EUROPOKAL KAMPIOENSCHAP VERSLAG..

 


Wedstrijd 3 EuroPokal
Loenense Waterval


1-2 augustus 2009

Na twee kleibanen konden de coureurs zich opmaken voor het Loenense zand. De derde wedstrijd meetellend voor het Europokal kampioenschap stond in het eerste weekeinde van augustus gepland en staat gegarandeerd voor strijd en gezelligheid. Vele rijders verlaten het rennerskwartier op maandag i.p.v. van zondag om zo de prijsuitreiking in volle glorie bij te wonen Vrijdag word het publiek al jaren getrakteerd met de gazonmaaier races. Altijd indrukwekkend om te zien hoe deze mannen met zulke snelheden op de maaier kunnen blijven zitten. Dit jaar kwamen op vrijdagavond ook de crosskarts in actie. Waarin een aantal medewerkers en vrijwilligers van de LAT77 hun kunsten konden vertonen. Met ruim 700 inschrijvingen overtrof de LAT77 de opkomst van vorig jaar.

Helaas is Loenen ook onlosmakelijke verbonden met regen. Ook in deze editie van het grote crossevenement was er weer een tijdelijke en een permanente Loenense waterval.
Zo mooi als de zaterdag was, zo slecht was het op zondag gesteld met de weersgoden.
Een blik op de buienradar beloofde inderdaad niet veel goeds. Veel werkzaamheden om de baan te preparen en veel werk om de auto's schoon te maken. Viel Loenen wederom in het water?
Gelukkig klaarde het zo rond de klok van zessen weer een beetje op en konden de finales zonder vocht van boven worden verreden.

Voor Peter Theunissen was de wedstrijd snel ten einde voor de aanvang moest hij aantonen dat zijn type versnellingsbak ook werkelijk in deze auto thuis hoorde. Een zure appel voor de leidend coureur uit klasse 1. De bak blijkt niet reglementair te zijn en daarmee verliest Theunissen zijn reeds behaalde punten en de leiding in het klassement.
Zo stond de weg open voor andere coureurs om de leiding in handen te krijgen en daarmee de lijst aan te voeren. De auto's van de toerwagen klasse tot 1600cc hadden de grootste moeite om zich voor te bewegen op zware baan.
Gewapend met een Toyota Mr2 behaalde Tobias Schulze als eerste de eindstreep voor Rolf Kools in de Seat Ibiza. Derde plaats werd veroverd door Alwi Snippe tevens in een Toyota Mr2.

Niet alleen Mr2's zijn de ideale auto voor op het Loenense zand ook de hoge Volkswagen kevers gooien hier hoge ogen. Zwiep kreeg bezoek van twee nieuwe speelkameraden in de vorm van Hendrik Stadman en Chris Wagenaar die hun Beamsen kwamen testen voor het volgende NK. Helaas konden beide heren geen vuist maken tegen de oranje kever van Zwiep die lekker op weg is in het kampioenschap.

Een afzegging van Richard Kools in de finale van de zware toerwagens opende wegen voor de andere coureurs de finale werd op mooie wijze gewonnen door Toon Kooremans. Subaru driver Frank Schoenmakers reed de finale met alleen nog maar een derde versnelling. Een vierde plaats was zijn deel.

De junioren onderverdeeld in klasse vier konden hun borst natmaken voor de finale. In de manches kwamen de jeugdige dames en heren amper rond en noteerden rondetijden van meer dan een minuut.
Jimmy Hop liet zich niets wijs maken en pakte brutaal de overwinning voor titel verdediger Jimmy Poelarends.

Voor Jemke Veenstra was de wedstrijd in Ledde er eentje om snel te vergeten. Na de crash in Ledde waarbij zijn complete motorblok uit de auto werd geslagen stond de Friese autohandelaar in Loenen gewoon aan de start ronduit een knappe prestatie. Een koprol in de tijdtraining bracht opnieuw een deuk in het vers gespoten dak, op zondag zagen wij hem ook niet meer aan de start verschijnen. Een ontketende Peter Timmermans kende geen genade en reed iedereen om de oren. In de auto van Bart Nackaerts behaalde hij een welverdiende overwinning. Lammert Brink pakte netjes de tweede stek gevolgd door Jan van Orshaegen.

