|
|
Wedstrijd
1 EuroPokal
Terwolde
27-28 juni 2009
Elk jaar vind samen met de Europokal wedstrijd in Terwolde
iets verder in Assen de TT plaats. Een speciale TT zou het worden
omdat Valentino Rossi zijn 100ste GP overwinning kon behalen.
Vol overmacht won de razendsnelle Italiaan op de kathedraal van
de motorsport in Assen. In het iets verderop gelegen Terwolde
organiseerde de TACO de eerste wedstrijd voor de Europokal en
kende niet een maar wel twaalf grote winnaars.
Vrijdag
ontsnapte Terwolde nog aan een grote wolkbreuk en bleef de baan
en het rennerskwartier gespaard zodat het publiek kon genieten
van een lang weekeinde autocross in zijn mooiste vorm.
Met 809 inschrijvers verdeeld over 77 starts was het een drukte
van belang en lijkt de TACO er steeds opnieuw in te slagen het
weekeinde tot een succesvol evenement te maken.
Klasse 1
Veel deelnemers in deze klasse waar de motorinhoud niet voorbij
de 1600cc mag gaan. Dat betekent dat er in de manches telkens
bij moet zitten anders kan je een finale plek wel schudden. In
de acht ronde tellende finale is het strijden geblazen. De kopstart
is er voor Claeys en Hoogstra die helaas in de eerste bocht de
controle over hun bolides verliezen en hun koppositie ingenomen
zien worden door Gino van der Auwera. Peter Theunissen verruilde
zijn Ibiza voor een Arosa carrosserie en bouwde de motor over.
In de finale kon hij door schuiven naar de tweede plaats en gaat
vervolgens op jacht naar de leider in de wedstrijd. Deur aan deur
moeten de twee kemphanen de strijd staken door een code rood situatie.
Wielewaal coureur Nick Savat parkeerde zijn bolide in de eerste
bocht op het dak. Een Herstart op de baan voor de laatste paar
ronden waarin leider van der Auwera ver terug valt met een sputterende
motor. Theunissen pakt de leiding en staat deze niet meer af tot
aan de eindstreep ondanks het aandringen van Job van Beek.
1. Peter Theunissen
2. Job van Beek
3. Angelino Verfaillie
Klasse 2
Richard Zwiep zagen wij het gehele weekeinde in gelederen
en was dan ook als eerste verzekerd van een plek in de felbegeerde
finale. De overige 17 deelnemers hadden er de gehele dag flink
voor moeten strijden en sommigen via de herkansingen konden toch
deelnemen aan de grote finale. Santing heeft voor de start al
het veld moeten verlaten met technische problemen. Zwiep pakte
knap de kopstart gevolgd door Godfried Bergs vanuit de achterhoede
kwamen de twee ibizas van Dirk Ryckaert en Bart Jan Blauw naar
voren gesneld. Bergs moet dan zijn bolide aan de kant zetten door
een opgeblazen motor en verliest zijn twee plaats aan Blauw die
op de hielen wordt gezeten door Ryckaert. In de achterhoede zien
wij Danny Claeys zich een weg naar voren banen. De regerend kampioen
heeft een nieuwe Civic gebouwd maar deze heeft nog de nodige afstelling
nodig een zevende plaats is zijn deel. Voorin is het Zwiep die
onbedreigd de finishvlag nadert en Ryckaert die buitenom aandringt
bij Blauw die waarschijnlijk een misschakeling had zodat Ryckaert
dop de streep de tweede plek weet te bemachtigen.
1. Richard Zwiep
2. Dirk Ryckaert
3. Bart Jan Blauw
Klasse 3
Flinke concurrentie voor regerend kampioen Richard Kools.
De cosworth rijder kan rekenen op de snelle subaru van Schoenmakers
en de Mazda van Guy Verlinde. De kopstart is er voor Schoenmakers,
Kools kan alleen maar volgen en rijd al snel lek. Guy Verlinden
heeft ondertussen het veld al moeten verlaten met technische problemen.
Rob Vlaar in de Toyota Celica GT4 nadert snel en kijkt Schoenmakers
in het vizier. Een code rood zorgt voor het staken van de strijd
en leidt tot een herstart op de baan.
Kools kiest eieren voor zijn geld en verlaat het parcours met
een lekke band en achteraf veel schade door een gebroken steekas.
