VEKA NEDERLANDS KAMPIOENSCHAP VERSLAG..

 


Wedstrijd 1 VeKa NK autocross
Ysselsteyn (L)


26 april 2009

Bij het zien van de NK agenda, welke eind 2008 geplaatst werd, gingen de harten van de oudere autocrossfans een beetje harder slaan bij het lezen van de naam Ysselsteyn. Velen dachten namelijk aan de permanente baan die er vroeger lag onder de zendmast van Lopik. Hier ligt namelijk het Utrechtse IJsselstein en daar wordt deze NK nu net niet gehouden. Deze Ysselsteyn valt namelijk onder de gemeente Venray in het hart van de Peel en dat ligt weer op de grens van Brabant en Limburg. Met deze wetenschap ligt het voor de hand dat het NK met een zandbaan wordt begonnen, zoals eigenlijk elk jaar het geval is. Met de agenda die we nog even verder doorkeken zagen we dat de verhouding klei/zand in het nadeel van de kleirijders uitviel. Met 4 zandbanen van de 6 sloeg de weegschaal dan ook duidelijk door naar de zandrijders zijde. Maar zoals altijd moet een Nederlands kampioen op alle ondergronden uit de voeten kunnen. En in dit seizoen zien we naast Ysselsteyn nog eens 3 nieuwe namen verschijnen namelijk Zuidwolde, Reutum en Halle. Klaar voor de start?

De ACCzuid staat garant voor de organisatie van de seizoensopener van het Nederlands kampioenschap autocross 2009. Na twee maal in Kessel een sublieme organisatie te hebben neergezet zijn de verwachtingen dan ook enorm hoog. Want eerlijk is eerlijk er zijn maar weinig organisaties die de aankleding van de entourage zo mooi voor elkaar hebben gehad als ACCZUID beide malen in Kessel. En de eerste aanblik op deze zondag leerde ons dat ook weer dat er aan de hooggespannen verwachtingen is voldaan.

Wijzigingen
Veiligheid kunnen en mogen geen concessies aan gedaan worden vandaar dat de KNAF ism het BSAC een aantal belangrijke wijzigingen heeft doorgevoerd in 2009 ten aanzien van de veiligheid. Alle deelnemers aan de NK cyclus zijn dan ook verplicht om met een FIA gekeurde overall aan de start te verschijnen. Een mooi gezicht was het dan ook om in het rennerskwartier de bonte optocht van rijders te zien in hun hagelnieuwe overalls. Ook op het gebied van nekbanden (Nomex III) en gordels (FIA-keur) werden de veiligheidsregels aangescherpt. Overigens gelden de laatste 2 regels voor elke wedstrijd rijder die mee wil doen aan een onder de KNAF vlag gereden wedstrijd. Wat er verder nog gewijzigd is, en niet geheel onbelangrijk, is de aanvangstijd van de wedstrijden. Deze is namelijk vastgesteld op 09.30 uur om het debacle wat zich in 2008 in Aalten afspeelde, niet alle finales werden verreden door de invallende duisternis, op voorhand proberen tegen te gaan. Ook de tijdstippen die het doorgaan van een kleine finale bepalen zijn vastgelegd zodat iedereen er al op voorhand rekening mee kan houden. Verder hebben de rijders van de Sprint 1600 besloten in overleg dat er bij hun altijd 15 finalisten zijn en dus niet meer afhankelijk willen zijn van het minimum aantal deelnemers wat hier normaal voor staat namelijk minmaal 21. Maar dat was op voorhand niet wetende dat er dit jaar in deze klasse 41 inschrijvingen zijn terwijl de klasse op sterven na door leek.
Ook bij de junioren is er het een en ander verandert daar je als beginnend junior eerst minimaal 1 seizoen op regionaal niveau gereden moet hebben alvorens aan het NK te mogen deelnemen. Ook de leeftijdsgrens dat je nog deel mag nemen bij de junioren is aangepast. In het jaar dat je nu 18 wordt mag je nog meedoen in de juniorklasse. Als voorbeeld: bereik je op 31 december 2009 de leeftijd van 18 dan is dit je laatste seizoen bij de junioren. Wordt je 1 dag later 18 mag je er nog een seizoen aan vast knopen. Je moet ergens de grens leggen en deze lijkt me zeer duidelijk.

