Wedstrijd
2 VeKa NK autocross
Zuidwolde
16 mei 2009
In de NK historie moeten we er een eind voor terug gaan
om een NK in Drenthe te kunnen vinden. Ik zeg nu misschien zaken
die niet helemaal kloppen maar de laatste keer dat er in Drenthe
een NK geweest is was het NK te gast in Exloo. En dat is heel
erg lang geleden als ik moet schatten een jaar of 15. Een zandbaan
met een heuse berg erin en heel, heel veel stof. Maar nu zetten
we koers naar Zuidwolde ofwel de domicilie van Willem Snijder
en Gerjan de Jonge.
En laat de Drentse Autocross Club nu ze al ruim 40 jaar bestaan
(opgericht 1967), de handen ineen geslagen te hebben en zich
aangemeld hebben voor een NK. Zuidwolde is gesitueerd in het
zuidwesten van Drenthe de provincie die grenst aan Groningen,
Friesland, Overijssel en Duitsland. En verder kennen we de DAC
natuurlijk van de Showbeurs die ze jaren hebben georganiseerd
in Zuidwolde.
We doen de provincie tekort als we alleen Willem Snijder en
Gerjan de Jonge noemen natuurlijk want ook Lammert Brink, Hendrik
Stadman, Rene Snippe, Aaltinus Nijland, Reint Bruins en Dirk-Jan
Middelveld. Dan zullen er ongetwijfeld nog meer deelnemers uit
Drenthe zijn die ik vergeten ben te noemen dus hierbij alvast
excuses. Voor de gein heb ik ook nog even zitten kijken naar
de rijders die er echt heel veel moeite voor hebben moeten doen
om in Zuidwolde te komen en daarmee doel ik op het aantal kilometers
die ze moeten afleggen om er te komen. Hierbij speelt Leonard
van de Ven een hoofdrol die er bijna 300 km op heeft zitten
alvorens hij Vlissingen verlaten heeft en in Zuidwolde kan aankloppen.
Zelfs Maastricht is nog dichterbij. Maar ook het MFrame team
van Patrick Cleys en Martijn Ferket tikken de 270 km aan om
vanuit de Zeeuws/Belgische grens tot in Drenthe te komen. Peter
Timmermans die ook net onder Antwerpen zit doet er niet veel
korter over trouwens.
De baan
De DAC bracht in een eerder bericht al naar buiten
dat de ondergrond in Zuidwolde een mengelmoes is van zand en
leem. Dus of deze baan in een gebied tussen historische boerderijen
en tegen een Drentse heuvelrug nu als zandbaan bestempeld moet
worden konden we op voorhand dan ook niet zeggen. Laten we het
er maar ophouden dat het een twijfel geval is en dat is nu het
mooie van nieuwe werelden ontdekken want dat is wat we dit NK
jaar gaan doen natuurlijk.
Laten we niet vergeten dat er op deze baan al veel langer gereden
wordt want jaarlijks is er hier een (pinkster)cross te vinden.
Vorig jaar zagen we natuurlijk nog de foto's van Vincent Heerink
met de harde koprol van Douwe Snip en Roland Dekkers. Hun hebben
dus geen plezierige herinneringen aan Zuidwolde.
Voor wat betreft het NK nummer 2 is ook dit op een compleet
nieuwe baan en de kampioenen voor dit jaar zouden dan ook wel
eens zeer verrassend kunnen worden. Feit is dat het een NK voor
alleskunners gaat worden. Bij aankomst bij de baan zagen we
een werkelijk prachtige baan liggen waarbij opviel dat vooral
het middenterrein een enorme breedte heeft. En dat over de hele
lengte van de baan die de 600 meter aantikte. En dan was er
ook nog een klein hoogteverschil in de baan volgens het persbericht.
Alleen dit was met het blote oog niet waarneembaar. Een nieuwe
ronde dus nieuwe kansen waardoor we wel eens hele mooie wedstrijden
te zien zouden krijgen. Het enige nadeel wat de organisatie
al aangegeven had waren de steentjes die elk jaar weer tevoorschijn
komen vanuit de grond. Bescherming aan handen en gezicht is
dan ook vereist gaf het persbericht aan. En dat er niet alleen
steentjes gevonden werden zagen we toen er een compleet hunebed
uit de baan tevoorschijn kwam.
