Wedstrijd
1 VeKa NK autocross
Ysselsteyn (L)
26 april 2009
Bij het zien van de NK agenda, welke eind 2008 geplaatst
werd, gingen de harten van de oudere autocrossfans een beetje
harder slaan bij het lezen van de naam Ysselsteyn. Velen dachten
namelijk aan de permanente baan die er vroeger lag onder de
zendmast van Lopik. Hier ligt namelijk het Utrechtse IJsselstein
en daar wordt deze NK nu net niet gehouden. Deze Ysselsteyn
valt namelijk onder de gemeente Venray in het hart van de Peel
en dat ligt weer op de grens van Brabant en Limburg. Met deze
wetenschap ligt het voor de hand dat het NK met een zandbaan
wordt begonnen, zoals eigenlijk elk jaar het geval is. Met de
agenda die we nog even verder doorkeken zagen we dat de verhouding
klei/zand in het nadeel van de kleirijders uitviel. Met 4 zandbanen
van de 6 sloeg de weegschaal dan ook duidelijk door naar de
zandrijders zijde. Maar zoals altijd moet een Nederlands kampioen
op alle ondergronden uit de voeten kunnen. En in dit seizoen
zien we naast Ysselsteyn nog eens 3 nieuwe namen verschijnen
namelijk Zuidwolde, Reutum en Halle. Klaar voor de start?
De
ACCZuid staat garant voor de organisatie van de seizoensopener
van het Nederlands kampioenschap autocross 2009. Na twee maal
in Kessel een sublieme organisatie te hebben neergezet zijn
de verwachtingen dan ook enorm hoog. Want eerlijk is eerlijk
er zijn maar weinig organisaties die de aankleding van de entourage
zo mooi voor elkaar hebben gehad als ACCZuid beide malen in
Kessel. En de eerste aanblik op deze zondag leerde ons dat ook
weer dat er aan de hooggespannen verwachtingen is voldaan.
Wijzigingen
Veiligheid kunnen en mogen geen concessies aan gedaan worden
vandaar dat de KNAF ism het BSAC een aantal belangrijke wijzigingen
heeft doorgevoerd in 2009 ten aanzien van de veiligheid. Alle
deelnemers aan de NK cyclus zijn dan ook verplicht om met een
FIA gekeurde overall aan de start te verschijnen. Een mooi gezicht
was het dan ook om in het rennerskwartier de bonte optocht van
rijders te zien in hun hagelnieuwe overalls. Ook op het gebied
van nekbanden (Nomex III) en gordels (FIA-keur) werden de veiligheidsregels
aangescherpt. Overigens gelden de laatste 2 regels voor elke
wedstrijd rijder die mee wil doen aan een onder de KNAF vlag
gereden wedstrijd. Op technisch gebied is er weinig gewijzigd
alleen bij de toerwagens zijn er een aantal regels extra onder
de aandacht gebracht. Deze zijn er door de technische mensen
dan ook extra uitgelicht omdat ze in de FIA appendix van het
KNAF boek stonden. En dat terwijl het reglement in deze klasse
juist tot 2012 bevroren was. Ik ben dan ook erg benieuwd of
het voor bepaalde rijders verregaande gevolgen kan hebben en
hoe de regels nu ineens ge•nterpreteerd gaan worden. In het
winterseizoen gingen er al volop verhalen dat de Suzuki's van
de Breederland broers niet meer goed zou zijn om de titel te
verdedigen. Zou toch een raar verhaal zijn als het reglement
niet wordt gewijzigd gezien de bevriezing en je met je kampioensauto
ineens afgekeurd zou worden? Het is geen kritiek van mijn kant
maar is iedereen nu niet een beetje teveel gefocust op het reglement
terwijl er zaken zijn die al jaren over het hoofd zijn gezien?
Dus bij wie ligt dan de fout? Is er nooit goed gekeurd of wilden
ze het niet zien? Zou het dan niet beter zijn om de bevriezing
van het reglement en de auto's van 2008 te respecteren en met
iedereen om de tafel te gaan zitten om een sluitend reglement
te maken? Juist de toerwagenklasse, zoals dit in het NK bestaat,
is een technisch mooie klasse waar de regels en technische vrijheden
zeer hoog zijn. En dan weet je ook dat de deelnemers altijd
op zoek gaan naar de beste combinaties die binnen de reglementen
mogelijk zijn. Als er dan natuurlijk zinnen in staan die door
een ieder anders kan worden uitgelegd dan ontstaan er problemen
waarvan ik op voorhand hoop dat deze zich niet gaan voordoen.
