VEKA NEDERLANDS KAMPIOENSCHAP VERSLAG..

 


Wedstrijd 3 VeKa NK autocross
Kerkdriel


20 juni 2009

In 2008 was het een debacle eerste klas en moest de cross vroeg in de morgen worden afgelast vanwege de veelvuldige regenval. En dat was ronduit jammer omdat 1 van de snelste banen van Nederland na 3 jaar eindelijk weer eens op de kalender stond. En aangezien de reservedatum toen al achter ons lag was er geen escape mogelijkheid meer. Anno 2009 een nieuwe poging om wedstrijd nummer 3 van het NK tot een goed einde te gaan brengen. Als het dan maar beter verloopt als de clubcross 2 weken geleden want ook toen zorgde Pluvius ervoor dat de finales van de zondagwedstrijd compleet in het water vielen.

Het is voor ACCGeffen de tweede organisatorisch gezien grote klus van dit jaar. Na de autosportbeurs in Rosmalen konden ze nu weer op hun routine rekenen. Toch was het passen en meten om de vele inschrijvers in het rennerskwartier te krijgen. Vandaar dat het ook een enorme drukte van belang was. Tim Coronel had de grote publiekstrekker moeten worden maar helaas voor ons autocrossers tekende hij een contract om in de Seat Leon Eurocup te gaan rijden. En precies in het Kerkdrielse NK weekeinde stond er een wedstrijd in het Tsjechische Brno op het programma. Geen Coronel dus en dan ook geen Mr. X. Maar AutoCrossNederland.nl had samen met het Friese TBS Autosport toch nog een "troef" achter de hand in de vorm van Mr. M. Onze eigen Emile Moorelisse stond aan de start bij de Superklasse in de Sprint 2000 auto van Hedser Bruinsma. Een spannende dag dus voor Emile en TBS Autosport. Na een gedegen test op de Lochemse kleibaan met de sprinter en met zijn eigen Scirocco in Kerkdriel was hij toch zenuwachtig om tussen de echte kanonnen van start te gaan.

De baan
Voordeel is dat het de eerste baan van dit seizoen is waar al vaker een NK wedstrijd is verreden. Toch komen de rijders die denken de baan nog te kennen uit het verleden bedrogen uit. Een aantal jaren geleden is de baan in Kerkdriel flink aangepast wat vooral betrekking had op de chicane en de bocht die je weer langs de start brengt. In de allereerste wedstrijd na deze aanpassing had ACCG een handvol Duitse rijders laten komen om een uitwisselingswedstrijd te houden. Dit was geen succes want de chicane was niet geschikt voor meerdere auto's die op volle snelheid deze hindernis wilden doorkruisen. Een aantal aanpassingen later, en ook een paar jaar, blijft de chicane een lastig te nemen object maar het is weer goed te doen. Maar de rijders moeten wel enorm goed blijven opletten en als de situatie zich voordoet het voetje iets lichten. Doen ze dat niet dan zal ook nu de chicane weer als scherprechter gaan fungeren.
Verder kent iedereen de baan vanwege de harde ondergrond en de daarmee samenhangende hoge snelheden. Kortom ACCG en de vele 1000-en toeschouwers konden zich op gaan maken voor een dag top autocross. En dat was ook nodig want zowel ACCZuid als de DAC hadden de lat hoog gelegd op zowel organisatorisch gebied als baanonderhoud en layout. En de van oudsher als solide bekend staande organisatie van ACCG kon het zich dan ook niet permitteren om steken te laten vallen. Al met al een goede zaak. We praten dan ook over een NK en dat is top-of-the-bill natuurlijk. Zoals we in de afgelopen uitgave van Start Autosportmagazine konden lezen gaat het qua professionaliteit de goede kant op. Mede dankzij de steun die onder meer Veka Shipbuilding uit Werkendam erin pompt.

Standaardklasse
Mogen de BEAMS motoren die in een 4-tal Toyota MR2's te vinden zijn nu wel of niet? In het oosten van het land zijn deze zeer snelle bolides dan ook al een keer geweerd omdat er nog geen definitief antwoord over is. Vreemde zaak daar in het NK deze auto's al gestart zijn en zeer prominente plaatsen in de tussenstand innemen. Waar zijn ze dan ook mee bezig binnen de bestuurlijke elementen van de Nederlandse autocross? Niemand lijkt er nu al een zinnig antwoord op te kunnen geven, of willen geven is misschien een betere omschrijving.

