Met
nieuwe Kever aan de start van Autocross Meddo
Nieuwe auto brengt
Raben dichter bij titel
25 maart 2008
Na elf jaar vond Marco Raben het hoog tijd voor een nieuwe
crossauto. Zijn nieuwe Kever is tien kilo lichter en heeft een
nieuwe versnellingsbak: vijf versnellingen, sequentieel geschakeld.
Maar een nieuwe auto alleen is niet genoeg, beseft Raben aan
de vooravond van de Autocross in Meddo op Tweede Paasdag. "Pas
als alles op de juiste plek valt, wordt je kampioen."
Marco Raben heeft zijn hart voorgoed verpand aan de Keverklasse.
Hij is niet de enige Raben. Er zijn jaren geweest dat Marco
tegelijk met vader Theo, moeder Nelly en broer Ewald in aan
de start verscheen in een Kever. Vader Theo mocht zich zelfs
al eens Nederlands Kampioen noemen.
Een van de redenen waarom Raben verknocht is aan Kevers, is
het competitieve karakter van deze klasse. Raben: "In de
laatste wedstrijd van vorig seizoen eindigde ik als vierde,
en daardoor ook als vierde in het NK-klassement. Als ik die
wedstrijd had gewonnen, zou ik in het eindklassement in puntenaantal
gedeeld eerste zijn geworden. Zo dicht zit het bij elkaar."
10 kilo lichter
Met een nieuwe auto probeert Raben dit jaar eindelijk
het Nederlands Kampioenschap (NK) eens in de wacht te slepen.
De vorige auto was na elf jaar hard aan vervanging toe. De carrosserie
begon zwakke punten te vertonen. Daarnaast is nieuwbouw een
mooie gelegenheid om de auto nog wat lichter te maken. De nieuwe
reglementen helpen daarbij, evenals het feit dat de auto met
dank aan de gebroeders Seinhorst is gehomoligeerd. "Het
nieuwe reglement staat toe dat we achter twee steunen mogen
weghalen. Dat scheelt weer drie kilo", aldus Raben.
Hij en zijn vaste kompanen Edwin Reijers, Erik Boeijink en Gerrit
Kapis maken er een sport van om gewicht te besparen. Over de
vraag of ze een hoekprofiel met een dikte van twee of van vier
millimeter aan de bodemplaat moeten bevestigen, kunnen ze lang
dubben. Zelfs over 150 gram kunnen ze nog eindeloos discussiÏren.
Over het totaalgewicht van zijn auto doet de crosser geheimzinnig.
"We moeten de concurrentie ook weer niet wijzer maken dan
ze al zijn."
Sequentieel schakelen
Belangrijkste verschil ten opzichte van de vorige auto
is echter niet het gewicht, maar de versnellingsbak. Raben gaat
dit seizoen voor het eerst met vijf versnellingen rijden. "Tot
nu toe werd in de Keverklasse altijd met een vierbak gereden.
Wij hadden de beschikking over twee versnellingsbakken: een
'korte' voor de kleine circuits en een 'lange' voor de circuits
met lange rechte stukken. Met een vijfbak kunnen we de versnellingen
nog iets korter op elkaar zetten. Met 1 bak kunnen we nu alle
crossen rijden."
Bijzonder is dat de nieuwe versnellingsbak sequentieel geschakeld
is. Dat betekent dat het zoeken naar de juiste versnelling zoals
bij een bak met een H-vormig schakelpatroon tot het verleden
behoort. In een sequentiÏle versnellingsbak hoeft de coureur
de pook alleen maar iets naar zich toe te trekken om op te schakelen.
"Hiermee kun je sneller schakelen, ook al is dat maar enkele
milliseconden. En in principe kun je niet misschakelen."
Half november is het team van Raben aan de nieuwe auto begonnen.
Een snelle berekening drie weken voor de cross in Meddo, leert
dat de vier heren zo'n 750 uur in de auto hebben gestoken.
Stapje vooruit
Al jaren strijdt Raben mee in de top van de Keverklasse.
In tegenstelling tot zijn vader mocht hij zichzelf echter nog
nooit Nederlands Kampioen noemen. "Ik wil graag mijn vader
achterna. Een NK-titel blijft het ultieme doel. Dit wordt mijn
25e crossjaar. Het zou mooi zijn als het nu lukt", droomt
Raben hardop.
Met de nieuwe auto hoopt hij in de top drie te kunnen meestrijden.
"Gezien de voorbereidingen gaan wij dit jaar toch weer
een stapje vooruit. Om kampioen te worden, heb je echter ook
een portie geluk nodig. Pas als in een seizoen alles op de juiste
plek valt, win je de titel", aldus Marco Raben, die stelt
dat goed teamwork en de ervaring van teamchef Theo Raben eveneens
uiterst belangrijk is.
De autocross in Meddo Ð "blijft altijd speciaal, een thuiswedstrijd"
- komt op een goed moment, namelijk twee weken voor de eerste
NK-wedstrijd. Veel wedstrijden rijden is belangrijk om op het
NK goed voor de dag te komen. "Pas dan krijg je ritme en
ontstaan automatismen. In deze sport gaat het om milliseconden."
Autocross Meddo
De autocross in Meddo vindt plaats op tweede paasdag,
maandag 13 april. Plaats van handeling is het vertrouwde terrein
aan de Oostendorperdiek, vlakbij de doorgaande weg van Winterswijk
naar Eibergen.
Net als voorgaande jaren heeft de organisatie Ð Sportclub Meddo
en Auto Cross Club Laren (ACCLa) Ð extra test- en trainingsmogelijkheden
ingebouwd. Voordat de officiele wedstrijd begint, kan elke autocrosser
op het parcours controleren of al het sleutelwerk in de winter
succes heeft gehad.
Aanvang van de autocross is om 11.00 uur.
Parkeren op het terrein naast het parcours is gratis.