Laat de beste met de snelste auto gewoon winnen en dat is de
insteek die ik met mijn relaas wil bewerkstelligen maar wel
binnen de opgestelde regels. Bij voetbal vind ik ook dat je
bij twijfel aan buitenspel beter niet kan vlaggen om het spel
niet negatief te be•nvloeden. Besef me ook zeer zeker dat rijders
die met een originele 4x4 wagen (Mitsubishi, Subaru, VW Golf
om er maar een paar te noemen) al redelijk in het nadeel als
het alleen al op gewicht aankomt. Maar de regels zijn nu eenmaal
zo opgesteld dat je het zelf mag maken als de motor die je plaatst
maar bij het merk hoort. Vandaar ook de poll die we eerder dit
jaar geplaatst hebben om te zien of het niet mogelijk is om
originele 4x4 auto's niet gescheiden geklasseerd moeten worden
ten aanzien van de prototypes. Maar goed dat is niet aan ons
maar aan de technische commissie i.c.m. het BSAC.
Wat er verder nog gewijzigd is, en niet geheel onbelangrijk,
is de aanvangstijd van de wedstrijden. Deze is namelijk vastgesteld
op 09.30 uur om het debacle wat zich in 2008 in Aalten afspeelde,
niet alle finales werden verreden door de invallende duisternis,
op voorhand proberen tegen te gaan. Ook de tijdstippen die het
doorgaan van een kleine finale bepalen zijn vastgelegd zodat
iedereen er al op voorhand rekening mee kan houden. Verder hebben
de rijders van de Sprint 1600 besloten in overleg dat er bij
hun altijd 15 finalisten zijn en dus niet meer afhankelijk willen
zijn van het minimum aantal deelnemers wat hier normaal voor
staat namelijk minmaal 21. Maar dat was op voorhand niet wetende
dat er dit jaar in deze klasse 41 inschrijvingen zijn terwijl
de klasse op sterven na door leek.
Ook bij de junioren is er het een en ander verandert daar je
als beginnend junior eerst minimaal 1 seizoen op regionaal niveau
gereden moet hebben alvorens aan het NK te mogen deelnemen.
Ook de leeftijdsgrens dat je nog deel mag nemen bij de junioren
is aangepast. In het jaar dat je nu 18 wordt mag je nog meedoen
in de juniorklasse. Als voorbeeld: bereik je op 31 december
2009 de leeftijd van 18 dan is dit je laatste seizoen bij de
junioren. Wordt je 1 dag later 18 mag je er nog een seizoen
aan vast knopen. Je moet ergens de grens leggen en deze lijkt
me zeer duidelijk.
Kampioenen
Niet alle kampioenen van 2008 zullen hun titel kunnen en/of
gaan verdedigen en zo zien we maar liefst in 3 klassen zeker
een nieuwe kampioen zijn intrede maken in 2009. Marcel Reints
is de junioren ontgroeid en maakt dit jaar kans op de titel
in de Sprint 1600 klasse. Hiervoor is de oude kampioensauto
anno 2007 aangeschaft van John Lagodny (Peters Autosport).
Johan Zomer heeft een sabbatical ingelast en zodoende is ook
de titel in de keverklasse vacant en bijna iedereen van de top-10
van 2008 heeft zich weer ingeschreven.
Pierre Blok heeft er zelf voor gekozen om zijn titel niet te
verdedigen vanwege zijn overstap naar de Superklasse. Hierna
leek Klaas Postma de grootste titelkandidaat maar in de week
voor de eerste NK brak hij zijn voet op 2 plaatsen en zal het
helemaal een spannende strijd gaan worden.
Deelnemersveld
Het onheil van de recessie lijkt de autocross, en dan
met name het NK, nog niet getroffen te hebben. Met in totaal
266 inschrijvingen, je kon maar tot 31 maart inschrijven, was
het BSAC en de daarbij behorende werkgroep dan ook zeer tevreden.