Met al het gedoe rondom de BEAMS motoren en het verwijderen van een sper uit de versnellingsbak is alles nog niet klaar. Er liggen ook een aantal voorstellen waar de rijders ook inspraak over hebben:
- Restrictor van bijvoorbeeld 28mm wordt verplicht
- Motor geheel vrijgeven, als je maar maximaal 4 cilinders, geen drukvulling en maximaal 2000cc motorinhoud hebt
- STANDAARD laten zoals het reglement nu ook is ( Kijk dan wel eerst naar jezelf en ga er dan ook vanuit dat je STANDAARD gaat rijden, want dit gebeurt nu nog niet altijd)

De toekomst van de standaardklasse is dus ongewis en geheel op persoonlijke basis vind ik het dan ook niet kunnen om een bepaald type motor binnen 2 seizoenen in de ban te doen. Dat is financieel voor de rijders die deze motoren hebben aangeschaft toch niet te doen? Deze motoren zijn niets meer waard of wordt het dan extra druk in de toerwagenklasse? Of komt er ook nog een wijziging dat de auto's op Nederlands kenteken geleverd moeten zijn met een minimum aantal? We zullen zien wat de toekomst brengt we gaan ons eerst maar weer eens opmaken voor een NK.

Deelnemersveld
Het zat er dik in dat het een enorme drukte zou worden op deze heerlijke maar vervaarlijke kleibaan. De gedachten kwamen dan ook uit want maar liefst 206 van de 265 inschrijvers waren van de partij. En de slogan de meer zielen de meer vreugd kwam dan ook mooi uit. Weer een tegenvallend resultaat in de keverklasse met slechts 20 deelnemers en ook de toerwagens met 18 en de Supers met 21 kenden de laagste aantallen.
Het rennerskwartier was vol zeg maar gerust erg vol. Smalle paden maar alles paste en dat was het wat telde.
Overigens een wat korter verslag dan te doen gebruikelijk vanwege de deelname van Emile aan de Superklasse wat een ander beeld van een NK oplevert dan wat we normaal van hem gewend zijn.

Junioren
Het leek erop dat de junioren in alle rust en kalmte hun rondjes reden maar in Zuidwolde zagen we in de uitslag ineens een unieke klassering na de finale. Jeremy Dikmans en Hendrik-Jan Praamstra klasseerden zich namelijk allebei als nummer 15 en dat betekende voor beide een zwarte vlag in de finale. Tijd dus om dit mysterie eens na te vragen over het hoe en waarom van deze sancties. Uiteindelijk bleek het om terechte sancties te gaan want Hendrik-Jan Praamstra werd iets te enthousiast rond geduwd door Jeremy Dikmans die NK nummer 1 nog wist te winnen. Praamstra was woest door deze actie en vergat hierdoor zijn auto in het parc-ferme te brengen. Reden genoeg dus om ook Praamstra het zwart voor te houden.
Na allemaal weer tot rust gekomen te zijn concentreerde iedereen zich dan ook op vandaag. Nieuwe ronde, dus nieuwe kansen. En daar werd dan ook gretig gebruik van gemaakt van ze wilden allemaal Thij Twaalhoven van zijn tijdelijke troon stoten. Veel druk dus op de schouders van de routinier in de juniorklasse.
Opvallende naam die er in deze finale niet bij was is Jimmy Hop. In manche 1 wist hij nog een mooie derde plaats te behalen en hierna ging het mis. Met een verfrommelde achterzijde van de Swift parkeerde hij deze noodgedwongen op de aanhanger en lijkt zijn schrapresultaat een feit.
Kevin van Beek was de eerste die een finale vandaag wist te leiden. Hij deed dit om 18.15 uur en alles verliep volgens plan dus. De junioren maakten er een weinig spectaculaire bocht van maar dat betekende wel dat iedereen deze bocht doorkwam. Hein-Durk Vellema sloot aan en ook Rick van Herwijnen was er als de kippen bij. Hij had de smaak van Zuidwolde nog te pakken en liet ook hier zien sterk voor de dag te komen. Na 1,5 ronde was nog steeds iedereen in de race voor de belangrijkste punten en dat is zelfs bij de junioren niet gebruikelijk. Van Herwijnen krijgt al snel Jeremy Dikmans op bezoek die even later moet uitvallen. En dat betekent 2 mindere resultaten op rij voor de Bodegraafse coureur. Kevin van Beek maalt hier niet om en sterk en strak rijdend begint hij een respectabele voorsprong op te bouwen. Marco Tuchter maakte een hachelijk momentje mee want Siebe Leeuw parkeert zijn auto op de zijkant net naast Tuchter die al staat opgesteld voor de volgende finale. Niets aan de hand maar Tuchter zal toch even vreemd opgekeken hebben toen ineens de witte 205 naast zijn linkerdeur lag. Hein-Durk Vellema verspeelt ineens zijn tweede plaats. In bocht 3 lijkt hij alle aandrijving kwijt te zijn maar na wat roeren in de versnellingen vind hij weer snelheid en de juiste richting. Zijn toppositie is hij kwijt wat hem uiteindelijk toch nog op plaats 5 brengt. William van Lent is er ook weer bij na zijn enorme buiteling in Lopik. De tekst "Tijdgebrek" sierde de Swift nog steeds wat een bont gekleurde bolide opleverde. Maar het werk van het team werd beloond met plaats 7.
Kevin van Beek finishte zoals hij begonnen was en nam de grootste beker mee naar Veen. Rick van Herwijnen zette zijn sterke reeks voort en werd nu tweede. Uit het achterveld was de klassementsleider Thij Twaalfhoven aan een imposante inhaalrace begonnen en pakte plaats 3. Dit was ruim voldoende om de leiding in de stand te behouden.