Kampioenen
Niet alle kampioenen van 2008 zullen hun titel kunnen en/of gaan verdedigen en zo zien we maar liefst in 3 klassen zeker een nieuwe kampioen zijn intrede maken in 2009. Marcel Reints is de junioren ontgroeid en maakt dit jaar kans op de titel in de Sprint 1600 klasse. Hiervoor is de oude kampioensauto anno 2007 aangeschaft van John Lagodny (Peters Autosport).
Johan Zomer heeft een sabbatical ingelast en zodoende is ook de titel in de keverklasse vacant en bijna iedereen van de top-10 van 2008 heeft zich weer ingeschreven.
Pierre Blok heeft er zelf voor gekozen om zijn titel niet te verdedigen vanwege zijn overstap naar de Superklasse. Hierna leek Klaas Postma de grootste titelkandidaat maar in de week voor de eerste NK brak hij zijn voet op 2 plaatsen en zal het helemaal een spannende strijd gaan worden.

Deelnemersveld
Het onheil van de recessie lijkt de autocross, en dan met name het NK, nog niet getroffen te hebben. Met in totaal 266 inschrijvingen, je kon maar tot 31 maart inschrijven, was het BSAC en de daarbij behorende werkgroep dan ook zeer tevreden. De standaardklasse was uiteraard weer het grootst met 61 inschrijvingen op de voet gevolgd door de Sprint 2000 met 59 stuks.
In de toerwagenklasse telden we de minste inschrijvingen namelijk 23 maar hierin komt wel de MR. X van 2009 aan de start. In de auto van Frederik Veldhuizen start namelijk in Kerkdriel een zeer bekende racende NL-er die ook het zand en stof niet schuwt. Bij de Superklasse komen er 29 aan de start terwijl de keverklasse een beetje achterbleef met maar 28 inschrijvers. Bij de junioren komen er 31 aan de start en naast de standaardklasse dit is de enige klasse waar het "slecht" uitkomt met de manche indeling mits ze er allemaal zijn. Je krijgt dan namelijk 3 manches want 31/15 brengt ons hierop of 5 manches 61/15.
In totaal kunnen we nu ook al zeggen dat er maximaal 74 wedstrijden te zien zijn op 1 dag. Voor de hand ligt dat de junioren en de standaardklasse er niet allemaal zijn en kom je gemiddeld uit op 67 wedstrijden op een NK dag. Hiermee kan het BSAC en de werkgroep aan de slag om te kijken of alle wedstrijden binnen de gestelde tijdlimiet afgerond kunnen worden. En persoonlijk heb ik er vertrouwen in dat dit gaat lukken gezien de lering die ze uit 2008 hebben getrokken.
En de lering hebben ze in Ysselsteyn laten zien want her verliep zeer vlot. Wie er hiervoor een veer verdient en waar deze door die of gene geplaatst of gestoken wordt maakt me niet uit maar verdiend hebben ze de veer. De 218 deelnemers die aan de eerste NK meededen konden niet klagen over het verloop qua tijd. Duurde de volledige eerste manche nog 2,5 uur hierna viel alles op zijn plaats wat de tijdsplanning zeker ten goede kwam. Met maar liefst 11 (!) shovels en kilverborden werd de baan zeer goed bijgehouden. Zaken als eerst de terugkerende auto's tegenhouden om eerst met het valk materiaal de baan op te gaan werden dan ook perfect uitgevoerd. Hiermee zagen we dan ook direct het Aalten doem-scenario van 2008 de prullenbak in verdwijnen. Een goede zaak waardoor de eerste kleine finale om 16.35 uur van start kon gaan. De eerste finale was om 17.05 uur een feit en zo was er geen vuiltje aan de lucht. Hopelijk waren er spionnen uit Zuidwolde in Ysselsteyn aanwezig om er over 3 weken net zo tegen aan te gaan.