Opvallend
De afgelopen jaren kan ik me geen NK herinneren waarover
geen gezeur is geweest. Het bleef dan na de NK in Ysselsteyn
ook verrassend rustig in commentaren. Het enige commentaar wat
we gehoord hebben is dat het allemaal goed was en vooral soepel
verliep. En dat mag je toch niet echt tot commentaar rekenen
dit valt in de categorie complimentjes. Zo lijkt het dat we
een goede tijd ingaan want elke vereniging die voor een NK gaat
wil natuurlijk een zo goed mogelijk resultaat neer zetten. Zoals
ze zelf op hun website dan ook aangaven togen ze naar Ysselsteyn
om de organisatie daar een warm hart toe te dragen en eventuele
nuttige ideeen mee te nemen naar Zuidwolde. En dat is niet slecht
te noemen natuurlijk. Uiteindelijk bleek de praktijk de werkelijke
leermeester en verliep het allemaal op rolletjes. Al had het
schuiven, zo leek het halverwege de dag, beter gekund maar qua
tijdstippen werd er geen tijd verloren door de DAC op hun D(AC)-day.
Een kritische noot die ik nog wel wil plaatsen is dat het publiek
erg dicht op de baan stond en uiteraard werd wel aan de minimum
veiligheidseisen voldaan natuurlijk. Toch bleek het veilig te
zijn want in een van de manches van de junioren schoot er aan
het einde van het tweede rechte stuk een rechtdoor. De greppels
deden hun werk uitstekend en met de voorwielen over greppel
2 stond hij til. Maar het geeft toch te denken.
Juniorklasse
Het bleek de avond ervoor enorm hard, lang en veel
geregend te hebben maar de baan kon het hebben en zo konden
netjes op tijd de 224 deelnemers van start en zoals bijna altijd
beten de junioren de spits af. De eerste manche van hun was
de baan nog wel erg nat met veel opspattend water wat op de
baan was blijven liggen en glibberende auto's tot gevolg had.
De zwembandjes waren dan ook weer bijna nodig maar de roeispanen
gelukkig niet. Opvallend detail is bij deze klasse dat er erg
netjes gereden wordt want er hoeft zich bijna niemand te melden
bij de wedstrijdleiding. Chapeau dus voor de heren en dames
in deze klasse. Met weer te weinig deelnemers (29) voor een
kleine finale startte de finale om 17.15 uur. Jeremy Dikmans
won de eerste NK glansrijk maar vonden we nu pas terug op plaats
6. De reden was simpel want manche 1 wist hij wel heel erg weinig
punten te scoren. Hierna herstelde hij zich knap met een tweede
en een eerste plaats in de resterende manches. Jimmy Poelarends,
inmiddels ook al een oudgediende, voelde zich helemaal thuis
op de baan in Zuidwolde. De pole was een prooi voor hem geworden
alsmede de kopstart. Hij gaf rondenlang de toon aan in deze
finale tot de Peugeot 205 de geest gaf en hij zeer teleurgesteld
de auto moest parkeren. Bij de start had hij al een mooi robbertje
gevochten met Thij Twaalfhoven en Hein-Durk Vellema. Het was
dan ook een en al Peugeot wat de klok sloeg. Inmiddels had Hendrik-Jan
Praamstra zich ook voorin gemeld. Het was dan ook een verrassing
hem ineens met een Citroen AX van start te zien gaan vandaag.
Dat hij het spoor in zijn nieuwe auto niet bijster was bleek
wel want hij kreeg de koppositie te pakken. Hein-Durk Vellema
sloot direct aan en verloor zo Praamstra niet uit het oog. Opvallend
was de opmars die Jimmy Hop gestart was. De zoon van Herrijk
reed alsof zijn leven er vanaf hing in elk geval. Deze strijd
leverde hem uiteindelijk ook zijn Waterloo want een indrukwekkende
vouw in de motorkap, na een flinke strijd met Jeremy Dikmans
en Wout Hesselink, deed de radiateur flink roken. Uiteraard
was hierna zijn finale dan ook voorbij en moet Hop zijn pijlen
op Kerkdriel gaan richten. Praamstra stond flink onder druk
en verstuurde zich op de inmiddels met veel kuilen bezaaide
baan en valt een einde terug in de klassering. Hierna is het
Thij Twaalfhoven die zijn ervaring goed kon gebruiken en zeer
koel de overwinning in Zuidwolde kon pakken en de leiding in
de tussenstand. Hein-Durk Vellema en Stephan van Dijk, zeer
solide gereden, maakten het podium vol. Jeremy Dikmans eindigde
op plaats 4 maar moest zich na afloop van de finale melden en
op de uitslag zagen we dan ook terugkomen dat hij op plaats
15 was geeindigd.