De standaardklasse was uiteraard weer het grootst met 61 inschrijvingen
op de voet gevolgd door de Sprint 2000 met 59 stuks.
In de toerwagenklasse telden we de minste inschrijvingen namelijk
23 maar hierin komt wel de MR. X van 2009 aan de start. In de
auto van Frederik Veldhuizen start namelijk in Kerkdriel een
zeer bekende racende NL-er die ook het zand en stof niet schuwt.
Bij de Superklasse komen er 29 aan de start terwijl de keverklasse
een beetje achterbleef met maar 28 inschrijvers. Bij de junioren
komen er 31 aan de start en naast de standaardklasse dit is
de enige klasse waar het "slecht" uitkomt met de manche
indeling mits ze er allemaal zijn. Je krijgt dan namelijk 3
manches want 31/15 brengt ons hierop of 5 manches 61/15.
In totaal kunnen we nu ook al zeggen dat er maximaal 74 wedstrijden
te zien zijn op 1 dag. Voor de hand ligt dat de junioren en
de standaardklasse er niet allemaal zijn en kom je gemiddeld
uit op 67 wedstrijden op een NK dag. Hiermee kan het BSAC en
de werkgroep aan de slag om te kijken of alle wedstrijden binnen
de gestelde tijdlimiet afgerond kunnen worden. En persoonlijk
heb ik er vertrouwen in dat dit gaat lukken gezien de lering
die ze uit 2008 hebben getrokken.
En de lering hebben ze in Ysselsteyn laten zien want her verliep
zeer vlot. Wie er hiervoor een veer verdient en waar deze door
die of gene geplaatst of gestoken wordt maakt me niet uit maar
verdiend hebben ze de veer. De 218 deelnemers die aan de eerste
NK meededen konden niet klagen over het verloop qua tijd. Duurde
de volledige eerste manche nog 2,5 uur hierna viel alles op
zijn plaats wat de tijdsplanning zeker ten goede kwam. Met maar
liefst 11 (!) shovels en kilverborden werd de baan zeer goed
bijgehouden. Zaken als eerst de terugkerende auto's tegenhouden
om eerst met het valk materiaal de baan op te gaan werden dan
ook perfect uitgevoerd. Hiermee zagen we dan ook direct het
Aalten doem-scenario van 2008 de prullenbak in verdwijnen. Een
goede zaak waardoor de eerste kleine finale om 16.35 uur van
start kon gaan. De eerste finale was om 17.05 uur een feit en
zo was er geen vuiltje aan de lucht. Hopelijk waren er spionnen
uit Zuidwolde in Ysselsteyn aanwezig om er over 3 weken net
zo tegen aan te gaan.
Juniorklasse
De complete top-5 van 2008 was niet meer te vinden in het deelnemersveld
vanwege het behalen van de maximale leeftijd. Hierdoor is het
dan ook zeker dat we een open strijd gaan krijgen met een redelijk
aantal titelkandidaten waarvan we de helft misschien nog wel
niet eens kennen. De eerste manche overwinning van dit NK seizoen
ging de boeken in op naam van Thij Twaalfhoven die inmiddels
een oud gediende begint te worden bij de junioren.
Met te weinig deelnemers (29) voor een kleine finale was de
finale halen dan ook een must voor iedereen. Een herkansing
was er niet. Jeremy Dikmans stond er het beste voor nadat hij
al zijn verreden manches met de volle winst had afgesloten in
zijn blauwe Suzuki Swift. En in de finale liet hij er dan ook
geen twijfel over bestaan dat ook zijn 4e optreden van vandaag
in winst omgezet moest worden om zo met de meeste punten naar
Bodegraven mee te nemen. Jimmy Hop restte niets anders dan te
ontketende Dikmans te volgen wat hij dan ook op gepaste afstand
deed. Een vuist maken liet Dikmans zelfs niet eens toe en in
dat opzicht was het een saaie finale. Gelukkig was er om plaats
5 een fel gevecht gaande tussen Hein Durk Vellema, Rick van
Herwijnen, Robin Bouman, William van Lent en Jimmy de Rond.