Schoenmakers weet zijn koppositie te verzilveren ondanks het aanhouden
van Vlaar.
1. Frank Schoenmakers
2. Rob Vlaar
3. Jos Hendrickx
Klasse 4
Vorig jaar stond klasse 4 nog voor de snelle kevers voorzien
van een motorfiets maar deze is inmiddels opgeheven. De junioren
strijden nu in deze klasse en mochten als laatste de finales afsluiten.
Jimmy Hop weet als eerste het startveld aan te voeren maar ziet
naamgenoot Jimmy Poelarends langzij gaan. Hop weet een tijd de
bumper van Poelarends in het vizier te houden maat moet na een
tijdje toch lossen. Rudy van Asselt kan Hop niet bedreigen en
mag het laatste schavotje bekleden.
1. Jimmy Poelarends
2. Jimmy Hop
3. Rudy van Asselt
Klasse 5
De coureurs van de special toerwagens tot 1600cc mochten
om 18.50 de spits afbijten. Jan van Orshaegen en Lammert Brink
waren de hele dag aan elkaar gewaagd zo ook in de finale. De twee
kemphanen duiken als eerste de bocht in maar gaat het in de achterhoede
mis voor Mike Bartelen die het luchtruim verkiest. Moos Kroon
de kleirijder uit Noord Holland weet onder de bolide door te rijden
zonder schade en er volgt een code rood.
Opnieuw gaan de toeren omhoog en is het wederom Brink en Orshaegen
die het veld aan voeren. Brink moet halverwege de strijd staken
met technische problemen en Orshaegen verhapt zich in Jemke Veenstra
die binnendoor de kop overneemt maar niet lang kan genieten van
zijn leidende positie. Patrick Boessenkool slaat keihard toe en
pakt het goud.
1. Patrick Boessenkool
2. Jemke Veenstra
3. Gerald Kemper
Klasse 6
Verrassing van vorige jaar bij de zware kevers was toch
wel Jan Maarten Schuurman. De coureur met Honda s2000 aangedreven
kever behaalde vorige jaar een knappe tweede plaats en liet op
zaterdag in de finale ook zien dat hij snel is. Ook in de finale
was de kopstart er voor de coureur uit Nederhorst den Berg maar
werd hij voorbij gestoken door Eggink en de Haan. De Haan neemt
de leiding over en rijd weg van Eggink. Schuurman op plek drie
krijgt het aan de stok met Wouter van de Vugt die zijn kever binnendoor
er naast zet dranger aan dranger strijden de beetle liefhebber
voor de derde plaats in het voordeel voor van der Vught.
1. Fred de Haan
2. Bert Eggink
3. Wouter van der Vugt
Klasse 7
Zoals wij tot twee jaar terug bijna elke europokal meemaakte
was het anno 2009 niet anders. De comeback van Spies bleef niet
onopgemerkt en hij pakte dan ook brutaal de kopstart gevolgd door
het tweede Spies frame bestuurd door Joran van der Kieboom. Spies
laat zien dat hij het rijden nog steeds niet is verleerd maar
moet helaas afhaken met een lekke band. Van der Kieboom pakt zo
het goud voor de Zedek van Steve Vogels.
1. Joran van der Kieboom
2. Steve Volgels
3. Yves Vervloet
Klasse 8
Geert Mommen maakte zijn eerste meters met de AutoCrossBelgie.BE
sprinter in Terwolde. De Paul Peters sprinter is volledig in de
kleuren van de website gespoten en voorzien van stickers die verwijzen
naar onze Belgische website.
Mommen pakt in de finale de kopstart maar krijgt de Luxemburger
Mazzocco buitenom langszij. Mommen weet het gat dicht te houden
maar moet zijn meerdere kennen aan Dinant Ripperda die de leiding
overneemt. Mazzocco spint en ziet zo zijn overwinning als een
droom voorbij gaan. De comeback van Sjaak Spies is ronduit opvallend
te noemen. Met een probleem in de tijdtrainingen en matige kwalificaties
staat snelle Sjakie toch in de finale en weet en serieuze bedreiging
te vormen voor Geert Mommen die vecht voor het behoud van zijn
tweede plaats. De bloemen en de grootste beker zijn er voor Dinant
Ripperda.