Sprint 2000
Voor het eerst sinds jaren is er geen Belg meer te vinden in de Sprint 1600. Peter Timmermans uit Duffel maakte namelijk de overstap van deze klasse naar de Sprint 2000 met uiteraard weer een Honda motor maar nu van het type S2000. Patrick Cleys is de rijder nummer 2 die we in deze klasse terugvinden en hij startte met zijn oude vertrouwde Peters frame. Het nieuwe MFrame lat nog even op zich wachten maar de verwachting is dat de volgende NK wel met dit nieuwe parade paardje kan worden gereden mits er een proefwedstrijd mee gereden is als voorwaarde.
Patrick Mommen en Peter Lambrechts hebben zich niet meer in de sprintklasse ingeschreven.
Cleys moest zichtbaar wennen aan het nieuwe seizoen want in manche 1 leek hij maar met moeite zijn ritme te kunnen vinden en dat op zijn favoriete ondergrond. Toch wist hij met al zijn ervaring op plaats 5 te eindigen. In manche 2 zagen we de oude Cleys weer terug. Opvallend was dat hij niet zijn favoriete lijnen, snoeihard buitenom, reed. Toch werd deze manche in winst omgezet en werd er een belangrijke stap gezet op weg naar rechtstreekse plaatsing voor de finale. Manche 3 was er 1 om snel te vergeten. Bij het uitkomen van bocht 4 terug het rechte stuk op na de start was er een enorme koprol van Cleys. Door het vele zand was niet te zien wat er gebeurde maar het was blauw met rood wat er boven het zand uitkwam en zo zag Cleys een einde komen aan zijn eerste NK wedstrijd. In de kleine finale mocht hij wel starten op plaats 3 maar we zagen hem niet meer terug.
Peter Timmermans daarentegen deed het stukken beter. Na in Baarle Nassau een proefwedstrijd gereden te hebben, waar de computer in het noodprogramma ging lopen, was dit de echte vuurdoop. De door Roberechts gesponsorde sprinter deed het inclusief zijn rijder helemaal perfect want met plaats 3, 2 en 4 was er een duidelijke kampioenskandidaat bij. Het leverde de derde plaats op voor de startopstelling van de finale en dus op de eerste rij.
Freek Gussinklo, de oudgediende, reed de hele dag al sterk en was zijn koprol van een week eerder dus alweer snel vergeten. Maar nieuwkomer in deze klasse de Belg Peter Timmermans reed iedereen naar huis met de start en rondde als eerste de bocht. Direct kreeg hij Rients Postma achter zijn rek en ontstond er een prachtige strijd die zeer fair werd uitgevochten. Rotink en Gussinklo konden van afstand deze strijd ook zien al hadden ze de handen ook weer vol aan elkaar.
Een koprol van Pahler in bocht 3 en tegelijkertijd een van Akkermans in bocht 2 maakten een herstart noodzakelijk en hieraan namen er nog slecht 10 deel. Een waar slagveld dus. Rients Postma liet zich niet verschalken bij de herstart en pakte resoluut de kop en niets leek hem een overwinning in de weg te staan. Rotink verrasste Timmermans wel en reed in de eerste bocht na de herstart knap binnendoor bij Timmermans. Met nog 1 ronde te gaan lijken de posities bevroren en de vlag wordt de hoogte in getild voor Postma. Het voltallige publiek laat ineens een hard oh nee geroep horen en tot ieders schrik valt Postma net voor de finishlijn stil met een probleem. Hierdoor glipt de winst hem door de vingers en baalt hij extra van de herstart die hem nu de zege heeft gekost. Wat het probleem is weten we niet maar boze tongen beweren dat de tank helemaal leeg geslurpt is door de zware baan. Uiteindelijk levert dit Rients toch nog plaats 9 op.
Rotink weet dan ook niet wat hem overkomt en ziet toch echt als eerste het zwart-wit geblokt en kan zijn ogen niet geloven. Timmermans doet het als nummer 2 en Gussinklo pakt de laatste trede en zijn 2000-ste beker. Knappe prestatie van Jacob Kuil die niet voor niets de verre reis heeft ondernomen. De ondernemer uit het Noorden van het land brengt de dikke Volvo motor naar plaats 4 net voor Henk van der Hart.

