Wedstrijd
1 VeKa NK autocross
Ysselsteyn (L)
26 april 2009
Bij het zien van de NK agenda, welke eind 2008 geplaatst
werd, gingen de harten van de oudere autocrossfans een beetje
harder slaan bij het lezen van de naam Ysselsteyn. Velen dachten
namelijk aan de permanente baan die er vroeger lag onder de
zendmast van Lopik. Hier ligt namelijk het Utrechtse IJsselstein
en daar wordt deze NK nu net niet gehouden. Deze Ysselsteyn
valt namelijk onder de gemeente Venray in het hart van de Peel
en dat ligt weer op de grens van Brabant en Limburg. Met deze
wetenschap ligt het voor de hand dat het NK met een zandbaan
wordt begonnen, zoals eigenlijk elk jaar het geval is. Met de
agenda die we nog even verder doorkeken zagen we dat de verhouding
klei/zand in het nadeel van de kleirijders uitviel. Met 4 zandbanen
van de 6 sloeg de weegschaal dan ook duidelijk door naar de
zandrijders zijde. Maar zoals altijd moet een Nederlands kampioen
op alle ondergronden uit de voeten kunnen. En in dit seizoen
zien we naast Ysselsteyn nog eens 3 nieuwe namen verschijnen
namelijk Zuidwolde, Reutum en Halle. Klaar voor de start?
De
ACCzuid staat garant voor de organisatie van de seizoensopener
van het Nederlands kampioenschap autocross 2009. Na twee maal
in Kessel een sublieme organisatie te hebben neergezet zijn
de verwachtingen dan ook enorm hoog. Want eerlijk is eerlijk
er zijn maar weinig organisaties die de aankleding van de entourage
zo mooi voor elkaar hebben gehad als ACCZUID beide malen in
Kessel. En de eerste aanblik op deze zondag leerde ons dat ook
weer dat er aan de hooggespannen verwachtingen is voldaan.
Wijzigingen
Veiligheid kunnen en mogen geen concessies aan gedaan worden
vandaar dat de KNAF ism het BSAC een aantal belangrijke wijzigingen
heeft doorgevoerd in 2009 ten aanzien van de veiligheid. Alle
deelnemers aan de NK cyclus zijn dan ook verplicht om met een
FIA gekeurde overall aan de start te verschijnen. Een mooi gezicht
was het dan ook om in het rennerskwartier de bonte optocht van
rijders te zien in hun hagelnieuwe overalls. Ook op het gebied
van nekbanden (Nomex III) en gordels (FIA-keur) werden de veiligheidsregels
aangescherpt. Overigens gelden de laatste 2 regels voor elke
wedstrijd rijder die mee wil doen aan een onder de KNAF vlag
gereden wedstrijd. Wat er verder nog gewijzigd is, en niet geheel
onbelangrijk, is de aanvangstijd van de wedstrijden. Deze is
namelijk vastgesteld op 09.30 uur om het debacle wat zich in
2008 in Aalten afspeelde, niet alle finales werden verreden
door de invallende duisternis, op voorhand proberen tegen te
gaan. Ook de tijdstippen die het doorgaan van een kleine finale
bepalen zijn vastgelegd zodat iedereen er al op voorhand rekening
mee kan houden. Verder hebben de rijders van de Sprint 1600
besloten in overleg dat er bij hun altijd 15 finalisten zijn
en dus niet meer afhankelijk willen zijn van het minimum aantal
deelnemers wat hier normaal voor staat namelijk minmaal 21.
Maar dat was op voorhand niet wetende dat er dit jaar in deze
klasse 41 inschrijvingen zijn terwijl de klasse op sterven na
door leek.
Ook bij de junioren is er het een en ander verandert daar je
als beginnend junior eerst minimaal 1 seizoen op regionaal niveau
gereden moet hebben alvorens aan het NK te mogen deelnemen.
Ook de leeftijdsgrens dat je nog deel mag nemen bij de junioren
is aangepast. In het jaar dat je nu 18 wordt mag je nog meedoen
in de juniorklasse. Als voorbeeld: bereik je op 31 december
2009 de leeftijd van 18 dan is dit je laatste seizoen bij de
junioren. Wordt je 1 dag later 18 mag je er nog een seizoen
aan vast knopen. Je moet ergens de grens leggen en deze lijkt
me zeer duidelijk.