1. Dinant Ripperda
2. Geert Mommen
3. Sjaak Spies
Klasse 9
De finale van de special autocross tot 1600cc was ronduit
spectaculair te noemen. Ronny Vlassak startte aan de binnenkant
en parkeerde zijn sprinter op het dak op het middenterrein op
de helft van het rechte stuk. Een hoop schade aan de sprinter
en geen punten. De kop van het veld werd aangevoerd door Andre
Vrieze die Frank Tieben voelt aan dringen. De ontketende Tieben
blijft de druk opvoeren en weet de eerste plek te bemachtigen.
1. Frank Tieben
2. Andre Vrieze
3. Herbert ter Maat
Klasse 10
Een drukte van belang in deze klasse waarbij de vierwiel
aangedreven auto's in Terwolde in het voordeel zijn ten op zichten
van de twee wiel aangedreven auto's. Jan de Haan weet zijn bolide
als eerste door bocht een heen te sturen en heeft zo vrij zicht
om zijn finaleronden te rijden. Vrijwel meteen weet de coureur
uit Baambrugge de juiste lijnen op te zoeken en slaat een groot
gat. Rene Van der Coelen kan op gepaste afstand volgen maar voelt
de hete adem van Honda specialist Eimert de Groot in zijn nek.
De strijd in de achterhoede om plaats vijf en zes is er niet minder
om Patrick Mommen gaat in de fout en Herrijk Hop neemt direct
zijn plaats over. Hop die visite krijgt van Freek Gussinklo die
op zaterdag een harde duikeling maakte maar toch weer op zondag
in de finale stond. Vanaf de derde startrij haalt Sebastiaan Schuurman
diverse coureurs in en gaat op jacht naar Gussinklo voor de vierde
plaats. De Haan lijkt de overwinning haast niet meer te ontgaan
maar dan slaat het noodlot toe voor de Buchl rijder. In de chicane
slaan grote vlammen uit het motorblok. De Haan blijft het gas
er vol ophouden en weet de eindstreep te halen. Helaas was de
rode vlag inmiddels gezwaaid en moest de Haan zonder punten letterlijk
en figuurlijk op de blaren zitten. Van der Coelen werd zo eerste
gevolgd door Eimert de Groot en Herrijk Hop.
1. Rene van der Coelen
2. Eimert de Groot
3. Herrijk Hop
Klasse X
Grote namen sieren de finale van deze klasse. Leider
in het Europees kampioenschap Glenn the man van Rosmalen liet
er geen gras over groeien en pakte zonder veel moeite de kopstart.
John Verberk kan aardig volgen maar de motor begint te roken en
steeds zwaarder te lopen. Uiteindelijk zien wij de coureur uit
Baarle Nassau de wagen aan de kant zetten. Blok belandt zo op
de tweede plaats maar kan zijn positie niet behouden en moet zijn
meerdere kennen in Twan Hermkens. Blok voelt nu de hete adem van
zijn motorbouwer Eimert de Groot die Blok nog een plek terugzet.
1. Glenn van Rosmalen
2. Twan Hermkens
3. Eimert de Groot
Klasse 12
De verwachting van klasse 12 was bij velen een compleet
raadsel.
Zou het een klasse worden waarin een verdwaalde sprinter tussen
de vrije standaards zou rijden of juist een klasse waarin wij
alleen maar zware kanonnen aan de start zouden zien en een paar
toerwagens uit het NK.
Helaas was de opkomst matig te noemen en bleef het aantal deelnemers
steken op 10 deelnemers. Opnieuw was het Glenn van Rosmalen die
even een staaltje stuurmanskunst liet zien. Ik weet niet hoe veel
vingers hij in zijn neus had... maar het waren er meer dan twee.
Zo won van Rosmalen wel erg gemakkelijk van een Opel Ascona en
de vrije standaard van Marc van der Heide. Hans Verbugt en Martijn
Braker zorgden voor de strijd op plek 2 en 3.
1. Glenn van Rosmalen
2. Hans Verbugt
3. Martijn Braker
De superfinale
De 20 ronden tellende superfinale werd lang aangevoerd
door Fred de Haan in zijn snelle kever maar wie anders dan Sjaak
Spies (drievoudig meister der meister) wist de superfinale winnend
af te sluiten.
1. Sjaak Spies
2. Fred d. Haan
3. Bert Eggink
4. Eimert d. Groot
5. Twan Hermkens
6. Herbert Ter Maat
7. Patrick Boessenkool
8. Rene v.d. Coelen
9. Joran v.d. Kieboom
10. Jemke Veenstra |