Wedstrijd
2 VeKa NK autocross
Zuidwolde
16 mei 2009
In de NK historie moeten we er een eind voor terug gaan
om een NK in Drenthe te kunnen vinden. Ik zeg nu misschien zaken
die niet helemaal kloppen maar de laatste keer dat er in Drenthe
een NK geweest is was het NK te gast in Exloo. En dat is heel
erg lang geleden als ik moet schatten een jaar of 15. Een zandbaan
met een heuse berg erin en heel, heel veel stof. Maar nu zetten
we koers naar Zuidwolde ofwel de domicilie van Willem Snijder
en Gerjan de Jonge.
En laat de Drentse Autocross Club nu ze al ruim 40 jaar bestaan
(opgericht 1967), de handen ineen geslagen te hebben en zich
aangemeld hebben voor een NK. Zuidwolde is gesitueerd in het
zuidwesten van Drenthe de provincie die grenst aan Groningen,
Friesland, Overijssel en Duitsland. En verder kennen we de DAC
natuurlijk van de Showbeurs die ze jaren hebben georganiseerd
in Zuidwolde.
We doen de provincie tekort als we alleen Willem Snijder en
Gerjan de Jonge noemen natuurlijk want ook Lammert Brink, Hendrik
Stadman, Rene Snippe, Aaltinus Nijland, Reint Bruins en Dirk-Jan
Middelveld. Dan zullen er ongetwijfeld nog meer deelnemers uit
Drenthe zijn die ik vergeten ben te noemen dus hierbij alvast
excuses. Voor de gein heb ik ook nog even zitten kijken naar
de rijders die er echt heel veel moeite voor hebben moeten doen
om in Zuidwolde te komen en daarmee doel ik op het aantal kilometers
die ze moeten afleggen om er te komen. Hierbij speelt Leonard
van de Ven een hoofdrol die er bijna 300 km op heeft zitten
alvorens hij Vlissingen verlaten heeft en in Zuidwolde kan aankloppen.
Zelfs Maastricht is nog dichterbij. Maar ook het MFrame team
van Patrick Cleys en Martijn Ferket tikken de 270 km aan om
vanuit de Zeeuws/Belgische grens tot in Drenthe te komen. Peter
Timmermans die ook net onder Antwerpen zit doet er niet veel
korter over trouwens.
De baan
De DAC bracht in een eerder bericht al naar buiten
dat de ondergrond in Zuidwolde een mengelmoes is van zand en
leem. Dus of deze baan in een gebied tussen historische boerderijen
en tegen een Drentse heuvelrug nu als zandbaan bestempeld moet
worden konden we op voorhand dan ook niet zeggen. Laten we het
er maar ophouden dat het een twijfel geval is en dat is nu het
mooie van nieuwe werelden ontdekken want dat is wat we dit NK
jaar gaan doen natuurlijk.
Laten we niet vergeten dat er op deze baan al veel langer gereden
wordt want jaarlijks is er hier een (pinkster)cross te vinden.
Vorig jaar zagen we natuurlijk nog de foto's van Vincent Heerink
met de harde koprol van Douwe Snip en Roland Dekkers. Hun hebben
dus geen plezierige herinneringen aan Zuidwolde.
Voor wat betreft het NK nummer 2 is ook dit op een compleet
nieuwe baan en de kampioenen voor dit jaar zouden dan ook wel
eens zeer verrassend kunnen worden. Feit is dat het een NK voor
alleskunners gaat worden. Bij aankomst bij de baan zagen we
een werkelijk prachtige baan liggen waarbij opviel dat vooral
het middenterrein een enorme breedte heeft. En dat over de hele
lengte van de baan die de 600 meter aantikte. En dan was er
ook nog een klein hoogteverschil in de baan volgens het persbericht.
Alleen dit was met het blote oog niet waarneembaar. Een nieuwe
ronde dus nieuwe kansen waardoor we wel eens hele mooie wedstrijden
te zien zouden krijgen. Het enige nadeel wat de organisatie
al aangegeven had waren de steentjes die elk jaar weer tevoorschijn
komen vanuit de grond. Bescherming aan handen en gezicht is
dan ook vereist gaf het persbericht aan. En dat er niet alleen
steentjes gevonden werden zagen we toen er een compleet hunebed
uit de baan tevoorschijn kwam.
