EUROPOKAL KAMPIOENSCHAP VERSLAG..

 


Wedstrijd 2 EuroPokal
Los in Ledde


18-19 juli 2009

De tweede wedstrijd van het Europokal kampioenschap werd verreden in het Duitse Ledde. Na de enorme opkomst in Terwolde werden er veel rijders verwacht op de wedstrijd georganiseerd door ACT Osnabruck. De weersverwachtingen beloofde weinig goeds en velen hadden een nat weekeinde in het vooruitzicht. Na berichtgevingen op diverse websites omtrent de kwaliteit van de baan besloten maar liefst 612 inschrijvers af te reizen naar het Duitse plaatsje.

Een grote teleurstelling was op vele gezichten te lezen bij het zien van de baan. Het aanpassen van de eerste bocht vanaf de start gezien was voor de druppel die de emmer deed overlopen, de rest van de baan zat vol met gaten en kuilen. In overleg met het Europokal bestuur werd op vrijdagavond de eerste bocht aangepast.

Niet alleen was het met de baan zeer slecht gesteld ook de sanitaire voorzieningen lieten te wensen over.

Dat de baan verraderlijk was bleek uit de schade die er werd gereden. Afgebroken wielen, schokbrekers en kromme draagarmen waren de stille getuigen van de zaterdagwedstrijd die pas om negen uur was afgelopen. Daarna kon het sleutelen beginnen en branden er tot diep in de nacht vele lichtjes in de tenten.

Met frisse moed werd er voor sommige na een zeer korte nacht slapen begonnen aan de wedstrijddag van zondag.
Met af en toe een kleine regenbui bleef de wedstrijd gespaard en kon het publiek genieten van spetterende finales.

Peter Theunissen was in Terwolde de grote nummer 1 maar moest in Ledde zijn meerdere kennen in Ronny Claeys die met zijn Honda Civic de Seat Arosa van Theunissen voor kon blijven. Keverdokter Richard Zwiep deed zijn kunstje van zaterdag in klasse twee dunnetjes over en reed overtuigend als eerste naar de eindstreep.

Dit keer geen Subaru maar de blauwe geweldenaar in de vorm van Erik Messing die niets leek te sparen en de Golf II als eerste onder het zwart wit geblokt door jaagde. Frank Schoenmakers werd tweede.
De winst in klasse vier kwam ten prooi aan Jimmy Poelarends, de jonge Lat 77 rijder liet iedereen in het stof bijten en pakte met ruime voorsprong het eremetaal.

Door een zwarte vlag kwam de naam van Lammert Brink niet in de uitslag van zaterdag voor.
Brink liet op zondag zien dat hij tot de snelste behoort. Toch was het Johan Zomer die als eerste over de eindstreep kwam maar door een valse start terug werd gezet. Brink mocht dus de grootste beker mee naar huis nemen.

Met een vierde plek in Terwolde bij de zware kevers nam Jan Maarten Schuurman geen genoegen. Veel werk werd er verricht in de schuur in Nederhorst den Berg en niet zonder resultaat. Een ruime voorsprong in de finale bracht hem aan de leiding na twee wedstrijden.

Een overstap na meer dan 20 jaar keverklasse viel voor Jos de Groot niet mee. Vele aanpassingen aan de Spitznagel 4x4 volgden en leidde in Ledde tot een welverdiende overwinning. De Groot lijkt de auto steeds beter onder de knie te krijgen en ziet dit jaar als een testjaar. Regerend kampioen Schoenmakers kon redelijk volgen en werd tweede.

Met een geweldige rijstijl wist Luxemburger Manuel Mazzocco een ontketende Ed van Asten achter zich te houden en de winst naar huis te nemen.

Klasse negen werd gewonnen door Rene van der Coelen die in Terwolde de winst in schoot kreeg geworpen maar in Ledde met ongekende overmacht iedereen de oren waste.

Niet alleen op het Veka NK is Pierre Blok in de hoogste regionen te vinden ook in de Europokal kampioenschap weet Blok hoge ogen te gooien. In klasse 10 was hij de sterkste.
Ook in klasse 11 wist Pierre de leiding over te nemen na het inhalen van Michael Kuijpers maar volgens de wedstrijdleiding gebeurd dit onder bewogen geel en werd de overwinning Blok ontnomen. Klasse 12 kende wederom weinig deelnemers. In de manches moesten wij al afscheid nemen van de razendsnelle Huib Versluis en Dirk van Dijk. Versluis won alle manches met overmacht maar raakte door een lekke band uit de strijd.
De winst in deze klasse ging naar Dion van Straten voor John Rotink.

Geen 20 ronden superfinale maar 16 ronden telde de strijd om de titel Meister der Meister. Het werd een finale waarbij de spanning was te snijden omdat het veld zeer dicht op elkaar lag. Pierre Blok reed zich snel naar voren gevolg door Rene van der Coelen die trapte voor wat hij waard was maar kon Blok niet weerhouden van de overwinning.

Laten wij vooruit kijken naar de volgende wedstrijd over twee weken in Loenen.

Tot autocross.


De uitslag: KLIK HIER
geplaatst: 21-7-2009.