaten hebben. En dat
is meer dan waarop we gehoopt hadden aan het begin van het seizoen.
1. Twan Hermkens
2. Frits Duizendstra
3. Michael Kuijpers
Afsluiting
ACVO ondanks de strubbelingen met de finish perikelen
en de tijd die het baanonderhoud af en toe koste hebben we een
superdag gehad. Alles prima geregeld. Veel plaats in het rennerskwartier
en een uitdagende baan. Daarmee lieten ook de oudgedienden dit
jaar zien dat ze een NK organiseren nog niet verleerd zijn. Alle
rookies dit jaar ook top en zoals al eerder aangegeven het NK
zit in de (professionele) lift.
Eindconclusie;
Het zit erop. Het NK seizoen is weer voorbij gevlogen en we kijken
al weer met 1 oog naar 2010.
Dames en heren van het Bestuur Sectie Autocross en de Werkgroep
NK bedankt voor de super samenwerking dit jaar en voor alle vrijheden
(op en naast de baan) die we als pers gehad hebben. Ook voor jullie
geldt ga zo door want we zijn met zijn allen op de goede weg.
Tot 2010 en laat de data en de plaatsen maar snel bekend worden.
.. |