EUROPOKAL KAMPIOENSCHAP VERSLAG.

geplaatst: 26 augustus 2009
copyright

Wedstrijd 4 EuroPokal
Bohnhorst


22-23 augustus 2009

De vierde wedstrijd voor het Europokal kampioenschap brengt ons in het Duitse Bohnhorst en is een van de verste wedstrijden die het kampioenschap telt. Dat is ook te merken aan het aantal deelnemers dat is afgereisd naar het Duitse plaatsje. Voor de rijders die slecht in het kampioenschap staan is de reis vaak te ver en de baan niet de moeite waard. Toch zette de tendens van de voorgaande wedstrijden voort meer dan 400 rijders reisden af naar Duitsland.

De baan in Bohnhorst heeft ook weer zijn charme door de verschillende soorten ondergrond die hij bezit. De eerste bocht is keihard en de tweede bocht en de chicane lijken op Loenen. Eigenlijk zou de wedstrijd in Bohnhorst eerder in de europokal agenda moeten worden opgenomen. De rijders die nu niet afreizen naar Duitsland omdat zij niet meer mee doen voor de kampioensstrijd komen misschien dan wel.

Nadat de baan op zaterdag nogal stoffig was en het onderhoud de nodige tijd in beslag nam had de organisatie op zondag de baan goed onder controle en zagen wij mooie wedstrijden met op en top strijd.

In de klasse met de toerwagens tot 1600 cc was de Toyota Mr2 van Tobias Schulze in het voordeel en behaalde kostbare punten voor de strijd in het kampioenschap voor Nick Pelgrom en Koen Michiels.
Een felle brand bracht een einde aan de Mr2 van Bram Hoogstra die zijn bolide ternauwernood kon verlaten en zag hoe deze compleet uitbrandde.

Leider in het kampioenschap van klasse 2 Richard Zwiep kende zaterdag nog problemen met zijn versnellingsbak op zondag waren de problemen als sneeuw voor de zon verdwenen maar kreeg hij een ontketende Chris Wagenaar op bezoek. Een achterblijver gooide roet voor de snelle Noord Hollandse nk coureur waardoor Zwiep opnieuw het hoogste schavotje mag betreden. Ronny Santing kon geen vuist maken tegen de oranje kever en moest genoegen nemen met een tweede plaats. Bart Jan Blauw drong nog aan bij Santing maar werd derde.

Het aantal deelnemers in klasse drie viel dit keer een beetje tegen. Zo ontbrak de regerend kampioen Richard Kools en de snelle Celica van Johan van de Berg. Na een zinderde finale waarin Jos Hendrickx een code rood veroorzaakte door een hevige koprol. Leider op dat moment was Erik Messink maar door koppelingsproblemen kon Frank Schoenmakers de leiding overnemen en zakte Messink steeds verder terug. De tweede plaats was er voor Erik Mulder gevolgd door Piere Starink.

Regerend kampioen Jimmy Poelarends pakte ook in Bohnhorst de winst maar moest afwachten of zijn auto wel de juiste cilinderinhoud beschikte. De TC deed twee junioren uitliteren en beide auto's voldeden aan de eis van 1300cc.

Met een opkomst van 14 deelnemers was de opkomst bij de kevers tot 1600cc laag te noemen. Lammert Brink reed de sterren van de hemel en pakte belangrijke punten voor het kampioenschap waar Patrick Boesenkool de leiding in handen heeft. Boesenkool sloot zijn wedstrijd af met een vierde plaats. Peter Timmermans werd tweede voor Gerald Kemper.

Leider in het kampioenschap Jan Maarten Schuurman kende een beladen weekeinde in Bohnhorst. Op zaterdag sneuvelde zijn versnellingsbak en zag zijn wedstrijd in het water vallen. Met de hulp van van Vugt autosport werd van diverse onderdelen en een bakhuis van Buddelmeyer een nieuwe versnellingsbak gebouwd. Tot diep in de nacht werd er gewerkt aan de geel groene kever en zodoende stond Schuurman op zondag weer op de startgrid.
Met een monsterstart pakte Schuurman de leiding en liet deze niet meer los, Savat kon goed volgen maar kon geen bedreiging vormen en liet Bert Eggink in het stof bijten.

Pieter Mennen kon met zijn tweewiel drive sprinter de vierwiel aangedreven bolide van Bjorn Versluys voorblijven en rukt op in het tussenklassement. Kees Snel maakte een goede indruk en sloot de finale af met een derde plaats.

Op zaterdag was het Ronny Campe die het hoogste schavotje mocht betreden, op zondag zag Harry van der Putten als eerste het zwart wit geblokt en mocht de grootste beker in ontvangst nemen. Campe werd terug gewezen naar het brons. Zilver was er voor Yves Vervloed.

Niet alleen in het Nederlands kampioenschap domineert Edwin Tolkamp in zijn rode sprinter.
Ook in het Europokal kampioenschap is Tolle samen met Vrieze als equipe in de voorste regionen te vinden. Bohnhorst werd opnieuw een prooi voor Tolkamp. Leider in het klassement Ter Maat hield het gas er vol op voor een tweede stek en als derde ging Sander Cuenen voor de streep.

Met een magistrale eerste bocht wist Sebastiaan Schuurman het hele veld te verrassen en brutaal de leiding in de finale te pakken. Met zijn eerste europokal overwinning in het vizier kreeg Schuurman nog even last van een aantal achterblijvers maar hield het hoofd koel en behaalde zijn eerste Europokal overwinning. Herbert ter Maat kwam net iets tekort en pakte het zilver. Leider in het kampioenschap Eimert de Groot beperkte de schade en werd derde.

Met versnellingsbakproblemen zag het weekeinde voor John Verberk er op zaterdag niet echt rooskleurig uit. Toch wist de kalverstalbouwer zich op zondag naar de eerste startrij in de finale te vechten en was de start voor de coureur uit Baarle.
Driftend de eerste bocht in hield hij het gas er op en liet hij er geen gas overgroeien.
De winst was er dan ook voor Verberk voor Patrick Cleys die lang aandrong maar niet verder kwam als plek twee. De porsche turbo van Kuijpers zagen wij als derde over de streep heen komen.

De deelname in klasse 12 is zeer teleurstellend te noemen. De verwachting was een grote opkomst met deelname van vrije standaard auto's, sprinters met twee motoren en dikke motoren die buiten het reglement zouden vallen.
Helaas is de opkomst zodanig laag dat de klasse geen kans van slagen heeft.
In de finale stonden niet meer dan vier auto's aan de start en kon Richard Martens het rustig aan doen.

De superfinale werd verreden over 16 ronden. In de eerste paar ronden sneuvelden er meteen een paar motoren zoals die van Herbert Ter Maat en later die van Richard Zwiep.
Een aanrijding maakte een einde aan de aspiraties van Jan Maarten Schuurman en van Ronny Santing die beide de strijd moesten staken. Koppelingsproblemen betekende terugval voor Lammert Brink in leidende positie.
Net als de superfinale in Loenen pakte Peter Timmermans de leiding en kon een ontketende Patrick Cleys achter zich houden.
Opnieuw een mooie overwinning voor de sympathieke belg Peter Timmermans die zich uitstekend thuis voelt in de kever van Bart Nackaerts.
Met auto en al werd de coureur gehuldigd in de feesttent.

Eerlijk is eerlijk het was een heel mooi en gezellig weekeinde in Bohnhorst met een perfecte organisatie.

Op naar Merksplas voor de voorlaatste wedstrijd van het kampioenschap 2009.

Tot autocross!


De uitslag: KLIK HIER