PERSBERICHT..

 


Met nieuwe Kever aan de start van Autocross Meddo
Nieuwe auto brengt Raben dichter bij titel


25 maart 2008

Na elf jaar vond Marco Raben het hoog tijd voor een nieuwe crossauto. Zijn nieuwe Kever is tien kilo lichter en heeft een nieuwe versnellingsbak: vijf versnellingen, sequentieel geschakeld. Maar een nieuwe auto alleen is niet genoeg, beseft Raben aan de vooravond van de Autocross in Meddo op Tweede Paasdag. "Pas als alles op de juiste plek valt, wordt je kampioen."



Marco Raben heeft zijn hart voorgoed verpand aan de Keverklasse. Hij is niet de enige Raben. Er zijn jaren geweest dat Marco tegelijk met vader Theo, moeder Nelly en broer Ewald in aan de start verscheen in een Kever. Vader Theo mocht zich zelfs al eens Nederlands Kampioen noemen.
Een van de redenen waarom Raben verknocht is aan Kevers, is het competitieve karakter van deze klasse. Raben: "In de laatste wedstrijd van vorig seizoen eindigde ik als vierde, en daardoor ook als vierde in het NK-klassement. Als ik die wedstrijd had gewonnen, zou ik in het eindklassement in puntenaantal gedeeld eerste zijn geworden. Zo dicht zit het bij elkaar."

10 kilo lichter
Met een nieuwe auto probeert Raben dit jaar eindelijk het Nederlands Kampioenschap (NK) eens in de wacht te slepen. De vorige auto was na elf jaar hard aan vervanging toe. De carrosserie begon zwakke punten te vertonen. Daarnaast is nieuwbouw een mooie gelegenheid om de auto nog wat lichter te maken. De nieuwe reglementen helpen daarbij, evenals het feit dat de auto met dank aan de gebroeders Seinhorst is gehomoligeerd. "Het nieuwe reglement staat toe dat we achter twee steunen mogen weghalen. Dat scheelt weer drie kilo", aldus Raben.
Hij en zijn vaste kompanen Edwin Reijers, Erik Boeijink en Gerrit Kapis maken er een sport van om gewicht te besparen. Over de vraag of ze een hoekprofiel met een dikte van twee of van vier millimeter aan de bodemplaat moeten bevestigen, kunnen ze lang dubben. Zelfs over 150 gram kunnen ze nog eindeloos discussiÏren.
Over het totaalgewicht van zijn auto doet de crosser geheimzinnig. "We moeten de concurrentie ook weer niet wijzer maken dan ze al zijn."

Sequentieel schakelen
Belangrijkste verschil ten opzichte van de vorige auto is echter niet het gewicht, maar de versnellingsbak. Raben gaat dit seizoen voor het eerst met vijf versnellingen rijden. "Tot nu toe werd in de Keverklasse altijd met een vierbak gereden. Wij hadden de beschikking over twee versnellingsbakken: een 'korte' voor de kleine circuits en een 'lange' voor de circuits met lange rechte stukken. Met een vijfbak kunnen we de versnellingen nog iets korter op elkaar zetten. Met 1 bak kunnen we nu alle crossen rijden."
Bijzonder is dat de nieuwe versnellingsbak sequentieel geschakeld is. Dat betekent dat het zoeken naar de juiste versnelling zoals bij een bak met een H-vormig schakelpatroon tot het verleden behoort. In een sequentiÏle versnellingsbak hoeft de coureur de pook alleen maar iets naar zich toe te trekken om op te schakelen. "Hiermee kun je sneller schakelen, ook al is dat maar enkele milliseconden. En in principe kun je niet misschakelen."
Half november is het team van Raben aan de nieuwe auto begonnen. Een snelle berekening drie weken voor de cross in Meddo, leert dat de vier heren zo'n 750 uur in de auto hebben gestoken.



Stapje vooruit
Al jaren strijdt Raben mee in de top van de Keverklasse. In tegenstelling tot zijn vader mocht hij zichzelf echter nog nooit Nederlands Kampioen noemen. "Ik wil graag mijn vader achterna. Een NK-titel blijft het ultieme doel. Dit wordt mijn 25e crossjaar. Het zou mooi zijn als het nu lukt", droomt Raben hardop.
Met de nieuwe auto hoopt hij in de top drie te kunnen meestrijden. "Gezien de voorbereidingen gaan wij dit jaar toch weer een stapje vooruit. Om kampioen te worden, heb je echter ook een portie geluk nodig. Pas als in een seizoen alles op de juiste plek valt, win je de titel", aldus Marco Raben, die stelt dat goed teamwork en de ervaring van teamchef Theo Raben eveneens uiterst belangrijk is.
De autocross in Meddo Ð "blijft altijd speciaal, een thuiswedstrijd" - komt op een goed moment, namelijk twee weken voor de eerste NK-wedstrijd. Veel wedstrijden rijden is belangrijk om op het NK goed voor de dag te komen. "Pas dan krijg je ritme en ontstaan automatismen. In deze sport gaat het om milliseconden."

Autocross Meddo
De autocross in Meddo vindt plaats op tweede paasdag, maandag 13 april. Plaats van handeling is het vertrouwde terrein aan de Oostendorperdiek, vlakbij de doorgaande weg van Winterswijk naar Eibergen.
Net als voorgaande jaren heeft de organisatie Ð Sportclub Meddo en Auto Cross Club Laren (ACCLa) Ð extra test- en trainingsmogelijkheden ingebouwd. Voordat de officiele wedstrijd begint, kan elke autocrosser op het parcours controleren of al het sleutelwerk in de winter succes heeft gehad.

Aanvang van de autocross is om 11.00 uur.
Parkeren op het terrein naast het parcours is gratis
.

geplaatst: 25-3-2009.