Kampioenen
Niet alle kampioenen van 2008 zullen hun titel kunnen en/of
gaan verdedigen en zo zien we maar liefst in 3 klassen zeker
een nieuwe kampioen zijn intrede maken in 2009. Marcel Reints
is de junioren ontgroeid en maakt dit jaar kans op de titel
in de Sprint 1600 klasse. Hiervoor is de oude kampioensauto
anno 2007 aangeschaft van John Lagodny (Peters Autosport).
Johan Zomer heeft een sabbatical ingelast en zodoende is ook
de titel in de keverklasse vacant en bijna iedereen van de top-10
van 2008 heeft zich weer ingeschreven.
Pierre Blok heeft er zelf voor gekozen om zijn titel niet te
verdedigen vanwege zijn overstap naar de Superklasse. Hierna
leek Klaas Postma de grootste titelkandidaat maar in de week
voor de eerste NK brak hij zijn voet op 2 plaatsen en zal het
helemaal een spannende strijd gaan worden.
Deelnemersveld
Het onheil van de recessie lijkt de autocross, en dan
met name het NK, nog niet getroffen te hebben. Met in totaal
266 inschrijvingen, je kon maar tot 31 maart inschrijven, was
het BSAC en de daarbij behorende werkgroep dan ook zeer tevreden.
De standaardklasse was uiteraard weer het grootst met 61 inschrijvingen
op de voet gevolgd door de Sprint 2000 met 59 stuks.
In de toerwagenklasse telden we de minste inschrijvingen namelijk
23 maar hierin komt wel de MR. X van 2009 aan de start. In de
auto van Frederik Veldhuizen start namelijk in Kerkdriel een
zeer bekende racende NL-er die ook het zand en stof niet schuwt.
Bij de Superklasse komen er 29 aan de start terwijl de keverklasse
een beetje achterbleef met maar 28 inschrijvers. Bij de junioren
komen er 31 aan de start en naast de standaardklasse dit is
de enige klasse waar het "slecht" uitkomt met de manche indeling
mits ze er allemaal zijn. Je krijgt dan namelijk 3 manches want
31/15 brengt ons hierop of 5 manches 61/15.
In totaal kunnen we nu ook al zeggen dat er maximaal 74 wedstrijden
te zien zijn op 1 dag. Voor de hand ligt dat de junioren en
de standaardklasse er niet allemaal zijn en kom je gemiddeld
uit op 67 wedstrijden op een NK dag. Hiermee kan het BSAC en
de werkgroep aan de slag om te kijken of alle wedstrijden binnen
de gestelde tijdlimiet afgerond kunnen worden. En persoonlijk
heb ik er vertrouwen in dat dit gaat lukken gezien de lering
die ze uit 2008 hebben getrokken.
En de lering hebben ze in Ysselsteyn laten zien want her verliep
zeer vlot. Wie er hiervoor een veer verdient en waar deze door
die of gene geplaatst of gestoken wordt maakt me niet uit maar
verdiend hebben ze de veer. De 218 deelnemers die aan de eerste
NK meededen konden niet klagen over het verloop qua tijd. Duurde
de volledige eerste manche nog 2,5 uur hierna viel alles op
zijn plaats wat de tijdsplanning zeker ten goede kwam. Met maar
liefst 11 (!) shovels en kilverborden werd de baan zeer goed
bijgehouden. Zaken als eerst de terugkerende auto's tegenhouden
om eerst met het valk materiaal de baan op te gaan werden dan
ook perfect uitgevoerd. Hiermee zagen we dan ook direct het
Aalten doem-scenario van 2008 de prullenbak in verdwijnen. Een
goede zaak waardoor de eerste kleine finale om 16.35 uur van
start kon gaan. De eerste finale was om 17.05 uur een feit en
zo was er geen vuiltje aan de lucht. Hopelijk waren er spionnen
uit Zuidwolde in Ysselsteyn aanwezig om er over 3 weken net
zo tegen aan te gaan.