1. Kevin van Beek
2. Rick van Herwijnen
3. Thij Twaalfhoven

Toerwagenklasse
Leon Kammeraad stond deze keer fris en fruitig aan de start want in de eerste ronde in Zuidwolde ging het niet helemaal lekker met hem. Zenuwen speelden hem parten en door te weinig voedsel tot zich te nemen zorgde een kluit op zijn helm voor een rare schuiver. De EHBO nam hem even mee en raadde hem wat vitamine aan. De rest van de dag zagen we Leon dan ook weer vrolijk rondrijden. De test in Kerkdriel 2 weken voor deze NK was er een die hij nog lang zal heugen. In de chicane kreeg hij Nico Breederland op bezoek wat een berg schade opleverde aan de rechterzijkant van de BMW. Nico had ook veel schade aan de neus van de Swift en die zagen we dan ook alweer redelijk snel naar Zuidland vertrekken.
Ton van Leeuwen zag na de versnellingsbak in Zuidwolde nu een complete motor in rook opgaan. Een van de bougies was niet meer aanwezig evenals de daaronder aanwezige zuiger zo luiden de eerste berichten. De Mitsubishi EVO rijder maakt dan ook een turbulent schade jaar mee.
Voor de finale maakten we een soort van poel wie deze zou gaan winnen. Van de 10 finalisten waren er in onze ogen 5 die kans maakten op de grootste beker. Tuchter, Peter Breederland, Richard Kools, Rene van Vliet en Frederik Veldhuizen waren in onze ogen de enige kanshebbers.
Bij het ingaan van de chicane was Tuchter de horde achter hem al voor. En hier ging het mis voor 3 van de 5 kanshebbers. Het ging snel maar Kools, Peter Breederland en Rene van Vliet wilden de breedte van de chicane testen. Helaas liep dit voor alle 3 slecht af. Peter Breederland verloor een wiel. Rene van Vliet zijn Subaru kon niet meer sturen en een vliegende Richard Kools kende naast veel blikschade minimaal een kapotte aandrijfas. Hiermee werd het deelnemersveld in deze finale direct flink uitgedund. Maar Tuchter werkte alles af zoals het hoorde al zag hij gedurende deze finale wel Veldhuizen steeds dichterbij komen met zijn Honda. Toch hoefde hij zich niet ongerust te maken en schreef de zoveelste overwinning bij op zijn erelijst. En dat hij op weg lijkt om weer een Nederlandse titel te veroveren lijkt slechts een kwestie van tijd. Veldhuizen pakte een knappe plaats twee en zien we de volgende NK in Reutum niet aan de start. Op zondag rijdt hij niet en hierdoor kan hij Tuchter niet bedreigen in de stand.
Toon Koremans was hiervoor verwikkeld in een mooie strijd met Vincent Steenman. De Porsche van Kooremans moest het uiteindelijk afleggen tegen de slimme kleirijder bij uitstek Steenman. Een sublieme inhaalactie in bocht 3 verraste Kooremans volledig en prachtig buitenom reed Steenman naar het brons.

