PERSBERICHT..

 


Nieuwe versnellingsbak zorgt voor hogere eindsnelheid
Sligman crosst in de hoogste versnelling


1 april 2008

Niet teamgenoot Roland Dekkers, maar Erwin Sligman verschijnt aan de start van de Autocross Meddo. De Winterswijker rijdt in Meddo voor het eerst met een nieuwe versnellingsbak. Dankzij een extra vijfde versnelling moet de auto op lange rechte stukken tien tot vijftien kilometer per uur harder kunnen gaan.



Dat de laatste winnaar van de Sprint 1600-klasse in Meddo ook Tweede Paasdag aan de start verschijnt, was allesbehalve logisch. Erwin Sligman rijdt namelijk niet alleen, maar in teamverband. Samen met Roland Dekkers en sponsor Wim Janssen heeft hij zich dit seizoen als team ingeschreven. Dekkers kampt echter met een hardnekkige hernia en komt dit seizoen waarschijnlijk niet in actie. Het gevolg is dat Sligman in principe de wedstrijden rijdt. "Het is voor het eerst dat wij ons als team inschrijven. Die mogelijkheid bestaat sinds twee jaar", vertelt de 39-jarige Winterswijker.
Autocross is sowieso een teamsport geworden, luidt de overtuiging van Sligman. "Als eenling is deze sport niet meer te doen. Zeker niet als je de zes NK-wedstrijden en de Euregio-wedstrijden wilt rijden. Als je de auto telkens schoon moet maken en in goede conditie wilt houden, heb je echt meer mensen nodig."

Virus van vader
Bij Sligman is het autocrossen met de paplepel ingegoten. Zijn vader reed in de Keverklasse, en vanaf zijn twaalfde ging Sligman mee naar elke cross. "Toen ben ik met het virus besmet geraakt", aldus Sligman junior.
Op z'n 19e is Sligman zelf gaan crossen. "Dat was in een Golf type 1. Daarmee reed ik meer in Duitsland dan in Nederland." Sinds acht jaar vormt Sligman een team met coureur Roland Dekkers en Wim Janssen. Nu NK-favoriet Dekkers is uitgeschakeld, is het dit seizoen dus de beurt aan Sligman. Hij rijdt de NK-wedstrijden, de Euregio-wedstrijden en een handvol nationale crossen. In Meddo is hij zeker van de partij. "Die wedstrijd is twee weken voor de eerste NK-wedstrijd in IJsselstein. Ik verwacht dat daar een soortgelijke baan ligt als in Meddo. Dat maakt Meddo tot een goede test. Bovendien is het een thuiswedstrijd, en dat is ook belangrijk", vindt de vader van twee zonen en een dochter, die samen met zijn vrouw meegaan naar alle wedstrijden.

Jaar oud
Sligman verschijnt aan de start in een auto van een jaar oud. Bouwer van die auto is Fast & Speed, het bedrijf van Johnny Hakvoort. "De motor is een Honda V-tec, gebouwd door AV Tuning. De onderdelen zijn gesponsord door Flatlander", weet Sligman.
Ook al is de auto nog vrij nieuw, dat wil niet zeggen dat Sligman en zijn makkers niet nog wat aanpassingen hebben gedaan. Ook dat is teamwork. "Wat we hebben geprobeerd, is de auto zoals dat heet een betere sporing te geven. We hebben de gewichtsverdeling wat aangepast en speciaal voor harde banen een stabilisatorstang gemonteerd."
De belangrijkste aanpassing is de montage van een nieuwe versnellingsbak. Het grote voordeel daarvan is de hogere eindsnelheid. "Dat kan wel 10 tot 15 kilometer per uur schelen."
De uit Amerika afkomstige versnellingsbak is sequentieel geschakeld, dit in tegenstelling tot de oude versnellingsbakken met H-schakelpatroon. "Dat betekent dat je niet meer hoeft na te denken met schakelen."



Van de grond
Voor dit seizoen hoopt Sligman op een plek bij de eerste tien in het NK-klassement. "Alles wat beter is, is meegenomen."
Zoals gezegd grijpt hij Meddo aan om zijn auto en zichzelf te testen. "Vorig seizoen won ik in Meddo, maar dat was aan het eind van het seizoen. Nu moeten we eerst maar eens kijken of alles goed gaat."
Hoe het seizoen voor Sligman ook zal verlopen, hij zal zeker enkele tientallen keren kunnen genieten van de ultieme autocross-kick: de start. "Dat is ongelooflijk. Die spanning en adrenaline moet je ooit hebben meegemaakt. Als de auto iets van de grond komt, en als je achter in de stoel wordt gedrukt, prachtig. En als je dan ook nog als eerste de bocht in duikt, is dat helemaal geweldig.

Autocross Meddo
De autocross in Meddo vindt plaats op tweede paasdag, maandag 13 april. Plaats van handeling is het vertrouwde terrein aan de Oostendorperdiek, vlakbij de doorgaande weg van Winterswijk naar Eibergen.
Net als voorgaande jaren heeft de organisatie - Sportclub Meddo en Auto Cross Club Laren (ACCLa) - extra test- en trainingsmogelijkheden ingebouwd. Voordat de officiele wedstrijd begint, kan elke autocrosser op het parcours controleren of al het sleutelwerk in de winter succes heeft gehad.

Aanvang van de autocross is om 11.00 uur.
Parkeren op het terrein naast het parcours is gratis
.

geplaatst: 1-4-2009.