EUROPOKAL KAMPIOENSCHAP VERSLAG..

 


Wedstrijd 1 EuroPokal
Terwolde


27-28 juni 2009

Elk jaar vind samen met de Europokal wedstrijd in Terwolde iets verder in Assen de TT plaats. Een speciale TT zou het worden omdat Valentino Rossi zijn 100ste GP overwinning kon behalen. Vol overmacht won de razendsnelle Italiaan op de kathedraal van de motorsport in Assen. In het iets verderop gelegen Terwolde organiseerde de TACO de eerste wedstrijd voor de Europokal en kende niet een maar wel twaalf grote winnaars.

Vrijdag ontsnapte Terwolde nog aan een grote wolkbreuk en bleef de baan en het rennerskwartier gespaard zodat het publiek kon genieten van een lang weekeinde autocross in zijn mooiste vorm.
Met 809 inschrijvers verdeeld over 77 starts was het een drukte van belang en lijkt de TACO er steeds opnieuw in te slagen het weekeinde tot een succesvol evenement te maken.

Klasse 1
Veel deelnemers in deze klasse waar de motorinhoud niet voorbij de 1600cc mag gaan. Dat betekent dat er in de manches telkens bij moet zitten anders kan je een finale plek wel schudden. In de acht ronde tellende finale is het strijden geblazen. De kopstart is er voor Claeys en Hoogstra die helaas in de eerste bocht de controle over hun bolides verliezen en hun koppositie ingenomen zien worden door Gino van der Auwera. Peter Theunissen verruilde zijn Ibiza voor een Arosa carrosserie en bouwde de motor over. In de finale kon hij door schuiven naar de tweede plaats en gaat vervolgens op jacht naar de leider in de wedstrijd. Deur aan deur moeten de twee kemphanen de strijd staken door een code rood situatie. Wielewaal coureur Nick Savat parkeerde zijn bolide in de eerste bocht op het dak. Een Herstart op de baan voor de laatste paar ronden waarin leider van der Auwera ver terug valt met een sputterende motor. Theunissen pakt de leiding en staat deze niet meer af tot aan de eindstreep ondanks het aandringen van Job van Beek.

1. Peter Theunissen
2. Job van Beek
3. Angelino Verfaillie

Klasse 2
Richard Zwiep zagen wij het gehele weekeinde in gelederen en was dan ook als eerste verzekerd van een plek in de felbegeerde finale. De overige 17 deelnemers hadden er de gehele dag flink voor moeten strijden en sommigen via de herkansingen konden toch deelnemen aan de grote finale. Santing heeft voor de start al het veld moeten verlaten met technische problemen. Zwiep pakte knap de kopstart gevolgd door Godfried Bergs vanuit de achterhoede kwamen de twee ibizas van Dirk Ryckaert en Bart Jan Blauw naar voren gesneld. Bergs moet dan zijn bolide aan de kant zetten door een opgeblazen motor en verliest zijn twee plaats aan Blauw die op de hielen wordt gezeten door Ryckaert. In de achterhoede zien wij Danny Claeys zich een weg naar voren banen. De regerend kampioen heeft een nieuwe Civic gebouwd maar deze heeft nog de nodige afstelling nodig een zevende plaats is zijn deel. Voorin is het Zwiep die onbedreigd de finishvlag nadert en Ryckaert die buitenom aandringt bij Blauw die waarschijnlijk een misschakeling had zodat Ryckaert dop de streep de tweede plek weet te bemachtigen.

1. Richard Zwiep
2. Dirk Ryckaert
3. Bart Jan Blauw

Klasse 3
Flinke concurrentie voor regerend kampioen Richard Kools. De cosworth rijder kan rekenen op de snelle subaru van Schoenmakers en de Mazda van Guy Verlinde. De kopstart is er voor Schoenmakers, Kools kan alleen maar volgen en rijd al snel lek. Guy Verlinden heeft ondertussen het veld al moeten verlaten met technische problemen. Rob Vlaar in de Toyota Celica GT4 nadert snel en kijkt Schoenmakers in het vizier. Een code rood zorgt voor het staken van de strijd en leidt tot een herstart op de baan.
Kools kiest eieren voor zijn geld en verlaat het parcours met een lekke band en achteraf veel schade door een gebroken steekas.
Schoenmakers weet zijn koppositie te verzilveren ondanks het aanhouden van Vlaar.