1. John Rotink
2. Peter Timmermans
3. Freek Gussinklo

Keverklasse
Eric Joosen staat weer ingeschreven voor deze klasse zij het nu zelf als rijder. Voorig jaar schreef hij Yves Vervloet in en nu schijnt Eric met een Haybusa kever met carbuarteur te gaan komen. Net als Richard van Loon al doet. We zijn benieuwd wanneer we Eric ook echt in actie zullen zien want daar was in Ysselsteyn nog geen sprake van. Wie er wel was is de oud-nederlands kampioen in deze klasse Sooi Ermens. Met zijn haren nog in een Spaans/Portugese EK look na zijn bezoek daar met Wiely Albers gaf Sooi aan dat het de eerste meters zouden worden met de nieuwe motor. De oude auto is compleet verkocht aan de Nederlander Leo Laponder en zo zag Sooi zijn kans schoon om het eens met ander merk te proberen. En ipv een Honda ligt er nu een prachtige Zomer motor in ofwel een Ford 1600. Hiermee deed Sooi het goed en dat moest ook want directe plaatsing voor de finale was noodzakelijk want er waren maar 20 deelnemers en dat betekende geen kleine finale. En alles liep op rolletjes bij Sooi want in manche 2 was er zelfs een overwinning te zien. Verder een plaats 3 en 4 resulteerde in rij 1 van de finale zij het ternauwernood. Plaats 4 was zijn deel en met slechts 10 deelnemers in de finale is er dus een 4-2-4 opstelling.
Het was de oranje kever van Frits de Haan die zijn achterrek aan iedereen liet zien na de start. Toch was het Gerald Kemper die snoeihard, maar fair, binnendoor stak in de eerste bocht en hiermee was de toon gezet. Kemper gebrand op een tweede kever titel maakte het zijn achtervolgers enorm moeilijk. Stokkink, even wennen nu het groen van zijn kever door geel/wit is vervangen, zit er ook al goed bij en samen nemen ze wat meer afstand van de Haan. Met de steeds lager staande zon wordt het lastiger voor de rijders om de bochten in te schatten maar het lijkt voor niemand een probleem te zijn. Kemper laat een gat vallen en hier profiteert Stokkink direct van en ook de Haan passeert hem. Kemper herpakt zich knap en zet direct de achtervolging in maar tevergeefs. Hij ziet Stokkink en de Haan niet meer terug en moet tevreden zijn met plaats 3 al drong Klaster op de finishlijn nog flink aan. Titelkandidaat Lammert Brink rijdt iets te rustig rond en met een waarschijnlijk probleem kan hij de snelheid er niet maximaal inhouden waardoor hij slechts op plaats 9 in de eindklassering voorkomt. Willem Snijder deed het erg knap en kon geen vuist maken bij Klaster en had de grootste moeite om Sooi Ermens van het lijf af te houden. Dit lukt de snelle stucadoor wel en zo was de top-5 compleet en eindigde Sooi op plaats 6. Jammer voor hem want met een aantal meer ronden in de finale zat er meer voor hem in.

1. Arjan Stokkink
2. Frits de Haan
3. Gerald Kemper
6. Sooi Ermens


Het was een prachtige dag waarop iedereen het prima voor elkaar had. Tiny Vronik liep tevreden rond omdat haar BSAC het goed gedaan had. En met haar overkoepelend ook had ze ook gezien dat de organiserende vereniging het meer dan voortreffelijk had gedaan. Het samenwerkingsverband tussen ACCZUID en ACCGeffen was dan ook weer een succesvol geheel gebleken. Hulde aan de schuivers die de baan echt perfect bijhielden kunnen we met een gerust hart naar Zuidwolde afreizen. Zaterdag 16 mei zijn de mensen van de D.A.C. aan de beurt om er een mooie NK van te maken. Als er daar net zoveel mensen langs de lijn staan als in Ysselsteyn hebben we een mooie promotie voor de cross en dat is de beste reclame die we maar kunnen hebben.

geplaatst: 27-4-2009.