Opvallende inschrijvingen
NK 2009
Het is ondanks de heersende recessie
toch weer een drukke inschrijfronde geweest voor het NK. In
totaal hebben zich 265 deelnemers over de 7 bekende klassen
ingeschreven. Het BSAC en de werkgroep NK hebben dan ook hun
handen vol gehad om alles te controleren m.b.t. licenties en
betalingen. Maar nu dat allemaal zo goed als rond is hebben
we de tijd kunnen nemen om de lijst eens goed onder de loep
te nemen om te zien of er nog bijzondere inschrijvingen zijn
en geloof ons die zijn er meer dan genoeg.
In
de Superklasse is er een inschrijving die nogal in het oog springt
en wel die van Equipe TBS Autosport. Naast de bekende rijders
Theo Bruinsma en Peter Niens is als rijder nummer 3 hieraan
toegevoegd onze AutoCrossNederLand medewerker Emile Moorelisse.
In de wandelgangen wordt dan ook al gefluisterd dat Pampers
een van de sponsoren is achter zijn deelname... Alle gekheid
op een stokje natuurlijk de hoofdsponsor van ons, TBS Autosport,
zag graag dat Emile ook eens een keer ging rijden dus tijdens
1 van de komende 6 NK wedstrijden zien we hem dan ook aan de
start verschijnen. Waarschijnlijk wordt zijn wedstrijd dan ook
Kerkdriel. Als je toch een keer moet beginnen dan maar daar.
Arme Emile.
Regerend Europees kampioen de Duitser Bernd Stubbe is een prachtige
aanwinst na zijn debuut in 2008 in Lochem. Nu zal hij niet incidenteel
aan de start verschijnen maar het complete kampioenschap rijden.
Titelkandidaat nummer 1 lijkt ons.
Ook de terugkeer van Frits Duizendstra is prachtig natuurlijk.
Samen met Wim Kok hebben ze ingeschreven als equipe F&S.
Zou Emile dan in Kerkdriel tegen zowel Frits als Bernd gaan
rijden?
Verder valt op dat zowel Rob de Baar als Harrie van der Putten
terug zijn aan het front in de zwaarste klasse.
Wie we verder missen in het kampioenschap vanuit de top-10 van
vorig jaar zijn: Adriaan Boele, Harry Uenk en Nick van Middendorp.
Sprint 2000
Pierre Blok kan zijn titel in de Sprint 2000 niet meer
verdedigen nu hij in de Superklasse aan de start verschijnt.
Dus dat betekent dat de titel in de Sprint 2000 vacant is en
kandidaten zijn er genoeg om hem op te volgen.
Peter Versluis heeft zich samen met Rob de Baar als equipe VEKA
ingeschreven. Naast het racen met de Corvette heeft hij zijn
zinnen gezet om voor het eerst in zijn carriere de titel mee
naar Werkendam te nemen. Of het gaat lukken weten we in september.
Met maar liefst 4 zandbanen op het programma lijkt het op voorhand
het jaar van Patrick Cleys, met zijn nieuwe MFrame, te gaan
worden die de strijd vol aan zal moeten gaan met John Rotink
met de zeer snelle dubbele motorfiets uit de stal van Peters
Autosport.
Verrassende equipe is die van Garage de Waag. Vader en zoon
Wagenaar hebben zich beide ingeschreven in deze klasse en kan
het dus zo maar gebeuren dat Chris dit jaar in 3 verschillende
auto's gaat starten. Naast de standaardklasse is er in Zwaag
ook nog een vrije standaard auto te vinden.
Sprint 1600
Opvallend veel inschrijvingen in deze klasse namelijk
41. En dat terwijl het leek dat deze klasse op sterven na dood
was. Tolkamp heeft ervoor gekozen om zijn titel weer te verdedigen
en gezien de krachtige motor i.c.m. de zandbanen zou het kunnen.
Ware het niet dat er ook een aantal zeer krachtige motorfiets
kanonnen staan ingeschreven. Denk hierbij aan Kees Snel, Toon
Jacobs, Joran van der Kieboom en Frank Oomen. Bij de naam Frank
Oomen denk ik altijd weer terug aan het prachtige gevecht wat
hij leverde met Marcel Schoo in Lochem tijdens de NK van 1999.
En nu hebben ze de kans om weer samen de strijd aan te gaan.
Schoo is namelijk terug in de 1600 klasse met een BIG-frame.
De grondlegger van deze frames, Ronald Groot, vinden we ook
terug in deze klasse met een hele bijzondere motor waar ze nog
steeds niets over naar buiten willen brengen.
Nu Peter Timmermans de klasse heeft verlaten door zijn overstap
naar de 2 liter klasse is er toch nog een buitenlander te vinden
in deze klasse namelijk de Duitser Thomas Weh. We zijn dan ook
erg benieuwd wat hij tegen de 40 NL-ers kan inbrengen.
Een hele opvallende equipe is die van Herbert ter Maat en Rene
van der Coelen. We hopen dan ook van harte dat ze het beide
eerlijk gaan verdelen. De revelatie van de EP, van der Coelen,
zien we graag in actie tijdens het NK nu zijn vader John niet
heeft ingeschreven.