Opvallend
De afgelopen jaren kan ik me geen NK herinneren waarover
geen gezeur is geweest. Het bleef dan na de NK in Ysselsteyn
ook verrassend rustig in commentaren. Het enige commentaar wat
we gehoord hebben is dat het allemaal goed was en vooral soepel
verliep. En dat mag je toch niet echt tot commentaar rekenen
dit valt in de categorie complimentjes. Zo lijkt het dat we
een goede tijd ingaan want elke vereniging die voor een NK gaat
wil natuurlijk een zo goed mogelijk resultaat neer zetten. Zoals
ze zelf op hun website dan ook aangaven togen ze naar Ysselsteyn
om de organisatie daar een warm hart toe te dragen en eventuele
nuttige ideeen mee te nemen naar Zuidwolde. En dat is niet slecht
te noemen natuurlijk. Uiteindelijk bleek de praktijk de werkelijke
leermeester en verliep het allemaal op rolletjes. Al had het
schuiven, zo leek het halverwege de dag, beter gekund maar qua
tijdstippen werd er geen tijd verloren door de DAC op hun D(AC)-day.
Een kritische noot die ik nog wel wil plaatsen is dat het publiek
erg dicht op de baan stond en uiteraard werd wel aan de minimum
veiligheidseisen voldaan natuurlijk. Toch bleek het veilig te
zijn want in een van de manches van de junioren schoot er aan
het einde van het tweede rechte stuk een rechtdoor. De greppels
deden hun werk uitstekend en met de voorwielen over greppel
2 stond hij stil. Maar het geeft toch te denken.
Sprint
2000
Bij de Sprint 2000 klasse zagen we Klaas Postma nog
steeds op krukken rondlopen al gaf hij wel aan dat het herstel
van zijn gebroken enkel voorspoedig verloopt. Of hij in Kerkdriel
in zal stappen weet nog niemand.
Peter Timmermans was vol goede moed uit Duffel vertrokken hij
kende de baan dan wel niet maar de alleskunner dacht ook hier
goed te kunnen scoren.
Voor Patrick Cleys geldt hetzelfde en vol verwachting keken
we zaterdagmorgen dan ook of we het nieuwe MFrame zagen staan.
Maar deze bleek nog steeds niet af te zijn dus was alles oud
en vertrouwd.
Cleys deed het niet slecht en begon met een 3e plaats. Toch
kon hij zijn draai niet vinden en op de meest vreemde momenten
zagen we de auto vermogen verliezen. En dat is niet goed voor
de Nederlands kampioen van 2007. In manche 2 en 3 ging het wat
slechter en met plaats 5 en 6 werd met spanning uitgekeken naar
de lijst voor de finales.
Hier zagen we Patrick pas terugkomen op plaats 18 en dat betekende
een extra kans op de finale want de kleine finale was een feit.
Peter Timmermans had 2x een te vroege start in zowel manche
1 en 2. En dat betekende niet veel goeds. In de laatste manche
maakte hij alles goed door deze met winst af te sluiten. En
met zijn hakken over de sloot belandde hij net als Cleys in
de kleine finale zij het helemaal achteraan.
Hiermee dus een spannende en bijna onmogelijke opgave voor beiden
maar ze gingen er toch nog even goed voor zitten om bij de eerste
3 te eindigen om zo die felbegeerde finale plaats te behalen.
Maar met Gussinklo, Rotink en Kuil erin een moeilijke opgave.
En inderdaad bleek het net niet te lukken want Gussinklo, van
Doremalen en van de Akker gingen wel naar de finale. Tonnie
Romme kon net niet worden ingehaald door Peter die net hiervoor
wel Cleys verschalkt had. Dus nog net een paar bonuspunten om
vanaf de zijlijn de finale te kunnen bekijken. En daar zijn
ze niet voor gekomen natuurlijk.
In de tussenstand zien we Peter nog wel hoog staan op 8. En
gaan we er maar vanuit dat Zuidwolde zijn schrap is geweest.
Als Cleys de motor op orde krijgt zit er voor hem ook nog wel
meer in want plaats 25 is ver beneden zijn stand.
1. Rients Postma
2. Michel Kempenaars
3. Pieter Molenaar
17. Peter Timmermans
18. Patrick Cleys
Keverklasse
Eelco Kruis heeft weer werk aan zijn kever. De schade na Kollum
is net hersteld en ingeschat denk ik dat de schade nu ook iets
groter is. Een schermutseling in het middenveld na de start
leverde een minmaal 4-voudige salto op van Kruis en dat volgas
op het rechte stuk tussen de rest in. Geen lichamelijk letsel
gelukkig al kan ik me niet voorstellen dat er geen flinke spierpijn
aan te pas komt.