En dat overkwam ook Hendrik-Jan Praamstra en zo was er een uniek
moment want er eindigden zo 2 riiders op plaats 15 en niemand
op 14.
Zo win je een NK en zo sta je weer met beide benen op de grond.
Het maakte voor Rick van Herwijnen de weg vrij om een plaatsje
door te schuiven naar 4 om zo net voor Wout Hesselink te eindigen.
1.
Thij Twaalfhoven
2. Hein-Durk Vellema
3. Stephan van Dijk
Toerwagenklasse
Peter Breederland kende een slecht resultaat in de
vorige NK na zijn koprol. Daags erna zagen we hem dan ook op
krukken rondlopen en vroegen we ons toch af of het met de rol
te maken heeft gehad. Maar niets bleek minder waar want een
noodzakelijke operatie aan zijn meniscus bleek de oorzaak te
zijn van zijn mindere mobiliteit. De Suzuki was inmiddels weer
helemaal opgelapt en zag er weer net zo strak uit als we gewend
zijn. Hulde dus aan Nico en de monteurs die een knap staaltje
vakwerk afgeleverd hebben.
Ton van Leeuwen kwam vol goede moed naar Zuidwolde en hoopte
op nog meer succes als in Ysselsteyn. Helaas duurde zijn NK
maar 30 meter toen de versnellingsbak de geest gaf. Met een
andere bak kijkt Ton dan ook enorm uit naar de eerste klei wedstrijd
in Kerkdriel.
Frederik Veldhuizen was erg sterk vandaag ondanks dat zijn wedstrijdritme
nog niet hoog lag. Na zijn valse start in de eerste manche liet
hij zich niet van de kook brengen in de finale waar hij zich
als de nummer 3 voor plaatste. Bij de start liet hij zien dat
hij ook een goede bliksemstart kon maken en de techneut uit
Westbroek pakte de kop voor Tuchter en de altijd gedreven Peter
Breederland. Rene van Vliet was ook vandaag weer erg sterk aan
het rijden en hij probeerde in de eerste bocht dan ook de aansluiting
met de top-3 te vinden. Dit leek te lukken tot de snelheid inzakte
en van Vliet zijn gewonnen posities weer verloor. Rob van Kuringe
zat er ook weer lekker bij op plaats 4. Veldhuizen reed alsof
zijn leven er vanaf hing en het leek wel of hij wilde bewijzen
dat er altijd rekening met hem gehouden moest worden. Tuchter
was niet bij machte om de Honda van Veldhuizen bij te benen
en moest buigen. Maar in het achterhoofd dat Veldhuizen vanwege
zijn geloofsovertuiging de beide zondagwedstrijden niet rijdt
reed dus berekenend. Peter Breederland kon maar geen aansluiting
vinden bij Tuchter en ook dit gat was erg groot te noemen. Rene
van Vliet zijn motor begon inmiddels vreemd te klinken en hij
moest de Subaru dan ook vroegtijdig parkeren. Zijn schrap ligt
daarmee niet in Ysselsteyn, helaas.
Met nog 4 ronden te gaan begint Veldhuizen aan het dubbelen
van de achterblijvers en bestaat de ijdele hoop bij de vele
toeschouwers dat het misschien nog spannend gaat worden. Maar
niets bleek minder waar want foutloos reed zowel Veldhuizen
als de achterblijvers. Een knappe overwinning dus voor Veldhuizen
die er met zijn snelle ronde tijden voor zorgde dat er slechts
5 auto's in dezelfde ronde eindigden. Tuchter behield met zijn
bekeken tweede plaats de leiding in de tussenstand al moeten
we eerlijk bekennen dat hij niet bij machte was om Veldhuizen
te kloppen. Om nu al van de nieuwe kampioen te spreken is een
beetje te vroeg maar Tuchter staat er goed voor. Peter Breederland
restte niets meer dan de derde plaats mee naar Zuidland te nemen
en kon daar tevreden mee zijn. Rob van Kuringe ook al zo'n voormalig
kampioen in deze klasse bleef ook nog goed volgen en pakte plaats
4 waarmee hij zich staande hield op plaats 2 in de tussenstand.