Sprint 2000
Voor het eerst sinds jaren is er geen Belg meer te vinden in
de Sprint 1600. Peter Timmermans uit Duffel maakte namelijk
de overstap van deze klasse naar de Sprint 2000 met uiteraard
weer een Honda motor maar nu van het type S2000. Patrick Cleys
is de rijder nummer 2 die we in deze klasse terugvinden en hij
startte met zijn oude vertrouwde Peters frame. Het nieuwe MFrame
lat nog even op zich wachten maar de verwachting is dat de volgende
NK wel met dit nieuwe parade paardje kan worden gereden mits
er een proefwedstrijd mee gereden is als voorwaarde.
Patrick Mommen en Peter Lambrechts hebben zich niet meer in
de sprintklasse ingeschreven.
Cleys moest zichtbaar wennen aan het nieuwe seizoen want in
manche 1 leek hij maar met moeite zijn ritme te kunnen vinden
en dat op zijn favoriete ondergrond. Toch wist hij met al zijn
ervaring op plaats 5 te eindigen. In manche 2 zagen we de oude
Cleys weer terug. Opvallend was dat hij niet zijn favoriete
lijnen, snoeihard buitenom, reed. Toch werd deze manche in winst
omgezet en werd er een belangrijke stap gezet op weg naar rechtstreekse
plaatsing voor de finale. Manche 3 was er 1 om snel te vergeten.
Bij het uitkomen van bocht 4 terug het rechte stuk op na de
start was er een enorme koprol van Cleys. Door het vele zand
was niet te zien wat er gebeurde maar het was blauw met rood
wat er boven het zand uitkwam en zo zag Cleys een einde komen
aan zijn eerste NK wedstrijd. In de kleine finale mocht hij
wel starten op plaats 3 maar we zagen hem niet meer terug.
Peter Timmermans daarentegen deed het stukken beter. Na in Baarle
Nassau een proefwedstrijd gereden te hebben, waar de computer
in het noodprogramma ging lopen, was dit de echte vuurdoop.
De door Roberechts gesponsorde sprinter deed het inclusief zijn
rijder helemaal perfect want met plaats 3, 2 en 4 was er een
duidelijke kampioenskandidaat bij. Het leverde de derde plaats
op voor de startopstelling van de finale en dus op de eerste
rij.
Freek Gussinklo, de oudgediende, reed de hele dag al sterk en
was zijn koprol van een week eerder dus alweer snel vergeten.
Maar nieuwkomer in deze klasse de Belg Peter Timmermans reed
iedereen naar huis met de start en rondde als eerste de bocht.
Direct kreeg hij Rients Postma achter zijn rek en ontstond er
een prachtige strijd die zeer fair werd uitgevochten. Rotink
en Gussinklo konden van afstand deze strijd ook zien al hadden
ze de handen ook weer vol aan elkaar.
Een koprol van Pahler in bocht 3 en tegelijkertijd een van Akkermans
in bocht 2 maakten een herstart noodzakelijk en hieraan namen
er nog slecht 10 deel. Een waar slagveld dus. Rients Postma
liet zich niet verschalken bij de herstart en pakte resoluut
de kop en niets leek hem een overwinning in de weg te staan.
Rotink verrasste Timmermans wel en reed in de eerste bocht na
de herstart knap binnendoor bij Timmermans. Met nog 1 ronde
te gaan lijken de posities bevroren en de vlag wordt de hoogte
in getild voor Postma. Het voltallige publiek laat ineens een
hard oh nee geroep horen en tot ieders schrik valt Postma net
voor de finishlijn stil met een probleem. Hierdoor glipt de
winst hem door de vingers en baalt hij extra van de herstart
die hem nu de zege heeft gekost. Wat het probleem is weten we
niet maar boze tongen beweren dat de tank helemaal leeg geslurpt
is door de zware baan. Uiteindelijk levert dit Rients toch nog
plaats 9 op.
Rotink weet dan ook niet wat hem overkomt en ziet toch echt
als eerste het zwart-wit geblokt en kan zijn ogen niet geloven.
Timmermans doet het als nummer 2 en Gussinklo pakt de laatste
trede en zijn 2000-ste beker. Knappe prestatie van Jacob Kuil
die niet voor niets de verre reis heeft ondernomen. De ondernemer
uit het Noorden van het land brengt de dikke Volvo motor naar
plaats 4 net voor Henk van der Hart.