Sooi Ermens was weer de enige deelnemer uit Belgie. Eric Joosen
zagen we nog steeds niet aan de start staan met zijn eigenzinnige
Hayabusa concept.
In de manches reed Sooi erg sterk maar de eerlijkheid gebied
te zeggen dat er daar meerdere van waren. Met 2x een derde plaats
en nog een trapje hoger verwacht je toch op de eerste rij te
staan. Maar plaats 7, met 47 punten, was toch wel een beetje
teleurstellend toch? Als we de stand nog eens even goed bekijken
zien we de reden. Brink en Raben stonden op 1 met 49 punten
en hierna nog Frits de Haan met een puntje minder. Boessenkool,
Stokkink en Kemper pakten allemaal een overwinning en in totaal
ook 47 punten en dat was het verschil. Jammer maar helaas maar
dat betekende dat Sooi alles uit de kast moest halen voor een
goed resultaat.
Brink kon zijn pole niet omzetten in de snelste start want Marco
Raben liet zien dat hij overduidelijk de snelste was. Frits
de Haan sloot aan net voor Brink die het Drentse publiek op
de banken liet staan. Samen met Willem Snijder zijn zij natuurlijk
de local heroes. Maar daar had Raben geen boodschap aan en foutloos
reed hij zijn finale van begin tot einde en de winst nam hij
dus mee naar Winterswijk.
Frits de Haan was niet helemaal foutloos want in de bochtencombinatie
1 en 2 lagen lelijke gaten waar de Haan zijn kever dan ook bijna
in kwijt raakte. Het had geen gevolgen voor hem doordat hij
het geluk had Stokkink nog te ver weg was. Brink liet namelijk
een wel heel groot gat vallen aan de binnenzijde en zag zo zijn
bronzen positie ingenomen worden door Stokkink die nog altijd
enorm gedreven is. Brink bleef wel druk houden bij Stokkink
en met zijn mooie en spectaculaire rijstijl verdiende hij meer
vandaag. Willem Snijder reed in dezelfde stijl als Brink en
passeerde Boessenkool knap en zo maakte Snijder de top-5 compleet.
In de laatste ronden ontstond er net voor de finish een lelijk
gat waardoor Frist de Haan bijna als een F16 het luchtruim koos.
Stokkink zat er dan ook direct achter en zag geen kans meer
om de Haan voorbij te steken al scheelde het niet veel. Sooi
streed voor wat hij waard was maar hij kon niet verder komen
dan plaats 8. En dat was veel minder als waarop gehoopt was.
1. Marco Raben
2. Frits de Haan
3. Arjan Stokkink
8. Sooi Ermens
Resume
Op het schuiven na wat beter gekund had, al was dat
in tijdverlies zeker niet te merken, kunnen we concluderen dat
ook tijdens deze NK niets mis is gegaan. Dat niet alleen de
rijders een professionelere uitstraling krijgen reflecteert
zich ook op de verenigingen die er ook alles aan doen om het
allemaal op rolletjes te laten lopen. En nu is dat ACCZuid als
de DAC top gelukt. Ook na afloop zag het er allemaal super uit
met de verkeersregelaars die er voor zorgden dat het geen rommeltje
werd. DAC volgend jaar weer want dan bestaan jullie alweer bijna
45 jaar en dat is ook een jubileum toch?
Wat overigens een super leuk detail was aan deze NK was het
huldigen van de rijders op de baan. In een kar, moet vervangen
worden door de NK pacecar, werden ze rondgereden over de baan.
Werden ze vroeger als dit gebeurde overgoten met pek en veren
werden ze nu gehuldigd en hartstochtelijk door het in enorme
aantallen aanwezige publiek toegejuicht. Op die van de Superklasse
na dan want toen was iedereen al zijn tas aan het inpakken en
op weg naar de auto.
Op naar Kerkdriel die voor mij een speciaal tintje zal hebben
daar ik aan de start sta van de Superklasse in de auto van Hedser
Bruinsma van TBS Autosport. Als ik de finale haal dan ben ik
al een hele vent geloof ik.
Tot Kerkdriel dan maar...