|
|
Wedstrijd
3 EuroPokal
Loenense
Waterval
1-2 augustus 2009
Na twee kleibanen konden de coureurs zich opmaken voor het
Loenense zand. De derde wedstrijd meetellend voor het Europokal
kampioenschap stond in het eerste weekeinde van augustus gepland
en staat gegarandeerd voor strijd en gezelligheid. Vele rijders
verlaten het rennerskwartier op maandag i.p.v. van zondag om zo
de prijsuitreiking in volle glorie bij te wonen Vrijdag word het
publiek al jaren getrakteerd met de gazonmaaier races. Altijd
indrukwekkend om te zien hoe deze mannen met zulke snelheden op
de maaier kunnen blijven zitten. Dit jaar kwamen op vrijdagavond
ook de crosskarts in actie. Waarin een aantal medewerkers en vrijwilligers
van de LAT77 hun kunsten konden vertonen. Met ruim 700 inschrijvingen
overtrof de LAT77 de opkomst van vorig jaar.
Helaas
is Loenen ook onlosmakelijke verbonden met regen. Ook in deze
editie van het grote crossevenement was er weer een tijdelijke
en een permanente Loenense waterval.
Zo mooi als de zaterdag was, zo slecht was het op zondag gesteld
met de weersgoden.
Een blik op de buienradar beloofde inderdaad niet veel goeds.
Veel werkzaamheden om de baan te preparen en veel werk om de auto's
schoon te maken. Viel Loenen wederom in het water?
Gelukkig klaarde het zo rond de klok van zessen weer een beetje
op en konden de finales zonder vocht van boven worden verreden.
Voor Peter Theunissen was de wedstrijd snel ten einde voor de
aanvang moest hij aantonen dat zijn type versnellingsbak ook werkelijk
in deze auto thuis hoorde. Een zure appel voor de leidend coureur
uit klasse 1. De bak blijkt niet reglementair te zijn en daarmee
verliest Theunissen zijn reeds behaalde punten en de leiding in
het klassement.
Zo stond de weg open voor andere coureurs om de leiding in handen
te krijgen en daarmee de lijst aan te voeren. De auto's van de
toerwagen klasse tot 1600cc hadden de grootste moeite om zich
voor te bewegen op zware baan.
Gewapend met een Toyota Mr2 behaalde Tobias Schulze als eerste
de eindstreep voor Rolf Kools in de Seat Ibiza. Derde plaats werd
veroverd door Alwi Snippe tevens in een Toyota Mr2.
Niet alleen Mr2's zijn de ideale auto voor op het Loenense zand
ook de hoge Volkswagen kevers gooien hier hoge ogen. Zwiep kreeg
bezoek van twee nieuwe speelkameraden in de vorm van Hendrik Stadman
en Chris Wagenaar die hun Beamsen kwamen testen voor het volgende
NK. Helaas konden beide heren geen vuist maken tegen de oranje
kever van Zwiep die lekker op weg is in het kampioenschap.
Een afzegging van Richard Kools in de finale van de zware toerwagens
opende wegen voor de andere coureurs de finale werd op mooie wijze
gewonnen door Toon Kooremans. Subaru driver Frank Schoenmakers
reed de finale met alleen nog maar een derde versnelling. Een
vierde plaats was zijn deel.
De junioren onderverdeeld in klasse vier konden hun borst natmaken
voor de finale. In de manches kwamen de jeugdige dames en heren
amper rond en noteerden rondetijden van meer dan een minuut.
Jimmy Hop liet zich niets wijs maken en pakte brutaal de overwinning
voor titel verdediger Jimmy Poelarends.
Voor Jemke Veenstra was de wedstrijd in Ledde er eentje om snel
te vergeten. Na de crash in Ledde waarbij zijn complete motorblok
uit de auto werd geslagen stond de Friese autohandelaar in Loenen
gewoon aan de start ronduit een knappe prestatie. Een koprol in
de tijdtraining bracht opnieuw een deuk in het vers gespoten dak,
op zondag zagen wij hem ook niet meer aan de start verschijnen.
Een ontketende Peter Timmermans kende geen genade en reed iedereen
om de oren. In de auto van Bart Nackaerts behaalde hij een welverdiende
overwinning. Lammert Brink pakte netjes de tweede stek gevolgd
door Jan van Orshaegen.