1. Frank Schoenmakers
2. Rob Vlaar
3. Jos Hendrickx

Klasse 4
Vorig jaar stond klasse 4 nog voor de snelle kevers voorzien van een motorfiets maar deze is inmiddels opgeheven. De junioren strijden nu in deze klasse en mochten als laatste de finales afsluiten. Jimmy Hop weet als eerste het startveld aan te voeren maar ziet naamgenoot Jimmy Poelarends langzij gaan. Hop weet een tijd de bumper van Poelarends in het vizier te houden maat moet na een tijdje toch lossen. Rudy van Asselt kan Hop niet bedreigen en mag het laatste schavotje bekleden.

1. Jimmy Poelarends
2. Jimmy Hop
3. Rudy van Asselt

Klasse 5
De coureurs van de special toerwagens tot 1600cc mochten om 18.50 de spits afbijten. Jan van Orshaegen en Lammert Brink waren de hele dag aan elkaar gewaagd zo ook in de finale. De twee kemphanen duiken als eerste de bocht in maar gaat het in de achterhoede mis voor Mike Bartelen die het luchtruim verkiest. Moos Kroon de kleirijder uit Noord Holland weet onder de bolide door te rijden zonder schade en er volgt een code rood.
Opnieuw gaan de toeren omhoog en is het wederom Brink en Orshaegen die het veld aan voeren. Brink moet halverwege de strijd staken met technische problemen en Orshaegen verhapt zich in Jemke Veenstra die binnendoor de kop overneemt maar niet lang kan genieten van zijn leidende positie. Patrick Boessenkool slaat keihard toe en pakt het goud.

1. Patrick Boessenkool
2. Jemke Veenstra
3. Gerald Kemper

Klasse 6
Verrassing van vorige jaar bij de zware kevers was toch wel Jan Maarten Schuurman. De coureur met Honda s2000 aangedreven kever behaalde vorige jaar een knappe tweede plaats en liet op zaterdag in de finale ook zien dat hij snel is. Ook in de finale was de kopstart er voor de coureur uit Nederhorst den Berg maar werd hij voorbij gestoken door Eggink en de Haan. De Haan neemt de leiding over en rijd weg van Eggink. Schuurman op plek drie krijgt het aan de stok met Wouter van de Vugt die zijn kever binnendoor er naast zet dranger aan dranger strijden de beetle liefhebber voor de derde plaats in het voordeel voor van der Vught.

1. Fred de Haan
2. Bert Eggink
3. Wouter van der Vugt

Klasse 7
Zoals wij tot twee jaar terug bijna elke europokal meemaakte was het anno 2009 niet anders. De comeback van Spies bleef niet onopgemerkt en hij pakte dan ook brutaal de kopstart gevolgd door het tweede Spies frame bestuurd door Joran van der Kieboom. Spies laat zien dat hij het rijden nog steeds niet is verleerd maar moet helaas afhaken met een lekke band. Van der Kieboom pakt zo het goud voor de Zedek van Steve Vogels.

1. Joran van der Kieboom
2. Steve Volgels
3. Yves Vervloet

Klasse 8
Geert Mommen maakte zijn eerste meters met de AutoCrossBelgie.BE sprinter in Terwolde. De Paul Peters sprinter is volledig in de kleuren van de website gespoten en voorzien van stickers die verwijzen naar onze Belgische website.
Mommen pakt in de finale de kopstart maar krijgt de Luxemburger Mazzocco buitenom langszij. Mommen weet het gat dicht te houden maar moet zijn meerdere kennen aan Dinant Ripperda die de leiding overneemt. Mazzocco spint en ziet zo zijn overwinning als een droom voorbij gaan. De comeback van Sjaak Spies is ronduit opvallend te noemen. Met een probleem in de tijdtrainingen en matige kwalificaties staat snelle Sjakie toch in de finale en weet en serieuze bedreiging te vormen voor Geert Mommen die vecht voor het behoud van zijn tweede plaats. De bloemen en de grootste beker zijn er voor Dinant Ripperda.

