|
|
St.
Lenaarts
Na een waterig kampioenschap was het tijd voor de kampioensafsluiter
in het Belgische St. Lennaarts oftewel het Walhalla van de lage
landen. Juist op deze baan gelegen, in een groeve, kwam het Europokal
kampioenschap 2008 tot een ontknoping. Met ieder twee titels op
zak waren Johan Schoenmakers en Patrick Cleys de grote kampioenen.Het
Belgische evenement kende een apart verloop. Gebruikelijk is dat
een Europokal weekeinde op 2 aparte crossdagen afgewerkt wordt,
maar de vergunning die hier afgegeven werd door de gemeente liet
dat niet toe. Hierin werd expliciet vermeld dat er na 18.00 uur
niet meer gereden mocht worden. Hierop besloot de organisatie
maatregelen te nemen. De tijdtraining werd normaal verreden en
de zondagwedstrijd, daar waar de kampioenschappunten behaald kunnen
worden, verdeelde men over beide dagen. Achteraf bleek dit de
juiste keuze daar anders de vroeg intredende duisternis de ruim
300 rijders zeker parten was gaan spelen.
Bijna alles verliep volgens plan behalve de zware crash van de
Belg Bart Nackaerts. Een aanrijding met Gerald Kemper zorgde ervoor
dat de lage kever van Bart met hoge snelheid in de wal belandde.
De impact van deze klap was zo enorm dat Bart 2 ruggenwervels
brak en er ook nog 1 zwaar beschadigde. De voet die Nackaerts
brak baarde hem achteraf veel minder zorgen. "Ik neem Kemper
niets kwalijk. Het was gewoon een race incident en dat heb ik
hem ook uitgelegd toen hij mij belde om zich op de hoogte te stellen
van mijn situatie", vertrouwde Nackaerts ons toe. "Het
gaat op dit moment redelijk met me en er wordt gekeken of er operatief
iets aan te doen is. Anders moet ik de komende 3 á 4 maanden rust
houden en dat betekent 23 uur per dag plat blijven liggen. Maar
dat heb ik er graag voor over om te zorgen dat het weer helemaal
goed komt".
Ondanks dat hij niet meer als rijder in de sport deel zal kunnen
nemen door zijn zware blessure worden er alweer plannen gesmeed
voor 2009. "Komende winter wordt er een nieuwe auto klaar
gemaakt waarin een andere rijder mijn dromen gaat nastreven. Dus
ze zijn nog niet van me af", sprak Nackaerts opgewekt.
Het zeer spannende verloop van het seizoen resulteerde erin dat
er nog 10 van de 12 kampioenschappen onbeslist waren. Jimmy Poelarends
had alle voorgaande wedstrijden bij de junioren al op zijn naam
geschreven en alleen zijn inschrijving was al voldoende om het
kampioenschap te behalen. En dat deed hij dan ook nog eens in
stijl door de laatste wedstrijd winnend af te sluiten.
In de twee zwaarste Sprintklassen is de Belg Patrick Cleys al
sinds 2003 the-man-to-beat. Alleen in 2007 behaalde hij geen EP
titel maar was daar weer de sterkste in het NK. Nu was het maar
goed dat hij de titel in klasse 10 de vorige wedstrijd al binnen
hengelde want in St. Lenaarts wist hij niet tot de finale door
te dringen.
In de klassen tot 1600cc en tot 2200cc, met 2 aangedreven wielen,
waren het de Belgen Ronny Claeys en Dirk Ryckaert die in eigen
land de titel konden vieren.
Bij de 4WD's was het Richard Kools die de titel voor het grijpen
had. In de week voor de grote finale had hij dan ook het zekere
voor het onzekere genomen en zijn complete Ford Escort Cosworth
nagekeken. Niets wilde hij aan het toeval overlaten, de titel
in klasse 3 stond namelijk hoog op zijn verlanglijstje daarom
werd de titel werd met winst veilig gesteld.