Deze strijd eindigde in tranen voor de Rond die een forse en
onnodige duw uitdeelde aan van Lent. De Rond zag deze actie
dan ook bestraft worden met de zwarte vlag en zo eindigde hij
al laatste in deze finale. Tussen de overige strijders ging
er gelukkig niets fout alleen klonk de motor van van Herwijnen
niet altijd even soepel waardoor hij de aansluiting miste halverwege
de finale. Dikmans was inmiddels al aan het dubbelen geslagen
en op gepaste afstand volgde nog steeds Hop die op een foutje
van Dikmans aan het loeren was. Dikmans maakte de fout niet
en oppermachtig pakte hij dan ook een welverdiende overwinning
op de loodzware zandbaan van Ysselsteyn. Hop pakte het zilver
en de winnaar van de allereerste manche Thij Twaalfhoven reed
zich ook naar het podium. Hiervoor moest hij wel steeds de hevig
aandringende Hendrik-Jan Praamstra van het lijf houden wat hem
tot zijn eigen tevredenheid dan ook lukte. De top-5 werd gecomplementeerd
door Hein Durk Vellema. Dat Christopher Koning zich lang verscholen
hield gedurende deze finale gaf aan dat hij met plaats 6 niet
ontevreden mocht zijn in de wetenschap dat er voor hem in Zuidwolde
misschien wel meer in het verschiet ligt.
1. Jeremy Dikmans
2. Jimmy Hop
3. Thy Twaalfhoven
Toerwagenklasse
De messen werden afgelopen winter allemaal geslepen en zo stonden
ze weer tot aan de tanden bewapend aan de start in deze technisch
zeer mooie klasse. De broers Peter en Nico Breederland stonden
beide met een identieke Swift aan de start met de overbekende
Hayabusa motor tussen de voorwielen. Mooi gezicht om ze in de
eerste manche gebroederlijk (hoe toepasselijk) naast elkaar
door bocht 1 te zien cruisen. Dat de dag anders begon dat deze
eindigde wist toen nog niemand.
Fred Stout nam de oude carrosserie van Miranda Berenschot over
en bouwde alles over. De blauw witte kleurstelling was dan ook
een leuke verborgen verrassing.
Ook hier alleen maar een finale met slechts 10 rijders waarvan
er 3 waren die de overwinning zou gaan toekomen leken de manches
uit te wijzen. Grootste kanshebber was voormalig kampioen Marco
Tuchter die erg sterk was in de manches met de volledige winst.
Ook de regerend kampioen Peter Breederland stond op rij 1 te
glimmen en zou er eens goed voor gaan zitten. Rene van Vliet
was de vreemde eend in de bijt of moeten we zeggen de onverwachte
eend? De Subaru zag er zeer strak uit en de aanpassingen die
ze in de winter hebben gedaan wierpen hun vruchten af. De complete
set-up van de Subaru werd veranderd en de auto deed wat Rene
ervan verwachtte. Of zou zijn opaschap hem verborgen krachten
hebben gegeven? In manche 3 ging de versnellingsbak stuk wat
resulteerde in het monteren van de reserve bak die helaas andere
verhoudingen had.
Desalniettemin waren dit op voorhand de 3 rijders waar de overwinning
uit voort moest komen zo leek het. Bij de start ging het even
mis voor Frank Nijhuis. Hij bleef namelijk staan en dat overkwam
hem in manche 1 ook al. Dat Frank hierdoor een niet verwachte
hoofdrol in de finale ging spelen overkwam hem ongemerkt.
Tuchter merkte niets van de stilstand van Nijhuis want hij was
als eerste in de bocht te vinden. Peter Breederland begon echter
al flink aan te dringen en zat de Scirocco op de hielen. Toch
vond Tuchter de rust en de kalmte om uit te lopen op Breederland.