1. Dinant Ripperda
2. Geert Mommen
3. Sjaak Spies


Klasse 9
De finale van de special autocross tot 1600cc was ronduit spectaculair te noemen. Ronny Vlassak startte aan de binnenkant en parkeerde zijn sprinter op het dak op het middenterrein op de helft van het rechte stuk. Een hoop schade aan de sprinter en geen punten. De kop van het veld werd aangevoerd door Andre Vrieze die Frank Tieben voelt aan dringen. De ontketende Tieben blijft de druk opvoeren en weet de eerste plek te bemachtigen.

1. Frank Tieben
2. Andre Vrieze
3. Herbert ter Maat

Klasse 10
Een drukte van belang in deze klasse waarbij de vierwiel aangedreven auto's in Terwolde in het voordeel zijn ten op zichten van de twee wiel aangedreven auto's. Jan de Haan weet zijn bolide als eerste door bocht een heen te sturen en heeft zo vrij zicht om zijn finaleronden te rijden. Vrijwel meteen weet de coureur uit Baambrugge de juiste lijnen op te zoeken en slaat een groot gat. Rene Van der Coelen kan op gepaste afstand volgen maar voelt de hete adem van Honda specialist Eimert de Groot in zijn nek.
De strijd in de achterhoede om plaats vijf en zes is er niet minder om Patrick Mommen gaat in de fout en Herrijk Hop neemt direct zijn plaats over. Hop die visite krijgt van Freek Gussinklo die op zaterdag een harde duikeling maakte maar toch weer op zondag in de finale stond. Vanaf de derde startrij haalt Sebastiaan Schuurman diverse coureurs in en gaat op jacht naar Gussinklo voor de vierde plaats. De Haan lijkt de overwinning haast niet meer te ontgaan maar dan slaat het noodlot toe voor de Buchl rijder. In de chicane slaan grote vlammen uit het motorblok. De Haan blijft het gas er vol ophouden en weet de eindstreep te halen. Helaas was de rode vlag inmiddels gezwaaid en moest de Haan zonder punten letterlijk en figuurlijk op de blaren zitten. Van der Coelen werd zo eerste gevolgd door Eimert de Groot en Herrijk Hop.

1. Rene van der Coelen
2. Eimert de Groot
3. Herrijk Hop

Klasse X
Grote namen sieren de finale van deze klasse. Leider in het Europees kampioenschap Glenn the man van Rosmalen liet er geen gras over groeien en pakte zonder veel moeite de kopstart. John Verberk kan aardig volgen maar de motor begint te roken en steeds zwaarder te lopen. Uiteindelijk zien wij de coureur uit Baarle Nassau de wagen aan de kant zetten. Blok belandt zo op de tweede plaats maar kan zijn positie niet behouden en moet zijn meerdere kennen in Twan Hermkens. Blok voelt nu de hete adem van zijn motorbouwer Eimert de Groot die Blok nog een plek terugzet.

1. Glenn van Rosmalen
2. Twan Hermkens
3. Eimert de Groot

Klasse 12
De verwachting van klasse 12 was bij velen een compleet raadsel.
Zou het een klasse worden waarin een verdwaalde sprinter tussen de vrije standaards zou rijden of juist een klasse waarin wij alleen maar zware kanonnen aan de start zouden zien en een paar toerwagens uit het NK.
Helaas was de opkomst matig te noemen en bleef het aantal deelnemers steken op 10 deelnemers. Opnieuw was het Glenn van Rosmalen die even een staaltje stuurmanskunst liet zien. Ik weet niet hoe veel vingers hij in zijn neus had... maar het waren er meer dan twee. Zo won van Rosmalen wel erg gemakkelijk van een Opel Ascona en de vrije standaard van Marc van der Heide. Hans Verbugt en Martijn Braker zorgden voor de strijd op plek 2 en 3.

1. Glenn van Rosmalen
2. Hans Verbugt
3. Martijn Braker

De superfinale
De 20 ronden tellende superfinale werd lang aangevoerd door Fred de Haan in zijn snelle kever maar wie anders dan Sjaak Spies (drievoudig meister der meister) wist de superfinale winnend af te sluiten.

1. Sjaak Spies
2. Fred d. Haan
3. Bert Eggink
4. Eimert d. Groot
5. Twan Hermkens
6. Herbert Ter Maat
7. Patrick Boessenkool
8. Rene v.d. Coelen
9. Joran v.d. Kieboom
10. Jemke Veenstra
geplaatst: 1-7-2009.