1. Marco Tuchter
2. Frederik Veldhuizen
3. Vincent Steenman

Standaardklasse
Ook nu waren het weer de MR2 bolides die de toon aangaven maar zoals verwacht niet zo oppermachtig als in de voorgaande zand NK's. Dit had mede te maken met de strijd die Hendrik Stadman en Chris Wagenaar in manche 2 uitvochten. In bocht 4 zag Wagenaar een gaatje en hierin zette hij zijn MR2. Stadman gaf zich gewonnen en zo scheurden ze beiden het rechte stuk weer op. Deurkruk aan deurkruk ging het mis voor Wagenaar. Hij werd rechtsachter op de kont door Stadman geraakt en ze haakten in elkaar. Hierdoor gingen ze samen recht op de greppel af. Stadman wist deze mis te houden maar Wagenaar niet en hij belandde op zijn zij in de greppel. Direct code rood en een te bezorgde Stadman sprong direct uit zijn auto en dit leverde hem uitsluitsel op voor de herstart. In het reglement staat dit inderdaad zo omschreven maar met de hulp aan een medemens lijkt het me dat je soms de hand over je hart moet strijken. Maar de mensen op de baan waren onverbiddelijk.
Hierdoor stonden ze beide wel in de finale alleen kwamen we ze pas tegen op 7 en 9. Maar om de finale compleet te krijgen moesten er eerst nog 13 man en 2 vrouwen aan de bak om deze vol te krijgen. Rene Snippe weet zich als eerste door bocht 1 te wurmen en na verslagen te zijn door Sasa Kovac mag hij toch door naar de finale evenals Daan Zwanenburg die hiervoor een zeer felle strijd met Pieter van Beek uitvocht.
De finale is als altijd een lust om te zien zeker nu de niet MR2 rijders hun kansen roken. De verschillen waren klein en vooral Luuk de Roo en Robert Wassenaars maakten een zeer sterke en solide indruk. Toch was het de polehouder Haitze Idzenga die de kopstart pakte maar Stadman sloot aan. Wagenaar probeerde het buitenom ook maar dit lukte niet en zo leek de Noordhollander stuk te gaan. Na een paar ronden herpakte hij zich en begon aan de meest indrukwekkende inhaalrace van de dag. Opvallend was ook de zeer sterke start van Erwin Breederland die na 1 ronde achter Stadman en Idzenga rondreed. Luuk de Roo en Robert Wassenaars complementeerden op dat moment de top-5.
Idzenga en de Roo moeten al snel opgeven en zetten hun bolides noodgedwongen aan de kant. Stadman neemt langzaamaan de bekende voorsprong te nemen en maakt er weer een machtsstrijd van. En dat is jammer voor de kijkers al valt er achter Stadman meer dan genoeg te genieten. Erwin Breederland en Robert Wassenaars strijden lekker met elkaar en de Ford Escort van Pieter Nieuwkoop lijkt ook de aansluiting te gaan vinden. Maar ook voor hem slaat het noodlot toe. Hierdoor krijgt Siegfried Postma weer wat lucht en zet de Clio op 4 neer. Maar hier kan hij niet lang van genieten van de ontketende Wagenaar komt met reuze stappen buitenom. De vlag valt inmiddels voor Stadman voor de verrassend sterk rijdende Erwin Breederland met de Kadett en met eenzelfde bolide is de laatste podiumplaats voor Robert Wassenaars.