Knap was ook nu weer de prestatie van Vincent Steenman. De zandwedstrijden
zijn niet tot zijn favoriete banen te rekenen maar opnieuw een
top-5 klassering en zo gaat hij met een goed gevoel naar Kerkdriel
toe.
1. Frederik Veldhuizen
2. Marco Tuchter
3. Peter Breederland
Standaardklasse
De standaardklasse werd op voorhand beheerst door de
eventuele reglementswijzigingen. De laatste rijders werden via
een oproep die ook op onze website te zien was nog eens duidelijk
gemaakt dat stemmen een must was. En gelukkig werd hier massaal
gehoor aan gegeven zodat het BSAC zich een goed beeld kon vormen
van wat de gedachtegang binnen de standaardklasse nu precies
is. Laten we dan ook hopen dat de juiste beslissingen genomen
worden zodat de klasse nog lang en mooi kan blijven bestaan.
Uiteraard weer genoeg deelnemers voor een kleine finale en daar
was opvallend genoeg maar 1 MR2 in te vinden en daar was Monique
van der Heide de bestuurster van. Samen met Sasa Kovac waren
ze redelijk zeker van een plaats in de finale. Hierachter was
er een mooie strijd te zien die echt op het scherpst van de
snede werd gevoerd. Want ze willen natuurlijk alle 12 naar de
finale en er was nog maar 1 plaats over. Luuk de Roo en Daan
Zwanenburg leken de voornaamste kandidaten te worden maar vanuit
de achterhoede kwamen de 2 Kermit Kadetts van Gerwin Dimmendaal
en Eddy Zielman opzetten. Een heerlijke alles of niets poging
resulteerde in 3 auto's naast elkaar in bocht 1. Helaas voor
Zielman was hij het haasje met een koprol en dag finaleplaats.
Hierdoor was wel Luuk de Roo de laatste finaleplaats kwijt geraakt
aan Gerwin Dimmendaal die hier erg tevreden over was.
De finale stond weer in het teken van de strijd tussen Stadman
en Wagenaar al had Yje de Vries (ook MR2) het voor elkaar gekregen
al zijn manches te winnen. Stadman dus op 2 voor thuisrijder
Rene Snippe en dan pas Wagenaar. Uiteraard was de finale weer
druk gevuld met MR2's. Deze keer 9 stuks waarvan 2 van het oude
type met de lichte 1600 motor.
De keuze bij de start is bepalend geweest bleek achteraf. Wagenaar
had de beste start alleen de lijn van Stadman was sneller en
zo kwam Stadman aan de leiding en die stond hij niet meer af.
Wat in het vervolg van deze finale opviel was dat de MR2 van
Stadman een veel stabielere wegligging heeft dan die van Wagenaar
en dat dit wel eens het bepalende verschil kan worden in de
loop van het seizoen. Na een paar ronden leek het duidelijk
dat het weer een MR2 feestje zou worden want de complete top-5
bestond eruit. Toch streden de Opel rijders voor wat ze waard
zijn en buiten de top-3 om konden ze de aansluiting vinden.
Stadman, Wagenaar en de Vries waren inmiddels al ver buiten
bereik gekomen en het podium was hiermee een feit. Toch was
het geen saaie finale want er gebeurde van alles in de Zuidwoldense
arena. De Seat rijder Jeroen Heijmer heeft de druk er vol op
staan bij Mariette Lokate die dan ook kleine foutjes gaat maken
en waardoor de top-5 niet meer uit MR2 rijders bestaat. Heijmer
gaat dan ook direct in de achtervolging naar Snippe die zijn
thuis voordeel nog steeds kan uitbuiten. Hij krijgt het echter
niet voor elkaar Snippe te verschalken en zo zijn de eerste
5 plaatsen een feit. Achter deze strijders zien we Emiel Gotink
met zijn Opel, de MR2 heeft wat aanloopprobleempjes, de strijd
met Lokate en Reints Bruin winnen en datzelfde deed Kovac, die
vanuit de kleine finale kwam, ook. Met deze uitslag zien we
ook dat de leiders in de tussenstand hetzelfde puntenaantale
hebben en hetzelfde geldt voor de nummers 3 en 4. Maar met de
kleibaan van Kerkdriel in het vooruitzicht vraag ik voorzichtig
af of elke MR2 rijder wel met deze baan overweg kan.
1. Hendrik Stadman
2. Chris Wagenaar
3. Rene Snippe
Sprint 2000
Als eerste wil ik even kwijt dat deze klasse een heel
verhaal gaat worden dus raad ik aan om er maar eens goed voor
te gaan zitten !!!