Marcel Reints, kampioen bij de junioren, komt ook in deze klasse
in actie met de oude Nederlands kampioen auto van John Lagodny
(2007). De jongeling dacht rustig te kunnen leren met de double-twinned
motorfiets maar komt bedrogen uit met zoveel deelnemers. Maar
hij heeft het vertrouwen van Peters Autosport dus moet het goed
gaan komen met hem. Het dramatische verhaal van Roland Dekkers
is noodgedwongen uitgelopen op een equipe inschrijving. De weer
de kop op gestoken hernia maakt het (bijna) onmogelijk voor
Dekkers om dit jaar in te stappen. Erwin Sligman, normaal 2x
per jaar rijdend, zal de zware taak op zich nemen om in de top-10
te gaan eindigen.
Keverklasse
Opvallend weinig inschrijvingen in deze immer strijdlustige
klasse met 27 stokte de teller. Hier geldt hetzelfde als in
de Sprint 2000 de titel is vacant door een sabatical van Johan
Zomer. Lammert Brink maakt van de gelegenheid gebruik om Hendrik
Glas mede strijder te maken van zijn equipe. De gestopte Glas
kan bij een eventuele blessure van Brink het stuur zo overnemen.
Verder weinig verrassingen in de keverklasse ware het niet dat
we Mike Bartelen op nationaal niveau in actie kunnen gaan zien.
Of is de terugkeer van Richard van Loon bijzonder? In de wandelgangen
wordt namelijk gefluisterd dat hij met een hele speciale motor
op de proppen komt. Dus?
Eric Joosen, de bouwer van de RPower kevers, staat ook ingeschreven
in deze klasse en zorgt samen met Sooi Ermens voor de Belgische
deelname.
Verder missen we nog wel een top-10 rijder van vorig jaar die
we nog niet genoemd hebben. De voormalig promo rijder van ACNL.nl
Bram den Hertog heeft namelijk de overstap gemaakt naar de Sprint
1600 klasse.
Toerwagen
Wat in deze klasse direct in het oog springt is de
inschrijving van Equipe Veldhuizen Racingparts. Naast Frederik
staat hier Mr. X 2009 ingeschreven. Zou het dan toch weer voor
elkaar komen om voor het derde jaar op rij een prominente Nederlander
aan de start van een NK te krijgen? De tijd zal het leren maar
het staat natuurlijk niet voor niets op de officiele inschrijflijst
vermeld. Wordt vervolgd?
Peter Breederland start dit jaar samen met zijn broer Nico in
deze klasse. Ondanks de malheur van het technisch reglement
verschijnen ze aan de start en maken ze op voorhand een enorme
kans om in het eindklassement de eerste 2 plaatsen voor zich
op te eisen. Wie we zeker zullen gaan missen dit jaar is Anton
Roor. De voormalig kampioen heeft zijn auto verwacht en houdt
zijn mond op slot over zijn toekomstplannen. Verder zien we
dat Ottink als equipe bij Jan Hardenberg staat ingeschreven
dus misschien kunnen we de Seat alsnog een keer zien schitteren
in een NK. Ook Eric van der Valk staat ingeschreven en gaat
alles in het werk stellen om zijn auto van Franse makelij voor
Kerkdriel klaar te krijgen zodat in hun thuiswedstrijd gestart
kan worden.
Standaard
Op voorhand zeggen de bookmakers dat de strijd om de
titel zal gaan tussen Hendrik Stadman en Chris Wagenaar. Beide
beschikken ze over een bloedsnelle MR2 en op de zandbanen is
dat het ultieme wapen. Maar op de loer liggen dan ook direct
de equipes van de Vries, Gotink en Lokate die hetzelfde wapen
tot hun beschikking hebben. Of zal de tegenstand van de Wassenaars
equipe komen die bestaat uit Robbert en Jaapjan? Verder weinig
verrassende inschrijvingen al missen we wel een hoop rijders
die in 2008 nog in de top-10 geeindigd zijn zoals: Danny Reinders,
Ruud Pronk, Ybe Vellema, Godfried Bergs en Oane Hamersma.
Junioren
Het meest opvallende aan de lijst inschrijvingen van
de junioren is dat de complete top-5 van vorig jaar er niet
meer bij is. Dat de titel daarmee vacant is staat dus vast.
Marcel Reints stapte over naar de Sprint 1600 en voor Bjorn
Scherff geldt hetzelfde al gaat die eerst in de regio rijden.
Van Raymond Reints en Sander de Haan weten we niets en Mike
Bartelen zien we bij de kevers terug.
En wie is dan titelkandidaat nummer 1 bij de junioren? Is het
automatisch zo dat Rudy van Asselt de jongeman is om Reints
op te volgen? Of gelden er bij deze jonkies hele andere wetten?
Komt bijvoorbeeld Rick van Herwijnen opzetten in de groene Peugeot
na een pechvol, en tevens leerzaam, 2008? Of de snelle Stefan
Gerrits die ook in 2008 te veel pech had? In september weten
we wie van de 31 junioren het vaandel van Marcel Reints gaat
overnemen en of hij/zij het record van Reints, 3x kampioen,
weet te evenaren.