1. Hendrik Stadman
2. Erwin Breederland
3. Robert Wassenaars

Sprint 2000
Klaas Postma was eindelijk verlost van zijn krukken. Maar het herstel had zich nog niet zover doorgezet dat hij al mee kon rijden. Zo restte hem niets anders dan zijn broer Rients aan te moedigen die, na weer elektrische problemen in Noordbergum, gaat proberen om de tweede winst naar zich toe te trekken.
Een crash in de chicane in een van de manches leverde Peter Timmermans een nachtje ziekenhuis op. Per ambulance werd de onfortuinlijke Belg afgevoerd met naar alle waarschijnlijkheid een hersenschudding. Een nachtje observatie ter controle kwam slecht uit maar is niet anders.
In de kleine finale stonden een aantal kopstukken die er nog even voor moesten gaan zitten om de aansluiting met de absolute top te hervinden vandaag. Zo moesten John Rotink, Rients Postma, Peter Versluis en Hedser Bruinsma erop of eronder spelen om door te stoten. Toch was het outsider Gerk Kooi die brutaal de leiding greep maar Rotink direct binnendoor zag stormen. Helaas voor Rotink was het van korte duur en lijkt het dat hij de Nederlandse titel kan vergeten.
Bennie Fielt neemt de kop over en geeft deze niet meer uit handen. Gerk Kooi kan het lang volhouden maar helaas voor hem komt Rients Postma subliem buitenom zetten en kan zo net Peter Versluis niet meer bedreigen en zo is de finale compleet. Op de finish had Peter Versluis nog een heikel momentje met Jan Leeuw. De achterblijver werd op de finishlijn gepasseerd en geraakt en zo belandde Leeuw ineens op het middenterrein.
De beste na 3 manches was de Belg Patrick Cleys. Het Peters frame was opnieuw gericht en voorzien van nieuwe lippen en zodoende rolde het weer goed. Ook de motor was nieuw en dit resulteerde in de pole. Een super start was er van Michel Kempenaars die iedereen verraste met zijn startsnelheid. Leonard van de Ven sloot aan en gaf de Honda ook flink de sporen vandaag na een slechte tweede manche.
Cleys liet het er niet bijzitten en pakte van de Ven al vrij snel en zo werd de achtervolging op Kempenaars ingezet. Alsof Cleys op een zandbaan reed blufte hij volgas buitenom. Een genot om te zien en ook nog eens effectief want de afstand met Kempenaars werd steeds kleiner. Erik Nijkamp reed even later verschrikkelijk in de weg. Na vanaf de eerste rij gestart te zijn was hij gespind en bleef met een te lage snelheid toch rondrijden. Elke 3 ronden werd hij gelapt en vormde een rijdend obstakel al moeten we wel toegeven dat de chicane hier ook een beetje debet aan is. Gelukkig liep het allemaal goed af maar als je zo vaak een lap krijgt moet je je afvragen of het wel verstandig is om te blijven rijden. Maar we weten allemaal dat dat ene punt aan het einde van het jaar je het kampioenschap kan opleveren of kosten.
Vooral de bocht op weg naar de chicane reed Cleys verbluffend en hij probeerde het telkens maar Kempenaars kon pareren. Het was overigens een kwestie van tijd en Cleys reed alsof zijn leven er vanaf hing. En in zijn snelle bochtencombinatie van 1 en 2 lukte het Cleys om Kempenaars voorbij te steken. Met ware doodsverachting lukte het net voor de chicane en durf ik te stellen dat het de mooiste inhaalactie van de dag was (en ja ik ben een groot fan van hem).
Dat er nog meer meereden zouden we haast vergeten maar de strijd tussen Kempenaars en Cleys sleepten me volledig mee.
Henk van der Hart liep zelfs een beetje in en was na afloop een zeer gelukkig mens. Na de bak kapot gereden te hebben in Lochem vorige week pakte hij nu een heerlijke plaats 3 en nam de leiding over van Gussinklo die vandaag helemaal niets had. Leonard van de Ven eindigde als 4e en begint zo net voor de Europokal wedstrijden zijn ritme te vinden. Ronald Akkermans reed ook super en pakte plaats 5. Cleys kan dus met een gerust hart en vol zelfvertrouwen afreizen naar Terwolde voor de eerste (!) EP.