Bij de Sprint 2000 klasse zagen we Klaas Postma nog steeds op
krukken rondlopen al gaf hij wel aan dat het herstel van zijn
gebroken enkel voorspoedig verloopt. Of hij in Kerkdriel in
zal stappen weet nog niemand.
De manches waren niet zo vol als anders want de 47 deelnemers
maakten het noodzakelijk om in 4 groepen te starten. Het grote
nadeel hiervan is voor het publiek dat er veel winnaars zijn
waardoor het heel moeilijk is om op voorhand te bepalen wie
er allemaal in de finale staan. Voor de vals starters is er
niet zo veel aan de hand want dit levert met minder deelnemers
in een manche toch nog redelijk wat punten op.
Leonard van de Ven kent tot nu toe een slecht begin. In Ysselsteyn
lukte het net niet door onder andere een valse start en ook
nu zat het niet mee. Een koprol maakte een einde aan zijn titel
aspiraties en de crossdag was ook direct voorbij.
In de kleine finale stond de grote naam van Freek Gussinklo
die zijn draai niet helemaal leek te vinden. Remon van de Akker
was de man die hier niet in thuis hoorde want hij had zich rechtstreeks
voor de finale moeten plaatsen. Een valse start in 1 van de
manches liet dit echter niet toe. De aanpassingen aan de versnellingsbak
die Henk Prinsen had gedaan pakten prima uit en beide waren
daar erg over te spreken.
Gussinklo en van de Akker gaven dan ook direct de toon aan alleen
dit was slechts van korte duur want op het rechte stuk na de
start zagen we William Boelen hoog boven het stof uitkomen en
een aantal flinke buitelingen maken. Code rood en een complete
herstart waar Boelen niet meer aan mee kon doen gezien de schade
aan het frame die aanzienlijk was. Het was het geluk voor Patrick
Cleys dat dit gebeurt was want die zat weer vast in de greppel
dus hij mocht weer mee starten.
Bij de herstart was Gussinklo die de toon aangaf direct gevolgd
door Remon van de Akker. Akker wilde kostte wat het kost aan
Gussinklo voorbij en dat sierde hem. De ex Nederlands kampioen
standaardklasse slaagde in zijn poging en won de kleine finale
gevolgd door Gussinklo en de ook zeer sterk rijdende Stephan
van Doremalen. Opvallende andere zaken in deze kleine finale
was dat hier ook de nummer 1 en 2 van de Ysselsteynse NK stonden.
Rotink schakelde zichzelf uit door hard rechtdoor te gaan in
de chicane. Peter Timmermans probeerde het tot het einde maar
kwam er maar niet door. Met 2x een valse start op zijn naam
bleek hij niet in staat om door te dringen tot de finale. Feit
was dat we wel een andere top-2 zouden krijgen.
De finale wordt een wel heel apart verhaal want ik kan me niet
herinneren dat we zoveel herstarts in een finale hebben gehad.
Pieter Molenaar is terug van weggeweest want hij plaatste zijn
opvallende oranje sprinter tussen de gevestigde orde op de eerste
rij. Peter Versluis had zijn problemen onder controle en pakte
de pole. De start was een feit en we zagen de groene sprinter
van Ronald Akkermans die de beste start had. Peter Versluis
en Pieter Molenaar sloten aan en ook Rients Postam meldde zich
vooraan. Inmiddels was de sterk rijdende Stephan van Doremalen
over de kop gegaan net na de start wat een code rood opleverde.
Jammer voor hem dat hij zijn sterke optreden geen vervolg meer
kon geven. Remon van de Akker had ook schade aan een schokbreker,
draagarm en een lekke band. Deze werd inrazend tempo vervangen
en hij kon weer aansluiten voor de herstart.
De complet herstart van de finale was bizar om te zien. Rients
Postma was de kopstarter maar dat ging niet zonder slag of stoot.
Want zowel Michel Kempenaars en Pieter Molenaar zagen de onderzijde
van Postma voorbij komen en wonder boven wonder liep het goed
af voor de sympathieke Fries. Hierdoor gingen wel Postma, Kempenaars
en Ronald Akkermans
prachtig door de bocht heen. Net voorbij de finishlijn crashte
Bjorn Wichers Schreur hard wat hem wat een lichte blessure aan
zijn knieen opleverde dus Bjorn beterschap.