1. John Rotink
2. Peter Timmermans
3. Freek Gussinklo
Keverklasse
Eric Joosen staat weer ingeschreven voor deze klasse zij het
nu zelf als rijder. Voorig jaar schreef hij Yves Vervloet in
en nu schijnt Eric met een Haybusa kever met carbuarteur te
gaan komen. Net als Richard van Loon al doet. We zijn benieuwd
wanneer we Eric ook echt in actie zullen zien want daar was
in Ysselsteyn nog geen sprake van. Wie er wel was is de oud-nederlands
kampioen in deze klasse Sooi Ermens. Met zijn haren nog in een
Spaans/Portugese EK look na zijn bezoek daar met Wiely Albers
gaf Sooi aan dat het de eerste meters zouden worden met de nieuwe
motor. De oude auto is compleet verkocht aan de Nederlander
Leo Laponder en zo zag Sooi zijn kans schoon om het eens met
ander merk te proberen. En ipv een Honda ligt er nu een prachtige
Zomer motor in ofwel een Ford 1600. Hiermee deed Sooi het goed
en dat moest ook want directe plaatsing voor de finale was noodzakelijk
want er waren maar 20 deelnemers en dat betekende geen kleine
finale. En alles liep op rolletjes bij Sooi want in manche 2
was er zelfs een overwinning te zien. Verder een plaats 3 en
4 resulteerde in rij 1 van de finale zij het ternauwernood.
Plaats 4 was zijn deel en met slechts 10 deelnemers in de finale
is er dus een 4-2-4 opstelling.
Het was de oranje kever van Frits de Haan die zijn achterrek
aan iedereen liet zien na de start. Toch was het Gerald Kemper
die snoeihard, maar fair, binnendoor stak in de eerste bocht
en hiermee was de toon gezet. Kemper gebrand op een tweede kever
titel maakte het zijn achtervolgers enorm moeilijk. Stokkink,
even wennen nu het groen van zijn kever door geel/wit is vervangen,
zit er ook al goed bij en samen nemen ze wat meer afstand van
de Haan. Met de steeds lager staande zon wordt het lastiger
voor de rijders om de bochten in te schatten maar het lijkt
voor niemand een probleem te zijn. Kemper laat een gat vallen
en hier profiteert Stokkink direct van en ook de Haan passeert
hem. Kemper herpakt zich knap en zet direct de achtervolging
in maar tevergeefs. Hij ziet Stokkink en de Haan niet meer terug
en moet tevreden zijn met plaats 3 al drong Klaster op de finishlijn
nog flink aan. Titelkandidaat Lammert Brink rijdt iets te rustig
rond en met een waarschijnlijk probleem kan hij de snelheid
er niet maximaal inhouden waardoor hij slechts op plaats 9 in
de eindklassering voorkomt. Willem Snijder deed het erg knap
en kon geen vuist maken bij Klaster en had de grootste moeite
om Sooi Ermens van het lijf af te houden. Dit lukt de snelle
stucadoor wel en zo was de top-5 compleet en eindigde Sooi op
plaats 6. Jammer voor hem want met een aantal meer ronden in
de finale zat er meer voor hem in.
1. Arjan Stokkink
2. Frits de Haan
3. Gerald Kemper
6. Sooi Ermens
Het was een prachtige dag waarop iedereen het prima voor elkaar
had. Tiny Vronik liep tevreden rond omdat haar BSAC het goed
gedaan had. En met haar overkoepelend ook had ze ook gezien
dat de organiserende vereniging het meer dan voortreffelijk
had gedaan. Het samenwerkingsverband tussen ACCZUID en ACCGeffen
was dan ook weer een succesvol geheel gebleken. Hulde aan de
schuivers die de baan echt perfect bijhielden kunnen we met
een gerust hart naar Zuidwolde afreizen. Zaterdag 16 mei zijn
de mensen van de D.A.C. aan de beurt om er een mooie NK van
te maken. Als er daar net zoveel mensen langs de lijn staan
als in Ysselsteyn hebben we een mooie promotie voor de cross
en dat is de beste reclame die we maar kunnen hebben.