1. Patrick Cleys
2. Michel Kempenaars
3. Henk van der Hart

Sprint 1600
Frank Oomen kende een slechte generale in Kerkdriel. De afgelopen 2 weken is er dan ook koortsachtig gesleuteld in Chaam om een nieuwe motorblok in de sprinter te hangen wat helaas niet gelukt is. Een drijfstang boorde zich dwars door het blok heen en veel schade en een enorme rookwolk waren dan ook de enige overblijfselen.
Een lelijke smakker maakte Stephan Kersten mee en ook hij werd per ambulance naar het ziekenhuis vervoerd. Hier werd een gebroken pols geconstateerd en zo kon hij terugkijken op een desastreuze wedstrijd.
Schoo vertelde in Zuidwolde uitgebreid dat nog niet alles onder controle was en de bak de grootste bottleneck was. Het verbaasde dan ook niemand dat dit probleem in Kerkdriel opgelost was er lag namelijk een Sadev bak in het BIG frame. En hiermee probeerde hij de kopstart te pakken maar dat lukte hem niet. De kopstart was voor Andre Vrieze die op zijn achterwielen vertrok. Reints liet zien echt uit het goede crosshout gesneden te zien en plaatste zich op 2. Schoo zagen we terug op 3 en polehouder Bart van Deursen kwam pas op 4 langs. Schoo ging er voor zitten en volgas op zijn achterwielen in bocht 3 en 4 schoot hij naar voren. Reints gaat iets te ruime lijnen rijden en verliest zo terrein. Vrieze kan zich niet verlossen van Schoo en na enkele ronden zijn de rollen dan ook omgedraaid. Schoo pakt de leiding en geeft deze niet meer uit handen.
Edwin Tolkamp voelt zich op deze baan nooit thuis en was meer dan tevreden met zijn vierde plaats die hij op de streep in handen had. Opvallend was het rijden van Herbert ter Maat. Hij was zeer snel onderweg en voor hem viel de vlag te vroeg want er had meer ingezeten dan plaats 3. Schoo deed wat hij moest doen en won. In de tussenstand is hij Tolkamp tot op 2 punten genaderd en dat beloofd nog wat voor de rest van het seizoen. De messen zijn geslepen.

1. Marcel Schoo
2. Andre Vrieze
3. Herbert ter Maat

Keverklasse
Consternatie was er alom na de autocross in Noordbergum aangaande de keverklasse. Lammert Brink reed er oppermachtig naar de overwinning maar door een vermeende valse start werd deze eindklassering om zeep geholpen. Brink was dus getergd om na dit debacle en 2 mindere NK wedstrijden voor de top te gaan. Brink was er klaar voor en bulkte dan ook van het zelfvertrouwen.
Raben liet er geen twijfel over bestaan dat hij weer eens voor het hoogste schavot wilde gaan. En dat was nodig om in de stand te klimmen. Ook voor het kampioenschap zou het niet verkeerd zijn want Stokkink staat er nu eenmaal goed voor en lijkt op weg naar titel nummer 5.
Raben schiet uit de startblokken en pakt zijn moment of fame. Snel onderweg vindt hij direct Brink achter zich die weer Stokkink op zijn achterrek heeft hangen.
Raben laat zien dat hij toch echt een van de snelste kevers van het land heeft maar de techniek liet hem in de steek en in leidende positie moet hij jammergenoeg opgeven. De nieuwe leider wordt Lammert Brink die zich even later door hetzelfde noodlot als Raben getart ziet worden. En zo krijgt Stokkink de leiding in handen. En die zal toch echt gedacht hebben het zal mij toch ook niet gaan gebeuren want 3x is scheepsrecht. Hierachter is het Eelco Kruis die een mooi gevecht levert en de Fries voelt zich dan ook als een vis in het water op de snelle klei van Kerkdriel. Hij verwijst Patrick Boessenkool dan ook graag een plaatsje terug en zit op zilver. Stokkink kan hij niet meer achterhalen en zo nestelt de klassementsleider zixh nog steviger aan de top. Kruis wordt keurig tweede vandaag en Boessenkool blijft eindelijk ook eens uit de problemen en mag op het podium plaatsnemen. Gerard Roeterdink had het afgelopen weekeinde nog erg druk in Lochem. De Jerommeke sprinter reed hij daar het podium op alleen dat lukte vandaag in zijn kever net niet. Maar als je al zo vaak pech hebt gehad als hem dan ben je erg blij met plaats 4.