Het voorval gebeurde na de eerste doorkomst dus moest er een
herstart op de baan plaatsvinden. Aangezien ook een hoop aanwezige
officials niet exact weten wat de eerste doorkomst is werden
alle auto's van de baan gestuurd voor een complete herstart
wat niet de bedoeling was dus uiteindelijk toch een herstart
op de baan. Alweer een nieuwe start dus. Netjes opgesteld schuin
achter elkaar in rijen van 2 dachten we dat er niets meer kon
gebeuren... Deze finale gaat dan ook de boeken in als een koppeling
killer van de bovenste plank. Postma mocht als eerste starten
en pakte opnieuw de kopstart voor Kempenaars en Pieter Molenaar
die het in bocht 1 bijna mis zag gaan maar hij herpakte zich
knap. Na 2 ronden was er een harde rol van verrassing Arjan
Kinds. Het frame liep flinke schade op aan de neus en weer volgde
een code rood dus herstart nummer 3 wat met de eerste start
op 4 kwam. In het reglement staat niets over bijtanken maar
met zoveel starts moet daar toch eens over nagedacht worden.
Bennie Fielt mocht deze start niet meer meemaken en werd eruit
gehaald door de wedstrijdleiding. Akkermans had de pech dat
hij een aantal mindere rondjes had gereden dus was hij wat verder
achteraan te vinden. Rients Postma mocht dus weer proberen om
de kopstart te pakken wat hem dan ook weer lukt. Hierna begon
hij aan een zeer imposante voorsprong te werken wat hem uiteindelijk
zijn allereerste NK overwinning opleverde. Dat het zijn tweede
had moeten zijn weten we allemaal na het drama met de dynamo
die de geest gaf in Ysselsteyn. Michel Kempenaars vierde zijn
eigen feestje en was dan ook dolblij met zijn tweede plaats
die hij dik verdiend had. Pieter Molenaar was nummer 3 die feest
vierde. Na een mooie strijd met Herrijk Hop was het toch de
wederopstanding van Molenaar die het podium compleet maakte.
1. Rients Postma
2. Michel Kempenaars
3. Pieter Molenaar
Sprint 1600
Frank de Bruyn beleefde niet veel geluk aan deze NK.
Net na de start van manche 1 maakte hij een zware koprol mee.
Niet echt lekker wandelend kwamen we hem later tegen in het
rennerskwartier en bleek hij een gekneusd/beurs scheenbeen te
hebben.
Ook Andre Bouwmeester moest nog even door de Medical hulp onderzocht
worden. Marcel Reints stond in een van de manches haaks op de
baan en Bouwmeester reed hem volgas in de flank. Gelukkig zag
het er allemaal veel erger uit dan gedacht want in de kleine
finale stonden ze er allebei weer.
Door de equipe regeling is het wel eens lastig in te schatten
wie er in welke auto rijdt maar in dit geval was het Cor Roerdink
die de kleine finale naar zijn hand zette.
Bij Erwin Sligman brak in bocht 1 de complete rechter achterbrug
eronder uit en daarmee was hij de eerste die zijn kans op de
finale in rook zag opgaan. Bouwmeester en Reints dus ook beide
in deze kleine finale waarbij Reints liet zien dat hij erg voorzichtig
en bekenen rijdt. Natuurlijk heeft de jonge inwoner van Apeldoorn
een snelle auto maar hij kan er ook goed mee omgaan. Met nog
4 ronden te gaan ziet het er naar uit dat Reints een finale
plaats kan vergeten. Toch weet hij in sommige ronden 2 man voorbij
te steken en zo ligt hij met nog 2 ronden te gaan op plaats
3. Met voor hem Martijn Ferket waarbij nog een aanval probeert
maar tenslotte zijn positie koestert en de finale binnen rijdt.
De finale stond weer in het teken van de strijd tussen de auto
en de motorfietsmotoren en beide typen bleken erg goed met de
baan overweg te kunnen. Joran van den Kieboom was het snelste
weg met de start en Tolkamp zat hem direct op de hielen. Bart
van Deursen, die in zijn woonplaats Ysselsteyn nog plankenkoorts
had, zat er ook goed bij samen met Marcel Schoo. Van Deursen
was de grote pechvogel in deze finale want op koers voor een
medaille zien we de sprinter op het rechte stuk na de start
ineens een hele rare beweging maken. Er zal iets afgebroken
zijn waardoor deze haaks over de baan heen de greppel inschiet.