Die liet het niet op zich zitten en liep met zijn weergaloze
rijstijl langzamerhand weer in op Tuchter. Breederland naderde
tot op de achterbumper en Tucher en hij kwamen de achterblijvers
tegen. De wild met blauwe vlaggen zwaaiende baanposten werden
door Nijhuis over het hoofd gezien en Tuchter kon hem nog wel
passeren maar Breederland kwam er maar niet langs. Tuchter liep
zodoende weer verder uit en uiteindelijk kreeg Nijhuis in de
gaten dat hij de spelbreker was in deze finale. Peter Breederland
zette vol de achtervolging in en wilde iets teveel. Met Tuchter
in zicht verloor hij de macht over het stuur in bocht 3 en een
harde koprol was het gevolg voor Breederland. Met schade aan
de carrosserie, vooral aan de rechterzijde, zocht Breederland
de buitenkant van de baan. Dit ging omdat hij op zijn wielen
geland was. Rob van Kuringe, terug van weg geweest, schoof hierdoor
op naar plaats 2 terwijl hij een mooie strijd streed met Ton
van Leeuwen. Zowel van Kuringe als van Leeuwen hebben Tuchter
nooit kunnen bedreigen en zo won Tuchter NK nummer 1 van 2009.
Als Tuchter de mechanica heel houdt is hij dus the man to beat
zoals het in het Engels zo mooi klinkt. Pech was er voor Rene
van Vliet die ook versnellingsbak 2 niet heel kon houden maar
toch een mooie 6e plaats behaalde. Persoonlijk denk ik dat dit
wel eens zijn schrap resultaat kan zijn en Rene hoopt het met
mij mee. Vincent Steenman reed sterk maar alleen zijn finale
en eindigde als eerste net naast het podium.
1. Marco Tuchter
2. Rob van Kuringe
3. Ton van Leeuwen
Standaardklasse
Het winterseizoen beloofde al veel Toyota MR2 rijders maar pas
op de dag zelf konden we zien hoeveel er echt waren. We telden
er maar liefst 11 waarvan ze vast niet allemaal uitgerust zijn
met de red top beams motor. Sterker nog er zitten ook nog 2
oude modellen tussen van Reint Bruins en Rene Snippe. De andere
MR rijders zijn Hendrik Stadman, Chris Wagenaar, IJe de Vries,
Mariette Lokate, Han Bijkerk, Monique van der Heide, Maarten-Jan
Onink en Haitze en Jurjen Idzenga.
Om 16.35 stonden de heren Idzenga beide aan de start van de
kleine finale en vanaf de achterste rij lieten ze zien door
te willen stromen. Voor Jurjen lukte dit niet want de MR2 kreeg
het steeds warmer waardoor hij in de laatste ronde zijn plaats
verloor aan Gerjan de Jonge en Gerwin Dimmendaal met de Opels.
Haitze maakte er een gemakkelijke overwinning van en plaatste
zich dus als nummer 13 voor de finale. Luuk de Roo, bijna rookie
of the year 2008, miste de boot net en was dus de eerste verliezer
al zal hij dat zelf niet zo hebben gevoeld.
In de finale stonden uiteindelijk 8 van die bliksemse MR2 bolides
aan de start. Hiervan stonden er maar liefst 4 van op rij 1.
Erik ten Zende was de enige vreemdeling met zijn Peugeot 206.
Hendrik Stadman stond verrassend genoeg niet op pole. In een
manche waarin ook Chris Wagenaar zat had hij al een keer het
onderspit gedolven en zodoende had Wagenaar alles gewonnen.
Het zou dus om de start gaan en die was dan ook erg spannend.
Wagenaar won deze verrassend genoeg van Stadman en dat pas in
wedstrijd nummer 3 voor hem. Hierna restte Stadman niets anders
dan aan te klampen bij Wagenaar en te hopen op een gaatje in
de extreem zware zandbak. De beide garagehouders maakten er
een mooie strijd van maar de waarheid was wel dat Stadman nooit
in deze finale een bedreiging is geweest voor Wagenaar. Hij
begint zand zelfs leuk te vinden nu hij deze finale ogenschijnlijk
gemakkelijk op zijn naam heeft geschreven. De nummers 1 en 2
waren dus vrij snel bekend en daarachter was het Rene Snippe
met het oude model die er ook lekker de vaart in had zitten.
En zo ging de voormalige Fiat rijder er met het brons vandoor.
En werd het podium dus gevuld met alleen maar Japanse sushi.
En alsof het niet op kon vandaag eindigde ook op plaats 4 een
MR2 met IJe de Vries als bestuurder. Konden zich dan ook nog
andere merken mengen in de mooie strijd? Alleen de equipe van
Gotink in de Opel en Erik ten Zende konden een potje breken
en zagen de plaats 5 en 6 aan zich toebedeeld worden. Het was
zeker geen saaie finale alleen gebeurde er niet bijster veel
in en blijkt dat Stadman na een oppermachtig jaar eindelijk
serieuze tegenstand gaat krijgen.