1. Arjan Stokkink
2. Eelco Kruis
3. Patrick Boessenkool

Superklasse
Dirk van Dijk heeft na een jaar intensief speur- en sleutelwerk aan zijn V8 motorfietsmotor het lek eindelijk boven zo lijkt het. Tijdens de testwedstrijd hier liet hij zien over een enorme snelheid te beschikken en kon zo naar hartelust met banden testen. Zou hij dan voor een verrassing kunnen zorgen door zijn eerste Superklasse winst te pakken? Of toch Emile die na zijn debuut in Lochem ook met vertrouwen aan de start stond. Maar zoals hij zelf al aangaf was meedoen veel belangrijker dan winnen. Is dat niet de Olympische gedacht?
Om met Emile maar te beginnen hij haalde de finale niet. Hij kwam er 4 punten voor tekort en eindigde als nummer 17 van de 21. Dus met 2 officiele NK punten was hij erg trots ook nog eens gezien het feit dat er 2 voormalige Nederlands kampioenen achter hem stonden in de stand. Rob de Baar en Andre Verweij hadden een slecht weekeinde en eindigden helemaal in de achterhoede.
De finale had net geen 15 deelnemers want Wilhelm Franssen had een scheurtje in een inlaatspruitstuk en moest verstel laten gaan. Martin Kroon daarentegen kende een superdag en zag zich op de pole terug. De motor was helemaal afgesteld op de bank en hierdoor leek ook echt alles te kloppen. Maar als alles klopt kan het natuurlijk wel voorkomen dat je kopstart niet hebt. Die was voor Huib Versluis met zijn hoogvermogige Corvette motor. In Lochem vorige week dachten velen nog dat de motor alleen een hoop geluid maakte en niet snel was. Maar hier liet hij iedereen zien dat het gewoon snelheid is en dat hij zelf nog steeds losse spieren heeft want het rijden was ook fenomenaal. In de eerste bocht was het een drukte van belang en raakten Martin Kroon, Erik Ankersmit en Twan Hermkens elkaar. Voor de regerend kampioen Hermkens was het dan ook gelijk einde verhaal want hij werd op de bult terug gevonden. Versluis ging er als de spreekwoordelijke speer vandoor maar helaas voor hem duurde zijn victorie niet lang want hij moest de Corvette stil zetten. Michael Kuijpers kwam hierdoor onverwacht aan de leiding en die stond hij niet meer af. Voor Kroon bleek de touche in bocht 1 hem parten te spelen want de kampioen van 2007 lag op plaats 2 en er had dus meer ingezeten. Maar na de drukke week was hij uiterst content met plaats 2. John Verberk had een slechte finale en kwam ook nog eens in aanraking met Harrie van de Putten. Hierdoor 2 man niet blij alleen Verberk kon nog wel verder rijden en eindigde net binnen de top-10 op negen.
Dirk van Dijk kende remproblemen en zag zich telkens wat ruim door de bochten heen gaan en kon Erik Ankersmit dan ook niet van zijn lijf afhouden. Ankersmit was net niet meer bij machte om Kroon van de tweede plaats af te stoten al had hij er niet veel rondjes meer voor nodig gehad. Kuijpers finishte terecht op 1 en door zijn slechte resultaat in Zuidwolde speel hij nog geen hoofdrol in de tussenstand. Pierre Blok consolideerde op plaats 5 want meer zat er niet voor hem door zijn lekke voorband aan de rechterzijde. Toch blijft hij aan de leiding staan in het klassement. Het was een slagveld in deze finale want er kwamen er slechts 10 rijdend over de finish.

1. Michael Kuijpers
2. Martin Kroon
3. Erik Ankersmit

Het was een heerlijke NK vandaag waar voor de 3e keer op rij niets op aan te merken viel. Het enige minpuntje blijft toch de gevaarlijke chicane waarbij je haast 2 ambulances nodig hebt op het terrein. Maar goed alles is verreden en om 19.45 uur nam iedereen tevreden een biertje.

We hebben op NK gebied nu bijna 2 maanden rust want half augustus staat Reutum pas op het programma. Dat zal een zandbaan zijn en zien we misschien weer andere rijders aan de top.

geplaatst: 21-6-2009.