Toon Jacobs kan van Deursen gelukkig nog net ontwijken en neemt
zo plaats 4 van hem over. Van den Kieboom ligt nog steeds aan
de leiding en Tolkamp blijft de druk er vol ophouden. Dit resulteert
in een klein foutje wat door Tolkamp genadeloos wordt afgestraft.
De heersend kampioen komt zo aan de leiding en pakt weer een
NK overwinning erbij en zet de toon voor titel nummer 3. Van
den Kieboom restte niets anders dan de zilveren plak mee te
nemen maar met zijn bos bloemen in de hand liet hij zien daar
meer dan tevreden mee te zijn. Schoo is terug aan het front
en na de zandbanen die hij goed overwon ziet ook hij uit naar
de klei en weet waar de manco's op dit moment liggen. In 2010
zal er dan ook echt rekening met hem gehouden moeten worden.
Achter de top-3 waren er wel heerlijke gevechten gaande. Toon
Jacobs had zijn handen vol om Ingo van Lipzig van zich af te
houden wat hem uiteindelijk ook lukte. Reints wist ondertussen
nog wel een opmars te beginnen maar wist niet verder te komen
als plaats 7 wat toch nog een knappe prestatie is. Opvallend
was ook het optreden van Maarten de Weerd de die oude auto van
Antoine Simons flink de sporen gaf en op plaats 8 eindigde.
1. Edwin Tolkamp
2. Joran van den Kieboom
3. Marcel Schoo
Keverklasse
Eelco Kruis heeft weer werk aan zijn kever. De schade na Kollum
is net hersteld en ingeschat denk ik dat de schade nu ook iets
groter is. Een schermutseling in het middenveld na de start
leverde een minmaal 4-voudige salto op van Kruis en dat volgas
op het rechte stuk tussen de rest in. Geen lichamelijk letsel
gelukkig al kan ik me niet voorstellen dat er geen flinke spierpijn
aan te pas komt.
Goed om te zien dat Lammert Brink weer helemaal terug was. De
handelaar uit Emmen had zijn snelle motor weer en ook de looks
van de auto waren weer zoals we gewend zijn ofwel lekker flitsend.
Toch kon Brink zijn pole niet omzetten in de snelste start want
Marco Raben liet zien dat hij overduidelijk de snelste was.
Frits de Haan sloot aan net voor Brink die het Drentse publiek
op de banken liet staan. Samen met Willem Snijder zijn zij natuurlijk
de local heroes. Maar daar had Raben geen boodschap aan en foutloos
reed hij zijn finale van begin tot einde en de winst nam hij
dus mee naar Winterswijk.
Frits de Haan was niet helemaal foutloos want in de bochtencombinatie
1 en 2 lagen lelijke gaten waar de Haan zijn kever dan ook bijna
in kwijt raakte. Het had geen gevolgen voor hem doordat hij
het geluk had Stokkink nog te ver weg was. Brink liet namelijk
een wel heel groot gat vallen aan de binnenzijde en zag zo zijn
bronzen positie ingenomen worden door Stokkink die nog altijd
enorm gedreven is. Brink bleef wel druk houden bij Stokkink
en met zijn mooie en spectaculaire rijstijl verdiende hij meer
vandaag. Willem Snijder reed in dezelfde stijl als Brink en
passeerde Boessenkool knap en zo maakte Snijder de top-5 compleet.
In de laatste ronden ontstond er net voor de finish een lelijk
gat waardoor Frist de Haan bijna als een F16 het luchtruim koos.
Stokkink zat er dan ook direct achter en zag geen kans meer
om de Haan voorbij te steken al scheelde het niet veel.
1. Marco Raben
2. Frits de Haan
3. Arjan Stokkink
Superklasse
De terukeer van Frits Duizendstra in de auto van Wim
Kok was van korte duur. Een probleem maakte het dat Frits slecht
een 1 manche aan de start verscheen.
Bernd Stubbe had geen geluk vandaag. Of misschien wel want de
zaken die vandaag gebeurden kan hij niet gebruiken tijdens de
volgende EK wedstrijd in Bauska. Tot 2x toe brak de tandriem
van de oliepomp en dan heb je een serieus probleem natuurlijk.
Twan Hermkens kende ook een moeilijke dag want een aanrijding
in manche 1 resulteerde in een zachte koprol en hierdoor geen
punten. Toch haalde hij de finale waarin hij niet kon overtuigen.