1. Chris Wagenaar
2. Hendrik Stadman
3. Rene Snippe
Sprint 2000
Nu de top-2 ontbrak is het naarstig zoeken naar de nieuwe kampioen
want dat doe je een paar dagen voor de NK of op de heenreis
er naartoe natuurlijk. En wie schieten er dan allemaal door
je gedachten? Allereerst natuurlijk Jan-Willem van Eerden die
in een interview aangaf klaar te zijn voor de titel met zijn
nieuwe F&S auto. Niets is minder waar want een stuurfout
en een uitval maakten even plaats voor de realiteit vandaag.
Rotink dan met zijn dubbele motorfiets? Hij liet in 2008 zien
dat er rekening met hem gehouden moest worden maar is hij de
winter lekker doorgekomen? Of Rients Postma of rust er dan teveel
druk op zijn schouders om namens de klasse sponsor te winnen?
Op voorhand leek het niet zo want de auto had een klein rondje
op het industrieterrein kennis gemaakt met de rijder (en andersom)
en ook de motor is nieuw? Dus dat wordt nog niet wat volgens
de blonde Postma. Of Cleys de Belg die de sigaretten vaarwel
zei in de winter en hierdoor de rek in zijn overall op de proef
heeft gesteld. Met 4 zandbanen is de specialist een gevaarlijke
outsider natuurlijk. Ook al trad hij nog aan met zijn oude auto
je moet altijd rekening met hem houden. Een fikse koprol maakten
een einde aan zijn crossdag in manche 3 overigens.
Er was een kleine finale voor nodig om de 15 voor de finale
compleet te maken en hierin zagen we van Eerden uitvallen. Ook
Leonard van de Ven, top 10 in 2008, zagen we het niet redden
in deze KF. En zo werd de spoeling dun van de gevestigde orde.
Herrijk Hop maalde er niet om en reed naar de winst voor Hedser
Bruinsma die snel went aan zijn sequentiÏle bak. Sjaak Wismans
die echt om de hoek woont in Caastenray was de koning te rijk.
Op zijn thuisbaan zag hij zijn werk beloond met de laatste plaats
die recht geeft op de finale. Maximaal optreden dus voor hem
en zijn thuispubliek want Sjaak moest voor de vijfde maal in
actie.
Freek Gussinklo, de oudgediende, reed de hele dag al sterk en
was zijn koprol van een week eerder dus alweer snel vergeten.
Maar nieuwkomer en deze klasse de Belg Peter Timmermans reed
iedereen naar huis met de start en rondde als eerste de bocht.
Direct kreeg hij Rients Postma achter zijn rek en ontstond er
een prachtige strijd die zeer fair werd uitgevochten. Rotink
en Gussinklo konden van afstand deze strijd ook zien al hadden
ze de handen ook weer vol aan elkaar.
Een koprol van Pahler in bocht 3 en tegelijkertijd een van Akkermans
in bocht 2 maakten een herstart noodzakelijk en hieraan namen
er nog slecht 10 deel. Een waar slagveld dus. Rients Postma
liet zich niet verschalken bij de herstart en pakte resoluut
de kop en niets leek hem een overwinning in de weg te staan.
Rotink verrasste Timmermans wel en reed in de eerste bocht na
de herstart knap binnendoor bij Timmermans. Met nog 1 ronde
te gaan lijken de posities bevroren en de vlag wordt de hoogte
in getild voor Postma. Het voltallige publiek laat ineens een
hard oh nee geroep horen en tot ieders schrik valt Postma net
voor de finishlijn stil met een probleem. Hierdoor glipt de
winst hem door de vingers en baalt hij extra van de herstart
die hem nu de zege heeft gekost. Wat het probleem is weten we
niet maar boze tongen beweren dat de tank helemaal leeg geslurpt
is door de zware baan. Uiteindelijk levert dit Rients toch nog
plaats 9 op.
Rotink weet dan ook niet wat hem overkomt en ziet toch echt
als eerste het zwart-wit geblokt en kan zijn ogen niet geloven.