In de klasse van de special toerwagens tot 3500cc is er een hele
brede top van kanshebbers die een Europokal titel op hun naam
kunnen zetten, De overgebleven motorfietskever van Tonny Savat
strijd leuk mee net als Steve Otzer die de overstap gaat maken
naar 4x4 sprinter. De strijd in klasse 6 gaat eigenlijk tussen
Bert Eggink, Jan Maarten Schuurman en Fred de Haan. Kevers voorzien
van een dikke motor strijden voor de titel. Eggink wil graag zijn
titel behouden, De Haan en Schuurman azen op die titel. Voorlopig
is het Schuurman die de lijst aanvoert. In Loenen lopen de dingen
vaak juist anders.
Nog een overgebleven motorfietskever word bestuurd door Walther
Christianen. De ex kampioen heeft zijn motorfiets laten voorzien
van een drukvulling in de vorm van een compressor. Een knap staaltje
techniek uit de renstal van CC-Vagoracing.
De combinatie lijkt het antwoord tegen de zware motoren. Christianen
liet iedereen zijn stoflampen zien en pakte de winst.
Timmermans heel knap tweede en een derde stek voor Jan Maarten
Schuurman.
Dit keer geen vierwiel aandrijvers maar de tweewiel aangedreven
bolides die in Loenen in het voordeel zijn.
De motorfietsklasse tot 1300cc werd gewonnen door Pieter Mennen.
Eigenlijk had Dirk Neerman op deze plaats moeten staan hij reed
ronde voorop maar de laatste ronde brak zijn achterwielophanging.
Joran van der Kieboom reed vlekkeloos naar plek twee met zijn
NK auto en de eerste vierwiel aandrijver zien wij op plek drie
in de vorm van Johan Schoenmakers. Achteraf bleek Neerman vals
te zijn gestart en werd dus dubbel gestraft.
Ook in Klasse acht was Pieter Mennen de baas. Na een zwarte vlag
van winnaar Harry van der Putten wegens onsportief rijgedrag ging
de PML framebouwer er ook in deze klasse met de grootste prijs
vandoor. Dinant Ripperda uit Olst op twee en Kees Snel met de
kleinste cilinderinhoud van het veld knap derde.
Hij kwam zag en overwon. De deelname van Edwin Tolkamp in de klasse
tot 1600cc bleek in Loenen niet onopgemerkt. Met een monsterstart
pakte hij de leiding en liet deze ook niet meer los. Herbert ter
Maat vocht voor wat hij waard was om Cor Roerdink achter zich
te houden.
Meister der Meister Patrick Cleys was de sterkste bij de speciaal
Autocross tot 2000cc op het rek gevolgd door Honda specialist
Eimert de Groot die zijn leidende positie in de tussenstand ruim
vergroot. Bruno van Landuyt raakte steeds beter in zijn element
en pakte het brons.
Ook in Klasse X zwaait Eimert de Groot de scepter toch moest hij
zijn meerdere kennen aan Michael Kuijpers die met grof geweld
zijn bolide als eerste onder het zwart wit geblokt doorstuurde.
Een derde plaats was er voor John Verberk.
Met maar liefst 10 deelnemers was het een drukte van belang in
klasse 12. Gezien de opkomst lijkt deze klasse ten dode opgeschreven.
Heerser in deze klasse is toch wel Huib Versluis die elke keer
weer de pech heeft niet in de finale te komen. De finale werd
met overmacht gewonnen door Dion Verstraten. Marcel Reints stuurde
zijn twee motorfietsen naar de tweede stek en met hetzelfde resultaat
in de vorige klasse zien wij Verberk weer op drie.
Dan de grote superfinale, sommige rijders bedankte voor de deelname
en sommige hadden zich twee keer gekwalificeerd.
Met 16 ronden op de teller was met name Jan Maarten Schuurman
gebrand op de winst. Vorig jaar wist de kever coureur de finale
naar zijn hand te zetten en hij was een goed op weg. Een afgebroken
gaskabel bracht zijn waterloo en daarom zagen wij Schuurman stationair
het veld verlaten.
De strijd was inmiddels op baan op het hoogtepunt met een Walther
Christianen die Peter Timmermans probeerde te temmen.
Timmermans liet er geen gras over groeien en pakte snoeihard de
overwinning voor Kees Snel en Pieter Mennnen.
Hopelijk heeft iedereen zijn spullen weer gereed voor over drie
weken.
Dan staat de baan in Bohnhorst op ons te wachten.
Tot autocross!
De uitslag: KLIK
HIER |
|