In de klasse van de special toerwagens tot 3500cc is er een hele brede top van kanshebbers die een Europokal titel op hun naam kunnen zetten, De overgebleven motorfietskever van Tonny Savat strijd leuk mee net als Steve Otzer die de overstap gaat maken naar 4x4 sprinter. De strijd in klasse 6 gaat eigenlijk tussen Bert Eggink, Jan Maarten Schuurman en Fred de Haan. Kevers voorzien van een dikke motor strijden voor de titel. Eggink wil graag zijn titel behouden, De Haan en Schuurman azen op die titel. Voorlopig is het Schuurman die de lijst aanvoert. In Loenen lopen de dingen vaak juist anders.
Nog een overgebleven motorfietskever word bestuurd door Walther Christianen. De ex kampioen heeft zijn motorfiets laten voorzien van een drukvulling in de vorm van een compressor. Een knap staaltje techniek uit de renstal van CC-Vagoracing.
De combinatie lijkt het antwoord tegen de zware motoren. Christianen liet iedereen zijn stoflampen zien en pakte de winst.
Timmermans heel knap tweede en een derde stek voor Jan Maarten Schuurman.

Dit keer geen vierwiel aandrijvers maar de tweewiel aangedreven bolides die in Loenen in het voordeel zijn.
De motorfietsklasse tot 1300cc werd gewonnen door Pieter Mennen. Eigenlijk had Dirk Neerman op deze plaats moeten staan hij reed ronde voorop maar de laatste ronde brak zijn achterwielophanging. Joran van der Kieboom reed vlekkeloos naar plek twee met zijn NK auto en de eerste vierwiel aandrijver zien wij op plek drie in de vorm van Johan Schoenmakers. Achteraf bleek Neerman vals te zijn gestart en werd dus dubbel gestraft.

Ook in Klasse acht was Pieter Mennen de baas. Na een zwarte vlag van winnaar Harry van der Putten wegens onsportief rijgedrag ging de PML framebouwer er ook in deze klasse met de grootste prijs vandoor. Dinant Ripperda uit Olst op twee en Kees Snel met de kleinste cilinderinhoud van het veld knap derde.

Hij kwam zag en overwon. De deelname van Edwin Tolkamp in de klasse tot 1600cc bleek in Loenen niet onopgemerkt. Met een monsterstart pakte hij de leiding en liet deze ook niet meer los. Herbert ter Maat vocht voor wat hij waard was om Cor Roerdink achter zich te houden.

Meister der Meister Patrick Cleys was de sterkste bij de speciaal Autocross tot 2000cc op het rek gevolgd door Honda specialist Eimert de Groot die zijn leidende positie in de tussenstand ruim vergroot. Bruno van Landuyt raakte steeds beter in zijn element en pakte het brons.

Ook in Klasse X zwaait Eimert de Groot de scepter toch moest hij zijn meerdere kennen aan Michael Kuijpers die met grof geweld zijn bolide als eerste onder het zwart wit geblokt doorstuurde.
Een derde plaats was er voor John Verberk.

Met maar liefst 10 deelnemers was het een drukte van belang in klasse 12. Gezien de opkomst lijkt deze klasse ten dode opgeschreven.
Heerser in deze klasse is toch wel Huib Versluis die elke keer weer de pech heeft niet in de finale te komen. De finale werd met overmacht gewonnen door Dion Verstraten. Marcel Reints stuurde zijn twee motorfietsen naar de tweede stek en met hetzelfde resultaat in de vorige klasse zien wij Verberk weer op drie.

Dan de grote superfinale, sommige rijders bedankte voor de deelname en sommige hadden zich twee keer gekwalificeerd.
Met 16 ronden op de teller was met name Jan Maarten Schuurman gebrand op de winst. Vorig jaar wist de kever coureur de finale naar zijn hand te zetten en hij was een goed op weg. Een afgebroken gaskabel bracht zijn waterloo en daarom zagen wij Schuurman stationair het veld verlaten.
De strijd was inmiddels op baan op het hoogtepunt met een Walther Christianen die Peter Timmermans probeerde te temmen.
Timmermans liet er geen gras over groeien en pakte snoeihard de overwinning voor Kees Snel en Pieter Mennnen.

Hopelijk heeft iedereen zijn spullen weer gereed voor over drie weken.
Dan staat de baan in Bohnhorst op ons te wachten.

Tot autocross!


De uitslag: KLIK HIER
geplaatst: 5-8-2009.