Timmermans doet het als nummer 2 en Gussinklo pakt de laatste
trede en zijn 2000-ste beker. Knappe prestatie van Jacob Kuil
die niet voor niets de verre reis heeft ondernomen. De ondernemer
uit het Noorden van het land brengt de dikke Volvo motor naar
plaats 4 net voor Henk van der Hart.
1. John Rotink
2. Peter Timmermans
3. Freek Gussinklo
Sprint 1600
Het was een rommelige middag voor de Sprint 1600 rijders. Dit
had te maken met een kleine vergissing die de afvlagger gemaakt
had in manche 3 van de series. Hij koos de verkeerde nummer
1 uit en per vergissing bleek hij een van de laatsten als eerste
afgevlagd te hebben. Dit werd door verschillende rijders opgemerkt
en een protest maakte dat er manche over gereden moest worden.
Uiteindelijk werd dit protest nietig verklaard maar dit resulteerde
wel in een kleine finale die pas werd verreden na de finale
van de Sprint 2000. Volgt u het nog?
Net voor de start van deze kleine finale bracht de sproeiwagen
nog even een bezoek aan de baan en dit maakt voor Frank Oomen
niets uit want hij reed strak naar de overwinning voor Joran
van de Kieboom en Wouter Jager.
Als allerlaatste werd de finale van deze klasse dan toch gereden
liet Marcel Reints zien dat hij een snelle leerling is. Voor
degene die het gemist hebben Reints heeft de 2007 kampioensauto
van John Lagodny in zijn bezit met de 2 motorfietsmotoren. En
na een redelijk voorseizoen liet hij vorige week zien alles
onder controle te hebben met de volle winst.
Nu moest hij het vanaf rij 1 opnemen tegen Edwin Tolkamp, Andre
Vrieze en Marcel Schoo met de automotoren. Jean Pierre Wouters
die erg sterk reed na een jaartje karten en dus geen cross die
ook met een motorfiets staat. De start was een prooi voor Tolkamp
maar in bocht 1 maakte Reints, de regerend juniorkampioen, korte
metten met alles en iedereen. Snoeihard buitenom, vol op de
limiet, liet hij iedereen de achterkant van zijn sprinter zien
en zo lijkt de opvolger van Lagodny een feit te zijn. Niemand
zag hem nog terug en alsof Lagodny zelf achter het stuur zat
werd hij de jongste winnaar ooit van een Sprint 1600 finale
op een NK. Verder was het een heerlijke finale om naar te kijken
en viel het me op dat Wouters veel heeft bijgeleerd. In zijn
debuutjaar 2007 wilde het allemaal niet vlotten maar een jaartje
terug op de kartbaan heeft gebracht wat hij ervan verwachtte
en nu pakte hij een prachtige vijfde plaats. De Tolle pakte
een gedegen zilveren plak en is zeker nog niet afgeschreven
al zal hij Reints nog 5x gaan tegenkomen dit jaar. Andre Vrieze
de motorbouwer van Tolkamp kwam er niet aan bij the Lord of
the rings maar eindigde wel voor Marcel Schoo die ook in de
1600 klasse gewoon weer hard gaat. In een eerdere crossip liet
hij doorscheren misschien een beetje roestig te zijn maar in
Ysselsteyn liet hij zien dat er nog genoeg olie is om dit te
voorkomen
1. Marcel Reints
2. Edwin Tolkamp
3. Andre Vrieze
Keverklasse
De teleurstelling was er bij een hoop van het publiek dat er
geen kleine finale was voor deze immer spectaculaire klasse.
