Nieuwe
versnellingsbak zorgt voor hogere eindsnelheid
Sligman crosst in
de hoogste versnelling
1 april 2008
Niet teamgenoot Roland Dekkers, maar Erwin Sligman verschijnt
aan de start van de Autocross Meddo. De Winterswijker rijdt
in Meddo voor het eerst met een nieuwe versnellingsbak. Dankzij
een extra vijfde versnelling moet de auto op lange rechte stukken
tien tot vijftien kilometer per uur harder kunnen gaan.
Dat de laatste winnaar van de Sprint 1600-klasse in Meddo ook
Tweede Paasdag aan de start verschijnt, was allesbehalve logisch.
Erwin Sligman rijdt namelijk niet alleen, maar in teamverband.
Samen met Roland Dekkers en sponsor Wim Janssen heeft hij zich
dit seizoen als team ingeschreven. Dekkers kampt echter met
een hardnekkige hernia en komt dit seizoen waarschijnlijk niet
in actie. Het gevolg is dat Sligman in principe de wedstrijden
rijdt. "Het is voor het eerst dat wij ons als team inschrijven.
Die mogelijkheid bestaat sinds twee jaar", vertelt de 39-jarige
Winterswijker.
Autocross is sowieso een teamsport geworden, luidt de overtuiging
van Sligman. "Als eenling is deze sport niet meer te doen. Zeker
niet als je de zes NK-wedstrijden en de Euregio-wedstrijden
wilt rijden. Als je de auto telkens schoon moet maken en in
goede conditie wilt houden, heb je echt meer mensen nodig."
Virus van vader
Bij Sligman is het autocrossen met de paplepel ingegoten.
Zijn vader reed in de Keverklasse, en vanaf zijn twaalfde ging
Sligman mee naar elke cross. "Toen ben ik met het virus besmet
geraakt", aldus Sligman junior.
Op z'n 19e is Sligman zelf gaan crossen. "Dat was in een Golf
type 1. Daarmee reed ik meer in Duitsland dan in Nederland."
Sinds acht jaar vormt Sligman een team met coureur Roland Dekkers
en Wim Janssen. Nu NK-favoriet Dekkers is uitgeschakeld, is
het dit seizoen dus de beurt aan Sligman. Hij rijdt de NK-wedstrijden,
de Euregio-wedstrijden en een handvol nationale crossen. In
Meddo is hij zeker van de partij. "Die wedstrijd is twee weken
voor de eerste NK-wedstrijd in IJsselstein. Ik verwacht dat
daar een soortgelijke baan ligt als in Meddo. Dat maakt Meddo
tot een goede test. Bovendien is het een thuiswedstrijd, en
dat is ook belangrijk", vindt de vader van twee zonen en een
dochter, die samen met zijn vrouw meegaan naar alle wedstrijden.
Jaar oud
Sligman verschijnt aan de start in een auto van een
jaar oud. Bouwer van die auto is Fast & Speed, het bedrijf
van Johnny Hakvoort. "De motor is een Honda V-tec, gebouwd door
AV Tuning. De onderdelen zijn gesponsord door Flatlander", weet
Sligman.
Ook al is de auto nog vrij nieuw, dat wil niet zeggen dat Sligman
en zijn makkers niet nog wat aanpassingen hebben gedaan. Ook
dat is teamwork. "Wat we hebben geprobeerd, is de auto zoals
dat heet een betere sporing te geven. We hebben de gewichtsverdeling
wat aangepast en speciaal voor harde banen een stabilisatorstang
gemonteerd."
De belangrijkste aanpassing is de montage van een nieuwe versnellingsbak.
Het grote voordeel daarvan is de hogere eindsnelheid. "Dat kan
wel 10 tot 15 kilometer per uur schelen."
De uit Amerika afkomstige versnellingsbak is sequentieel geschakeld,
dit in tegenstelling tot de oude versnellingsbakken met H-schakelpatroon.
"Dat betekent dat je niet meer hoeft na te denken met schakelen."
Van de grond
Voor dit seizoen hoopt Sligman op een plek bij de eerste
tien in het NK-klassement. "Alles wat beter is, is meegenomen."
Zoals gezegd grijpt hij Meddo aan om zijn auto en zichzelf te
testen. "Vorig seizoen won ik in Meddo, maar dat was aan het
eind van het seizoen. Nu moeten we eerst maar eens kijken of
alles goed gaat."
Hoe het seizoen voor Sligman ook zal verlopen, hij zal zeker
enkele tientallen keren kunnen genieten van de ultieme autocross-kick:
de start. "Dat is ongelooflijk. Die spanning en adrenaline moet
je ooit hebben meegemaakt. Als de auto iets van de grond komt,
en als je achter in de stoel wordt gedrukt, prachtig. En als
je dan ook nog als eerste de bocht in duikt, is dat helemaal
geweldig.
Autocross Meddo
De autocross in Meddo vindt plaats op tweede paasdag,
maandag 13 april. Plaats van handeling is het vertrouwde terrein
aan de Oostendorperdiek, vlakbij de doorgaande weg van Winterswijk
naar Eibergen.
Net als voorgaande jaren heeft de organisatie - Sportclub Meddo
en Auto Cross Club Laren (ACCLa) - extra test- en trainingsmogelijkheden
ingebouwd. Voordat de officiele wedstrijd begint, kan elke autocrosser
op het parcours controleren of al het sleutelwerk in de winter
succes heeft gehad.
Aanvang van de autocross is om 11.00 uur.
Parkeren op het terrein naast het parcours is gratis.