Michael Kuijpers haalde de finale niet eens en kende dan ook
alleen maar problemen en zo heeft hij zijn schrapwedstrijd al
te pakken en dat is een slecht teken zo vroeg in het seizoen.
Het is inmiddels 18.45 uur als de zwaarste klasse zich opmaakt
voor de laatste finale van vandaag. Wilhelm Franssen en Leo
Scholten kwalificeerden zich ook voor deze finale maar stonden
niet aan de start. Opvallend dat we Dirk van Dijk en Pierre
Blok op de eerste 2 plaatsen zien staan van de finale. Maar
over de hele dag gezien waren ze gewoon een stapje beter dan
de rest en met de eerder genoemde grote namen er niet meer bij
stond er wat te gebeuren.
John Verberk wil dit jaar graag de titel halen in de Superklasse
om zo net als Frits Duizendstra alle titels in de verschillende
sprintklassen gewonnen te hebben. Vandaag maakte hij duidelijk
dat dit geen rare gedachte is want de kopstart is voor hem.
Opvallend is tevens dat John weer op zijn oude nivo zit qua
wagenbeheersing als in zijn eerdere kampioensjaren. Een klein
tikkie aan het stuur geeft John weer het gevoel dat de sprinter
doet wat hij wil en niet andersom. Bij het uitkomen van bocht
1 gaat het mis voor Harrie van der Putten. Rob de Baar raakte
uit koers en schiet naar de buitenzijden van de baan waar van
der Putten net aankomt. Van der Putten kan de Baar niet meer
ontwijken en de afvlagger rent voor zijn leven want van der
Putten parkeert zijn sprinter noodgedwongen naast de baan en
op zijn kop. Geen code rood al kan van der Putten nauwelijks
uit zijn auto komen doordat hij met de kooi in het zand gezakt
ligt.
Verberk en van Dijk zien het pas een ronde later dat het zeker
is dat er een nieuwe NK winnaar uit de bus zal komen vandaag.
En die winnaar wordt John Verberk die onbedreigd naar plaats
1 rijdt. Dirk van Dijk rijdt op zijn beurt weer onbedreigd naar
plaats 2 toe en is daar zeer tevreden mee natuurlijk.
Pierre Blok heeft het zwaarder want de hete adem van Henk Bok
voelt hij continu in zijn nek. Maar de regerend kampioen in
de Sprint 2000 klasse staat zijn mannetje en denkt ik heb voor
hetere vuren gestaan en Bok ziet geen kans om Blok te passeren.
Zo was er een indrukwekkende strijd voor de laatste podiumplaats
te zien.
Verder gebeurde er weinig in deze finale die wel een lust was
om naar te kijken.
Dat Pierre Blok de fiere leider in de Superklasse is had niemand
verwacht na 2 wedstrijden maar geeft aan dat de strijd voor
deze titel open ligt en mooi gaat worden in de loop van het
seizoen.
Resume
Op het schuiven na wat beter gekund had, al was dat
in tijdverlies zeker niet te merken, kunnen we concluderen dat
ook tijdens deze NK niets mis is gegaan. Dat niet alleen de
rijders een professionelere uitstraling krijgen reflecteert
zich ook op de verenigingen die er ook alles aan doen om het
allemaal op rolletjes te laten lopen. En nu is dat ACCZuid als
de DAC top gelukt. Ook na afloop zag het er allemaal super uit
met de verkeersregelaars die er voor zorgden dat het geen rommeltje
werd. DAC volgend jaar weer want dan bestaan jullie alweer bijna
45 jaar en dat is ook een jubileum toch?
Wat overigens een super leuk detail was aan deze NK was het
huldigen van de rijders op de baan. In een kar, moet vervangen
worden door de NK pacecar, werden ze rondgereden over de baan.
Werden ze vroeger als dit gebeurde overgoten met pek en veren
werden ze nu gehuldigd en hartstochtelijk door het in enorme
aantallen aanwezige publiek toegejuicht. Op die van de Superklasse
na dan want toen was iedereen al zijn tas aan het inpakken en
op weg naar de auto.
Op naar Kerkdriel die voor mij een speciaal tintje zal hebben
daar ik aan de start sta van de Superklasse in de auto van Hedser
Bruinsma van TBS Autosport. Als ik de finale haal dan ben ik
al een hele vent geloof ik.
Tot Kerkdriel dan maar...