Het blijft immers een geweldig gezicht om die lage keverdakjes
met zoveel snelheid voorbij te zien suizen. De opkomst viel
tegen met 20 rijders en hierdoor stonden er maar 10 in de finale
en was het de oranje kever van Frits de Haan die zijn achterrek
aan iedereen liet zien na de start. Toch was het Gerald Kemper
die snoeihard, maar fair, binnendoor stak in de eerste bocht
en hiermee was de toon gezet. Kemper gebrand op een tweede kever
titel maakte het zijn achtervolgers enorm moeilijk. Stokkink,
even wennen nu het groen van zijn kever door geel/wit is vervangen,
zit er ook al goed bij en samen nemen ze wat meer afstand van
de Haan. Met de steeds lager staande zon wordt het lastiger
voor de rijders om de bochten in te schatten maar het lijkt
voor niemand een probleem te zijn. Kemper laat een gat vallen
en hier profiteert Stokkink direct van en ook de Haan passeert
hem. Kemper herpakt zich knap en zet direct de achtervolging
in maar tevergeefs. Hij ziet Stokkink en de Haan niet meer terug
en moet tevreden zijn met plaats 3 al drong Klaster op de finishlijn
nog flink aan. Titelkandidaat Lammert Brink rijdt mijns inziens
iets te rustig rond en met een waarschijnlijk probleem kan hij
de snelheid er niet maximaal inhouden waardoor hij slechts op
plaats 9 in de eindklassering voorkomt. Streekgenoot Willem
Snijder deed het erg knap en kon geen vuist maken bij Klaster
en had de grootste moeite om Sooi Ermens van het lijf af te
houden. Dit lukt de snelle stucadoor wel en zo was de top-5
compleet.
1. Arjan Stokkink
2. Frits de Haan
3. Gerald Kemper
Superklasse
Met de regerend Europees kampioen autocross binnen
de gelederen was iedereen nieuwsgierig wie wat tegen hem, de
Duitser Bernd Stubbe, kon inbrengen. Het leek alleen Harrie
van de Putten te zijn die met zijn nieuwe 1000cc motor de strijd
aanging. Maar bij van de Putten weet je nooit of het heel blijft
maar als het wel zo is dan is hij bijna onverslaanbaar. Ook
John Verberk, 2WD, wilde erg graag want hij heeft zijn zinnen
ook gezet op de laatste ontbrekende sprint titel. Ook Pierre
Blok maakte de overstap naar deze klasse en dat is ook niet
voor niets.
Stubbe koos de buitenzijde van de eerste rij en op de net gesproeide
baan zag hij Harrie van de Putten inderdaad aan de haal gaan
met de kopstart en daarachter sloot Michael Kuijpers. Stubbe
moest dan ook genoegen nemen met plaats 3 met achter hem de
jagende John Verberk.
Helaas voor Stubbe leek Verberk iets te gretig wat resulteerde
in een harde koprol voor Stubbe en een rode vlag situatie. Tijdens
het opstellen van de herstart werd Verberk eruit gehaald vanwege
een technisch mankement. De stuurstang hing er los bij en dit
zou zeker tot nog grotere problemen gaan leiden. Van de Putten
herhaalde zijn huzarenstukje met de start en rijder uit Deurne,
ligt op korte afstand van Ysselsteyn, liet het thuispubliek
smullen van zijn rijvaardigheid. Michael Kuijpers kwam nooit
dichterbij maar na zijn slechte seizoen 2008 was de Porsche
rijder helemaal blij en gelukkig met plaats 2. Achter hem reed
Pierre Blok erg sterk naar de laatste podiumplek toe want u
raadt het als Harrie van de Putten zag niemand terug.
De gevestigde orde, Twan Hermkens en Erik Ankersmit, liepen
niet teveel schade op en eindigden op plaats 4 en 5. Ankersmit
deed dit overigens gewoon weer met zijn oude auto.
1. Harrie van de Putten
2. Michael Kuijpers
3. Pierre Blok
Het was een prachtige dag waarop iedereen het prima voor elkaar
had. Tiny Vronik liep tevreden rond omdat haar BSAC het goed
gedaan had. En met haar overkoepelend ook had ze ook gezien
dat de organiserende vereniging het meer dan voortreffelijk
had gedaan. Het samenwerkingsverband tussen ACCZuid en ACCGeffen
was dan ook weer een succesvol geheel gebleken. Hulde aan de
schuivers die de baan echt perfect bijhielden kunnen we met
een gerust hart naar Zuidwolde afreizen. Over 3 weken, zaterdag
16 mei, zijn de mensen van de D.A.C. aan de beurt om er een
mooie NK van te maken. Als er daar net zoveel mensen langs de
lijn staan als in Ysselsteyn hebben we een mooie promotie voor
de cross en dat is de beste reclame die we maar kunnen hebben.