De lage kevers zijn onderverdeeld in 3 categorieen waarbij het
type motor een belangrijke rol speelt. Als er een motorfiets in
ligt met maximaal 1320cc ben je veroordeeld tot klasse 4. Deze
klasse zal in 2009 waarschijnlijk niet meer terugkeren gezien
het geringe deelnemersaantal. Toch was de strijd er dit jaar niet
minder om met Steve Otzer in de hoofdrol. De Belg behaalde de
meeste punten in deze klasse door in elke wedstrijd te scoren.
Helaas voor hem gaf het verplichte schrapresultaat de doorslag
in het kampioenschap. Met 3 overwinningen behaalde zijn landgenoot
Tonny Savat zo de titel ondanks zijn uitvalbeurt in Ledde.
In de klasse tot 1600cc, met louter automotoren, was het de Drent
Lammert Brink die de kroon op zijn seizoen zette. In Loenen maakte
hij een zware koprol mee waarbij hij verschillende botbreuken
opliep. Hij herstelde zich zeer snel en zo reed ook hij naar de
titel met winst in alle wedstrijden voor en na zijn koprol.
De koningsklasse bij de kevers is klasse 6 waar ze allemaal aan
mee mogen doen. De cilinderinhoud ligt hier op maximaal 3,5 liter,
ongeacht het type motor. Bert Eggink zette hier de beste prestatie
neer door in elke wedstrijd punten te scoren. En zo wist hij met
ruime voorsprong zijn tweede plaats van vorig seizoen te overtreffen.
Johan Schoenmakers kocht na afloop van het seizoen 2007 een compleet
nieuwe auto. Het 2WD concept werd buiten de deur gezet en hij
begon te dromen van 2 titels in de Europokal. En dat er ook dromen
zijn die uitkomen, maakte hij bij de laatste wedstrijd mee. In
beide motorfietsklassen werd de titel behaald en dat was sinds
Sjaak Spies zijn actieve deelname niemand meer gelukt.
In de klasse tot 1600cc werd een unieke prestatie neergezet door
de familie van der Coelen. Zowel vader John als zoon Rene schreef
zich hier voor in en zagen dat de strijd om het kampioenschap
tussen hen zou gaan. Junior verwees senior naar het tweede plan.
Als kanttekening moeten we toch plaatsen dat de sprinter van Rene
aandrijving had op alle 4 de wielen.
John Verberk begon het seizoen met open vizier. Hij reed zowel
in het NK als het EK verschillende wedstrijden mee, maar kende
daarin enorm veel pech. Gelukkig voor hem bleef de pechduivel
in het EP kampioenschap weg. De concurrentie was erg sterk met
Pierre Blok en Eimert de Groot als voornaamste kapers op de kust.
Toch wisten deze beide Honda rijders niet tot de finale door te
dringen. En zo wist John Verberk zich voor de start al zeker van
de titel in klasse 11.
Patrick Cleys zag zijn plaats in de Superfinale in rook opgaan
door zich niet rechtstreeks te plaatsen. Zijn grootste concurrenten
Bert Eggink en Tonny Savat deden dit wel. Door het afzeggen van
een 3-tal rijders kon Cleys zich alsnog opmaken voor de Superfinale.
"De kans op de titel Meister der Meisters krijg je niet elk
jaar dus ben ik de rijders die nu niet meedoen erg dankbaar dat
ik deze kans alsnog krijg", aldus de strijdlustige Cleys
die er nog 1 keer voor ging zitten.
In deze 20 ronden durende finale was het al snel Bert Eggink die
er hard afging en zo kon hij Cleys niet meer inhalen. Tonny Savat
kon dit nog wel maar hij viel, evenals Cleys overigens, halverwege
de finale uit. En zo pakte Cleys de felbegeerde titel Meister
der Meisters voor de tweede keer in zijn inmiddels imposante carriere. |